Jäsen- ja kanta-asiakasedut

Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 260
Yritykset ja yhteisöt tarjoavat jäsenilleen jäsenetuja / kanta-asiakasetuja joko ilmaiseksi tai maksua vastaan jollekin rajatulle joukolle asiakkaita. Voitaisiin tähän lankaan kerätä keskustelua noihin etuihin liittyen tai linkata jos niille löytyy joku dedikoitu lanka.

Edun ulkopuolelle voisi rajata asiakasviestinnän. Eli mainoskirjeen tilaus ei ole itsessään etu ellei sillä saa jotakin merkittävää etua. Ja etu ei ole myöskään tuote tai palvelu, esimerkiksi luottokorteista keskustelu kannattaa pitää luottokorttilangassa vaikka voi sen tietysti mainita osana jäsenetuja.

Jäsenetuja / kanta-asiakasetuja: (voin linkata tähän langan / postin joka kertoo edusta)
-Osuuspankin omistaja-asiakkuus
-Osuuskaupan asiakas-omistaja
-K-plussa jäsenyys
-Lidl Plus jäsen
-Tradekan jäsen
-Stockmannin jäsen
-Ikea jäsen
-Tokmannin jäsen
-Viking Linen jäsen
-Tallink Siljan jäsen
-Espresso Housen fika club
-Roberts coffeen jäsen
-Hesburgerin Bonusklubi
-Picnicin jäsen
-Luckiefuns kanta-asiakas
-Subway jäsen
-Konnichiwa jäsen
-McDonaldsin jäsen
-Bär Bar jäsen
-XXL Jäsen
-MyPower jäsen
-Suomen osakesäästäjien jäsen
-Yrittäjät jäsen
-Omakotitaloliiton jäsen
 
Viimeksi muokattu:
Oletpa myynyt sielusi (yhteystietosi) halvalla monelle taholle. Näistä saatava hyöty on hyvin marginaalinen, jos asiointi liikkeessä on yhtään satunnaisempaa.
 
Oletpa myynyt sielusi (yhteystietosi) halvalla monelle taholle. Näistä saatava hyöty on hyvin marginaalinen, jos asiointi liikkeessä on yhtään satunnaisempaa.

Mun sieluni (varsinkin yhteystietojen, ne löytyy paljon helpomminkin) arvo on sen verran vähäinen että en pidä tätä suurena ongelmana.

Mä oon pienen työurani tehnyt enemmän tai vähemmän tietoturva-/tietosuojahommia ja olin aikaisemmin tosi pidättäytynyt kaikkien nettipalveluiden käytöstä, sosiaalisen median palveluista puhumattakaan. Esim linkkari ja twitteri olivat bannissa mutta vanhemmiten on ymmärtänyt että se on enemmän tiedon sisällöstä ja käytännöistä kiinni kuin periaatteista.

Loppujen lopuksi esimerkiksi tää foorumi kertoo musta paljon enemmän, kuin kaikki tieto mitä olen noihin kanta-asiakasohjelmiin tunkenut.

EDIT:
Ja sitten jos positiivista arvoa ajattelee niin sanoisin että kyseiset kanta-asiakasohjelmat säästävät multa noin 500-1000€ vuodessa. Summa jonka mieluummin laitan johonkin muuhun hyödylliseen.
 
Viimeksi muokattu:
Hesburgerin Bonusklubi on ilmainen mutta siellä on eri Bonustasoja, jotka ansaitaan kuluttamalla.

Toimii joko appilla tai kortilla. Appi on paljon näppärämpi kuponkien suhteen.

Koska tuo bonustaso on voimassa 12kk niin mulla on ollut yleensä tapana kerran vuodessa käydä jonain kuukautena sen verran usein Hesessä että saavutan kulta tai platina-tason. (yleensä kesälomalla, kun perheen kanssa tulee siellä muutenkin käytyä)

Hopea tasolla saa vähintään 7 euron ostoksesta pienen kahvin tai teen kaupan päälle.

Kulta tasolla saa samalla summalla pienen kahvin tai teen ja minipehmiksen yhdellä kastikkeella tai cookien tai majoneesin/kastikkeen kaupan päälle

Platina tasolla saa samalla summalla ison kahvin tai teen ja pehmiksen yhdellä kastikkeella tai cookien tai majoneesin/kastikkeen kaupan päälle

Sen lisäksi kaikista ostoksista saa bonusta bonustilille kuukausikertymällä vähintään 8€ 2%, 35€ 3,5%, 85€ 5%

Klubilla on myös kuukausittainen kampanja jostakin tietysti tuotteesta/tuotteista ja vaihtuvia kuponkeja, joiden alennus on aika merkittävä (~1,5€-2€)

Ja nuo edut kumuloituvat. Eli kuponkiateria on halvempi mutta siitä maksetaan bonusta ja siihen saa päälle ilmaiset tuotteet.
 
Viimeksi muokattu:
Yhdestä kanta-asiakkuudesta luovuin joku aika sitten. XXL:n Rewards jäsenyys oli jonkun aikaan, mutta rupesi todella ärsyttämään niitten sähköposti mainosposti pommitus, että pakko oli peruuttaa jäsenyys. Mainoskirjeitä kun tuli liki päivittäin ja tuliko peräti kaksikin päivässä välillä. Yritin työntää ne automaattisesti menemään roskapostilaatikkoon, mutta läpi niitä vaan tuli silti.

Nykyään en kyseistä puljua käytä, varsinkin kun kaikki vähänkään kiinnostavimmat tarjoukset on sen Rewards jäsenyyden takana ja sitä määrää mainospostia en enää halua. On siis toistaiseksi ainut pulju, jonka mainospostit meni omalla kohdalla överiksi.

Lidl kun otti oman kanta-asiakkuuden käyttöön, niin XXL oli tuoreessa muistissa, niin siihen en ole uskaltanut kajota, kun ei tiennyt millainen heidän mahdollinen spammijärjestelmä on, jos heillä semmoista on. En tiedä edelleenkään, kun ei ole tullu tutkittua muitten kokemuksia järjestelmästä.
 
Oletpa myynyt sielusi (yhteystietosi) halvalla monelle taholle. Näistä saatava hyöty on hyvin marginaalinen, jos asiointi liikkeessä on yhtään satunnaisempaa.
Tavasin otsikkoa että kuuluuko aiheeseen vain ei, niin ymmärsin että kuuluu.

Lista käsitteli lähinnä kaupan/ketjujen omia etu ohjelmia, ne ei ole kovinkaan asiakaslähtöisiä, vaan päinvastoin, yritys lähtöisiä.
- Rajoittaa kilpailua (sitouttaa asiakas)
- Vaikeuttaa hintavertailua, luoda alempaa hintamielikuvaa, mahdollistaa korkeammat hinnat.
- Profiloida asiakasta, siis vahvistaa hinnoitteluvoimaa. (tarjota kohdennettua markkinointia/hinnoittelua)

Muistettava että casino voittaa aina.

Kanta-asiakas ohjelmien kustannuksista esitetty arvioita että kustannukset ylittää jopa ne ns edut, eli kauppa laskennut että kanta-asiakasohjelmilla saadaan parempi kate, eli voidaan hinnoitella korkeammalle, vs ilman. Ei ole sattumaa että kovasti niistä kritisoivat ovat rakennelleet omiaan.

Yksittäinen jäsen ei tietenkään omalla liittymättömyydellään vaikuta mihinkään, mutta ilman noihin liittyjiä ei olisi moisia järjestelmiä.

Listassa oli mukana myös muutama yhdistys jotka neuvotelleet enemmän tai vähemmän kohtuullisia sopimuksia joidenkin palveluiden osalta. Myös joillain työantajilla voi olla ns henkilöstöetuja kolmannen osapuolen kanssa.
 
Mun sieluni (varsinkin yhteystietojen, ne löytyy paljon helpomminkin) arvo on sen verran vähäinen että en pidä tätä suurena ongelmana.

Mä oon pienen työurani tehnyt enemmän tai vähemmän tietoturva-/tietosuojahommia ja olin aikaisemmin tosi pidättäytynyt kaikkien nettipalveluiden käytöstä, sosiaalisen median palveluista puhumattakaan. Esim linkkari ja twitteri olivat bannissa mutta vanhemmiten on ymmärtänyt että se on enemmän tiedon sisällöstä ja käytännöistä kiinni kuin periaatteista.

Loppujen lopuksi esimerkiksi tää foorumi kertoo musta paljon enemmän, kuin kaikki tieto mitä olen noihin kanta-asiakasohjelmiin tunkenut.

Näissä ilmeisesti lasketaan sen varaan että lainsäädäntö pysyy riittävän tiukkana ja että toimijat niitä noudattavat.

Kyvyiltään ison organisaation kanta-asiakkuus ohjelma voi olla erittäin tehokas, pärjärä suurille nettijäteille kyvyssä profiloida. Tietää enemmän kuin käyttäjä itse itsestään. Se toki voi kuullostaa hyvältä, mutta vain silloin jos käyttö on asiakaslähtöistä.

Jos lähestytään asiakasta kohdennetun terveyspalvelun tarjoamisessa, tarjotaan vakuutus tiettyjä kohdennettuja riskejä varten. tarjotaan lainaturvaa jne silloin kun ne on kohteella järkeviä, niin sehän kuullostaa hienolta.

Mutta vähemmän hienoa jos vakuutuksista karsitaan ne terveys kohdat mihin asiakas nimenomaan tarvisi vakuutusta, tai hinnoitellaan ne kalliiksi. Lainaturvan sijaan tarjotaan kalliimpaa lainaa, tai yritetään irtisanoa, alentaa luottorajaa jne. Terveys palvelut tarjoaa hurjia uhkakuvia ja tuuppaa tarpeettonta palvelua, koska riski sairastaa tuohon sinulla 50% isompi jne. Päivittäistavara, hotellin, polttoaine hinnoittelu kohdennettua, ei edullista vaan päinvastoin.

No tuo toki mörköjen maalailua, arki on vain sitä että bensa pumpulla on jokunen sentti kalliimpaa, mutta kun keskittää, niin saa sen verran takaisia että menee samoihin kilpailijan tienvarsihintoihin, tai melkein. Viilipurkistakin saa 20% alennuksella, siis melkein samaan hintaan kuin viimeviikolla tai tänään kilpailijalta.
 
Yksittäinen jäsen ei tietenkään omalla liittymättömyydellään vaikuta mihinkään, mutta ilman noihin liittyjiä ei olisi moisia järjestelmiä.

Mä oon muuttanut tänkin suhteen omia käytäntöjä ja nyt mennään don't blame the players, blame the game. -pohjalta.

Syy tähän on se että jos nyt kuitenkin käyt vaikka kaupassa ja ostat tuotteita niin minkä takia maksaisit niistä enemmän, koska et ole samaa mieltä heidän toimintatavoistaan. Siinä ei ole mitään logiikkaa.

Jos sitten boikotoit koko kauppaa/ketjua niin se on ihan looginen toimintatapa.

Mä en halua boikotoida esimerkiksi Classic Pizzaa sen takia että se on maan yhden pahimman punalinnakkeen Tradekan omistama, joten mieluummin oon sitten siellä jäsenenä ja otan pizzoista 20% alennuksen
 
Viimeksi muokattu:
Yhdestä kanta-asiakkuudesta luovuin joku aika sitten. XXL:n Rewards jäsenyys oli jonkun aikaan, mutta rupesi todella ärsyttämään niitten sähköposti mainosposti pommitus, että pakko oli peruuttaa jäsenyys. Mainoskirjeitä kun tuli liki päivittäin ja tuliko peräti kaksikin päivässä välillä. Yritin työntää ne automaattisesti menemään roskapostilaatikkoon, mutta läpi niitä vaan tuli silti.

XXL unohtuikin. Oon ihan samaa mieltä XXL:n mainonnan suhteen. Sen mainosviestinnänhän saa pois erikseen ja jäsenyyden voi jättää mutta sitten siinä on se ongelma ettei välttämättä tiedä jostain kanta-asiakas illasta, joissa saattaa olla merkittävätkin 20-30% alennukset kaikista tuotteista.

Mulla oli jossain välissä XXL mainokset pois päältä ja nyt taas päällä mutta ei niitä varmaan pitkään kestä.
 
Mä oon muuttanut tänkin suhteen omia käytäntöjä ja nyt mennään don't blame the players, blame the game. -pohjalta.

Syy tähän on se että jos nyt kuitenkin käyt vaikka kaupassa ja ostat tuotteita niin minkä takia maksaisit niistä enemmän, koska et ole samaa mieltä heidän toimintatavoistaan. Siinä ei ole mitään logiikkaa.

Jos sitten boikotoit koko kauppaa/ketjua niin se on ihan looginen toimintatapa.
Yksi tapa on se ettei maksa niistä enempää, se vain on työläämpi. Eli tekee oikeaa hintavertailua, ja jos on jokin kanta-asiakas tarjous joka houkuttaa, niin miettii uudestaan onko se tarpeellinen ja jos on niin onko se niin hyvä tarjous, jos on niin sitten ostaa jos ei sitä pidä ongelmana.

Toki siinä sitten kuori pehmenee, no ne kuitenkin tietää, niin kaikki sisään vain.

Ei se ole sattumaa että kasalla kerjätään kanta-asiakas kortteja. ja se että ne harvoin on anonyymejä.

Kanttiskorttien käyttäjiä voi ryhmitellä, yks esim

1. ne joilla on kasa kanttisjäsenyyksiä, ei "käytä" aktiivisesti, mutta jos heidän mielestä riittävän hyvä etu, tarjous. Jos kassalla kysytään jäsenyyttä, niin osa kysyy saisko ostoksissa jotain alennusta ja paljonko.

2. ne joilla on yksi tai toinenkin mitä käytetään aina kuin voi, keskitetään ja jos kerran unohtu niin kiirjataan perästä, osa myös haalii muiden hankintoja itselleen.

3. ne jotka "höylää" joka paikassa, ei välttämättä keskitä yhtä aktiivisesti kuin edelliset.


don't blame the players, blame the game.
Peliissä vahvistunut se tekiä että alennuksia ei anneta automaattisesti jäsenille, vaan vain niille jotka ovat "leikkanneet" sen kupongin ja kertoneet siitä myyjälle oikealle hetkellä.

Eli jos viimevuosisadalla oli kunponkitarjouksia , eli ihan kupongilla sai jonkin tarjouksen, tänäpäivänä ne liitetty jäsenyyksiin, ja niiden aktiivisuuteen niitä etsiä.

Pelin suosio jatkuu niin pitkään kun pelaajia riittävästi.
 
Peliissä vahvistunut se tekiä että alennuksia ei anneta automaattisesti jäsenille, vaan vain niille jotka ovat "leikkanneet" sen kupongin ja kertoneet siitä myyjälle oikealle hetkellä.

Eli jos viimevuosisadalla oli kunponkitarjouksia , eli ihan kupongilla sai jonkin tarjouksen, tänäpäivänä ne liitetty jäsenyyksiin, ja niiden aktiivisuuteen niitä etsiä.
Tuo "kuponkien" uudelleentuleminen on kyllä yksi syöpä noissa kantistarjouksissa. Ei ole kerta tai kaksi kun on kaupan kassalla jono seisonut kun kassa on kysynyt joltakin asiakkaalta "Oletko muistanut aktivoida mobiiliedun?" tms ja sitten ruvetaan siinä kassalla kaivelemaan sitä kännykkää ja aktivoimaan sitä etua. Muutenkin jos on kanta-asiakas niin voisi ne kaikki edut olla automaattisesti käytössä ettei tarvitsisi mitään hiton kännykkäleikkejä niiden kanssa tehdä. Toki tuolla pelleilyllä kaupat saavat asiakkaan avaamaan sen heidän äppinsä edes tuon takia.
 
Vanhan Suomalaisen punakoneen eli Tradekan jäsenyys maksaa 33,64€ (ja palautuu osuuskunta tapaan irtisanomisen jälkeen muutaman vuoden kuluessa)

Tradeka lähettää yleensä kerran-pari vuodessa alennuskuponkeja ravintoloihinsa 30-40€ arvosta

Vuosiedut:
Kuluttajan digilehti ilmaiseksi
20% cafe Ursulasta
20% Burger Kingeistä
20% RAX Pizzabuffeteista
20% Taco Belleistä
20% Classic Pizzasta
20% Makaronitehdas
20% O'Learys
20% Restelin ruokaravintoloista
15% ONNin lastenhoidosta
15% ONNI arkikaveri -palvelusta
15% A-katsastuksen katsastuksista
20% Food&Events -ravintoloissa
10% Turvan vakuutuksista
+silmälaseja, kirjoja, scandic alennusta, kortteja, ST1 ja Shell alennusta

Tuon lisäksi on kuukausittain vaihtuvia extraetuja
 
Tuo "kuponkien" uudelleentuleminen on kyllä yksi syöpä noissa kantistarjouksissa. Ei ole kerta tai kaksi kun on kaupan kassalla jono seisonut kun kassa on kysynyt joltakin asiakkaalta "Oletko muistanut aktivoida mobiiliedun?" tms ja sitten ruvetaan siinä kassalla kaivelemaan sitä kännykkää ja aktivoimaan sitä etua. Muutenkin jos on kanta-asiakas niin voisi ne kaikki edut olla automaattisesti käytössä ettei tarvitsisi mitään hiton kännykkäleikkejä niiden kanssa tehdä. Toki tuolla pelleilyllä kaupat saavat asiakkaan avaamaan sen heidän äppinsä edes tuon takia.
Sen verran kielteisesti suhtaudun näihin virityksiin, että suorastaan kannustan asiakasta tuollaiseen toimintaan, miksi käyttää vain omaa aikaa, kun voi käyttää sen kaupan aikaa, se on se konsti millä motivoi kauppaakin luopuun roska palvelusta.

Ja jonossa olevat sitten muistaa että vika ei ole asiakkaan, vaan kaupan.
 
Hopea tasolla saa vähintään 7 euron ostoksesta pienen kahvin tai teen kaupan päälle.

Kulta tasolla saa samalla summalla pienen kahvin tai teen ja minipehmiksen yhdellä kastikkeella tai cookien kaupan päälle

Platina tasolla saa samalla summalla ison kahvin tai teen ja pehmiksen yhdellä kastikkeella tai cookien kaupan päälle

Lisätään näihin kulta ja platina optioihin vielä majoneesi. Jos haluaa ranskalaisille dipattavaa joka on se pääsyy käydä Hesessä.
 
Powerin MyPower-jäsenyys tai kanta-asiakkuus, mikä se nyt onkaan, antaa 2% bonusta ostoksista, joka on käytettävissä 15 päivää bonuksen kertymisen jälkeen.
 
Joka ainoaan kauppaanhan nykyään pitäs olla joku jäsenyys ja Äppi.

Lähinnä ärsyttävää tuollainen. S-kortti ja Plussakortti löytyy ja muita ei ole tulossa. Ei kortteja eikä äppejä.
 
Hyvä esimerkki siitä miten naurettavan huonoja nämä bonukset lähes järjestään ovat.
Jep.
400€ kodinkone, maksanko siitä 408€ ja saan valtavan edun, 8€ lahjakortin joka käytettä kesäkuussa ennen juhannusta ostamiseen liikkeestä jossa hinnoissa bonuslisä.
Vai maksanko heti alkuun 400€, ja sitten ostan heti sen 8e jutun seitsemällä eurolla.

Lahjakortit muutenkin on syvältä, paras lahjakortti on Otto automaateilta saatava.
 
Elisahan lanseerasi hiljattain oman "etuohjelmansa". Liittyminen on tietenkin maksutonta, mutta en liittynyt sillä jäi todella höttöiseksi että mitä ne edut ovat.

Toivoin että saisi vakuutusten tyyliin alennusta liittymistään etutason mukaan, mutta "edut" taitavat olla arvontoja, alennuksia laitteista (näitä on jo nykyään asiakkaille, ja tuskin ovat yhtä hyviä kuin oikeat alennukset) ja maksuton kuukausileffa Elisa Viihteestä.

Samalla poistuu oikeampi etu, eli se että liittymämaksuista saa s-bonusta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
254 409
Viestejä
4 421 351
Jäsenet
73 371
Uusin jäsen
ardelli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom