Japanese Domestic Market (JDM) -autot (hankinta, kokemukset, myyjät)

Liittynyt
08.05.2021
Viestejä
185
En löytänyt täsmällistä ketjua aiheelle, joten pannaan pystyyn tällainen yleisketju, jossa voi jakaa tietoa ja kokemuksia JDM-vehkeistä.

Itseä kiinnostas mahdollisesti testata JDM-tarjontaa ihan suomalaisen autokaupan kautta. Ei mitään verottajan suosikkia Shutoko-hirmua, vaan jotain "vähän parempaa" sedania tai farkkua 10-20 k eur hintaluokassa. Mitä malleja kannattais laittaa seurantaan?

Mark X, Legacy, Crown nopeesti tulee mieleen tuossa segmentissä.

Jos omia kokemuksia, millasia? Onko jälleenmyynti miten vaikeeta ollu?

JDM = Japanese Domestic Market​

Jiideeämmällä viitataan Japanese Dometic Markettiin eli Japanin sisämarkkinoihin, siis autoihin jotka on tarkoitettu myytäväksi ja myyty Japanissa. Autoja löytyy laidasta laitaan mutta niitä yhdistää esimerkiksi runsaat varusteet ja käytettyinä hyvä kunto ja vähäiset ajokilometrit. Sekä japanilaisen liikenteen mukaisesti ratti oikealla puolella.

Käytettyinä Suomeen tuotuina näiden autojen hinta-laatusuhde on erinomainen. Eikä päivittäisenkään ajamisen tarvitse olla tylsää, siitä pitävät huolen kattavat varusteet, nelivedot, turbomoottorit ymv. mallista riippuen. Myös autojen ulkonäkö on usein tavallisuudesta positiivisella tavalla poikkeava. Kauneus on katsojan silmässä mutta kyllä esimerkiksi Nissan Cube herättää laatikkomaisella asullaan sympatiaa liikenteessä. Tai vaikkapa modernin ylellinen Toyota Crown, joka on hankintahinnaltaan kuitenkin verrattain edullinen.
(Teksti copy-paste JMD Ouletin sivuilta, johon ei omaa yhteyttä.)


Pikasella googletuksella ainakin seuraavat firmat tuli vastaan:

99 IMPORT

JDM Outlet

Japanimports
 
Viimeksi muokattu:
JDM-juttua ainakin tuossa ketjussa, toki enempi itse tuomisen näkökantista
 
Tehtaalla postiauto-varusteltu.
Okei.

Britteinsaarilta saa kyllä vähän käytettyjä autoja törkyhalvalla, kun sen verran harvat ovat valmiita ajamaan väärältä puolelta, ettei käytetyille ole vastaavia vientimarkkinoita kuin keskieuroopan vauraista maista.
 
Tuon viestin kirjoituksen sijaan olisit saanut vastauksen nopeammin googlesta. Älä laita muita tekemään työtä puolestasi.

JDM = Japan domestic market
Toisaalta, miksi AP ei kirjoittanut tuota suoraan viestiinsä, sen sijaan että laittaa muut tekemään työn puolestaan?

Vähän sama kun olisi otsikoinut "E60 hankinta", joka on jossain bemarifoorumilla ihan ok, mutta tietotekniikkafoorumin auto-osiolla osoittaa vaan piittaamattomuutta, tai muuten vaan kapeaa maailmankuvaa.
 
^Palaute otettu vastaan, muokattu otsikkoa ja lisätty copy-paste-kuvaus avausviestiin.

Tässä muutama esimerkki vielä, mitä muuta kuin postimiestä JDM vois pitää sisällään:








 
Yksi mitä itse japanista katoisin olisi vasemman puolen ohjauksella olevat länsiautomallit.
 
Miksi sellaisia olet katsellut?
En tunne tätä skeneä tarkemmin, mutta olen käsittänyt että

  • jotkut japanilaiset tai Japanissa autoilevat ilmeisesti ajavat sikäläisittäin vääränpuoleisella autolla syistä joita en tunne
  • jotkut länsimaalaiset haluavat Japanista tuodun käytetyn auton, vaikka eivät nimenomaisesti kaipaa vääränpuolista ohjaamoa tai jopa erityisesti välttävät sitä
 
JDM autoa olen itsekin välillä miettinyt. Lähinnä ehkä epäilyttää mahdollinen varaosien saatavuus ja se, että aiheuttaako oikeanpuoleinen ohjaus ongelmia. Kaipa tuohon liikenteessä tottuu, mutta sitten esim. parkkihalliin tai autopesulaan ajaessa pääte voi olla ihan väärällä puolella.

Varustetaso sekä kilometrit noissa näyttäisi olevan hintaan nähden pääosin todella hyvällä tasolla, joka houkuttelisi. Esim. tässäkin näyttäisi ainakin päältäpäin olevan hintaan nähden aika paljon autoa perus suomiautoihin verrattuna.

 
JDM autoa olen itsekin välillä miettinyt. Lähinnä ehkä epäilyttää mahdollinen varaosien saatavuus ja se, että aiheuttaako oikeanpuoleinen ohjaus ongelmia. Kaipa tuohon liikenteessä tottuu, mutta sitten esim. parkkihalliin tai autopesulaan ajaessa pääte voi olla ihan väärällä puolella.

Varustetaso sekä kilometrit noissa näyttäisi olevan hintaan nähden pääosin todella hyvällä tasolla, joka houkuttelisi. Esim. tässäkin näyttäisi ainakin päältäpäin olevan hintaan nähden aika paljon autoa perus suomiautoihin verrattuna.

Siihen ajamiseen väärältä puolelta tottuu helposti ja nopeasti, lisäksi nykyään huomattava osa on automaatteja, eli vielä helpompi oppia. Liikenteessä ohituspaikat jne tilanteet pitää usein kurkata toisella tavalla, aina ei näe yhtä hyvin, joskus sieltä taas jopa näkee paremmin.
Ainoat haasteet on oikeastaan siinä jos tarvitsee käydä yksinään driveinin luukulla tai parkkihallissa tms, jossa tarvitsee päätettä operoida siitä ikkunan kautta. Jos joutuu vuorottelemaan LHD/RHD autoilla ajossa vaikkapa päivittäin, on odotettavaa, että menee vilkut ja pyyhkijät sekaisin niissä molemmissa autoissa, sekä pyrit usein väärästä ovesta sisälle.
 
No ei kyllä mene sekasin. Siihen tottuu kun RHD:llä ajaa, aika nopeasti eikä sitä vilkkujen etc. sijaintia edes mieti kun se tulee selkärangasta. Samalla logiikalla unohtaisit joka kerta kun autoon menet että kummalla puolella ne pyyhkijät on :D Perheessä oli aina vähintään yksi Eu-ohjauksella oleva auto, eikä sitä enää muutaman kerran jälkeen mieti kun asian sisäistää. Vielä kymmenen vuoden päästäkin kun hyppää RHD vehkeen puikkoihin, tulee ihan automaationa se että vilkut on oikealla. Eri asia sitten jotkut brittiversiot joissa vilkut ja pyyhkijät samalla tapaa kuin LHD autoissa. Brittituontejakin kaveriporukassa muutamia ollut, mutta olivat kyllä niin järkyttävän huonossa kunnossa Japanintuonteihin verrattuna ettei itselle tullut koskaan oikein mitään kiihkoa niitä katsella vaikka olivat järkyttävän halpoja. Eräskin GS Lexus oli päälle päin ihan näyttävä mutta käytännössä muovihelmojen ja puskurien alta ihan pitsiä.

Varsinaiseen aiheeseen, muutama Japsituonti on itsellä ollut.
Pari JZS147 Aristoa, Yksi B4 RSK Legacy ja E39 Bemari.
Bemari oli LHD ja todella pienillä kilometreillä, käytännössä virheetön yksilö. Oli mukava aikakone, kun alkavat olla jo aika mädäntyneitä Eu -versiona.

Muutoin ei oikeastaan pahaa sanottavaa. Hinta-laatusuhde ollut vallan mainio ja olleet käytännössä koriltaan uutta vastaavassa kunnossa, vaikka puhutaan 90-luvun laitteista. Aika paljon mukavampaa on vaihdella jotain auringon raiskaamia muoviosia, kuin tapella ruosteen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
268 386
Viestejä
4 638 161
Jäsenet
76 240
Uusin jäsen
fullspeed

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom