Intelin Core i9-9900KS:n TDP on selvästi aiempia malleja korkeampi

Eksuu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2018
Viestejä
2 343
Itellä olisi pian ajatus laittaa 5400rpm läppäristä napattu kovalevy eläkkeelle. Dotaan/Ceeässään tulee välillä sekunnin mittaisia lagipiikkejä. Siirto 7200rpm kovalevylle korjasi asian. (windows on ssd:llä)

Pienet lagit ei välttämättä johdu pelkästään prosessorista, pelkästään kovalevyn vaihtaminen ssd:lle saattaisi osalla ratkaista lagipiikit varsinkin kun vanhemmissa kokoonpanoissa on usein kovalevyä käytössä.
Joo itselläni käytössä SATA ssd ja perinteinen kovalevy. Pelatuimmat pelini ovat ssd:llä ja muut harvemmin pelatut pelit kovalevyllä. Seuraavaan koneeseen en enää perinteistä kovalevyä ota.

Kiitos silti vinkistä :)
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 037
Tietäjät tiesivät, että 7700K 4c8t ei kannata enää ostaa. No mutta kaikki tietäjäthän nyt tietävät, että tällä hetkellä 8c on sweet spot.
Kuten täälläkin todettiin:
"
Muutenkin typerää antaa arvoa muiden mielipiteille ja ostella aina parasta vain koska muut niin sanoo, siis todella typerää.
"
Eli kuten ollaan todettu, tietäjät tietävät ja se tieto tuntuu joka vuosi kasvavan tasaisesti +2-ydintä/4-säiettä lisää joten vuonna 2020 tiedetään että olisi järkevää ostaa se 10-ydin/20-säie prosessori samoin kuin tiedettin että 2017 oli järkevää ostaa se 4-ydin/8-säie, 2018 tiedettiin että järkevintä oli ostaa se 6-ydin/12-säie ja nyt herran vuonna 2019 tiedetään vihdoin että on järkevintä ostaa 8-ydin/16-säie.

Itse olen ainakin sitä mieltä että jos yhtään miettii tulevaisuutta (varautuu siis edes 2 vuoden päähän) kannatti vuonna 2017 ostaa se 8-ydin/16-säie niin kas, nyt on juuri se ydin ja säiemäärä kuin "tietäjät tietää" ja suosittelee juuri nyt.

Samaten jos nyt ostaa 12-ydin/24-säie prosessorin niin vuonna 2021 kun "tietäjät tietää" vihdoin suositella tuota se on jo valmiiksi ostettu... Toki jos ei ole rahasta kiinni ja haluaa parasta ottaa valmiiksi marraskuussa se vuoteen 2023 suosituksen eli 16-ydin/32-säie. :think:

Edit: tietysti JOS satun olemaan väärässä ja tuo 16-ydin/32-säie onkin "vasta" 2025 vuoden suositus en nyt usko että kovin moni täälläkään sitä manailee että heillä on liian tehokas prosessori missä on liikaa ytimiä sekä säikeitä. :smoke:
 

klasunen

Haluamani titteli on asiaton
Liittynyt
12.11.2018
Viestejä
166
Niin, kritiikkiä pukkaa kovasti mutta ilman inteliä ois aika haastava nuoren toimia.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
BANNED
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 797
Kuten täälläkin todettiin:
"

"
Eli kuten ollaan todettu, tietäjät tietävät ja se tieto tuntuu joka vuosi kasvavan tasaisesti +2-ydintä/4-säiettä lisää joten vuonna 2020 tiedetään että olisi järkevää ostaa se 10-ydin/20-säie prosessori samoin kuin tiedettin että 2017 oli järkevää ostaa se 4-ydin/8-säie, 2018 tiedettiin että järkevintä oli ostaa se 6-ydin/12-säie ja nyt herran vuonna 2019 tiedetään vihdoin että on järkevintä ostaa 8-ydin/16-säie.

Itse olen ainakin sitä mieltä että jos yhtään miettii tulevaisuutta (varautuu siis edes 2 vuoden päähän) kannatti vuonna 2017 ostaa se 8-ydin/16-säie niin kas, nyt on juuri se ydin ja säiemäärä kuin "tietäjät tietää" ja suosittelee juuri nyt.

Samaten jos nyt ostaa 12-ydin/24-säie prosessorin niin vuonna 2021 kun "tietäjät tietää" vihdoin suositella tuota se on jo valmiiksi ostettu... Toki jos ei ole rahasta kiinni ja haluaa parasta ottaa valmiiksi marraskuussa se vuoteen 2023 suosituksen eli 16-ydin/32-säie. :think:

Edit: tietysti JOS satun olemaan väärässä ja tuo 16-ydin/32-säie onkin "vasta" 2025 vuoden suositus en nyt usko että kovin moni täälläkään sitä manailee että heillä on liian tehokas prosessori missä on liikaa ytimiä sekä säikeitä. :smoke:
No jos nyt kuitenkin lähdetään siitä, että pelaaminen on hyvin spesifi alue tietokoneen käytössä ja peleissä on edelleen enemmän merkitystä kellotaajuudella kuin corejen määrällä. Itseasiassa nopeammat kellotaajuudet ja pienempi coremäärä on usein jopa nopeampi kuin enemmän coreja ja vähemmän kelloja. Tämä johtuu siitä, että pelit skaalautuu todella huonosti isommalle ydinmäärälle. Seuraava ongelma on sitten lämpö koska mitä enemmän coreja sitä enemmän lämpöä ja se taas heikentää kellottuvuutta. Tässä on ne kaksi dilemmaa minkä parissa on pikkuisen pakko painia tämän hetken tilanteen kanssa.

Kun ottaa tuon ylläolevan huomioon ja sen, että ensivuonna ollaan julkistamassa uudet konsolit joissa on 8c prosessorit niin on aika turvallista sanoa, että se sweetspot tulee olemaan seuraavat vuodet siellä 8c/16t tasolla. Ja tämä vain ja ainoastaan pelaamista koskien. Sitten jos striimaa yms. niin enemmän on jälleen parempi, mutta toki sitten on se lämmöntuotto, kellotaajuudet jälleen se ongelma. Vähän on minusta siis turhaa tälläinen vittuilu "tietäjät tietää" tyylisesti, kun nämä tietäjät on kyllä aika usein pystyneet perustelemaan sen valinnan ja sen järjellisyyden hyvinkin pitkäksi aikaa ja oikein. Se Core 2 Duo pelitti peleissä hyvin pitkään ja vuosia sen jälkeenkin julkaistiin vielä halpa 2 core prosessori mitä monissa alan jutuissa kehuttiin budjettikonevaihtoehdoksi. Vasta aivan viimeaikoina on tullut pelejä jotka hyötyvät edes yli 4 coresta ja edelleen iso ongelma on, että jotkut pelit toimii paskemmin jos coreja on yli 6 tai 8 kuin jos niitä on juurikin määrä X.

Eli kyllä ne tietäjät nyt vaan ihan oikeasti tietää ja niitä kannattaa kuunnella ja se sun tän päivän 16 säiettä ei riitä enää 2024 kelloiltaan sen ajan kärkipeleihin vaikka se kuinka olisi muuten riittävä coremäärällisesti.

Kuinka SER-jäte prossuilla pärjää nykyään ?
Esim. tuolta voit katsella lisää miten ne vanhat prossut pärjää tänä päivänä ja miten muutaman viimevuoden aikana julkaistut pelit toimii kun corejen määrä kasvaa/vähenee ja miten kellotaajuudet vaikuttaa peleihin.
 
Viimeksi muokattu:

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 711
Mitä tarkoitat tällä kommentilla?
Viitanneeko siihen, että Intel kehitti tuo X86 arkkitehtuurin? Toisaalta ilman AMD:tä meillä olisi edelleen 32-bit valtakausi menossa eli kumpikaan ei tule ilman toista toimeen.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Olen samaa mieltä, että 8700k päivittämiseen ei ole mitään syytä, mutta jos tällä hetkellä valinta olisi 8700k tai 3700x, niin kyllä se AMD olisi. Ja toi nopeampi peleissä kuin esim AMD prossut riippuu vähän minkä väristen lasien takaa katsoo asiaa: https://www.youtube.com/watch?v=2PcJeBhT2cI
En käytä laseja joten faktat paukkuu yleensä pöytään näissä.
Kirjain K tämän 8700 perässä kun tarkoittaa ainakin minulle sitä että on ehdottomasti otettava löysät pois, lähinnä huvittaa jotkut K prossujen testit joissa niitä ajellaan vakiona.

En nyt muista olikohan kys.prossu kahdessa vai jopa kolmessa lan koneessa maltillisilla 4.9Ghz kelloilla, siinä saa aika kovaa Ryzenit kulkea että pääsisi ohitse.
8700K kellotettuna on hyvinkin lähellä 9900K peleissä ja tämä on tullut testattua muutamankin kerran 2080Ti kanssa ja 1080p näytöllä (Typerä combo tosin)

Onko tuolla sitten merkitystä, no eipä taida olla muuta kuin fani poikien vertailuissa kun muutamaa FPS eroa kytätään jostain ylänurkan mittarista joidenka perusteella yritetään kruunata se oma suosikki parhaimmaksi.
Todellisuudessahan nyky prossuilla olkoonkin se sitten vaikka hieman edullisempi malli niin ei ole liian hidas yhdellekkään AAA tms. pelille.
Ja resoluution kasvaessahan painopiste siirtyy kuitenkin näytönohjaimelle.

Ehkä Ryzen 8/16 ostasin jos nyt täytyisi alkaa jotain päivitteleen, ei lopu heti ytimet/säikeet eikä tulisi niiden vuoksi ainakaan päivityksen tarvetta.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 466
En käytä laseja joten faktat paukkuu yleensä pöytään näissä.
Kirjain K tämän 8700 perässä kun tarkoittaa ainakin minulle sitä että on ehdottomasti otettava löysät pois, lähinnä huvittaa jotkut K prossujen testit joissa niitä ajellaan vakiona.
Itse taas väitän, että valtaosa K malleista saa ihan vakiona ajoa. Noita on tuttavapiiriinkin mennyt ja vakiona ajelevat. Noissa on vain vakiona korkeammat kellot mitä perusmallissa, niin se painaa sitä kellotusoptiota enemmän. Esim tuossa 8700K:ssa, ottaakko 3.2/4.6Ghz vai 3.7/4.7Ghz prosu?
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 391
Viitanneeko siihen, että Intel kehitti tuo X86 arkkitehtuurin? Toisaalta ilman AMD:tä meillä olisi edelleen 32-bit valtakausi menossa eli kumpikaan ei tule ilman toista toimeen.
Olisikohan? 4GB muistiavaruus olisi aika iso rajoite jo nykyään.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Itse taas väitän, että valtaosa K malleista saa ihan vakiona ajoa. Noita on tuttavapiiriinkin mennyt ja vakiona ajelevat. Noissa on vain vakiona korkeammat kellot mitä perusmallissa, niin se painaa sitä kellotusoptiota enemmän. Esim tuossa 8700K:ssa, ottaakko 3.2/4.6Ghz vai 3.7/4.7Ghz prosu?
Aika harvoin näkee vakiona 4.7Ghz koska se on vain yhden ytimen boosti taajuus.
6ytimellä se on 4.3Ghz
ei K mallissa myös 6 ytimellä 4.3Ghz

1,2,3,4,5 ytimellä K mallissa on 100mhz kovemmat kellot kuin ei K mallissa.
6 ytimellä kuitenkin sama 4.3Ghz

Hukkaan menee osa K mallin potentiaalista jos ei kellota, toki jaksaa se vakionakin.
 
Viimeksi muokattu:

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Olisikohan? 4GB muistiavaruus olisi aika iso rajoite jo nykyään.
Ei välttämättä, se olisi päättynyt ehkä reippaasti myöhemmin, kun intelillä oli 64-bittiset itanicit ulkona samoihin aikoihin, kun AMD sai 32-64 käskylaajennuksensa valmiiksi, eli vaihtoehto oli, vaikka sudeksi osoittautui AMD:n innovaation tullessa tielle.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 711
Olisikohan? 4GB muistiavaruus olisi aika iso rajoite jo nykyään.
Intelillä ei käsittääkseni ollut tuolloin mitään suunnitteilla X86 puolelle, koska yrittivät saada Itaniumia tilalle vaikka se ei kiinnostanut juuri ketään. Sen lisääminen Intelin taholta olisi vienyt joka tapauksessa vuosia enemmän, koska alkuun Intel ei meinannut ottaa edes sitä AMD:n versiota käyttöön. Kun se AMD:n versio AMD prosessoreissa alkoi kiinnostaa käyttäjiä ja Windowsiin tuli tuki, niin Inteliltä loppuivat vaihtoehdot kesken ja se oli pakko lisätä
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 466
Aika harvoin näkee vakiona 4.7Ghz koska se on vain yhden ytimen boosti taajuus.
6ytimellä se on 4.3Ghz
ei K mallissa myös 6 ytimellä 4.3Ghz

1,2,3,4,5 ytimellä K mallissa on 100mhz kovemmat kellot kuin ei K mallissa.
6 ytimellä kuitenkin sama 4.3Ghz

Hukkaan menee osa K mallin potentiaalista jos ei kellota, toki jaksaa se vakionakin.
Tervetuloa io-tekin viilajaaporukan ulkopuoliseen maailmaan. Siellä muutamalla kympillä saa lisää nopeutta, kun paketin kyljessä on isommat Ghz lukemat.

Oman kokemuksen mukaan XMP profiilin päälle kytkeminen ei ole itsestään selvää ja joku saattaa jopa laittaa performance enhancerin päälle, tietämättä mitä se tekee. Tutuista noin puolet kasaa yhä itse, loput vain lyö osat koriin ja klikkaa kaupan asennuspalvelua.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 037
Tervetuloa io-tekin viilajaaporukan ulkopuoliseen maailmaan. Siellä muutamalla kympillä saa lisää nopeutta, kun paketin kyljessä on isommat Ghz lukemat.

Oman kokemuksen mukaan XMP profiilin päälle kytkeminen ei ole itsestään selvää ja joku saattaa jopa laittaa performance enhancerin päälle, tietämättä mitä se tekee. Tutuista noin puolet kasaa yhä itse, loput vain lyö osat koriin ja klikkaa kaupan asennuspalvelua.
Tämä. Vaikka kasaisi itse / pyytäisi minua kasaamaan niin saattavat pyytää erinäisten syiden varjolla ettei kelloteta.

- Ensin: kun on takuuta ja NYT riittävän tehokas kaikkeen mitä tekee.
- Myöhemmin: kun se takuukin mennyt ja käyttöikä alenee, antaa nyt olla on se riittävän tehokas.
- Liian myöhään: kun näin pitkään kestänyt, jos tuon vielä antaisi eteenpäin niin parempi että voi sanoa ettei koskaan kellotettu jne jne.

Kyseessä siis myös porukkaa jotka ovat aikoinaan itse kellottaneet, tehneet vesiblockkeja 90-luvulla itse jne. mutta kait se ikä tuo mukanaan myös laiskuutta.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
538
Tämä. Vaikka kasaisi itse / pyytäisi minua kasaamaan niin saattavat pyytää erinäisten syiden varjolla ettei kelloteta.

- Ensin: kun on takuuta ja NYT riittävän tehokas kaikkeen mitä tekee.
- Myöhemmin: kun se takuukin mennyt ja käyttöikä alenee, antaa nyt olla on se riittävän tehokas.
- Liian myöhään: kun näin pitkään kestänyt, jos tuon vielä antaisi eteenpäin niin parempi että voi sanoa ettei koskaan kellotettu jne jne.

Kyseessä siis myös porukkaa jotka ovat aikoinaan itse kellottaneet, tehneet vesiblockkeja 90-luvulla itse jne. mutta kait se ikä tuo mukanaan myös laiskuutta.
Tässä on perää paljonkin. Omat koneet kellotan kaikki aina heti, kun se on kasattuna sinne minne sen voi vaan kellottaa, että mihin kivi antaa mennä. Toki tullut kasattua jo noin 30v. näitä pc puolen kokoonpanoja niin ei paljoa jännitä asioiden kanssa.

On myös niin, että olen suostunut kasaamaan kavereille koneet, ketkä ei itse osaa. Kaikki näistä kavereista ketkä ei itse osaa kasata on nimenomaan halunnut, että mennään vakiolla, kun se toimii. Uusi kone on nopeampi kuin edellinen ja toimii varmasti jne. No sitä on vain pakko kunnioittaa kenelle kone on tullut ettei sitten kelloteta. Olen kyllä sanonut, että tekisin kellotukset niin halutessa, että siitä kerroinlukottomasta saa enemmän irti kuin vakiona ajellessa ja miten se vaikuttaa myös pelien fps:iin.

Monesti ne syyt on juuri kuten @Taneli- sanoi tuolla. Pelkäävät prosessorin rikkoontumista, takuiden menetystä jne. jolloin se peruskelloilla oleva prossukin käy heille, vaikka paljon jää potentiaalia käyttämättä.

Edit. Jokaiselle on tullut kyllä kellotukseenkin sopiva emolevy ja kerroinlukottomat prosessorit. Ongelma on siinä, että komponentteja katsoessa halutaan löysät pois. Koneen kasattua ei enää halutakaan. Olen sanonut, että tässä tapauksessa muuten olisi riittänyt kerroinlukollinen prosessori ja halvempi emolevy niin olisi säästynyt rahaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 466
Monesti ne syyt on juuri kuten @Taneli- sanoi tuolla. Pelkäävät prosessorin rikkoontumista, takuiden menetystä jne. jolloin se peruskelloilla oleva prossukin käy heille, vaikka paljon jää potentiaalia käyttämättä.
Kaveripiirissä on tosiaan myös noita "jyrsin itse oman vesijäähyni" ja lyijykynämodit - tapauksia, jotka nykyään vain laittaa osat koneeseen ja ajaa vakiona. Miksi? No kun pääosa käytöstä on nykyään verkossa käymistä, satunnaista perhekuvien käsittelyä ja pelit on enää wow/civilization tasoa.

Kellotukselle ei ole enää tarvetta, uudelleen aloittaessa pitäisi ottaa selvää miten kellotus nykyään tehdään ja perffilisät on vain 5-10% tasoa, eikä 30-50% mitä aikanaan. Ei oikein kannata, kun sitä teholisää ei oikein huomaa, kuin testisoftissa.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 775
Kellotukselle ei ole enää tarvetta, uudelleen aloittaessa pitäisi ottaa selvää miten kellotus nykyään tehdään ja perffilisät on vain 5-10% tasoa, eikä 30-50% mitä aikanaan. Ei oikein kannata, kun sitä teholisää ei oikein huomaa, kuin testisoftissa.
Kellotus on alkujaan lähtenyt siitä että halvasta osasta saa enemmän tehoa kellottamalla. Ei siitä että kalleimmasta saa entistä nopeamman. Monelle vähänkään vanhemmalle harrastelijalle ei enää ole ongelma sijoittaa hieman enemmän rahaa, jolloin se kellotuksen hyöty jää aika pieneksi. Sitten on ne jotka ostaakin kalleimman osan sijasta huomattavasti edullisemman ja kellottaa siitä löysät pois. Itsekin olisin voinut ostaa kalleimman mallin, mutta harrastelun nimissä piti hankkia tämä "heikoin" malli. Vain 25% kellotus. Edellinen i7 920 oli vain kevyillä +50% kelloilla. ;)

Jos haluaa vain tehokkaan koneen eikä ajattele sitä kellotusta itsessään harrastuksena, niin paljon helpompi vain antaa olla vakiona ja maksaa hieman ekstraa paremmasta kivestä.
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
1 578
hyvä jos 200mhz saa lisää tehoa irtoaa vaikka rahaa on palanut 300€ kalliimpaan kellotus emolevyyn ja jäähdytykseen.

Intelin reddit sivuilla ainakin tuli hirmu määrä downvoteja samalla kommentilla, toki englannin kielellä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.10.2018
Viestejä
664
hyvä jos 200mhz saa lisää tehoa irtoaa vaikka rahaa on palanut 300€ kalliimpaan kellotus emolevyyn ja jäähdytykseen.

Intelin reddit sivuilla ainakin tuli hirmu määrä downvoteja samalla kommentilla, toki englannin kielellä.
Kyllä se 300(+) MHz menee edelleen oklla/hyvällä emolla ja ok jäähyllä. Esim suurella osalla 9700K 4.9 GHz kaikille yitmille (vakio 4.6 GHz kaikille ytimille) ja 9900K 5 GHz kaikille ytimille (vakio 4.7 GHz kaikille ytimille). 9900KS taas veikkaan menevän suurella osalla 5.2 GHz kaikille ytimille, että siinä varmaan vaan sen 200 MHz lisää. Nämä siis kun käytetään tasoa Strix tai Maximus emolevyä ja järeää ilmajäähyä, kuten Noctuan NH-D15 tai hyvää AIOta. AMD ei sitten taas ei kulje millään edes luvatun boost kellotaajuuden yhdellä ytimellä niin on ERITTÄIN harvinaista, että saisi lisätehoa juurikaan AMDlla kellottamalla.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 466
Kyllä se 300(+) MHz menee edelleen oklla/hyvällä emolla ja ok jäähyllä. Esim suurella osalla 9700K 4.9 GHz kaikille yitmille (vakio 4.6 GHz kaikille ytimille) ja 9900K 5 GHz kaikille ytimille (vakio 4.7 GHz kaikille ytimille). 9900KS taas veikkaan menevän suurella osalla 5.2 GHz kaikille ytimille, että siinä varmaan vaan sen 200 MHz lisää. Nämä siis kun käytetään tasoa Strix tai Maximus emolevyä ja järeää ilmajäähyä, kuten Noctuan NH-D15 tai hyvää AIOta. AMD ei sitten taas ei kulje millään edes luvatun boost kellotaajuuden yhdellä ytimellä niin on ERITTÄIN harvinaista, että saisi lisätehoa juurikaan AMDlla kellottamalla.
9900K techpowerupissa, kellotettu 5.2Ghz. 720p resolla lisää perffiä 3.9% ja 6.7% CPU testeissä. 8700K:lla vastaavat lukemat 5Ghz kelloilla 3.3% ja 9.2%. Käytännössä nuo erot huomaa lähinnä encodauksessa, muuten ne pitää erikseen mitata.

Saahan nykyprosuista ja näyttiksistä vielä puristettua tehoja irti. Hyöty ei ole vain samaa kaliberia mitä wanhaan hyvään aikaan. Itse kellotan yhä, mutta pakkohan se on tunnustaa: perffilisät on sen verran pieniä, että samaan aikaan se rauta vanhenee ajoi vakiona tai kellotettuna. Saapahan silti harrastaa.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 391
9900K techpowerupissa, kellotettu 5.2Ghz. 720p resolla lisää perffiä 3.9% ja 6.7% CPU testeissä. 8700K:lla vastaavat lukemat 5Ghz kelloilla 3.3% ja 9.2%. Käytännössä nuo erot huomaa lähinnä encodauksessa, muuten ne pitää erikseen mitata.

Saahan nykyprosuista ja näyttiksistä vielä puristettua tehoja irti. Hyöty ei ole vain samaa kaliberia mitä wanhaan hyvään aikaan. Itse kellotan yhä, mutta pakkohan se on tunnustaa: perffilisät on sen verran pieniä, että samaan aikaan se rauta vanhenee ajoi vakiona tai kellotettuna. Saapahan silti harrastaa.
Hyöty se on pienikin hyöty, kun AMD:llä vaikutus on usein negatiivinen.:tup:
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 466
Hyöty se on pienikin hyöty, kun AMD:llä vaikutus on usein negatiivinen.:tup:
Totta. Tietty kurkkaa tuo anandtechin turbo artikkeli, noilla on eri logiikka turbon suhteen. Jos Intel käyttäisi AMD:n tapaa, niin boostit olisi jossain 5.4Ghz nurkilla ja all-core kellotuksella olisi myös negatiivinen vaikutus.
Intelin Turbo boost 3.0 käyttää myös samankalataista logiikkaa ja antaa parhaiden corejen boostata korkeammalle, sitä kun vielä jalostetaan niin intelilläkin kellotus muuttuu kannattamattomaksi.

Itse aiheesta, nopein peliprosuhan tuosta 9900KS:sta tulee tuon turbon ja binnauksen takia. Todennäköisesti se vielä keskimäärin kellottuu 100mhz korkeammalle, mitä edeltävät 9900K kivet.
 

shakal

RGB ON
Liittynyt
09.09.2017
Viestejä
1 421
9900K techpowerupissa, kellotettu 5.2Ghz. 720p resolla lisää perffiä 3.9% ja 6.7% CPU testeissä. 8700K:lla vastaavat lukemat 5Ghz kelloilla 3.3% ja 9.2%.
Hyöty se on pienikin hyöty, kun AMD:llä vaikutus on usein negatiivinen.:tup:
Jos menet vaikka cinebench taulukkoa katsomaan, ja huomannet että matalin score on ~7000 pistettä 3900X suorittimelle joka on melko tavanomainen tulos vakiolle, sitten on vaikka tuo minun, joka on ~7500 ylikellotettuna. Lyhyellä matikallani tuo ero on ~7%, eikä minun ylikellotus kauhean ihmeellinen ole, koska se on minun 24/7 asetus.
 
Viimeksi muokattu:

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 037
Samaten itselläni tuo 1700X minkä normaali nopeus olisi 3.4GHz pyörii itselläni käytännössä 4GHz (3975MHz) joten kait tuokin pientä buustia antaa päälle ns. normaalin arvon.

Toki jos vertaa esim. 300 Celeroniin mikä meni 450MHz tai 2600K (3.4-3.8GHz kellotettuna itselläni 4.8GHz 24/7, testattu että toimi myös 5GHz OK) nykyiset kellotukset lähes millä tahansa prosessorilla ovat aika mitättömät prosentuaalisesti katsoen.
 
Liittynyt
30.03.2018
Viestejä
201
Jos menet vaikka cinebench taulukkoa katsomaan, ja huomannet että matalin score on ~7000 pistettä 3900X suorittimelle joka on melko tavanomainen vakiolle, sitten on vaikka tuo minun, joka on ~7500 ylikellotettuna. Lyhyellä matikallani tuo ero on ~7%, eikä minun ylikellotus kauhean ihmeellinen ole, koska se on minun 24/7 asetus.
Näkyykö "ylikellotuksella" saavuttamasi +7% boosti myös muissa benchmarkeissa ja peleissä eikä vain pari minuuttia kestävässä cinepelissä?
 

shakal

RGB ON
Liittynyt
09.09.2017
Viestejä
1 421
Näkyykö "ylikellotuksella" saavuttamasi +7% boosti myös muissa benchmarkeissa ja peleissä eikä vain pari minuuttia kestävässä cinepelissä?
Jos vakio on 3.8ghz, ja allcore clock on nyt 4.3, eli jatkuvasti 500mhz enemmän, niin voisi olettaa että kyllä, ja myös vastauksena kyllä. Verrokkina et ytimet boostailee miten sattuu. Singlecore nopeus kärsinee.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 391
Jos menet vaikka cinebench taulukkoa katsomaan, ja huomannet että matalin score on ~7000 pistettä 3900X suorittimelle joka on melko tavanomainen tulos vakiolle, sitten on vaikka tuo minun, joka on ~7500 ylikellotettuna. Lyhyellä matikallani tuo ero on ~7%, eikä minun ylikellotus kauhean ihmeellinen ole, koska se on minun 24/7 asetus.
Tuossa jo kerkesitkin itse vastata mihin viittasin.
Singlecore nopeus kärsinee.
Tämä näkyy mm. peleissä, kuten IO-Techinkin testeistä näkee.
 

shakal

RGB ON
Liittynyt
09.09.2017
Viestejä
1 421


Näkyy mitä?

Single core nopeus varmaan kärsii. Pelinopeus ei niinkään, ne pelit joissa single core nopeus merkitsee paljon, ovat yleensä niin vanhoja ettei sillä ole muutenkaan merkitystä kun suorittimet ovat näin nopeita. Ohjelmat ovat yleensä hyvin säikeistyviä ja niitä pyörii tuossa pelin rinnalla kun monta näyttöä, joten parempi jatkuva allcore nopeus kuin että boostailee silloin tällöin, minun käytössäni.

Toki siihen päälle että en nyt todellakaan pelaa 1080p resoluutiolla, joten näytönohjain mulla on hamaan tulevaisuuteen asti pullonkaulana ja FPS ei juuri muutu vaikka mitkä asetukset suorittimelleni lykkäisin.
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
1 578
Aika harvoin näkee vakiona 4.7Ghz koska se on vain yhden ytimen boosti taajuus.
6ytimellä se on 4.3Ghz
ei K mallissa myös 6 ytimellä 4.3Ghz

1,2,3,4,5 ytimellä K mallissa on 100mhz kovemmat kellot kuin ei K mallissa.
6 ytimellä kuitenkin sama 4.3Ghz

Hukkaan menee osa K mallin potentiaalista jos ei kellota, toki jaksaa se vakionakin.
Itse kun päivittelin niin mietin i7-7700 ja 7700k välillä. Päädyin k-malliin koska eroa löytyi aika mukava 400mhz vakiona vaikka olikin kalliimpi.

Uudemmissa prossuissa jos eroa on se 100 MHz niin ostaisin kerroinlukitun jos se on halvempi.


Teoriassa voisin ostaa 9900KS jos prossu olisi julkaistu samoihin aikoihin kun 9900k eikä hinnassa olisi suurta eroa. 5ghz kaikilla 8 ytimillä vakiona johonkin edullisempaan emolevyyn olisi aika kiva. Olettaen että löytyisi edullinen emolevy joka kestäisi tuollaista rasitusta. Mutta käytännössä prossu tulee sen verran myöhään että ostaisin ryzen 3000 sarjalaista.
 
Viimeksi muokattu:

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 391
Näkyykö siis peleissä ilman testejä ja Fps mittareita?

Silloin kun eron itse huomaa ilman Fps mittaria yläkulmassa niin voi todeta eron olevan jo merkityksellinen.
Paha sanoa, mutta epäilen että tuskin ainakaan kaikissa peleissä, st suorituskykyynhän se vain vaikuttaa. Ei nyt takerruta tuohon, koko viestin pointti oli että tuo 9900KS vs 9900K 300MHz ero näkyy viimeistään renderöinnissä jne. jonka toki pystyy karsimaan kellottamalla 9900K samaan kellotaajuuteen, tuossa kun kellotuksen merkitystä vähäteltiin..
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 037
Näkyykö siis peleissä ilman testejä ja Fps mittareita?

Silloin kun eron itse huomaa ilman Fps mittaria yläkulmassa niin voi todeta eron olevan jo merkityksellinen.
Uskallan väittää että yleensä ei. Koska suurimmassa osassa peleistä satunnainen käyttäjä ei huomaa eroa jos ajaa keskitason prosessorilla ja näytönohjaimella high / medium asetuksilla (lisäksi varjot esim. low) vs "kallein mahdollinen prosessori ja 2x näyttistä" kaikki asetukset täysillä. Varsinkin jos käytössä ns. normaali 60hz 1440p tai 1200p näyttö.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 059
Näkyykö siis peleissä ilman testejä ja Fps mittareita?

Silloin kun eron itse huomaa ilman Fps mittaria yläkulmassa niin voi todeta eron olevan jo merkityksellinen.
Tuommoista eroa ei ole ollut enää pitkään aikaan kun puhutaan saman segmentin tuotteista. Oli ihan eri asia kun Pentium 100 MHz kellottui vain yhtä jumpperia siirtämällä 166MHz malliksi. Kysymys nykyään opn vain siitä kauanko ennen kuin tuotteen joutuu vaihtamaan.
Jos ajattelet että tuote "hidastuu" vaikkapa 10% vuodessa niin on vaikutusta onko siinä overheadia 20 vai 50 prosenttia.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Tuossa on yksi Ryzen 1700 ollu 2017 alusta lähtien koneessa 379e taisi maksaa sillloin niin vaikka se ei ehkä yllä testeissä kirkkaimpaan Max fps arvoihin niin on se 8 ytimen ja 16 säikeen turvin varsin pätevä prossu nyky peleihin ja varmasti tuleviinkin jotka mahdollisesti alkavat entisestään vaatimaan enemmän ytimiä.
Tuossa sivussa sitten pikku askareet ja streemaus käy 8/16 turvin hieman sutjakammin.

Todettakoon että lähes samaan aikaan hankittu 7700K on jo vaihtunut koska 4/8 toi ilman FPS mittareitakin havaittuja droppeja/stuttereita joissakin peleissä ja tilanteissa.

Intelillä ytimien määrä on ollut hieman rajallista ja rajoittavana tekijänä muuten varsin hyville prossuille nyt kun osa peleistäkin on alkanut hyötymään useammasta.
Palautteen perusteella myös streemaus on ollut 4/4 ja 4/8 hieman heikkoa joten näitä pyrkinyt sitten päivittelemään useamman ytimen malleihin.
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
1 578
Joo eihän nuo prossut kovin nopeasti vanhene. i7-2600k in vieläkin ihan hyvä prosessori pelaamiseen. 2500k prossuissa ilmeisesti esiintyy microstrutteria välillä.

Joku vanha pieru saattaa vieläkin ajella 6 ytimen i7-980X:ää jos ei ole tarvetta vaihtaa uudempaan.

FC5.png
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 269
Itse olen ainakin sitä mieltä että jos yhtään miettii tulevaisuutta (varautuu siis edes 2 vuoden päähän) kannatti vuonna 2017 ostaa se 8-ydin/16-säie niin kas, nyt on juuri se ydin ja säiemäärä kuin "tietäjät tietää" ja suosittelee juuri nyt.
Mikä prossu olisi kannattanut ostaa vuonna 2017? AMD ei ollut hyvä tuohon aikaan enkä HEDT alustaa olisi suositellut. Coffee Lake olisi ollut paras, vaikka ei 7700k olisi sekään ollut huono ostos. Sitten tuli 9700K/9900K, joista 9700K oli erinomainen jolla pärjää vieläkin pitkään.

Nyt tilanne on hieman eri, mutta jos ajattelee seuraavaa kahta tai vaikka kolmea, niin 9700K on riittävä. Eli 8 ydintä riittää vaikka säikeitä ei olisi sen enempää. Varmempi toki ottaa 8c/16t nyt (vaihtoehtoja useampi), jos budjetti ei ole tiukka ja mielessä joku tietty tapaus. Tuleva 3950X on ehdottomasti seurattava, jos vain pelisuorituskyky huonosti säikeistyvissä on riittävä.
 
Liittynyt
25.10.2018
Viestejä
664
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 466
Mutta sitten taas kun miettii niin Aussikaupassa on K 500AUD ja KS 600AUD kun taas Suomessa K 500€ niin luulisi, että Suomessa KS olisi sen verran mitä K aluksi maksoi eli sen 600€.

The Intel Core i9-9900KS Will Probably Cost $600
Hyvä pointti tuo Aussien kovempi normihinta ihan 9900K:llekkin. Siitä muistuikin mieleen, että ausseista on usein purnattu niin raudan, kuin softankin kovia hintoja verrattuna jenkkeihin. Tuossa voisi olla sama aussilisä mukana.

Tuskin intel hintaleikkauksia tekee, kun on 14nm tuotantouutiset päällä ja KS piirit on parasta binniä. Joten 100€ extraa 9900K malliin verrattuna on melko todennäköinen loppuhinta.
 
Liittynyt
25.10.2018
Viestejä
664
Hyvä pointti tuo Aussien kovempi normihinta ihan 9900K:llekkin. Siitä muistuikin mieleen, että ausseista on usein purnattu niin raudan, kuin softankin kovia hintoja verrattuna jenkkeihin. Tuossa voisi olla sama aussilisä mukana.

Tuskin intel hintaleikkauksia tekee, kun on 14nm tuotantouutiset päällä ja KS piirit on parasta binniä. Joten 100€ extraa 9900K malliin verrattuna on melko todennäköinen loppuhinta.
Ainakin järkevähän se niin olisi. Suhteessa hyvät hinnat olisivat nuo 500€ ja 600€.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Hyvä pointti tuo Aussien kovempi normihinta ihan 9900K:llekkin. Siitä muistuikin mieleen, että ausseista on usein purnattu niin raudan, kuin softankin kovia hintoja verrattuna jenkkeihin. Tuossa voisi olla sama aussilisä mukana.

Tuskin intel hintaleikkauksia tekee, kun on 14nm tuotantouutiset päällä ja KS piirit on parasta binniä. Joten 100€ extraa 9900K malliin verrattuna on melko todennäköinen loppuhinta.
Aussien dollari kuitenkin reilusti heikompi kuin amerikan dollarin/euron.
Toi KS euroina olis jotsin 370e paikkeilla.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 870
Aussien dollari kuitenkin reilusti heikompi kuin amerikan dollarin/euron.
Toi KS euroina olis jotsin 370e paikkeilla.
Paitsi ettei se ollut 600 AUD vaan 899 AUD ja ~600 USD. Euroissa tuo 899 on 555,45 euroa.
Se mikä tuosta ei käy ilmi on se onko Australian VAT mukana vai ei. Jos se on mukana, olisi veroton eurohinta 504,95 ja Suomihinta sitten 626,14€. Jos tuossa ei ole veroja mukana, se olisi 688,76 euroa.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Paitsi ettei se ollut 600 AUD vaan 899 AUD ja ~600 USD. Euroissa tuo 899 on 555,45 euroa.
Se mikä tuosta ei käy ilmi on se onko Australian VAT mukana vai ei. Jos se on mukana, olisi veroton eurohinta 504,95 ja Suomihinta sitten 626,14€. Jos tuossa ei ole veroja mukana, se olisi 688,76 euroa.
Melko älytön hinta on
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
248
ei mua se yllättäs yhtään et ois kalliimmpi hinta. jäähän k malli myytäväksi rinnalle kuitenkin?
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Melko älytön hinta on
Satkun kalliimpi, kuin mitä tota 9900K mallia myydään tällä hetkellä, lähde hinta.fi

e. tosin hinta.fi ei listaa esim. jimmsiä kyseisen kiven hinnoissa ja siellä se on parikymppiä edullisempi
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Satkun kalliimpi, kuin mitä tota 9900K mallia myydään tällä hetkellä, lähde hinta.fi

e. tosin hinta.fi ei listaa esim. jimmsiä kyseisen kiven hinnoissa ja siellä se on parikymppiä edullisempi
Satku lisää valmiiksi kellotetusta K.sta
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 214
Viestejä
4 310 389
Jäsenet
71 992
Uusin jäsen
Peppi

Hinta.fi

Ylös Bottom