- Liittynyt
- 14.10.2016
- Viestejä
- 23 842

Intelin haastaja skaalainmarkkinoilla tottelee nimeä Xe Super Sampling eli XeSS. Yhtiö kertoi alun perin teknologiansa tulevan olemaan avointa lähdekoodia ja toimimaan myös muiden valmistajien näytönohjaimilla, mutta tällä haavaa se on toteutunut vain osittain.
Intel ei ole tehnyt XeSS:stä avointa lähdekoodia, mutta se toimii kyllä kilpailijoidenkin näytönohjaimilla. Kilpailijoiden näytönohjaimilla toimiva ei kuitenkaan vastaa täysin Intelin XMX-kiihdytintä hyödyntävää omaa versiota, vaan muiden valmistajien korteilla käytössä on kevyempi Lite-tekoälymalli ja sen pyörittämiseen käytetään Shader Model 6.4:n mukaista HLSL-varjostinkieltä ja DP4a-käskyn mahdollistamaa kiihdytystä.

Intel julkaisi XeSS 2 -teknologian viime joulukuussa. XeSS 2 pitää sisällään päivitetyn skaalaimen, ruutujen generoinnin ja viiveitä minimoivan Xe Low Latency -ominaisuuden. XeSS 2 -paketti on tähän asti ollut vain Intelin näytönohjainten hyödynnettävissä, mutta nyt uuden XeSS 2.1.0 SDK:n myötä kaikki kolme teknologiaa toimivat myös AMD:n ja NVIDIAn näytönohjaimilla, joskin Xe Low Latency on käytettävissä GeForceilla ja Radeoneilla vain yhdessä XeSS Frame Generation -teknologian kanssa. Se käyttää edelleen SM 6.4:n mukaista HLSL-kieltä ja DP4a-kiihdytystä.
Intelin XeSS 2 -teknologia on tällä hetkellä tuettuna vasta 22 pelissä. Uuden avoimuuden toivotaankin nostavan sen suosiota kehittäjien parissa. Se joutuu kilpailemaan suosiosta etenkin AMD:n FSR 3 -teknologiaa vastaan, joka tarjoaa niin ikään valmistajasta riippumaton skaalauksen ja ruutujen generoinnin. AMD:n viiveitä vähentävä Anti-Lag-ominaisuus eri versioineen ei kuitenkaan toimi kuin yhtiön omilla näytönohjaimilla.
Lähde: Tom’s Hardware