Inssikokemuksia

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 494
Minkäslaisia kokemuksia porukalla on täällä omista insseistään?

Tässä hieman omia mokailujani vuodelta 2006 eli siis jo 10 vuoden takaa:

"Tänään tuli tosiaan mokattua tuo kuorma-auto inssi ja täytyy kyllä sanoa, että liikenneopettajan ja inssimiehen kommentit poikkesivat aika paljon toisistaan, sillä kun liikenneopettajan mielestä ajoin ihan hyvin valitti inssimies lähes kaikesta ajoneuvon käsittelyssä.

Täytyy kyllä sanoa, että itsekin jo vähän epäilin mahdollisuuksiani tänään ajotunnilla, kun siitä kun viimeksi ajoin kuorma-autolla autokoulussa oli jo varsin pitkään. Inssin jälkeen tulikin sitten palautetta vaihteiden käytöstä, jarrutuksista, auton leveyden huomioimisesta ja taskuperuutuksen ryömityksestä, jonka paikaksi inssimies päätti vielä valita ylämäen.

No vaihteita olisin kyllä voinut ehkä paremminkin käyttää, mutta pyrin kyllä pitämään kierrokset aina siinä vihreällä, joskin ne välillä kävivät aivan alueen yläreunassa.

Lopullinen hylkäyksen syy oli sitten se, että ennen katsastuskonttoria oli tietysti jokin tietyö ja siinä ahtaissa paikoissa inssimies pariin kertaan valitti, että älä aja niin läheltä sellaista puuaitaa, vaikka kummallakin kerralla olisin kyllä mielestäni pystynyt itsekin väistämään aidat ilman valitusta. Ja varmaan ilman totakin olisi se löytänyt jonkun muun hylkäyksen syyn tuli kyllä nimittäin sen verran V:tä paperiin, että huh huh.

Täytyy varmaan sitten ensi kerralla, kun jarrutuksienkin sujuvuudesta tuli palautetta jarruttaa vain kaikessa rauhassa ja jos törmätään edellä olevaan niin olipa sitten ainakin sujuvaa. Olisin kyllä ehkä pystynyt hieman sujuvampaankin ajoon silloin kun olin ajanut autokoulussa lähes kaikki kuorma-auto ajoni, mutta ei se silti mitään rekkakuski tasoista sujuvuutta olisi ollut, jota olisi varmaan vielä vaadittu.

Mokasin tosiaan myös tuon ensimmäisen henkilö-auto inssini, mutta siinä ei tullut kuin yksi virhe, joka sitten tietenkin oli K:n arvoinen. Muuten silloin kyllä kehuttiin ajoa ja sen sujuvuutta. Silloin vitutti oikein ankarasti tuo yksi tyhmä virhe. Nyt ei oikein tiedä mitä ajatella."

Toisella yrittämällä sitten myöhemmin läpäisin molemmat inssit, mutta kuorma-autolla ei ole tullut sitten vuoden 2006 ajettua. Itse asiassa en juuri enää edes muista mitään tuosta läpi menneestä kuorma-auto inssistä, mutta ensimmäinen mokattu inssi on kyllä jäänyt elävästi mieleen evvk-inssimiehineen. :)
 
Aikanaan B-kortin aikaan ihmettelin kovasti inssin toimintaa. Opetusluvalla ajoin kortin ja kilometrejä oli ennen inssiä takana varmasti kymmeniä kertoja keskimääräistä autokoulukuskia enemmän.
Ajolenkin jälkeen tutkinnon vastaanottaja antoi 45 minuuttia ankaraan äänensävyyn negatiivista palautetta. Itse en kellottanut, mutta auton ulkopuolella odottanut isäni kerkesi kelloa katselemaan kaikessa rauhassa. Lähestyin risteyksiä liian lujaa ja taisin ajaa pikkusen ylinopeuttakin työmaan kohdalla. Kuulin hyvin tarkasti ja moneen kertaan näiden hengenvaarallisten tekojeni mahdollisista seurauksista. Päästi kuitenkin läpi, joka sitten söikin kaiken uskottavuuden hänen saarnaltaan.

C-kortin ajaminen intissä sujui sitten huomattavasti selkeämmin. Siellä ei turhasta kitisty.
 
Omat kokemukset eivät ole jakamisen arvoisia, mutta eräs kaveri onnistui kyllä mainiosti aikanaan omassaan:

Vuosi 1999(?), talvi ja B-korttia ajamassa. Sen verran liukas keli, että tutkinnon vastaanottaja aiemmin jo vitsaili jotain liukkaudesta. No, perusvauhdilla kohti liikennevaloja ja yhtäkkiä tulee punainen, edessä olevat pysähtyy, mutta kaverin auto ei. Inssi kai ehti jarrulle mutta ei mitään tsäänssiä väistää ja eikun peräänajo siihen edessä olevaan. "Eiköhän tämä ollut tässä" sanoo inssi. Kun asia oli saatu selvitettyä niin inssi pyytää ajamaan takaisin katsastuskonttorille. Matkalla kaveri onnistuu vielä noin niinkuin varmuuden vuoksi ajamaan yksisuuntaista väärään suuntaan, tällä kertaa ei kuitenkaan vahinkoja.
 
C-korttia ajaessa inssi heppu sanoi, että vähän hätäisesti ajoin, mutta meni läpi. Kyse oli yhdestä risteyksestä mistä ei meinannut millään päästä kun autoa tuli kuin aisaa vasemmalta ja minulla oli kolmio. Menin sitten ilmeisesti inssi hepun mielestä liian pieneen väliin kun rupesi tympimään se risteyksessä odottelu. Tosin samahan tuo olisi ollut vaikka koko aika kuluttaa siinä niin olisi virheiden mahdollisuus pienentynyt kun ei olisi juuri joutunut ajamaan.
 
2002 vuonna tuli ajettua, opetuslupalaisena kilometrejä takana yli tuhat ja tunteja useita kymmeniä ennen inssiä kun tuli parit perheen lomareissutkin ajettua harjoitteluvaiheessa + paljon pienempää kaupunkipyöritystä kun kouluttaja-isä päästi aina rattiin kun johonkin oltiin menossa.

Laitakaupungilla sijaitsevalta katsastuskonttorilta lähtö suorinta reittiä keskustaan, inssi ajatti suoraan kaupungin epäselvimpien ja veemäisimpien risteysten ja kohtien läpi, kun ne meni onnistuneesti niin ohjeisti ajamaan "parasta reittiä takaisin konttorille", eli tarkisti vielä ovatko reitit tuttuja kaupungissa. Homma kesti noin reilut 20 minuuttia ja laakista läpi. Ainoa "sanominen" tuli yhdessä risteyksessä vajavaisesta ryhmittymisestä kääntymisen jälkeen kun silpaisin suoraan kaistan oikeaan reunaan kun kaista jakautuu välittömästi käännöksen jälkeen vasemmalle ja oikealle.

Oli ehkä vähän keskitasoa rennompi inssi kyydissä, jäi ihan hyvä maku siitä keikasta.
 
2008 taisin inssin ajaa ja se oli semmonen "päivä lopussa tässä lappu kiitos moi" tapahtuma. 10-minuuttia tuo taisi kestää ja ainoa sanominen tuli kun eräässä risteyksessä ajoin suoraan vasemmalle kääntyvien kaistalta mutta tuo risteys on muutenkin semmonen vajaaälyisen suunnitelma että eipä siitä kummempia.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 700
Viestejä
4 544 528
Jäsenet
74 831
Uusin jäsen
Panasonic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom