Jääkäri PC-peli

Liittynyt
12.03.2024
Viestejä
128
Muistaako kukaan enää? Joskus 2001 kyseiseistä pienen suomalaisen Indie tiimin kehitteillä olevasta Jääkäri pelistä kohistiin ihan Pelit lehdessä ja Ilta-Sanomissa myös.

Peli siis sijoittui silloiseen nykyaikaan vuosituhannen vaihteeseen ja tarina meni jokseenkin niin, että Venäjä oli hyökännyt Suomeen kovalla ylivoimalla ja hyökkäys piti estää tiimityöhön ja sissi taktikoihin turvautuen.

Harmi etten löytänyt enää mitään kuvia saati videoklippejä, mutta grafiikoiltaan ja tyyliltään peli oli siihen aikaan kovassa suosiossa olevan Operation Flashpointin AKA Arman kaltainen monilta osin.

Itse Arma fanina hypetin peliä kovasti ja lähetin tekijätiimille jopa postia. Harmi vain, että pelin kehitys tyrehtyi melko pian alkuhypen jälkeen eikä siitä sitten enää kuulunut mitään.

Olisi kyllä hienoa, jos joku vielä joskus herättäisi tämän idean henkiin, esimerkiksi UE5:lla tai Unity 6:lla.

Tässä pari artikkelia jotka löysin:
Pelit lehden Jääkäri artikkeli
IS artikkeli Jääkäristä
 
Itse pelistä archive orgistakaan ei paljon muuta irronnut ku mini kuvia ja toimimattomia linkkejä. Wiredman oli siis se kehittäjä tiimi ja tuliko tosta mitään koskaan on mysteeri.
 
Joo muistan Jääkärin! Vuosi 2001 oli aikaa kun pelimoottorit piti tehdä itse ja avoimen maailman pelit olivat erittäin harvinaisia. Muistan että olin erittäin vaikuttunut screenshoteista, kun maasto ei ollut lättänä plane kuten siihen aikaan oli tapana esim. Operation Flashpointissa. Jääkärissä maastossa oli paljon puita ja ihan selviä kumpuja ja maaston muotoja mikä oli ennen kuulumatonta. Näin jälkeenpäin tullu mieleen, että se screenshot oli ehkä tehty käsin eikä ollut pelikuvaa.
 
Joo muistan Jääkärin! Vuosi 2001 oli aikaa kun pelimoottorit piti tehdä itse ja avoimen maailman pelit olivat erittäin harvinaisia. Muistan että olin erittäin vaikuttunut screenshoteista, kun maasto ei ollut lättänä plane kuten siihen aikaan oli tapana esim. Operation Flashpointissa. Jääkärissä maastossa oli paljon puita ja ihan selviä kumpuja ja maaston muotoja mikä oli ennen kuulumatonta. Näin jälkeenpäin tullu mieleen, että se screenshot oli ehkä tehty käsin eikä ollut pelikuvaa.
Nyt kyllä väärin muistat, Flashpointissa oli vuoriakin. Jyrkkiä mäkiä ei päässyt kuin ryömien tai viistoon juosten ja pusikossa pysyi hyvin piilossa.
 
Nyt kyllä väärin muistat, Flashpointissa oli vuoriakin. Jyrkkiä mäkiä ei päässyt kuin ryömien tai viistoon juosten ja pusikossa pysyi hyvin piilossa.
Juu tais siinä olla pieniä korkeuseroja, mutta ei sellaista mitä Jääkärissä. Flashpointissa 90% oli tasaista tai lievää alamäkeä, kun Jääkärin screenshotissa 90% oli selvää kumpua mitä ei oltu nähty. Sama oli GTA:ssa, tasaista joka paikassa, mutta jossain oli vähän mäkiä.
 
Peliplaneetalla oli tuosta artikkeli/haastattelu kuvineen, löytyi archivella:


Ei ainakaan isommat kuvat aukea tuosta 2003 snapshotista, mutta plussana rautatähtäimet olisi näköjään ollet America's Army 2:n ohella ainoa titteli jossa ne on realistisesti toteutettu kuten ihmissilmä oikeasti näkee ne "haamukuvana". Eli se takatähtäin ei vaan blokkaa koko näkymää.

textpic_4.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Pelit.fi artikkelista selviää, että WiredMan porukka perusti osakeyhtiön nimeltä Second Brain Ltd.

Wayback machinella löytyy viimeinen järkevä snapshotti vuodelta 2006: Oy Second Brain Ltd.

Jääkäri on siis kulkenut kansainvälisesti nimellä "Jaeger forces", ja pelattava demo julkaisijoita varten oli tarkoitus olla valmiina 2006. Myöskin Kalevala nimistä peliä oli ollut tarkoitus demota E3 messuilla vuonna 2007, mutta hetken googlettamisella en löytänyt mitään muuta infoa pelistä. Second Brain Ltd:stä löytyy ainakin jokin konkurssipesä. Jos laittaisi Olli-Poika Parviaiselle sähköpostia, että onko tietoa mitä projektille kävi? Voisi jopa vastatakin, kun on varsin nostalgiatrippi kyseessä.
 
Viimeksi muokattu:
Peliplaneetalla oli tuosta artikkeli/haastattelu kuvineen, löytyi archivella:


Ei ainakaan isommat kuvat aukea tuosta 2003 snapshotista, mutta plussana rautatähtäimet olisi näköjään ollet America's Army 2:n ohella ainoa titteli jossa ne on realistisesti toteutettu kuten ihmissilmä oikeasti näkee ne "haamukuvana". Eli se takatähtäin ei vaan blokkaa koko näkymää.

textpic_4.jpg

Aukesi ne isommat kuvat suoran linkin kautta:

b_1.jpg
b_2.jpg
b_3.jpg
b_4.jpg
b_5.jpg
b_6.jpg
b_7.jpg
b_8.jpg
b_9.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Jääkäri on siis kulkenut kansainvälisesti nimellä "Jaeger forces", ja pelattava demo julkaisijoita varten oli tarkoitus olla valmiina 2006. Myöskin Kalevala nimistä peliä oli ollut tarkoitus demota E3 messuilla vuonna 2007, mutta hetken googlettamisella en löytänyt mitään muuta infoa pelistä. Second Brain Ltd:stä löytyy ainakin jokin konkurssipesä. Jos laittaisi Olli-Poika Parviaiselle sähköpostia, että onko tietoa mitä projektille kävi? Voisi jopa vastatakin, kun on varsin nostalgiatrippi kyseessä.
Aika kauan mennyt demoa tehdessä, mutta sitä lieneekin tehty opiskelujen ohessa. 3D-engine jo vanhentunut tuossa ajassa...
 
No on siellä ollut jonkin verran tekijöitä, 11 vakituista + freelancereita.

In march 2006 Second Brain employs eleven employees and several freelancers. For the first three years the company self-financed its operation, but in 2006 we received a capital investment.


Kalevala-pelistä taustatietoa: https://web.archive.org/web/2009111.../arkisto/yleiset/artikkelit/second_brain.html

Aamulehdessä on haastateltu OP Parviaista. Maksumuuri, mutta tuolla on ilmeisesti jotain mainittu Second Brainista.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 751
Viestejä
4 460 188
Jäsenet
73 831
Uusin jäsen
viljami123

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom