Imurien yleiskeskustelu (rikka/varsi/märkä/kuivaimuri, pölypussiton, HEPA yms.)

Tuli haettua Gigantista Bosch Unlimited 9 BCS931GAC kun oli tarjouksessa 255 euroa ja siihen saa vielä 60 euron cashbackin Boschilta.
Kiitti vinkistä. Meillä tuo on nyt kolmas boschin unlimited versio ja olen ollut tyytyväinen kaikkiin. Jokaisessa generaatiossa on tapahtunut edistystä ja jännä nähdä miten hyvä tämä on verrattuna aikaisempaan. Vanhin vielä käytössä, mutta saa siirtyä varastoon vanhan imurin tilalle.

Tuli haettua Gigantista Bosch Unlimited 9 BCS931GAC kun oli tarjouksessa 255 euroa ja siihen saa vielä 60 euron cashbackin Boschilta.
Kiitti vinkistä. Meillä tuo on nyt kolmas boschin unlimited versio ja olen ollut tyytyväinen kaikkiin. Jokaisessa generaatiossa on tapahtunut edistystä ja jännä nähdä miten hyvä tämä on verrattuna aikaisempaan. Vanhin vielä käytössä, mutta saa siirtyä varastoon vanhan imurin tilalle.
Onko tuo miltä vaikuttanut, kestääkö tuo 3,0ah akku miten hyvin? Taittuvarunkoisesta Unlimited 8:sta on itselläkin hieman kokemusta, tuntui ihan hyvältä laitokselta painosta huolimatta.

Onko tuo miltä vaikuttanut, kestääkö tuo 3,0ah akku miten hyvin? Taittuvarunkoisesta Unlimited 8:sta on itselläkin hieman kokemusta, tuntui ihan hyvältä laitokselta painosta huolimatta.
Hei!

Tämä on kyllä huononnus aikaisempaan verrattuna. 3ah akku kestää turbolla noin 15min. Normaalilla asetuksella joku päälle 20min. Riippuu myös paljon imuroitko mattoa vai paljasta lattiaa.

Pölysäiliön tyhjennys näyttää aluksi näppärältä, mutta sitten lopulta sen suodattiminen puhdistus on hankalampaa, kuin aikaisemmissa versioissa.

Harjasuulake on parempi mitä 2nd gen versiossa. Kissojen karvat saa paremmin sieltä puhdistettua pois ja samoin mahdolliset pitkät hiukset.

Kyllä tämä imuri kuitenkin meille jää, mutta tässä ei minusta kyllä edistystä varsinaisesti ollut tapahtunut, muuta kuin suulakkeen osalta.

Boschin sivujen kautta 4ah akku maksaa noin 53 euroa (+ ilmaiset postikulut, samalla toki kannattaa tilata tuo letku jos autoja aikoo ahkerammin siivota), mutta joo 3ah akullakin siivousaika on 25-15min luokkaa riippuen mattojen määrästä ja meneekö turbo vai auto asetuksella. Ecolla sitten toki saa sen 45-60min kovalla alustalla.

Onhan noiden pussittomien imureiden tyhennys hanurista. Tuota filtteriä nyt ei tarvitse ihan joka kerta irroittaa ja puhdistaa ("deep cleaning").

Viimeksi muokattu:
Gigantissa viikon diilinä kuluttaja lehden testivoittaja pölypussillinen imuri Electrolux 800 EB81A3UG . 249€ (ovh 399€) lisäksi Electroluxilta 30€ cashback.

Gigantissa viikon diilinä kuluttaja lehden testivoittaja pölypussillinen imuri Electrolux 800 EB81A3UG . 249€ (ovh 399€) lisäksi Electroluxilta 30€ cashback.
Ei näytä electrolux pääsevän tuosta eteenpäin sojottavasta letkusta noissa vedettävissä, eli letku tulee kokoajan eteen, imuri on todella hankalasti käsiteltävissä jos yhtään ahtaampaa ja jää jokaiseen kulmaan jumiin.

Olisi varsi-imuri ostoslistalla ensisijaiseksi imuriksi 60m2 asuntoon. Kun asiaan on yrittänyt perehtyä niin tuntuu siltä että kaikille imureille löytyy taivaisiin ylistäviä tai maanrakoon haukkuvia kommentteja. Toistaiseksi suunnitelmana on ostaa Dyson Gen5detect Absolute jos se sattuisi tulla hieman halvempaan hintaan myyntiin. Ilmeisesti tämä on varsi-imurien kärkipäätä?

Tänään tuli kuitenkin mainos Samsungilta uudesta Jet 95S Pet Jet Dual Brush+ 280W, en yhtäkkiä löytänyt mitään tarkempaa arvostelua laitteesta. Tuota näyttäisi saavan esim. Members+ jäsenedulla hintaan 429€ Samsung kaupasta. Osaako io-techin raati sanoa olisiko tuo hyvä ostos verrattuna Dysoniin? Tai minkälaisen varsi-imurin itse suosittelisitte minun hankkivan?

Taloudessa on koira mutta siitä ei lähde juuri yhtään karvaa. Ideaalisesti haluaisin jonkin vaivattomasti käytettävän imurin jolla matalalla kynnyksellä nopeasti imuroisi eteiseen kerääntyvät hiekat ja pikkukivet ja keittiön lattialle kerääntyvät leivänmurut ja muut pikkuroskat. Olisi hyvä että laite olisi sellaista kaliiberia että sillä pystyisi myös imuroida koko asunnon jossa lattiapinnat on pääosin laminaattia ja muutama matto. Olennaista on myös että imuri mahtuu käymään helposti esim. sohvan ja sängyn alla. Kätevää olisi jos imuriin löytyisi sellainen suulake millä imuroi yksittäisiä sopukoita asunnossa ja autossa.

Dysonissa taitaa olla konkat sijoitettu moottorin viereen ja odotettavissa että hajoaa kuumuudesta takuun jälkeen.

Sain tossa ilmatteeks tommosen Dyson Cinetic big ball absolute 2 johdollisen imurin ja ihmettelin että miks ei imuteho ole niin hyvä kun oon tottunu dysoneissa kun entinen on vanhempi DC33 johdollinen ja joku animal pro samaa ikäluokkaa...Putsasin sitten kauttaaltaan ton cineticin ja ei oikein imuteho parantunu niin rupesin sitten netistä tutkimaan että tossa on vain 700w moottori kun noissa vanhemmissa 1600w...
Googlasin sen verran että vissiin jonkun EU jutun takia sitten rajoitettu tota tehoa näissä uudemmissa?

"700 W maximum input power, adhering to EU eco-design power limitations."

Turbosuulake oli hyvä testisuulake kun se noissa vanhemmissa pyörii niin nopeesti että ääni on niin korkee kun joku itikan ininä, tossa uudemmassa enemmänkin kärpäsen surina

Alkoi ottamaan päähän tuo perinteinen perässä vedettävä imuri, niin tilasin Samsungin tarjouksesta Bespoke Jet Ultra 400W varsi-imurin 779€. Saapa nähdä onko tuo minkälainen. :hmm:

Juu mitäpä sitä suvereenisti parhainta varsaria varsinkaan halvemmalla ostamaan, massipäälliköt ostaa huonomman kalliimmalla... On Sampassa toki absoluuttisesti kivempi putsata/pestä pölysäiliö ja karkeasuodatin.

Tuo Dyson Gen5detect on ilmeisen hyvä joo, mutta on kyllä yllättävän "vanha" jo.

Ollaanko sitten jo siinä pisteessä, että varsi-imurien "graalin maljat" eli lähinnä varmaankin imuteho on jo siinä missä näihin massoihin on saatavissa.

Mielellään näkisi kyllä tuota Boschin akkusysteemiä, että sama akku työkalulle ja imurille muiltakin merkeiltä.

Eipähän sillä, robotti-imurit ja niiden erinomainen toiminta lykänneet paremman varsi-imurin hankintaa (ja toki varsi-imurin korkea hinta myös esteenä), kun nykyinen toimii välttävästi (Jet Pet 75).

1781085928622.png
4

Mielellään näkisi kyllä tuota Boschin akkusysteemiä, että sama akku työkalulle ja imurille muiltakin merkeiltä.
Meillä Hikokin 36v varrellinen rikka-imuri käytössä. Verraten "kalliihkoita" suomessa, mutta Amazon.co.jp:stä lohkesi alta puoleen hintaan suomikauppoihon verrattuna.

Eihän tuo mikään dyysoni ole ja rikka-säiliöt aika onnettoman kokoisia, mutta kyllä tuolla rikkalapion korvaa ja vetelee portaat ja robolta vajaaksi jäävät pikkunurkat ihan tarpeeksi mukavasti. Hankin myös läjän harjalisäkillikkeitä, niin menee auton verhoiluin siistiminen tuolla suht siedettävästi kanssa. Käyttö-aika n. 20min yhdellä latingilla 2,5ah perusakulla.

Samsungin Jet 75 (mikä lie, en muista mallia) akku tai varmaankin siis akku antautui, kun välkkyy laturiin laitettaessa.

Onko mitään tehtävissä? Taitaa olla ehkä n.2.5v vanha. Akkua mietin siis. Saaneeko jostain halvalla adapteria johonkin 18v akkuun (makita, dewalt tms.) tai jostain ns. korvikeakkua.
Akut ehkä kalliinpuoleisia ainakin samsung.com

Laite ei muutenkaan mikään nyt ns. priima ole ollut, mutta ei viitsi maksaa 550-600e uudestakaan. Onko tyyliin jotain uudelleen kennotusta "halvalla" tai jotain tee se itse miehen kikkoja, kun eipä tuolla toimimattomalla sinänsä arvoa ole.

Oyomba VCA-SBT90/XAA Battery for Samsung Jet 75 Battery, 3.5Ah, 21.6V 75.6Wh Compatible with Samsung Jet 75/75+/75 Pet/Jet 90/90+, VS20R9046T3/AA VS20T7536T5/AA: Amazon.de: Home & Kitchen EDIT: Jaa ei toimiteta Suomeen, sekin ongelma vielä.

Toimineeko?

Samsungin Jet 75 (mikä lie, en muista mallia) akku tai varmaankin siis akku antautui, kun välkkyy laturiin laitettaessa.

Onko mitään tehtävissä? Taitaa olla ehkä n.2.5v vanha. Akkua mietin siis. Saaneeko jostain halvalla adapteria johonkin 18v akkuun (makita, dewalt tms.) tai jostain ns. korvikeakkua.
Akut ehkä kalliinpuoleisia ainakin samsung.com
Kokeile vaikka tällaista, ei ole kovin kallis 100% Original Sweeper Battery VCA-SBT90 for Samsung Vs9000 Jet90 Jet75 Jet90E VCA-SBT90 Cordless Handheld Vacuum Cleaner Battery - AliExpress 44

Lupailin Lubluelu-käyttökokemuksia muutaman kerran jälkeen (Lubluelu 202). Näyttää tuo Verkkiksen Ströme aika samannäköiseltä, olisikohan sama tehdas tehnyt molemmat. En tutkinut asiaa tarkemmin. Enivei Lubluelue 202, lopullinen hinta jostain pienestä tarjouksesta + postien jälkeen 162,46 euroa extra-akulla ja 4x ylimääräisellä HEPA filterillä (jotka muuten kaikki tulivat omissa paketeissaan eri kuljetusyrityksiltä).

Hyvää:
  • Erittäin näppärä käyttää, seisoo omilla jaloillaan ja pienellä liikkeellä käyttövalmis
  • Valo näyttää sopivasti likaa ja pölyä; välillä luulee lattian kolhujen olevan sotkua joka ei lähde imuteholla, mutta ei siis oikeasti ongelma
  • Toimii ok villamatolle, jota etukäteen pelkäsin (ei varmasti saa yhtä puhtaaksi kuin nuo Dysonit sun muut vehkeet, mutta varpaankynnet ym lähtevät matkaan melko helposti parilla ylimenokerralla)
  • Juuri sopivasti "taittuvampi" kuin oma vanha Electroluxin normaali imuri, eli pääsee ruokapöydän jalkojen alta imuroimaan helposti kaikki kohdat, ilman että pitää siirrellä huonekaluja ym
  • Oma työhuoneen matto puhdistuu kivasti, imuteho on juuri sopiva (Mid) jotta matto pysyy paikallaan, mutta kaikki näkyvä lika kuten ruoanmurut sun muut lähtevät pois
  • Johdoton imurointi on mukavaa! Kun on hirveä hässäkkä päällä, ei tulisi mieleenkään "alkaa imuroida", mutta tällaisella johdottomalla vehkeellä voi pahimmat kivet ja ruoanmurut napata nopeasti pois vaikka kesken sukulaisten vierailun, jos tarpeeksi ärsyttää (sukulaiset tai kivet)
Huonoa:
  • Pieni "lelumaisuus" häiritsee, vähän siis ns. muovinen
  • Syklonin takia (?) kivet ja muut murut pyörivät joskus iäisyyden ja aiheuttavat turhaa ja ikävää melua, ja väärän tunteen imutehosta (eli koko ajan tuntuu kuin tulisi paljon pikkukiviä imettyä, vaikka ne on vain ne samat kivet mitkä siellä pyörivät ympyrää); tässä vähän auttaa jos säiliössä on paljon pölyä ja muuta pehmeämpää materiaalia
  • Muutenkin äänet ovat vähän ikävää vinkumista, vaikka melutaso on melko maltillinen (varsinkin Low- ja Mid-tehoilla)
  • Aivan listojen reunoilta ei ota roskaa pois (pöly tuntuu lähtevän ok, mutta pienet murut tai kivet eivät, jos ovat listassa kiinni tai jossain sopivassa kolossa; pienellä liikehdinnällä nekin yleensä lähtevät, mutta vaatii vähän extratyötä)
  • Sininen merkkivalo (Low/Med/Hi) on aika surkea ja vaikea nähdä jos ympäröivää valoa on paljon, muutenkin tehon vaihtaminen ei ehkä ihan parasta, kun pitää ns. cyclettää
Muuta:
  • Akku "ok"; kestää Med-tasolla ehkä 30 minuuttia? Riitti hyvin 75 neliön kämpän siivoukseen yhtäjaksoisesti, ja sitä ennen pieneen testirupeamaan. Ehkä tällä kaksi kertaa onnistuisi peruskäytöllä koko lattiapinta-alan imuroida ennen kuin akku pitää ladata. Akku tosin ei tuntunut antavan mitään ennakkovaroitusta, yhtäkkiä vain lopetti toiminnan, siitä miinus. Lataus taitaa kestää sen 4+ tuntia.
  • Puhdistus sinänsä helppo, kansi auki ja pölyt tippuu roskiin, mutta tämän kanssa varmaan sattuu vielä vahinkoja. Nyt oli pöly tiivistynyt kivasti aika kiinteäksi (varmaan ihan ominaisuus tämäntyyppisissä?), mutta mahtaako aina mennä niin. HEPA-suodatinta en ole vielä puhdistanut, ohjekirjan mukaan helpohko homma.
Kokonaisuutena olen tyytyväinen. Oma käyttötarkoitus siis 75 m2 kerrostalokämppä, ei eläimiä. Toimii hyvin tällaisessa "arkisiivouksessa", jossa päätarkoitus on saada näkyvä pöly ja lika pois. Ehkä tässä tulee siivottua vähän ahkerammin, joten vaikutus on nettopositiivinen, vaikka tehossa vanhalle imurille häviääkin. Vanha imuri on siirtynyt parvekkeelle odottamaan mahdollisia suursiivouksia.

En osaa verrata muihin markkinoilla oleviin muuten kuin sen mitä olen käsikopeloinut kaupoissa. Boschit, Samsungit ja Dysonit tuntuivat aika painavilta omaan käteen kun tyyppasin, mutta en tiedä miten imutehojen kanssa. Tämä Lubluelu on selvästi kevyempi kuin nuo, ja painojakauma on ok vaikka akku onkin peräpäässä (tämä oli ainakin noiden tehokkaampien Boschien ikävä puoli). Käsituntumalta halpisversiot joissa akku on varressa tuntuivat melkein mukavimmilta, jos ihan totta puhutaan (mutta taitavat muilta osin sitten olla surkeita, eikä sitä akkua voi vaihtaa niissä).

Mutta tärkein: Vaimo on tyytyväinen kun imuroidaan useammin/helpommin/nopeammin.

Onko tästä nyt kokemuksia parempaan/huonoon suuntaan?

Itsellä tilanne, että imuri meni jakoon ja pitäisi uutta etsiä. Johdolliset toimii ihan OK ja ei tarvitse, kun yhden kerran vaihtaa pistoketta 54 neliö kämpässä. Silti vaan houkuttelisi langaton ja tämä sattui silmään, kun selaili taaksepäin viestejä.

En tiedä onko ihan sama, spekseissä 1 extra akku ja 2x hepa filtereitä ainakin kuvassa? Hinta tullut tuosta alaspäin, niin miten näkisit onko kannattava ostos?

Voi tietysti linkkailla muitakin 100e molemmin puolin, jos tulee mieleen muillakin.

Haulla ei näyttänyt ketjussa olevan juttua Russell Hobbsin imureista. Onko kellään oman käden kokemusta tai vaikka luotettavampaa toisenkin käden tietoa millaisia pelejä ovat?

Tausta-ajatuksena siis ollut ehkä hankkia tehokkaampaa varsi-imuria nykyisen Electroluxin rikka-imurin tilalle kun robotti hoitelee perusimurointia suht mallikkaasti. Ison imurin kaiveleminen tuntuu nykyään kovin vaivalloiselta eikä millään viitsis mutta rikkari taas on vähän tuhnu mm. sohvan imurointiin tai muuhun yhtään vaativampaan.

Osui silmään telialla tämä kyseinen malli asiakasetuhintaan 99 euroa, ei olis ainakaan hinnankiroissa ja vaikuttaa suht tehokkaalta toosalta kun 550W moottori kuitenkin koneessa…

Viimein tuli katsottua tarjontaa löytyisikö joku geneerinen lattiateline varsi-imureille niin ei tarvitsisi tuota Boschin telinettä alkaa asentelemaan suoraan seinään.

Löytyi Amazonista tällainen ja näyttäisi toimivan aika hyvin näiden Boschin parempien mallien kanssa. Harmaa malli alennuksessa ~55 euron hintaan + toimituskulut.

1784403741608.png

Viimeksi muokattu:
Hei!

Pitäisi ostaa reilu 50 neliöiseen kaksiooni perinteinen pölynimuri. Itsehän en näistä ymmärrä sitten yhtään mitään, joten tänne kysymään apua.

Minulla ei ole lemmikkejä, lattiamateriaalina vinyylilankku. Melu ei haittaa, ja kun olen aikaisemmin käyttänyt niin huonoja imureita, haluaisin jonkin vaihtoehdon mahdollisimman hyvällä imuteholla. Erikoistoiveena olisi, että sillä olisi hyvä ja helppo imuroida verhoiltua sohvaa ja jenkkisänkyä, esimerkiksi hiuksista.

Arvostan monipuolisia tai hyviä suulakkeita, ja oikeastaan näistäkin kuulisin mielelläni vinkkejä, mitä kannattaisi olla.

Budjetiksi olen ajatellut noin 200e, mutta hyvin perustein olen valmis joustamaan hinnassa ylöspäin (tai siinä tilanteessa, että kuvaukseen sopivaa hyvää vaihtoehtoa ei tuolla hinnalla ole mahdollista saada).

Kuulisin mielelläni suosituksia! Powerista minulle tarjottiin tätä Mielen imuria tuohon 200 euron hintaan:

Miele Guard M1 -pölynimuri

Imuri on ulkomuodolta mieleeni ja vaikutti tehokkaalta, mutta suulakkeiden monipuolisuus mietitytti. Onko suositella parempia vaihtoehtoja 200 euron hintaluokassa tai perusteiden kanssa hieman arvokkaampia malleja?

Onko muuten jotain merkitystä, onko imuri pölypussiton vai pussillinen? Itselle sinänsä käy molemmat.

Viimeksi muokattu:
Hei!

Pitäisi ostaa reilu 50 neliöiseen kaksiooni perinteinen pölynimuri. Itsehän en näistä ymmärrä sitten yhtään mitään, joten tänne kysymään apua.

Minulla ei ole lemmikkejä, lattiamateriaalina vinyylilankku. Melu ei haittaa, ja kun olen aikaisemmin käyttänyt niin huonoja imureita, haluaisin jonkin vaihtoehdon mahdollisimman hyvällä imuteholla. Erikoistoiveena olisi, että sillä olisi hyvä ja helppo imuroida verhoiltua sohvaa ja jenkkisänkyä, esimerkiksi hiuksista.

Arvostan monipuolisia tai hyviä suulakkeita, ja oikeastaan näistäkin kuulisin mielelläni vinkkejä, mitä kannattaisi olla.

Budjetiksi olen ajatellut noin 200e, mutta hyvin perustein olen valmis joustamaan hinnassa ylöspäin (tai siinä tilanteessa, että kuvaukseen sopivaa hyvää vaihtoehtoa ei tuolla hinnalla ole mahdollista saada).

Kuulisin mielelläni suosituksia! Powerista minulle tarjottiin tätä Mielen imuria tuohon 200 euron hintaan:

Imuri on ulkomuodolta mieleeni ja vaikutti tehokkaalta, mutta suulakkeiden monipuolisuus mietitytti. Onko suositella parempia vaihtoehtoja 200 euron hintaluokassa tai perusteiden kanssa hieman arvokkaampia malleja?

Onko muuten jotain merkitystä, onko imuri pölypussiton vai pussillinen? Itselle sinänsä käy molemmat.
Käytännössä hyviä merkkejä imureissa on kaksi, Electrolux ja Miele. Pölypussittomissa on etunsa mutta myös ongelmansa. Itse en muita harkitsisi kuin pölypussillisia ellei kyse ole rikkaimurista tms.

Electroluxin plussia on hinta, S-bag suodattimet joita löytyy joka marketista sekä se että niissä on lähes aina HEPA-suodatin vakiona. Esimerkiksi 600-sarjan mallit on ihan kelvollisia.

Mielet on hyviä, laadukkaita ja hieman kalliimpia eikä pölypusseja löydy ihan niin helposti kuin S-Bageja mutta on niitä silti suht hyvin saatavilla. HEPA-suodatin on vakiona vasta kalliimmissa malleissa. Miele kyllä lupaa sille vakiomallinkin Airclean-poistoilmasuodattimelle oikeita pölypusseja käytettäessä 99,99% suodatuksen, mutta se vakiomallin suodatinkotelo on sellainen joka voi vähän valskata reunoilta koska ei ole tiivistetty. Siksikin niihin kannattaa se HEPA-suodatin hankkia niin hienojakoinen pöly ei päädy takaisin huoneilmaan. Se maksaa n. 35e lisää jos sitä ei ole vakiona. Jos Mieleen päädyt niin esim. verkkiksessä on Guard S1 nyt 149e, se on M1 mallia kompaktimpi, mukavampi käsitellä ja siinä on myös pidempi johto mutta moottori ja imutehot on molemmissa samat. Suulakkeet taisi myös olla samat. Itse ottaisin kyllä S1 mieluummin kuin M1.

Mihin tahansa päädyt niin suosittelen hankkimaan myös Twinner-suulakkeen (se harmaa). Ostin sellaisen edelliseen imuriin kun alkuperäinen lattiasuulake hajosi eikä sen jälkeen ole tullut käytettyä muita lattiasuulakkeita. Uuden imurin kun ostin niin laitoin siihenkin heti sen paikalleen. Tekee imuroinnista huomattavati miellyttävämpää ja nopeampaa, mahtuu mataliin väleihin ja imuroi sujuvasti myös matotkin kun huomioi sen että suulakkeen asento vaikuttaa siihen kannattaako vetää vai työntää matolla. Tuota harmaata Twinneriä löytyy hyvin eri kaupoista, maksaa n. 20e.

Edit: Käsisuulakkeita kannattaa olla ainakin rakosuulake ja tekstiilisuulake, ne tuleekin yleensä aina joka imurissa mukana. Lisäksi on hyvä olla pölyharjasuulake, sekin on usein vakiona mukana. Ellei ole niin niitä löytyy Prismasta tai Puuilosta muutamalla eurolla.

Edit2: Kannattaa myös katsoa että imurissa on teleskooppiputki sekä käsikahvassa se "luukku" jolla voi imutehoa hieman säätää. Molempia oppii arvostamaan pitkässä juoksussa.

Viimeksi muokattu:
Hei!

Itsellä oli kanssa jaakopin painia, että mitä imuria ostaa. Vaihtoehtona oli myös Jet95 verkkiksestä alennuksesta 299e. Itsellä oli Powerista jonkun aikaa Pointin imuri, joka toimi hyvin mutta lähti eri osoitteeseen.

Ostin eilen tuon yllä olevan imurin Gigantista. Vielä en ole kerennyt käyttämään, mutta vaikuttaa olevan perusominaisuudet ja mitä revikoita katselin niin ei pahaa sanottavaa.

Itsellä jäi tuo Jet95 siitä syystä ostamatta, että kaksiossa en halunnut pitää näkyvillä imuria. Ei löytynyt mitään järkevää paikkaa missä Jet95 olisi latauksessa ja voisi näppärästi imuroida fiiliksen mukaan. Pidättäydyn normaaleissa :)

Käytännössä hyviä merkkejä imureissa on kaksi, Electrolux ja Miele. Pölypussittomissa on etunsa mutta myös ongelmansa. Itse en muita harkitsisi kuin pölypussillisia ellei kyse ole rikkaimurista tms.

Electroluxin plussia on hinta, S-bag suodattimet joita löytyy joka marketista sekä se että niissä on lähes aina HEPA-suodatin vakiona. Esimerkiksi 600-sarjan mallit on ihan kelvollisia.

Mielet on hyviä, laadukkaita ja hieman kalliimpia eikä pölypusseja löydy ihan niin helposti kuin S-Bageja mutta on niitä silti suht hyvin saatavilla. HEPA-suodatin on vakiona vasta kalliimmissa malleissa. Miele kyllä lupaa sille vakiomallinkin Airclean-poistoilmasuodattimelle oikeita pölypusseja käytettäessä 99,99% suodatuksen, mutta se vakiomallin suodatinkotelo on sellainen joka voi vähän valskata reunoilta koska ei ole tiivistetty. Siksikin niihin kannattaa se HEPA-suodatin hankkia niin hienojakoinen pöly ei päädy takaisin huoneilmaan. Se maksaa n. 35e lisää jos sitä ei ole vakiona. Jos Mieleen päädyt niin esim. verkkiksessä on Guard S1 nyt 149e, se on M1 mallia kompaktimpi, mukavampi käsitellä ja siinä on myös pidempi johto mutta moottori ja imutehot on molemmissa samat. Suulakkeet taisi myös olla samat. Itse ottaisin kyllä S1 mieluummin kuin M1.

Mihin tahansa päädyt niin suosittelen hankkimaan myös Twinner-suulakkeen (se harmaa). Ostin sellaisen edelliseen imuriin kun alkuperäinen lattiasuulake hajosi eikä sen jälkeen ole tullut käytettyä muita lattiasuulakkeita. Uuden imurin kun ostin niin laitoin siihenkin heti sen paikalleen. Tekee imuroinnista huomattavati miellyttävämpää ja nopeampaa, mahtuu mataliin väleihin ja imuroi sujuvasti myös matotkin kun huomioi sen että suulakkeen asento vaikuttaa siihen kannattaako vetää vai työntää matolla. Tuota harmaata Twinneriä löytyy hyvin eri kaupoista, maksaa n. 20e.

Edit: Käsisuulakkeita kannattaa olla ainakin rakosuulake ja tekstiilisuulake, ne tuleekin yleensä aina joka imurissa mukana. Lisäksi on hyvä olla pölyharjasuulake, sekin on usein vakiona mukana. Ellei ole niin niitä löytyy Prismasta tai Puuilosta muutamalla eurolla.

Edit2: Kannattaa myös katsoa että imurissa on teleskooppiputki sekä käsikahvassa se "luukku" jolla voi imutehoa hieman säätää. Molempia oppii arvostamaan pitkässä juoksussa.
Boschit kyllä mielestäni paremman oloisia kuin nämä. Saa myös tekstiilipintaisella letkulla, niin ei raasta seinistä maaleja/jätä tummia jälkiä. Ja se letku osoittaa ylös kuten pitää, joten senkin puolesta raastaa vähemmän seiniä ja monta kertaa helpompi kieputella kulmien/huonekalujen takaa.

Boschit kyllä mielestäni paremman oloisia kuin nämä. Saa myös tekstiilipintaisella letkulla, niin ei raasta seinistä maaleja/jätä tummia jälkiä. Ja se letku osoittaa ylös kuten pitää, joten senkin puolesta raastaa vähemmän seiniä ja monta kertaa helpompi kieputella kulmien/huonekalujen takaa.
Joo, hyvä pointti ja olen samaa mieltä sillä erotuksella että letkun ei välttämättä tarvi lähteä suoraan ylös, myös yläviistoon olevat toimii hyvin sillä letku pyörii vapaasti. Tärkeintä kuitenkin ettei letkun paikka ole heti imurin päädyssä ja ettei lähde vaakatasossa. Sellaiset imurit on kyllä hankalia syistä kuten kerroit ja lisäksi ne hajoaa herkemmin. Esim. aiemmin mainituissa Mielen S1 mallissa on letku järkevästi kuten myös mm. Electrolux 600-sarjassa. Monissa Electroluxeissa on kyllä letku just silleen hölmösti sekä myös suurimmassa osassa pölypussittomissa imureissa.

Jokin aika sitten kun oli imurihankinnat edessä, kävin tutkimassa ja testaamassa ajan kanssa monia eri merkkejä ja malleja. Harmikseni missään ei ollut Boschilta muita esillä kuin ne hinnat alkaen mallit joista ei jäänyt mulle hyvä tuntuma. Ehkä ne paremmat Boschit olisi ja varmaan onkin jo eri tason vehkeitä.

Tekstiililetkusta itsekin tykkään ja hommaisinkin jos eivät olisi niin tyyriitä.

Viimeksi muokattu:
Onko Electrolux Ultimate 800 imurista kellään kokemuksia. Letkun sijainnista ei tarvitse kommentoida, lähinnä imurin yleisestä laadusta/tehosta.

Onko jokin tietty ominaisuus tuossa sellainen mitä tarviset?

Jos vertaa esimerkiksi 600-sarjalaiseen niin tuossa on heikompi imuteho (205W vs 232W), se on yli puolet kalliimpi, hankalampi käsitellä isomman koon, letkun paikan ja sen takia ettei kaikki pyörät ole 360 astetta pyöriviä. 800-sarjalaisessa on automaattinen tehonsäätö josta jotkut tykkää, jotkut ei. Omasta mielestä se toimii välillä huonosti muttei ole pitkäaikaista kokemusta siitä. Suulakkeet on 800-sarjalaisessa paremmat. Tietty kalliimmat mallit on sliikimpiä ja nätimmän näköisiä mutta ei kalliimpi hinta korreloi aina kestävyyden kanssa, imureissa enemmän vaikuttaa se miten niitä ylläpitää, käsittelee ja käyttää. Omalla käytöllä reilun satasen imurit ovat kestäneet 7-13 vuotta.

Kannattaa käydä liikkeessä kokeilemassa ja tutkimassa eri malleja ja merkkejä jos vain mahdollista niin hahmottaa paremmin mitkä ominaisuudet on itselle tärkeitä ja saa tuntumaa eroista. Ainakin Gigantissa ja Verkkokaupassa on hyvin esillä malleja ja niitä voi testata.

Edellinen Miele Complete C3 XXL (n. 250€ ostettaessa 10v sitten) sanoi itsensä eilen irti, niin uudelle imurille tulee aika äkkiä kiire. Hyvin on rajallinen valikoima täällä Savonlinnassa käydä testailemassa, mutta tuo olisi yksi niistä mitä on Citymarketissa nähtävillä n. 250€ hintaan tarjouksessa.

Käyttäjät meillä ei ole siitä hellävaraisimmasta päästä, koska kaksi lasta ja siivotessa aina jostain syystä kiire 😅. Halvimmat karsiutuu ehkä sen perusteella jo pois.

Itselle menisi nyt tarjouksessa n. 200€ hinnalla oleva Miele Guard M1 flex, mutta vaimo arvostaisi kahvaohjausta, automaattisäätöä ja pystyasennossa putken hahloa imurin pohjassa mitä esim. Mielessä ei ole.

Varteenotettavia vaihtoehtoja otetaan vastaan.

Edellinen Miele Complete C3 XXL (n. 250€ ostettaessa 10v sitten) sanoi itsensä eilen irti, niin uudelle imurille tulee aika äkkiä kiire. Hyvin on rajallinen valikoima täällä Savonlinnassa käydä testailemassa, mutta tuo olisi yksi niistä mitä on Citymarketissa nähtävillä n. 250€ hintaan tarjouksessa.

Käyttäjät meillä ei ole siitä hellävaraisimmasta päästä, koska kaksi lasta ja siivotessa aina jostain syystä kiire 😅. Halvimmat karsiutuu ehkä sen perusteella jo pois.

Itselle menisi nyt tarjouksessa n. 200€ hinnalla oleva Miele Guard M1 flex, mutta vaimo arvostaisi kahvaohjausta, automaattisäätöä ja pystyasennossa putken hahloa imurin pohjassa mitä esim. Mielessä ei ole.

Varteenotettavia vaihtoehtoja otetaan vastaan.
Nuo onkin aika rajaavia ominaisuuksia joten vähiin käy vaihtoehdot, varsinkin tuo kahvaohjaus ja automaattinen tehonsäätö. Ei ole kokemusta sellaisista jossa molemmat niin en osaa suositella mitään omiin kokemuksiin pohjautuen.

Se on siinä imurin sivussa, ei pohjassa, mutta ehkä tämän tiesitkin. Onko joku kaappi niin tyköistuva, että sivussa oleva hahlo on huonompi kuin pohjassa oleva?
Aiemmassa Mielessä mikä hajosi on samanlainen sivussa oleva hahlo ja siihen laittaessa lattiasuulake jää vähän epäkäytännöllisesti sojottamaan imurin sivujen yli. Pohjassa olevassa hahlossa suulake jää ehkä vähän paremmin suojaan imurin pohjan taakse.

Nuo onkin aika rajaavia ominaisuuksia joten vähiin käy vaihtoehdot, varsinkin tuo kahvaohjaus ja automaattinen tehonsäätö. Ei ole kokemusta sellaisista jossa molemmat niin en osaa suositella mitään omiin kokemuksiin pohjautuen.
Automaattisäätö ei ehkä ole niin välttämätön, mutta kahvaohjaus tuppaa nostamaan hintaa vähintään sinne 200€ hujakoille.

Kiitos paljon vinkeistä! Pystyisitkö linkkaamaan oikean Twinner-suulakkeen, niin tiedän ostaa varmasti oikean?

Tällä hetkellä arvonta on käyty kahden tarjousimurin välillä:

Miele S1 Guard, 149e
Electrolux Clean 600 EB61C4DB, 129,00e

Toki tuo Mielen malli näyttäisi menneen jo loppuun, joten varmaan sen korvikkeeksi täytyisi katsoa vastaava malli, joka olisi ilmeisesti Junior-lisänimestä huolimatta tämä, pitääkö paikkansa?

Miele S1 Junior + pölypusseja, 179e

Miele tosiaan kalliimpi ja HEPA-suodatinkin pitäisi ostaa erikseen. Imuteho ilmeisesti Mielessä inasen parempi. Jos Electrolux pätkii linkatun Mielen joillakin muillakin kuin hintaperusteilla ja HEPA-suodattimella, nämä vinkit kiinnostavat (esim. suulakkeet?). Ja toki mahdolliset muut suositukset tämän hintaluokan imureista edelleen.

Kiitos paljon vinkeistä! Pystyisitkö linkkaamaan oikean Twinner-suulakkeen, niin tiedän ostaa varmasti oikean?

Tällä hetkellä arvonta on käyty kahden tarjousimurin välillä:

Miele S1 Guard, 149e
Electrolux Clean 600 EB61C4DB, 129,00e

Toki tuo Mielen malli näyttäisi menneen jo loppuun, joten varmaan sen korvikkeeksi täytyisi katsoa vastaava malli, joka olisi ilmeisesti Junior-lisänimestä huolimatta tämä, pitääkö paikkansa?

Miele S1 Junior + pölypusseja, 179e

Miele tosiaan kalliimpi ja HEPA-suodatinkin pitäisi ostaa erikseen. Imuteho ilmeisesti Mielessä inasen parempi. Jos Electrolux pätkii linkatun Mielen joillakin muillakin kuin hintaperusteilla ja HEPA-suodattimella, nämä vinkit kiinnostavat (esim. suulakkeet?). Ja toki mahdolliset muut suositukset tämän hintaluokan imureista edelleen.
Tässä parit linkit Twinneriin, löytyy kyllä muualtakin kuin noista:

Tuossa S1 Junior mallissa ei ole teleskooppiputkea joka S1 mallissa on. Juniorissa putki menee kyllä kahteen osaan säilytyksen ajaksi mutta teleskooppiputki on kätevämpi ja voi pituutta säätää tarvittaessa. Se on vähän käyttäjästä kiinni että tuleeko toimeen ilman vai ei.

Electroluxin 600 on kelpo peli 129e hintaan. Se että onko Miele S1 hintaeron väärtti riippuu käyttäjän mieltymyksistä. Molemmissa on riittävä imuteho normaalikäyttöön ja molemmat kyllä kestää arkikäyttöä. Jotkut pitää Mieleä laadukkaampana ja panostamisen arvoisena, jotkut taas ei. Oma mielipide noiden kahden mallin välillä on että jos olisivat samanhintaisia niin sitten Miele, mutta jos hintaero olisi yli ~30e niin ottaisin Electroluxin. Tarkoitan Miele S1 mallia, en junioria.

Kun jokainen katsoo ja arvostaa vähän eri tavalla eri asioita niin jos on mahdollista niin kannattaa käydä kokeilemassa jossain paikan päällä, ainakin omassa Gigantissa on nuo molemmat mallit kokeiltavana ja monia muitakin.

Poweriin voi muuten tulla hyvällä tuurilla tulla pian hyviä tarjouksia imureistakin, ne kannattaa tsekata sitten: Vuonna 2026 tapahtuu jotain suurta – Oletko valmis? - Power.fi

Miele Guard M1 Flex on nyt Giantissa 149e, aika edullinen hintahistorian mukaan. Toimitus reilu viikon päästä. Tässä normimalliin erona ilmeisesti flex-suulake jolla pääsee vaikka lämpöpatterin taakse.
Perus Guard M1 -mallit samaan hintaan Powerista ja Gigantista.

Morjesta!
Todella vanha, hyvin palvellut Dyson Ball (en muista ulkoa tarkkaa mallia) sanoi sopimuksensa irti ja lakkasi toimimasta, ei lähde enää käyntiin. Eli tuli tarve uudelle imirille.
Roborock Q5 Pro+ löytyy, mutta kiva olis olla kaverina normi imuri (varsinkin sohviin ja sänkyihon, mutta myös satunnaiseen lattian ja mattojen imurointiin + robotti-imurilta joutuu välillä rajaamaan aluetta, jos esim. esteitä tiellä tms.

Eli: Mitä imuria ostaessa kannattaa ottaa huomioon? Mitkä ovat hyviä imureita, lueskelin tätä ketjua ja täällä puhuttu Mielen ja Electroluxin (ehkä myös Boschin) olevan hyviä. Mutta ei ole ollut aiemmin tarvetta perehtyä, joten itselläni ole esim. malleista tai niiden eroista tai ylipäätään imureista mitään hajua 😁

Eli saa suositella, jos löytyy hyviä tarjouksia niin aina parempi!
- Budjetti 150€ hujakoilla (saa mennä vähän ylikin tarvittaessa, jos oikea löytyy)
- kotoa löytyy pitkäkarvainen koira ja pari lasta, eli karvoja, hiekkaa, ruuantähteitä jne. löytyy lattioilta.
- 75m2 neliö
- imutehoa pitää olla, aiemmin ollut Pointin imuri, joka alussa tuntui imevän lattiatkin mukaan, mutta hyvin pian ei imenyt edes roskia 😁

Statistiikka

Viestiketjuista
313 147
Jäsenet
84 415
Uusin jäsen
Jezbou

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom