iRacing

Viestiketju alueella 'Pelit, PC-pelaaminen ja pelikonsolit' , aloittaja FinMaky, 25.10.2016.

Tagit:
  1. Ms Piggy

    Ms Piggy

    Viestejä:
    74
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Kun iRacing on kyseessä niin tiedossa on online kisailua ihmisvastustajia vastaan. Siihen hommaan on tärkeää olla mahdollisimman iso FOV. Eli joko VR tai sitten mahdollisimman leveä näyttö/näytöt. Resoluutiolla ei ole niin suurta painoa, FHD on ihan ok 24" tai 27" koossa. Ja jos laitat nyt tai myöhemmin 3 näyttöä niin näytönohjaimesta loppuu helposti vääntö kesken isommilla resoilla.

    60 hertsilläkin pärjää mutta jossain 100 Hz nurkilla alkaa olla jo hyvä. Kuvahan muuttuu tuossa varsin rauhallisesti kaikemaailman sinkohippoihin verrattuna, joten näytön vaatimukset ei siinä mielessä ole yhtä kovat, mutta toki input lagi tuo epätarkkuutta ajamiseen.

    iRacing rasittaa normipelejä enemmän prosessoria, ja nimenomaan kaipaa hyvää single-core suorituskykyä. Prosun ja näytönohjaimen tasapainottamiseen tarvitsisi kyllä olla tiedossa se, millaisella näyttösetillä aiot pelata.
     
  2. jarski

    jarski

    Viestejä:
    590
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Itellä on nykyään Samsung 49" 144Hz ultrawide, joka on mainio näyttö ajosimuihin. Ei vaadi näyttikseltä vielä aivan mahdottomia. VR on sitten aivan yliveto immersion kantilta.
     
  3. Eppu

    Eppu

    Viestejä:
    19
    Rekisteröitynyt:
    27.01.2018
    iRacing on sen verran iäkäs että ytimien määrällä ei ole merkitystä, 4 riittää (paitsi jos striimaa samalla..) Sen sijaan mitä korkeampi single core suorituskyky sen parempi ja tietysti lisäytimistä ei ole haittaa jos tekee muutakin.
    Näytönohjaimella ei ole periaatteessa suuria vaateita, mutta jos tarvitaan suuri fps ja resoluutio (3 näyttöä tai VR) niin sitten puhutaan helposti 1070/2070 tason kortista tai paremmasta. VR tapauksessa myös riippuu hieman, esim Rift ei vaadi niin paljon raudalta kuin esim Pimax 5k+ (joka tosin vie kyllä budjetinkin yli hankkeesta samantien...) Riftin miinus on sitten huonompi resoluutio ja kapeampi fov, toisaalta plug&play ei suurempia haasteita. Mutta kaikessa on aina hyvät ja huonot puolensa ja budjetti osoittaa suuntaa

    iRacingiin tuli hiljattain Single Pass Stereo tuki joka VR käytössä parantaa suorituskykyä erityisesti 1000/2000 sarjan Nvidia korteilla joten se on hyvä lähtökohta, jos VR on se tie johon harkitsee menevänsä. Itse päädyin tähän koska VR tuli edullisemmaksi kuin kolme näyttöä.

    Referenssiksi oma budjetti buildi joka kasattu viime joulukuussa nimenomaan bang for buck iRacing käyttöön
    • Asus Z370-A Prime emo
    • Intel i3-8350k (käytetty & ylikellotettu @ 4.7Ghz) - hyvä single core performanssi edullisesti, ja tässä mielessä parempi iR käytössä kuin AMD..
    • 16Gb DDR4 3200/CL15 muistia, XMP kelloteltu prossun myötä
    • Gigabyte GTX1070 (käytettynä)
    • 1TB perus SSD
    • Corsair 650W semi-modu poweri
    • Oculus Rift CV1 (käytettynä)
    • HyperX Cloud2 kuulokkeet (Ocun vakiot ei kovin hyvät..)
    • T300 GT + TH8A (käytetty)
    • Obutto R3vo (käytetty)
    • perus 27" näyttö desktop käyttöön (vanha ylimääräinen)
    Noihin kotelo, prossujäähy päälle niin olisiko joku 1500€ projekti kokonaisuudessaan ollut noin

    Jos tuosta menisi sitten seuraavalle tasolle (ajosimukäytössä) niin
    • Oculus vaihto tarkempaan ja/tai paremman FOV headsettiin (esim Pimax 5k+ == edellyttänee myös GPU päivittämistä 2080 tyyppiseen..)
    • Ratin tai erityisesti polkimien päivitys laadukkaampiin, esim Fanatec Clubsport
    • CPU tehon lisääminen (jos haluaa esim striimata tai tehdä jotain muuta joka janoaa useampia säikeitä..)

    Näytöistä en ole oikea sanomaan, mutta lähtökohtaisesti haluat nopean vasteajan ja 144hz näytön, joka tuo myös hieman hintalappua jos niitä laittaa vierekkäin kolme tai sitten jonkun 49" ultrawiden ;)
     
    Viimeksi muokattu: 16.05.2019 klo 16:32
    Hotel12 tykkää tästä.
  4. Teemu

    Teemu

    Viestejä:
    46
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Lievä offtopic, mutta kokeilitko edes niitä kuulokkeita? Tiedän tyyppejä, jotka ovat suoraan ottaneet ne pois, ja korvanneet ne huonommilla kaiuttimilla tai kuulokkeilla luullen, että ne ovat parempia. Itsellä ei keskivertoa parempiin audiolaitteisiin tottuneena ole oikein pahaa sanottavaa Riftin kuulokkeista.

    Ja itse aiheeseen: suosittelen ehdottomasti VR-laseja näyttöjen sijaan. Harva saa sijoiteltua näyttöjä tarpeeksi lähelle, jotta FOVia saisi järkeväksi. Kolmella 24" näytöllä voi kuitenkin saada melkein 180 asteen näkymän, mikäli jaksaa nähdä vaivaa, käyttää rahaa ja uhrata asunnostaan tilaa (esim. näin :D). Vanha kuva, näytöt on vaihtuneet VR-laseihin ja melkeinpä kaikki muukin runkoa ja penkkiä lukuunottamatta vaihtuneet.

    Riftin kanssa FOV on tietenkin vain sen n. 100 astetta, mutta vapaa pään kääntely auttaa. Ja lasien kanssa voi tietty pelata kaikkea muutakin. Hommasin lasit ensin vain ajamista varten, mutta käsiohjaimet tuli myös hankittua vähän myöhemmin eikä kyllä kaduttanut.
     
  5. jarski

    jarski

    Viestejä:
    590
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Samaa mieltä Teemun kanssa. Ei Riftin kuullokkeissa ole mitään vikaa, päinvastoin yllättävän hyvät.
     
  6. Nakkisormi

    Nakkisormi

    Viestejä:
    251
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    iRacingissa yks parhaista VR toteutuksista, ei tartte miettiä haluaako näytöillä ajaa ku kerran pääsee testaamaan.

    (mulla saattaapi kohta olla edukkaasti Samsungin Odysseyt myynnissä, olleet melkeinpä pelkästään iracing-käytössä) :tup:
     
  7. Eppu

    Eppu

    Viestejä:
    19
    Rekisteröitynyt:
    27.01.2018
    Enpä juuri :)
    Cloudit oli itsestäänselvä hankinta kun halusin käyttömukavuudeltaan hyvät around ear kuulokkeet ja kunnollisen mikin. En silti jaksa uskoa että riftin vakiossa olisi parempi äänenlaatu. Käypä se voi hyvin olla
     
  8. Rakki

    Rakki

    Viestejä:
    3
    Rekisteröitynyt:
    13.05.2019
    Kirjoitustenne perusteella taidan valita näytöksi virtuaalilasit. Teillä näyttää olevan aika paljon Oculus Rift-laseja.
    Niitä ei taida enää kaupoissa olla. Onko tuo Oculus Go vastaava?
    Riittääkö tuohon 1070 GTX-näytönohjain?
     
  9. FinMaky

    FinMaky Tekee sitä ATK:ta

    Viestejä:
    189
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Go on ihan muuta. Ne on itsenäiset 3d lasit, eli niitä ei voi edes kytkeä tietokoneeseen.

    VR: Jos mä ostaisin nyt jotain, niin ostaisin noi Odysseyt tuosta ylempää (tai mitkä vaan WMR lasit, itsellä Lenovot) Siis Windows Mixed Reality lasit. WMR on tekniikkana helpoin tapa päästä kiinni VR maailmaan. Ei vaadi kuin piuhat kiinni koneeseen ja helppo kalibrointi. Oculus ja Vive käyttävät telakoita joilla seurataan ohjaimia yms, jotka pitää myös virittää. Ei se vaikeaa ole, mutta simuilussa turhaa. MWR käyttää kameroita telakoiden sijaan. Haittapuoli on huonompi ohjainten seuranta kameroiden näkökentän ulkopuolella, mutta tuotahan ei iRacinginssa käytetä. Pään liikkeisen seuranta on ihan yhtä hyvät kaikissa. Lisäksi iRacing käytössä etua tuo hieman parempi resoluution kuin Oculuksessa.

    1070 näytönohjain itselläkin ja hyvin pyörii.
     
  10. Eppu

    Eppu

    Viestejä:
    19
    Rekisteröitynyt:
    27.01.2018
    Komppaan @FinMaky noista WMR laseista. Sieltä löytyy ok laseja hyvinkin edulliseen hintaan, ja kun ei tarvita room-scale ominaisuuksia niin ne menevät tavallaan hukkaan esim Rift/Vive yms VR vaihtoehdoissa. WMR lasien resoluutio ilmeisesti myös usein parempi kuin Riftissä, joka on simuilussa hyvä asia - näet esim kauemmas tarkemmin ja myös mittariston tai black boxin tekstit.

    Kuitenkin - jos haluaa helpoimman ja varmatoimisimman tuotteen niin Riftin "CV1" versio (ei DK betaversio) lienee eniten käytetty iRacing yhteisössä ja se on muutenkin ns kypsä tuote. Ja tämän uusi versio on Rift S. Näissä ei ole paras mahdollinen resoluutio tai FOV. Vaatii hieman vähemmän koneelta kuin tarkemman resoluution lasit. Jos näiden toimivuudessa iR kanssa tulee ongelma esim iR päivityksen myötä niin se todennäköisesti korjataan ensimmäisenä.
    Oculus on kohtuuhintainen, saatavuus on täälläkin päin maailmaa ok ja itse hankin sen käytettynä. Mutta kuten sanottua, tarkempi reso ja laajempi FOV olisi suotavat

    WMR lasit toimii ilmeisesti SteamVR kautta ja itse en sitä ole käyttänyt, joten muut osannevat kommentoida jos siinä on jotain haasteita ilmennyt WMR lasien kanssa

    Kannattaa tutustua iRacing member forumin VR osioon sieltä löytyy paljon kokemuksia ja keskusteluja eri vaihtoehdoista (jos niiden haarukoimiseen haluaa käyttää hetken, valikoimaa löytyy...)
     
  11. Nakkisormi

    Nakkisormi

    Viestejä:
    251
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Joo kyllähän nuo WMR-lasit toimivat nykyään yhtä helposti tai jopa helpommin kuin Oculukset iracingissa. Kokemusta on kummastakin.
     
  12. Henkka77

    Henkka77

    Viestejä:
    2 671
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuli muuten vanhoille jäsenille renew-tarjous. Harmi ettei ole oikein aikaa ajella, muuten olis voinu tulla ajelemaan taas pitkästä aikaa, varsinkin kun tämä on VR:llä kyllä ihan parhautta.. :(
     
  13. Tukkeuma

    Tukkeuma

    Viestejä:
    568
    Rekisteröitynyt:
    01.01.2017
    VR on oikea valinta ajopeleihin, tästä ei ole kahta sanaa. :tup: Minulla on kotona lasien lisäksi 35" ultrawide pelinäyttö ja voin sanoa että sillä ajaminen ei tunnu yhtään miltään verrattuna kunnon VR kokemukseen. VR tekee myös nopeammaksi, koska pystyt arvioimaan nopeuden paremmin ja näet mutkien apexit paremmin.

    Mutta Oculus riftin tilalle miettisin kyllä vielä jotain toisia paremmalla resolla olevia laseja (odyssey, pimax, reverb, index). Riftissä on mielestäni liian heikko resoluutio nautittavaan pelaamiseen.

    Ps. VR ajelu vaatii jonkin verran siedätyshoitoa, useimmille tulee ensimmäisillä kerroilla hieman heikko olo mutta se menee kokonaan ohi, joten ei kannata luovuttaa sen takia.
     
  14. Rakki

    Rakki

    Viestejä:
    3
    Rekisteröitynyt:
    13.05.2019
    Ihan helvatan suuri kiitos kaikille vastaajille. Huomannut kuinka totaalisesti olen tippunut kärryiltä.
    Täältä on tullut sen verran tietoa että eiköhän tässä kesän aikana alkuun pääse.
    Vielä kerran kiitos ja kumarrus!!
     
    MedHot tykkää tästä.
  15. Fribo-71

    Fribo-71 Ex SMD,SMT,CNC

    Viestejä:
    1 513
    Rekisteröitynyt:
    27.01.2017
    VR käyttö rillipäälle?
    Plekseissa kun on vahvasti miinusta (-5.5/-5.75) miten vaikutusta käyttöön?
     
  16. Tukkeuma

    Tukkeuma

    Viestejä:
    568
    Rekisteröitynyt:
    01.01.2017
    1. Valitse VR lasit joiden alle mahtuu silmälasit mukavasti
    2. Käytä piilolinssejä
    3. Osta voimakkuuksilla olevat linssit VR laseihin

    Siinäpä vaihtoehdot.
     
    Fribo-71 tykkää tästä.
  17. Teemu

    Teemu

    Viestejä:
    46
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    4. Valitse sopivan pienet silmälasit jotka sopivat useimpien VR-lasien sisään.

    Aluksi piti käyttää vanhoja silmälaseja Riftin kanssa ennen kuin hommasin WidmoVR:n linssit, koska nykylasit olivat aavistuksen liian suuret. Rift CV1 taitaa olla krantuin lasien koon suhteen. Ihan kuin muiden kanssa ei olisi niin paljon sopivuusongelmia.
     
  18. timop

    timop

    Viestejä:
    316
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    mistä? ite lopetin joskus maaliskuussa ei ole vielä ainakaan postiin tullut. toki ehkä liian vähän aikaa sitten
     
  19. Henkka77

    Henkka77

    Viestejä:
    2 671
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ihan sähköpostiin tuli tarjouskoodit. Itehän en ole aktiivisesti ajanukaan varmaan 6 vuoteen. :smoke:
     
    timop tykkää tästä.