IT-alan työpaikat

Mitenkäs uuden oppiminen, jos koko ajan täytyy pyörittää agenttiarmeijaa, kirjoittaa uutta speksiä ja suunnitelmaa, arvioida tuotoksia? Varsinkin siis, jos ajatellaan, että ihmisen täytyy edelleen olla se, joka on vastuussa siitä koodista, mutta samalla pitäisi olla se 10x jos aikoo pysyä leivän syrjässä kiinni. Ja samalla täytyy työskennellä itselleen uuden kokonaisuuden parissa (kirjasto, menetelmä, arkkitehtuuri, mitä vaan minkä kunnolliseen sisäistämiseen on vanhan maailman aikaan mennyt viikkoja / kuukausia / vuosia). Aiemmin ne parhaat käytännöt ja oikeat tavat on oppinut tekemällä. Jos siihen ei ole enää aikaa, niin miten silloin voi pätevästi arvioida sitä, onko se agentti tehnyt hyvää työtä? Itse kun olen tässä sivuprojekteina pyöritellyt muutamia uusia kirjastoja, niin kyllähän sitä vanhan osaamisen perusteella pystyy sanomaan, että LGTM, mutta välillä ei ole kyllä mitään hajua, että kannattaako tämä tehdä niin kuin AI on sen tehnyt.

Mitenkäs uuden oppiminen, jos koko ajan täytyy pyörittää agenttiarmeijaa, kirjoittaa uutta speksiä ja suunnitelmaa, arvioida tuotoksia? Varsinkin siis, jos ajatellaan, että ihmisen täytyy edelleen olla se, joka on vastuussa siitä koodista, mutta samalla pitäisi olla se 10x jos aikoo pysyä leivän syrjässä kiinni. Ja samalla täytyy työskennellä itselleen uuden kokonaisuuden parissa (kirjasto, menetelmä, arkkitehtuuri, mitä vaan minkä kunnolliseen sisäistämiseen on vanhan maailman aikaan mennyt viikkoja / kuukausia / vuosia). Aiemmin ne parhaat käytännöt ja oikeat tavat on oppinut tekemällä. Jos siihen ei ole enää aikaa, niin miten silloin voi pätevästi arvioida sitä, onko se agentti tehnyt hyvää työtä? Itse kun olen tässä sivuprojekteina pyöritellyt muutamia uusia kirjastoja, niin kyllähän sitä vanhan osaamisen perusteella pystyy sanomaan, että LGTM, mutta välillä ei ole kyllä mitään hajua, että kannattaako tämä tehdä niin kuin AI on sen tehnyt.
Samalla lailla kuin aina ennenkin uuden oppiminen. Isotkaan murrokset eivät ole harvinaisia, esim. yhtäkkiä oli nokialaisilla ihmeelliset ajat kun symbian katosi ja piti hakea uutta duunia tai iphone tuli tyhjistä tai html5 tapahtui tai,... Keinoäly on imho. monta pykälää nopeampi tapa oppia kuin yrittää googlella hakea tai tavata stack overflow:ta. Toteutusyksityiskohdat kielistä kirjastoihin muuttuvat koko ajan, mutta paljon säilyy myös samana etenkin arkkitehtuuri, työtavoissa jne. Ehkä TDD on nyt oikeasti realistinen lähestymistapa kun testien tekeminen, ylläpito ja refaktorointi on huomattavasti halvempaa kuin ennen.

Samalla lailla kuin aina ennenkin uuden oppiminen. Isotkaan murrokset eivät ole harvinaisia, esim. yhtäkkiä oli nokialaisilla ihmeelliset ajat kun symbian katosi ja piti hakea uutta duunia tai iphone tuli tyhjistä tai html5 tapahtui tai,...
Kaikissa nykyistä murrosta edeltäneissä tapauksissa se uuden oppiminen on kuitenkin tapahtunut itse tekemällä. Toki abstraktiotasot ym. ovat muuttuneet, mutta yleensä parhaan ymmärryksen on turvannut se, että tekee ihan käytännön työtä eli ohjelmoi sen uuden teknologian kanssa. Tietysti agenttipohjaisessa ohjelmistotuotannossakin täytyy opetella uusi teknologia, mutta se ei tuo ymmärrystä itse koodista, kirjastosta tai arkkitehtuurista, vaan siinä ymmärrys kasvaa vain niiden työkalujen käytössä. Tällä hetkellä on paljon puhetta siitä, miten ne parhaimmat ja tehokkaimmat ohjelmistokehittäjät koodaavat itse korkeintaan murusia siitä koodista. Parhaat ohjaavat niitä agenttiarmeijoita ja antavat niiden kirjoittaa koodin. Missä vaiheessa on aikaa ottaa kunnolla haltuun se uusi tekniikka, että niitä koodissa ilmeneviä asioita pystyy arvioimaan ammattimaisella tavalla?

Itse olen hädintuskin 1x-koodailija, joten en millään pysty ottamaan jotain monimutkaista konseptia haltuun tekemällä pieniä muutoksia sinne tänne. Kielimalli auttaa kyllä hienosti sen aihealueen opettelemisessa, mutta ei korvaa itse kädet savessa tekemistä. Oma käsitykseni on, että käden ja aivojen välinen työskentely on oppimisen kannalta yllättävän tärkeää; esim. järkyttävä digipakotus kouluissa ei ole huomioinut sitä asiaa, että käsin kirjoittamalla oppii paremmin kuin kosketusnäyttöä tökkimällä. Jos tämä jää koodauksesta kokonaan pois, koska sille ei ole enää aikaa, koska tehokkaimmat ja parhaimmat vaan ohjailevat niitä agentteja, niin ainakin omalta kohdaltani peli on kyllä menetetty. Mutta se on varmaan se 1x-ihmisen kirous tulevaisuudessa.

• Tykkää
Reactions: drc
Kaikissa nykyistä murrosta edeltäneissä tapauksissa se uuden oppiminen on kuitenkin tapahtunut itse tekemällä.
Itsehän se tehdään edelleen agentin kanssakin. Eron vaan se, että jää naputteluvaihe pois. Jos aikoo agentista saada tuotantokelpoista ulos pitää speksata entistäkin paremmin mitä halutaan että tulee hyvä. Aika ja vaiva menee speksaamiseen ja ohjeistukseen. Isommassa projektissa voi joutua esim. arkkitehtuurin, rajapinnat ja testit suunnittelemaan jonka jälkeen voi antaa agentin automatisoidusti ja rinnakkain hioa toteutusta.

Edelleen koodin näkee, koodia ajetaan, katselmoidaan jne. TDD, arkkitehtuuri, design yms. asiat pyörii kuten ennenkin. Ei agentti poista mitään muuta kuin peruskoodin ja testien naputteluvaiheen.

Toinen isoa asia se, että agentilta voi kysyä selityksiä eikä se kyllästy vastaamaan. Nopeuttaa oppimista valtavan paljon. Toki jos ei ole näkemystä ts. täysi juniori niin on vaikea/mahdoton huomata puhuuko agentti sujuvasti paskaa vai onko priima käsissä. Siinä ei auta kuin tehdä kuten ennen että miettii tehtävää, ajaa sitä koodia ja ehkä kysyy kuutiokaverilta toisen mielipiteen.

--
Ei vaikkapa symbian kaverit paljoa opetelleet seuraavassa duunissa kun "ei sulla ole relevanttia osaamista työn x,y,z kanssa" ja samaan aikaan iso tulva työvoimaa markkinoilla niin ostajan markkinat. Juokseva vitsi it-alalla, että työilmoituksissa vaaditaan 10v työkokemusta teknologiasta joka on ollut olemassa vuoden.

• Tykkää
Reactions: Mco
Tuo vaan edellyttää että on kiinnostunut asioista. Alalla on valtavan paljon porukkaa, jotka on käytännössä leipäpappeja. Hommia opetellaan työn ohessa ja sen verran kuin on tarpeen. Jos AI:lla saa tehtyä saman homman nopeammin, niin lopputulos ei ole se, että säästynyt aika käytetään koodin opiskeluun ja tutkimiseen.

Tuo vaan edellyttää että on kiinnostunut asioista. Alalla on valtavan paljon porukkaa, jotka on käytännössä leipäpappeja. Hommia opetellaan työn ohessa ja sen verran kuin on tarpeen. Jos AI:lla saa tehtyä saman homman nopeammin, niin lopputulos ei ole se, että säästynyt aika käytetään koodin opiskeluun ja tutkimiseen.
Eikö tämä nyt päde melkein mihin tahansa aivotyöhön? Ne jotka on kiinnostuneita asiasta menevät pidemmälle kuin ne jotka on vain töissä täällä. Ei mitään uutta auringon alla. Mä koodasin kotona ennen kouluja ja työuraa ja koodaan edelleen kotona vaikka töissä en ole käynyt vuosiin.

Vaikea toki jotain veneitäkin veistää käsin jos ei kiinnosta oppia paremmaksi veneenveistäjäksi. ts. ei ehkä ole pelkkä aivotyön ongelma kuten aluksi ajattelin. Jos haluaa aivot narikkaan työn missä ei tarvi jatkuvasti oppia paljon uutta niin it-alan kädet savessa positio ehkä joitain nichejä lukuunoattamatta on väärä paikka. Nichenä voi olla vaikka joku qualcomin ajurityyppi joka tekee melko samaa vuodesta toiseen kun ei väylät ja raudat kovin nopeasti muutu ja linux kerneli on linux kerneli.

Viimeksi muokattu:
No tämä on ollut laajemminkin mun työuralla se, joka erottelee hyvät keskinkertaisista. Toki noi 10x tyypit on sitten erikseen enkä mä välttämättä täysin hahmota mikä siinä on taustalla, ehkä joku ylimääräinen yhteys aivolohkojen välillä…

No tämä on ollut laajemminkin mun työuralla se, joka erottelee hyvät keskinkertaisista. Toki noi 10x tyypit on sitten erikseen enkä mä välttämättä täysin hahmota mikä siinä on taustalla, ehkä joku ylimääräinen yhteys aivolohkojen välillä…
Varmaan mahdoton mitään yhtä tai edes yhteistä tekijää 10x:lle löytää. Muutaman asian mitä ei vielä tainnut olla mainittuna mitkä auttanevat: Uskomattoman hyvä/ehkä identtinen muisti. Ihan valtavistakin koodimassoista muistavat tiedoston ja rivin missä asiat on, sama asian toinen puoli että pystyvät päässä valtavan isoja järjestelmiä/algoritmeja pyöritteleen ylhäältä nippeleihin mitkä ei itseltä samalla tasolla luonnistu. Normi-ihmiselle tekee tiukkaa muistaa jos annetaan 7 tai 8 random numeroa ja pitäisi muistaa ne. Muistijutut ei sellaista, että joo tottakai muistaa jos 20v samaa pinoa koodannut vaan jää eka kerrasta päähän asiat kun näkevät koodin/arkkitehtuurin/algoritmin

Egottomuus, kyky ottaa palautetta vastaan ihan joka puolelta ilman että jäädään poteroon jumiin. 10x:at ei mun kokemuksen mukaan ole niitä jotka tappelee vim vs. emacs vaan työkalu tarpeen mukaan, kesähessultakin voi jotain oppia jne. Imevät tietoa kuin sienet ja tieto ei unohdu.

Yksi erittäin tunnettu 10x++ mitä en ole tavannut niin googlen jeff dean. Koodialan chuck norris. Uskomaton heppu. Varmaan joku john carmack menisi samaan kategoriaan, häntäkään en ole tavannut.

Itsehän se tehdään edelleen agentin kanssakin. Eron vaan se, että jää naputteluvaihe pois. Jos aikoo agentista saada tuotantokelpoista ulos pitää speksata entistäkin paremmin mitä halutaan että tulee hyvä. Aika ja vaiva menee speksaamiseen ja ohjeistukseen.
Joo... Ehkä vika on itsessäni, mutta en vain täysin hahmota, miten speksaan kunnolla jotain laajaa monimutkaista kokonaisuutta, jota en ole kunnolla oppinut ymmärtämään, koska en ole itse taistellut sen kanssa.

Ajatellaan vaikkapa Reactia. En itse ole webbipuolen frontend-asiantuntija, mutta välillä olen joutunut työstämään myös Reactia. Tämä tuntuu olevan jäätävän monimutkainen häkkyrä, jossa parhaat käytännöt muuttuvat ihan koko ajan ja viime vuonna opetettuja tekniikoita käyttää tänä päivänä enää vain tuuhio. Luokista funktioihin, Reduxista Reactin oman tilanhallinnan kautta Zustandiin, otapa mukaan Tanstack Query... Mitä nyt itse olen agentteja yrittänyt ohjeistaa agentteja tekemään React-koodia, niin se tuotos on ei läheskään aina ole niiden uusimpien käytäntöjen mukaista. Joskus on, joskus ei, mutta välillä sitä on ihan äärettömän vaikea tunnistaa, ja toisinaan en edes tiedä, mitä siltä pitäisi pyytää. Ehkäpä se kielimalli tunteekin jo sen uudenkin tavan tehdä asioita, mutta koska koulutusdatassa vanha tapa on vallitseva, niin sitten ne agentin tuotoksetkin painottuvat siihen suuntaan.

Sitten käsissä onkin yhtäkkiä kokonaisuus, jossa on 4-5 jollain tavalla toisiinsa kytkeytyvää ja toisistaan riippuvaa kirjastoa, ja itselläni on vain hyvin hatara käsitys siitä, että jotenkin näin näitä käytetään yhdessä, ehkä. Ja vaikka kuinka speksaan ja katselen sitä agentin tuottamaa koodia, niin uusien ja itselleni tuntemattomien monimutkaisten kokonaisuuksien hallintaan ja ymmärrykseen se ei vaan anna samanlaisia eväitä kuin itse tekeminen.

Kielimallilta kyseleminen on toki erittäin hyödyllistä, ja usein sitä kautta saa paljon nopeammin apua kuin tonkimalla foorumeita ja dokumentaatiota. Mutta jotenkin tuntuu, että suurelta osin se ymmärrys on vain hetkellistä tai pinnallista. Sillä hetkellä ymmärrän LLM:n selostuksesta, että juu totta kai tämähän on ihan järkevää, mutta mitä vähemmän olen itse ollut kirjoittamassa sitä koodia, sitä heikommin siitä jää mitään pysyvää muistijälkeä. Mutta tämä on varmaan jonkinlainen pääkopan sisäisen laskentatehon kysymys. Tulevaisuudesta selviävät ne, jotka pystyvät liikkumaan nopeammin.

• Tykkää
Reactions: drc
Nyt taisi parilla kaverilla mennä pointti ohi. Jos kunnollisen tuloksen tekeminen AI:lla edellyttää, että on kiinnostunut opettelemaan niin mikä on todennäköisempi lopputulos: ne ketä ei kiinnosta alkaa kiinnostumaan vai että AI:lla tehdään huonompaa tulosta? Erona on se, että kun tehdään itse, niin tiedetään myös omat rajat, ja tietysti joku muu katselmoi. Nyt siis AI tuottaa hirveästi tavaraa, jonka tämä leipäpappi ehkä katselmoi kunnolla, ehkä ei ja se menee sitten tuotantoon.

Tästä kirjoittelin jo aiemmin. Sama pätee kaikkiin ammatteihin, tasoerot on isot ja ne pysyy. Ei tälläkään alalla varmasti ikinä tule tilanne olemaan se, että kaikki on huippuja. Mutta ero on kuin me oltaisiin kaikki kuljetettu tavaraa henkilöautolla ja ne on vaihdettu rekkoihin. Osa opiskelee miten sellaisella ajetaan, osa ei viitsi vaan lähtee kylmiltään liikenteeseen.

Joo... Ehkä vika on itsessäni, mutta en vain täysin hahmota, miten speksaan kunnolla jotain laajaa monimutkaista kokonaisuutta, jota en ole kunnolla oppinut ymmärtämään, koska en ole itse taistellut sen kanssa.
Hyvä ymmärtää omat rajansa ja olla itsellensä myös armelias. Hakeutuu sellaisiin tehtäviin missä kohtaa sekä kiinnostus, osaaminen ja tehtävien riittävä haasteellisuus. Ei minusta olisi vaikka epic:lle 3d enginen tech lead:ksi, jostain toisesta on.

Voi olla, että monet asiat on synnyttelykipuja kun ei osata käyttää ai-avustimia riittävän hyvin ja toisaalta mallit/avustimet ovat vielä melko vajavaisia. Äkkiseltään kuvittelisi, että vuoden päästä mallien tuottama laatu oleellisesti parempi ja myös parempilaatuisia templateja/agenttiohjeita olemassa joiden pohjalta joku react systeemi, iphone appsi yms. syntyvät paremmin.

Tai ehkä parempi esimerkki voisi olla moottorisaha versus harvesteri. Siinä kun jälkimmäisellä menee väärään paikkaan niin ehtii tekemään päivässä aika paljon enemmän vahinkoa.

Tai ehkä parempi esimerkki voisi olla moottorisaha versus harvesteri. Siinä kun jälkimmäisellä menee väärään paikkaan niin ehtii tekemään päivässä aika paljon enemmän vahinkoa.
Koodaushommissa yleensä on ci pipeline, automatisoidut testit, vertaisarvioinnit jne. Vaikea IT-moottorisahan kanssa järkityöpaikassa mennä tekemään onnettomuuksia kun sitä ei saa päälle ja vaikka sais päälle niin turvamekanismit estävät vahingonteon. Jos tehdään töitä trust me bro prosessilla suoraan tuotantoon niin vika löytyy peilistä ei työkaluista.

Eipä siinä tarvita kuin yksi tietoturva-aukko ja asiakkaan tilit on tyhjänä. Tai pahempaa.
Ja tätä ei saa toivottavasti tuotantoon ilman ci-pipeline, automaattiset testit, vertaisarvioinnit, QA-porukan testit jne. Pitäisi olla aika monta ihmistä ja automaatiota välissä silloinkin kun käytetään ai-avustinta eikä trust me bro tyyliin tuotantoon. Vika on työkalun käyttäjässä ei työkalussa jos tehdään tyhmyyksiä.

Kun kyse on pankkisoftasta niin automaation, manuaalisen testauksen, arviointiprosessien jne. soisi olevan erityisen kunnossa. Näin on ollutkin niissä firmoissa mitä minä tiedän. Olkiukkoja voi toki väännellä internetissä, todellisuus on sitten asia erikseen.

Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
300 521
Jäsenet
81 819
Uusin jäsen
dani11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom