Jääkäri PC-peli

Liittynyt
12.03.2024
Viestejä
246
Muistaako kukaan enää? Joskus 2001 kyseiseistä pienen suomalaisen Indie tiimin kehitteillä olevasta Jääkäri pelistä kohistiin ihan Pelit lehdessä ja Ilta-Sanomissa myös.

Peli siis sijoittui silloiseen nykyaikaan vuosituhannen vaihteeseen ja tarina meni jokseenkin niin, että Venäjä oli hyökännyt Suomeen kovalla ylivoimalla ja hyökkäys piti estää tiimityöhön ja sissi taktikoihin turvautuen.

Harmi etten löytänyt enää mitään kuvia saati videoklippejä, mutta grafiikoiltaan ja tyyliltään peli oli siihen aikaan kovassa suosiossa olevan Operation Flashpointin AKA Arman kaltainen monilta osin.

Itse Arma fanina hypetin peliä kovasti ja lähetin tekijätiimille jopa postia. Harmi vain, että pelin kehitys tyrehtyi melko pian alkuhypen jälkeen eikä siitä sitten enää kuulunut mitään.

Olisi kyllä hienoa, jos joku vielä joskus herättäisi tämän idean henkiin, esimerkiksi UE5:lla tai Unity 6:lla.

Tässä pari artikkelia jotka löysin:
Pelit lehden Jääkäri artikkeli
IS artikkeli Jääkäristä
 
Itse pelistä archive orgistakaan ei paljon muuta irronnut ku mini kuvia ja toimimattomia linkkejä. Wiredman oli siis se kehittäjä tiimi ja tuliko tosta mitään koskaan on mysteeri.
 
Nimi kuulostaa tutulta ja lähdinkin itse googlettamaan pelistä. AP:ta en pysty näillä auttamaan, mutta lisäykseksi löysin seuraavaa aiheesta: Kohdassa "Pelintekijän mielipide" Nettipelaaminen on tylsää - Muropaketti.com
ja nimi Olli-Poika Parviainen kuulosti tutulta ja nopeastihan selvisi, että kyseessä on entinen kansanedustaja.
 
Joo muistan Jääkärin! Vuosi 2001 oli aikaa kun pelimoottorit piti tehdä itse ja avoimen maailman pelit olivat erittäin harvinaisia. Muistan että olin erittäin vaikuttunut screenshoteista, kun maasto ei ollut lättänä plane kuten siihen aikaan oli tapana esim. Operation Flashpointissa. Jääkärissä maastossa oli paljon puita ja ihan selviä kumpuja ja maaston muotoja mikä oli ennen kuulumatonta. Näin jälkeenpäin tullu mieleen, että se screenshot oli ehkä tehty käsin eikä ollut pelikuvaa.
 
Joo muistan Jääkärin! Vuosi 2001 oli aikaa kun pelimoottorit piti tehdä itse ja avoimen maailman pelit olivat erittäin harvinaisia. Muistan että olin erittäin vaikuttunut screenshoteista, kun maasto ei ollut lättänä plane kuten siihen aikaan oli tapana esim. Operation Flashpointissa. Jääkärissä maastossa oli paljon puita ja ihan selviä kumpuja ja maaston muotoja mikä oli ennen kuulumatonta. Näin jälkeenpäin tullu mieleen, että se screenshot oli ehkä tehty käsin eikä ollut pelikuvaa.
Nyt kyllä väärin muistat, Flashpointissa oli vuoriakin. Jyrkkiä mäkiä ei päässyt kuin ryömien tai viistoon juosten ja pusikossa pysyi hyvin piilossa.
 
Nyt kyllä väärin muistat, Flashpointissa oli vuoriakin. Jyrkkiä mäkiä ei päässyt kuin ryömien tai viistoon juosten ja pusikossa pysyi hyvin piilossa.
Juu tais siinä olla pieniä korkeuseroja, mutta ei sellaista mitä Jääkärissä. Flashpointissa 90% oli tasaista tai lievää alamäkeä, kun Jääkärin screenshotissa 90% oli selvää kumpua mitä ei oltu nähty. Sama oli GTA:ssa, tasaista joka paikassa, mutta jossain oli vähän mäkiä.
 
Peliplaneetalla oli tuosta artikkeli/haastattelu kuvineen, löytyi archivella:


Ei ainakaan isommat kuvat aukea tuosta 2003 snapshotista, mutta plussana rautatähtäimet olisi näköjään ollet America's Army 2:n ohella ainoa titteli jossa ne on realistisesti toteutettu kuten ihmissilmä oikeasti näkee ne "haamukuvana". Eli se takatähtäin ei vaan blokkaa koko näkymää.

textpic_4.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Pelit.fi artikkelista selviää, että WiredMan porukka perusti osakeyhtiön nimeltä Second Brain Ltd.

Wayback machinella löytyy viimeinen järkevä snapshotti vuodelta 2006: Oy Second Brain Ltd.

Jääkäri on siis kulkenut kansainvälisesti nimellä "Jaeger forces", ja pelattava demo julkaisijoita varten oli tarkoitus olla valmiina 2006. Myöskin Kalevala nimistä peliä oli ollut tarkoitus demota E3 messuilla vuonna 2007, mutta hetken googlettamisella en löytänyt mitään muuta infoa pelistä. Second Brain Ltd:stä löytyy ainakin jokin konkurssipesä. Jos laittaisi Olli-Poika Parviaiselle sähköpostia, että onko tietoa mitä projektille kävi? Voisi jopa vastatakin, kun on varsin nostalgiatrippi kyseessä.
 
Viimeksi muokattu:
Peliplaneetalla oli tuosta artikkeli/haastattelu kuvineen, löytyi archivella:


Ei ainakaan isommat kuvat aukea tuosta 2003 snapshotista, mutta plussana rautatähtäimet olisi näköjään ollet America's Army 2:n ohella ainoa titteli jossa ne on realistisesti toteutettu kuten ihmissilmä oikeasti näkee ne "haamukuvana". Eli se takatähtäin ei vaan blokkaa koko näkymää.

textpic_4.jpg

Aukesi ne isommat kuvat suoran linkin kautta:

b_1.jpg
b_2.jpg
b_3.jpg
b_4.jpg
b_5.jpg
b_6.jpg
b_7.jpg
b_8.jpg
b_9.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Jääkäri on siis kulkenut kansainvälisesti nimellä "Jaeger forces", ja pelattava demo julkaisijoita varten oli tarkoitus olla valmiina 2006. Myöskin Kalevala nimistä peliä oli ollut tarkoitus demota E3 messuilla vuonna 2007, mutta hetken googlettamisella en löytänyt mitään muuta infoa pelistä. Second Brain Ltd:stä löytyy ainakin jokin konkurssipesä. Jos laittaisi Olli-Poika Parviaiselle sähköpostia, että onko tietoa mitä projektille kävi? Voisi jopa vastatakin, kun on varsin nostalgiatrippi kyseessä.
Aika kauan mennyt demoa tehdessä, mutta sitä lieneekin tehty opiskelujen ohessa. 3D-engine jo vanhentunut tuossa ajassa...
 
No on siellä ollut jonkin verran tekijöitä, 11 vakituista + freelancereita.

In march 2006 Second Brain employs eleven employees and several freelancers. For the first three years the company self-financed its operation, but in 2006 we received a capital investment.


Kalevala-pelistä taustatietoa: https://web.archive.org/web/2009111.../arkisto/yleiset/artikkelit/second_brain.html

Aamulehdessä on haastateltu OP Parviaista. Maksumuuri, mutta tuolla on ilmeisesti jotain mainittu Second Brainista.

 
Pelit.fi artikkelista selviää, että WiredMan porukka perusti osakeyhtiön nimeltä Second Brain Ltd.

Wayback machinella löytyy viimeinen järkevä snapshotti vuodelta 2006: Oy Second Brain Ltd.

Jääkäri on siis kulkenut kansainvälisesti nimellä "Jaeger forces", ja pelattava demo julkaisijoita varten oli tarkoitus olla valmiina 2006. Myöskin Kalevala nimistä peliä oli ollut tarkoitus demota E3 messuilla vuonna 2007, mutta hetken googlettamisella en löytänyt mitään muuta infoa pelistä. Second Brain Ltd:stä löytyy ainakin jokin konkurssipesä. Jos laittaisi Olli-Poika Parviaiselle sähköpostia, että onko tietoa mitä projektille kävi? Voisi jopa vastatakin, kun on varsin nostalgiatrippi kyseessä.
Minä tartuin äsken tuumasta toimeen ja lähetin Parviaiselle sähköpostia Jääkäriin liittyen.

Toivoa sopii, että saisimme häneltä jotain vastauksia...

EDIT. Niitä vastauksia odotellessa tein pienen kasvojen kohotuksen eräälle noista Jääkärin kuvankaappauksista.

Kyllä siitä vaan saisi hienon pelin aikaiseksi.... Pelaisin! :cool:

jaeger.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Eipä ole O-P Parviainen vastannut sähköpostiini... Ja mahtaako vastakaan, koska tässä ketjussa julkaistun lehtiartikkelin mukaan hän ei pahemmin välittäisi noita Second Brain LTD aikoja muistella.

Toin sen kylläkin viestissäni esille, ettei minua niinkään kiinnosta mässäillä hänen firmansa konkurssilla tai siihen johtaneilla tekijöillä.

Kerroin että ennemminkin minua kiinnostaisi se, että mitä Jääkäri projektin materiaalille tapahtui, onko sitä mahdollisesti tallessa ja mitä hän olisi sellaisesta mieltä, jos Jääkäri herätettäisiin henkiin Indie projektina Unity6 tai UE5 moottorin voimalla.

Jos O-P:lta ei nyt lähiaikoina ala vastausta kuulumaan niin kelleköhän toiselle Jääkärin alkuperäisen kehittäjä porukan jäsenelle voisin laittaa meiliä?

Minusta on oikeasti huutava vääryys ettei meillä ole Jääkäriä tai vastaavaa, Arma tyylistä peliä.

Mielestäni sellainen peli nykyisessä maailmantilanteessa(Ukrainan sota) voisi puhutella aika paljonkin. Eikö?

Pelin juoni voisi olla esimerkiksi sellainen, että elettäisiin vaihtoehto historiassa 2020- luvun alussa jolloin Suomi ei vielä ollut NATO:ssa, ja välit Venäjän kanssa olisi kiristyneet räjähdyspisteeseen tiiviin NATO yhteistyön ja Suomen NATO jäsenyys aikeiden vuoksi, joista Kreml on saanut vihiä...

Etupiirinsä turvaamiseksi he sitten lavastaisivat Mainilan laukausten kaltaisen tökerön rajaselkkauksen, jonka "oikeuttamana" he sitten toteuttaisivat suurhyökkäyksen maalta, mereltä ja ilmasta. Tarina kampanjan keskiössä olisi suomalainen varusmies, jonka palvelusaika olisi juuri päättymäisillään...

Mielestäni tämä asetelma sopisi hyvin Jääkärin uudelleen lämmittelyyn. Mitä olette mieltä?
 
Eipä ole O-P Parviainen vastannut sähköpostiini... Ja mahtaako vastakaan, koska tässä ketjussa julkaistun lehtiartikkelin mukaan hän ei pahemmin välittäisi noita Second Brain LTD aikoja muistella.

Toin sen kylläkin viestissäni esille, ettei minua niinkään kiinnosta mässäillä hänen firmansa konkurssilla tai siihen johtaneilla tekijöillä.

Kerroin että ennemminkin minua kiinnostaisi se, että mitä Jääkäri projektin materiaalille tapahtui, onko sitä mahdollisesti tallessa ja mitä hän olisi sellaisesta mieltä, jos Jääkäri herätettäisiin henkiin Indie projektina Unity6 tai UE5 moottorin voimalla.

Jos O-P:lta ei nyt lähiaikoina ala vastausta kuulumaan niin kelleköhän toiselle Jääkärin alkuperäisen kehittäjä porukan jäsenelle voisin laittaa meiliä?

Minusta on oikeasti huutava vääryys ettei meillä ole Jääkäriä tai vastaavaa, Arma tyylistä peliä.

Mielestäni sellainen peli nykyisessä maailmantilanteessa(Ukrainan sota) voisi puhutella aika paljonkin. Eikö?

Pelin juoni voisi olla esimerkiksi sellainen, että elettäisiin vaihtoehto historiassa 2020- luvun alussa jolloin Suomi ei vielä ollut NATO:ssa, ja välit Venäjän kanssa olisi kiristyneet räjähdyspisteeseen tiiviin NATO yhteistyön ja Suomen NATO jäsenyys aikeiden vuoksi, joista Kreml on saanut vihiä...

Etupiirinsä turvaamiseksi he sitten lavastaisivat Mainilan laukausten kaltaisen tökerön rajaselkkauksen, jonka "oikeuttamana" he sitten toteuttaisivat suurhyökkäyksen maalta, mereltä ja ilmasta. Tarina kampanjan keskiössä olisi suomalainen varusmies, jonka palvelusaika olisi juuri päättymäisillään...

Mielestäni tämä asetelma sopisi hyvin Jääkärin uudelleen lämmittelyyn. Mitä olette mieltä?
Ihan hauskalta kuulostaa, mutta ei kai tuon tarvis vaihtoehtohistoriaan sijoittua. Kyllä täälä joutuu joka jätkä rintamalle vaikka ollaan NATO:ssa jos hyökkäys tulee. Sen lisäksi että peli olisi yksittäisen sotilaan näkökulmasta, myös sota olisi vain yksi osa koko NATO:n laajuista sotaa.

Jos jotain tuollaiseen peliin toivoisin niin yks esimerkkipeli on PUBG. Se on niin pikku tarkasti tehty ja siinä on vaikka mitä hienoja realistisia juttuja. Esim. vihu ampuu pelaajaa jostain, niin ensin kuuluu kova napsahdus vasemmalta kun luoti lentää pään vasemmalta puolen ohi, vasta hetkeä myöhemmin kuuluu aseen laukauksen ääni josta voi päätellä mistä ammutaan, mutta tässä kohti on jo paniikki ja yrittää vain etsiä suojaa. Vielä tärkeämpi juttu on oikea kuoleman pelko, koska matsi loppuu jos kuolee, ja tuo vahvistaa oikeastaan kaikkea mitä peli tarjoaa.

Äänimaailma on myös tärkeä kun kokemuksen karttuessa voi päätellä eri aseiden laukausten äänistä niiden etäisyyden. Metsän takaa kuuluu tietyn sniperin ääni, "tuo oli varmaan 500-700m päässä, kartta auki, okei se ampuja on varmaan jossain näistä maataloista? mutta mitähän se yritti ampua? varmaan sniperilla yritti tuohon viereiselle pellolle, kun ei ampunut rynkyllä? vain yksi laukaus, kohde haluaa ehkä vain piiloutua? meillä menis 2 minuuttia juosta pellon reunaan ja katsoa mitä siellä tapahtuu". Mikään muu battleroyale ei tarjoa tuollaista mahdollisuutta päättelyyn, joko ne on liian nopeita pelata, äänet on vain cooleja pamauksia kovalla bassolla tai päättely on turhaa koska omasta kuolemasta ei rokoteta ja on ihan sama mitä tekee.
 
Operation Flashpoint, ArmA ja ArmA2 oli aikanaan sellainen taitavasti toteutettu "full conversion" modifikaatio kuin FDF (Finnish Defence Forces) Mod. Noissa pääsi ryynäämään RK kädessä ja kessi selässä.
 
Operation Flashpoint, ArmA ja ArmA2 oli aikanaan sellainen taitavasti toteutettu "full conversion" modifikaatio kuin FDF (Finnish Defence Forces) Mod. Noissa pääsi ryynäämään RK kädessä ja kessi selässä.
Tämä varmaan paras tapa lähteä tekemään nykyaikaista Jääkäri-versiota.

Jos lähtee tekemään uutta peliä alusta asti niin se on parin vuoden projekti. Ja porukka nurisee että peli on ihan huono, grafiikat kehnoja, kaatuu, on hidas, ei toimi, miksi ei ole xboxille, miksi ette voinut tehdä asiaa x vaikka se on pelissä y, miksi ette tee paremmin, trollolol hallelujaa.

Eli ei maksa vaivaa imo .
 
Tämä varmaan paras tapa lähteä tekemään nykyaikaista Jääkäri-versiota.

Jos lähtee tekemään uutta peliä alusta asti niin se on parin vuoden projekti. Ja porukka nurisee että peli on ihan huono, grafiikat kehnoja, kaatuu, on hidas, ei toimi, miksi ei ole xboxille, miksi ette voinut tehdä asiaa x vaikka se on pelissä y, miksi ette tee paremmin, trollolol hallelujaa.

Eli ei maksa vaivaa imo .
Squadiin on myös FDF-modia puuhailtu mutta ei tule valmista millään. Ensimmäiset päivitykset taisi olla 2018, ei se modaaminenkaan mikään nopea ole.

Nykyaikaisen moottorin kuten UE5 ideahan on tehdä kehittämisestä ikäänkuin "modaamista" ja helpottaa sitä. Ei tarvita mitään isoa studiota optimointeihin yms. ja grafiikat on huippuluokkaa naniteilla ja valmiilla raytracing-ratkaisuilla sekä kätevillä mappien reaaliaikaiseditoreilla ilman että pitää hieroa käsityönä kohdilleen jokaista kivenmurikkaa. Hyvänä esimerkkinä vaikka tuo uusi "Bodycam", peli on kaiketi kahden ihmisen voimin tehty.

Parhaiten tämä onnistuisi jos olisi edes muutama henkilö täysipäiväisesti joka lähtisi vaikka sillä UE5:llä työstämään.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on hyviä uutisia kaikille Jääkäri faneille!

Sain nimittäin lopultakin vastauksen itse mestarilta ja pidemmittä puheitta,
postaan sen nyt kokonaisuudessaan tähän:

Tervehdys,


kiitos viestistä, ja pahoittelut viiveestä. Olin reissussa.


Kiehtova aihe, ja indieprojektit kiinnostavat henkilökohtaisestikin. Vaikka työskentelen nykyään ihan eri alalla, kävin aika monta vuotta luennoimassa digipelien historiasta, tein graduni pelitutkimuksesta ja olin mukana Pelimuseon luomisessa. Tämä aihe kiinnostaisi ihan suomalaisen pelialan kertomuksen näkökulmasta vaikka en olisi ollut mukanakaan.


Tosiaan tietosi tuolta ajalta ovat paikkaansapitäviä. Jääkäriä työstettiin ensin kahden hengen harrastuksena, sitten useamman hengen ryhmänä ja lopulta ihan yrityksenä. Emme saaneet juurikaan ulkopuolista rahoitusta, silloin ei ollut niin hyviä startup-työkaluja kuin nykypäivänä, tai ainakaan emme osanneet hyödyntää moisia kunnolla, ja lopulta yhtälö jossa tuotetaan pelimoottoria tulorahoituksella, kävi liian vaikeaksi. Olin tuottajana ja tein konseptointia, mutta olisinpa ollut vähän kokeneempi. Hyviä muistoja silti ennen kaikkea!


Minulla ei todennäköisesti ole enää vanhaa materiaalia, ja käytännössä korrektiuden vuoksi pitäisin korrektina tulkita, että aineettomat oikeudet / arvovalta asiassa ovat Teemu Ojalalla ja Mikko Montolla, jotka laittoivat projektin alulle. On teoriassa mahdollista ,että minulla on jotakin pelimoottorin versioita jossakin vanhassa arkistossa, mutta en pysty sanomaan varmaksi. Äkkiseltään en pilvitallenteiden arkistoista löytänyt, mutta jossain pitäisi olla myös kiintolevyjä. Vaan eipä moottori ollut riittävän pitkällä, että siitä kauheasti saisi asioita enää irti. Tekstuureita, 3d-malleja ym. minulla ei ole.


Joka tapauksessa Montolla ja Ojalalla jos jollain on enemmän tietoja asiasta. Ojala vastasi moottorin ohjelmoinnista ja Monto johti paitsi itse yritystä, myös 3D-suunnittelua.


Käsikirjoituksesta oli yleisluontoinen versio, joka noudatteli käytännössä yleisesti tunnettuja versioita siitä, miten mahdollinen sotilaallinen hyökkäys kaakonkulman ja itärajan suunnasta tulisi etenemään. Kalevalasta oli enemmän konseptitaidetta ja tuotantodokumenttirunko, mutta Jääkäriä tehtiin enemmän olemassaolevan referenssiaineiston, kuten julkisen kuvamateriaalin perusteella. Käsikirjoitus Jääkäriin olisi varmaan melko helppo toisintaa nykyajan julkisen keskustelunkin pohjalta. Alkuperäisestä ei tietoa.

Muuten minulla löytyy tuosta ajasta lähinnä lehtileikkeitä :)


Mutta summa summarum, minusta ns. indieprojekti olisi tosi hauska idea, ja tosiaan nykysoftalla ja -tekniikalla tulisi kiinnostavaa jälkeä varmasti! Pitäisin kuitenkin korrektina että Monto/Ojala ottaisivat kantaa koska viime kädessä kyse oli heidän projektistaan enkä haluaisi lähteä puhumaan heidän puolestaan. Minulla on linkkarin kautta yhteys Montoon, löydät hänet itsekin sieltä (senior animator at Noice). Jos et tavoita, voin toki itsekin kysellä.


Teemu Ojalan tiedot minulla oli vain Facebookissa, mutta minulla ei ole enää profiilia siellä, joten ne näyttävät kadonneen.


Terveisin

O-P
Mitäköhän seuraavaksi? Ehkä voisin yrittää tavoitella Mikko Montoa ja Teemu Ojalaa,
ja kysyä heidän mietteitään Jääkäriin ja sen mahdolliseen tulevaisuuteen liittyen.

Toki pidän myös OP Parviaisen ajantasalla. Itse asiassa voisin ohjata hänet tähän lankaan..

Olisi oikeasti huikeaa, jos Jääkärin kehitystyö saisi vielä jatkoa. Ja vielä huikeampaa olisi, jos alkuperäisen kehittäjätiimin jäseniä saataisiin mukaan sen kehitykseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 542
Viestejä
4 539 773
Jäsenet
74 819
Uusin jäsen
Niemi_81

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom