Ilmalämpöpumput eli ILPit

Kohde on 1998 valmistunut kaksikerroksinen rinnetalo, alakerta harkkoa ja yläkerta puuta. Vesikiertoinen lattialämmitys öljyllä, huonekohtainen ilmanvaihto lämmön talteenotolla. Neliöitä 140, mutta tarkoitus on lämmittää/jäähdyttää lähinnä yläkertaa. Alakerta pysyy tasalämpöisenä melko hyvin pelkällä "maa"lämmöllä.

Mitä raati on mieltä sisäyksikön asentamisesta keittiön ja olohuoneen välille, aukkoon josta on purettu seinä niin että katon rajaan on jäänyt n. 33cm kaistale. Kuva selventänee asiaa, 1. asennusvaihtoehto on merkitty punaisella. Matala asennuskorkeus rajoittaa vaihtoehtoja aika tavalla, Panasonic LZ-malli sopisi. Korkeus 249mm, jäisi vielä vaaditut 50mm(?) laitteen ja katon väliin. LZ on korvausmalli vanhoille pumpuille, mutta ei kai se sitä pahenna?

Asennusvaihtoehto 1. kattaisi hyvin makuuhuoneet ja olohuoneen. Asennusvaihtoehto 2. olisi porraskuilu, siinä selviäisi lyhyellä putkivedolla mutta sisäyksikön huolto olisi hankalaa eikä ilmavirta ulotu "kulman takaa" makuuhuoneisiin. Muita vaihtoehtoja ei oikein tule mieleen. Ulkoyksikkö pitäisi saada talon taakse, siellä on hyvin tilaa eikä ääni häiritse nukkujia. Viimeksi oli rivarissa Fujitsun vm. 2006 pumppu makuuhuoneen seinän takana, ei koskaan enää...

pohjakuva_neliöt_nettiin.png
 
Miksi et korvaisi öljylämmitystä VILPillä ja kolmitieventtiilillä saisit myös jäähdytyksen asentamalla yhden tai useamman puhallinkonvektorin sopiviin paikkoihin?
 
Miksi et korvaisi öljylämmitystä VILPillä ja kolmitieventtiilillä saisit myös jäähdytyksen asentamalla yhden tai useamman puhallinkonvektorin sopiviin paikkoihin?
Ei ole rahhaa tuollaiseen remonttiin... Lisäksi pitää katsella miten hallituksen ilmastopolitiikka alkaa kurittaa öljylämmittäjää, tuleeko keppiä/porkkanaa ja kuinka paljon. Vaikka tuohon kämppään tekisi 20t€ lämmitysremontin niin asunnon arvo ei siitä juuri nousisi. Enkä tiedä viihdynkö tässä niin kauan että remontti maksaisi itsensä takaisin.

Jäähdytys olisi mahdollista hoitaa myös lattiaviilennyksellä. Mutta ei liene ihan halpaa vanhan Upotermin päivittäminen esim. tuollaiseksi: Itula - Lattiaviilennys.
 
Mulla ois autotalliin ilmalämpöpumppu hakusessa. ..

.. Mitähän kaikkea pitäis huomioida?

Laittaisin autotalliin kondensoivan ilmankuivaimen ilpin kaveriksi. Muuten tulee ongelmia ilmankosteuden kanssa, jos ei tallin ilmanvaihto ole sitä luokkaa, että hiukset heiluu ilmavirrassa. Itsellä on Mitsubishi 35-sarjalainen tallissa lämmityksenä (60 m2 + 30 m2 varasto ja kuntosalitilaa) ja lisänä kondensoiva ilmankuivain pömpeli Trotec, suunnilleen tämän linkin mallin mukainen muistaakseni:
Ilmankuivain TTK 90 E.

Ylläpito lämpötila tallissa talviaikaan +10 C. Kahdesta lumisesta autosta tulevaa kosteutta kuivain kerää litrakaupalla yön aikana. Kuivaimesta letku vaan lattiakaivoon, niin on huoleton systeemi, eikä tarvitse huolehtia mistään tyhjennyksistä. Suhteellinen kosteusprosentti pysyy kuivaimen ansiosta tallissa lämmityskaudella alle 60%.

Ilman kuivainta (tai tehokasta ilmanvaihtoa) sulavista autoista syntyvä ilmankosteus ruostuttaa ne autot ja pilaa tallin pinnat ja rakenteet sata-varmasti ajan mittaan. Pelkkä lattiakaivo sulamisvesille ei riitä.

Huono puoli kuivaimissa on kompressorin kova käyntiääni, hinta on joitain satasia. Ehkä uudemmat ovat hiljaisempia?
 
Laittaisin autotalliin kondensoivan ilmankuivaimen ilpin kaveriksi. Muuten tulee ongelmia ilmankosteuden kanssa, jos ei tallin ilmanvaihto ole sitä luokkaa, että hiukset heiluu ilmavirrassa.

Hyvä ajatus. Viime talvena jo havaitsin heti kun otin tallin käyttöön, että kovempaa pakkasta lukuunottamatta huippari pitää olla päällä (minimiteholla), jotta pysyy kosteus kurissa. Varsinkin lumisen auton kanssa.

Itse olen ollut vielä kahden vaiheilla että laitanko huippariin ilmankosteuden mukaan säädön vai erillisen kuivaimen.
 
Aikeissa asennuttaa
Mitsubishi Electric MSZ-LN35

Onko tuo vielä järkevä valinta hintaansa nähden? Onko mielikuvani Mitsubishin kestävyydestä tuulesta temmattu vai totuuspohjainen?

Viilennystä ei tarvita talossa hyvin toimivan viilentävän ilmanvaihtokoneen ansiosta, mutta tämä tulisi korjaamaan rikkoontuneen kattolämmityksen jättämää vajetta ja samalla pienentämään sähkölaskua.

Pari muuta ehdottamaani sisäyksikköä aiheutti ulkonäkönsä vuoksi hellasäröä, joten valintaan vaikuttaa myös ulkonäölliset seikat.

Miten ulkoyksikön resonointi minimoidaan asennettaessa tiiliseinään tai tarvitseeko sitä edes miettiä vaan normaali asennus kumitassuineen riittää, vaikka makuuhuone on seinän toisella puolella?

Onko mahdollista ohjata kesällä kondenssivedet viereiseen ränniin vai tuottaako se ongelmia talvella jäätyessään?
Tähän tyyliin :D
Imgur
 
25 on energiatehokkaampi kuin 35, ainoa ero isommissa jäähdytyksen tehossa. Kondenssipoisto on pieni letkunpätkä joka siihen jätetään, ei tarvi kovin vaikeita.
 
Miten ulkoyksikön resonointi minimoidaan asennettaessa tiiliseinään tai tarvitseeko sitä edes miettiä vaan normaali asennus kumitassuineen riittää, vaikka makuuhuone on seinän toisella puolella?
Resonoinnin riski on olemassa. Harkitsisin maatelinettä jos vaan mitenkään mahdollista.
 
Aikeissa asennuttaa
Mitsubishi Electric MSZ-LN35

Onko tuo vielä järkevä valinta hintaansa nähden? Onko mielikuvani Mitsubishin kestävyydestä tuulesta temmattu vai totuuspohjainen?

Viilennystä ei tarvita talossa hyvin toimivan viilentävän ilmanvaihtokoneen ansiosta, mutta tämä tulisi korjaamaan rikkoontuneen kattolämmityksen jättämää vajetta ja samalla pienentämään sähkölaskua.

Pari muuta ehdottamaani sisäyksikköä aiheutti ulkonäkönsä vuoksi hellasäröä, joten valintaan vaikuttaa myös ulkonäölliset seikat.

Miten ulkoyksikön resonointi minimoidaan asennettaessa tiiliseinään tai tarvitseeko sitä edes miettiä vaan normaali asennus kumitassuineen riittää, vaikka makuuhuone on seinän toisella puolella?

Onko mahdollista ohjata kesällä kondenssivedet viereiseen ränniin vai tuottaako se ongelmia talvella jäätyessään?
Tähän tyyliin :D
Imgur

Kesällä ok, talvella jäätyy. Talvella ongelma lienee kuitenkin kierrettävissä riittävän pitkällä sulanapitokaapelilla.

Ei kai talvella edes tule sisäyksiköltä kondenssivettä? Ulkoyksiköltä sen sijaan tulee ja sen alla olisi hyvä olla esim. muurauslaastipalju. Ja kyllä voi ohjata ränniin. Näin omanikin on asennettu.

Itsellä (+ firmalla, kesämökillä ja viidellä kaverilla) on juuri sama laite ja jokainen on ollut erittäin tyytyväinen ostokseen. Ulkoyksikön resonoinnista en olisi huolissaan, kunhan kumitassuja käyttää. Sekä ulko- että sisäyksikkö ovat todella hiljaisia.

Minkälaista hintaa sinulle on tarjottu laitteesta?
 
Ei kai talvella edes tule sisäyksiköltä kondenssivettä?
Ei tulekaan, mutta käsitin että samaa ratkaisua halutaan käyttää ympäri vuoden. Kesällä kondenssivedet voi ohjata sisäyksiköltä sinne samaan sadevesiviemäriin kuin talvellakin. Erona on vain se missä vettä muodostuu ja se että talvella pitää huolehtia siitä sulatuksesta, mikäli ei sitten keräyksessä käytetä juuri jotain 50l paljua tai vastaavaa, josta se hillitön jääkalikka kipataan aika ajoin jonnekin manuaalisesti.
 
Aikeissa asennuttaa
Mitsubishi Electric MSZ-LN35

Onko tuo vielä järkevä valinta hintaansa nähden? Onko mielikuvani Mitsubishin kestävyydestä tuulesta temmattu vai totuuspohjainen?

Viilennystä ei tarvita talossa hyvin toimivan viilentävän ilmanvaihtokoneen ansiosta, mutta tämä tulisi korjaamaan rikkoontuneen kattolämmityksen jättämää vajetta ja samalla pienentämään sähkölaskua.

Pari muuta ehdottamaani sisäyksikköä aiheutti ulkonäkönsä vuoksi hellasäröä, joten valintaan vaikuttaa myös ulkonäölliset seikat.

Miten ulkoyksikön resonointi minimoidaan asennettaessa tiiliseinään tai tarvitseeko sitä edes miettiä vaan normaali asennus kumitassuineen riittää, vaikka makuuhuone on seinän toisella puolella?

Onko mahdollista ohjata kesällä kondenssivedet viereiseen ränniin vai tuottaako se ongelmia talvella jäätyessään?
Tähän tyyliin :D
Imgur

Kyseinen pumppu on parhaasta päästä mitä on.

Talvella ei mitään kondessivesiä tule.

Pumpun ulkoyksikkö kannattaa asentaa maatelineelle niin ei ulkoyksikkö aiheuta melua sisälle.
 
25 on energiatehokkaampi kuin 35, ainoa ero isommissa jäähdytyksen tehossa. Kondenssipoisto on pieni letkunpätkä joka siihen jätetään, ei tarvi kovin vaikeita.
Onko näin, että meidän kannattaa sitten laittaa ehdottomasti halvempi 25, koska laite tulee ainoastaan lämmityskäyttöön talvikaudella? Kesällä saa vaikka olla pois päältä puolestani, koska jäähdytykseen sitä ei tarvita.



Ei kai talvella edes tule sisäyksiköltä kondenssivettä? Ulkoyksiköltä sen sijaan tulee ja sen alla olisi hyvä olla esim. muurauslaastipalju. Ja kyllä voi ohjata ränniin. Näin omanikin on asennettu.

Itsellä (+ firmalla, kesämökillä ja viidellä kaverilla) on juuri sama laite ja jokainen on ollut erittäin tyytyväinen ostokseen. Ulkoyksikön resonoinnista en olisi huolissaan, kunhan kumitassuja käyttää. Sekä ulko- että sisäyksikkö ovat todella hiljaisia.

Minkälaista hintaa sinulle on tarjottu laitteesta?
Hinta laitteelle 1650 € ja asennukselle 800 €. Sisältää sulatusveden ohjaimen ja sähkötyöt (neljän metrin matka sähkökaapilta pumpulle. Ei kuulemma voi ottaa virtaa liian pienen sulakkeen vuoksi viereisestä töpselistä).

Kun olet ohjannut ränniin niin mitä tapahtuu talvella? Ränni menee jäähän ja sen jälkeen vesi valuu ulkoyksikön alapuolelle? Tuleeko vettä ongelmaksi asti, jos alle ei laita paljua? Ulkoyksikkö olisi seinällä, jonne ei talvella kolata pääsyä ellei pakko ole.



Ei tulekaan, mutta käsitin että samaa ratkaisua halutaan käyttää ympäri vuoden. Kesällä kondenssivedet voi ohjata sisäyksiköltä sinne samaan sadevesiviemäriin kuin talvellakin. Erona on vain se missä vettä muodostuu ja se että talvella pitää huolehtia siitä sulatuksesta, mikäli ei sitten keräyksessä käytetä juuri jotain 50l paljua tai vastaavaa, josta se hillitön jääkalikka kipataan aika ajoin jonnekin manuaalisesti.
Samaa ratkaisua olisi tarkoitus käyttää vuoden ympäri ilman tarvetta paljun tyhjentämiselle.

Eikö ongelma vain siirry eteenpäin, mikäli asentaa sulanapitokaapelin ränniin ja ohjaa jäisen veden sadevesiputkeen, jolloin pahimmillaan saa aikaiseksi maan alla olevan putken rikkoontumisen?

Kyseinen pumppu on parhaasta päästä mitä on.

Talvella ei mitään kondessivesiä tule.

Pumpun ulkoyksikkö kannattaa asentaa maatelineelle niin ei ulkoyksikkö aiheuta melua sisälle.
Maateline ei tule kyseeseen, koska ulkoyksikkö asennetaan toisen kerroksen korkeudelle (rinnetalo) ja ulkoyksikön alapuolella on kapea käynti ulkovarastoon, jota ei kuitenkaan talvella käytetä.
 
Onko näin, että meidän kannattaa sitten laittaa ehdottomasti halvempi 25, koska laite tulee ainoastaan lämmityskäyttöön talvikaudella? Kesällä saa vaikka olla pois päältä puolestani, koska jäähdytykseen sitä ei tarvita.

Hinta laitteelle 1650 € ja asennukselle 800 €. Sisältää sulatusveden ohjaimen ja sähkötyöt (neljän metrin matka sähkökaapilta pumpulle. Ei kuulemma voi ottaa virtaa liian pienen sulakkeen vuoksi viereisestä töpselistä).

Kun olet ohjannut ränniin niin mitä tapahtuu talvella? Ränni menee jäähän ja sen jälkeen vesi valuu ulkoyksikön alapuolelle? Tuleeko vettä ongelmaksi asti, jos alle ei laita paljua? Ulkoyksikkö olisi seinällä, jonne ei talvella kolata pääsyä ellei pakko ole.

Kyllä se 35 malli on tehokkaampi myös lämmittämään kuin 25 malli.

Talvella ilmalämpöpumppu ei synnytä kondessikosteutta koska sitä syntyy vain silloin kun pumpulla jäähdytetään ja sen lisäksi sisäilma on riittävän kosteaa jolloin sen lämpötila alittaa kastepisteen pumpussa.

Eli sinne ränniin ulos ei mene talvella lainkaan vettä.

2000 euroa on käypä hinta 25 mallista perusasennuksineen.

Satasen kaksi kalliimpi taitaa olla se LN35 malli.
 
Pienempi malli on parempi, jolloin se käy pidempiä aikoja ja kestää kauemmin. Toki jos on aivan alimittainen, niin ei sekään hyvä ole.
 
Samaa ratkaisua olisi tarkoitus käyttää vuoden ympäri ilman tarvetta paljun tyhjentämiselle.

Eikö ongelma vain siirry eteenpäin, mikäli asentaa sulanapitokaapelin ränniin ja ohjaa jäisen veden sadevesiputkeen, jolloin pahimmillaan saa aikaiseksi maan alla olevan putken rikkoontumisen?
Siksi sanoinkin, että sen sulanapitokaapelin tulee olla riittävän pitkä.
 
Onko järkeä asentaa ILP kuvan mukaiseen kohtaan? Tämän omakotitalon arkkitehtuuri on sikäli haastava, että on avoimia tiloja yläkertaan, katossa menee tukipalkkeja jne. ja käytännössä eteinen on ainoa paikka, mihin ILP:n voisi saada järkevästi. Tuosta se puhaltaisi suoraan tupakeittiöön ja olohuoneeseen (kuva otettu ruokailutilasta, vasemmalla keittiö oikealla olkkari) ja lämpö pääsisi nousemaan sekä portaita, että olkkarin avointa tilaa käyttäen myös yläkertaan (ehkä jopa liikaakin). Samoin takka on matkan varrella, eli mukavasti senkin lämpö levittelisi? Ulkoyksikönkin saisi kivasti tuulen- ja näkösuojaan muutaman metrin vedolla. Mutta kun ei ole mitään hajua näistä asioista, että onko eteinen ok...

Seuraava ongelma on kohdan korkeus, joka on ehdottomasti max. 35 senttiä ja sillonkin yksi lista pitää poistaa. Ainoa korkean hyötysuhteen pumppu, jonka tähän pikaisesti etsimällä löysin, olisi Fujitsun LZCAN Nordic-sarja. Sisäyksikön korkeus 295mm ja tilavaatimus yläpuolelle 50mm, eli menisi just. SCOP/COP 4.93/5.26 4kW mallissa. Olisiko tällinen ok muiden mielestä?

ilp2.jpg
 
Onko järkeä asentaa ILP kuvan mukaiseen kohtaan? Tämän omakotitalon arkkitehtuuri on sikäli haastava, että on avoimia tiloja yläkertaan, katossa menee tukipalkkeja jne. ja käytännössä eteinen on ainoa paikka, mihin ILP:n voisi saada järkevästi. Tuosta se puhaltaisi suoraan tupakeittiöön ja olohuoneeseen (kuva otettu ruokailutilasta, vasemmalla keittiö oikealla olkkari) ja lämpö pääsisi nousemaan sekä portaita, että olkkarin avointa tilaa käyttäen myös yläkertaan (ehkä jopa liikaakin). Samoin takka on matkan varrella, eli mukavasti senkin lämpö levittelisi? Ulkoyksikönkin saisi kivasti tuulen- ja näkösuojaan muutaman metrin vedolla. Mutta kun ei ole mitään hajua näistä asioista, että onko eteinen ok...

Seuraava ongelma on kohdan korkeus, joka on ehdottomasti max. 35 senttiä ja sillonkin yksi lista pitää poistaa. Ainoa korkean hyötysuhteen pumppu, jonka tähän pikaisesti etsimällä löysin, olisi Fujitsun LZCAN Nordic-sarja. Sisäyksikön korkeus 295mm ja tilavaatimus yläpuolelle 50mm, eli menisi just. SCOP/COP 4.93/5.26 4kW mallissa. Olisiko tällinen ok muiden mielestä?

ilp2.jpg

Lämpöpumppu palstalla löytynee hyvin neuvoja myös sisäyksikön paikan valintaan.

Usein ulko-oven tai tuulikaapin oven päällä on hyvä paikka.

Lämpö leviää kohtuullisesti alakerrasta yläkertaan, mutta jäähdytyksessä viileä ilma ei tahdo sinne nousta.
 
Hinta laitteelle 1650 € ja asennukselle 800 €. Sisältää sulatusveden ohjaimen ja sähkötyöt (neljän metrin matka sähkökaapilta pumpulle. Ei kuulemma voi ottaa virtaa liian pienen sulakkeen vuoksi viereisestä töpselistä).

Kun olet ohjannut ränniin niin mitä tapahtuu talvella? Ränni menee jäähän ja sen jälkeen vesi valuu ulkoyksikön alapuolelle? Tuleeko vettä ongelmaksi asti, jos alle ei laita paljua? Ulkoyksikkö olisi seinällä, jonne ei talvella kolata pääsyä ellei pakko ole.



Samaa ratkaisua olisi tarkoitus käyttää vuoden ympäri ilman tarvetta paljun tyhjentämiselle.

Eikö ongelma vain siirry eteenpäin, mikäli asentaa sulanapitokaapelin ränniin ja ohjaa jäisen veden sadevesiputkeen, jolloin pahimmillaan saa aikaiseksi maan alla olevan putken rikkoontumisen?

Maateline ei tule kyseeseen, koska ulkoyksikkö asennetaan toisen kerroksen korkeudelle (rinnetalo) ja ulkoyksikön alapuolella on kapea käynti ulkovarastoon, jota ei kuitenkaan talvella käytetä.

kliimamarket.ee saa LN35:sta 1450 €:lla ja itselle tuli Pohjois-Suomeen kahdessa päivässä (viikonloppu välissä). Laite on täsmälleen sama. Olen tilannut tuolta itse jo kuusi pumppua ja kaverit kolme lisää. Ota se 35 25:n sijaan, koska hintaero on olematon.

Mitään lämmityskaapeleita et tarvitse, koska pumpulla ei viilennetä talvella. Kuten tuossa joku totesi, niin kondenssivettä tulee vai kesällä (viilennettäessä). Talvella vettä tuottaa ulkoyksikkö ja se hoituu helposti laittamalla yksikön alle joku astia. Kyllähän tuon voi periaatteessa hoitaa niin, että ulkoyksikön alla on joku keräyslaari, josta on johdettu oma putki ränniin. Tällöin putki kyllä tarvii jonkin sortin lämmityksen. Silloin myös rännin (ja ehkä sadevesiviemärikin?) tarvitsee sulanapidon. Ihan järjetön juttu tuo kyllä on muodostuvan veden määrään nähden, joten itse en missään nimessä tuohon alkaisi.

Siksi sanoinkin, että sen sulanapitokaapelin tulee olla riittävän pitkä.

Mitä letkua/putkea tarkalleen haluaisit lämmitellä? Kesän kondenssivedet eivät luonnollisesti jää sinne ränniin leijumaan ja jäätymistä odottamaan.
 
Mitä letkua/putkea tarkalleen haluaisit lämmitellä? Kesän kondenssivedet eivät luonnollisesti jää sinne ränniin leijumaan ja jäätymistä odottamaan.
Huoh, onpas nyt taas vaikeaa. Juurihan tuossa puhuttiin talvesta ja toiveesta saada ne ulkoyksikön kondenssivedet sinne samaiseen viemäriin myös silloin.

Tässä sama vielä kuvana:

PsipT0V.png
 
LN-35 (Helmenvalkoinen) on hyvin pelannut nyt puolisen vuotta, maksoi pk-seudulla asennettuna 2100€, josta asennuksen osuus 700€. Kytkettiin suoraan sähkötauluun, useissa yrityksissä halvin asennus oli pistorasiaan.. Android appsin UI on aika kälynen, mutta ajastus ja ohjaus onnistuu.
 
Huoh, onpas nyt taas vaikeaa. Juurihan tuossa puhuttiin talvesta ja toiveesta saada ne ulkoyksikön kondenssivedet sinne samaiseen viemäriin myös silloin.

Tässä sama vielä kuvana:

PsipT0V.png

Ok. Kuten sanoin, että en pidä saavutettua vaivattomuutta vaivan ja kustannuksen arvoisena. Mutta jos kysyjä tämän ymmärtää ja on tästä valmis maksamaan, niin jokainen tietysti tyylillään.
 
Antaa olla sen viemäriliitännän, koska vettä ei talvella kuitenkaan niin paljoa muodostu.

Jos tilaa tuolta Parimad soojuspumbad soodsa hinnaga I KliimaMarket.ee niin hoituuko takuu silti Suomen maahantuojan Scanofficen kautta?

Kyllähän se käsittääkseni EU:ssa menee niin, että voit reklamoida maahantuojalle. Joku asentaja sanoi, että suhtautuvat tähän nihkeästi, mutta käsittääkseni heillä on kuitenkin velvollisuus tähän.
 
Seuraava ongelma on kohdan korkeus, joka on ehdottomasti max. 35 senttiä ja sillonkin yksi lista pitää poistaa. Ainoa korkean hyötysuhteen pumppu, jonka tähän pikaisesti etsimällä löysin, olisi Fujitsun LZCAN Nordic-sarja. Sisäyksikön korkeus 295mm ja tilavaatimus yläpuolelle 50mm, eli menisi just. SCOP/COP 4.93/5.26 4kW mallissa. Olisiko tällinen ok muiden mielestä?

Samaa koitin tuossa aikaisemmin kysellä. Mitä olen tuosa LZ-sarjalaisesta tietoa löytänyt niin pitäisi olla soiva peli. Aika "mulkero" se on kun sisäyksikkö tulee pitkälle ulospäin. Mutta ei tuon mikään sisustuselementti ole tarkoituskaan olla, itsellä yksikkö sopii järkevästi ainoastaan yhteen paikkaan ja LZ mahtuu siihen joten... Tarkoitus on tilata pumppu kunhan vaan asentaja järjestyy.
 
Samaa koitin tuossa aikaisemmin kysellä. Mitä olen tuosa LZ-sarjalaisesta tietoa löytänyt niin pitäisi olla soiva peli. Aika "mulkero" se on kun sisäyksikkö tulee pitkälle ulospäin. Mutta ei tuon mikään sisustuselementti ole tarkoituskaan olla, itsellä yksikkö sopii järkevästi ainoastaan yhteen paikkaan ja LZ mahtuu siihen joten... Tarkoitus on tilata pumppu kunhan vaan asentaja järjestyy.

Kas vain sinulla sama homma. Toinen minkä löysin, on Panasonicin VZ-sarja, näyttäisi ainakin paperilla hyvältä ja sisäyksikön korkeus sama 295mm ja tilavaade yläpuolella kanssa 50mm. Panasonicilla on myös erityisen matalia malleja, mutta niiden speksit näytti olevan onnettomat...
 
Jos ilpillä lämmitellään niin talvella ulkoyksikön sulamisvesiä tulee huomattavasti enemmän kuin kesän kondenssivesiä sisältä. Talvella on siis huomattavasti tärkeämpää ohjata/tyhjennellä ne ulkoyksikön sulatusvedet. Nollan tuntumassa suojakeleillä vettä kertyy helposti sellainen 20L päivässä jos pumppu oikeasti tekee töitä. Noi kun jäädytät rännikaivoon niin saat kesällä ruveta sitä talon seinustaa remppaamaan. Kesällä on melkein se ja sama valutella kondenssivedet vaikka maahan. Imeytyy siitäkin.

Itse kerään talvella sulatusvedet 65L paljuun koneen alle ja käyn aina työpäivän jälkeen kippaamassa jääkuution pois. Aika helposti oppii tuntemaan ne kelit kun jäätä kertyy reilusti ja osaa huomioida tyhjennysvälissä. Kesällä menee samaan astiaan kondenssivedet, mutta niitä ei tarvitse edes tyhjennellä kun haihtuvat ennen kuin astia ehtii täyttyä.
 
Mihin ihmeeseen tämä väitteesi perustuu?

Ihan siihen faktaan, että kompura kuluu eniten käynnistyksissä. Liian tehokas laite pätkii muutaman minuutin välein, mikä ei lupaa kompuralle pitkää ikää puhumattakaan muista komponenteista.
 
Ihan siihen faktaan, että kompura kuluu eniten käynnistyksissä. Liian tehokas laite pätkii muutaman minuutin välein, mikä ei lupaa kompuralle pitkää ikää puhumattakaan muista komponenteista.

Sehän tuon mallinen pumppu säätää ihan itse sitä tehoa portaattomasti. Muutama sata wattia oli pienin lämmitysteho Mitsun LN-sarjassa.

En kyllä itse ymmärrä sitä se isompi malli olisi vähemmän kestävä.

Talvisin molemmat mallit ovat käytännössä aina päällä lämmityskäytössä. Tunnin tai muutaman tunnin välein pysähtyy lämmön tuotto kun ulkoyksikön kennon sulatusohjelma käynnistyy muutamaksi minuutiksi.
 
Onko kaksikerroksiseen asuntoon järkevää harkita multisplit ilmapumppua, kahta erillistä sisä- ja ulkoyksikköä vai pärjääkö yhdellä esim. alakerrassa? Sähkölämmitys toki on muuten käytössä, talvella varaava takka. Lämpö varmasti siirtyy yläkertaan porraskäytävästi niin ja näin, mutta viilennystä varmasti kärsii merkittävästi jos on vain 1 sisäyksikkö ja sekin alakerrassa.
 
Onko kaksikerroksiseen asuntoon järkevää harkita multisplit ilmapumppua, kahta erillistä sisä- ja ulkoyksikköä vai pärjääkö yhdellä esim. alakerrassa? Sähkölämmitys toki on muuten käytössä, talvella varaava takka. Lämpö varmasti siirtyy yläkertaan porraskäytävästi niin ja näin, mutta viilennystä varmasti kärsii merkittävästi jos on vain 1 sisäyksikkö ja sekin alakerrassa.

Multispliteillä ei mielestäni saavuta muuta etua kuin yksi ulkoyksikkö kahden sijaan. Eli jos ulkoyksiköiden määrä ei haittaa laittaisin aina erilliset koneet. Silloin on mahdollisuus vaikka jäähdyttää ylhäällä ja lämmittää alhaalla. Hintaeroa ei juurikaan ole multien ja kahden koneen välillä.
 
Toshiba Premium
Mitsubishi LN
Daikin Perfera

Tarvitsen pumpun pelkkään lämmityskäyttöön ja tuossa nyt summamutikassa valikoituneet ehdokkaat.

Mitsu sulattelee tunnin välein
Daikinia ei saa mistään
Toshibassakin varmaan joku pielessä

Mikä näistä vai joku muu? Miksi? Mitä lukemia pitäisi tuijottaa kun pumppua valitsee?
 
Toshiba Premium
Mitsubishi LN
Daikin Perfera

Tarvitsen pumpun pelkkään lämmityskäyttöön ja tuossa nyt summamutikassa valikoituneet ehdokkaat.

Mitsu sulattelee tunnin välein
Daikinia ei saa mistään
Toshibassakin varmaan joku pielessä

Mikä näistä vai joku muu? Miksi? Mitä lukemia pitäisi tuijottaa kun pumppua valitsee?
Joku Mitsubishin malli aivan ehdottomasti. Testimenestyjä ja hyötysuhde erinomainen vielä kovillakin pakkasilla.

Ilmalämpöpumput vertailussa VTT:n testien perusteella | KylmäCenter

Googleta lisää vertailuja.
 
Mitsu LN on kyllä tiedostettu testissä hyväksi, mutta juurikin lämpöpumppufoorumilla tuntuu olevan useita huonohkoja kokemuksia tiheiden sulatusvälien suhteen?
Onkohan ne ongelmat korjaantuneet täysin?
 
Voishan tuohon sun listaas lisätä vielä Sanyon, Panasonicin ja Green.

Totuus kuitenkin on, että ala on melko kilpailtu, eikä huonoa laitetta juuri ole. Kaikkien valmistajien Nordic mallit hoitaa homman, lähinnä hinta/saatavuus paikkakunnalle kysymys. :hmm:
 
Ei ainakaan oma LN25 kärsinyt sulatusongelmista talvella. Tiedä sitten miten ne ilp-foorumin propellipäät tekee ja mitä, koska tuntuu että siellä on porukoilla vähän liialle mennyt optimointi aina Niben pilppienkin kanssa.
 
Mulla on Daikin Perfera 40 (120 m2 okt) ja olen yhden lämmitys- ja yhden jäähdytyskauden perusteella tyytyväinen. Laite on hyvinkin hiljainen, koska sisäyksikkö on reilun kokoinen (n. 1m leveä) niin sitä ei tarvitse huudattaa puhallinta kolmosta isommalla ja lämpö leviää silti hyvin. eBaysta saa muutamalla kympillä wifi-palikan niin saa ohjattua mobiilisovelluksella tai esim. skriptaamlla.
 
Onko kaksikerroksiseen asuntoon järkevää harkita multisplit ilmapumppua, kahta erillistä sisä- ja ulkoyksikköä vai pärjääkö yhdellä esim. alakerrassa? Sähkölämmitys toki on muuten käytössä, talvella varaava takka. Lämpö varmasti siirtyy yläkertaan porraskäytävästi niin ja näin, mutta viilennystä varmasti kärsii merkittävästi jos on vain 1 sisäyksikkö ja sekin alakerrassa.
Itsellä on kaksi ilmalämpöpumppua ja olen tyytyväinen. Toinen on alakerrassa ja toinen yläkerran rappujen yläpäässä.

Talvella molemmat pumput lämmittää omia kerroksiaan, ja alakerran pumppu levittää lisäksi pönttöuunin lämmön koko kerrokseen. Kesäisin asuntoa viilentää vain yläkerran pumppu, viileä ilma laskeutuu portaita pitkin myös alakertaan. 30+ asteen seksiwauhelteilläkin riittää että ilmavirran suuntausta käännetään vain enemmän siihen kerrokseen minne viilennystä halutaan enemmän. Keväällä ja syksyllä lämmitykseen riittää pelkän alakerran pumpun käyttö, koska lämpö nousee luonnostaan rappuja ylös. Yläkerran pumppua voi tarvittaessa käyttää pelkässä tuuletusmoodissa, jolloin se tehostaa alhaalta nousevan lämpimän ilman leviämistä koko yläkertaan.

Eli meillä yläkerran pumppu on käytössä talvisin ja kesäisin, ja ainoastaan keväällä ja syksyllä on muutaman viikon jakso kun se on sammutettu. Alakerran pumppu on pelkkä lämmitin ja se suljetaan kun lämmityskausi päättyy ja käynnistetään uudestaan vasta syksyllä. Käyttötunteja alakerran pumpulle tulee huomattavasti vähemmän.
 
Sehän tuon mallinen pumppu säätää ihan itse sitä tehoa portaattomasti. Muutama sata wattia oli pienin lämmitysteho Mitsun LN-sarjassa.

En kyllä itse ymmärrä sitä se isompi malli olisi vähemmän kestävä.

Talvisin molemmat mallit ovat käytännössä aina päällä lämmityskäytössä. Tunnin tai muutaman tunnin välein pysähtyy lämmön tuotto kun ulkoyksikön kennon sulatusohjelma käynnistyy muutamaksi minuutiksi.

Kyllä se maksimit ottaa aina alussa.
 
Kas vain sinulla sama homma. Toinen minkä löysin, on Panasonicin VZ-sarja, näyttäisi ainakin paperilla hyvältä ja sisäyksikön korkeus sama 295mm ja tilavaade yläpuolella kanssa 50mm. Panasonicilla on myös erityisen matalia malleja, mutta niiden speksit näytti olevan onnettomat...

LZ:n sisäyksikkö on 46mm matalampi:

LZ 249 x 790 x 355mm
VZ 295 x 798 x 375mm

Itsellä tilaa on hädin tuskin 320mm, siihen sopii ainoastaan LZ. Jos korkeutta on enemmän niin ilman muuta tehokkaampi VZ.
 
LZ:n sisäyksikkö on 46mm matalampi:

LZ 249 x 790 x 355mm
VZ 295 x 798 x 375mm

Itsellä tilaa on hädin tuskin 320mm, siihen sopii ainoastaan LZ. Jos korkeutta on enemmän niin ilman muuta tehokkaampi VZ.

VZ mahtuisi just ja just. Mutta ainakin yksi ILP-asentaja sanoi, että esimerkiksi Mitsubishin LN-sarjalaisen voisi asentaa kyllä olkkariinkin, vaikka siinä on avoin tila ylös asti. Kuulemma puhalluksen saa lukittua sivulle, jolloin se puhaltelee suurimman osan lämpimästä ilmasta kyllä toivotusti tupaan.

Kaikkein mieluiten ehkä kuitenkin laittaisin pumpun tuohon eteiseen jo esteettisistä syistä. Harmi vaan, että tuo VZ näyttäisi maksavan suomessa ihan poskettomia summia. Virosta saisi kohtuullisen hintaan, mutta ei taida olla paljon ILP asentajia, jotka haluavat tulla asentamaan asiakkaan itse hankkimaa pumppua.

Harmi kun aiemmin käyttämälläni sähkärillä ei ole kylmälaiteasentajan papereita. Sähkärin tänne tarttee joka tapauksessa, jos haluaa sähköt ILP:lle hyvin, eikä törkeinä pintavetoina...
 
Kaikkein mieluiten ehkä kuitenkin laittaisin pumpun tuohon eteiseen jo esteettisistä syistä. Harmi vaan, että tuo VZ näyttäisi maksavan suomessa ihan poskettomia summia. Virosta saisi kohtuullisen hintaan, mutta ei taida olla paljon ILP asentajia, jotka haluavat tulla asentamaan asiakkaan itse hankkimaa pumppua.

Kyllä ne asentajat yleensä asentavat myös asiakkaan itse hankkiman pumpun.
 
Kyllä ne asentajat yleensä asentavat myös asiakkaan itse hankkiman pumpun.

Taitaa näissä olla niin, että ne firmat jotka myy lämpöpumppuja ja asennuksia pääbisneksenään ei välttämättä välitä asentaa kuin itse myymiään laitteita, mutta sitten ne firmat jotka tekee kylmälaite- ja sähköasennuksia päivätöinään ottaa ihan miellään nämä asennuskeikat vastaan. Niistäkin toki osa voi myydä pumpun, mutta eivät katso nenänvartta pitkin asiakkaan hankkimaakaan koska heidän päätuotteensa on palveluissa eikä pumppumyynnissä.
 
Sehän ottaa silloin se pienempikin LN25 maksimit aluksi jos LN35 ottaa myös.

Sitten molemmat säätävät tehon sen mukaan miten paljon lämpöä tai kylmää tarvitaan pirtissä.

Käyntijaksot käy liian tehokkaalla lyhyiksi ja niitä tulee enemmän, joka on huono asia.
 
Taitaa näissä olla niin, että ne firmat jotka myy lämpöpumppuja ja asennuksia pääbisneksenään ei välttämättä välitä asentaa kuin itse myymiään laitteita, mutta sitten ne firmat jotka tekee kylmälaite- ja sähköasennuksia päivätöinään ottaa ihan miellään nämä asennuskeikat vastaan. Niistäkin toki osa voi myydä pumpun, mutta eivät katso nenänvartta pitkin asiakkaan hankkimaakaan koska heidän päätuotteensa on palveluissa eikä pumppumyynnissä.

Kyllä minä sain asennustarjouksen jokaisesta firmasta, josta kysyin pelkkää asennusta itse ostamalleni laitteelle. Outoa olisi, jos työ ei kelpaisi ja asiakkaita alettaisiin nokanvartta pitkin katselemaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 348
Viestejä
4 492 360
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
Polkupoika

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom