Intel julkaisi listan peleistä, joiden kopiosuojauksella on yhteensopivuusongelmia 12. sukupolven Core-prosessoreiden kanssa

Diizzel

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 233
intel-12th-gen-core-adl-splash-20211027.jpg


Diizzel kirjoitti uutisen/artikkelin:
Kuten jo aiemmin uutisoitiin, on osalla pelien kopiosuojausohjelmista ongelmia Intelin uusien 12. sukupolven Core-prosessoreiden kanssa. Nyt Intel on julkaissut listan peleistä, joita ongelmat koskee.

Listauksessa on kaiken kaikkiaan 23 Windows 11:n kanssa toistaiseksi toimimatonta peliä, minkä lisäksi Windows 10 -käyttöjärjestelmällä ongelmia on myös 29 muulla pelillä, jotka kuitenkin toimivat moitteetta tuoreemmalla käyttöjärjestelmällä.

Intel kertoo työskentelevänsä pelikehittäjien kanssa ongelman korjaamiseksi ja Windows 11 -listauksesta tummennetut 11 ensimmäistä peliä tulevatkin saamaan tilanteen korjaavan päivityksen jo kuluvan kuukauden aikana. Ajantasainen lista peleistä löytyy lähdelinkin takaa.
Windows 11:n kanssa toimimattomat pelit:
  • Anthem
  • Bravely Default 2
  • Fishing Sim World
  • Football Manager 2019
  • Football Manager Touch 2019
  • Football Manager 2020
  • Football Manager Touch 2020
  • Legend of Mana
  • Mortal Kombat 11
  • Tony Hawks Pro Skater 1 and 2
  • Warhammer I

  • Assassin’s Creed: Valhalla
  • Far Cry Primal
  • Fernbus Simulator
  • For Honor
  • Lost in Random
  • Madden 22
  • Maneater
  • Need for Speed – Hot Pursuit Remastered
  • Sea of Solitude
  • Star Wars Jedi Fallen Order
  • Tourist Bus Simulator
  • Maneater

Vain Windows 10:n kanssa toimimattomat pelit:
  • Ace Combat 7
  • Assassins Creed Odyssey
  • Assassins Creed Origins
  • Code Vein
  • eFootball 2021
  • F1 2019
  • Far Cry New Dawn
  • FIFA 19
  • FIFA 20
  • Football Manager 2021
  • Football Manager Touch 2021
  • Ghost Recon Breakpoint
  • Ghost Recon Wildlands
  • Immortals Fenyx Rising
  • Just Cause 4
  • Life is Strange 2
  • Madden 21
  • Monopoly Plus
  • Need For Speed Heat
  • Scott Pilgrim vs The World
  • Shadow of the Tomb Raider
  • Shinobi Striker
  • Soulcalibur VI
  • Starlink
  • Team Sonic Racing
  • Total War Saga - Three Kingdoms
  • Train Sim World
  • Train Sim World 2
  • Wolfenstein Youngblood

Ennen kopiosuojauksen korjaavan päivityksen saapumista Intel suosittelee käyttämään niin sanottua Scroll Lock -korjausta. Kyseessä on ongelmien kierto Intelin oman ohjelmiston avulla asettamalla vähävirtaiset E-ytimet pois päältä pelaamisen ajaksi. Scroll Lock -korjaus toimii asettamalla BIOS-valikosta päälle Legacy Game Compatibility Mode, minkä jälkeen Windowsissa Scroll Lock -painikkeen painaminen kytkee E-ytimet pois käytöstä. Näin ollen ytimet voi kytkeä pois päältä ennen pelin käynnistystä ja ne voi myös ottaa takaisin käyttöön heti pelaamisen lopetettuaan.

Lähde: Intel

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Ennen kopiosuojauksen korjaavan päivityksen saapumista Intel suosittelee käyttämään niin sanottua Scroll Lock -korjausta. Kyseessä on ongelmien kierto Intelin oman ohjelmiston avulla asettamalla vähävirtaiset E-ytimet pois päältä pelaamisen ajaksi. Scroll Lock -korjaus toimii asettamalla BIOS-valikosta päälle Legacy Game Compatibility Mode, minkä jälkeen Windowsissa Scroll Lock -painikkeen painaminen kytkee E-ytimet pois käytöstä. Näin ollen ytimet voi kytkeä pois päältä ennen pelin käynnistystä ja ne voi myös ottaa takaisin käyttöön heti pelaamisen lopetettuaan.
Kesken moninpelin painaa vahingossa scroll lock ja anticheat heittää tunnukselle bännit. :think:
 
Ja mitä katselin, nuo "wanhat" pelit oli muutaman vain vuoden takaa. Oikeasti wanhemmat pelit ja niiden toimivuus kyllä kiinnostaisi. Niitä tuskin kukaan koskaan päivittää.
Mutta tuo scroll lockin pitäisi avittaa useimmissa tapauksissa. Pitäisi vain saada testidataa ennen kuin tätä uskaltaa suositella muille kuin märkäkorville.
Intel on sanojensa mukaan testannut 100 vai oliko se 200 yleisintä peliä. Muutamia kymmeniä tuhansia jää siis testien ulkopuolelle.
 
Kesken moninpelin painaa vahingossa scroll lock ja anticheat heittää tunnukselle bännit. :think:
Tuli revettyä tälle ääneen vaikka kohdalle sattuessa ei kyllä naurattaisi yhtään, ja tuohon nappiin ehkä hiukan turhankin helppo osua sanktiot huomioiden vaikkei ihan wasd vieressä olekkaan.
 
Tuossa on varmaan vain yleisimmät nimikkeet. Intel tuskin on oikeasti testannut jokaista mahdollista kandidaattia

Ja on täysin mahdollista, että vanhempia pelejä ei koskaan testata/korjata, kun ne eivät enää generoi rahaa pelistudiolle.
 
Tuttua sinällään kun joskus pelasin vanhempia pelejä ja pelin tekijät väitti ettei peli toimi Windows nn -versiossa, vaikka vika oli ainoastaan kopiointisuojauksessa.

Silloisiin suojauksiin oli joku poistotyökalu, jolla sai poistettua suojauksen.
Muistelen kyseessä olleen Safedisc suojauksen.
 
Ja mitä katselin, nuo "wanhat" pelit oli muutaman vain vuoden takaa. Oikeasti wanhemmat pelit ja niiden toimivuus kyllä kiinnostaisi. Niitä tuskin kukaan koskaan päivittää.
Mutta tuo scroll lockin pitäisi avittaa useimmissa tapauksissa. Pitäisi vain saada testidataa ennen kuin tätä uskaltaa suositella muille kuin märkäkorville.
Intel on sanojensa mukaan testannut 100 vai oliko se 200 yleisintä peliä. Muutamia kymmeniä tuhansia jää siis testien ulkopuolelle.
Jos Intel on testannut 100-200 peliä ja niistä on ton verran toimimattomia, niin eihän tolla prossulla tee mitään pelikäytössä. 200:sta pelistä Win11:lla 11,5% toimimattomia ja 100:sta pelistä 23% toimimattomia.

E; toki tuolla scroll lock kikkailulla saa osan ainakin toimimaan.
 
Tästä viimein ponkaisu Leluxille pelialustana? Ei väliä toimiiko kopiosuojaus vai ei, kun se ei kuitenkaan toimi :think:
 
Tästä viimein ponkaisu Leluxille pelialustana? Ei väliä toimiiko kopiosuojaus vai ei, kun se ei kuitenkaan toimi :think:
Jos on jäänyt huomaamatta se "lelux" pyörittää käytännössä koko v**** internettiä sinun kotireitittimestä, televisiosta lähtien aina 96.3% verkkopalvelimiin, 90% pilvipalvelimiin ja 100% 500 tehokkaimmasta supertietokoneesta lähtien.

Mitä tulee drm skeidaan kannattaa lukea uutinen tägeillä: valve, eac, battleye
 
Viimeksi muokattu:
Idle virrankulutus oli anantechin testeissä ollut Linuxilla reilu kolmasosa Windowssin virrankulutuksesta, joten läppäripuolella myöhemmin voi tapahtua sellainenkin ihme että Linux läppärin akku kestää kauemmin (toki hyppysellisen spekulaatiota vielä.tässä vaiheessa kun mobiilipiiri on vasta tulossa joskus).
 
Jaha...Survarium heittää aloitusruudusta työpöydälle:) Nice Job mate:) Toki tilanne on se että toisella koneella "Ryzen 5900" sama homma joten voi olla jotain muutakin?
 
Nyt stratattu Intel combolla aika monta kertaa ja ei toimi...AMD:n setillä toimii siten että 5 starttia ja yksi menee läpi...Eli ongelma pelissä ei prossussa ja systeemissä.
 
Kesken moninpelin painaa vahingossa scroll lock ja anticheat heittää tunnukselle bännit. :think:

Pahimmilllaan tuossa voi käydä niin, että joku ammatti kilpapelaaja vahingossa hipasee scroll lock kesken counter striken (tai ei muista painaa sitä ennenkuin käynnistää pelin) ja saa tunnukselleen VAC bannit, koska huijauksenesto ohjelma raivostuu. Sen jälkeen saa pysyvät bannit kaikkiin merkittäviin turnauksiin, jonka jälkeen saa kenkää työpaikastaan, koska ei enää voi tehdä työtään eli kilpapelaamista.

Toinenvaihtoehto on pysyä AMD prosessoreissa ja välttää tälläinen mahdollisuus. I wonder witch they are going to pick. :hmm:
 
Pahimmilllaan tuossa voi käydä niin, että joku ammatti kilpapelaaja vahingossa hipasee scroll lock kesken counter striken (tai ei muista painaa sitä ennenkuin käynnistää pelin) ja saa tunnukselleen VAC bannit, koska huijauksenesto ohjelma raivostuu. Sen jälkeen saa pysyvät bannit kaikkiin merkittäviin turnauksiin, jonka jälkeen saa kenkää työpaikastaan, koska ei enää voi tehdä työtään eli kilpapelaamista.

Toinenvaihtoehto on pysyä AMD prosessoreissa ja välttää tälläinen mahdollisuus. I wonder witch they are going to pick. :hmm:
Turnauksissa on koneet järjestäjän puolesta. Jos siellä on scroll lock viritys niin turnauksen järjestäjän syy. ;)
 
Intel alustan betatestaajan iloja.

Jep ja kun tietää miten ahkerasti pelitalot tutkivat sitä oliko automaattisen huijaukseneston tekemät bannit aiheelliset vai ei niin mikä mukava riski. Oman syyttömyyden todistaminen on vaikeaa teknisesti osaavallekin kun noita softia valmistavat eivät kerro missään sitä miten noi softat toimivat, jolloin on mahdotonta tai hyvin vaikeaa todistaa miksi tuli virheellinen hälytys ja jos voisikin todistaa se pelitaloilla ei yleensä ole henkilökuntaa joka tutkisi valituksen banneista joten se jää johonkin sähköpostilaatikkoon killumaan jota kukaan ei lue ikinä. Korkeintaan saa jonkun chat-botin laatiman automaattisen vastauksen. :cautious:

Voin hyvin kuvitella, että automaattinen kopiosuojaus / huijauksen esto jakaa moninpeleissä bannit vaikkapa sillä perusteella, jos se luulee, että pelaajalla on pelistä piraattikopio sen takia, että e-ytimiä luullaan eri tietokoneeksi kuin p-ytimiä.
 
Pahimmilllaan tuossa voi käydä niin, että joku ammatti kilpapelaaja vahingossa hipasee scroll lock kesken counter striken (tai ei muista painaa sitä ennenkuin käynnistää pelin) ja saa tunnukselleen VAC bannit, koska huijauksenesto ohjelma raivostuu. Sen jälkeen saa pysyvät bannit kaikkiin merkittäviin turnauksiin, jonka jälkeen saa kenkää työpaikastaan, koska ei enää voi tehdä työtään eli kilpapelaamista.

Toinenvaihtoehto on pysyä AMD prosessoreissa ja välttää tälläinen mahdollisuus. I wonder witch they are going to pick. :hmm:

Se on kyllä jonkun muun vika kuin Intelin jos scroll lockin hipaisusta saa elinikäisen bannin ja fudut työpaikastaan. Aika kova tuomio ja sillä nyt ei ole prossunvalmistajan kanssa mitään tekemistä. :)
 
Saati että CSGO pelinä tai VAC anticheattina jotenkin liittyisi edes uutiseen, kummassakaan ei taida olla näitä ongelmia todettu.

On toki muitakin esporttipelejä missä voi kuvitella että tulee ongelmia, mutta ennenkuin niitä esiintyy muuallakin kuin foorumilaisten mielikuvituksessa niin en lähtisi vielä suuresti huolestumaan.
 
Tuossa on varmaan vain yleisimmät nimikkeet. Intel tuskin on oikeasti testannut jokaista mahdollista kandidaattia
Io-tech taisi todeta, että esim. Total War: Warhammer II ei käynnistynyt, vaikka listalla mainittu vain Warhammer I. Eli taitaa niitä toimimattomia pelejä jonkin verran olla listan ulkopuolelta.
 
Miksipä se huijauksenestoroska scroll lockista lähtisi huutelemaan a) ylipäätään, b) varsinkaan jos tällainen patenttikorjaus on tiedossa ja lisättynä erikseen sallittujen listalle?
 
Miksipä se huijauksenestoroska scroll lockista lähtisi huutelemaan a) ylipäätään, b) varsinkaan jos tällainen patenttikorjaus on tiedossa ja lisättynä erikseen sallittujen listalle?
a) Koska se scroll lock -kikka on nimenomaan kehitetty koska huijauksenestot ottaa nokkiinsa prossun vaihtumisesta ja P- ja E-ytimillä on eri CPUID:t
b) Koska jos sen voisi "lisätä sallittujen listalle" tuosta vaan millekään patenttikorjaukselle ei olisi ollut edes tarvetta
 
Ongelmahan on itse kopiosuojaus. Ei pelit.

Korjaus on helppo valmistajille, eli pelitaloille. Denuvo, yms. kompleksiset kryptausvirtaulisointisuojaukset pois tai tilalle simppelimpi suojaus. Jos ei heti, niin vaikka sitten, kun pelin lanseerauksesta on kulunut esim. 6 kk. Siinä aikaikkunassa on jo suurimmat taistelut käyty piratismia vastaan ja taloudellinen hitti ei enää oleellisesti muutu.
 
Korjaus on helppo valmistajille, eli pelitaloille. Denuvo, yms. kompleksiset kryptausvirtaulisointisuojaukset pois tai tilalle simppelimpi suojaus. Jos ei heti, niin vaikka sitten, kun pelin lanseerauksesta on kulunut esim. 6 kk. Siinä aikaikkunassa on jo suurimmat taistelut käyty piratismia vastaan ja taloudellinen hitti ei enää oleellisesti muutu.
Näin on joskus tehtykin (ja voisi tehdä useamminkin).
 
Intelinkin varmaan kannattaisi kertoa etukäteen pelifirmoille mitä on tekemässä niin ei tulisi ongelmia. Toinen juttu sitten että miksi niitä ytimiä pitää alkaa nimeämään ongelmia aiheuttuvasti. Varmasti toimisivat ihan samalla lailla vaikka nimellisestikin olisivat vain "samaa prosessoria":
 
Intelinkin varmaan kannattaisi kertoa etukäteen pelifirmoille mitä on tekemässä niin ei tulisi ongelmia. Toinen juttu sitten että miksi niitä ytimiä pitää alkaa nimeämään ongelmia aiheuttuvasti. Varmasti toimisivat ihan samalla lailla vaikka nimellisestikin olisivat vain "samaa prosessoria":
Tai ehkä pelifirmojen ei kannattaisi käyttää näin agressiivisia kopionsuojauksia.
 
Jos on jäänyt huomaamatta se "lelux" pyörittää käytännössä koko v**** internettiä sinun kotireitittimestä, televisiosta lähtien aina 96.3% verkkopalvelimiin, 90% pilvipalvelimiin ja 100% 500 tehokkaimmasta supertietokoneesta lähtien.

Mitä tulee drm skeidaan kannattaa lukea uutinen tägeillä: valve, eac, battleye
Tarkoitin pelkästään vitsinä
 
a) Koska se scroll lock -kikka on nimenomaan kehitetty koska huijauksenestot ottaa nokkiinsa prossun vaihtumisesta ja P- ja E-ytimillä on eri CPUID:t
b) Koska jos sen voisi "lisätä sallittujen listalle" tuosta vaan millekään patenttikorjaukselle ei olisi ollut edes tarvetta

Mitähän ajat takaa, kun uutisissa on koko ajan puhuttu kopiosuojausten (lähinnä Denuvon) ongelmista? Miksi joku anticheat-kilke kuten VAC sekoilisi scroll lockin tai tämän Intelin korjauksen takia?
 
Mitähän ajat takaa, kun uutisissa on koko ajan puhuttu kopiosuojausten (lähinnä Denuvon) ongelmista? Miksi joku anticheat-kilke kuten VAC sekoilisi scroll lockin tai tämän Intelin korjauksen takia?
Kopiosuojauksissa ja anticheat-metodeissa voi olla aika tavalla yhteistä, kun kumpikin varmistaa mm. ettei mitään tiedostoja ole sorkittu luvatta. Tai alusta muutu.
 
Käsittääkseni yleensä huijausohjelmat toimivat 0-tasolla eli kerneliin asennettuna, eli pitää erikseen asentaa että se käynnistyy käyttöjärjestelmän mukana joka vaatii pientä kikkailua, jolloin suurimmassa osassa tapauksissa niiden havaitseminen vaatii aika agressiivista muistiskannausta noiden anti-cheattien osalta. Käytännössä mahdotonta ilman rage-cheattaamista milloin mitään tunnistusta varsinaisesti edes tarvita.
Nykypäivän tehokkaimmat kopiosuojaukset kai pyörii virtuaalikoneessa ja jonkinlaisella itseäänsalaavalla ohjelmoinnilla, ja vaatii että käsin takaisinkääntää kaiken mitä tapahtuu joka tietenkin vaati aivan hitosti aikaa.
Paremmin tietävät voivat korjata.

Voin hyvin kuvitella miten tuo perf+eco core -kikkailu sotkee asioita
 
Eli pelin piraattiversio toimii ongelmitta, mutta aito ei toimi?

Eikö se ole ollut näin jo kauan? Ostat pelin ja kopioit crackin siihen, niin toimii kuin junan vessa.

Kopiosuojausten takia tulee lähinnä Gogista ostettua pelejä. Ei tarvitse viittä eri ohjelmaa ja nettiyhteyttä toimiakseen.
 
Nykypäivän tehokkaimmat kopiosuojaukset kai pyörii virtuaalikoneessa ja jonkinlaisella itseäänsalaavalla ohjelmoinnilla, ja vaatii että käsin takaisinkääntää kaiken mitä tapahtuu joka tietenkin vaati aivan hitosti aikaa.
Niin ei tarvitse ihmetellä mihin ne pelien FPS häviää. Viimeisin loistava esimerkki omasta mielestäni tämä Resident Evil Denuvo Nykypäivän DRM käytännössä pakottavat ihmiset käyttämään crackkeja jopa singleplayer peleissä...
 
Kopiosuojauksissa ja anticheat-metodeissa voi olla aika tavalla yhteistä, kun kumpikin varmistaa mm. ettei mitään tiedostoja ole sorkittu luvatta. Tai alusta muutu.

Ihan mahdollista, että vainoharhainen huijauksenestosofta saisi kohtauksen kun yhtäkkiä prosessorin ydinkonfiguraatio muuttuu, mutta jos Inteliltä tulee tällainen patenttikorjaus, tottahan kaikki nykyiset huijauksenestorojut päivitetään toimimaan oikein sen kanssa, kun kyse ei ole mistään huijaamisesta. Vai onko käytössä paljonkin huijauksenestimiä, joita ei enää päivitetä? Sellainen ei varmaan enää paljoa estäkään.
 
Ihan mahdollista, että vainoharhainen huijauksenestosofta saisi kohtauksen kun yhtäkkiä prosessorin ydinkonfiguraatio muuttuu, mutta jos Inteliltä tulee tällainen patenttikorjaus, tottahan kaikki nykyiset huijauksenestorojut päivitetään toimimaan oikein sen kanssa, kun kyse ei ole mistään huijaamisesta. Vai onko käytössä paljonkin huijauksenestimiä, joita ei enää päivitetä? Sellainen ei varmaan enää paljoa estäkään.
Huijauksenestoja varmasti päivitetään, mutta se moniko pelinkehittäjä vaivautuu päivittämään (vähänkään vanhemman) pelinsä uudella versiolla huijauksenestosta on ihan toinen tarina
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 670
Viestejä
4 495 606
Jäsenet
74 270
Uusin jäsen
Jautio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom