Intel Comet Lake LGA1200/Z490 kellotukset & kokemukset.

Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 494
On muuten halpoja noi intelin 10coret. 10850K maksaa 385€ saksassa. Huhhuh. Alle 40€/core. 5800x maksaa 60€ enemmän siellä päin, 55€/core.
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
273
Hiukan enemmän ulosmitattu uudesta 10900k.sta.4g muistin käytöllä,5rundii linpackxtreemii,5.1ghz.
Näyttökuva (77).png
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
273
Näyttökuva (78).png

Mun lopullinen vakaustestaus suoritettu.Toi jännite heittelee ajon aikana.Max 1.25v.Loppu analyysinä tää on sen 100mhz parempi ku vanha,niin ku Caseking lupaakin.
Nykyiset muistiasetukset vaatii dram 1.48v sa 1.28v io 1.26v.4400mhz tehtävissä noilla asetuksilla mut vaatii semmosia jännitteitä ettei maksa vaivaa.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1 986
Pakko kysyä kun ei osaa.

Päivitin vanhan i7-860 tilalle i9-10850K, Asus strix z490-F gaming, 4x8G muistia, entinen NH-D15S yhdellä puhaltimella.
Tehon lisäys entiseen on oikein hyvä, sen puoleen en kaipaa lisää mutta lueskelin että oletus-auto- asetuksilla vcore nousisi liian korkeaksi ja se ei kuulosta hyvältä.

Muistit on XMP2 3200MHz ja lisäsin cpu lämmölle limitin 75 astetta, sen jälkeen saa rauhassa rajoittaa menoa.
Bioksessa on ilmeisesti muuten oletuksena jotkut turboasetukset koska 100% all core kuormalla hwinfo näyttää 4.6-4.9GHz eikä 3.6GHz joka olisi cpun vakio.
Pienemmillä kuormilla vaihtelee 800MHz-5.2GHz välillä joka on kai ihan oikein. Vcore käy hetkittäin 1.5V joka taitaa olla turhan paljon.

Tosin välillä hwinfo näytti vähän oudosti, isot kellot, pieni teho, 1 core huomattavasti kuumempi kuin toiset ja iso jännite ?
1613858576284.png
1613858589371.png

1613858637761.png


Toisaalta cinebech r23 testin aikana oli kaikilla 4.7GHz, 174W, vcore 1.190V ja lämmöt 70-75.
Eli joissakin tilanteissa vcore pomppaa.

Mitähän siis oikeasti pitäisi säätää ettei jännitteet karkaa käsistä vai onko tämä ihan ok ?
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 438
Pakko kysyä kun ei osaa.

Päivitin vanhan i7-860 tilalle i9-10850K, Asus strix z490-F gaming, 4x8G muistia, entinen NH-D15S yhdellä puhaltimella.
Tehon lisäys entiseen on oikein hyvä, sen puoleen en kaipaa lisää mutta lueskelin että oletus-auto- asetuksilla vcore nousisi liian korkeaksi ja se ei kuulosta hyvältä.

Muistit on XMP2 3200MHz ja lisäsin cpu lämmölle limitin 75 astetta, sen jälkeen saa rauhassa rajoittaa menoa.
Bioksessa on ilmeisesti muuten oletuksena jotkut turboasetukset koska 100% all core kuormalla hwinfo näyttää 4.6-4.9GHz eikä 3.6GHz joka olisi cpun vakio.
Pienemmillä kuormilla vaihtelee 800MHz-5.2GHz välillä joka on kai ihan oikein. Vcore käy hetkittäin 1.5V joka taitaa olla turhan paljon.

Tosin välillä hwinfo näytti vähän oudosti, isot kellot, pieni teho, 1 core huomattavasti kuumempi kuin toiset ja iso jännite ?



Toisaalta cinebech r23 testin aikana oli kaikilla 4.7GHz, 174W, vcore 1.190V ja lämmöt 70-75.
Eli joissakin tilanteissa vcore pomppaa.

Mitähän siis oikeasti pitäisi säätää ettei jännitteet karkaa käsistä vai onko tämä ihan ok ?
Joo, itse omistan i9 10900k, defaultilla itsekkin meen ja saman emolevyn omistan kun sinä ja XMP1 profiili käytössä. Mun mielestä oli joskus puhetta jossain tai jonkun kanssa että olisi tyylii parempi kellottaa 5.0-5.1Ghz vakaaksi kun sen saa pienellä jännitteellä (i9 10900k siis)

Lue tämä, muistaakseni tuossa oli kerrottu jotain:
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1 986
Joo, itse omistan i9 10900k, defaultilla itsekkin meen ja saman emolevyn omistan kun sinä ja XMP1 profiili käytössä. Mun mielestä oli joskus puhetta jossain tai jonkun kanssa että olisi tyylii parempi kellottaa 5.0-5.1Ghz vakaaksi kun sen saa pienellä jännitteellä (i9 10900k siis)

Lue tämä, muistaakseni tuossa oli kerrottu jotain:
Tuon jo luinkin ja asiana ymmärrän. Ongelma onkin ehkä siinä että pitäisi osata säätää bioksesta ne oikeat asiat, näissä nykyisissä on aika paljon enemmän säädettäviä kohtia kuin vanhoissa. Mistään en ole vielä löytänyt mitä asioita käytännössä pitäisi säätää.

Ensimmäisellä asennuskerralla asensin myös asuksen softat (ai suite 3, intel tuning utility) ettei joka muutosta varten tarvitsisi boottailla mutta noiden jälkeen koko systeemi muuttui törkeän hitaaksi, esimerkiksi explorerin käynnistys oli hitaampi kuin vanhalla koneella. Ei auttanut poistot ja siivoukset niin päätin asentaa uudelleen. Eipä noita normaalisti tarvitsekaan sen jälkeen kun oikeat asetukset on löydetty.
 
Liittynyt
29.03.2020
Viestejä
493
Tuon jo luinkin ja asiana ymmärrän. Ongelma onkin ehkä siinä että pitäisi osata säätää bioksesta ne oikeat asiat, näissä nykyisissä on aika paljon enemmän säädettäviä kohtia kuin vanhoissa. Mistään en ole vielä löytänyt mitä asioita käytännössä pitäisi säätää.

Ensimmäisellä asennuskerralla asensin myös asuksen softat (ai suite 3, intel tuning utility) ettei joka muutosta varten tarvitsisi boottailla mutta noiden jälkeen koko systeemi muuttui törkeän hitaaksi, esimerkiksi explorerin käynnistys oli hitaampi kuin vanhalla koneella. Ei auttanut poistot ja siivoukset niin päätin asentaa uudelleen. Eipä noita normaalisti tarvitsekaan sen jälkeen kun oikeat asetukset on löydetty.
Helpoin tapaha on laittaa vaan vaikka 5.0ghz ja vcore 1.3v menee varmasti pienemmälläkin overridemode. All core avx 0 tai -1 fixedmode. Jos siis haluat kellottaa sen prossun. Vai mitä haluat tehdä.

Vähän sekavaa mut kuitenkin.
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
273
Mulla itselläkin on asuksen extreme xii ja vesijäähy.Itse en käytä avx offsettia lainkaan niinpä 5,0ghz menään.
Jos prossun haluaa pudottavan kellot ja jänitteen,oman kokemuksen mukaan paras tapa on v/f point offset.(mulla -0,120 sekä 4800 ja 5100 antaa halutun jännitteen)
Liikkeelle lähtisin xmp.stä,llc 7.sta ja manuaali jännitteestä 1,25v ja vaikka 4,8ghz.Noilla muisteilla pitäs uskaltaa lähtee liikkeelle auto vccsa ja vccio.Korkeammilla muistikelloilla niitä kannattaa hallita manuaalisesti.
Sit vaan prime 95.sta vähintään tunti,jos vakaa niin pykälä kerrointa ylöspäin .
Tuo fft112 rasittaa mukavasti prossuu,cachea ja jopa muisteja.
Sit sama rumba avx kuormilleTässä kuva omilla asetuksilla
Aika usein avx offsettinä hyvä asetus on -2--1.Jännitettäkin voi nostaa tarvittaessa,jos lämmöt antaa myöden.Mut avx kuormilla äkkiä virran kulutus ja lämmöt karkaa käsistä.
Lopuksi hakee cachelle kellot.43.sta ylöspäin mikä on auto asetus.
Tossa ens alkuun,toivottavasti saatte edes jotain selvää.
Vielä lisäys et ne virran säästöt kannattaa ottaa pois päältä.Helpoin tapa on laittaa enableen remove all limit biossista.
Tossa mun ajatuksia 10900k.n kellottelusta.Lisään tähän vielä tän hetken omat bios asetukset.
20210221_122158.jpg20210221_122227.jpg20210221_122310.jpg20210221_122350.jpg
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1 986
Helpoin tapaha on laittaa vaan vaikka 5.0ghz ja vcore 1.3v menee varmasti pienemmälläkin overridemode. All core avx 0 tai -1 fixedmode. Jos siis haluat kellottaa sen prossun. Vai mitä haluat tehdä.

Vähän sekavaa mut kuitenkin.
No eipä tässä kysymyskään tainnut olla selkeimmästä päästä...

Ehkä optimi olisi että ilman kuormitusta kone kävisi pienilla kelloilla ja jännitteellä koska se saattaa olla pitkiäkin aikoja vaan päällä. Sitten kun tehdään jotain niin voisi ottaa maksimit irti sen aikaa kun speksit sallii (olikohan se 1min) ja sen jälkeen jäätäisiin sellaiseen maksiin että lämmöt pysyy järkevinä tuolla jäähyllä. Näyttäisi äkkiseltään olevan jotain 4.8GHz luokkaa.
En pelaa joten max fps- tyyppiset säädöt eivät ole tarpeen. En yöskään haluaisi että puhaltimet huutaa koko ajan kovalla.
Mallinnus, ohjelmointi, omat videot ja muut projektit niin ei ole ihan niin tarkkaa kuinka kauan kellojen nosto levosta kestää mutta osa hommista lasketaan joskus tunneissa niin ei saisi keittääkään yön aikana.
Periaatteessa nykyinen olisi ok mutta sellaisen käsityksen olen saanut että 1.5 vcore olisi liikaa pidemmän päälle, siitä olisi kiva päästä eroon jotenkin.

Jos laittaa V/F offset - arvoja niin voi alivoltittaa yläpäätä, silloinhan taitaa kaatua jos jännite jää liian pieneksi ?

Vai olenko menossa suoraan metsään koko idealla ?
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
273
No eipä tässä kysymyskään tainnut olla selkeimmästä päästä...

Ehkä optimi olisi että ilman kuormitusta kone kävisi pienilla kelloilla ja jännitteellä koska se saattaa olla pitkiäkin aikoja vaan päällä. Sitten kun tehdään jotain niin voisi ottaa maksimit irti sen aikaa kun speksit sallii (olikohan se 1min) ja sen jälkeen jäätäisiin sellaiseen maksiin että lämmöt pysyy järkevinä tuolla jäähyllä. Näyttäisi äkkiseltään olevan jotain 4.8GHz luokkaa.
En pelaa joten max fps- tyyppiset säädöt eivät ole tarpeen. En yöskään haluaisi että puhaltimet huutaa koko ajan kovalla.
Mallinnus, ohjelmointi, omat videot ja muut projektit niin ei ole ihan niin tarkkaa kuinka kauan kellojen nosto levosta kestää mutta osa hommista lasketaan joskus tunneissa niin ei saisi keittääkään yön aikana.
Periaatteessa nykyinen olisi ok mutta sellaisen käsityksen olen saanut että 1.5 vcore olisi liikaa pidemmän päälle, siitä olisi kiva päästä eroon jotenkin.

Jos laittaa V/F offset - arvoja niin voi alivoltittaa yläpäätä, silloinhan taitaa kaatua jos jännite jää liian pieneksi ?

Vai olenko menossa suoraan metsään koko idealla ?
Just noin.Selvitä käyttääkö joku sun ohjelmista avx käskykantaa.Jos käyttää ja sulla ei ole tosi hyvää jäähdytystä ja prossu yksilöö ni 5,0ghz.llä ja 1,3v.lla lämmöt karkaa käsistä.
Noilla mun asetuksilla jännite vaihtelee rasituksessa 1,217-1,27v välillä.Toi korkein saavutettu Ram testillä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1 986
Tulipahan testailtua. 100 boottia pitää kovalevyn kunnossa vai miten se vanha sanonta menikään...

Todennäköisesti noissa softisaa ei ole avx koska kaikki pyörivät vanhassa i7-860 joka ei tue avxää. Tämä on arvaus, kaipa softa sen voi kysyä ja tehdä eri tavalla jos ei löydy.

Aika monien testien jälkeen pääsin vcore max 1.332, kello vaihtelee 800-5200 ja pysyy vähän ohjelmasta riippuen 4.6-4.9GHz välillä 100% all-core kuormalla.
Cinebench 20 pikatesti 6177, temp throttle rajoittaa (varmaan koska bios rajoitus 75 astetta).
Linpack käyttäytyi mielenkiintoisesti, ensin 100% täysillä ja noin 10-12sek kuormituksen jälkeen kellot tippuu ~4.6 ja kuormakin tippuu. Lopputulos n. 17sek ja keskiarvo 449.6
Normaalisoftat menee mielestäni aika hyvin, pari käyttää vain yhtä säiettä ja silloin kulkee 4.9-5.2 välillä.

Lisää miinusoffsettia varmaan laskisi lisää.
Oikeastaan kysymys kuuluukin: kuinka alhaalla vcore pitäisi saada pysymään ?

Edit: vielä vähän lisää offsettia, nyt pysyy cvore max 1.296V (jos luottaa hwinfoon), cinebench heti bootin jälkeen 6233 ja muutaman muun testin jälkeen 6175. Johtuu varmaan lämmöistä, pitäisi odottaa kauemmin että ehtii jäähtyä enemmän ennen uutta testiä. Jos pysyy näillä säädöillä pystyssä niin taidan jättää tähän. Tai ehkä lisätä yhden puhaltimen poistamaan ilmaa kopasta...

Edit2: Tietääkö kukaan mikä on hwmonitorin näyttämä IA jännite ?
1613947572769.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
273
Vcore kannattaa laskea niin alas kun pystyy,että prosssu on vakaa.Mitä korkeampi jännite niin sitä ylemmäs lämmöt nousee.
Noilla asetuksilla sun täytys testailla tota 4.6-4.9ghz väliä ja rukkailla v/f curve offsetteja sillä alueella.
Toinen tapa mitä itse käytän on hakea kiinteä kellotaajuus millä prosessori toimii kaikissa tilanteissa.Näet sen niistä mun bios kuvista.
Kokeilin avx offsettiakin,mutta en halua käyttää sitä koska ainakin mulla se aiheuttaa hwinfon mukaan ytimien kellotaajuuksien pomppimista.
Aetus oli 5.2ghz ja avx offset -2.Cpuz näyttää 5200mhz ilman avx kuormaa,mutta hwinfon mukaan osa ytimistä tippuu vuorollaan 5000mhz.
Tossa vastaus tohon Ia voltageen mitä löysin:IA Voltage is the voltage applied (requested) to x86 (IA) cores.
 
Liittynyt
01.02.2020
Viestejä
620
Vanhasta 6600k jäisi ylimääräiseksi Thermalright Macho Direct Tower -jäähy. Kysymys kuuluu; voiko tuon jäähyn laittaa suoraan i5 10400f jäähyksi kun siihen ostettu arctic freezer 34 kuulostaa tornijäähyn jälkeen sirkkeliltä?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Vanhasta 6600k jäisi ylimääräiseksi Thermalright Macho Direct Tower -jäähy. Kysymys kuuluu; voiko tuon jäähyn laittaa suoraan i5 10400f jäähyksi kun siihen ostettu arctic freezer 34 kuulostaa tornijäähyn jälkeen sirkkeliltä?
Miksi ei voisi. Kiinnitysreiät ovat samat LGA1151 ja LGA1200 kannoilla. Joten Macho kiinni vaan ja on varmasti parempi jäähy kuin tuo arctic.

Edit. Jimms sivuilta napattu
"HUOM! Kaikki LGA115x-kantoihin yhteensopivat prosessorijäähdyttimet käyvät myös uuteen LGA1200-kantaan! "
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 944
Tyhmä kysymys, mutta tukeeko 10. sukupolven Intelit B560-emolevyllä PCIe 4.0:aa? Eli esimerkiksi i7 10700F? Emolevyt ainakin tukevat, mutta en löytänyt mistään tietoa, miten on vanhempien prossujen kohdalla.
 
Liittynyt
29.03.2020
Viestejä
493
Tyhmä kysymys, mutta tukeeko 10. sukupolven Intelit B560-emolevyllä PCIe 4.0:aa? Eli esimerkiksi i7 10700F? Emolevyt ainakin tukevat, mutta en löytänyt mistään tietoa, miten on vanhempien prossujen kohdalla.
Oon käsittänyt että vasta 11 sarja inteliltä tukee pcie 4.0:aa. Elikkäs ei tue.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
Mitäs käytännön hyötyä tuosta pcie 4.0 sitten edes on?
Näytönohjaimille: ei lähes mitään pelikäytössä. Laskentakäytössä data siirtyy jopa 2x nopeammin, mutta tästä on rajoitettu hyöty. Varmaan pelikäytössä menee taas 5 vuotta, ennenkuin on kannattava sijoitus.
SSD-asemille: Purskenopeus kasvaa entisestään ja PCI Express v3 nopeampia asemia saa jo nyt. Tämä on hetkittäistä hyötyä, mutta varmasti kasvaa ajan kanssa ja kun sitä voi käyttää jo nyt, niin aivan varmasti tarve kasvaa tulevaisuudessa.
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 438
Tossa mun ajatuksia 10900k.n kellottelusta.Lisään tähän vielä tän hetken omat bios asetukset.
Tästä pakko kysyä, onko tuo Loadline turvallista pitää noin korkealla jos hakee sitä kovaa tehoa päivittäiseen käyttöön? Olen ymmärtänyt että mitä enemmän sitä niin sitä mukaan voi tiputtaa kiinteä Vcorea. Esimerkiksi jos kulkee kiinteällä 1.375voltilla 5.1-5.2ghz ja Loadline 5 niin onko se parempi vai huonompi kun pienempi Vcore ja isompi Loadline? Korjaa jos olen väärässä.
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
273
Ei kai tossa ole huonompaa tai parempaa,mene noilla jos vakaa.Jotkut väittää että niin sanottu vdroop on noille prossuille hyvästä.Itse tuossa hakenut mahdollisimman tasaista jännitettä rasituksessa.
Nykyään siirtynyt llc8 jopa,saan pelatessa pienemmän jännitteen ja sit avx Primessä ja Linx Extreemessä riitävän korkean vakauden saavuttamiseksi.
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
273
Palautetaan nyt tämäkin ketju henkiin.Tässä mun nykyinen kellotusmetodi 10900k.lle.1,2v Prime 95 small fft vähintään tunti,avx disable.Siksi noin matala jännite,koska avx offset 0 asetuksella avx vakauteen joutuu jännitettä nostamaan.
Avx vakauteen vähintään tunti Realbench 2.56,itse vedin vielä viisi rundii Linbackextreme 8gb muistin käytöllä.
Tässä kuvia miltä se näyttää käytännössä.
Näyttökuva (230).png

Näyttökuva (235).png
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 926
Hankin 10900KA:n ja Asus Maximus XII Extremen tarjouksesta.

Aika hyviä nämä prossut, kun pystyy pelkällä NH-D15:lla ajelemaan 5 - 5.1 GHz ja jopa Primeä (ajan ilman AVX-käskyjä). Eipä olisi tullut kuuloonkaan i9-7900X:llä edes vedellä. :D Ei taida olla edes mikään huippuyksilö, mutta 5 GHz ainakin saa helposti vakaaksi. Saa nyt nähdä jaksaako kaivaa kellarista vesileluilla maustetun testipenkin loman aikana tälle.

Emolevy temppuilee nyt aika paljon, Corsair 4000 MHz 4x8 GB kitti ei toimi XMP:llä ja ainoastaan 3600 MHz näyttäisi menevän post läpi. Päivitin BIOSin uusimpaan ja sen jälkeen muistikitti kyllä toimii jopa XMP:llä mutta PCIe SSD katosi täysin. Vanha BIOS takaisin niin sekin alkoi taas näkymään vaikka samat CSM-asetukset käytössä.. :cigar2: Noh, vanhalla BIOSilla VCCIO ja VCCSA jännitettä oli niin paljon XMP:llä että meinasi kyllä sydänkohtaus olla lähellä. Onneksi vanhasta tottumuksesta tulee nuo heti tsekattua ("just because you can doesn't mean you should").
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 438
Hankin 10900KA:n ja Asus Maximus XII Extremen tarjouksesta.

Aika hyviä nämä prossut, kun pystyy pelkällä NH-D15:lla ajelemaan 5 - 5.1 GHz ja jopa Primeä (ajan ilman AVX-käskyjä). Eipä olisi tullut kuuloonkaan i9-7900X:llä edes vedellä. :D Ei taida olla edes mikään huippuyksilö, mutta 5 GHz ainakin saa helposti vakaaksi. Saa nyt nähdä jaksaako kaivaa kellarista vesileluilla maustetun testipenkin loman aikana tälle.

Emolevy temppuilee nyt aika paljon, Corsair 4000 MHz 4x8 GB kitti ei toimi XMP:llä ja ainoastaan 3600 MHz näyttäisi menevän post läpi. Päivitin BIOSin uusimpaan ja sen jälkeen muistikitti kyllä toimii jopa XMP:llä mutta PCIe SSD katosi täysin. Vanha BIOS takaisin niin sekin alkoi taas näkymään vaikka samat CSM-asetukset käytössä.. :cigar2: Noh, vanhalla BIOSilla VCCIO ja VCCSA jännitettä oli niin paljon XMP:llä että meinasi kyllä sydänkohtaus olla lähellä. Onneksi vanhasta tottumuksesta tulee nuo heti tsekattua ("just because you can doesn't mean you should").
@esa1970 tietää Extreme levyistä paljon! Itse omistan Apex+10900K ja se kulkee kovaa.. Muista testata vakaus kunnolla, realbench/prime95 pitkillä ajoilla ja hakea hyvä llc/Vcore. Lämmöt katsoo sen mukaan, ihanne olisi kyllä että alle 90c pitäisi olla noissa ohjelmissa koko ajan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 213
IlmeisestiASUS TUF Gaming Z490-Plus olisi ok emo esim 10700K:n oheen? Näyttää esim nettihauilla olla se ensimmäinen suositeltu yleensä, siis hintaluokka huomioiden. Paljoahan ei viitsisikään maksaa, tosin jostain luin että m2-paikka tuossa vähän hölmösti toteutettu.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
248
Ihan varmasti on pätevä lankku. Ainoo tuossa mikä pisti silmään niin tuohon m.2 paikkaan toisessa ei ole lämmönlevittäjää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 213
Täytyy katsella josko olisi jossain vaiheessa tarjouksissa(esim tyyliin alle 200€). Prossuahan aika useinkin alessa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 213
Katsos, olisi kyllä halpa. Pitäisiköhän alkaa ostelemaan osia pikku hiljaa, pitäisi 2700K/ Z77/ DDR3 combo varmaan pikku hiljaa uusia... Harvinaisesti olisi rahaakin ostaa vaikka emo/prossu/muistit odottamaan inspistä asentaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
Täytyy katsella josko olisi jossain vaiheessa tarjouksissa(esim tyyliin alle 200€). Prossuahan aika useinkin alessa.
Tämä olisi tarjouksessa. Näyttää päällisin puolin paremmalta kuin TUF:

On halvempikin kuin TUF, cashbackin jälkeen.

edit: siis ominaisuuksiltaan ja virransyötöltään näyttää paremmalta. Ulkonäöllisesti TUF miellyttää omaa silmää enemmän. Tomahawkissa on 2 powerstagea enemmän (12 vs 14) ja se kestää siis raskaampia prosessoreita ja kelloja. Lisäksi siinä on PCI express v4, jos ostat 11-sarjan prosessorin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
168
Hei tännekkin. Neuvokaa viisaammat kun minulla on asus z490-E ja 11900kf ja strix rtx 3080ti oc, niin huomasin gpu-z että PCIe toimii x8 1.1 no yritin saada biossista laitettua x16 4.0 mutta pelissä aina kaatuu ja x16 3.0 oli vakaa sekä myös x8 4.0 oli myös vakaa, joten asukselle kysymys että miten tämän saa vakaaksi x16 4.0 ja sieltä vastattiin että tässä ei ole PCIe 4.0 väylää ollenkaan vaan ainoastaan x16 3.0 ja sillä toimii. No olen ollut biossin kimpussa aika pitkään ja löysin sieltä asetukset joilla x16 4.0 on vakaa peleissäkin. Olen hieman ihmeissäni että mitenkä tämä on mahdollista koska kuten jokainen ymmärtää niin ei kolmekaistaista moottoritietä softalla tehdä nelikaistaiseksi vaan tarvitaan niin sanotusti rautapuolen töitä. No olen varmaan ymmärtänyt väärin ja koneeni toimii siis x16 3.0 nopeudella vaikka ohjelmat muuta näyttää. Jos nämä eivät ole todellisia nopeuksia niin kertokaa millä softalla näen PCIe väyläni todellisen nopeuden, kiitos.
Screen Shot 08-25-21 at 08.29 PM.PNGScreen Shot 08-25-21 at 08.39 PM.PNGScreen Shot 08-25-21 at 08.42 PM.PNGScreen Shot 08-25-21 at 08.44 PM.PNGScreen Shot 08-25-21 at 08.45 PM.PNG
 

Requiem

For You
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 477
Hei tännekkin. Neuvokaa viisaammat kun minulla on asus z490-E ja 11900kf ja strix rtx 3080ti oc, niin huomasin gpu-z että PCIe toimii x8 1.1 no yritin saada biossista laitettua x16 4.0 mutta pelissä aina kaatuu ja x16 3.0 oli vakaa sekä myös x8 4.0 oli myös vakaa, joten asukselle kysymys että miten tämän saa vakaaksi x16 4.0 ja sieltä vastattiin että tässä ei ole PCIe 4.0 väylää ollenkaan vaan ainoastaan x16 3.0 ja sillä toimii. No olen ollut biossin kimpussa aika pitkään ja löysin sieltä asetukset joilla x16 4.0 on vakaa peleissäkin. Olen hieman ihmeissäni että mitenkä tämä on mahdollista koska kuten jokainen ymmärtää niin ei kolmekaistaista moottoritietä softalla tehdä nelikaistaiseksi vaan tarvitaan niin sanotusti rautapuolen töitä. No olen varmaan ymmärtänyt väärin ja koneeni toimii siis x16 3.0 nopeudella vaikka ohjelmat muuta näyttää. Jos nämä eivät ole todellisia nopeuksia niin kertokaa millä softalla näen PCIe väyläni todellisen nopeuden, kiitos.
On se PCIe 4.0 Rocket Lake prossuilla.

Asus490.jpg
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
168
On se PCIe 4.0 Rocket Lake prossuilla.

No eipä ne näköjään siellä asuksen tuessa sitten paljoa näistä tiedä kun sanottiin että vain PCIe x16 3.0 toimii....huh huh mitä touhua asuksella!!! No hyvä puoli että kuitenkin toimii tuo 4.0 :kin.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
255
No eipä ne näköjään siellä asuksen tuessa sitten paljoa näistä tiedä kun sanottiin että vain PCIe x16 3.0 toimii....huh huh mitä touhua asuksella!!! No hyvä puoli että kuitenkin toimii tuo 4.0 :kin.
Ongelma lienee se, että kun noi Z490-emolevyt suunniteltiin ei Intelillä ollut toimittaa Rocket Lake -sampleja jolla 4.0:n toimivuus olisi voitu varmentaa vaan virallisesti luvattiin PCI-E 3.0-tuki. Emot kuitenkin valmistettiin oikeilla 4.0-väyläspekseillä ja kun Rocket Lake -samplet tuli, sai Asus validoitua tuon 4.0-tuen tietyille emoille.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
168
Ongelma lienee se, että kun noi Z490-emolevyt suunniteltiin ei Intelillä ollut toimittaa Rocket Lake -sampleja jolla 4.0:n toimivuus olisi voitu varmentaa vaan virallisesti luvattiin PCI-E 3.0-tuki. Emot kuitenkin valmistettiin oikeilla 4.0-väyläspekseillä ja kun Rocket Lake -samplet tuli, sai Asus validoitua tuon 4.0-tuen tietyille emoille.
Mä vähän testaan asusta että miten paljon ne todellisuudessa pystyy tukea antamaan. Viimeisin s.posti niiltä ja ne pyysi täyttämään lomakkeen missä piti luetella kaikki rauta mitä koneessa on sekä windowssin versiota ja mitkä ajurit on milläkin laitteella sekä kuvia biossista. Lähetin kaikki sinne ja nyt odottelen miten sieltä neuvotaan vai osataanko neuvoa ollenkaan. Ei tosin minulla enää mitään hätää ole, kone on nyt vakaa tuolla PCIe x16 4.0 asetuksella kun muutin yhden sivun asetukset biossissa ihan vaan mututuntumalta ja meni vahingossa oikein, mutta kiinnostaa vaan tietää miten hyvin asuksen tuki on kärryillä tämän tyyppisissä ongelmissa. Jos olisin vaan uskonut ensimmäistä viestiä missä sanottiin että ei toimi kuin x16 3.0 tilassa niin autuaan tietämättömänä olisin käyttänyt konetta hitaammalla väylällä ja tämän takia haluan vähän hiillostaa ja katsoa mikä lopputulema tuon tuen kanssa tulee.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
246
Tervehdys tähänkin osioon. Löytyiskö antaa hyvää sivustoa tai ohjetta millä lähteä liikkeelle pienoisin kellotuksin Asus ROG MAXIMUS XII HERO ja 10900k kanssa? Videoitakin jokunen löytyi mutta tuntuu olevan niin hirveä määrä asetuksia kyseisessä emossa että olisi mukavampi lueskella tarkempia tietoja mitä mikäkin tekee ja se että tarvitseekos edes kaikkiin säätöihin koskea mitä tuon emon bioksesta löytyy.
Nyt alkuun hakusessa ihan pientä perus kellottelua ;)
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 939
Noinkohan kukaan vastailee..
Mutta.

Pidättekö kaikki virransäästöominaisuudet päällä vai pois päältä, kun 24/7 käyttöön kelloja laitatte?

Itsellä 5.1GHz (1.440v kovassa rasituksessaa) avx päällä tällä hetkellä i9-10900kf kellotettuna ja tietenkin kaikki virransäästöt päällä, vaikka niiden pitäminen päällä taitaa hankaloittaa kellottamista?
Niiden pitäminen päällä tosiaan voi hankaloittaa kellottamista. Manuaalisesti kun haetaan ylikelloja, ne halutaan pois päältä jotta on enemmän kontrollia prossusta, jännitteistä jne, eikä emo yritä lähteä tiputtamaan kelloja tai jännitteitä, joka taas aiheuttaa epävakautta.
 
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
550
Melkoinen "shot in the dark", mutta kokeilen kuitenkin: minulla on palvelin jossa Z490 Taichi kera i3 10300:n, ja kokoonpano kuluttaa nyt idlessä n. 35W, joka ei ihan liikaa ole mutta mietin saisiko sitä vielä alemmaksi biossia ronklaamalla. Koitin biossin katsoa läpi, mutta ainut mitä löysin oli tyyliin ottaa onboard wifi pois päältä. Onko kenelläkään vinkata mitä asetuksia säätää?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
236 389
Viestejä
4 146 904
Jäsenet
70 248
Uusin jäsen
arm257

Hinta.fi

Ylös Bottom