Intel saa runtua pelinkehittäjiltä 13. ja 14. sukupolven Core -prosessoreiden ongelmista

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 870


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Olemme uutisoineet aiemmin Intelin 13. ja 14. sukupolven huippumallien vakausongelmista sekä yhtiön tilannepäivityksistä asian tiimoilta. Yhtiö työskentelee parhaillaan ongelmien juurisyyn selvittämiseksi, mutta mitään aikataulua sen selviämiselle ei ole. Tai takuuta edes siitä, että ongelma olisi korjattavissa, mikäli se paikannetaan.

Yhä useammat tahot ovat ottaneet kantaa tavalla tai toisella Intelin prosessoreiden vakausongelmiin. Yhtenä viimeisimmistä ääneen on päässyt Epic, joka on julkaissut viralliset ohjeet mitä tehdä, mikäli Fortnite kaatuilee jatkuvasti Intelin Core i9-13900K/KF/KS- tai i9-14900K/KF/KS -prosessorilla. Mikäli kaatuilevan kokoonpanon emolevyn valmistaja on Asus, Gigabyte tai MSI, suosittelee Epic asettamaan BIOSista ”SVID Behavior” asetuksen Intel Fail Safeksi. Muiden valmistajien emolevyjä käyttäviä suositellaan puolestaan ottamaan suoraan yhteys Epicin tukeen.

Epicin talliin kuuluvaa RAD eli Epic Games Tools (aiemmin RAD Game Tools), joka tunnetaan kenties parhaiten Bink-videokoodekistaan, kertoo olevansa niin ikään tietoinen vakausongelmista Intelin 13. sukupolven prosessoreilla. Kehittäjä kertoo Oodle-pakkaajan, jota käytetään muun muassa Unreal Enginessä, olevan altis kaatuilemaan etenkin 13900K- ja 14900K-malleilla, mutta joskus myös hitaammilla 13700- ja 14700-malleilla. Se uskoo ongelmien johtavan juurensa prosessoreiden korkeisiin kellotaajuuksiin, tehonkulutukseen ja BIOS-asetuksiin ja on julkaissut joukon erilaisia ohjeita ongelmien setvimiseksi.

Pelinkehittäjä Alderon Games puolestaan syyttää Inteliä suoraan viallisten prosessoreiden myymisestä. Studion Path of Titans -pelin kerrotaan kärsivän merkittävistä vakausongelmista nimenomaan 13. ja 14. sukupolven Core -prosessoreilla malleja sen tarkemmin erittelemättä. Pelaajien ongelmien lisäksi vakausongelmien kerrotaan esimerkiksi kaataneen peliservereitä ja pelin kääntämisen mainitaan kaatuilevan usein kehittäjien nokan edessä. Alderon Games kertoo siirtyvänsä käyttämään ongelmien vuoksi AMD:n prosessoreita palvelimissaan. 13. tai 14. sukupolven prosessoreita käyttäville pelaajille pitäisi puolestaan tulla pelissä ilmoitus, joka kertoo vakausongelmien johtuvan heidän prosessoreistaan.

Lähteet: WCCFTech, RAD, Alderon Games

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 670
Pelinkehittäjä Alderon Games puolestaan syyttää Inteliä suoraan viallisten prosessoreiden myymisestä. Studion Path of Titans -pelin kerrotaan kärsivän merkittävistä vakausongelmista nimenomaan 13. ja 14. sukupolven Core -prosessoreilla malleja sen tarkemmin erittelemättä. Pelaajien ongelmien lisäksi vakausongelmien kerrotaan esimerkiksi kaataneen peliservereitä ja pelin kääntämisen mainitaan kaatuilevan usein kehittäjien nokan edessä. Alderon Games kertoo siirtyvänsä käyttämään ongelmien vuoksi AMD:n prosessoreita palvelimissaan. 13. tai 14. sukupolven prosessoreita käyttäville pelaajille pitäisi puolestaan tulla pelissä ilmoitus, joka kertoo vakausongelmien johtuvan heidän prosessoreistaan.
Jo nyt on. Käytetään kuluttajarautaa ja "pelikoneita" palvelimissa. Ei kyllä anna yhtään hyvää kuvaa pelikehittäjästä.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 870
Jo nyt on. Käytetään kuluttajarautaa ja "pelikoneita" palvelimissa. Ei kyllä anna yhtään hyvää kuvaa pelikehittäjästä.
Kyllä niitä on ihan siihen tarkoitukseenkin perinteisiä palvelinvalmistajia kuten supermicroa myöten.
Ei se että käytetään konetta palvelimena tarkoita että siellä pitäisi olla xeonia tai epyciä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 670
Kyllä niitä on ihan siihen tarkoitukseenkin perinteisiä palvelinvalmistajia kuten supermicroa myöten.
Ei se että käytetään konetta palvelimena tarkoita että siellä pitäisi olla xeonia tai epyciä
Olen melko varma, että ne Supermicron kuluttajaprosessoreille tarkoitetut emolevyt on tehotyöasemiin (workstation), joilla on tarkoitus tehdä niitä pelejä.
Varsinkin korkean virrankulutuksen/TDP:n suorituskyky ei ole nykyaikaa missään palvelimessa.
Olen konffannut palvelimia työkseni.

edit: tai tämä on ehkä muotoiltu huonosti, mutta käytännössä palvelimissa haetaan perf/watt, eikä max perf , wateilla ei väliä - niinkuin nuo intelin kärkimallit. Varsinkin palvelinsaleissa olevat oikeat palvelimet.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 374
Olen melko varma, että ne Supermicron kuluttajaprosessoreille tarkoitetut emolevyt on tehotyöasemiin (workstation), joilla on tarkoitus tehdä niitä pelejä.
Varsinkin korkean virrankulutuksen/TDP:n suorituskyky ei ole nykyaikaa missään palvelimessa.
Olen konffannut palvelimia työkseni.

edit: tai tämä on ehkä muotoiltu huonosti, mutta käytännössä palvelimissa haetaan perf/watt, eikä max perf , wateilla ei väliä - niinkuin nuo intelin kärkimallit. Varsinkin palvelinsaleissa olevat oikeat palvelimet.
lol aikamoisia yleistyksiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 670
lol aikamoisia yleistyksiä.
Kovin rakentava kommentti, joka toi keskusteluun paljon.

Palvelinten tärkein ominaisuus on vakaus, eikä teinipoikien kuvitelmat siitä, mikä on parasta. Ja ne on yleensä tarkoitettu rinnakkaistuvaan kuormaan, paljon suuremmilla muistimäärillä kuin johonkin kuluttajalautoihin menee.
 

AsiJu

Premium-jäsen
Liittynyt
09.04.2024
Viestejä
178
Varsinkin korkean virrankulutuksen/TDP:n suorituskyky ei ole nykyaikaa missään palvelimessa.
Siinäpä se onkin, nähtävästi ongelmia on myös mm. Supermicron W-piirisarjan emolevyillä, jotka ei annakaan mitään älyttömiä tehoja prossuille. Level1Tech teki hiljattain aiheesta videon.
Tuskin työasemiin saati servereihin mitään ns. pelaajien emolevyjä laitetaankaan.

Joka tapauksessa ongelma on, että nämä prossut ei kestä vakaina käytössä, oli käyttö sitten pelaamista, työasema- tai serverikäyttöä.
Perusoletus kai nyt prosessorille on, että se toimii ajettiin sillä mitä tahansa.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 374
Kovin rakentava kommentti, joka toi keskusteluun paljon.

Palvelinten tärkein ominaisuus on vakaus, eikä teinipoikien kuvitelmat siitä, mikä on parasta. Ja ne on yleensä tarkoitettu rinnakkaistuvaan kuormaan, paljon suuremmilla muistimäärillä kuin johonkin kuluttajalautoihin menee.
No eipä tuo sinunkaan päteminen kuinka olet oikein "konffannut palvelimia työkseksi" tuonut hirveästi lisäarvoa. Voit opetella vaikka täältä https://www.amd.com/en/solutions/da...tures-optimized-for-enterprise-workloads.html kuinka erilaisiin käyttötarkoituksiin(=workload) palvelinprosesoreita oikeasti on tarjolla.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
316
Olen konffannut palvelimia työkseni.
Kerrotko vielä lisää niistä dedikoiduista pelipalvelimista, joiden kanssa olet ollut tekemisissä?
Pelipalvelimia löytyy monenlaisilla alustoilla, riippuen mm. resursoinnista, skaalautuvuuden tarpeesta ja pelin ominaisuuksista.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 756
Olen melko varma, että ne Supermicron kuluttajaprosessoreille tarkoitetut emolevyt on tehotyöasemiin (workstation), joilla on tarkoitus tehdä niitä pelejä.
Varsinkin korkean virrankulutuksen/TDP:n suorituskyky ei ole nykyaikaa missään palvelimessa.
Olen konffannut palvelimia työkseni.

edit: tai tämä on ehkä muotoiltu huonosti, mutta käytännössä palvelimissa haetaan perf/watt, eikä max perf , wateilla ei väliä - niinkuin nuo intelin kärkimallit. Varsinkin palvelinsaleissa olevat oikeat palvelimet.
Esim. Hetznerin ihan oikeissa palvelinsaleissa olevat oikeat palvelimet käyttävät kuluttajarautaa myöskin. En tiedä, mitä tarkoitat sillä, että olet "konffannut palvelimia" työksesi, mutta suppea määritelmä tuo on työstä sitten jäänyt päähän, mikä tekee palvelimen.

Osaa palvelimista ihan kellotellaankin, jotta saadaan "max perf, wateilla ei väliä". Jos asiakas maksaa, olisi tyhmää olla tarjoamatta sellaista vaihtoehtoa. Der8auerilla loistava video aiheesta, kävi vierailulla Hetznerillä.

Heillä jopa erikoisia emolevyjä yhteistyössä eri valmistajien kanssa, jotka ovat kaukana Supermicrosta ja paljon lähempänä ihan gaming-lautojakin. Jos toisaalta Hetzneriä ei lasketa "oikeaksi" toimijaksi alalla, niin sitten en tiedä.
 

jsa

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
636
Olen melko varma, että ne Supermicron kuluttajaprosessoreille tarkoitetut emolevyt on tehotyöasemiin (workstation), joilla on tarkoitus tehdä niitä pelejä.
Varsinkin korkean virrankulutuksen/TDP:n suorituskyky ei ole nykyaikaa missään palvelimessa.
Kyllä ja ei, yksi selitys oli miksi noita pelipalvelimia ajellaan kuluttajaprossessoreilla on single core perffi - jostain syystä noi peliserverit tuntuvat sitä vaativan ja palvelin prosessorit eivät siihen sitten kaikissa tapauksissa taivu. Sen vuoksi niitä on käytössä firmoilla jotka noita pelipalvelimia hostailee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
352
Juu en myöskään näe että pystyy ihan kaikkeen mitä se kuluttajaprosessorin kärki. Esim. joku max 2ghz taajuudella toimiva palvelinprossu, jossa kuormat on jaettuna omiin säikeisiin, omaa hitaimmat muistit pienimmillä jännitteillä (kun kapasiteetti edellä mennään), ja sitten on vielä se virrankulutus rajattu per ydin.

Jos peliserverin hostin pitää pystyä mukana vaikka 32 pelaajan kanssa, niin alkaa ne kellotaajuudet ja latenssit kiinnostamaan vrt. ydinmäärät. Sitä on eräittäin vaikea valjastaa rinnakkainlaskentaan jos "laskutulokset" pitäisi saada mahdollisimman lyhyellä kellojaksolla takaisin.
 
Liittynyt
25.02.2019
Viestejä
1 062
Tämä video saanut paljon huomiota aiheesta

Wendel katsonut pelien crash logeja ja melkein kaikki on 13000-14000 inteleitä, servuhommissa jotain 50% inteleistä kärsii virheistä muutaman viikon sisällä. Cput voivat olla vaikaita alussa mutta hajoilevat käytössä muutamassa kuukaudessa. Joku pelistudio menetti >$100k koska pelaajat harmistuvat servereiden vakausongelmista. Hän kehottaa, että intelin pitää joko korjata asia, vaihtaa cput uusiin, tai palauttaa rahat kaikille kuluttajille.

Servupalveluiden tarjoajat laskuttavat paljon enemmän inteleiden ylläpidosta vs AMD.
wee.jpg

Buildzoid ja muut mutuilevat että ongelma on korkeat voltit jotka kuluttavat ring busia tai 2 corea jotka boostaavat 6ghz, ja jos inteleitä antaa boostata normaalista jonkun aikaa kunnes ne alkavat tuottamaan ongelmia niitä ei voi enää korjata.
 
Liittynyt
15.02.2021
Viestejä
1 170
Kyllä ja ei, yksi selitys oli miksi noita pelipalvelimia ajellaan kuluttajaprossessoreilla on single core perffi - jostain syystä noi peliserverit tuntuvat sitä vaativan ja palvelin prosessorit eivät siihen sitten kaikissa tapauksissa taivu. Sen vuoksi niitä on käytössä firmoilla jotka noita pelipalvelimia hostailee.
Työpaikkani otti käyttöön eräs suomalaisen ohjelmistotalon toimittama ERP järjestelmä. Sen varteen hankittiin joku hirmu palvelin, 64 ydintä ja älytön määrä muistia. Tämä kotimainen laatuohjelmisto oli niin hidas (jotkut käyttäjät ehti keittää kahvit jokaisen laskun tms syötön jälkeen) että se siirrettiin tavalliselle pc koneelle single core perffin takia.
Eli juu, "todellisessa" maailmassa kuraohjelmistojen kanssa "oikeat" palvelimet ovat hitaita.
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 153
Nopeimmat Xeon Goldit maksaa melko paljon ja midrange Xeoneissa on huomattavasti mopommat coret, joten kyllä sitä ymmärtää jos ei-skaalautuviin tapauksiin käytetään sitten työpöytä prosessoria vaikka siinä menettääkin sitten asioita (pcie kaistoja, ecc rammit jne)
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
715
Jo nyt on. Käytetään kuluttajarautaa ja "pelikoneita" palvelimissa. Ei kyllä anna yhtään hyvää kuvaa pelikehittäjästä.
Level1Techs teki aiheesta videon ja totesi peliprosessorien olevan yleisesti käytössä peliservereillä korkeampien kellojen takia ja serverin kaatuessa pienempi määrä pelaajia menettää yhteyden.

Eli kuluttajatyytyväisyys ajaa tehokkuuden ohi.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 711
Työpaikkani otti käyttöön eräs suomalaisen ohjelmistotalon toimittama ERP järjestelmä. Sen varteen hankittiin joku hirmu palvelin, 64 ydintä ja älytön määrä muistia. Tämä kotimainen laatuohjelmisto oli niin hidas (jotkut käyttäjät ehti keittää kahvit jokaisen laskun tms syötön jälkeen) että se siirrettiin tavalliselle pc koneelle single core perffin takia.
Eli juu, "todellisessa" maailmassa kuraohjelmistojen kanssa "oikeat" palvelimet ovat hitaita.
Kuulostaa siltä, että palvelin speksattiin pieleen. Saa niihinkin kohtuudella kelloja tosin ei tuolla coremäärällä
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 756
Kuulostaa siltä, että palvelin speksattiin pieleen. Saa niihinkin kohtuudella kelloja tosin ei tuolla coremäärällä
Se toimii samalla hyvänä esimerkkinä siitä, että kaikkea ei voi esim. hajauttaa. Toisin sanoen, @Shajk 'n tilanteessa kaikki nuo ytimet olivat hyödyttömiä ERP-ohjelmistolle, koska todennäköisimmin se ei kyennyt hyödyntämään tai ei ollut kehitetty hyödyntämään jopa 64 ydintä, luultavasti vieläpä hitaita sellaisia. Sen sijaan "tavallinen PC" ajoi ohjelmiston nopeammin, koska todennäköisesti moninkerroin nopeammat ytimet, vähäisissä määrissäkin, hoitavat laskennan mallikkaasti. Tässä tärkeä huomio: nopeasta kellotaajuudesta hyötyvät kaikki, ohjelmiston suunnitellusta käyttötarkoituksesta piittaamatta.

Laskennan hajauttaminen monelle ytimelle on erittäin vaikeaa. Ei suinkaan mahdotonta, mutta erittäin vaikeaa. Joskus hyöty on hyvin pieni, toisinaan hyöty on suuri. Cinebench on loistava osoittamaan tämän toteen: renderöitäessä kuva pilkotaan pienempiin palasiin, jolloin jokaisesta palasesta on vastuussa aina kulloinkin yksi ydin*. Joskus todella hitaat, mutta äärimmäisen suuren ydinten määrän omaavat suorittimet suoriutuvat tehtävästä nopeammin, kuin todella nopeat, mutta vähäisissä määrin vastassa olevat ytimet. (*Jätetään säikeet nyt pois keskustelusta, kun esim. Intel Hyper Threading ei yksioikoisesti tuo aina lisää suorituskykyä.)

Palvelimissa perinteisesti on suosittu suuria ydinten määriä, jolloin yksittäisen palvelimen voi pilkkoa moneksi pienemmäksi palaseksi loppuasiakkaalle virtualisoitavaksi kokonaisuudeksi. Tällöin esim. 64 ytimestä saadaan 16 kpl 4-ytimisiä virtuaalisia suorittimia. Suorituskyky näissä ei kuitenkaan ole välttämättä kummoinen. Dedikoidut palvelimet ovat siksi peleille olennaiset, joissa resursseja ei jaeta kenenkään muun kanssa, vaan koko palvelin on käytössä. Tällöin ydinten määrästä ei välttämättä ole hyötyä, vaan sen sijaan todella nopeille ytimille todellakin on tarve, vaikka niitä ei olisi paljon. Pelimoottorin laskenta tarvitsee raakaa nopeutta, vaikka kaikki mahdollinen, mitä voisi hajauttaa, on varmasti niin toteutettu.

Kuluttajapuolella suorittimet ovat tyypillisesti jahdanneet yhä nopeampia kellotaajuuksia juurikin pelaamisen nimissä. On luonnollista, että tällaisessa tarkoituksessa kuluttajatuotteet kiinnostavat myös konesaleihin, vaikkeivät ole ns. "oikeaa" palvelinrautaa. Itse asiassa tässä kohdataankin näistä keskusteluista usein puuttuva puoli eli se "bisnes"; yhteen pelipalvelimeen tarvittavan i9-14900K suorittimen voi vaihtaa jopa kymmenesti sen vikaantuessaan verrattuna "oikeaan palvelinrautaan", joka olisi jonkinlainen Xeon tai EPYC -suoritin.

Kun nämä laskelmat otetaan huomioon, kuin myös emolevyjen, muistien, ym. komponenttien hinnat, olisi perin tyhmää olla käyttämättä kuluttajapuolen rautaa myös konesaleissakin. Itse asiassa ihan tieteellisessä tutkimuksessakin saatetaan käyttää "gaming"-tason komponentteja, koska suorituskyky johonkin yksittäiseen tehtävään on jostain saatava ja siihen saatu rahoitus useimmiten tiukkaa. Siispä, kun tarvitsee äärimmäistä suorituskykyä muistiväylästä, parempi on ylikellottaa esim. DDR5-muistia ilman virheenkorjausta (ECC), koska moduulit soveltuvat sellaiseen.

Myös nestejäähdytteisiä työasemia ylikellotetuilla komponenteilla on tullut vastaan ihan yliopistollakin, kun oli tarkoitus oppia säteenseurannasta jotain kohtuullisella kuvanopeudella. RTX 4090:tkin monesti löytyvät esim. LLM-malleja pyörittävistä palvelimista ihan "oikeista" konesaleista, koska ovat loistavia hinta-/laatusuhteeltaan kyseisessä tehtävässä. Ei silloin paljon Quadrot (nykyisin vain "RTX") -kortit kiinnosta, kun samalla hinnalla ostaisi jo kolmannenkin RTX 4090:n. Eli jos joku totisesti väittää, ettei kuluttajapuolen raudalla ole asiaa konesaleihin, niin esitänpä kysymyksen: missä helvetin konesaleissa olet oikein käynyt?

/jaarittelu
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
247 121
Viestejä
4 307 802
Jäsenet
71 986
Uusin jäsen
Mäyrä77

Hinta.fi

Ylös Bottom