Saattaa olla todella tyhmä kysymys, mutta kysyn tämän aidosti ja uteliaana - mitä hemmetin järkeä tässä Jollan touhussa on? Siis tehdäänkö tätä jollekin todella niche käyttäjäkunnalle jotka vaativat softalta tai hardikselta jotain tiettyä erityisfeature jota kukaan muu ei tee? Vai miksi tämä firma tekee puhelimia, kuka niitä haluaa, mihin käyttötarkoitukseen?
Näen jotenkin aivan mahdottomana että voisivat ikinä tehdä muuta kuin polttaa sijoittajien rahaa ja tuoda kilpailukyvyttömiä tuotteita markkinoille jo valmiiksi vanhentuneilla spekseillä.
Ja oliko tosiaan niin että tässä on Jollan oma käyttis? Miten hitossa se on hyvä juttu, eikö tuosta käytännössä puutu kaikki kätevimmät ja päivitetyt apit?
Voisiko joku avata.
Olen itse ennakkovarannut puhelimen ja ajatus on siirtyä kokonaan itsenäiseksi teknologiajättien piiristä. Olen valmis sietämään sen vuoksi elämän huomattavaa hankaloitumista ja asioiden tekemistä perinteisesti ilman sovelluksia.
Olen myös valmis ostamaan huonomman ja kalliimman tuotteen asian eteen, vaikka Samsungin S-sarjan edellisen vuoden lippulaiva olisi varmaan aina se kustannustehokkain vaihtoehto.
Syyt miksi olen valmiita tekemään epäoptimaalisia ratkaisuja:
-Yksityisyys ja digitaalisen jalanjäljen minimointi.
-Epäluottamus yhdysvaltalaisiin viranomaisiin.
-Yleinen muutoshalukkuus *, mutta en odota yksin muuttavani mitään.
-Pohjimmiltaan puhelin on vain tietokone, jonka omistan teoriassa kun ostan sen. Miksi en voisi ajaa sillä ihan mitä koodia haluan?
*(räntti)Mitä järkeä siinä on, että minun on pakko rekisteröityä amerikkalaiseen sovelluskauppaan, jotta voin pysäköidä suomalaisessa parkkihallissa rekisterikilven tunnistuksella? Tai matkustaa suomalaisessa kaupungissa bussilla, jonka matkan maksamiseen tarvitsee sovelluksen, jonka saa puhelimen käyttöjärjestelmästä vain kahdesta amerikkalaisesta sovelluskaupasta? Androidin puolella on vielä tulossa tämä kehittäjien tunnistautumisvaade ja muiden sovelluskauppojen blokkaaminen, joka sekin kuulostaa paskalta.
Siinäpä omia henkilökohtaisia syitä miksi tämä puhelin ja käyttöjärjestelmä. Ei se voivottelu, että maailma nyt vaan on tämmöinen eikä voi tehdä mitään auta mitään. Ei se johda muutoksen mahdollisuuteen edes meille nörteille, vaan rahan syytäminen tämmöiseen vanhentuneeseen ja keskinkertaiseen rautaan voi johtaa.