Perus satasen reitittimistä sitä ei voi säätää koska ko. ominaisuuden valmistaminen maksaa valmistajille. Pitää olla kehittyneempi reititin joka sisältää ns. QOS ominaisuuden.
Itse omistan 3 reititintä ja kaikki ovat kunnollisia (sis. QOS säädön eli Buffer Bloatingin eston) eli laadukkaita. Itse käyttänyt ~4 vuotta NETGEAR XR1000 reitintä (edelleenkin verkkiksessä vajaa 400e)...
Markkinoiden halvin, mutta vaatii asiantuntemusta hieman koska on ns. raskaan sarjan (teollisuudelle, ei kotikäyttöön tarkoitettuja ) valmistaja. On kummiskin ns. pientoimistoon soveltuvan mallin valmistanut jo ~5 vuotta sitten eli valikot yms. EIVÄT ole aivan aloittelijalle, pitää scriptejä vai miten se oli että saa haluamansa, kummiskin säätöä vaatii tunteja tai päiviä...
Ko. malli on Verkkiksessäkin edelleen myynnissä:
Ubiquiti Edge Router X
Itse ostin 2020 keväällä tuota Edge RouterX > 3-6kk käyttäneenä sitten normaali ihmisille tarkoitetun jossa helpot säädöt eli "peli"reitittimen NETGEAR XR700 (tilasin Ranskasta kun sai halvemmalla, ~370e).
Kerkisi olla toi NETGEAR XR700 käytössä vain pari kuukautta niin julkaisivat sitten XR1000 mallin (kyllä **tutti) jonka ostin toki heti tuoreeltaan ja joka mulla edelleenkin käytössäni. Toi XR700 ollut siis käyttämättömänä 4 vuotta tuossa hyllyssä.
Ja sehän ei ole mikään ihme nappi reitittimen asetuksissa jolla taivas aukeaa, sillä on hintansa eli 50% estolla tippuu kaistankin nopeus -50%.
Eli vaikka 100Mbps kaista ja 50% hidastus (että reititin ei puskuroi vaan selviää tukehtumatta) tarkoittaa että DL kaistaa jäljellä 50Mbps.
Itsellä kaistaa ruuhka aikaan ~140-170/95-105 Mbps, öisin 180-200/105 Mbps, Bloating esto säädetty reitittimelle about 50% niin jäljellä käytettäväkseni jää ruuhka aikaan ~60/30 Mbps sekä öisin ~80/40Mbps joka riittää kaikkeen mun käyttöön!
Ja on mulla vakaa latenssi peleissä sekä eikä töki yksikään 4K streami ruuhka-aikaankaan, ja sama vaikka katselisi ihan 4K-TV (3840x2160) lähetystä ulkomaisilta kanavilta.
Tässä Buffer Bloat testi:
https://www.waveform.com/tools/bufferbloat
Laskeppa yhteen paljon sulla on Download Active sekä Upload Active latenssi eli aika? Yhteenlaskettuna alle 100ms @Hyvä, alle 50ms @Erinomainen. Alle 20ms XTREME setup, en muista paljonko oli A+ tason saavien tulos...
Normi kuluttaja setupilla yhteenlaskettuna helposti 300-500+ms eli jopa yli 0.5 sekuntia... Eli yli 10x (1000%+) enemmän latenssia kuin mulla (4G only yhteys, 5G disabloitu koska lande 5G eli n28 band on kusetusta).
Mastossani B1+B3+B20+B28+N28 bandit, mutta B3 tuplana (SYV masto) paras vaihtoehto mulla.
Tässä mun tulos, A-luokkaa yhteys optimoituna. Vaikkei olekkaan paras mahdollinen joka on A+.
Saan A+:ksi toki jos haluan mutta menee sitten saatava kaista aika alhaiseksi, toi on melkolailla optimi mulle, toimii IPTV striimit yms. ihan riittävällä käytännön nopeudella ilman puskurointeja sekä peleissä pieni ja ennenkaikkea vakaa latenssi.
Yhteenlaskettu latenssi mulla siis ~40ms eli latenssi ei juurikaan nouse vaikka lataa (lataamaton latenssi ko. testissäni 39ms)... Todellisuudessa esim. Suomen DNA servulle 20ms...joka on siis pelkkä raaka eli muutaman paketin lataamaton latenssi...
Vaikka katselisin 4K-TV lähetystä tai pelaan online (pelit ilmoittaa vain paketin raa'an viiveen yhden paketin perusteella, esim. 1krt/1sek.). Peleissäkin yhteytesi lataa/lähettää koko ajan, vaikka paketit ovatkin pieniä kooltaan. Peleissä se on nopeaa, ja striimeissä (isot paketin koot) hitaampaa kulloisenkin haluttavan paketin lataaminen. Ei striimit ole yhtäjaksoista lataamista!
Striimeissä paketteja ladataan esim. 2-3 sekunnin toistoa varten, yhteys sitten idlaa tuon ajan ja sitten se taas aloittaa uuden paketin lataamisen ja rauta tukkeutuu (vaatii tehokasta moniydin prosessoria ja riittävästi muistia reitittimessä).
Ja kuten selvää on, jos käytössä pelkkä modeemiin sisäänrakennettu "reititin", niin ko. ominaisuuksia sieltä ei löydy halvoista satkun tai 200e modeemeista. Modeemi siltaavaksi ja erillisellä laadukkaalla reitittimellä nettiyhteyden saa optimoitua eikä töki. Se saatava kaista kun ei ole rajoite, muualla omassa systeemissä tämä homma kusee jos ei ole asioihin perehtynyt kuinka tämä "netti" oikein toimiikaan...
Peleissäkin on aivan eri asia mikä on todellinen latenssi esim. viimeisimmät 10 sekunnin ajan (jos tick rate (kuinka monta kertaa lähetät/vastaan otat paketin serveriltä), esim. 60krt/sekunnissa niin yksikään peli ei huomioi mitenkään latenssi piikkejä koska kertoo edellisen sekunnin keskimääräisen latenssin.
10 sekuntia peliä ja 60 tick rate on 600 pelitiedosto paketin lähettämistä/vastaanottamista eli yhteensä 1200 pakettia edellisen 10s. aikana.
Peli kertoo että ping on vaikka 50ms (koska se ei rasita serveriä paljoakaan) vaikka todellisuudessa se voi olla vaikka 80ms edellisen 10s. ajan jakson aikana, piikkeinä vaikka 200ms. Tuleeko Headshot kun satuit juuri ampumaan? Mulla tulee koska latenssi on vakaa eli olen tottunut ennakoimaan tarvittavan ennakon eikä mkn. sinnepäin ammuttu laukaus jonka toivoo että latenssin korjaus serverillä fixaa sen hitpointsin.
Pelaamisessa ei kyse ole minimi latenssista vaan pelkästään siitä että latenssi on niin vakaa kuin mahdollista (toki packet loss pitää olla 0%). Ihminen tottuu esim. vakaaseen 50ms tai 100ms latenssiin ja osaat ennakoida, mutta ei onnistu jos taustalla oleva käytännön latenssi heiluu 30-100ms välillä.
Jos latenssi on välillä 30ms ja välillä (näkymätön) 100ms ja ihmettelet ettet saanut hedaria vaikka varmasti oli HS alueella ja painoin nappia ja silti kuolin... koska olit juuri buffer bloat alueella 100, 200 tai 300ms latenssi piikissä serverille.
Ja puhun latenssista enkä pingistä, koska ovat aavistuksen verran eri asioita.
UGH, I'm spoken, BUFFER BLOAT minimized:
PS. Käytännössä kaikki yhteydet, jopa 1/1Gb suora-valokuitu Buffer Bloattaa kun kuormaa on riittävästi ja saa sen 1Gb tai 2.5Gb käsittelevän reitittimenkin, saati tietokoneen 1/2.5Gb NIC:in LAN puolenkin sisäisesti puskuroimaan, se ei vaan näy minnekkään, paitsi buffer bloatingina eli lagaa yhteys.