Intel Arc haastaa AMD Radeonin ja NVIDIA GeForcen ensi vuoden alussa

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 495
intel-arc-xe-hpg-logo-20210816.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Intelin pelinäytönohjaimia on odotettu joidenkin toimesta kuin kuuta taivaalta, mutta yhtiön näytönohjainpuoli on ollut varsin hiljaa odotetuimmasta Xe-variantista, Xe-HPG:stä. Tänään yhtiö on vetänyt salaisuuksien verhon tulevien pelinäytönohjaintensa brändäyksen edestä ja kertonut samalla niiden julkaisuaikataulusta. Uusi brändi on Intel Arc.

Intelin ensimmäisen sukupolven Xe-HPG-arkkitehtuurista on nähty jo lukuisissa vuodoissa DG2-koodinimellisiä variantteja. Intelin kuvituksen perusteella DG2 on todellisuudessa ollut kaksi eri piiriä ja jatkossa niiden arkkitehtuuri tullaan tuntemaan nimellä Alchemist. Tulevien Xe-HPG-sukupolvien nimet ovat Battlemage, Celestial ja Druid.



Alchemist-arkkitehtuurin näytönohjaimet tulevat tukemaan DirectX 12 Ultimate -rajapintaa, sisältäen tuen kiihdytetylle säteenseurannalle. Intel aikoo saada julkaisuun mennessä myös oman tekoälypohjaisen super sampling -ratkaisun. Yhtiö ei määritellyt tarkemmin mitä sillä tässä yhteydessä tarkoitetaan, mutta oletettavasti teknologia tulee olemaan samankaltainen NVIDIAn DLSS:n kanssa (Deep Learning Super Sampling).

Samassa yhteydessä haudattiin viimeinenkin toivo Intel Arc -näytönohjaimista tämän vuoden puolella. Yhtiön mukaan ne saapuvat markkinoille ensi vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana sekä työpöytä- että mobiilimallien muodossa. Yhtiö tulee kertomaan tulevista näytönohjaimistaan kuitenkin lisää vielä kuluvan vuoden puolella.

Lähde: Intel Arc

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Toivottavasti SiS ja S3 tulevat myös mukaan kilpailuun ;)

Saa nöhdä mikä on Intelin vastine. Paljoa en odota
 
Toivottavasti AMD:n FSR toimii myös intelin korteilla. Jotenkin en usko että pelikehittäjät hihkuvat riemusta kolmannen super sampling tekniikan kanssa. Kaikkea kun ei voi tukea niin luulisi intelin tekniikan jäävän helposti marginaaliin.
 
Toivottavasti AMD:n FSR toimii myös intelin korteilla. Jotenkin en usko että pelikehittäjät hihkuvat riemusta kolmannen super sampling tekniikan kanssa. Kaikkea kun ei voi tukea niin luulisi intelin tekniikan jäävän helposti marginaaliin.
Tietenkin toimii, toimii vaikka nykyisillä integroiduillakin. AMD FSR ei ole super sampling -tekniikka (eikä DLSS ja todennäköisesti ei tuo Intelinkään siinä mielessä mitä SS:llä perinteisesti tarkoitetaan)
 
Noni. Tekniikan maailmassa sattuu ja tapahtuu. Jos muistan oikein nyt on meneillään seuraavat asiat.

1) Steam deck joulukuussa.

2) Vuoden aluussa intel arc.

3) Intelin alder lake tänä syksynä.

Toisin sanoen tilanne näyttää oikein hyvältä.
 
Tietenkin toimii, toimii vaikka nykyisillä integroiduillakin. AMD FSR ei ole super sampling -tekniikka (eikä DLSS ja todennäköisesti ei tuo Intelinkään siinä mielessä mitä SS:llä perinteisesti tarkoitetaan)
DLSS on temporal super sampling tekniikka ja sillä saa kyllä AA:n hoidettua varsin mainiosti, kun sisäinen resoluutio vastaa natiivia. Siinä on sitten vielä tuo ylöspäin skaalaus. FSR on pelkkä skaalain joten oikeastaan se on täysin eri asia.
 
Intel tosiaan rekrysi Kaplanyanin joka oli tosiaan kehittämässä dlss:ää nvidialle, joten eiköhän sieltä jotain aika samanlaista (teknisesti siis) ole tulossa (toki eipä se 1.0 kovin hyvä ollut):
 
Intel tosiaan rekrysi Kaplanyanin joka oli tosiaan kehittämässä dlss:ää nvidialle, joten eiköhän sieltä jotain aika samanlaista (teknisesti siis) ole tulossa (toki eipä se 1.0 kovin hyvä ollut):
Kaplanyan tosin lähti Nvidialta hyvän aikaa ennenkuin edes DLSS 1.0 oli julkaistu. Liekkö ehtinyt osallistua 2.0:n kehitykseen juurikaan? Toki pohjatyössä on voinut olla merkittävälläkin tavalla mukana.
 
Onko intelin adaptive sync käytännössä sama kuin VESA adaptive sync? Voidaanko siis olettaa, että kaikki Freesync/G-sync -pelinäytöt osaa muuttuvan virkistystaajuuden myös Intelin korteilla?
 
Onko intelin adaptive sync käytännössä sama kuin VESA adaptive sync? Voidaanko siis olettaa, että kaikki Freesync/G-sync -pelinäytöt osaa muuttuvan virkistystaajuuden myös Intelin korteilla?
G-Sync ei, FreeSync (ja G-Sync Compatible) kyllä
 
Jospa vihdoin saadaan kilpailua sinne kuluttajaluokkaan, jos nyt ei heti alkuun high end mallia tulisikaan. Uutena kilpailijana Intelin on mullistettava markkinoita saadakseen jalansijaa. Kippis sille. :kippis:
 
Jospa vihdoin saadaan kilpailua sinne kuluttajaluokkaan, jos nyt ei heti alkuun high end mallia tulisikaan. Uutena kilpailijana Intelin on mullistettava markkinoita saadakseen jalansijaa. Kippis sille. :kippis:

Sormet ristissä tätä samaa odottelen. Voisin ihan hyvin ostaa intelin kortin, jos ovat ymmärtäneet hinnoitella edullisemmaksi kuin saman suorituskyvyn AMD / Nvidia.

Harva on valmis ostamaan arpalappua uuden tuotteen kanssa, jos samaan hintaan saa tutun ja turvallisen.
 
Sormet ristissä tätä samaa odottelen. Voisin ihan hyvin ostaa intelin kortin, jos ovat ymmärtäneet hinnoitella edullisemmaksi kuin saman suorituskyvyn AMD / Nvidia.

Harva on valmis ostamaan arpalappua uuden tuotteen kanssa, jos samaan hintaan saa tutun ja turvallisen.
Niin, jos sattuu saamaan sen tutun ja turvallisen (arvonnan kautta tai kovalla rahalla).
Ellei nykyisten pelureiden hintataso laske ja saatavuus parane merkittävästi, niin ei Intelillä tule olemaan mitään vaikeuksia saada kaupaksi kaikkea mitä saavat tuotettua.

Tämän lisäksi, seuraavan pelikonsolisukupolven järjestelmäpiirien kilpailutuksessa (jonka uskon tulevan paljon nopeammin kuin aikaisempien sukupolvien kohdalla) Intel tulee olemaan merkittävä kilpailija AMD:lle mm. x86 binääriyhteensopivuuden ansiosta.
Etenkin, jos saavat ne piirit tuotettua omilla tehtaillaan.
 
Tämän lisäksi, seuraavan pelikonsolisukupolven järjestelmäpiirien kilpailutuksessa (jonka uskon tulevan paljon nopeammin kuin aikaisempien sukupolvien kohdalla) Intel tulee olemaan merkittävä kilpailija AMD:lle mm. x86 binääriyhteensopivuuden ansiosta.
Etenkin, jos saavat ne piirit tuotettua omilla tehtaillaan.

Ainakin nämä kortit pitäisi tulla TSMC:ltä, ei Intelin omalla prosessilla.

Seuraava konsolisukupolvi piirien osalta tulee olemaan pro-päivitysversiot ja on aikalailla täysin varmaa, että ne tulevat olemaan hyvin nykyisten piirien kaltaisia, mutta paremmalla näytönohjaimella. Korkeintaan sinne laitetaan uudempi zen arkkitehtuurin versio, mutta ei todellakaan täysin eri settejä.

2025 kun seuraavaa konsoleja aletaan viimeistellään niin silloin kyllä päästään elämään jännittäviä aikoja, mutta voi olla, että Inteliä ei kiinnosta ison volyymin ja pienen katteen konsolipiirit
 
Ainakin nämä kortit pitäisi tulla TSMC:ltä, ei Intelin omalla prosessilla.

Seuraava konsolisukupolvi piirien osalta tulee olemaan pro-päivitysversiot ja on aikalailla täysin varmaa, että ne tulevat olemaan hyvin nykyisten piirien kaltaisia, mutta paremmalla näytönohjaimella. Korkeintaan sinne laitetaan uudempi zen arkkitehtuurin versio, mutta ei todellakaan täysin eri settejä.

2025 kun seuraavaa konsoleja aletaan viimeistellään niin silloin kyllä päästään elämään jännittäviä aikoja, mutta voi olla, että Inteliä ei kiinnosta ison volyymin ja pienen katteen konsolipiirit
AMD:n seuraavasta sukupolvesta löytyy kyllä Cezannen (Zen3/Vega) uusintaversio, samaan tapaan kuin nyt on Cezannen rinnalla Renoirin uusintaversio Lucienne, eli juurikin tuo mistä puhuit, mutta päärooli on Rembrandtilla jossa pitäisi olla Zen3+ (ts v-cache) ja RDNA2 GPU

Edit: olikin konsoleista kyse, luin huolimattomasti
 
Viimeksi muokattu:
Uutena kilpailijana Intelin on mullistettava markkinoita saadakseen jalansijaa.
Intel on dGPU-markkinoilla uusi kilpailija juu, mutta tietokoneiden kuluttajamarkkinoilla ylipäätään yksi tunnetuimpia firmoja. Vahva jalansija läppäri- ja markettikonemarkkinoilla varmasti edesauttaa näyttisten kaupaksi menoa aika isolla tavalla.

Ja jos näyttisten saatavuudet on vielä alkuvuodesta vähänkään nykyisenkaltaisessa tilassa niin eiköhän DIY markkinoillakkin vähän kaikenlaiset romppeet ihan iloisesti kaupaksi mene.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin nämä kortit pitäisi tulla TSMC:ltä, ei Intelin omalla prosessilla.

Mitä tämä tarkoittaa sen ydinongelman, eli tuotantokapasiteetin suhteen? Mahtaako olla vielä aika hengähtää, jos kaikkien kolmen tuotanto keskittyy TSMC:lle?
 
Jos komponenttipula jatkuu, niin hintoja ei voida laske kovinkaan alas tai myydään "ei oo":ta jokatapauksessa, joka taas ei ole Intelin etu..
 
Jos komponenttipula jatkuu, niin hintoja ei voida laske kovinkaan alas tai myydään "ei oo":ta jokatapauksessa, joka taas ei ole Intelin etu..
Tosin AMD ja Nvidia ovat ihan samassa veneessä, eli ei tuo Intelin tappioksikaan suhteellisesti koidu. "Ei oo":n myyminen on tällä hetkellä aikalailla väistämätöntä.
 
Mielenkiintoista nähdä, miten markkinaosuudet jakaantuvat kolmannen pelurin tultua markkinoille :hmm:. Näytönohjainten myyntimäärät varmaankin kasvavat kokonaisuutena mutta syökö Intel enemmän jomman kumman Nvidian tai AMD:n markkinaosuutta.
 
Veikkaan näille intelin arc:eille korkeaa hintaa ja huonoa suorituskykyä vielä huonommalla saatavuudella.
 
Tjaa… odotellaan nyt kuitenkin ensin, ennenkuin ammutaan!
Mutta se tiedetään, että Intel tykkää isoista katteista ja mobiilipuoli edellä lähdetään liikkeelle, koska se on Intelille se tärkeämpi markkina-alue.
 
Muista sitten @Sampsa kun nuo Intelin Arcit tulevat testiin, niin ajurien laatu on syytä tutkia perinpohjaisesti koska softapuoli on Intelillä ollut aina se kovin kompastuskivi.
 
Intelin on melkeimpä pakko tehdä oma GPU, koska kannettavissa APU:t ovat kova sana ja Intelin vanhat APU arkkitehtuurit alkavat jäädä jalkoihin. Varsinkin kun AMD tuo markkinoille omia APU piirin prossuja ja on alkanut vallata kokoajan suurempaa osaa kannettavien markkinoista. Samalla tässä samaa arkkitehtuuria voi skaalata myös itsenäisiksi GPU piireiksi AMD tekee samaa.
 
Intelin on melkeimpä pakko tehdä oma GPU, koska kannettavissa APU:t ovat kova sana ja Intelin vanhat APU arkkitehtuurit alkavat jäädä jalkoihin. Varsinkin kun AMD tuo markkinoille omia APU piirin prossuja ja on alkanut vallata kokoajan suurempaa osaa kannettavien markkinoista. Samalla tässä samaa arkkitehtuuria voi skaalata myös itsenäisiksi GPU piireiksi AMD tekee samaa.
Se valtaus johtuu kyllä enemmän AMD:n parantuneista CPU coreista kuin GPU puolesta
 
Muista sitten @Sampsa kun nuo Intelin Arcit tulevat testiin, niin ajurien laatu on syytä tutkia perinpohjaisesti koska softapuoli on Intelillä ollut aina se kovin kompastuskivi.
Mitä meinaat "perinpohjaisella" tutkimisella?

Ja ainakin toimistokoneissa ja läppäreissä, joissa on ollut vain pelkkä intelin integroitu, näyttisajurit on ainakin win 7:lla (ja 10:llä) toimineet erittäin hyvin peruskäytössä. Pelaamista ei tietysti ole ollut juurikaan järkeä yrittää..

Mites hyvät on muuten nykyään AMD:n ja Nvidian ajurit? Jos testataan esim joku 30 peliä, uusimpia, niin kaikkiko toimivat, kaikilla asetuksilla, ilman mitään ongelmia?

Eiköhän se ihan perus pelisetillä ala selvitä, jos ajureissa on merkittäviä ongelmia (joku 10 peliä)..
 
Se valtaus johtuu kyllä enemmän AMD:n parantuneista CPU coreista kuin GPU puolesta

Jos Intel ei paranna omaa GPU jää se vielä enemmän AMD jalkoihin kannettavien markkinoilla, koska AMD parantaa kokoajan sekä CPU, että GPU arkkitehtuureja. Pelkkä Intelin CPU + erillisnäytönohjain NVIDIALTA kombo ei riitä täyttämään kaikkia markkinasegmenttejä kannettavien markkinoilla.
 
Mitä meinaat "perinpohjaisella" tutkimisella?

Ja ainakin toimistokoneissa ja läppäreissä, joissa on ollut vain pelkkä intelin integroitu, näyttisajurit on ainakin win 7:lla (ja 10:llä) toimineet erittäin hyvin peruskäytössä. Pelaamista ei tietysti ole ollut juurikaan järkeä yrittää..

Mites hyvät on muuten nykyään AMD:n ja Nvidian ajurit? Jos testataan esim joku 30 peliä, uusimpia, niin kaikkiko toimivat, kaikilla asetuksilla, ilman mitään ongelmia?

Eiköhän se ihan perus pelisetillä ala selvitä, jos ajureissa on merkittäviä ongelmia (joku 10 peliä)..
No, tuossa pöydällä on mm. Intelin integroidulla varustettu kone johon Intelillä meni puoli vuotta aikaa saada aikaan ajurit jotka edes asentuivat oikein mistään muusta puhumattakaan. Lisäksi on kokemuksia aikoinaan, että Inteliltä tuli ulos aika tasaisesti ajureita joilla sai aikaan bluescreenit perus toimistokoneeseen. Omat kokemukset Intelin gpu ajureista ovat olleet erittäin negatiivisia tähän mennessä. Siksi esitän skeptisen näkemyksen niiden laadusta.
 
Yrityksissähän on valtava määrä läppäreitä, joissa Intelin integroitu niin hyvinhän nuo näyttisajurit ovat pelanneet. Voisi olla vakava ongelma jos eivät pelaisi.
 
Jännä nähdä mitä intel tuo pöytään. Intelillä on ainakin kova softaosaaminen ja yrittivät sitä larrabeetakin aikoinansa. Ei mitenkään yllättäisi, jos intelillä olisi erittäin kova säteenseurantasuorituskyky + oikeasti pätevä neuroverkkokiihdytys raudassa. Loppujen lopuksi ei tarvi kilpailla absoluuttisella suorituskyvyllä, jos/kun hinta/laatu on kohdallansa. Hyvällä skaalausteknologialla voi päästä pitkälle perffimittauksissa. Etenkin jos intelin ratkaisu olisi parempi kuin dlss2 ja ue5:en TSR.
 
Se neuroverkkoratkaisu pitäisi olla myös tuettu. Dlss:n suurin ongelma koko olemassaolonsa ajan on ollut heikko pelituki. Pelituen paraneminen on ollut se seikka joka on saanut sille painoarvoa jo nykyään.
 
Se neuroverkkoratkaisu pitäisi olla myös tuettu. Dlss:n suurin ongelma koko olemassaolonsa ajan on ollut heikko pelituki. Pelituen paraneminen on ollut se seikka joka on saanut sille painoarvoa jo nykyään.

Intelillä lienee helpompi polku kuin nvidialla. UE4 ja UE5-engineissä on pluginilla tuki DLSS/TSR:lle. Ei tarvi enää pelikohtaista integraatiota, jos käyttää noita enginejä. Intel voi implementoida oman pluginin samaa apia vastaan ja kaikissa uudehkoissa ue4/ue5 peleissä sydeemi toimii suoraan. Toki pelit, jotka käyttävät omia enginejänsä vaativat engine/pelikohtaisen tuen, joka on työläs toteuttaa.

Jos unityn tekijät ovat fiksuja niin sinne on kans tehty jonkinsortin plugin-ratkaisu dlss:aa varten eikä nvidia spesifistä rajapintaa. Unityyn on myös tulossa dlss tuki tai tullut jo. En ole ihan varma. Tän mukaan ennen 2021 vuoden loppua tarjolla: NVIDIA DLSS Natively Supported in Unity 2021.2 | NVIDIA Developer Blog
 
Muista sitten @Sampsa kun nuo Intelin Arcit tulevat testiin, niin ajurien laatu on syytä tutkia perinpohjaisesti koska softapuoli on Intelillä ollut aina se kovin kompastuskivi.
Kiinnostaa nähdä, että miten toimii AF pakotukset ja onko NVIDIA:n nullia vastaava tekniikka ja/tai miten v-sync toimii, kun adaptive sync on käytössä.
 
Jos Intel ei paranna omaa GPU jää se vielä enemmän AMD jalkoihin kannettavien markkinoilla, koska AMD parantaa kokoajan sekä CPU, että GPU arkkitehtuureja.

Tiesitkö että AMD käyttää x64 APU piireissä jotka menevät PC:n sisälle edelleen GCN arkkitehtuuria? Tämä on noin 10 vuotta vanha GPU arkkitehtuuri.

Kyllä, myös uusimmissa. Todennäköinen syy on siinä että RDNA2 vie liikaa tilaa GCN:ään verrattuna. Sen takia RDNA2 APU piirejä ei ole kuin custom APU versioina Microsoftilla ja Sonylla (konsolit) ja nyt tulossa Valvelta (steamdeck). Vähittäismyynnissä olevat ovat kaikki GCN-pohjaisia.
 
Tiesitkö että AMD käyttää x64 APU piireissä jotka menevät PC:n sisälle edelleen GCN arkkitehtuuria? Tämä on noin 10 vuotta vanha GPU arkkitehtuuri.

Kyllä, myös uusimmissa. Todennäköinen syy on siinä että RDNA2 vie liikaa tilaa GCN:ään verrattuna. Sen takia RDNA2 APU piirejä ei ole kuin custom APU versioina Microsoftilla ja Sonylla (konsolit) ja nyt tulossa Valvelta (steamdeck). Vähittäismyynnissä olevat ovat kaikki GCN-pohjaisia.
Ei vaan koska Vega on ollut riittävän energiatehokas luokassaan ja on päästy mahdollisimman pienillä muutoksilla useita sukupolvia.
Van Goghissa (SteamDeck) on jo RDNA2, sama pätee tulevaan Rembrandtiin (sen rinnalle tulee toki Barcelo, joka on uusintaversio Cezannesta samaan tapaan kuin nykyinen Lucienne on Renoirista)
 
Ei vaan koska Vega on ollut riittävän energiatehokas luokassaan ja on päästy mahdollisimman pienillä muutoksilla useita sukupolvia.
Van Goghissa (SteamDeck) on jo RDNA2, sama pätee tulevaan Rembrandtiin (sen rinnalle tulee toki Barcelo, joka on uusintaversio Cezannesta samaan tapaan kuin nykyinen Lucienne on Renoirista)

Eka ei voi olla totta, koska RDNA2 APU:t on jo suunniteltu ja valmisteltu tilaajille. Eli sekä kehitystyö että linjastojen massakäyttöönotto on jo suoritettu. Ainoa mitä ei ole on koko. RDNA2 on aikamoisen iso.

Ja tokaan niin kuin tosiaan totesin, customoidut piirit joita ei myydä vähittäismyynnissä ovat olleet RDNA2 pohjaisia jo ainakin vuoden. Mainitsin tästä yllä kaksi kolmesta jotka ovat paljon suurempia ja aikasempia asiakkaita kuin kolmas tuleva asiakas jonka itsekin mainitsit.

Ja toi "päivitämme tämän noin vuosikymmenen vanhan GPU:n APU piireihin sitten joskus"... niin varmaan jossain vaiheessa päivittävät. Nyt on ollut useampi GPU arkkitehtuuripäivitys tässä vuosikymmenen aikana, ja APU tarjonta ei ole vielä päivitetty. Taitaa olla ennätysmaiset vuosimäärät sille että samaa GPU arkkitehtuuria vain tungetaan yhä uudemman ja uudemman CPU arkkitehtuurin kaveriksi.
 
Eka ei voi olla totta, koska RDNA2 APU:t on jo suunniteltu ja valmisteltu tilaajille. Eli sekä kehitystyö että linjastojen massakäyttöönotto on jo suoritettu. Ainoa mitä ei ole on koko. RDNA2 on aikamoisen iso.

Ja tokaan niin kuin tosiaan totesin, customoidut piirit joita ei myydä vähittäismyynnissä ovat olleet RDNA2 pohjaisia jo ainakin vuoden. Mainitsin tästä yllä kaksi kolmesta jotka ovat paljon suurempia ja aikasempia asiakkaita kuin kolmas tuleva asiakas jonka itsekin mainitsit.

Ja toi "päivitämme tämän noin vuosikymmenen vanhan GPU:n APU piireihin sitten joskus"... niin varmaan jossain vaiheessa päivittävät. Nyt on ollut useampi GPU arkkitehtuuripäivitys tässä vuosikymmenen aikana, ja APU tarjonta ei ole vielä päivitetty. Taitaa olla ennätysmaiset vuosimäärät sille että samaa GPU arkkitehtuuria vain tungetaan yhä uudemman ja uudemman CPU arkkitehtuurin kaveriksi.

Semicustomit on mitä asiakkaat tilaa, ei pidä sotkea AMDn omiin piireihin. Valve puhuu omastaan myös semicustomina mutta Van Gogh on ollut myös AMDn roadmapeissa, esim Sony ja MS semicustomit ei.

Vega ei ole puoltakaan vuosikymmentä vanha ja enemmän kuin riittävä iGPU:ksi tähän asti
 
Keskiluokka kaipaisi edullisia kortteja. Nykyisin mid-end segmentoidut kortit maksavat käytännössä saman verran kuin aikanaan high-endit.
Yleensä ei ole ollut globaalia piiripulaa ja vielä vähemmän yhdessä kryptoboomin kanssa samaan aikaan. Mutta joka tapauksessa näytönohjainten hinnat tulee nousemaan tulevaisuudessa, valmistuskustannukset kiipeävät sellaista tahtia että ihme etteivät ole viime vuosina hirvittävästi nousseet.
 
Yleensä ei ole ollut globaalia piiripulaa ja vielä vähemmän yhdessä kryptoboomin kanssa samaan aikaan. Mutta joka tapauksessa näytönohjainten hinnat tulee nousemaan tulevaisuudessa, valmistuskustannukset kiipeävät sellaista tahtia että ihme etteivät ole viime vuosina hirvittävästi nousseet.

Krypto näyttäisi olevan vähentymään päin tällä hetkellä. Muutenhan kyllä nvidian tulos oli kaikinpuolin komea ja antaa jonkinlaisen datapisteen mistä voi yrittää miettiä kryptomyyntiä. Datacenter ja pelipuoli myivät kuin häkä. Voi tietenkin spekuloida, että CMP-piirit eivät kelvanneet ja louhijat ostivat pelikortteja. Toisaalta sijoittajille annettu data ei tue tätä väitettä. Olisi outoa, että mainaajat ostaisivat ennemmin lhr-kortteja kuin cmp:ta. Linkit alla datapisteisiin mihin perustan väitteen krypton vähenemisestä ainakin q2:en aikana. Toki voi olla käynyt myös niin, että louhijat ovat siirtyneet ostamaan enemmän amd:n kortteja suhteessa nvidian kortteihin, jos lhr:lla louhinta ei ole järkevää.

Cryptocurrency revenue fell short of expectations, reporting $266 million in cryptocurrency card sales, more than 33% lower than expectations. Nvidia forecast in May that the dedicated chips it makes for mining cryptocurrency, called CMP, would have sales of around $400 million in the August quarter.


These “Lite Hash Rate” or LHR GPU models made up over 80 percent of all shipments for the RTX 3000 series in fiscal Q2, which ended August 1st, according to Nvidia’s chief financial officer Colette Kress. Nevertheless, Nvidia’s RTX 3000 cards still remain hard to buy.

But despite the shortage, Nvidia said it’s still secured enough supplies to ensure the company reaches its growth plans for next year. For this past Q2, the company’s revenue from gaming was up 85 percent year-over-year, resulting in $3 billion in sales.
 
Tiesitkö että AMD käyttää x64 APU piireissä jotka menevät PC:n sisälle edelleen GCN arkkitehtuuria? Tämä on noin 10 vuotta vanha GPU arkkitehtuuri.

On sitä kuitenkin sen 10 vuoden aikana jonkin verran viilattu; Kyseessä on kuitenkin viides tai kuudes versio siitä.

Ja esim. Intelin 2008 markkinoille tullut Nehalem (ekan sukupolven core i7) ja sen uudemmalla valmistustekniikalla 2010 tehty malli Westmere perustuivat vielä 1995 tulleeseen Pentium Pro:hon/P6een.

Kyllä, myös uusimmissa. Todennäköinen syy on siinä että RDNA2 vie liikaa tilaa GCN:ään verrattuna. Sen takia RDNA2 APU piirejä ei ole kuin custom APU versioina Microsoftilla ja Sonylla (konsolit) ja nyt tulossa Valvelta (steamdeck). Vähittäismyynnissä olevat ovat kaikki GCN-pohjaisia.

Oleellinen syy on myös se, että AMD ei oikein itsekään yritä tunkea iGPU:taan pelikäyttöön.

RDNA/RDNA2 on parempi pelaamiseen, mutta GCN on parempi GPGPU-käytössä.

Jos suhtaudutaan siten, että 2D-käyttöliittymä pyörii millä tahansa, uusien pelien pelaamista ei edes yritetä, ja sitä tehoa tähdätään enemmän GPGPU-juttuihin kuin 3D-peleihinin, GCN on järkevä valinta.
 
Kyllähän tätä mielenkiinnolla odotetaan, mutta jos tämä piiripula jatkaa tällä tahdilla, niin eioota tulee olemaan hyllyssä ja hinnat niin kuin muillakin kilpailijoilla. Saa nähdä minkälaista tehoa tulevat tarjoamaan ja mitä hintaluokkaa.
 
Semicustomit on mitä asiakkaat tilaa, ei pidä sotkea AMDn omiin piireihin. Valve puhuu omastaan myös semicustomina mutta Van Gogh on ollut myös AMDn roadmapeissa, esim Sony ja MS semicustomit ei.

Vega ei ole puoltakaan vuosikymmentä vanha ja enemmän kuin riittävä iGPU:ksi tähän asti

Eli vastapuolella on AMD:n itse valmistamat tietokoneet. Hetkinen, niitä ei ole, vaan käytännössä kaikki AMD:n koneet ovat "asiakkaan tilaamia" jossa asiakas tekee koneet. Oli se Microsoft, Sony, HP tai Dell.

Tässä argumentissa ei oikeasti ole järkeä.

Mitä menee siihen että tokaan jossa on vahvasti "Tämä on Vega, eli eri asia kuin GCN josta puhut" maku ilman että sanot sen suoraan, niin Graphics Core Next - Wikipedia

Vega on GCN. Samaa arkkitehtuuria. Siihen on vain tehty pientä viilausta että siihen saa paremmat kellot. Toistan. Vega on GCN. Muutamaa kuukautta vaille vuosikymmenen vanha arkkitehtuuri. Hkultala onkin ajanut tätä pointtia paljon järkevämmin sanankääntein:

On sitä kuitenkin sen 10 vuoden aikana jonkin verran viilattu; Kyseessä on kuitenkin viides tai kuudes versio siitä.

Viides. Mutta ongelmana on se että GCN parannukset yli "versioiden" ovat olleet käytännössä lähes kaikki sitä että "paremmat kellot ja kyky käyttää enemmän muistia". Ja ne muutamat ominaisuudet jotka on lisätty rautaan... monia niistä ei käytetä. Joskus siksi että ne on tarkoitettu vain dGPU puolelle (esim HBM) ja joskus koska AMD itsekään ei tue niitä, todennäköisesti koska siellä todetaan että "vanhan marginaalisten laitteisto-ominaisuuksien softatuki on insinööriresurssien tuhlausta kun RDNA2 on jo täällä" (esim. ne uusimmat primitive-shaderit).


Ja heille jotka kuvittelevat että isot jälleenmyyjät eivät markkinoi noita peliteholla, menkää katsomaan vaikkapa läppäreissä olevia "Radeon Graphics" tarroja. Itsekin menin melkein halpaan RDNA2 tulon jälkeen että "nyt pääsen vihdoin ostamaan järkevän akkukeston omaavan koneen jolla voi pelata peruspelejä hyvällä FPS:llä". Sitten luin muutaman arvostelun ja tuli "mitä hevonvittua?!" hetki kun lueskelin viimeisimmistä Zen APU piireistä, joissa on edelleen GCN. Tämä alkaa olemaan samoissa teholuokissa intelin iGPU:n kanssa, eli vanhaa APU etua joka oli kymmenisen vuotta sitten ei enää ole.

Ainakaan siihen asti kunnes AMD päättää tuoda RDNA2 pohjaiset APU:t PC puolen valmistajille, eikä pelkästään x64 pohjaisiin konsoleihin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 744
Viestejä
4 497 470
Jäsenet
74 278
Uusin jäsen
Mikat89

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom