Juuttunut/kuollut pikseli Asus VG34VQL3A curved näytössä

Liittynyt
12.03.2024
Viestejä
68
Tilasin tässä äskettäin tällaisen Asuksen VG3A 34inc pelinäytön: TUF Gaming VG34VQL3A|Monitors|ASUS Global
Tänään monitorin saatuani ja hetken pelailtuani sitten harmikseni huomasin että näytössä on kuollut pikseli ja vieläpä aika näkyvällä paikalla vasemmassa reunassa... Mikähän neuvoksi? Katsoin tuota jumittunutta/kuollutta pikseliä lähempää luupilla niin siinä näkyi punaista väriä eli se ei ollut täysin musta. Käsittääkseni se on ns. hyvä merkki jolloin pikselin voisi vielä jotenkin saada palautettua normaaliksi?
Mitä tässä kannattaisi tehdä? Kannattaako edes yrittää vai ryhtyä heti vaan reklamaatio hommiin? Vai lieneekö sekin turhaa kun ilmeisesti tuossa on vain yksi viallinen pikseli. Kooltaan se on noin nuppineulan neulapään luokkaa eli ehkä pystyn elämään tämän kanssa jos reklamaatio ei onnistu. Harmittaa vaan hitosti, kun oli miltein 400€ pelinäyttö...
 

Liitteet

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
454
Jos ostit postitoimituksella niin siinä pitäisi olla vähintään kahden viikon palautusaika. Itse palauttaisin ilman selityksiä, tai "Ei vastannut odotuksia" -tyylisellä vastauksella. Monitoreja en osta enää mistään missä ei ole palautusoikeutta. Kun sen pisteen kerran huomaa niin siihen katse suuntaa aina ja se ottaa päähän, ainakin minua.
 
Liittynyt
12.03.2024
Viestejä
68
Huomenia. Se kuollut/juuttunut pikseli ei muuten välttämättä olekaan kuollut/juuttunut
Helpoimmalla pääsee kun palauttaa takaisin kauppaan, mikäli mahdollista.

Tällaistakin voi kokeilla käyttää (tai muuta vastaavaa): JScreenFix - Pixel Repair
No se ei ole helppoa, koska tilasin ton postimyynnillä kotiin eikä itselläni ole käytössä autoa ja lisäksi kyseisessä paikassa josta ton ostin kaikki asiointi hoidetaan sähköpostilla...

Lisäksi se kuollut/juuttunut pikseli ei välttämättä olekaan kuollut/juuttunut pikseli vaan ilmeisesti jonkinlainen pölyhiukkanen/roska VA paneelin ja takavalon välissä.

Eilen kun pyyhkäisin kevyesti mikrokuituliinalla siitä kohdalta niin se muutti hieman asentoa. Kuolleet tai juuttuneet pikselit eivät käyttäyty niin.

Onkohan mitään keinoa millä tuollaisen mahdollisen roskan saisi liikutettua sivuun paneelin välistä?

EDIT. Se pikselivirheen asennon muuttuminen pyyhkäisyn jälkeen taisi ollakin vain ns. optinen harha, koska kyseinen pikselivirhe on juuri sillä kohtaa näyttöä josta se alkaa kaartua. Eli siinä kun pyyhkäisin ja katsoin sitä hieman eri kulmasta niin näytti siltä kuin se olisi liikkunut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.03.2024
Viestejä
68
No päätin nyt sitten lähettää reklamaatio ilmoituksen monitorin myyneelle Data-systems liikkeelle... Katsotaan mitä vastaavat.

Ja pakko vielä sen verran kommentoida, että on kyllä laadunvalvonta aika heikoissa kantimissa tuolla Asuksella.

Vertailuna minulla on PS5 ja tv katselu käytössä
LG B1 55 tuumainen OLED ja ~2.5 vuoden melko intensiivisen käytön jälkeen en ole havainnut siinä mitään ongelmia. Ei kiinnipalamista, ei kuolleita pikseleitä eikä mitään epäpuhtauksia joita ei saisi pyyhkäistyä mikrokuituliinalla pois...
 
Liittynyt
09.12.2023
Viestejä
118
Kyllä niitä maanataikappaleita tule kaikille valmistajille. Valmistusmäärät on nykyään niin massiivisia, että 100% yieldiin on liki mahdoton päästä tuotannossa. Minulla on ollu käytössä 90% pelkkää Asusta tietokoneissa viimeiset 15 vuotta ja nykyinen jo vuosia vanha Asus PB278 näyttö on lähes koko päivän työ- ja muussa käytössä. Pelinäytöksi se ei enää kelpaa 60 hz taajuden takia, mutta Excelit ja muut sillä menevät. Yhtään rekkulaa ei ole tarvinnut tehdä, yhtä reititintä lukuun ottamatta. Ja noin yleisestä laitteiden laadusta, ainakin kodinkoneet tuntuvat olevan silkkaa paskaa näinä päivinä. Asentaja kävi juuri korjaamassa reilun vuoden ikäistä tiskikonetta. Totesi siinä, ettei nämä valmistajasta riippumatta kestä viittä vuotta kauempaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 097
No päätin nyt sitten lähettää reklamaatio ilmoituksen monitorin myyneelle Data-systems liikkeelle... Katsotaan mitä vastaavat.

Ja pakko vielä sen verran kommentoida, että on kyllä laadunvalvonta aika heikoissa kantimissa tuolla Asuksella.

Vertailuna minulla on PS5 ja tv katselu käytössä
LG B1 55 tuumainen OLED ja ~2.5 vuoden melko intensiivisen käytön jälkeen en ole havainnut siinä mitään ongelmia. Ei kiinnipalamista, ei kuolleita pikseleitä eikä mitään epäpuhtauksia joita ei saisi pyyhkäistyä mikrokuituliinalla pois...
Pikselitakuu ei yleensä koske yhtä pikseliä ja valmistaja ei huoli takuuseen. Joskus kevyesti painamalla olen jumittuneen pikselin korjannut. Omalla vastuulla sitten
 
Liittynyt
12.03.2024
Viestejä
68
Pikselitakuu ei yleensä koske yhtä pikseliä ja valmistaja ei huoli takuuseen. Joskus kevyesti painamalla olen jumittuneen pikselin korjannut. Omalla vastuulla sitten
No itse asiassa kun katsoin 20x20 luupilla sitä tumman suorakulmion muotoisen pisteen kohtaa valkoista taustaa vasten niin se tumma alue ulottui selvästi ainakin 3:n pikseliruudun alueelle.

Ja vaikka näyttö ei menisikään takuuseen niin ainahan voin vaatia rahat takaisin(niinkuin eräs ketjuun vastaaja jo kommentoikin)
tai vaihtoa toiseen vastaavaan tuotteeseen sillä perusteella, ettei näyttö vastannut odotuksiani.

14vkr vaihto ja palautus oikeus nääs. Ja jos siihen ei suostuta liikkeen puolesta niin viimeisenä oljenkortena voin tehdä valituksen kuluttajansuoja asiamiehelle...

"Ei vastannut odotuksia" perusteilla sain vaihdettua Powerista 2021 ostamani LG Nano Cell 55 tuumaisen TV:n LG B1 55 tuumaiseen. Eikä tarvinnut edes vängätä vaan vaihtoon suostuttiin ihan mukisematta, kun se tapahtui 14vrk sisällä ostotapahtumasta ja TV oli uutta vastaavassa kunnossa.

Ainoa mitä he eivät suostuneet hyvittämään oli 150€ kalibrointi palvelu, johon hölmönä menin suostumaan ostaessani sen Nano Cell:n..
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 097
No itse asiassa kun katsoin 20x20 luupilla sitä tumman suorakulmion muotoisen pisteen kohtaa valkoista taustaa vasten niin se tumma alue ulottui selvästi ainakin 3:n pikseliruudun alueelle.

Ja vaikka näyttö ei menisikään takuuseen niin ainahan voin vaatia rahat takaisin(niinkuin eräs ketjuun vastaaja jo kommentoikin)
tai vaihtoa toiseen vastaavaan tuotteeseen sillä perusteella, ettei näyttö vastannut odotuksiani.

14vkr vaihto ja palautus oikeus nääs. Ja jos siihen ei suostuta liikkeen puolesta niin viimeisenä oljenkortena voin tehdä valituksen kuluttajansuoja asiamiehelle...

"Ei vastannut odotuksia" perusteilla sain vaihdettua Powerista 2021 ostamani LG Nano Cell 55 tuumaisen TV:n LG B1 55 tuumaiseen. Eikä tarvinnut edes vängätä vaan vaihtoon suostuttiin ihan mukisematta, kun se tapahtui 14vrk sisällä ostotapahtumasta ja TV oli uutta vastaavassa kunnossa.

Ainoa mitä he eivät suostuneet hyvittämään oli 150€ kalibrointi palvelu, johon hölmönä menin suostumaan ostaessani sen Nano Cell:n..
Otahan myös huomioon että näissä näytöissä tuppaa olemaan jumiutuneita pikseleitä.
Täälläkin foorumilla joku lähetti muistaakseni useamman näyttöä takaisin.

Siinä menee tovi että saat sen täydellisen. Vaikka hyvä näkö onkin niin kai sitä on vaan ollut onni näyttöjen kanssa kun ei ole viimeisimmässä kahdessa ollut mitään.
 
Liittynyt
12.03.2024
Viestejä
68
Asia on nyt Data-Systems:lla selvityksen alla. Ilmoitin heille halukkuudestani vaihtaa näytön uuteen vastaavaan jossa vastaavia virheitä ei ole ja pyysin että jos he voisivat ennen lähetystä vielä varmistaa esim. Dead-pixel check :lla ettei vaihtonäytössä ole mitään vastaavia virheitä. Sanokaas nyt vielä että mikä tämä teidän mielestänne on, kun sain otettua hieman tarkempia kuvia ruudulta. Onko kyseessä roska paneelin välissä vai viallinen pikseli? Jos omiin silmiin on uskominen niin kyllä tuo virhe ulottuu selvästi ainakin 3 pikselin alueelle tai ihan vähintään 2 pikselin alueelle.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.03.2024
Viestejä
68
Ei tuo miltään roskalta näytä, 2 kuollutta ja 2 punaista pixeliä.
Se on sitten siinä ja siinä, että meneekö näyttö DOA takuuvaihtona, koska ASUS:ksen takuuehdot kuolleiden pikseleiden suhteen on 3 -> 5 viallista kirkasta/tummaa pikseliä. Takuutiedoissa oli myös taulukko jossa luki seuraavaa:

Covered Models: Others (Non-ZBD Models)

After PurchaseBright DotDark Dot
36 months≦3≦5


Data-Systems:lta vastattiin minulle näin:

Hei

odotellaan tähän vastausta maahantuojalta, toivotaan että järjestyisi näin
Olen heti vastauksen saatuani yhteydessä, mutta lomien keskellä voi mennä pari päivääkin

Asiakaspalvelu
Data-Systems Oy
 
  • Tykkää
Reactions: pig
Liittynyt
12.03.2024
Viestejä
68
Onko täällä linjoilla ketään, jolle olisi omakohtaisesti käynyt tällaista vastaavaa reklamaatio keissiä Data-Systemsin tms. suomalaisen IT-alan tuotteita myyvän yrityksen kanssa? Jos on niin miten reklamaatio prosessisi kyseisen lafkan kanssa lopulta meni? Saitko lopulta tilalle takuuvaihtona uuden monitorin vai pitikö palauttaa 14vrk sisällä ja odottaa rahojen palautumista tilille?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 322
Viestejä
4 302 032
Jäsenet
71 831
Uusin jäsen
tomas-.-

Hinta.fi

Ylös Bottom