Ilmalämpöpumput eli ILPit

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 967
Eikös tuo vaatimus taloyhtiössä vain jäähdyttävästä ole ihan bullshittiä? Mutta voivatko he myös määritellä asennuksen, että laitteen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 865
Eikös tuo vaatimus taloyhtiössä vain jäähdyttävästä ole ihan bullshittiä? Mutta voivatko he myös määritellä asennuksen, että laitteen?
Voi vaatia vain jäähdyttävän koska pelkäävät lämmittävän pilaavan talon lämmösäädöt ja lauhdevesien talojen rakenteet.
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
1 546
Toshiba Seiya 13, eli jokin hinnat alkaen-malli. Kahden sisäyksikön malleja ei ollut kovin laajasti saatavilla, ainakaan täällä päin, sellaisilta yrityksiltä, jotka suostuvat mulle tulemaan asennuksia tekemään. Lähinnä hyvää säkää, että tänä vuonna ei ole helteitä, tai ne alkavat vasta ilpin asentamisen jälkeen. Muistaakseni viime vuonna oli varsin grillaavaa jo toukokuun puolivälissä. :btooth:

Täytyy katsoa, minkälaista jälkeä ukot ovat tehneet. Ainakin väkeä siellä on häärännyt, kun kylmämies, apumies, sähkömies ja timanttiporaaja ovat olleet mun kämpässä töissä tänään. Itse olen siis töissä ollut koko päivän.
Kerro ihmeessä käyttökokemuksia toshibasta, tuo oli itselläni mietinnässä, mutta päädyin mitsubishin hr35:een johon olen ollut kyllä pirun tyytyväinen.
 
Liittynyt
05.01.2020
Viestejä
229
Kerro ihmeessä käyttökokemuksia toshibasta, tuo oli itselläni mietinnässä, mutta päädyin mitsubishin hr35:een johon olen ollut kyllä pirun tyytyväinen.
Mulla on tuo Seiya 13 pyörinyt nyt kuukauden verran. Viilennysmoodi ja auto puhallus, aika näkymätön laite ollut, ei juuri ääntä pidä (alkuun puhaltimesta kuulu joku ohut naputus, mutta se on lakannut jo) ja lämpötila on haarukassa mitä pyydetty. Ulkoyksikkö on kiinnitetty seinätelineellä tiiliseinään (puurunko), kun oli tiedossa, että kaivetaan talon ympärys auki tänä kesänä (tai kaivettiin jo). Ulkoyksikkö ei jurnuta sisälle ainakaan vielä, toki tilanne voi muuttua, kun värinänvaimennuskumit kovettuu / haprastuu, siinä vaiheessa sitten joko uudet kumit tai siirto maatelineelle. Meillä pääsee koko ajan aurinko paistamaan johonkin kohtaan taloa niin tuo punavuorattu tiili ottaa jo muutaman päivän auringonpaisteesta hyvät peruslämmöt itseensä...
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 418
Eikös tuo vaatimus taloyhtiössä vain jäähdyttävästä ole ihan bullshittiä? Mutta voivatko he myös määritellä asennuksen, että laitteen?
On bullshittiä. Se rajaus lienee ihan ok, että käytetään vain viilennykseen kerrostaloasunnoissa, mutta ei pidä rajoittaa laitteita sen takia, koska silloin laatu kärsii vehkeissä.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Tosiaan tässä Toshiba Seiya 13:ssa ei ole ajastusta? :D Eli esim tiettyinä päivinä tai kellonaikoina laite päällä ja sit joskus muullon pois. Eipä tullut mieleen, että sellainen ominaisuus voisi puuttua. Saakohan tuohon mitään päivitystä esim. kakella vai onko homma RIP.
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
442
MIten se nyt kun tulee jäähdytystarve mökille, niin miten tuo jäähdytys tulisi lopettaa? Laittaa kuivauspuhallus vähäksi aikaa vai mikä moodi? Ettei laite jäisi kosteaksi.
 
Liittynyt
27.01.2021
Viestejä
262
Tosiaan tässä Toshiba Seiya 13:ssa ei ole ajastusta? :D Eli esim tiettyinä päivinä tai kellonaikoina laite päällä ja sit joskus muullon pois. Eipä tullut mieleen, että sellainen ominaisuus voisi puuttua. Saakohan tuohon mitään päivitystä esim. kakella vai onko homma RIP.
Ei varmaan jälkikäteen saa, mutta noin yleisesti ottaen jäähdytettäessä kannattaa säätää lämpötila esim.+24° ja sitten pienellä manuaali tai automaattipuhalluksella syksyyn asti yötäpäivää päällä. Itselläni on Daikin ja siinä on kaikki mahdolliset säädöt ja tunnistimet (myös ajastin). Minulla ei ole niille mitään käyttöä. Nyt on 24° ja 2 nopeudella. Sillä mennään koko kesä. Tämä on ihan ok. Ränkläätkö ilmalämpöpumppua päälle ja pois? Ei kannattaisi – näin laite viilentää asuntosi tehokkaimmin (yle.fi)
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Ajattelin vaan, että jos sisäyksikkö rupeaa itseäni öisin häiritsemään. Tai ulkoyksikkö naapureita.. noh tällä mennään. Kun pelkkä viilentävä, niin tuskin tarvitsee ajaa kovin pitkää aikaa vuodesta tätä.
 
Liittynyt
27.01.2021
Viestejä
262
Lue tämän saman ketjun #4270 viesti pistemäisestä, eli sen ulkoyksikön äänestä. Jos pidät sitä ILP:ä 24/7 päällä niin sen ei ole tarvetta alkujäähdytyksen jälkeen nostaa tehoja. Lähes minimillä se ulkoyksikkö siellä pyörii. Mittaa vaikka jollain kännykkä sovelluksella 4m päästä. Usein taustakohina on kovempi, eikä ILP:n ulkoyksikkö muuta lukemaa juuri lainkaan.
 
Viimeksi muokattu:

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 418
Ajattelin vaan, että jos sisäyksikkö rupeaa itseäni öisin häiritsemään. Tai ulkoyksikkö naapureita.. noh tällä mennään. Kun pelkkä viilentävä, niin tuskin tarvitsee ajaa kovin pitkää aikaa vuodesta tätä.
Ilpin sisäyksiköt on varmasti hiljaisempia kuin pingiviinit tai iha vain ilmapuhaltimet tmv.
Ulkoyksikön melu ei ulkona tulevan melun yli kuulu eikä ainakaan häiritseviksi luokiteltuja desibelejä.
Omassa toshiba haorissa on näemmä vielä kaksi äänentaso säätöä ulkoyksiköllekin.
Toki innolla odotan ensimmäisiä valittajia, mutta onneksi melumittaukset menevät heidän piikkiin.
 
Liittynyt
30.01.2017
Viestejä
88
Tosiaan tässä Toshiba Seiya 13:ssa ei ole ajastusta? :D Eli esim tiettyinä päivinä tai kellonaikoina laite päällä ja sit joskus muullon pois. Eipä tullut mieleen, että sellainen ominaisuus voisi puuttua. Saakohan tuohon mitään päivitystä esim. kakella vai onko homma RIP.
Käsittääkseni tuohon voi hommata Toshiba Home AC Control wifi-moduulin jälkikäteen ja tuon mobiilisovelluksesta löytyy ajastus. Itsellä ei ole kokemusta asiasta, mutta tämä lukemani perusteella.
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 418
Käsittääkseni tuohon voi hommata Toshiba Home AC Control wifi-moduulin jälkikäteen ja tuon mobiilisovelluksesta löytyy ajastus. Itsellä ei ole kokemusta asiasta, mutta tämä lukemani perusteella.
Sovelluksesta löytyy ajastus ainakin juu.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Okei, täytyy tätä harkita tuota wifi-moduulia. Saakohan sen ihan itse laitettua siihen. Olohuoneen sisäyksikkö laski vedet alleen, vissiin tuo ei ole ihan normaalia. Käsittääkseni putkea pitkin veden pitäisi valua ulos. Laitoin härvelin pois päältä, täytyy palata huomenna asiaan.

Lisäksi timanttiporaajat puhuivat, että tulevat porausjälkeä siistimään joku päivä tässä...
 
Liittynyt
30.01.2017
Viestejä
88
Okei, täytyy tätä harkita tuota wifi-moduulia. Saakohan sen ihan itse laitettua siihen.
Saa asennettua, taisin netistä löytyviä virallisia ohjeita vilkaista vuosi sitten. Asennusfirmat eivät tietenkään suosittele. Muistaakseni tuon moduulin sai ulkomailta alle 100€ (vuosi sitten).
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 224
Tosiaan tässä Toshiba Seiya 13:ssa ei ole ajastusta? :D Eli esim tiettyinä päivinä tai kellonaikoina laite päällä ja sit joskus muullon pois. Eipä tullut mieleen, että sellainen ominaisuus voisi puuttua. Saakohan tuohon mitään päivitystä esim. kakella vai onko homma RIP.
Ainakin minun Toshiba Seiya Plus 16:ssa on ajastus, jolla voi asettaa käynnistys- ja sammutuskellonajat. Kaukosäätimessä luukun alla TIMER-kohdassa. Käyttöhjeen kohdassa "13. Ajastinkäyttö" kerrotaan miten se toimii. Onko sinulla juuri myynnistä poistunut vanha ei-Plus-malli vai Plus? Ehkä tuo on Plus-mallissa tullut uusi ominaisuus... Lisävarusteena on ilmeisesti saatavissa myös kaukosäädin, jossa on viikkoajastus.

Ohessa vielä kuva omasta kaukosäätimestäni vertailukohdaksi:
20220609_221516.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 138
Jos ei tarvittavaa löydy, niin alle 100€ saa ’älyä’ esim. Sensibolla.
DIY varmaan löytyy myös.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Ainakin minun Toshiba Seiya Plus 16:ssa on ajastus, jolla voi asettaa käynnistys- ja sammutuskellonajat. Kaukosäätimessä luukun alla TIMER-kohdassa. Käyttöhjeen kohdassa "13. Ajastinkäyttö" kerrotaan miten se toimii. Onko sinulla juuri myynnistä poistunut vanha ei-Plus-malli vai Plus? Ehkä tuo on Plus-mallissa tullut uusi ominaisuus... Lisävarusteena on ilmeisesti saatavissa myös kaukosäädin, jossa on viikkoajastus.

Ohessa vielä kuva omasta kaukosäätimestäni vertailukohdaksi:
No siis tuollaiset pitäis olla tarjouksen mukaan:

Toshiba SeiyaPlus 13
Toshiba SeiyaPlus RAS-B13E2KVG-E sisäyksikkö 2kpl
Toshiba SeiyaPlus RAS-13E2AVG-E Ulkoyksikkö

Katsoin nyt kaukosäädintä, ja sisä- ja ulkoyksiköitä.
Asennettu sisäyksikkö on: RAS-35J2KVG-ND
Ulkoyksikkö on: RAS-2M18U2AVG-E

Kake on kuvan mukainen, siinä ei ole timereitä.

IMG_20220609_222429.jpg

IMG_20220609_222518.jpg

IMG_20220609_222441.jpg
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 224
No siis tuollaiset pitäis olla tarjouksen mukaan:

Toshiba SeiyaPlus 13
Toshiba SeiyaPlus RAS-B13E2KVG-E sisäyksikkö 2kpl
Toshiba SeiyaPlus RAS-13E2AVG-E Ulkoyksikkö

Katsoin nyt kaukosäädintä, ja sisä- ja ulkoyksiköitä.
Asennettu sisäyksikkö on: RAS-35J2KVG-ND
Ulkoyksikkö on: RAS-2M18U2AVG-E

Kake on kuvan mukainen, siinä ei ole timereitä.





Ei täsmää kyllä tarjoukseen nuo toteutuneet mallinumerot. Ilmankos featuretkaan eivät täsmää. Sinulle on asennettu joku eri malli kuin mitä on tarjottu. Tuo ulkoyksikön mallinumero johtaa ainakin johonkin multi-split mallin sivuille: RAS-2M18U2AVG-E - 2 Sisäyksikköä — English ...ja sisäyksikön mallinumero johtaa Tosiba Aurora -mallin sivuille: RAS-35J2KVG-ND | RAS-35J2AVG-ND — English
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Niin. Multi-splitin toivoin, ja tuollaiset laitteet siihen tarjoukseen oltiin kynäilty. En minä noista sen enempää ymmärrä. Katsoin vaan esitteestä, että Seiyaplus jees jees, siinä on ajastinsääto kakessa jne, riittää.

tarjous.png

Edit: löysin roskiksesta asennuspöytäkirjan, ilmeisesti mulle on laitettu lämmittävä ja jäähdyttävä malli ilman että asiasta kerrotaan mitään:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.01.2021
Viestejä
262
Okei, täytyy tätä harkita tuota wifi-moduulia. Saakohan sen ihan itse laitettua siihen. Olohuoneen sisäyksikkö laski vedet alleen, vissiin tuo ei ole ihan normaalia. Käsittääkseni putkea pitkin veden pitäisi valua ulos. Laitoin härvelin pois päältä, täytyy palata huomenna asiaan.

Lisäksi timanttiporaajat puhuivat, että tulevat porausjälkeä siistimään joku päivä tässä...
Tuon wifin kautta voi tosiaan onnistua ajastus. En ole itse siihen kylläkään perehtynyt. Eikö asentaja testannut sisäyksiköltä lähtevää kondenssivesiputkea. Ilmeisesti siitä vuotavalta sisäyksiköltä ei ole putkiveto kunnossa?
Tässä video: Ilmalämpöpumpun kondenssiveden valumisen tarkastus - YouTube Tämä kannattaa itse tehdä joka kevät ennen jäähdytyskauden alkua.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
En tosiaan tiedä, olin töissä ja himaan tultuani asentajat olivat jo lähteneet aikaa sitten. Täytyy testata itse tuota valumista huomenna, nyt ei jaksa vaan nukkumaan.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 224
Niin. Multi-splitin toivoin, ja tuollaiset laitteet siihen tarjoukseen oltiin kynäilty. En minä noista sen enempää ymmärrä. Katsoin vaan esitteestä, että Seiyaplus jees jees, siinä on ajastinsääto kakessa jne, riittää.



Edit: löysin roskiksesta asennuspöytäkirjan, ilmeisesti mulle on laitettu lämmittävä ja jäähdyttävä malli ilman että asiasta kerrotaan mitään:
Just, erikoinen tilanne. Toshiba Seiya Plus taas ei ole multi-split -käyttöön sopiva, eli jokin sekaannus on tapahtunut jossain kohtaa.

Sinun kaukosäätimessäsi on kuitenkin sammutuksen ajastus tietyn tuntimäärän päähän, mutta ei käynnistyksen ja sammutuksen ajastusta kellon mukaan. Manuaalista löytyy ohje sen käyttöön: http://www.toshibapro.fi/en/tuotteet/kotitaloudet/split-system/Aurora/kayttoohje-toshiba-aurora
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Just, erikoinen tilanne. Toshiba Seiya Plus taas ei ole multi-split -käyttöön sopiva, eli jokin sekaannus on tapahtunut jossain kohtaa.

Sinun kaukosäätimessäsi on kuitenkin sammutuksen ajastus tietyn tuntimäärän päähän, mutta ei käynnistyksen ja sammutuksen ajastusta kellon mukaan. Manuaalista löytyy ohje sen käyttöön: http://www.toshibapro.fi/en/tuotteet/kotitaloudet/split-system/Aurora/kayttoohje-toshiba-aurora
Joo, sen kyllä huomasin. Olisin vaan toivonut ajastusta niin, että esim. makkarin yksikön vois laittaa pois päältä yöksi. Kyllä se sen verran ääntä pitää, ettei tuollaiseen ole normaalisti tottunut.

Huomenna tulee ruuvitagit, pitää ruveta niillä seurailemaan huoneiden lämpöjä. Ostin 4kpl. Täytyy selvitellä tuota ajastinasiaa, että saisko sen featuren nyt noihin kun kerran sellaisen mielestäni ostin. Ja mikä tuossa olkkarin yksikön poistovedessä mättää.

Lisäksi pitää fiksailla vähän reikiä, makkarin yksikköön porattiin kahdet reiät... Täytyy asentaa makkarin seinälle ryijy takaisin. Kattoropellin voinee hävittää ja hommata jokin nätimpi valaisin tilalle. Olkkariin vois vihdoin hommata omia printtejä seinälle, ei kiinnittyis huomio ilppiin.

IMG_20220609_213755.jpgIMG_20220609_213731.jpg
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Sinänsä ok. että asentavat multisplit ulkoyksikön. Tässä Tosbiban multiplit esite. RAS MULTISPLIT EU_Sales brochure_Double page_Version A-FIN.indd (toshibasuomi.fi)
Tuota Auroraa ei ole mainittu yhteensopivaksi tuon multiplit ulkoyksikön kanssa. Voi silti hyvin toimiakin. Onko noissa vedoissa sisäyksiköiltä ulospäin mitään kaatoa? Ilmeisesti kondenssivesipumppuja ei asennettu?
On niissä aika paljon kaatoa mielestäni. Johtokouru on selvästi vinossa "alamäkeen" päin. Ei kai tuossa ulkoyksikössä sinänsä mitään, samahan se mulle kai on mikä siellä hyrrää :D

Lähinnä noi sisäyksiköt nyt kiinnostaa, että miksi niissä ei ole tuota timer-kakea, ja voisiko sellaiset toimittaa tuohon minulle. Eli vaihtaa noi nyt mulla olevat toisenlaisiin kakeihin.
 
Liittynyt
27.01.2021
Viestejä
262
Käsittäkseni tuossa Aurorassakaan ei ole ilman sitä lisäpalikkaa wifiä. Sen kautta voisi enemmän ohjata?
Toshiba Aurora ilmalämpöpumppu | Tuotteet Suomalaisiin olosuhteisiin (toshibasuomi.fi)
Joku OFF ajastimella tehtävä sammutus ajastus tuossa kaiketi on: "OFF Ajastin Toshiba kaukosäädin tarjoaa erittäin kätevän automaattisen pysäytystoiminnon, ohjelmoitavissa 0.5, 1.0, 1.5, …, 9, 10, 11, 12 tuntia"
Toshiba_Aurora_ND-Ilmalampopumppu_esite.pdf (toshibasuomi.fi)
Jokatapauksessa se olohuoneen kondenssivesilinja pitää tutkia ja korjata.
 
Liittynyt
05.01.2020
Viestejä
229
Eihän siellä voi olla kondenssipuolella ilmalukkoa jne? Voihan sitä testata myös imemällä märkäimurilla poistoletkun päästä, että tuleeko mitään (ensiapuna varmaan voi kokeilla imasta letkun päästä, että onko se ihan tukossa vai lähteekö vesi liikkumaan).
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Ei ole märkäimuria tms. Saa firmasta tulla asiantuntija selvittämään, joku jolla on käsitys, tietoa ja kokemusta mitä se tekee. Käsittääkseni tuo myytiin käyttövalmiina mulle :D
 
Liittynyt
05.01.2020
Viestejä
229
Jep, noin se on, ymmärrän kyllä. Se kondenssiletku pitää säännöllisesti tarkastaa tulevaisuudessakin niin kannattaa sen verran siihen tutustua, että voi sen sitten jatkossa testata / puhdistaa itsekin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
1 692
Mielenkiintoista sekoilua Ihmemiehen asentajilla, oma juuri asennettu Seiya Plus 13 tosiaan sisältää tuommoisen isomman kaukosäätimen.

Olen pitänyt laitetta nyt jäähdytysmoodissa, tavoitteena 24 astetta ja automaattinen fan speed, ulkoyksikkö hiljaisessa tilassa. Pari ekaa yötä otin pois päältä siltä varalta että se alkaa vuotaa jostain, mutta nyt oli yön päällä.

Viilentää päivällä jo havaittavasti mutta sopivan rauhallisesti, ei tule vilu. Kondenssivesiputken päätä ihmettelen, eikö sieltä tule mitään tavaraa - aika rutikuivaa sen alla on. Mistään muualtakaan ei n. 5m pitkän putken reitiltä vettä vuoda, kaadot näyttää menevän selvästi alaspäin koko matkan, ja asentaja näytti huolehtivan siitä että kondenssiputki oli kaapelikourussa aina alimmaisena - kaiketi tämä nyt vain on normaalia tällaisella säällä kun ulkolämpötila on vuorokauden ympäri alhaisempi kuin sisälämpötila ja laite vain vähän viilentää auringon säteilylämpöjä päivällä?

Tuosta putkikourusta kuuluu muuten pieni vierestä kuuluva "jääkaappimainen" kurlutus kun ulkoyksikkö on käynnissä, kaiketi tuokin normaalia?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
159
Viilentää päivällä jo havaittavasti mutta sopivan rauhallisesti, ei tule vilu. Kondenssivesiputken päätä ihmettelen, eikö sieltä tule mitään tavaraa - aika rutikuivaa sen alla on. Mistään muualtakaan ei n. 5m pitkän putken reitiltä vettä vuoda, kaadot näyttää menevän selvästi alaspäin koko matkan, ja asentaja näytti huolehtivan siitä että kondenssiputki oli kaapelikourussa aina alimmaisena - kaiketi tämä nyt vain on normaalia tällaisella säällä kun ulkolämpötila on vuorokauden ympäri alhaisempi kuin sisälämpötila ja laite vain vähän viilentää auringon säteilylämpöjä päivällä?
Täällä kanssa Seiya eikä se kondenssivettä näillä keleillä tee oikeastaan ollenkaan. Cool-modessa pienellä kuormalla kompressori pyörii lähinnä katkokäyntiä tai ihan pientä tehoa joten kosteutta ei kerkeä kunnolla tiivistyä kennoon. Helteillä tai loppukesästä sitten eri juttu varsinkin dry-modea käyttäessä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
669
Tuli mieleen tuosta Daikinin hurinasta kun sitä ei esiinny kuin tuossa lämmityksen vaiheessa kun ”lämmitystä ei tarvita”. Onko energiatehokkuuden kannalta väliä jos laitan vaan tuon ohjeistuksen mukaisesti että laite lopettaa puhalluksen kokonaan kun saavuttaa tavoitteen?
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Kyllä tuon paketin kanssa pystyy elämään. Lämmitysominaisuus on turha, mutta ei siitä mitään haittaakaan ole. Se Wifi ja kondenssivesilinja vaan kuntoon. Olisiko tämä oikea Wifi palikka? Ilmalämpöpumpun etäohjain Toshiba Home AC Control WiFi (xn--lmppumppuhuolto-0kb22a.com)
Joo, katsotaan. Ei ole tullut vielä vastausta viesteihin, kai nille pitää antaa aikaa hieroa asiaa. Työnjohdolle täytyy vielä tänänä soitella, että mikä homma tuo kondenssivesi on. Tai sitten selvittää itse sitä illalla. En vaan tiedä paljonko tuohon viitsii koskea.

Onko laitteiden asennolla muuten mitään käytännön merkitystä? Mikään ei siis ole vatupassissa, ei sisäyksiköt eikä ulkoyksikkö. Ulkoyksikkö on lisäksi merkittävästi taaksepäin kallellaan vinossa olemisen lisäksi. Kunhan kyselen kun en tiedä.

Tyytyväisyyskysely tuli klo 11 tekstarina, ja siihen kyllä vastasin rehellisesti :darra:

Edit: työnjohdosta luvattiin, että ukko tulee selvittämään vesivuotoa maanantaina. Epäili, että kondenssivesiletku on tulpattu ja jätetty oikean alareunan reikä tulppaamatta, josta se vuotaa ulos.

Joku pintakorjausfirma tulee paklaamaan reikiä ja korjaamaan pintoja joskus ensi viikolla.

Ajastintoiminnosta työnjohtaja ei osannut sanoa mitään. Täytyy myyjän kanssa siitä tingata. Tarjouksessa kuitenkin oli Seiyaplus. Sain myös tänään myyjältä 17.3. päivätyn tilausvahvistuksen, joka näyttikin tältä:

tilausvahvistus.png

Jännä kun mulle tota tilausvahvistusta ei oo tullut ikinä. Eli tarjouksessa oli yhdet laitteet, tilausvahvistuksessa toiset laitteet, kolmannet laitteet (kaikki siis eri laitteita) asennettiin??? :darra:

Edit: no sain myyjän kiinni ja hän lupasi tuota ajastinasiaa selvittää, ja palaa asiaan kun tietää enemmän. Mahdollisesti etäohjattava kikkula sitten, hän epäili että kaukosäätimiä ei saa. Ehkä tämä tästä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 138
Vähän kyllä erikoinen tuo ajastustarve... Haluat sen ajaatetusti sammumaan, kun se pitää ääntä vieressä. Mikset vaan sammuta sitä itse, ei kai ne sun iltarutiinisi nyt minuutilleen jokapäivä samalla hetkellä ole muutenkaan.

Yleisestihän suomessa tuolle ajastukselle on muutenkin aika vähän todellista tarvetta kun talot ovat eristettyjä.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Vähän kyllä erikoinen tuo ajastustarve... Haluat sen ajaatetusti sammumaan, kun se pitää ääntä vieressä. Mikset vaan sammuta sitä itse, ei kai ne sun iltarutiinisi nyt minuutilleen jokapäivä samalla hetkellä ole muutenkaan.
No hyvä kun tunnet mun rutiinit. Mitä jos ostat 12900K:n mutta saatkin 12600K:n, no big deal? Mitä niillä turhilla pikkuytimillä tekee, ei ne auta ees peleissä..

Entä jos ostat auton jossa piti olla vakkari, mut ei ookaan? Säätyyhän kaasu jalallakin, ei ongelmaa..
Yleisestihän suomessa tuolle ajastukselle on muutenkin aika vähän todellista tarvetta kun talot ovat eristettyjä.
En nyt ymmärrä, mitä yrität sanoa. Voitko muotoilla sanomasi selkeämmin uudestaan kiitos.
 
Liittynyt
27.01.2021
Viestejä
262
Joo, katsotaan. Ei ole tullut vielä vastausta viesteihin, kai nille pitää antaa aikaa hieroa asiaa. Työnjohdolle täytyy vielä tänänä soitella, että mikä homma tuo kondenssivesi on. Tai sitten selvittää itse sitä illalla. En vaan tiedä paljonko tuohon viitsii koskea.

Onko laitteiden asennolla muuten mitään käytännön merkitystä? Mikään ei siis ole vatupassissa, ei sisäyksiköt eikä ulkoyksikkö. Ulkoyksikkö on lisäksi merkittävästi taaksepäin kallellaan vinossa olemisen lisäksi. Kunhan kyselen kun en tiedä.

Tyytyväisyyskysely tuli klo 11 tekstarina, ja siihen kyllä vastasin rehellisesti :darra:

Edit: työnjohdosta luvattiin, että ukko tulee selvittämään vesivuotoa maanantaina. Epäili, että kondenssivesiletku on tulpattu ja jätetty oikean alareunan reikä tulppaamatta, josta se vuotaa ulos.

Joku pintakorjausfirma tulee paklaamaan reikiä ja korjaamaan pintoja joskus ensi viikolla.

Ajastintoiminnosta työnjohtaja ei osannut sanoa mitään. Täytyy myyjän kanssa siitä tingata. Tarjouksessa kuitenkin oli Seiyaplus. Sain myös tänään myyjältä 17.3. päivätyn tilausvahvistuksen, joka näyttikin tältä:



Jännä kun mulle tota tilausvahvistusta ei oo tullut ikinä. Eli tarjouksessa oli yhdet laitteet, tilausvahvistuksessa toiset laitteet, kolmannet laitteet (kaikki siis eri laitteita) asennettiin??? :darra:

Edit: no sain myyjän kiinni ja hän lupasi tuota ajastinasiaa selvittää, ja palaa asiaan kun tietää enemmän. Mahdollisesti etäohjattava kikkula sitten, hän epäili että kaukosäätimiä ei saa. Ehkä tämä tästä.
Tuo tilausvahvistuksen paketti olisi ollut aivan järkevä. Nyt tuli tehokkaampi ja hiukan äänekkäämpi ulkoyksikkö ja Auroran sisäyksiköt.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 138
No hyvä kun tunnet mun rutiinit. Mitä jos ostat 12900K:n mutta saatkin 12600K:n, no big deal? Mitä niillä turhilla pikkuytimillä tekee, ei ne auta ees peleissä..

Entä jos ostat auton jossa piti olla vakkari, mut ei ookaan? Säätyyhän kaasu jalallakin, ei ongelmaa..


En nyt ymmärrä, mitä yrität sanoa. Voitko muotoilla sanomasi selkeämmin uudestaan kiitos.
Siis en moittinut sitä että nostat metelin väärin toimitetusta tuotteesta, vaan ihmettelin miksi makkarin kone pitää saada ajastettua silloin kun siinä on itse vieressä.

Ajastuksen idea on se että kone menee puoli tuntia ennen kotiin saapumista päälle ja jäähdyttää asunnon ilman että ilmastoinnin tarvitsee olla päällä koko päivän. Jos taloa ei ole eristetty, tuo kylmäkone hurraa lähes täydellä teholöa kokoajan ja kuluttaa paljon sähköä, mutta suomessa ei eristämättömiä taloja ole, jolloin se 24/7 päällä oleva laite käy auhteellisen harvoin tai pienellä teholla. Lähinnä jossain aittarakennuksen kesähuoneessa tms se kannattaisi sammuttaa.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Jaa-a. Miks jengillä on valoja automaatiikalla jne? Nykyään saa varmaan kahvinkeittimiäkin, jotka keittää kahvit kun käyttäjä herää. Miks rullaverhoja saa sähköillä, vaikka käsin pelais? Miks sälekaihtimet saa motorisoitua ja automatisoitua? Ei ole iso vaiva käsin niitä säätää aina kun menee nukkuun tai herää..

Miten tää keskustelu enää liittyy mitenkään aiheeseen? Pitäiskö jengin liittyä amish-lahkoon jos teknologia pelottaa noin paljon?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 979
Oma Panasonicin jäähdyttävä ILP on sen verran karvalakki, että mitään wifiä tai muutakaan ei ole.

Tilasin tuollaisen Broadlinkin RM4 mini IR-kaukosäädin/älypurkin sen ohjaukseen, pitäisi tuolla toimia etänä appin kautta IR-kaukosäätimen virkaa toimittamaan.

Katsotaan kunhan saan käsiini, että miten rullaa.
Piti päivittää tätä. Tuo pulikka yhdistyy WLAN-verkkoon appin avulla ja sijoitin sen keittiöön niin, että osoittaa kaapin päältä ILP:hen.

Toimii aivan mainiosti. Appi toimii ihan ok mutta suurin ongelma on tuon olemassaolevan Panasonicin kaukosäätimen ja ohjauksen yksinkertaisuus, eli ei siis näe etänä mihin arvoon mikäkin on asettu.

Mutta ei juurikaan haittaa itseä, kun olen jo oppinut ulkoa säädön. Tärkeimmät eli power ON ja tehostusmoodi ON päälle alkuun niin se riittää jos on unohtanut laittaa ILP päälle eikä olekaan kotona.

1654889818759.png
 

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
989
Tänään asennettiin Mitsubishi Eletricin HR35 viilentävä pumppu kerrostaloon. Vaikuttaa toimivan ja kivasti leviää kylmä asuntoon. Kaksi ääneen liittyvää ongelmaa jäi. Ensimmäinen on tuo aivan helvetin kova merkkipiippaus kaukosäätimen painalluksista. Onko kukaan vaimentanut kaiutinta? Teippi tai bitumilevy veisi ainakin terävimmän äänen pois. Onko ideoita tuon sijainnista Mitsun sisäyksikössä ja miten siihen pääsisi käsiksi?

Toinen ääniongelma on kondenssivesipumppu. Rasittavasti pumppu käy vähän väliä ja pumppaa vain lyhyen hetken. Ottaisin mieluummin isomman säiliön ja pidemmän pumppauksen. Kyseessä Sauerman Delta Pack "kulmapumppu". Scanofficen sivuilta esittely
No ei siinä mitään että pumppu käy vain hetken, mutta ääni on kova, todella kova suhteessa luvattuun 22dB. Asennuskotelo yksinkertaisesti on ihan täyttä paskaa ja aloinkin heti purkamaan asennusta. Pumpun päällä (ja pohjalla) on tuollainen kotelo jossa on olevinaan pumpulle jotain vaimennusta, mutta kyseessä on ehkä 1mm paksu läpyskä jonka alla on kunnon kaikukoppa. Rapsuttelin nuo muoviseinämät nyt pois ja täytyy huomenna toistaa seinäkappaleelle sama homma.

kaikukotelo.JPG

Katsotaan jos saisi käyttökelpoiseksi vaimennusmatolla ilman että täytyy alkaa rakentaa kokonaan uutta kotelointia pumpulle. Jotain kotelon toimivuudesta kertoo se että pumpun aiheuttama ääni laski voimakkaan häiritsevältä tasolta vain jonkinverran sisäyksikköä äänekkäämmäksi sillä että nappasi kannen pois... Tältä näyttää siis "vaimennettuna":

vaimennettu.JPG

Asennustiimin jäljiltä parkettiin jäi parit mukavat naarmut ja allaskaapin kelkka (vedet pumpataan siis keittiöön) ei mennyt enää kiinni. Jouduin sitten säätämään ja sahailemaan viemäriputkia että sai oven kiinni. Olisihan se voinut paremminkin kokonaisuudessaan mennä, mutta ainakin asunto jäähtyy :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
857
Tänään asennettiin Mitsubishi Eletricin HR35 viilentävä pumppu kerrostaloon. Vaikuttaa toimivan ja kivasti leviää kylmä asuntoon. Kaksi ääneen liittyvää ongelmaa jäi. Ensimmäinen on tuo aivan helvetin kova merkkipiippaus kaukosäätimen painalluksista. Onko kukaan vaimentanut kaiutinta? Teippi tai bitumilevy veisi ainakin terävimmän äänen pois. Onko ideoita tuon sijainnista Mitsun sisäyksikössä ja miten siihen pääsisi käsiksi?

Toinen ääniongelma on kondenssivesipumppu. Rasittavasti pumppu käy vähän väliä ja pumppaa vain lyhyen hetken. Ottaisin mieluummin isomman säiliön ja pidemmän pumppauksen. Kyseessä Sauerman Delta Pack "kulmapumppu". Scanofficen sivuilta esittely
No ei siinä mitään että pumppu käy vain hetken, mutta ääni on kova, todella kova suhteessa luvattuun 22dB. Asennuskotelo yksinkertaisesti on ihan täyttä paskaa ja aloinkin heti purkamaan asennusta. Pumpun päällä (ja pohjalla) on tuollainen kotelo jossa on olevinaan pumpulle jotain vaimennusta, mutta kyseessä on ehkä 1mm paksu läpyskä jonka alla on kunnon kaikukoppa. Rapsuttelin nuo muoviseinämät nyt pois ja täytyy huomenna toistaa seinäkappaleelle sama homma.



Katsotaan jos saisi käyttökelpoiseksi vaimennusmatolla ilman että täytyy alkaa rakentaa kokonaan uutta kotelointia pumpulle. Jotain kotelon toimivuudesta kertoo se että pumpun aiheuttama ääni laski voimakkaan häiritsevältä tasolta vain jonkinverran sisäyksikköä äänekkäämmäksi sillä että nappasi kannen pois... Tältä näyttää siis "vaimennettuna":



Asennustiimin jäljiltä parkettiin jäi parit mukavat naarmut ja allaskaapin kelkka (vedet pumpataan siis keittiöön) ei mennyt enää kiinni. Jouduin sitten säätämään ja sahailemaan viemäriputkia että sai oven kiinni. Olisihan se voinut paremminkin kokonaisuudessaan mennä, mutta ainakin asunto jäähtyy :)
Nykyiset kylmälaiteasentajat on ilmeisesti revitty jostain pystymetsästä ja käytetty se parin viikon koulutus, jotta saatu tarvittavat luvat. Kysyntähän on valtava näille ollut jo useamman vuoden.
Minkäänlaisia kädentaitoja näillä suhareilla ei selvästikään ole. Osaavat juuri asentaa ulko- ja sisäyksikön paikalleen ja vetää liitosvedot, mutta kaikki muu asennukseen liittyvä on täysin luokatonta räpellystä.
Tähän liittynee myös omakohtainen kokemus erään kylmälaitteen pienestä korjauksesta (täyttöliittymän kytkeminen ja katkenneen putken kiinnijuottaminen.
4-5 ns. "kylmälaiteasentajaa" ovat sanoneet että "een.. mä tommoisia ala/osaa tehdä..." Olen sanonut, että en tarvi takuuta ja paljonko maksaa? 300? 500? tunnin-kahden työ+kylmäaineet.
Kaikki kieltäytyneet. Osaisin itsekin tuon tehdä, jos olisi tarvittavat välineet, lukuunottamatta kylmäainetäyttöä.
Täytynee kouluttautua alalle jotta voisi itsekin kieltäytyä kaikista työtarjouksista.... Sttana sentään!
 
Liittynyt
27.01.2021
Viestejä
262
Tämä on lähinnä ILP:n hankkimista kerrostalon harkitseville. Lämpöpumppufoorumilla #59
Viilentävä ILP kerrostaloon | Page 2 | Lampopumput - Keskustelua lämpöpumpuista on hyvää tietoa.

Lisäksi kannattaa asentajien kulkureitiltä ja asennuspaikalta poistaa matot ja suojata asennuspaikan lattia + mahdolliset vieressä olevat huonekalut. Jos vain on mahdollista, niin olisi myös itse olla asennuksen aikana paikalla. Korostan vielä, että oma suunnitelma putkivedoista ja laitteiden asennuspaikoista on erittäin suotavaa. Asentajat eivät todellakaan tilaajan kannalta asennusta katso vaan mennään helpoimman kautta.

Usein asennussuunnitelmaa ei asentajalla edes ole vaan se muodostuu silmänräpäyksessä, kun asentaja näkee kohteen ja siinä asentaessa sitä lennossa muokataan. Kun asennus alkaa esim. aamulla klo. 08.00 niin asennus pitää olla valmis viimeistään noin klo. 13-14, jotta asentaja ehtii vielä saman päivänaikana toiseen paikkaan viimeistelemään/korjaamaan aiemman asennuksensa.

Kondenssivesipumppua kannattaa yrittää välttää viimeiseen asti. Useimmiten se myös ensimmäiseksi siitä hajoaa. Onneksi eivät paljoa maksa ja jos on kotelossa eikä sisäyksikön sisällä samanlaisen voi itsekin siihen vaihtaa. Lisäksi se 6/9mm letku voi mennä tukkoon. Ainoa järkevä paikka sitä lähteä avaamaan on kondenssivesipumpulta lähtevästä kohdasta. Jos se on sisäyksikön sisällä, niin vaatii useimmilla asentajan tilaamista paikalle.

Isommalla altaalla oleva olisi parempi, kun tyhjentää harvemmin. Pienissä kotelon tai sisäyksikön sisään asennetavissa pumpuissa on altaat koko vain jotain 0,25L ja isommissa jopa 1,7L. Isommissa on isompi/tehokkaampi moottori ja ääni usein liian kova, jos se sisätilaan ilman eristystä asennetaan. Plussana on, että isomman käyttöikä on useimmiten pidempi.

Jos ajatellaan että pahimpina hellepäivinä sisäyksiköltä voidaan pumpata 10L/vrk. niin se 0,25L pumppu käynnistyy noin 40 kertaa ja 1,7L noin kuusi. Tässä yksi hyvä isolla tankilla oleva pumppu. Ääni metrin päästä 44 dB. Vaati kunnollisen eristyksen tai sijoituksen muualle kuin pumpun sisäyksikön viereen. FP3349-MaxHiFlow-tech-sheet-UKIRE.pdf (aspenpumps.com)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 855
Nykyiset kylmälaiteasentajat on ilmeisesti revitty jostain pystymetsästä ja käytetty se parin viikon koulutus, jotta saatu tarvittavat luvat. Kysyntähän on valtava näille ollut jo useamman vuoden.
Minkäänlaisia kädentaitoja näillä suhareilla ei selvästikään ole. Osaavat juuri asentaa ulko- ja sisäyksikön paikalleen ja vetää liitosvedot, mutta kaikki muu asennukseen liittyvä on täysin luokatonta räpellystä.
Tähän liittynee myös omakohtainen kokemus erään kylmälaitteen pienestä korjauksesta (täyttöliittymän kytkeminen ja katkenneen putken kiinnijuottaminen.
4-5 ns. "kylmälaiteasentajaa" ovat sanoneet että "een.. mä tommoisia ala/osaa tehdä..." Olen sanonut, että en tarvi takuuta ja paljonko maksaa? 300? 500? tunnin-kahden työ+kylmäaineet.
Kaikki kieltäytyneet. Osaisin itsekin tuon tehdä, jos olisi tarvittavat välineet, lukuunottamatta kylmäainetäyttöä.
Täytynee kouluttautua alalle jotta voisi itsekin kieltäytyä kaikista työtarjouksista.... Sttana sentään!
Näkeehän sen kun katsoo vaikka työkkärin ilmoituksia. Valtava kysyntä kylmäasentajista, eli kaikki kelpaa jos vaan jotain pystyy tekemään.

Itse en muutama vuosi sitten asennuksen aikaan uskaltanut edes harkita minkään isomman tekijän palveluita, vaan soitin suoraan paikalliselle pikkufirmalle, jonka tiesin tekevän parin henkilön voimin pääosin kauppojen kylmälaiteasennuksia. Siellä jos ei osaa hommaa niin työt loppuu aika nopeasti.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Itsellä lämpöykkösen työnjälki oli ihan ok, jos ei lasketa sitä, että makuuhuoneen seinän porasivat kahteen kertaan kiinnitykset. Ilmeisesti siinä ongelmana oli, että laite asennettiin ensin, ja sitten timanttiporaajat totesivat, että reikää ei syystä X voi porata noin ylös ulkoseinään tms. joten sitä laitetta piti laskea vähän alaspäin.

Eivät nähdäkseni tuhonneet mitään tai vaurioittaneet pintoja. Laitteet asennettiin toivomalleni kohdalle ja letkuvedot myös.

Testailin makkarin yksikön kondenssivesiletkua. Siitä kulkee ilma ja vesi läpi hyvin. Olkkarin yksiköstä ei kulje ilma eikä vesi, eli se kondenssiveeden poisto on todennäköisesti tulpattu tukkoon, niin kuin työnjohtaja ennustikin.

Makuuhuoneessa pyynnin ollessa 26C toteutunut lämpötila sängyn tasolla on 23,4C tarkkuus"elohopea"mittarin mukaan. 4kpl ruuvitageja pitäisi tulla ensi viikolla, niin pääsee sitten mittailemaan eri huoneiden lämpötiloja, parvekkeen lämpötiloja, eri huonekorkeuden lämpötiloja jne.
 
Liittynyt
31.05.2022
Viestejä
30
Nyt on Zavelta ostettu Panasonic TZ25 seinällä mutta asennus meni ekalta asentajalta niin katastrofaalisesti, että lopulta viimeistelin asennuksen itse sähköjen osalta. Kirjoittelen tarkemmin asennuksen kulusta jahka pääsen taas koneelle.

Kysyisin, että onko kukaan huomannut näillä keleillä ilpin käytön nostavan ilmankosteutta? Mun Suomen lämpömittarin digitaalinen mittari kertoi viikolla että ilmankosteus on joku 6-8% suurempi neukkukuutioyksiössä kun pumppua käyttelee. Senhän pitäisi enemmänkin kuivattaa ilmaa viilennyskäytössä?
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
984
Kysyisin, että onko kukaan huomannut näillä keleillä ilpin käytön nostavan ilmankosteutta? Mun Suomen lämpömittarin digitaalinen mittari kertoi viikolla että ilmankosteus on joku 6-8% suurempi neukkukuutioyksiössä kun pumppua käyttelee. Senhän pitäisi enemmänkin kuivattaa ilmaa viilennyskäytössä?
Mittari luultavasti kertoo suhteellisen ilmankosteuden?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 449
Viestejä
4 199 887
Jäsenet
70 908
Uusin jäsen
Biurpo

Hinta.fi

Ylös Bottom