Intel saa runtua pelinkehittäjiltä 13. ja 14. sukupolven Core -prosessoreiden ongelmista

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 870


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Olemme uutisoineet aiemmin Intelin 13. ja 14. sukupolven huippumallien vakausongelmista sekä yhtiön tilannepäivityksistä asian tiimoilta. Yhtiö työskentelee parhaillaan ongelmien juurisyyn selvittämiseksi, mutta mitään aikataulua sen selviämiselle ei ole. Tai takuuta edes siitä, että ongelma olisi korjattavissa, mikäli se paikannetaan.

Yhä useammat tahot ovat ottaneet kantaa tavalla tai toisella Intelin prosessoreiden vakausongelmiin. Yhtenä viimeisimmistä ääneen on päässyt Epic, joka on julkaissut viralliset ohjeet mitä tehdä, mikäli Fortnite kaatuilee jatkuvasti Intelin Core i9-13900K/KF/KS- tai i9-14900K/KF/KS -prosessorilla. Mikäli kaatuilevan kokoonpanon emolevyn valmistaja on Asus, Gigabyte tai MSI, suosittelee Epic asettamaan BIOSista ”SVID Behavior” asetuksen Intel Fail Safeksi. Muiden valmistajien emolevyjä käyttäviä suositellaan puolestaan ottamaan suoraan yhteys Epicin tukeen.

Epicin talliin kuuluvaa RAD eli Epic Games Tools (aiemmin RAD Game Tools), joka tunnetaan kenties parhaiten Bink-videokoodekistaan, kertoo olevansa niin ikään tietoinen vakausongelmista Intelin 13. sukupolven prosessoreilla. Kehittäjä kertoo Oodle-pakkaajan, jota käytetään muun muassa Unreal Enginessä, olevan altis kaatuilemaan etenkin 13900K- ja 14900K-malleilla, mutta joskus myös hitaammilla 13700- ja 14700-malleilla. Se uskoo ongelmien johtavan juurensa prosessoreiden korkeisiin kellotaajuuksiin, tehonkulutukseen ja BIOS-asetuksiin ja on julkaissut joukon erilaisia ohjeita ongelmien setvimiseksi.

Pelinkehittäjä Alderon Games puolestaan syyttää Inteliä suoraan viallisten prosessoreiden myymisestä. Studion Path of Titans -pelin kerrotaan kärsivän merkittävistä vakausongelmista nimenomaan 13. ja 14. sukupolven Core -prosessoreilla malleja sen tarkemmin erittelemättä. Pelaajien ongelmien lisäksi vakausongelmien kerrotaan esimerkiksi kaataneen peliservereitä ja pelin kääntämisen mainitaan kaatuilevan usein kehittäjien nokan edessä. Alderon Games kertoo siirtyvänsä käyttämään ongelmien vuoksi AMD:n prosessoreita palvelimissaan. 13. tai 14. sukupolven prosessoreita käyttäville pelaajille pitäisi puolestaan tulla pelissä ilmoitus, joka kertoo vakausongelmien johtuvan heidän prosessoreistaan.

Lähteet: WCCFTech, RAD, Alderon Games

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 664
Pelinkehittäjä Alderon Games puolestaan syyttää Inteliä suoraan viallisten prosessoreiden myymisestä. Studion Path of Titans -pelin kerrotaan kärsivän merkittävistä vakausongelmista nimenomaan 13. ja 14. sukupolven Core -prosessoreilla malleja sen tarkemmin erittelemättä. Pelaajien ongelmien lisäksi vakausongelmien kerrotaan esimerkiksi kaataneen peliservereitä ja pelin kääntämisen mainitaan kaatuilevan usein kehittäjien nokan edessä. Alderon Games kertoo siirtyvänsä käyttämään ongelmien vuoksi AMD:n prosessoreita palvelimissaan. 13. tai 14. sukupolven prosessoreita käyttäville pelaajille pitäisi puolestaan tulla pelissä ilmoitus, joka kertoo vakausongelmien johtuvan heidän prosessoreistaan.
Jo nyt on. Käytetään kuluttajarautaa ja "pelikoneita" palvelimissa. Ei kyllä anna yhtään hyvää kuvaa pelikehittäjästä.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 870
Jo nyt on. Käytetään kuluttajarautaa ja "pelikoneita" palvelimissa. Ei kyllä anna yhtään hyvää kuvaa pelikehittäjästä.
Kyllä niitä on ihan siihen tarkoitukseenkin perinteisiä palvelinvalmistajia kuten supermicroa myöten.
Ei se että käytetään konetta palvelimena tarkoita että siellä pitäisi olla xeonia tai epyciä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 664
Kyllä niitä on ihan siihen tarkoitukseenkin perinteisiä palvelinvalmistajia kuten supermicroa myöten.
Ei se että käytetään konetta palvelimena tarkoita että siellä pitäisi olla xeonia tai epyciä
Olen melko varma, että ne Supermicron kuluttajaprosessoreille tarkoitetut emolevyt on tehotyöasemiin (workstation), joilla on tarkoitus tehdä niitä pelejä.
Varsinkin korkean virrankulutuksen/TDP:n suorituskyky ei ole nykyaikaa missään palvelimessa.
Olen konffannut palvelimia työkseni.

edit: tai tämä on ehkä muotoiltu huonosti, mutta käytännössä palvelimissa haetaan perf/watt, eikä max perf , wateilla ei väliä - niinkuin nuo intelin kärkimallit. Varsinkin palvelinsaleissa olevat oikeat palvelimet.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 373
Olen melko varma, että ne Supermicron kuluttajaprosessoreille tarkoitetut emolevyt on tehotyöasemiin (workstation), joilla on tarkoitus tehdä niitä pelejä.
Varsinkin korkean virrankulutuksen/TDP:n suorituskyky ei ole nykyaikaa missään palvelimessa.
Olen konffannut palvelimia työkseni.

edit: tai tämä on ehkä muotoiltu huonosti, mutta käytännössä palvelimissa haetaan perf/watt, eikä max perf , wateilla ei väliä - niinkuin nuo intelin kärkimallit. Varsinkin palvelinsaleissa olevat oikeat palvelimet.
lol aikamoisia yleistyksiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 664
lol aikamoisia yleistyksiä.
Kovin rakentava kommentti, joka toi keskusteluun paljon.

Palvelinten tärkein ominaisuus on vakaus, eikä teinipoikien kuvitelmat siitä, mikä on parasta. Ja ne on yleensä tarkoitettu rinnakkaistuvaan kuormaan, paljon suuremmilla muistimäärillä kuin johonkin kuluttajalautoihin menee.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 159
Viestejä
4 319 037
Jäsenet
71 977
Uusin jäsen
Pikkupöllö_65

Hinta.fi

Ylös Bottom