Intel Arrow Lake (LGA1851, Z890) kokemukset ja kellotukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja xarot
  • Aloitettu Aloitettu
Sain oman 285K:n myös parin kuukauden odottelun jälkeen.

Nopea muistitesti 8000 kitillä vaikuttaa suht' lupaavalta alkaa säätämään lisää.

8800.png

Tämmöstä aamukahvin kera...meni latenssi viimein alle 70ns. Muistit kulkee vakiojännitteellä ja latensseilla 8400, ehkä enemmänkin. Lähinnä ringiä NGU:ta säädelty vakioista...

8400.png

Viimeksi muokattu:
Nopea muistitesti 8000 kitillä vaikuttaa suht' lupaavalta alkaa säätämään lisää.
Mitkä muistit sulla tuossa on? Onko mun järkeä lähtee ettiin jotain 9000+ muistikittiä jos ei kuitenkaan ole mikään kellotusharrastus vaan ihan normikäyttöön oon konetta kasaamassa?

Mitkä muistit sulla tuossa on? Onko mun järkeä lähtee ettiin jotain 9000+ muistikittiä jos ei kuitenkaan ole mikään kellotusharrastus vaan ihan normikäyttöön oon konetta kasaamassa?

Team Group Xtreem 8000 MT/s 2x24GB. Mutta ei nuo varmasti vakaat asetukset ole, kunhan nopeasti testasin miten kulkee.

Mun mielestä ei kannata normikäyttöön missään nimessä hankkia nopeimpia kittejä, kun säätöä on luvassa melko varmasti. Ja sitten vielä, että kun kammat lämpenee niin alkaa helposti pukkaamaan virheitä. Ehkä katselisin maksimissaan noita 8000 MT/s CUDIMM-kittejä tai sitten hitaampia normikittejä. Riippuen myös emosta miten kovaa muistit nyt ylipäätään kulkee. Itsellä kahden muistipaikan Asus Z890 Apex.

@xarot onko noi testit ajettu virtualisointi päällä?
En ole tarkistanut, tässä vaiheessa ei ole vielä ehtinyt oikein tutustua koko BIOSiin.

Virtualisointi ollut koko ajan päällä. Pientä testailua ilmajäähyllä. Noctuasta alkaa kyllä loppua jäähdytysteho.

cb15_cb23_285k_5.4_5_8200.png

Olen testaillut 285K:ta tässä jonkin aikaa, ja olen ollut kyllä tyytyväinen. Käy tosi viileänä työ ja pelikäytössä Noctuan nh-d15 G2:lla. Yhtä asiaa pohdin että milloin tämä boostaa sinne 5.70ghz lukemiin? Yleisin lukema minkä hwinfo antaa on 5.40ghz single corella rendatessa. Ainakin mitä olen vertaillut Cinebench tulosta single coressa, niin vastaa mitä täällä IoTechin arvostelussa on saatu ja mitä näyttää muuallakin olevan. Single coren lisänopeus näkyy vs vanhaan 13700k:hon verrattuna. Zbrushissa testasin yhteen 25 miljoonan vertexin meshiin kuinka nopeasti Decimate työkalun (vähentää vertexien määrää meshissä) pre-processing suoriutuu. About 26 sekunttia nopeammin verrattuna 13700k.
Cinebench24.png
Zbrush285k.PNGZbrush13700k.PNG

Olen testaillut 285K:ta tässä jonkin aikaa, ja olen ollut kyllä tyytyväinen. Käy tosi viileänä työ ja pelikäytössä Noctuan nh-d15 G2:lla. Yhtä asiaa pohdin että milloin tämä boostaa sinne 5.70ghz lukemiin? Yleisin lukema minkä hwinfo antaa on 5.40ghz single corella rendatessa. Ainakin mitä olen vertaillut Cinebench tulosta single coressa, niin vastaa mitä täällä IoTechin arvostelussa on saatu ja mitä näyttää muuallakin olevan. Single coren lisänopeus näkyy vs vanhaan 13700k:hon verrattuna. Zbrushissa testasin yhteen 25 miljoonan vertexin meshiin kuinka nopeasti Decimate työkalun (vähentää vertexien määrää meshissä) pre-processing suoriutuu. About 26 sekunttia nopeammin verrattuna 13700k.
Cinebench24.png
Zbrush285k.PNGZbrush13700k.PNG

Tuossa HWiNFO:ssa näkyy että jokin yksittäinen core boostannut 5.7 GHz. Varmaan nuo on niin lyhyitä piikkejä ettei niitä välttämättä aina monitorointi edes nappaa. Kaikki vähänkin prosessoria käyttävät ohjelmat jos on suljettuna saattaa boostata hetkellisesti korkeammalle useiminkin, mutta etenkin Windows 11:ssa tämän alkaa olemaan hankalaa kun taustalla tapahtuu koko ajan jotain.

Itse laitoin kamat tilapäisesti ahtaaseen Blackstorm Artemis -koppaan kevyellä Blackstormin 240mm AIO-jäähyllä varustettuna. Kopassa ei ole tällä hetkellä yhtään muita tuulettimia, mutta puolen tunnin Cinebench-käristyksen jälkeen kuumin core nousi 90 asteeseen. Avoimessa testipenkissä kuumin ydin pysyttelee noin 86 asteessa ja nämä siis maksimit kun pidempään ajelee. Pitää vielä koittaa kääntää jäähy niin että ottaa edestä tuoretta ilmaa sisään kun nyt on katossa. Yhdellä CB23-ajolla lämmöt pysyy noin 70-80 asteessa helposti. Aika hyvä ja toivottu parannus 13900K/14900K kiukaista.

Statistiikka

Viestiketjuista
267 752
Jäsenet
76 090
Uusin jäsen
XTRanza

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom