Jonsbon kotelot

Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
278
Tähän lipareeseen kokemukset ja arviot Jonsbon eri malleista.



Aloitan omalla projektillani, johon valikoitui pitkällisen etsinnän jälkeen VR2 matx koppa. Layout muistuttaa pitkälti Silverstonen FT05:sta pienemmässä koossa. Kotelon strategiset mitat:

Dimension:238MM (W) * 378MM (D) * 399.5MM (H)

Poseerauskuva:




Vendorin oma myyntipuhe:


http://www.jonsbo.com/en/products_39_1.html


Inverted layout soveltuu erityisesti ilmajäähdytteisiin kokonaisuuksiin, jos kohta myös 240mm rad mahtuu alas ja 120mm ylös. Itse siirryin pois nestecoolereista pitkästä aikaa.



Tavoitteet:

Hiljainen, kompakti ja elegantti high end pelikone.



Komponentit:

cpu: 6700k (korkattu) + conductonaut
cooler: Thermalright RT Macho Le Grande
mobo: Asrock Z170m
mem: Trident Z 16gb DDR4 3666MHz (propsit Luumille kaupoista)
psu: Seasonic 660w xp2
gpu: todo / Palit 1080 tai Zotac 1080 amp extreme! Tai KFA HOF 1080.

Setti on kasattu pl. näytönohjain, jonka valinta on vielä kesken.

Tuonne ne sujahti:



Komponenttien valinnassa on korostunut hiljaisuus ylikellotuspotentiaalia unohtamatta. Ensivaikutelmat hieman ristiriitaiset, laadukas materiaaliltaan vs. puutteet, joihin palaan. Vaatii benchmarkien ajelua.

Pikainen yhteenveto:

+omaa silmää miellyttävä ulkonäkö, upea!
+robusti rakenne, ei halpaa muovia
+toimiva jäähdytys
+hulppea tuki tornicoolereille (190mm asti)
+kompakti
+täysin äänetön deskarikäytössä

-kasaaminen vaatii harkittua suunnittelua ja pikkutarkkaa näpertelyä, jos käyttöön valikoituu isompi tornicooleri
-kaapelireitityksen viimeistelemättömyys (hinta huomioiden)
-ei vaihtoehtoa lasisille kylkipaneeleille -> vaimennuksen puutteellisuus
-kattopaneelin käyttöön liittyvät rajoitteet
-kotelon pinta kerää tehokkaasti sormenjälkiä sekä pasketta
-korkea hankintahinta (n. 120€)

Pelikäytön äänekkyys on vielä täysi kysymysmerkki. Vaatii näyttiksen.

Vaihtaminen Fractal Designin Define S:sta uuteen Jonsboon ei kaduta. Pikaisten testien mukaan passiivi -moodissa ajelu ei tunnu mahdottomalle ajatukselle valitsemallani coolerilla, kun jättää tiukimmat kellottelut tekemättä. Lisäsin myös mukana tulleen ison coolerin ja jätin arkikelloiksi 4,7GHz. Benchmark tulokset myöhemmin, kun saan GPU:n hankittua.

Miinuspuolet jäävät selvästi hyvien asioiden jalkoihin, joten koteloa uskaltaa suositella melko huoletta harrastajille.
Äitin pikku ATK- hirmun ensimmäiseksi koteloksi on helpompiakin ratkaisuja tarjolla. Ja halvempia.


Mitä Jonsbon koppaa sinä olet käyttänyt rakenteluissasi? Hyvät ja huonot puolet?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
612
W2:nen täällä, ollut noin vuoden tai vähän yli. Laatuvaikutelma on ollut aivan eri planeetalta Define R4:ään tottuneelle ja enkä tästä enää ihan heti vaihda pois. Kahden kammion järjestelmä on kyllä erinomainen ratkaisu, helpottaa kaapelointia kivasti. Itselläni tosin kakkoskammio on aivan jäätävässä johtosotkussa, mutta tuo helpottanee kunhan hankkiudun eroon ylimääräiseksi jäävästä tuuletinsäädinpaneelista.

VR 2:nen kiinnostaisi kovasti, mitäs vikaa siitä on löytynyt? :eek:
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Kohta kuukauden odottanu UMX 4:ää, jimmsiltä tilattu. Toimituspäivä siirtyy kahden viikon välein kaksi viikkoa eteenpäin. Mikäs tässä odotellessa :kahvi:
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
285
W2:nen täällä, ollut noin vuoden tai vähän yli. Laatuvaikutelma on ollut aivan eri planeetalta Define R4:ään tottuneelle ja enkä tästä enää ihan heti vaihda pois. Kahden kammion järjestelmä on kyllä erinomainen ratkaisu, helpottaa kaapelointia kivasti. Itselläni tosin kakkoskammio on aivan jäätävässä johtosotkussa, mutta tuo helpottanee kunhan hankkiudun eroon ylimääräiseksi jäävästä tuuletinsäädinpaneelista.

VR 2:nen kiinnostaisi kovasti, mitäs vikaa siitä on löytynyt? :eek:
Silverstonen KL07 on jo Jimmyn ostoskorissa odottamassa, mutta Jonsbot vieläkin meinaa kummitella mielessä. Juurikin tuo W2 ja UMX4 voisi kiinnostaa. Vaikuttaa laadukkailta ja siisteiltä koteloilta niin kuin itse totesitkin.

Mutta mites jäähdytys ja äänekkyys? Itellä tarkoitus olis nimenomaan noita kahta asiaa parantaa nykyiseen koteloon verrattuna ja speksien/kuvien perusteella ei Jonsbo ilmabuildille miltään hirveän optimaaliselta vaikuta...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
612
Silverstonen KL07 on jo Jimmyn ostoskorissa odottamassa, mutta Jonsbot vieläkin meinaa kummitella mielessä. Juurikin tuo W2 ja UMX4 voisi kiinnostaa. Vaikuttaa laadukkailta ja siisteiltä koteloilta niin kuin itse totesitkin.

Mutta mites jäähdytys ja äänekkyys? Itellä tarkoitus olis nimenomaan noita kahta asiaa parantaa nykyiseen koteloon verrattuna ja speksien/kuvien perusteella ei Jonsbo ilmabuildille miltään hirveän optimaaliselta vaikuta...
Tuulettimet ovat pyörimässä kaikki 550:n ja alle 700/rpm:n välimaastossa, kone on siis melko hiljainen ja ainoastaan ylikellotetun 6700k:n lämmöt "karkaavat" noin 80 asteen tietämille (78c taisi olla maksimi yhden ytimen lämpötila, muut alhaisempia) pelatessa. Tuo tosin johtunee pitkälti siitä, ettei jäähdyttimessä olevaa Noctuaa ole säädetty nostamaan kierroksiaan ollenkaan, vaan pyörii kokoajan samalla kierrosluvulla ja 5-6 voltilla - sama tosin koskee koneeni muitakin tuulettimia, paitsi takapaneelin PWM-ohjattua Corsair ML120:aa. Sekin on äärimmäisen hiljainen tuuletin, ja tuulettimien hiljaisuudestahan kokoonpanon äänekkyys on kiinni. Itse olen erittäin tyytyväinen W2:een, vaikka hieman pienempi kotelo on alkanut kiinnostamaan.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
278
VR 2:nen kiinnostaisi kovasti, mitäs vikaa siitä on löytynyt? :eek:
Ei siitä mitään show stopperia löytynyt. Eniten kiroilua aiheutti kamojen survominen pieneen tilaan sekä oma typeryys. Asensin ensin emon ja vasta sitten rupesin temppuilemaan jäähdytyksen kanssa.

Muita itkun aiheita: kaapelireitityksen viimeistelemättömyys vs. Fractal / Phanteks ei mielestäni mairittele Jonsboa. Tämän hintaluokan vehkeeltä voisi odottaa muutakin kuin kämäistä manuaalia ja muutamaa nippusidettä.

Lisäksi vakkaricoolerit eivät ole optimaalisimmasta päästä, tilasin jo Jimbolta hyväksi todetut NF-A14 industrialPPC-2000 IP67 PWM tuulettimet. Kattoon survaisin Phanteksin 140mm rupelin.

Kyllä tuon pöydälle kehtaa nostaa, kunhan saan väriteeman mietittyä loppuun. Jos jollain on Seasonic Xp2 sarjaan sopivaa kelta-musta cablekittiä tyrkyllä, niin piippaa. Mulla olis vaihdossa puna-musta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
612
W2:n vakiot etutuulettimet poistin suoraan uutena pois ja tilalle Define R4:n kanssa hyviksi todetut Noiseblockerit. Pitääpäs lukea VR 2:sta vielä enemmän, on edelleen erittäin kiinnostava kotelo.

:comp:
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
252
Itse eroan varmaan mustana lampaan joukosta. Itsellä tällä hetkellä w2, jonka laatuvaikutelma on kyllä kovinkin hyvä, mutta ei tämä R5:tä päihitä muilta osin, kuin materiaaliltaan (tämä on minun oma mielipiteeni). Kotelot ovat toki hyvinkin erilaiset, eli eivät suoranaisesti verrattavissa, mutta kuitenkin.

Omaan mieleen miinuksia ovat:

- Coolerien yhteensopivuus (varauksin) tulee ottaa huomioon. Itsellä macho Rev.b ja ottaa kiinni kylkipaneeliin. Ei ole ihan äsken tullut vastaan kunnon koteloa, missä tuota pitäisi edes miettiä.
- Vaimentamattomuus. Aika pian piti hakea paikallisesta mätänetistä STP:n Black goldia ja lätkiä kaikki pellit täyteen.
- HDD vaimennus tai sen puute.
- Virta- ja reset painikkeiden tuntuma ja kohdistus paneeliin nähden.

Mutta on niitä hyviäkin puolia toki.

+ Äärimmäisen hyvän näköinen
+ Materiaalista tulee Premium-fiilis välittömästi.
+ Dvd-aseman sijoitus takana.
+ Koko ja muoto
+ Pieni hellasärö (varauksin)

Kokonaisuutena olen kyllä ihan tyytyväinen, mutta täyttä hintaa en tästä maksaisi. Tarkoitus ei ole moittia koppaa huonoksi, vaan tuoda omat huomioni tuosta, joten ei herneitä kellekään.

Lähetetty Huawei P9 laitteesta Tapatalkilla
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
285
Itse eroan varmaan mustana lampaan joukosta. Itsellä tällä hetkellä w2, jonka laatuvaikutelma on kyllä kovinkin hyvä, mutta ei tämä R5:tä päihitä muilta osin, kuin materiaaliltaan (tämä on minun oma mielipiteeni). Kotelot ovat toki hyvinkin erilaiset, eli eivät suoranaisesti verrattavissa, mutta kuitenkin.

Omaan mieleen miinuksia ovat:

- Coolerien yhteensopivuus (varauksin) tulee ottaa huomioon. Itsellä macho Rev.b ja ottaa kiinni kylkipaneeliin. Ei ole ihan äsken tullut vastaan kunnon koteloa, missä tuota pitäisi edes miettiä.
- Vaimentamattomuus. Aika pian piti hakea paikallisesta mätänetistä STP:n Black goldia ja lätkiä kaikki pellit täyteen.
- HDD vaimennus tai sen puute.
- Virta- ja reset painikkeiden tuntuma ja kohdistus paneeliin nähden.

Mutta on niitä hyviäkin puolia toki.

+ Äärimmäisen hyvän näköinen
+ Materiaalista tulee Premium-fiilis välittömästi.
+ Dvd-aseman sijoitus takana.
+ Koko ja muoto
+ Pieni hellasärö (varauksin)

Kokonaisuutena olen kyllä ihan tyytyväinen, mutta täyttä hintaa en tästä maksaisi. Tarkoitus ei ole moittia koppaa huonoksi, vaan tuoda omat huomioni tuosta, joten ei herneitä kellekään.

Lähetetty Huawei P9 laitteesta Tapatalkilla
Kiitos tästä, juuri tunti sitten laitoin perstuntumalla eri kopan tilaukseen ja unohdin Jonsbon. Tää vaa vahvisti sitä tuntumaa, että Jonsbo ei nyt tähän kotelotarpeeseen ollut oikea. :D

Epäilemättä hyvä koppa jollekin toiselle. Ulkonäkö ja premium-fiilis kyllä edelleen itseäkin houkuttelee.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
612
Itse eroan varmaan mustana lampaan joukosta. Itsellä tällä hetkellä w2, jonka laatuvaikutelma on kyllä kovinkin hyvä, mutta ei tämä R5:tä päihitä muilta osin, kuin materiaaliltaan (tämä on minun oma mielipiteeni). Kotelot ovat toki hyvinkin erilaiset, eli eivät suoranaisesti verrattavissa, mutta kuitenkin.

Omaan mieleen miinuksia ovat:

- Coolerien yhteensopivuus (varauksin) tulee ottaa huomioon. Itsellä macho Rev.b ja ottaa kiinni kylkipaneeliin. Ei ole ihan äsken tullut vastaan kunnon koteloa, missä tuota pitäisi edes miettiä.
- Vaimentamattomuus. Aika pian piti hakea paikallisesta mätänetistä STP:n Black goldia ja lätkiä kaikki pellit täyteen.
- HDD vaimennus tai sen puute.
- Virta- ja reset painikkeiden tuntuma ja kohdistus paneeliin nähden.

Mutta on niitä hyviäkin puolia toki.

+ Äärimmäisen hyvän näköinen
+ Materiaalista tulee Premium-fiilis välittömästi.
+ Dvd-aseman sijoitus takana.
+ Koko ja muoto
+ Pieni hellasärö (varauksin)

Kokonaisuutena olen kyllä ihan tyytyväinen, mutta täyttä hintaa en tästä maksaisi. Tarkoitus ei ole moittia koppaa huonoksi, vaan tuoda omat huomioni tuosta, joten ei herneitä kellekään.

Lähetetty Huawei P9 laitteesta Tapatalkilla
No joo, itse tosin varauduin tuohon jäähdytinongelmaan etukäteen ostamalla Coratoriin pienemmän tuulettimen, jolloin mahtuu ja jää vielä tilaakin nähtävästi. :) Eihän tämä täydellinen ole, ei sitä pitänyt yrittää sanoakaan - HDD:n vaimennuksen puute on myös yksi huomautuksen aihe, mutta itselläni on aikomus hankkiutua siitä muutenkin eroon, niin ei väliä oikeastaan.

:tup:
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 558
Mites tossa VR2:ssa kuuman ilman poisto. Onko yläosassa muuta aukkoa tuulettimen jälkeen kuin se mistä piuhat menee ulos?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Cooltek (Jonsbo) U2 oli käytössä noin pari vuotta. Hienonnäköinen kotelo.



Suurin miinus siitä, että ei ollut mitään pölysuojausta ja sisällä joutui imuroimaan.

Ulkonäön perusteella ostaisin lisää saman valmistajan koteloita ja RM3 oli pitkään mietinnässä, mutta sitten ostinkin Phanteksin Evolvin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 789
Kyllähän nuo omaan silmäänkin näyttää hyvältä. Varsinkin nuo uudet UMX-kotelot.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
278
Mites tossa VR2:ssa kuuman ilman poisto. Onko yläosassa muuta aukkoa tuulettimen jälkeen kuin se mistä piuhat menee ulos?
Nope. Kuuma ilma poistuu takaluukusta pihalle mainitsemallasi tavalla. Kattorupelin yhteydessä on takaosaan suunnatut ilmaohjurit. Tietysti koko kattopaneelin voi heittää kuikkaan, jolloin höyryt leijailevat ulos laveammin.

Ainakaan toistaiseksi kattopaneliin käyttö ei ole tuottanut ongelmia. CPU@4,7GHz lämmöt 62max rasituksessa, emolevyn sensorit köllöttelevät reippaasti sen alle. Läpivirtaus tuntuisi pelaavan mukavasti.

edit: kattopaneelin käyttö estää tehokkaasti mm. DP- liittimien ja muiden korkeaprofiilisten kaapelien käytön. Ongelma korjaantuu adaptereilla. Dorka feature yhtä kaikki.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
464
U2:n rakentelin pari kukautta sitten kaverille, ihan mukava kotelo. Tosin kädet sai kyllä haavoille, mutta niinhän näissä aina.
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 558
Muistan U3:n rakentamisesta pienen hajotuksen, kun oli käännelty emo paikoilleen (piuhat siististi sen takaa ja SATA piuhat kiinni). Sitten kun olin laittamassa näyttistä niin jouduin toteamaan ettei sitä saa millään paikalleen kun prossujäähy on kiinni :D Kohtuu kokeneeltakin rakentajalta meni joku 3h sen rakentamiseen veren ja tuskanhien vuodatusta unohtamatta. Kohtuu nätti siitä kyllä tuli silloin:


Jos jotain tekisin toisin niin laittaisin powerin vasta emon jälkeen paikalleen. Toki vaatii modulaariset piuhat niiden osalta mitä haluaa emon takaa viedä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
Laitetaas omakin tänne. Halusin vaihtaa hieman kompaktimpaan koteloon Define R5:stä ja tämä Jonsbo W2 osui silmiin yhtenä pienimmistä, joka kuitenkin ottaa ATX-emolevyn ja täyspitkän näytönohjaimen sisuksiinsa. En kuitenkaan huomioinut tilausvaiheessa sitä, että prosessorin jäähdyttimen "mahdollisuudet" ovat rajalliset. Swiftechin H-240X meni vaihtoon ja hetken hätävarana käytin Cooler masterin 212 evoa, joka kuitenkin osottautui täysin riittämättömäksi 4790k prosessorille kellotettuna. Hetken etsittyäni alle 160mm korkeaa jäähyä löytyi Scythen Fuma, joka osottautui positiiviseksi yllätykseksi.

Pari huomionarvoista(negatiivista) seikkaa tästä W2:sta:

-Prosessorin (8-pin)virtaliitin pitää vetää läpiviennistä jo ennen emolevyn asennusta. Tästä luin onneksi ennen asennusta, koska olisi saattanut kiukuttaa jos tämän olisi huomannut vasta emolevyn asennuksen jälkeen.
-Toisinkuin tilaushetken tiedoissa oli, tähän koteloon mahtuu 320mm pitkä näytönohjain kun 25mm paksut etutuulettimet ovat paikoillaan. Tilaushetkellä oli mainittu näin: 295mm(320mm), mutta tämä on korjattu tuotetietoihin jimmsin sivuilla mainittuani asiasta.
-HDD-kehikko on kamala. Ei mitään äänenvaimennusta missään kohtaa ja tuo aiheuttaa resonointia joka laittaa koko kotelon soimaan todella kova-äänisesti. Korjattu roikottamalla kovalevyt naruilla kehikkoon.
-Etupaneeli korostaa tuota resonointia "humisemalla", en tiedä auttaisiko paksummat pehmusteet rungon ja paneelin väliin tai äänenvaimennusmaton lisääminen itse paneelin sisäpintaan. Tämän äänen sai kuitenkin pois kun paneelin sai "oikeaan asentoon" venkslattua.
-Alkuperäiset 140mm etutuulettimet ovat melko tehottomat, toki hiljaiset, mutta itse kaipaan edes mahdollisuuden siirtää tarvittaessa ilmaa. Alkuperäisten tuulettimien maksimi kierrosluku oli ~900rpm. Vaihdettu FD Venturi HF-14:t etuosaan.
-Mikähän lie aivopieru on ollut sijoittaa "etupaneelin" liitännät tuonne yleensä seinää vasten/kohti olevaan kylkeen.

Mainitaan nyt erikseen vielä sekin, että tuo "2-chamber" tyyli kotelossa ansaitsee kyllä omasta mielestäni ehdottoman ison plussan. Emolevyn takana kun on noin paljon tilaa on ylimääräiset kaapelit todella helppo säilöä sinne, joten "julkisivu" jää melkein väistämättä todella siistin oloiseksi kaapelisotkusta.

Noita yllämainittuja asioita lukuunottamatta kyseessä on kuitenkin omasta mielestäni varsin laadukkaan oloinen ja "hieno" kotelo, varsinkin tuon lasisen kyljen kanssa. Spoilerissa pari kuvaa.

Sisällä: i7 4790k, GTX 1080, 16gb ram, GB Gaming 7, 1,5tb HDD ja 500gb SSD.



 

Inehmo|

#73
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
672
Itselläkin on nyt jo toinen Jonsbon kotelo kierrossa ja kyllähän nämä hyviä vehkeitä on, kunhan tiedostaa tietyt puutteet. Ensimmäiseksi minulla oli U3 ja tuo ei tosiaan ole mikään aloittelijan kotelo. Vaatii kärsivällisyyttä kasaaminen varsinkin, jos on isompi tornicooleri keskellä kaikkea aiheuttamassa mielipahaa. Mutta kun kamat saa kasaan, niin hyvältähän se näyttää.

Tekisi suuresti mieli kasata U3:een uudestaan joku HTPC-tyyppinen kone telkkarin viereen. Ajatuksissa olisi, että tuon kotelon pohjan modaisi niin, että olisi paikka 120mm (tai jopa 140mm, jos mahtuu, en ole testannut) tuulettimelle ja SSD:n ruuveille reiät ja muuten kiinteä pohja. Tuolle tuulettimelle olisi siis vain ihan puhdas reikä ilman mitään ritilöitä ja sitten vaan joku pölyfiltteri siihen. Väittäisin, että saisi ihan hyvin jäähtymään jonkun non-k i5-tason + 1050 Ti -setin, jolla painaa 4k Rocket Leagueta isolta ruudulta. :think: Ei puutu kuin aikaa, rahaa ja välineitä. :sori:

U3:n jälkeen ostin W2:n ja onhan tämä nyt aivan loistopeli. Kahden kammion rakenne on toteutettu järkevästi ja materiaalit taattua Jonsbo-laatua. Kiintolevyt eivät kuulu tietokoneeseen spagettihirviön vuonna 2016, joten omalla kohdalla kovalevykehikko oli ensimmäinen osa, joka lensi laatikon pohjalle käyttämättömänä. Myös tuulettimet vaihtuivat Noctuoihin. Ainoa puute on täälläkin jo mainittu heikko tuki korkeille tornijäähyille, itsellä on vielä vasemmassa paneelissa paksuhko Cooltekin hiljennysmatto, niin jopa Noctua NH-U12S:n heatpipet painaa mattoon pienet painaumat paneelin ollessa kiinni. Tuo aiemmin mainittu Scythe Fuma alkoi kyllä kiinnostaa. :think:

-Etupaneeli korostaa tuota resonointia "humisemalla", en tiedä auttaisiko paksummat pehmusteet rungon ja paneelin väliin tai äänenvaimennusmaton lisääminen itse paneelin sisäpintaan. Tämän äänen sai kuitenkin pois kun paneelin sai "oikeaan asentoon" venkslattua.
Millä tavalla paneelin voi "venkslata oikeaan asentoon"? Itsekin olen tuon huminan huomannut ja kiinnostaisi, että miten siitä on mahdollista päästä eroon? :eek:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
Millä tavalla paneelin voi "venkslata oikeaan asentoon"? Itsekin olen tuon huminan huomannut ja kiinnostaisi, että miten siitä on mahdollista päästä eroon? :eek:
Painat sen paneelin paikoilleen normaalisti ja sen jälkeen pyrit vetämään sitä ulospäin ~millin verran molemmilta sivuilta. Näin itselläni on loppunut aina humina ja tästä päättelin että hieman paksumpi pehmuste tuon rungon ja paneelin väliin ratkaisisi varmasti tämän humina-ongelman. :)

Fumasta sen verran että sen kiristämisessä saa olla varovainen. Fuman "pressure screw" ei sisällä minkäänlaista stopperia ja näin ollen se on vain käyttäjästä kiinni kuinka mutkalle sillä haluaa emolevynsä vetää. Itse tulin siihen tulokseen että pidin ruuvimeisselistä vain kolmella sormella kiinni ja kiristin sen minkä tällä tekniikalla pystyin.
 

Inehmo|

#73
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
672
Painat sen paneelin paikoilleen normaalisti ja sen jälkeen pyrit vetämään sitä ulospäin ~millin verran molemmilta sivuilta. Näin itselläni on loppunut aina humina ja tästä päättelin että hieman paksumpi pehmuste tuon rungon ja paneelin väliin ratkaisisi varmasti tämän humina-ongelman. :)

Fumasta sen verran että sen kiristämisessä saa olla varovainen. Fuman "pressure screw" ei sisällä minkäänlaista stopperia ja näin ollen se on vain käyttäjästä kiinni kuinka mutkalle sillä haluaa emolevynsä vetää. Itse tulin siihen tulokseen että pidin ruuvimeisselistä vain kolmella sormella kiinni ja kiristin sen minkä tällä tekniikalla pystyin.
Täytyypä kokeilla tänään, kun pääsee töistä kotiin. :think:

Tuosta Fumasta juuri arvosteluja lukemassa ja mietinkin, että tuohon on hyvä systeemi, että varmasti tulee hyvä kontakti kun vääntää pää punasena ruuvit kohdilleen. :comp:

Mitäköhän vaaraa tossa on rikkoa emoa(prossua?)? En jotenkin hahmota, että miksi tuo aiheuttaisi emon vääntymistä. Ainakin tässä arvostelussa saatiin 11 asteen ero pelkällä ruuvien kiristämisellä. :bored:

http://www.overclockers.com/scythe-fuma-heatsink-review/

Mitenhän tuohon sitten vielä vaikuttaa, jos on korkattu prosessori, Skylaken paperinohut piirilevy ja liimamaton IHS. :dead:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
Mitäköhän vaaraa tossa on rikkoa emoa(prossua?)? En jotenkin hahmota, että miksi tuo aiheuttaisi emon vääntymistä. Ainakin tässä arvostelussa saatiin 11 asteen ero pelkällä ruuvien kiristämisellä. :bored:
Se vaara, että kun nuo "paineruuvit" kohdistaa paineen cpu:n heatspreaderille ja samalla aiheuttaa vetoa siihen jäähdyttimen taustalevyyn joka on emolevyn takana. Jos nuo jollain räikällä kiristäisi hampaat irvessä niin saattaisi koko socketin alue "nousta" ylös/painua cpu alas vedon/paineen aiheuttamana. Tai vaihtoehtoisesti kierre korkkaisi ennen tuota, ei ole kokemusta kuinka kestävä tuo socketin seutu on. :)

Mutta kuten sanottu, kun pitää järjen mukana kiristyksessä niin tuskin tuon kanssa ongelmia tulee.

E: Menee vähän ohi jonsbon koteloista jo keskustelu. Jos kaipaat lisää kokemuksia/tietoa fumasta niin pistä vaikka YV. :)
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 321
Nyt kun tästä ollut jo puhetta, niin parin vuoden käytön jälkeen on W2:sesta vain muutama asia jäänyt negatiivisena mieleen. Suurin vika on ikkunan ruuvien löystyminen niin ettei kiristyskään auta. Tämä taas aiheuttaa kyljen tiivisteiden hapristumisen ohella paljon resonointia jos kylki ei ole puskettuna aivan kiinni. Helposti toki korjattava, kunhan saisi aikaiseksi. Toinen hapristuva asia olivat johtovetojen muovisuojat. Niistä rupesi jo puolenvuoden käytön jälkeen irtoamaan mustaa möhnää. Kannattaa varoa kalliita sleevattuja johtoja ja ottaa suoriltaan pois! Kovo ja dvd -telineet ja johtovetojen puuttuminen emon yläpuolelta myös kummallisia aivopieruja.

Muuten ollut kyllä paras kotelo jota olen käpistellyt. Komponenttien (-kovot) laittaminen helppoa, johtojen vetäminen selkeätä, kompakti koko ja hellasärön puute ehdottomia plussia.
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
6
Painat sen paneelin paikoilleen normaalisti ja sen jälkeen pyrit vetämään sitä ulospäin ~millin verran molemmilta sivuilta. Näin itselläni on loppunut aina humina ja tästä päättelin että hieman paksumpi pehmuste tuon rungon ja paneelin väliin ratkaisisi varmasti tämän humina-ongelman. :)
Itse laitoin sopivan kokoiset o-renkaat etupaneelin kiinnitystappien juureen. Ei ole enää metallipinnat vastakkain. Noctuat kotelotuulettimina, semipassiivinen jäähdytys virtalähteessä ja näyttiksessä sekä HDD-levyt korvattu SSD-levyillä. Speedfan säätää tuulettimia lämpöjen mukaan. Hiljaista on...
 

Inehmo|

#73
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
672
Itse laitoin sopivan kokoiset o-renkaat etupaneelin kiinnitystappien juureen. Ei ole enää metallipinnat vastakkain. Noctuat kotelotuulettimina, semipassiivinen jäähdytys virtalähteessä ja näyttiksessä sekä HDD-levyt korvattu SSD-levyillä. Speedfan säätää tuulettimia lämpöjen mukaan. Hiljaista on...
Minkäkokoiset o-renkaat tohon menee?
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
6
Minkäkokoiset o-renkaat tohon menee?
Käytin etupaneelia irti ja katsoin tarkemmin, niin ne ovat ennemminkin kumisia prikkoja tai aluslaattoja, mutta o-renkaat saattavat toimia myös. Löysin ne työkalupakista. Eli mitään ei kannata heittää pois, niitä voi joskus tarvita. :D
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
464
Pohjasta alipaineen avulla ilmaa ja takaa/katosta pois. Ei pölyn kannalta optimaalisin ratkaisu, mutta ilmeisesti riittävän toimiva.
Siis kotelon pohjassa on enemmänkin ritilää tai säleikköä? Ei käynyt oikein kuvista selville tämä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 789
Kohta kuukauden odottanu UMX 4:ää, jimmsiltä tilattu. Toimituspäivä siirtyy kahden viikon välein kaksi viikkoa eteenpäin. Mikäs tässä odotellessa :kahvi:
Onko näitä UMX4:ia kukaan vielä saanut? Mietin vaan, että kannattaako alkaa tilaamaan, jos pitää odotella puoli vuotta.
 

P0rtier

Merssu
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
451
Täältä löytyy RM3, ja onhan tuo omaan silmään miellyttävä. Tuo tummennettu lasikylki on vaan jotenkin niin kaunis, ja vielä kun siinä koristaa LEDillä tuo Jonsbon teksti.

Negatiivista jos pitää jostain kaivaa, on virtalähteen paikka / kotelo. Jos olisi joku tuollainen UMX3 tyylinen ratkaisu, saisi 240 radin nätisti heitettyä tuohon alaosaan. Nyt täytyisi ruveta leikkelemään, koska eihän sitä tuohon etuseinäänkään kovojen tilalle voi laittaa.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Onko näitä UMX4:ia kukaan vielä saanut? Mietin vaan, että kannattaako alkaa tilaamaan, jos pitää odotella puoli vuotta.
Puolentoista kuukauden odottelun jälkeen tein omat johtopäätökset ja ostin Corsairin R460X:n. Mielestäni olin ihan kärsivällinen, mutta jossain kohtaa piti vetää peli poikki ton odottelun kanssa ja lyödä kokoonpano läjään.

Harmi, olin tosi innoissani tosta UMX4:stä ja mielelläni oisin siihen kokoonpanon rakennellu. Mutta tosiaan, tällä Corsairilla nyt mennään ja siitä olen tuolla corsun omassa triidissä jo jotain tarinoinutkin :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
224
Mihin kaikki nämä uudet VR2 kopat ovat kadonneet? Threadin aloittajalla täällä on maailman ainoa kappale edelleen?
Ei minkäänlaista juttua missään muualla? Ei arvosteluita? Outoa. :eek:

Kiinnostaa lähinnä tuoko tuo pystyyn käännetty sisusta etua verrattuna perinteisiin :geek:
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
613
Itseltäni löytyy omasta koneesta W2 tuolla lasikyljellä (tää oli täys ylläri kun tilasin kopan, luulin et tulee sillä rumalla pleksillä mitä vanhoissa malleissa oli) :hungry:

Tykkäsin siitä sit niin paljon että emännän kompaktimpaan ratkaisuun tilasin tuon C3 mallin, joka on kanssa ollut erittäin hyvä varsinkin tuohon 64,90e hintaansa nähden. Omaa W2 piti odotella kyllä kuukausia tilauksen sisään laittamisesta ennen kuin sain itelleni :lol:

Olohuoneen myllyyn koitin löytää Jonsbolta kanssa ratkaisua mutta sitten Hardwariumin tarjouksesta tilaukseen lähti tuollainen SilentiumPC Gladius Q50. Ei ole kyllä build quality samaa laatua mitä Jonsbolla vaikka ihan hyvä on sekin.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
265
Kohta kuukauden odottanu UMX 4:ää, jimmsiltä tilattu. Toimituspäivä siirtyy kahden viikon välein kaksi viikkoa eteenpäin. Mikäs tässä odotellessa :kahvi:
Nätti koppa tuo UMX4, mutta pirun kallis. Itselläni W2 ja ollut erittäin tyytyväinen.
Ps. mikromarketilla oli tuota tilaamaasi koppaa myymälässä ainakin vielä tiistaina.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
362
Nätti koppa tuo UMX4, mutta pirun kallis. Itselläni W2 ja ollut erittäin tyytyväinen.
Ps. mikromarketilla oli tuota tilaamaasi koppaa myymälässä ainakin vielä tiistaina.
Hintakin on niin suhteellista. Markkinoilla on monia kalliimpiakin koteloita, joiden laatu ei ole sen kummempi. Ominaisuuksiltaan vastaavat Fractalit ja muut satasen hintaluokan peltilaatikot vääntyvät ja rämisevät.
Jimm's sai tosiaan kotelon toimitettua viime viikolla. Nyt pitäisi saada aikaiseksi tilata loputkin palikat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 167
Onkos kukaan koittanut asennella Jonsbo G3 koteloon ylikorkeaa prossujäähyä? En ole itse päässyt vielä kokeilemaan mutta tarkoitus olisi yrittää saada thermaltake contac 21 sopimaan tuohon.

Jonsbon ilmoittama max korkeus 135mm ja tuon contac 21:n korkeus on 140mm. Onko kellään ensi käden kokemusta että onko turha edes haaveilla vai laitanko saman tien tilaukseen jonkun 130-135mm korkuisen?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
252
Jos max korkeus on ilmoitettu 135mm niin miksi edes yrittäisit tunkea 5mm liian korkeaa sinne? "Ostin Ladaan 19" vanteet, muuten tosi hyvä, mutta renkaat ei mahdu pyörimään"- vähän sama vertaus. Eikö sitten kannata ihan lähtökohtaisesti hakea suoraan sopivaa kooleria tuohon? Tuskin ne noita maksimimittoja ihan hatusta heittää.. Itellä on Jonsbo W2 ja macho rev.b on kyljessä kiinni, kun en hölmö ottanu ajoissa selvää mahtuvuudesta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 167
Jos max korkeus on ilmoitettu 135mm niin miksi edes yrittäisit tunkea 5mm liian korkeaa sinne? "Ostin Ladaan 19" vanteet, muuten tosi hyvä, mutta renkaat ei mahdu pyörimään"- vähän sama vertaus. Eikö sitten kannata ihan lähtökohtaisesti hakea suoraan sopivaa kooleria tuohon? Tuskin ne noita maksimimittoja ihan hatusta heittää.. Itellä on Jonsbo W2 ja macho rev.b on kyljessä kiinni, kun en hölmö ottanu ajoissa selvää mahtuvuudesta.
Koska mulla sattuu ennestään kierumaan nurkissa tuollainen jäähy käyttämättömänä ja toisekseen kokemus on osoittanut että _tuurilla joihinkin_ koteloihin saa laitettua hieman ilmoitettua korkeamman jäähyn.

Lähtökohtaisesti varmaan olisin ilman ohjeistustakin hakenut suoraan sopivaa cooleria.
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 558
Kyllä niissä joskus on melkein senttikin enemmän tilaa ja mitäs sitte vaikka vähän osuus lämpöputket sivupaneeliin?
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
7
Hintakin on niin suhteellista. Markkinoilla on monia kalliimpiakin koteloita, joiden laatu ei ole sen kummempi. Ominaisuuksiltaan vastaavat Fractalit ja muut satasen hintaluokan peltilaatikot vääntyvät ja rämisevät.
Jimm's sai tosiaan kotelon toimitettua viime viikolla. Nyt pitäisi saada aikaiseksi tilata loputkin palikat.
Asensin tässä viikko pari sitten oman vanhan kokoonpanon umpinaisen mustan UMX4:n sisälle. Todella kiva kotelo vanhan P183:n tilalle, toivottavasti viikonlopuksi saapuu uudet Ryzen roinat, niin pääsee sitten kunnolla rakentelemaan uutta kokoonpanoa. Tilasin ISOLLA riskillä tosin NH-D15 jäähdyttimen mukaan, tuskin mahtuu noctuan tuulettimilla sisälle...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 789
Asensin tässä viikko pari sitten oman vanhan kokoonpanon umpinaisen mustan UMX4:n sisälle. Todella kiva kotelo vanhan P183:n tilalle, toivottavasti viikonlopuksi saapuu uudet Ryzen roinat, niin pääsee sitten kunnolla rakentelemaan uutta kokoonpanoa. Tilasin ISOLLA riskillä tosin NH-D15 jäähdyttimen mukaan, tuskin mahtuu noctuan tuulettimilla sisälle...
Ei mahdu. 165mm korkea tuo Noctua (tuulettimen kanssa) ja UMX4:ssa max. CPU-korkeus 162mm, eli 3mm:stä jää kiinni. NH-D15S olisi mennyt 160mm korkeudellaan(tuulettimen kanssa), mutta siihen pitäisi erikseen tilata AM4-kiinnikkeet.

Jos runttaat, niin saattaa se mennäkin. :think:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
362
Asensin tässä viikko pari sitten oman vanhan kokoonpanon umpinaisen mustan UMX4:n sisälle. Todella kiva kotelo vanhan P183:n tilalle, toivottavasti viikonlopuksi saapuu uudet Ryzen roinat, niin pääsee sitten kunnolla rakentelemaan uutta kokoonpanoa. Tilasin ISOLLA riskillä tosin NH-D15 jäähdyttimen mukaan, tuskin mahtuu noctuan tuulettimilla sisälle...
Pistähän kommentteja äänekkyydestä/tuuletuksen riittävyydestä. Itse juuri säädän tuuletinkäyriä optimi teho-hiljaisuussuhteelle. Pohjalla 2x Noctua 1200 pwm reduxia, MSI GTX1070, 6700k ja Scythen Fuma. Orkkituulettimet emolla kiinni ja takatuuletin sisäänpäin. Melko viileänä pysyy ja idlessä on hiljainen. Rasitusmelua koitan vielä vähentää. Tuulettimia voisi vaihtaa, mutta tässä projektissa budjetti on ylitetty jo moneen kertaan..
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
7
Pistähän kommentteja äänekkyydestä/tuuletuksen riittävyydestä. Itse juuri säädän tuuletinkäyriä optimi teho-hiljaisuussuhteelle. Pohjalla 2x Noctua 1200 pwm reduxia, MSI GTX1070, 6700k ja Scythen Fuma. Orkkituulettimet emolla kiinni ja takatuuletin sisäänpäin. Melko viileänä pysyy ja idlessä on hiljainen. Rasitusmelua koitan vielä vähentää. Tuulettimia voisi vaihtaa, mutta tässä projektissa budjetti on ylitetty jo moneen kertaan..
Joo Jimms kämmäsi aiemmin tilaamani corsair ML120 tuuletinkaupat (pwm-splitteriä yms), että raporttia tulee, kun osat taskussa (Ryzen 1700x, HD7950 (näytönohjain päivittyy tuonnempana) ja tuo NH-D15)
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
7
Asensin ML-120 tuulettimet koteloon tänään. Kaksi katossa, kolmas imee takapaneelista sisälle ja neljäs kiinni vanhassa Noctuan tornijäähdyttimessä. Q9550 3.2ghz kelloilla pitää max 62 asteen lämpöjä prime95 rasituksessa 750RPM PWM -nopeudella. Täytyy sanoa, että kotelon ilmajäähdytys toimii vallan mainiosti. Periaatteessa vois laskea lisää tuuletinkierroksia. Jos oikein muistan, niin tämä vanhahan on jotain 95 TDP:n prossu.

Aion ostaa kyllä vielä 2 lisää ML120 tuulettimia kotelon pohjalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
233
Laitoin juuri ikkunattoman UMX4:n tilauksen Mindfactoryyn kun väittivät että on varastossa. Raportoin omat tuntumat kun saan kotelon käsiini.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
362


Sellainen siitä lopulta tuli.
i7-6700K @4,4GHz, MSI GTX1070 jne.
Todella hiljainen idlenä (mikä tahansa jääkaappi tai muu koje pitää paljon enemmän meteliä) ja rasituksessakin vain vaimeaa puhinaa ilman mitään resonansseja tai häröääniä. Lämpöjen osalta ei mitään ongelmaa, päin vastoin.
 
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
121
Harkinnassa tuo w2 kotelo.

Onkos kukaan laittanut aio cpu 240 jäähyä pohjaan puhaltamaan ulospäin?

Missä valmis paketissa riittäisi letkut?

Prossuna on vanha ja luotettava 2600k 4.8 kelloilla.

Ja näyttiksenä gigabyte 970 g1.

Ja häviääkö nuo 240 paljoa 280?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 302
Viestejä
4 156 764
Jäsenet
70 406
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom