Intel lopettaa NUC-tietokoneiden valmistuksen

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 593


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Intel esitteli Next Unit of Computing- eli tuttavallisemmin NUC-tietokoneet alun perin 2012 ja ne saapuivat myyntiin 2013. NUC-kokoonpanojen koko on kasvanut sitten ensi askeleiden, mutta suuremmilta mullistuksilta on vältytty aivan viime vuosiin saakka, kun Intel vaikutti hukanneen koko konseptin suunnan.

Nyt Intel on ilmoittanut suuntaansa hakeneen NUC-liiketoiminnan olevan yhtiön osalta menneisyyttä. Samalla yhtiö poistuu kokonaan tietokonemarkkinoilta, sillä se ehti myydä aiemmin tänä vuonna palvelinpuolen tietokonetuotantonsa MiTACille. Lähimmäs omaa tietokonetuotantoa menevät Intelin referenssikannettavat, mutta niitä ei nähdä sellaisinaan kuluttajamarkkinoilla.

Itse NUC-konsepti tuskin tulee kuitenkaan kuolemaan Intelin jäähyväisiin, sillä lukuisilla valmistajilla on markkinoilla omia näkemyksiään NUC-luokan tietokoneista. Ulkopuoliset valmistajat suunnittelevat myös omat emolevynsä, joten Intelin lopettamisen ei pitäisi vaikuttaa niiden toimintaan mitenkään.

Lähde: Serve the Home

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 121
NUC hukkasi suuntansa, kun alkoivat tehdä niitä isompia. Sitten tuli osittain takaisin, mutta liian kalliina.

Vieläkin olisi markkinoita, jos 500€ saisi PC-puolen vastineen Mac Minille. Eli semmoinen pieni tietokone, joka hoitaa kaikki perusasiat ja sillä mummo/juniori/kiireinen työssäkäyvä pelaamaton mies voi käyttää tietokonetta kotona vuosia. Ehkä se iGPU:iden täysi soveltumattomuus peleihin, mutta ei niistä olisi tarvinnut tehdä pelikoineita...

Jos olisivat päästäneet minut visioimaan, niin keskiluokan mobiiliprosessori, 2x m.2 NVME SSD paikka, Intelin oma wifi kortilla, tarpeeksi USB-liittimiä edessä ja takana. Hinta $300/300€ (barebone). Näille löytyisi vieläkin ostajia ja ei tästä nyt suurta bisnestä tule ikinä, mutta kyllä sen saisi mielestäni kannattavaksi. Nyt tosiaan on jotain pienpelikonemalleja, joissa prosessori ei yllä desktop-tasolle ja kokoonpanon hinnaksi tulee silti desktop-hinnat.

Eli ei tehdä tuotteita gamereille, vaan ihan perusjampalle, joka ei pelaa mitään. Siihen ympätään täydellinen Windows 11-kokemus ja noita voi taas suositella sukulaisille ja tutuille, kun PC pitää päivittää.
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
593
Harmi sinänsä, mutta ymmärrettävä päätös. Intelin omat nuc-tuotteet karkasivat hinnaltaan poskettomiks vrt. kilpailijat, ja siten menekki kuluttajamyynnissä varmaan kärsinyt vuosi vuodelta. Meillä oli noita yrityskäytössä puolen vuosikymmentä sitten joitakin kappaleita, mutta ammattikäyttöön eivät oikein soveltuneet näytönohjaimen tehottomuuden takia, ja vaihtuivat leasingkauden jälkeen tehokannettaviin.
 
Liittynyt
21.04.2023
Viestejä
92
Onhan nämä pikkukoneet usein harmillisen hitaita niillä mobiiliprosessoreillaan. Meillä on jotain dellin pikkukoneita firman neukkareissa ja järkyttävän hitaita käyttää, windowsin loggaus kestää ikuisuuden
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
Onhan nämä pikkukoneet usein harmillisen hitaita niillä mobiiliprosessoreillaan. Meillä on jotain dellin pikkukoneita firman neukkareissa ja järkyttävän hitaita käyttää, windowsin loggaus kestää ikuisuuden
Mikäs niissä on prossuna?
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 120
Onhan nämä pikkukoneet usein harmillisen hitaita niillä mobiiliprosessoreillaan. Meillä on jotain dellin pikkukoneita firman neukkareissa ja järkyttävän hitaita käyttää, windowsin loggaus kestää ikuisuuden
Ettei vaan kyse olisi Wyse-laitteista joiden päällä ei sinänsä pyöri mikään, vaan kaikki tapahtuu palvelinpuolella? Wyset olivat/ovat kautta ajan "hit or miss"-ratkaisuja milloin missäkin tilanteessa.

Intelin NUC:eissa oli potentiaalia, mutta melko korkea hintataso vaikutti niiden menestykseen. Jopa halvimmatkin uudet mallit saattoivat monesti olla jo 500€:n tuntumassa, kun laitteeseen lisätään muistin ja SSD-levyn. Oikein hinnoiteltuina ja markkinoittuina, niistä olisi voinut tulla varsin menestynyt tarina. Intelillä on ehkä liian montaa rautaa tulessa ja nyt näkivät, että NUC ei ole se johon kannattaa upottaa tämän enempää resursseja.
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 092
Kuka nyt muutenkaan enää "tavallista" pöytäkonetta ostaisi..
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
570
Harmi homma, NUC on niin moneen käyttöön mainio formaatti. Mutta varmaan kuluttajien kysyntä on suuntautunut vahvasti kannettaviin silloin kun haetaan pientä ja näppärää laitetta, niin ei ole myynti vetänyt.

Mun mielestä taas hinnat ei vaikuta ollenkaan pahoilta, 400 eurolla saa 12. sukupolven i3-mallin 16 gigan muistilla ja pienellä levyllä. Ja vaikka onkin vain i3, niin tehot riittää todella moneen käyttöön.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 120
Harmi homma, NUC on niin moneen käyttöön mainio formaatti. Mutta varmaan kuluttajien kysyntä on suuntautunut vahvasti kannettaviin silloin kun haetaan pientä ja näppärää laitetta, niin ei ole myynti vetänyt.

Mun mielestä taas hinnat ei vaikuta ollenkaan pahoilta, 400 eurolla saa 12. sukupolven i3-mallin 16 gigan muistilla ja pienellä levyllä. Ja vaikka onkin vain i3, niin tehot riittää todella moneen käyttöön.
400€ on aika paljon rahaa ja sen lisäksi muistin ja levyn pitää itse osata asentaa. Potentiaalinen i3-käyttäjä valitsee vastaavan hintaisen läppärin jossa on jopa käyttis ja näyttökin mukana, tosin kuin NUC:ssa.

150-200€:lla NUC:t olisivat voineet olla lasten ja senioreiden surffauskoneita, harrastajien ”teho-Raspberry Pi”-koneita, yritysten info-ruutujen/äly-TV ohjauslaitteita jne jne.
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
547
Pitkään noissa NUCeissa myös ongelmana. Varsinkin karvalakkisimmissa malleissa että tarjotaan vain hdmi liitäntä. Displayport on kuitenkin monikäytännöllisempi. Toki sitäkin kaiketi alkanut vuosien aikana joistain malleista löytymään? Ainoa asia missä Nuci loistaneet on virrankulutus mutta jos verrataan vaikka perus mini-pc jonka power target 35w ja nucilla 15w luokkaa niin aika pienistä eroista puhutaan kuitenkin loppupeleissä jopa isossa enterprise ympäristössäkin jossa tuhansia yksiköitä.

Joo nucit soveltuu virrankulutuksen/koon mutta harvemmin hinnan puolesta kuitenkaan mediakäyttöön. Puhtaasti mediakäyttöön suunnattuja dekooderilla varustettuja SBC/mini-pc ratkaisuja kun saa kasaamalla ja löytyy markkinoilta kasapäin eli aika kilpailtu ja helposti skaalattava alue. En oo lainkaan yllättynyt päätöksestä.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 072
400€ on aika paljon rahaa ja sen lisäksi muistin ja levyn pitää itse osata asentaa. Potentiaalinen i3-käyttäjä valitsee vastaavan hintaisen läppärin jossa on jopa käyttis ja näyttökin mukana, tosin kuin NUC:ssa.

150-200€:lla NUC:t olisivat voineet olla lasten ja senioreiden surffauskoneita, harrastajien ”teho-Raspberry Pi”-koneita, yritysten info-ruutujen/äly-TV ohjauslaitteita jne jne.
Ostin ensimmäisen nucin 2013 (celeron-pohjainen DN2810), joka maksoi Saksasta toimitettuna 185 €. Myin sen pois 2014, koska se oli aivan liian mopo edes siedettävään htpc-toimintaan. Tilalle tuli i3-pohjainen D34010, joka maksoi 300 € Verkkokaupasta ja jolla pärjäsikin hyvin lähes 5 vuotta, kunnes tuli Black friday -tarjous Proshopista, jossa sai uuden i3-pohjaisen NUC8i3BEH:n 290 €:lla. Tuo on edelleen käytössä. En tiedä olisiko tohon 185 € haarukkaan viime vuosina saanut riittävän hyvää tehtyä, jotta sillä olisi voinut tollaisen 300 € laitteen korvata. Itse olin oikein tyytyväinen 300 € laitteiden hinta-laatusuhteiseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
670
Hyviä huomioita.

Päätöksessä kyse on osin kilpailusta, sillä markkinoille on putkahdellut pieniä Mini PC -koneita kuin sieniä sateella. Intelin luotettavuus lienee parasta tasoa, mutta muidenkin valmistajien laitteet toimivat moneen käyttöön riittävän luotettavasti. Tällöin hinnan merkitys kasvaa.

Jotain hienoa Intelin NUCeissa kyllä on. Hillityn tyylikkäästi muotoiltuja jämäköitä ja ruudikkaita tehopakkauksia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
214
Varmaan Suomessa nuo NUC:it marginaalisessa asemassa kun ei ole tullut yhtäkään sellaista vielä vastaan.
 
Liittynyt
22.05.2017
Viestejä
209
Ostin 3 vuotta sitten 2kpl NUC10I3FNK runkoja lisähilppeineen niin hinnat oli 470e/kpl. Molemmat on vielä käytössä tänäkin päivänä. Todella näppäriä koneita kokoonsa nähden. Tehoa riittää htpc kuin työpöytäkäyttöön (missä molemmat ovatkin). Hintaa pidin kuitenkin aika korkeana. Harmi että loppuu tähän sitten.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 838
Piti oikein tarkistaa ja 9 vuotta on täyttänyt oma htpc-nuc. Hyvin pelittää edelleen ja on ollut vaivattomin kone ikinä - Kerran avannut kun päivitin ssd:n 64 gigaisesta isommaksi.

Pitääpä pistää korvan taakse, jospa tästä hankkisi sille vielä seuraajan kun vielä on myynnissä.
 
Liittynyt
19.08.2017
Viestejä
90
Tässä sivussa asentelen juuri i3 NUC12 (319e) mummolaan nettikoneeksi. Kaapissa lojui ylimääräinen 8GB SO-DIMM kitti ja omasta koneesta jäi vanhempi nvme ssd päivityksen jäljiltä. Aiempaa kokemusta näistä NUCeista ei ole, mutta katsoisin että on omiaan korvaamaan vanhan 2500K/GTX770 koneen. Virrankulutuskin tipahtaa idlessä merkittävästi ja saa tuon pikkupurkin vaikka nätisti näytön taakse piiloon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 204
Olisivat jatkaneet sitä NUC6i7KYK ja NUC8i7HVK linjaa hyvin pienillä mutta tehokkailla koneilla niin olisi ehkä riittänyt niitä niche ostajia. Siinä vaiheessa kun boksit alkoi muistuttaa jotain itx koneen kokoa intelin omilla tyhmillä laajennusstandardeilla niin ei ollut enää mitään ideaa.

Noille halvemmille miniboksi barebones koneille myös riittää varmaan kysyntää, mutta en tiedä mikä idea on/oli ylläpitää 10 eri mallia.
 

Vision

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 462
Uutinen kyllä pääsi yllättämään, tosin NUC-konsepti lähti täysin lapasista mikä oli harmi. Itse omannut muutaman pienemmän NUC:in (200-400€) joista ei ole kuin vain hyvää sanottavaa. Samaa ei voi sitten sanoa viimeisimmmästä eli NUC 11 Extreme jonka sain vasta muutama pv sitten. Kovasti haluaisin tuon kylläkin pitää mutta epävakaus (2 sinistä ruutua, 13 jäätymistä 48h sisään) voi osoittautua liian suureksi ongelmaksi ratkaista, joten voipi olla että menee palautukseen.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 120
Ostin ensimmäisen nucin 2013 (celeron-pohjainen DN2810), joka maksoi Saksasta toimitettuna 185 €. Myin sen pois 2014, koska se oli aivan liian mopo edes siedettävään htpc-toimintaan. Tilalle tuli i3-pohjainen D34010, joka maksoi 300 € Verkkokaupasta ja jolla pärjäsikin hyvin lähes 5 vuotta, kunnes tuli Black friday -tarjous Proshopista, jossa sai uuden i3-pohjaisen NUC8i3BEH:n 290 €:lla. Tuo on edelleen käytössä. En tiedä olisiko tohon 185 € haarukkaan viime vuosina saanut riittävän hyvää tehtyä, jotta sillä olisi voinut tollaisen 300 € laitteen korvata. Itse olin oikein tyytyväinen 300 € laitteiden hinta-laatusuhteiseen.
Itse tein omasta i3 NUC:sta vanhemmille surffauskoneen Linux Mintilla. Laite on reilut 8 vuotta vanha ja edelleen käytössä lähes päivittäin. Työlistalla oli tehdä videon koko aiheesta, mutta Intelin uutinen teki aiheesta aika turhan. Harmi.
 

3me

Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
413
Itsellä on vanhin i3-Nuc vuodelta 2013, taisin ostaa sen hintaan 129EUR Webhallenista. Celeron pohjaisiin nucceihin en koskisi, mutta mielestäni i3 ja i5 pohjaiset ovat olleet järkeviä vaihtoehtoja kevyeen käyttöön.
 
Liittynyt
31.01.2018
Viestejä
23
Harmi homma, tosin ymmärrettävää että Intel karsii ylimääräisiä rönsyjä kun tuloksentekokyky on ollut viime aikoina vähän niin ja näin. Juuri tuli alkukesästä hankittua tuorein NUC i7-1360P:llä, laitoin tähän 64GB muistia ja 2TB M.2-levyn ja vielä mahtuisi 2.5" SATA-levy. Varsin vauhdikkaalta tuntuu niin Win 11:llä kuin Debianillakin.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
923
Ihmettelen tuota kehuttua muotoa, mitä kehuttavaa on kuutiossa vrt. litteämpi pakkaus, jonka saisi vielä nätimmin näytön taakse, pöydän alle ym?
Lienee ihan tietoinen päätös kopioida Applea, koska muoto on tuttu, ties vaikka litteämpi pakkaus ei kelpaa, koska ei kuluttajan mielikuvat.

Näkisin kuution monessakin käytössä pikemminkin esteenä.
Jos mietitään käsistä lähteneitä hintoja sekä vanhasta kannettavasta revittyä emoa, tai vaikka erikseen tilattua, eli eroa virrankulutuksessa ym melko vähän, niin en oikein ymmärrä NUCin markkinasegmenttiä. Yritykset, joille on ihan sama mitä ostaa, sillä sen saa verotuksessa pois? Rikkaat, joilla on joko kovin vähän aikaa tai kovasti laiskuutta?


Paljon pointteja mainittu jo, lisäisin vielä AMD:n ja sen uutuudet. Yhtenä huomiona Radeon 780M, joka on käytännössä pelikelpoinen näyttis, noin Nvidia 1060 tasoinen, joka on integroitu melkoisen tehokkaseen prossuun. Ja tuo paketti litistyy jopa littanaksi tabletiksi, joten miksi kukaan ostaisi Intelin laatikoita? Samoin Linuxin puolella AMD on se suotavampi vaihtoehto nykyisin.

Juuri tuo mainittu SoC ja emo, saatika sen sisältävät laitteet ei mitään halpoja ole, esimerkkinä vaan tehosta ja, että kasuaalipelaaminen ei vaadi edes erillistä näyttistä enää, mutta onhan niitä teho- ja hintaskaalan alemmassakin päässä pelkkään videotoistoon ja netin selaamiseen riittäviä uutuuksia.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 782
Ihmettelen tuota kehuttua muotoa, mitä kehuttavaa on kuutiossa vrt. litteämpi pakkaus, jonka saisi vielä nätimmin näytön taakse, pöydän alle ym?
No jos kurkkaa aiempia designeja niin ovat olleet litteämpiä. Varmaan jäähdytystarpeet ajanut pikkuhiljaa tähän boksiin.

PC Worldin taannoisessa podcastissa arvelivat että tässä oli tyypillinen intelin tapaus jossa polkaistaan uusi markkinasegmentti käyntiin ja sitten kun muita ilmestyy apajille niin lopetellaan. Kun usein intelin rautahan se siellä sisuksissa muillakin on eli myyntiä riittää vaikkei omia lopputuotteita enää tehdäkään.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 072
Ihmettelen tuota kehuttua muotoa, mitä kehuttavaa on kuutiossa vrt. litteämpi pakkaus, jonka saisi vielä nätimmin näytön taakse, pöydän alle ym?
Edes korkeimmat nucit eivät taida olla läheskään kuutioita ja litteimmät ovat kaukana siitä.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
923
Okei, mulla oli siis hieman vääristynyt mielikuva jostain tietyistä vanhoista malleista, joista on osa on mielestäni aivan liian korkeita, vaikkei nyt kirjaimellisesti kuutioita.
Liekkö jotain tehokkaamman pään malleja, joihin on laitettu melko perinteinen jäähdytin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
209
Sanoisin että design- ja brändiongelma olivat Intelin NUC:in tuho. Jokainen NUC näytti sellaiselta insinöörin nyt nopeaa heittämältä 3D-tulostetulta minitietsikalta toimistoon.

Apple/Microsoft Surface tyyliin pelkistetty ulkoasu laadukkaalla metallia muistuttavalla kuorella, ei karvalakkimalleja, vähän mainostamista ja suorituskyvyllisesti hyvä paketti, niin olisihan nuo kauppansa tehneet ihan eri tavalla.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 072
Itse asiassa taitaa jokin extreme-sarjan nuc olla jopa kuution mitoissa.

Mitä tulee designiin, niin ymmärsin Intelin tarjoavan yksinkertaisen kuoren, joka oli enemmänkin referenssi kuin design-tuote. Tarkoituksena oli saada kolmannet osapuolet tarjoamaan vaihtoehtoisia kuoria ja ainakin alkuun Intel myi kittejä myös kokonaan ilman kuoria.


Tuolta voi katsella kolmansien osapuolien tarjontaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 638
Harmittaisi enemmän ellei uusimmista malleista olisi jo hävinnyt se irda. Wanha NUC täydellinen makkarin htpc kun saa kaukosäätimestä päälle.
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
547
Harmittaisi enemmän ellei uusimmista malleista olisi jo hävinnyt se irda. Wanha NUC täydellinen makkarin htpc kun saa kaukosäätimestä päälle.
Eikös tuollasen usb irda kaukosäätimen saa hankittua suht edukkaasti ja vois kuvitella että noissa on usb heräte olemassa myös.
 

prc

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
874
Okei, mulla oli siis hieman vääristynyt mielikuva jostain tietyistä vanhoista malleista, joista on osa on mielestäni aivan liian korkeita, vaikkei nyt kirjaimellisesti kuutioita.
Liekkö jotain tehokkaamman pään malleja, joihin on laitettu melko perinteinen jäähdytin.
Korkeuteen vaikuttaa myös varustelu. Mulla on yksi hyvin lättänä NUC TV:n takana VESA kiinnikkesssä, ja sitten aina päällä deskarina, noin tuplaten paksumpi Asuksen AMD versio. Auksen PN:ssä on vähän korkeampi jäähdytin ja siellä on paikka 2,5" SSD/HDD asemalle (NVME paikan lisäksi siis).


Onhan nämä pikkukoneet usein harmillisen hitaita niillä mobiiliprosessoreillaan. Meillä on jotain dellin pikkukoneita firman neukkareissa ja järkyttävän hitaita käyttää, windowsin loggaus kestää ikuisuuden
Nuo ovat se toinen ääripää, itsellä on tuolta tehokkaammasta päästä (ei nyt tehokkain) Ryzen 5 4500U. Ei tarvitse odotella hulavanteen pyörimistä. Monesti noi firmojen neukkari/medianäyttöjen koneet on aivan mopoja.
 

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 044
Itsellä on reilu 8 vuotta vanha NUC5i5RYH ja vielä tullut jotain päivityksiä esim. bios viime vuoden elokuussa.
Tuossa on ei tuettu Win 11 asennus ja toiminut ok kun olen tarvinnut Windowssia.

Hyvä kone ollut eli sääli, että Intel lopettaa koko NUC jutun.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 638
Eikös tuollasen usb irda kaukosäätimen saa hankittua suht edukkaasti ja vois kuvitella että noissa on usb heräte olemassa myös.
Taitaa se aika paljon maksaa perus-NUCin hintaan nähden mutta täytyy toivoa että sellaisella saa myös virran toimimaan koska tuolla alkaa jo ikää olemaan eikä sen prosessori ollut uutenakaan mikään nopein vaihtoehto.
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
419
Onhan noita "pikkukoneita" työpaikalla ovat ainakin ihan hemmetin hitaita ja muutenkin aika kuraa. Luulis että olisi fiksunpaa kannettavia ostaa kun tommosia ja vaikka jollain kettingillä tolppaa kiinni.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
Onhan noita "pikkukoneita" työpaikalla ovat ainakin ihan hemmetin hitaita ja muutenkin aika kuraa. Luulis että olisi fiksunpaa kannettavia ostaa kun tommosia ja vaikka jollain kettingillä tolppaa kiinni.
Jos ostetaan halvemman pään laite, niin hidas se on, olipa nuc tai läppäri.
Lisäksi jos pihtaillaan muistissa tai massamuistissa , niin taas saadaan aikaan ongelmia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 121
Itse huomasin pakinani jälkeen, että on siellä tuollainen 300€ hyvä 13. sukupolven NUC ja 400€ vielä parempi NUC. Eli ovat siellä tehneet juuri niinkuin "olin pätemässä", mutta myynti silti sakkaa. Eipä minulla sitten ole muuta kuin hyvää auringonlaskua tuollekin tuotteelle.
Mielestäni se on 300/400€ hintaluokassa (+muistit +ssd) vieläkin hyvä hankinta kaikille , jotka eivät pelaa. Ja kun se olikin juuri sitä, mitä olin itse visioinut täydelliseksi mini-PC:ksi, niin on sääli, että poistuu. Tuolla tekee mummo ihan kaiken ja riittäisi melkein omiinkin nykyisiin vapaa-ajan touhuihin, jos en pelaisi.
 

Blackwell

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
08.07.2023
Viestejä
9
Itse huomasin pakinani jälkeen, että on siellä tuollainen 300€ hyvä 13. sukupolven NUC ja 400€ vielä parempi NUC. Eli ovat siellä tehneet juuri niinkuin "olin pätemässä", mutta myynti silti sakkaa. Eipä minulla sitten ole muuta kuin hyvää auringonlaskua tuollekin tuotteelle.
Mielestäni se on 300/400€ hintaluokassa (+muistit +ssd) vieläkin hyvä hankinta kaikille , jotka eivät pelaa. Ja kun se olikin juuri sitä, mitä olin itse visioinut täydelliseksi mini-PC:ksi, niin on sääli, että poistuu. Tuolla tekee mummo ihan kaiken ja riittäisi melkein omiinkin nykyisiin vapaa-ajan touhuihin, jos en pelaisi.
Eikös nykypäivän kannettava tee tuon NUC:n hommat hyvin?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 638
Aina ne on tehnyt, mutta miksi maksaa näytöstä, akusta jne kun niitä ei käytä?
Käytöstä riippuen sisäänrakennettu UPS saattaa olla hyödyllinen mutta muut turhakkeet ovat vähän sellaisia että otetaan nyt kun kaupanpäälle saadaan, jos kannettavan massatuotanto johtaa siihen että saman tehon saa halvemmalla kun ottaa mukaan sen ylimääräisen näytön ja näppiksen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 638
Huomasin muuten että epätoivoni irdan häviämisen suhteen saattoi olla aiheeton. Asukselta löytyy malli josta sellainen löytyy, jos eivät ole aivopieraisseet sen kanssa ja saa kakella myös käymään niin tuollainen täytynee jossain vaiheessa kotiuttaa.
Mini PC PN51|Mini PC:t|ASUS Suomi
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 224
Talvella ostin Celeronin tasoisena, kun Rasperry PI:n saamisessa oli saatavuusongelmia ja sen takia hintaluokkakin hyvin lähellä samaa. Yllätyin miten hyvin oli tuettu esim. Linuxissa. Todella helppo ottaa käyttöön ja soveltuu todella hyvin IoT-alustaksi, jos prosessointitoa kuitenkin tarvitsee enemmän kuin mikrokotrollereissa. Harmi että poistuu. Toivottavasti yhtä hyviä versioita tulee jatkossakin. Ja että integroidut komponentit ovat yhtä hyvin tuettuja eri käyttöjärjestelmissä, ja ajurit toimivat ja turvalliset. Voi ehkä joutua ostamaan muutaman jos löytyy poistomyynnistä
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Itse huomasin pakinani jälkeen, että on siellä tuollainen 300€ hyvä 13. sukupolven NUC ja 400€ vielä parempi NUC. Eli ovat siellä tehneet juuri niinkuin "olin pätemässä", mutta myynti silti sakkaa. Eipä minulla sitten ole muuta kuin hyvää auringonlaskua tuollekin tuotteelle.
Mielestäni se on 300/400€ hintaluokassa (+muistit +ssd) vieläkin hyvä hankinta kaikille , jotka eivät pelaa. Ja kun se olikin juuri sitä, mitä olin itse visioinut täydelliseksi mini-PC:ksi, niin on sääli, että poistuu. Tuolla tekee mummo ihan kaiken ja riittäisi melkein omiinkin nykyisiin vapaa-ajan touhuihin, jos en pelaisi.
Eikös nykypäivän kannettava tee tuon NUC:n hommat hyvin?
Käytin näitä kahta asiayhteyden luomisella, en suoraan juuri teille vastatakseni.

En tiedä mitä valmistaja on miettinyt, mutta ei se minusta kyllä miltään kotikoneelta, ei toimistokoneelta, vaikuta. Eikä mitenkään läppärin kilpailijalta.

Markkinoilla on valmiita tietokoneita koti, toimisto ym käyttöön, jos joku jälleenmyyjä alkaa NUC pohjalla rakentaa kilpailiaa, niin kyllä siinä hinta raketoida, joten jotain rahan arvoista lisäarvoa siihen pitää liimata, joka taasen nostaa hintaa--

Läppäri on jo pitkään ollut kilpailia työpöydillä pöytäkoneiden kanssa, siis kisaa jo ihan valmiiden pöytäkoneiden kanssa, joten läppäriä en pidä NUCin kilpailijana. (tai siis toisin päin, läppäri ei ole NUCin kilpailia). NUC rako oli siellä missä läppäri ei ole vaihtoehto.


Se markkina missä joku hakee halpaa tietokonetta hinta edellä, niin siellä kilpaillaan hinnalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 121
En tiedä mitä valmistaja on miettinyt, mutta ei se minusta kyllä miltään kotikoneelta, ei toimistokoneelta, vaikuta. Eikä mitenkään läppärin kilpailijalta.
Itse näen tämän Mac Mini -vaihtoehtona.
Alusta alkaen kyse on ollut Small Form Factor -tietokoneesta ja tämä on PC-vastine Mac Minille.

 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Itse näen tämän Mac Mini -vaihtoehtona.
Alusta alkaen kyse on ollut Small Form Factor -tietokoneesta ja tämä on PC-vastine Mac Minille.

https://www.apple.com/fi/mac-mini/
Itse en näe mini macin kilpalijana. Joo, voi ajatella että ne wikkari NUC versiot mitkä paketista ottaessa sähköä ja näyttö vaille valmiita voi ajatella jotenkin samalle tontille, mutta siinä ryhmässä pahimmat kilpalijat taitaa olla muut valmiit winkkari PCte.

Mieltänyt NUC idean enemmän rauta pohjana jonka päälle voi koota sitä omaa räätälöityä kokoonpanoa (käyttöjärjestelmää myöten), siis ihan jotain muuta kuin mini mac.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 034
Talvella ostin Celeronin tasoisena, kun Rasperry PI:n saamisessa oli saatavuusongelmia ja sen takia hintaluokkakin hyvin lähellä samaa. Yllätyin miten hyvin oli tuettu esim. Linuxissa. Todella helppo ottaa käyttöön ja soveltuu todella hyvin IoT-alustaksi, jos prosessointitoa kuitenkin tarvitsee enemmän kuin mikrokotrollereissa. Harmi että poistuu. Toivottavasti yhtä hyviä versioita tulee jatkossakin. Ja että integroidut komponentit ovat yhtä hyvin tuettuja eri käyttöjärjestelmissä, ja ajurit toimivat ja turvalliset. Voi ehkä joutua ostamaan muutaman jos löytyy poistomyynnistä
Miten noita voi iot:nä käyttää kun ei ole gpio pinnejä? Vai löysitkö mallin jossa on?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 121
Itse en näe mini macin kilpalijana. Joo, voi ajatella että ne wikkari NUC versiot mitkä paketista ottaessa sähköä ja näyttö vaille valmiita voi ajatella jotenkin samalle tontille, mutta siinä ryhmässä pahimmat kilpalijat taitaa olla muut valmiit winkkari PCte.

Mieltänyt NUC idean enemmän rauta pohjana jonka päälle voi koota sitä omaa räätälöityä kokoonpanoa (käyttöjärjestelmää myöten), siis ihan jotain muuta kuin mini mac.
Sinulla on taas näkemyksen puutetta, etkä välttämättä ymmärrä NUC:in ydintä, jos et vähän avarra mieltäsi ja/tai katsele sitä ympäristöä, johon NUC syntyi.
Joillekin meistä Mac ja PC erot ovat juuri tuossa kustomoitavuudessa, mutta tämä nyt taas on ihan turha väittely. Edelleen NUC-linjaston alkuvaiheessa sai vähintäänkin Mac Miniin vaihdettua myös kovalevyn, muistit ja käyttöjärjestelmän. Sitä viimeisintä itse asiassa Apple tuki. Mutta tämä offtopic jonnekin muualle.
NUC luotiin pieneksi tietokoneeksi ja se oli myös standardi, johon muut valmistajat (esim. AMD) olisivat voineet tarttua. Eivät tarttuneet.

..mutta ennenkuin vastaat, käy nyt lukemassa vähän NUC:in (ja Mac Minin) historiaa, ettei tarvitse mutuiluasi koko ajan korjata.
 

Mco

Liittynyt
09.11.2021
Viestejä
256
Miten noita voi iot:nä käyttää kun ei ole gpio pinnejä? Vai löysitkö mallin jossa on?
Riippunee siitä, millaisia sensoreita käyttää. Esim. bluetoothilla ja USB-adapterilla voinee niitä kytkeä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 563
Viestejä
4 204 294
Jäsenet
70 917
Uusin jäsen
Zlama

Hinta.fi

Ylös Bottom