Ilmajäähdytys yleisthredi

Ns. helvetin huono idea, mutta jos jäähyssä ei ole menetettävää niin suosittelen kokeilemaan ihan vaan tieteen vuoksi. Saattaa jopa mahtua ihan sinällään, koska noihin yleensä speksataan milli pari tyhjää.

paljosta se ei tule olemaan kiinni, nr200p kotelon coolerin max. korkeudeksi on speksattu 155mm vented side panelilla ja 153mm glass panelilla.
 
paljosta se ei tule olemaan kiinni, nr200p kotelon coolerin max. korkeudeksi on speksattu 155mm vented side panelilla ja 153mm glass panelilla.

Eipä tuossa sitten tarvii mitään tehdä, nr200p:hen menee muistaakseni 158mm vented ja 155mm lasilla. Itsellä Mugen 5 joka 154.5mm ja hyvin menee lasin kanssa.
 
Eipä tuossa sitten tarvii mitään tehdä, nr200p:hen menee muistaakseni 158mm vented ja 155mm lasilla. Itsellä Mugen 5 joka 154.5mm ja hyvin menee lasin kanssa.
okei. hyvä tietää. valmistajan sivulla korkeudet on speksattu 155/153. redditin foorumilla oli juttua fuma 2:n istuttamistesta koteloon, joka on myös speksattu 154.5 korkeaksi. lasipaneeli ei tässä tapauksessa aivan kiinni
mennyt, heatpipejen päät ottivat lasiin kiinni ja jäivät kantamaan. valmistajien spekseissä ja ehkä yksilöissäkin on varmasti pieniä heittoja eikä tuota lopullisesti saa selville kuin kokeilemalla.

noctuassa pipejen tulpatut päät voisi helposti dremelöidä vaikka sentinkin lyhemmäksi, umpinaisista päistä ei varmasti uskalla mennä milliäkään ottamaan.

1614197738660.png
 
okei. hyvä tietää. valmistajan sivulla korkeudet on speksattu 155/153. redditin foorumilla oli juttua fuma 2:n istuttamistesta koteloon, joka on myös speksattu 154.5 korkeaksi. lasipaneeli ei tässä tapauksessa aivan kiinni
mennyt, heatpipejen päät ottivat lasiin kiinni ja jäivät kantamaan. valmistajien spekseissä ja ehkä yksilöissäkin on varmasti pieniä heittoja eikä tuota lopullisesti saa selville kuin kokeilemalla.

noctuassa pipejen tulpatut päät voisi helposti dremelöidä vaikka sentinkin lyhemmäksi, umpinaisista päistä ei varmasti uskalla mennä milliäkään ottamaan.

1614197738660.png
Kokkonen ainakin laittoi NH-U12S:n kiinni io-techin videolla ja hyvin mahtui vented-paneeli kiinni. Redditissä myös porukka vaihtanut NH-U9S:t NH-U12S:iin, kun ovat huomanneet, että isompikin mahtuu. Lasilla tosin ei taida enää tuo jäähy mennä.
 
Uuden näytönohjaimen myötä Fractal Design Define Mini C TG:n ilmanvaihto ei enää riittänytkään. Näyttis ja prossu molemmat puskevat raskaissa peleissä 170W lämpöä ja huomasin, että näytönohjain hiljeni tuntuvasti ottamalla sivupaneelin pois. Vähän huono homma, jos äänieristetyllä kotelolla tavoittelee hiljaista kokoonpanoa ja sivupaneelin pois ottaminen laskee melutasoa.

Katon moduventin poisto on ihan viimeinen ratkaisu, kun sitä kautta vuotaa kaikki äänet tehokkaasti ulos. Siispä lähdin ratkaisemaan ongelmaa laittamalla yhden Arctic P12:n pohjatuulettimeksi puhaltamaan viileää ilmaa kohti näyttistä. Samalla laskin etutuulettimia vähän alemmas, jotta ilmavirta suuntautuu enemmän kohti näyttistä.

Ihme kyllä näyttiksen tuulettimien kierrosluku tippui rasituksessa 1800 -> 1500RPM ja kone hiljeni selvästi. Kädellä kun kokeilee, niin tuossa PSU shroudin kohdalla on oikein kunnon virta viileää ilmaa, kun sekä pohja- että toinen etutuuletin puhaltavat siihen viileää. Tuo Arctic pyörii kiinteästi 1100RPM ja sen melua ei erota kokoonpanosta ollenkaan. Yksi 120mm poistotuuletin tuntuu riittävän hyvin, kun kotelossa on niin positiivinen paine, että ilmaa poistuu takaa kaikista mahdollisista aukoista. Vähän hassulta tuo aukko ja sieltä näkyvät kaapelit kyllä näyttää, mutta onneksi kone on hämärässä pöydän alla.

WhatsApp Image 2021-02-28 at 12.51.21.jpeg
 
Jätin kuitenkin noi choppailu-yritykset sikseen. NR200p koteloon em. jäähy sopi juuri ja juuri. Putken päät otti kyllä kiinni
kylkipeltiin mutta kylki meni silti kiinni. Lasipaneeli ei mennyt, joten ostin sitten tilalle Cryorig H7 Quad Lumi -jäähyn.

H7:ssa Jäähyn ylä ja alapään LEDit sääty ohjelmalla NZXT camin ohjelmalla, mutta tuota tuulettimen lediä ei vissiin pysty millään ohjaamaan, se on aina valkoinen?
Ja millähäkän tempulla itse jäänyn top ja bottom ledit sais sammumaan kun kone sammuu?
Nehän on USB headerissa kiinni.
emona asus strix b550-i. Tein näiden asuksen ohjeiden mukaan mutta ei ainakaan jäähyn ledit sammu tällä.
 
Viimeksi muokattu:
NR200 koppaan pitäisi ilmajäähyä hommata. Scythen Mugen 5 vs Ninja 5 nyt kiikarissa. Mugen vissiin menis ihan heittämällä, mutta Ninja 5 olisi mieleisempi vaihtoehto. Mutta.. Mulla on 42mm korkeat muistit ja Asrockin B450 ITX emossa on 24pin ja usb3 plugit tuossa reunassa, ja ilmeisesti pitäisi flektiä nostaa vähän ylemmäs että nuo mahtuu tuonne alle. Low profile muistien kanssa tuo ilmeisesti googletusten perusteella mahtuu, mutta kuinkahan paljon tuota flektiä on varaa nostaa ylemmäs ennen kuin ottaa sivupaneeliin kiinni? Mesh paneeli tarkoitus pistää ja 158mm olisi tilaa.

Pikaisella matikalla joskun flekti tulisi rammien päälle, ja rammit 42mm, flekti 120mm = 162mm korkea, mutta mitataanko muistin korkeus mistä kohtaa? Flekteiksi tarkoitus pistää Arcticin P12
 
Viimeksi muokattu:
Ovatko muut törmänneet ilmiöön, että kierroslukujen noustessa lämmöt nousee? Omana systeeminä on Corsair 4000D Airflow, Ryzen 5600X, SilentiumPC Fortis 3 prossujäähy, 2x Noctua AF-A14 140mm edessä ja takana kotelon mukana tulleet Corsair 120mm. GPU:na Asus TUF 6800XT.

Idlessä kun säädän Dragon Centrestä kaikkien tuulettimien paitsi prossujäähyn RPM esim. 300 niin prossun ja emon lämmöt noin 30-40 astetta. Kun taas keinotekosesti nostan kierrokset esim. 500-600 ja prossujäähyn kierrokset pysyy samana, niin lämmöt nousee johonkin 50-60. Jossain netissä luki, että CPU menee johonkin low power modeen, vai johtuuko vaan jostain ilmavirran turbulenssista? Tällä logiikalla pitäisi loadinkin aikaisia kierroslukuja laittaa matalammaksi.
img_9932-100858414-large.jpg
 
Ovatko muut törmänneet ilmiöön, että kierroslukujen noustessa lämmöt nousee? Omana systeeminä on Corsair 4000D Airflow, Ryzen 5600X, SilentiumPC Fortis 3 prossujäähy, 2x Noctua AF-A14 140mm edessä ja takana kotelon mukana tulleet Corsair 120mm. GPU:na Asus TUF 6800XT.

Idlessä kun säädän Dragon Centrestä kaikkien tuulettimien paitsi prossujäähyn RPM esim. 300 niin prossun ja emon lämmöt noin 30-40 astetta. Kun taas keinotekosesti nostan kierrokset esim. 500-600 ja prossujäähyn kierrokset pysyy samana, niin lämmöt nousee johonkin 50-60. Jossain netissä luki, että CPU menee johonkin low power modeen, vai johtuuko vaan jostain ilmavirran turbulenssista? Tällä logiikalla pitäisi loadinkin aikaisia kierroslukuja laittaa matalammaksi.
img_9932-100858414-large.jpg
kokeilisin ensin asettaa kaikki vakionopeudelle ja jokin prosessorin kuormitustesti.
Kirjaa tulokset ylös.
Sitten sama testi takatuulettimen nopeudet, esim. 150rpm suuremmilla kierrosluvuilla jne suurimpaan kelpuuttamaasi nopeuteen saakka.
Sitten kattotuulettimen johto irti ja samat testit.
Takatuuletin voi olla pullonkaula ja näin voit sulkea sen epäilyn pois, kuten myös kattotuulettimen turbulenssin :) :thumbsup:
 
Mulla on SilentiumPC Regnum RG4TF-kotelo ja siinä mukana tulleet kotelotuulettimet. Yksi niistä on alkanut välillä pöristä ärsyttävästi. Hajoamassa varmaan.

Jokatapauksessa mietin josko ostaisin kokonaan uudet. Nykyisiä kotelotuulettimia ohjataan kotelossa olevalla kytkimellä High, Low tai Off ja tästä oon tykännyt. Varmaan voin näiden nykyisten tilalle ostaa vastaavalla 3-pinnisellä liittimellä varustetut ja kytkeä samoin, niin tuo säätö toimii edelleen?

Entä jos haluaisinkin RGB:tä? Ne kytkettäneen eri tavalla. Menetänkö tuon kotelon ohjauksen jos hankin RGB:tä? Näkyy emolevylläni (MSI B450-A Pro Max) olevan yksi 4pin liitin ja ilmeisesti tähän saisi RGB:tä kiinni. Vai kannattaako ennemmin hommata erillinen kontrolleri?
 
Aika ottaa löysät pois vanhasta skylakesta, kun uus ryzeni saapuu varmaan ens kuussa™. Jäähdytin on Noctua NH-U12S. Tahnat on vaihdettu ja silti lämmöt hakkaa 100C. En viitsi sijoittaa tehokkaampaan jäähyyn enää tässä vaiheessa. Laskeeko lämmöt, jos viritän pull tuulettimen kiinni tohon jäähytornin taakse? Ihan muutaman asteen pudotus riittää ettei ala throttlaamaan.
 
Aika ottaa löysät pois vanhasta skylakesta, kun uus ryzeni saapuu varmaan ens kuussa™. Jäähdytin on Noctua NH-U12S. Tahnat on vaihdettu ja silti lämmöt hakkaa 100C. En viitsi sijoittaa tehokkaampaan jäähyyn enää tässä vaiheessa. Laskeeko lämmöt, jos viritän pull tuulettimen kiinni tohon jäähytornin taakse? Ihan muutaman asteen pudotus riittää ettei ala throttlaamaan.

Vaatisi luultavasti prossun deliddauksen ja nestemetallit sinne ytimen ja heatspreaderin väliin, että mitään merkittävää eroa tuohon saisi (tällä tippuisi varmaan sen 10-20 astetta lämmöt). Voithan tuota lisäpuhaltimen laittoa kokeilla, jos sinulta sellainen löytyy, ja katsoa auttaako se yhtään. Mutta ongelmahan noissa on se, että se lämpö ei johdu sieltä cpu ytimiltä jäähylle tarpeeksi hyvin (vakiona).
 
Aika ottaa löysät pois vanhasta skylakesta, kun uus ryzeni saapuu varmaan ens kuussa™. Jäähdytin on Noctua NH-U12S. Tahnat on vaihdettu ja silti lämmöt hakkaa 100C. En viitsi sijoittaa tehokkaampaan jäähyyn enää tässä vaiheessa. Laskeeko lämmöt, jos viritän pull tuulettimen kiinni tohon jäähytornin taakse? Ihan muutaman asteen pudotus riittää ettei ala throttlaamaan.
Omalla Ryzenilla huomasin 0-2 asteen parannuksen ton pull-tuulettimen lisäämällä, eli käytännössä ei mitään eroa virhemarginaali huomioon ottaen. Ehkä Intelillä saa jotain huomattavaa eroa, jos noin kiukaana käy.
 
Mulla on SilentiumPC Regnum RG4TF-kotelo ja siinä mukana tulleet kotelotuulettimet. Yksi niistä on alkanut välillä pöristä ärsyttävästi. Hajoamassa varmaan.

Jokatapauksessa mietin josko ostaisin kokonaan uudet. Nykyisiä kotelotuulettimia ohjataan kotelossa olevalla kytkimellä High, Low tai Off ja tästä oon tykännyt. Varmaan voin näiden nykyisten tilalle ostaa vastaavalla 3-pinnisellä liittimellä varustetut ja kytkeä samoin, niin tuo säätö toimii edelleen?

Entä jos haluaisinkin RGB:tä? Ne kytkettäneen eri tavalla. Menetänkö tuon kotelon ohjauksen jos hankin RGB:tä? Näkyy emolevylläni (MSI B450-A Pro Max) olevan yksi 4pin liitin ja ilmeisesti tähän saisi RGB:tä kiinni. Vai kannattaako ennemmin hommata erillinen kontrolleri?
Jos haluaa useamman, niin sitten kannattaa suoraan ostaa monen tuulettimen paketti. Niissä sitten voi saada kaupan päälle sen ohjaimen ja haaroittimen. Tietysti pitää varmistua, että liittimet ovat standardimallia (3/4-pin tuuletin + 4-pin 12V RGB/3-pin 5V ARGB). Tuo MSI:n emolevy tukee RGB:tä (vain yksi väri kerrallaan), mutta ei ARGB:tä (monta väriä kerrallaan). Toisaalta oma ohjain voi olla kätevämpi kuin vaihtelevan laatuiset emolevyn softat.

Tuossa olisi aika hyvä RGB-kitti. ARGB sitten maksaa enemmän. Sattuvat olemaan SPC:tä nuokin, mutta Regnumin tuulettimet eivät olleet Sigma-sarjaa vaan halvimpia mahdollisia.
SilentiumPC Sigma HP Corona RGB Kit, 120mm laitetuuletinsarja, musta/RGB - 29,90€
 
Jos haluaa useamman, niin sitten kannattaa suoraan ostaa monen tuulettimen paketti. Niissä sitten voi saada kaupan päälle sen ohjaimen ja haaroittimen. Tietysti pitää varmistua, että liittimet ovat standardimallia (3/4-pin tuuletin + 4-pin 12V RGB/3-pin 5V ARGB). Tuo MSI:n emolevy tukee RGB:tä (vain yksi väri kerrallaan), mutta ei ARGB:tä (monta väriä kerrallaan). Toisaalta oma ohjain voi olla kätevämpi kuin vaihtelevan laatuiset emolevyn softat.

Tuossa olisi aika hyvä RGB-kitti. ARGB sitten maksaa enemmän. Sattuvat olemaan SPC:tä nuokin, mutta Regnumin tuulettimet eivät olleet Sigma-sarjaa vaan halvimpia mahdollisia.
SilentiumPC Sigma HP Corona RGB Kit, 120mm laitetuuletinsarja, musta/RGB - 29,90€
Jaajaa... Se on RGB:n ja ARGB:n ero? Pitää vertailla hintoja, paljonko A-kirjaimesta pitää maksaa lisää. En ole varma haluanko edes volkkuvaloja, mutta jos ne otan, niin haluan kyllä täysin säädettävät.

Osaako nuo kontrollerit säätää tuulettimien nopeuksia myös, jos en enää tuota kotelon manuaalikytkintä pysty käyttämään?

Ja tosiaankin vaihdan kyllä noi kaikki kerrallaan.
 
Osaako nuo kontrollerit säätää tuulettimien nopeuksia myös, jos en enää tuota kotelon manuaalikytkintä pysty käyttämään?

Ja tosiaankin vaihdan kyllä noi kaikki kerrallaan.
Jos tuulettimissa on standardiliittimet (joillekin valmistajille tämä tuntuu olevan kovin hankalaa), niin ne voi edelleen liittää siihen kotelon tuuletinohjaimeen ja säätää kuten ennenkin. Tietysti alkuperäisten tuulettimien täysnopeus 1200 rpm on melko alhainen, eikä 2-asentoinen säätö välttämättä riitä nopeammille tuulettimille.

Aerocoolilla on useampia samantyyppisiä tuuletinpaketteja, joissa itse tuulettimissa ei ole standardiliittimiä, mutta kaikkea (mukaanlukien tuulettimien kierrosnopeutta) voi säätää kaukosäätimellä:
Aerocool Duo 12 Pro, 120mm ARGB-laitetuuletinsarja, 3-pack, musta/läpikuultava - 32,90€
 
Kyllä tämä Fractal Design Define Mini C vieläkin aika lämpöisenä käy.

Edessä 2 x 140mm tuuletinta ja pohjassa yksi 120mm imemässä ja takana yksi poistamassa. Yhden poistotuulettimen puhaltama ilma on todella kuumaa. RTX 3060 kellotettuna tuottaa sen 170W lämpöä BFV:ssä ja i7 9700K 150W. Katon avaaminen nostaa melutasoa erittäin paljon, eli poistotuulettimien asentaminen sinne ei tunnu hirveän mielekkäältä. Kyljen tai etupaneelin avaaminen laskee näyttiksen lämpöjä 6 asteella.

Mitähän tässä keksisi? Vai onko vain sinniteltävä nykyisellä kokoonpanolla korkeammilla lämmöillä vai katsottava jotain enemmän ilmaa kierrättävää koteloa? Kesäksi varmaan pakko ottaa ainakin pölynsuodattimet pois.

Kokeilin myös seuraavia:
- Silverstone Aeroslots PCI-suojat kotelon taakse -> niistä tuntuu virtaavan kuumaa ilmaa pois hyvin
- Huonekalutassut kotelon jalkoihin, jotta pohjatuuletin saa enemmän ilmaa
- Etutuulettimet laitoin sellaiselle korkeudelle, jossa on mahdollisimman vähän kotelon rakenteita esteenä
- Säädin tuuletinprofiilit kuntoon, eli varmistin, mitkä tuulettimet laskevat lämpöjä eniten ja mitkä meluavat eniten ja sen mukaan säätämistä

EDIT: Kyllä se ongelma on vain kuuman ilman poistossa. Katon avaaminen ei paljoa auta, mutta tuulettimen lisääminen kattoon laskee lämpöjä tuntuvasti. Näyttiksen tuulettimen kierroksia voi myös laskea 1800RPM -> 1500RPM, niin melutaso ei ainakaan nouse.

EDIT2: Nyt on pohjatuuletin katossa ja kyllä muuten auttoi. Halvimmalle mahdolliselle Ventus-jäähylle tappiin kellotettuna ei mikään huono suoritus Cyberpunkissa RT päällä. Näyttiksen tuulettimien kierrokset laskivat yli 200RPM ja lämmöt kolmella asteella.

nimetön.png
 
Viimeksi muokattu:
Millä monitorointisoftalla (W9x) saisi Pentium III:n lämpötilan näkyviin? Mm. Speedfan tai HWInfo eivät tuota näytä. 5kRPM sirkkelillä jäähdytettynä tuskin käy hirveän kuumana, mutta hyvä olisi vähän tietää kuinka paljon kehtaa kierroksia laskea.
 
Viimeksi muokattu:
Millä monitorointisoftalla (W9x) saisi Pentium III:n lämpötilan näkyviin? Mm. Speedfan tai HWInfo eivät tuota näytä. 5kRPM sirkkelillä jäähdytettynä tuskin käy hirveän kuumana, mutta hyvä olisi vähän tietää kuinka paljon kehtaa kierroksia laskea.

Joistain tuon aikakauden emoista puuttui monitorointi lämpöjen osalta kokonaan. Vaikka prosasta se lämpösensori löytyykin, niin sitä ei näe.
 
Cooleria tarvis. Menee R5 3600:lle jossa PBO päällä, budjetti max 50e ja RGB:stä plussaa.
Fortiksessa ei voi mennä pahemmin vikaan: tehoa riittää, pohja hyvin AMD:lle sopiva, ARGB-valaistus ja mukana ohjain jos ei emo tue.
 
Täällä varmaan on monia SilentiumPC Fortis 3 omistajia, niin pitääkö teillä tuuletin läheltä kuunneltuna ihan pientä "pörinää" matalilla kierroksilla? Ajattelin, että oma tuuletin oli hajoamassa ja ostin toisen, mutta sekin piti pörinää ja kuulostaa vähän moottorin ominaisuudelta. Laatu ei kyllä hirveästi vakuuta, kun vanhan johdossa on kosketushäiriö ja uuden laakeri piti lisäksi kitinää, jonka kuuli ihan sormillakin pyörittämällä. Menee takaisin kauppaan ja vanha takaisin kiinni.

Itsellä on tuollainen SilentiumPC Sigma PRO tuuletin Thermalright Macho Rev. B:ssä kiinni. Ei oikein ole hirveästi valinnanvaraa, kun pitää olla kokonaan musta 140mm tuuletin 120mm kiinnityksellä. Muutenhan tuo Macho on huikea jäähy etenkin, kun kotelo vaihtui hyvin hengittävään, mutta kun vain saisi oikeasti äänettömän tuulettimen siihen.
 
Viimeksi muokattu:
Fortis 3:sta näköjään suositeltu muille AMD-pojille, riittääkö tuo ajelemaan 5600x:ää pbo ja performance boost mikälie settingseillä? Kotelona Fractalin R6. Tuntuu että vanhoilta prossuilta periytynyt Arctic Coolingin Freezer 7 Pro ei oikein enää pidä lämpöjä kurissa kovemmilla rasituksilla.
 
Fortis 3:sta näköjään suositeltu muille AMD-pojille, riittääkö tuo ajelemaan 5600x:ää pbo ja performance boost mikälie settingseillä? Kotelona Fractalin R6. Tuntuu että vanhoilta prossuilta periytynyt Arctic Coolingin Freezer 7 Pro ei oikein enää pidä lämpöjä kurissa kovemmilla rasituksilla.
Mulla on Fortis 5800X:n kaverina. Vakio 140W oli jo liikaa yhdelle chipletille mutta 120-130W menee ihan helposti noin 80C lämmöillä(n 1000rpm). Kaverilla on 5900X ja vakiona(140W) lämpenee 72-74C samalla jäähyllä. Tuossa olisi kellotusvaraakin.
 
Täällä varmaan on monia SilentiumPC Fortis 3 omistajia, niin pitääkö teillä tuuletin läheltä kuunneltuna ihan pientä "pörinää" matalilla kierroksilla? Ajattelin, että oma tuuletin oli hajoamassa ja ostin toisen, mutta sekin piti pörinää ja kuulostaa vähän moottorin ominaisuudelta. Laatu ei kyllä hirveästi vakuuta, kun vanhan johdossa on kosketushäiriö ja uuden laakeri piti lisäksi kitinää, jonka kuuli ihan sormillakin pyörittämällä. Menee takaisin kauppaan ja vanha takaisin kiinni.

Itsellä on tuollainen SilentiumPC Sigma PRO tuuletin Thermalright Macho Rev. B:ssä kiinni. Ei oikein ole hirveästi valinnanvaraa, kun pitää olla kokonaan musta 140mm tuuletin 120mm kiinnityksellä. Muutenhan tuo Macho on huikea jäähy etenkin, kun kotelo vaihtui hyvin hengittävään, mutta kun vain saisi oikeasti äänettömän tuulettimen siihen.

Fortis 3 ei itsellä kuulu ollenkaan ulos kotelosta. Ostin niitä kaksi tarjouksesta ja nyt ne jäähdyttelee kaikkia koneita täällä.

Fortis 3:sta näköjään suositeltu muille AMD-pojille, riittääkö tuo ajelemaan 5600x:ää pbo ja performance boost mikälie settingseillä? Kotelona Fractalin R6. Tuntuu että vanhoilta prossuilta periytynyt Arctic Coolingin Freezer 7 Pro ei oikein enää pidä lämpöjä kurissa kovemmilla rasituksilla.

Helposti. Jo perus Fera 3 on päivitys siihen. Voi myös miettiä koteloon parin lisätuulettimen hankkimista, jos ei riitä, kun sitten on ilmankierrosta kiinni.
 
Mulla toimii Scythe Fuma 2 tällä tavalla. Laitoin laitteelle hieman kuormaa, eli 5950X CPU mainaa PBO päällä tässä 16-corella (joka toisella threadilla) ja muilla threadeillä käytän konetta normaalisti. Lisäksi RTX 2070 samassa kopassa parhaillaan myöskin mainaamassa ja 100% kuormalla, eli muutakin lämpökuormaa on kopassa.
1619463254982.png

Noi CPU tuulettimet pyörii noin 1050 rpm vauhdilla. Mulla on Scythen perustuulettimien lisäksi siinä yksi vanha 120mm koppatuuletin mukana (niillä Scythen mukana tulevilla klipsuilla kiinni) ja sekin n. 1100 rpm vauhdilla.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä ois alkuperäisellä intelin jäähyllä ja noctuan jäähyllä tehty pari kierrosta cinebenchiä.. kyseessä acerin pakettikone. Ennen testiä oli pikkuisen netin käyttöä yms (noctuan seurannan aukaisin toki samantien kuin koneen myös, hieman virheellinen siltä osin). Samaan aikaan en screenshottia muistanut ottaa, mutta min / max ja average arvot kertoo jotakin?

1619498863804.png
 
Viimeksi muokattu:
Alkoi ilmaiseksi veljeltä saatu Wraith Prism olemaan hiukan liian heikko jäähdyttämään 3700X kiveä NZXT H500i kotelossa kun katsoo selaimella rautakiihdytys sammutettuna 1440p/4k YouTube-videoita samalla kun referenssi 6800XT mainaa Ethereumia taustalla. Myös Matlab ja C-koodilla matriisihajotelmien laskeminen nostaa lämpöjä kivasti...
Lämmöt hyppeli pahimmillaan jopa siellä 90C paikkeilla kun tuuletinprofiili oli säädetty hiljaiseksi. Nyt huomattavasti ärhäkkäämmällä profiililla (~1900rpm) lämmöt on 80C 4k/60fps videota katsoessa samalla kun näyttis jauhaa taustalla rahaa. Aika äänekäs tuo Wraith Prism kyllä on jo noilla kierroksilla, tuli ikävä Corator DS mörssäriä minkä jouduin siirtämään tästä koneesta Lenovo Legion T5 markettikoneeseen.

Pistin siis sen takia sitten tilaukseen Fortis 3 EVO RGB:n Jimmyltä, saa nähdä kuinka paljon lämmöt paranee. Tuon pitäisi kaiketi mahtua myös vaikka NR200P koteloon kunhan tuulettimen vaihtaa pienempään 120mm malliin, jolloin jäähyn korkeus on enää 155mm.
 
Viimeksi muokattu:
Pirun vaikeaa näiden prossujäähyn tuulettimien kanssa. Valikoima on aika suppea, kun vaatimuksena on 140mm tuuletin 120mm kiinnityksellä ja täysin mustalla väriteemalla. Nyt on SilentiumPC:n 140mm Sigmoja käynyt kolme koneessa ja kaikki aivan sysipaskoja. Viimeksi tänään yhdestä ilmeisesti meni PWM-signaali jotenkin sekaisin, kun alkoi pyörimään yhtäkkiä täysillä. Kaikkien laakerit/moottorit myös ääntäneet ja yksi rohisi jo paketista otettuna ja sormilla pyörittäessä.

Onneksi kaapissa sattui lojumaan yksi Be Quietin Pure Wings 2 120mm PWM-liittimellä, eli samaa sarjaa kuin kotelon muutkin tuulettimet. On kyllä hiljaisin tuuletin, mikä tuossa jäähyssä on käynyt, eikä i5 11400 tuollakaan hikoile. Toki näyttää vähän pieneltä ja metalliklipsit näkyvät nyt turhan selkeästi.

IMG_20210504_221254.jpg

Onkohan Scythe Kaze Flex 140mm Round mistään kotoisin? Olisi juuri oikean kokoinen ja sopivat kiinnitykset. Tosin tuossa arveluttaa väri, joka on joissakin kuvissa turhankin vaalea. Muita 120mm jäähyjäkin katselin, mutta saisi olla kokomusta ja riittävä tulevaisuudessa i7:n ajoon myös. Noctua NH-U12S mustana olisi aika mukava, jos hinta ja saatavuus eivät olisi niin pahoja. Be Quiet Dark Rock 2 on omaan silmään myös tyylikäs, mutta jos i7 11700:aa ajaa AVX-rasituksessa PL2 220W Power Limitillä, niin voi tulla kuumat paikat.
 
Viimeksi muokattu:
Pirun vaikeaa näiden prossujäähyn tuulettimien kanssa. Valikoima on aika suppea, kun vaatimuksena on 140mm tuuletin 120mm kiinnityksellä ja täysin mustalla väriteemalla. Nyt on SilentiumPC:n 140mm Sigmoja käynyt kolme koneessa ja kaikki aivan sysipaskoja. Viimeksi tänään yhdestä ilmeisesti meni PWM-signaali jotenkin sekaisin, kun alkoi pyörimään yhtäkkiä täysillä. Kaikkien laakerit/moottorit myös ääntäneet ja yksi rohisi jo paketista otettuna ja sormilla pyörittäessä.

Onneksi kaapissa sattui lojumaan yksi Be Quietin Pure Wings 2 120mm PWM-liittimellä, eli samaa sarjaa kuin kotelon muutkin tuulettimet. On kyllä hiljaisin tuuletin, mikä tuossa jäähyssä on käynyt, eikä i5 11400 tuollakaan hikoile. Toki näyttää vähän pieneltä ja metalliklipsit näkyvät nyt turhan selkeästi.

IMG_20210504_221254.jpg

Onkohan Scythe Kaze Flex 140mm Round mistään kotoisin? Olisi juuri oikean kokoinen ja sopivat kiinnitykset. Tosin tuossa arveluttaa väri, joka on joissakin kuvissa turhankin vaalea. Muita 120mm jäähyjäkin katselin, mutta saisi olla kokomusta ja riittävä tulevaisuudessa i7:n ajoon myös. Noctua NH-U12S mustana olisi aika mukava, jos hinta ja saatavuus eivät olisi niin pahoja. Be Quiet Dark Rock 2 on omaan silmään myös tyylikäs, mutta jos i7 11700:aa ajaa AVX-rasituksessa PL2 220W Power Limitillä, niin voi tulla kuumat paikat.

NH-U12S ei näytä hyvältä mitenkään. Ja saahan sitä mustana, mutta törkeä ylihinnoittelu:
(NH-U12A on se kiva Noctua)

Sillä rahalla saa melkein jo sen Dark Rock 4:n:

Itse olen katsellut tänne tulevalle 5800X/5900X:lle Dark Rock Pro 4:sta:
 
Tilasin kuitenkin Noctuan NF-A15 tuulettimen mustana. Järkyttävän kallis tuulettimeksi, mutta toivottavasti tuo kestää ikuisuuden. Macho on siilen osalta kuitenkin sen verran järeä, että pitäisi riittää mille vaan prossulle. Arctic Freezer 34 Esports Duoa katselin myös, mutta sekin olisi jäähdytyspinta-alan suhteen downgrade, vaikka riittäisi varmasti nyt i5:lle.
 
Jaahas, Wraith Prism päätti sitten alkaa taas ratisemaan äänekkäästi vaihtaessaan kierrosnopeuksia. Onneksi tuo Fortis 3 tuli perille tänään ja pääsi asennushommiin.

Vedin täysin saman testin aikasemmin Wraith Prismillä mitä tein nyt Fortiksella, molemmissa setupeissa siis samat tuuletinprofiilit yms.

Fortis 3: 69C / ~830rpm
Wraith Prism: 80C / ~1900rpm

Onhan tuossa aika iso ero lämmöissä ja melussa. Eikä testiasetelma ollut edes mitään koneen rääkkäystä vaan ETH-mainausta ja 4k/60fps YouTube-videon katsomista ilman rautakiihdytystä.

EDIT: Tuli muuten Noctuan "jeesusmeisseliä" ikävä Fortiksen asennuksessa. Yksikään meisseli mitä omistan (jeesusmeisseli oli häveyksissä) ei ollut tarpeeksi pitkä tai ohut että olisin yltänyt kiristämään Fortiksen toisen kiinnitysruuvin joka on jäähyn V-aukon pohjalla. Piti kaivella läpeensä ruostunut ylipitkä meisselin irtopää 20v vanhasta romu meisselisarjasta millä ruuvin sai vihdoinkin kiristettyä.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaako nuo kotelon etutuulettimet laittaa kummalle puolelle etupaneelin tuuletinkelkkaa? Eli etupuolelle ja lähemmäs kotelon etupaneelia (osittain mesh), vai toiselle puolelle kelkkaa eli kotelon puolelle? Kotelossa oli valmiiksi tuuletin siellä etupaneelin puolella, mutta kai nuo saa enemmän happea kun se väli tuulettimen ja etupaneelin välillä jää isommaksi, eli tuulettimen asentaa ''kotelon puolelle'' ?
 

Eipä varmaan huono sijoitus tuolla 35€ hintaan ole?
 

Eipä varmaan huono sijoitus tuolla 35€ hintaan ole?
Ei ole AM4 yhteensopiva
Ja erilliset asennusraudat maksavat kympin: Scythe Mounting System for AM4 Type A - monteringsæt til processorkøler CPU-jäähdytys - Asennuskiinnikkeet - (proshop.fi)
 
Nyt on Fortis 3 kiinni Intel 11700K setissä koska RTX 3070 minkä kylkiäisenä tuli 11700K+emolevy.
Ihan hyvin tuo näyttää tuota Inteliä jäähdyttävän. YouTube ilman rautakiihdytystä näyttää rasittavan inteliä lämpötilojen puolesta huomattavasti vähemmän kuin Ryystintä.

Cinebench rääkkäyksessä 200W kuormalla lämmöt 87C joka varmaan on ihan hyvä suoritus, jos olisin tiennyt että tulee 11700K setti Jimmyn bundlesta alle niin olisin ottanut vähän järeämmän jäähyn (Fuma 2).
 
Kannattaako nuo kotelon etutuulettimet laittaa kummalle puolelle etupaneelin tuuletinkelkkaa? Eli etupuolelle ja lähemmäs kotelon etupaneelia (osittain mesh), vai toiselle puolelle kelkkaa eli kotelon puolelle? Kotelossa oli valmiiksi tuuletin siellä etupaneelin puolella, mutta kai nuo saa enemmän happea kun se väli tuulettimen ja etupaneelin välillä jää isommaksi, eli tuulettimen asentaa ''kotelon puolelle'' ?

Kotelon puolelle, jos ei ole erityistä syytä laittaa eteen. Oma kokemus eteen asennettuista mm. Phanteks P400-kotelossa on, etteivät saa parhaalla mahdollisella tavalla ilmaa juuri tuon pienen välin takia. Ääni myös kuuluu hieman enemmän ulos. Vesijäähdytystouhuissa voi toki sitten olla, ettei muualla mahdu.
 
Kotelon puolelle, jos ei ole erityistä syytä laittaa eteen. Oma kokemus eteen asennettuista mm. Phanteks P400-kotelossa on, etteivät saa parhaalla mahdollisella tavalla ilmaa juuri tuon pienen välin takia.

Joo näin laitoin. Järkeilin kans, että tyhjä tila etupaneelin välissä kasvaa -> enemmän ilmaa tuulettimille, mutta vakiona nuo oli asennettu etupaneelin puolelle, ja mietin että onko Lian Li:llä tässä joku ajatus takana jota en tajua. No nyt on kotelon puolella, ja sain lopulta kokonaisuutena hyvän ilmankierron sekä CPU:lle että GPU:lle.

Yllättävän vähän näytönohjaimen alapuolelle asennetut 2 x 120mm -tuulettimet laski GPU:n lämpöjä. Ne on siis tuossa virtalähdekammion yläpuolella, ja virtalähdekammiossa ei ole mitään mesh-verkkoa, vaan ainoastaan pieni kaistale ritilää, joten sen ilmankierto on tietenkin rajoitettua. Avaamalla virtalähdekammion kylkiluukun lämmöt laski luonnollisesti enemmän. Mutta lähinnä halusin että RTX 2080 pysyy 0rpm -modessa kevyessä rasituksessakin, ja sen nuo alas asennetut tuulettimet teki. Kovassa rasituksessa Evgan oma jäähy + alivoltitus riittää ihan hyvin pitämään näytönohjaimen hiljaisena. Tai no, coilwhineä on, ja sitä pitää vielä funtsia..
 
Viimeksi muokattu:
Noctua on (taas) päivittänyt roadmappia. NH-D16 (tai millä nimellä tuo Next-generation NH-D15 julkaistaan) oli alunperin suunniteltu julkaistavaksi tälle vuodelle, mutta näköjään nyt sekin on siirtynyt vuoteen 2022.

Hieman huonoa bisnestä valmistajille tämä ilmajäähdytys, koska vuonna 2014 julkaistu NH-D15 on vielä vuonna 2022 yksi parhaimmista, ellei paras jäähdytin. Ja vuonna 2010 julkaistu NH-D14 on vielä tänäkin päivänä oikein hyvä tuote.

Ensi vuonna kun ostaa NH-D16 jäähdyttimen, niin sillä tod. näk. pärjää helposti 2030-luvulle. Nämä ja virtalähteet ovat kyllä aivan vääriä paikkoja säästää pari kymppiä :-)

 
Mitä tuuletinta suosittelette 10900k lle? harkinnassa Noctua nh-d15s chromax.black. Muita hyviä vaihtoehtoja?

Kotelo NZXT 510 elite sinne pitäisi mahtua max 165mm korkea.
 
Mitä tuuletinta suosittelette 10900k lle? harkinnassa Noctua nh-d15s chromax.black. Muita hyviä vaihtoehtoja?

Kotelo NZXT 510 elite sinne pitäisi mahtua max 165mm korkea.
Fuma 2 on hyvä ja hiljainen 60 € hinnalla. Toki tuo noctua on tehokkaampi, mutta onko se 30-40 € edestä, ei välttämättä.

1623664821147.png
 
tuli tilattua bidjettiratkaisu ryzen 3600 kaveriksi:


Saa nähdä onko mistään kotoisin, on vähän rajallinen korkeus niin tuo menee mukavasti ja riittänee tuolle prossulle.

Jos käyttäytyy samalla tavalla kuin yllä olevalla videolla testattu 20 $ 6 lämpöputken jäähy, niin tuo on saman tehoinen kuin evo 212 mutta 6 db hiljaisempi. Tosin hänen testit on nähdäkseni enemmänkin suuntaa antavia, koska testasi ryzen 3 1200 prossulla 3.9 ghz 1.35v, joten lämpökuormaa ei ole kovin paljoa.
 
Miten näitä tuulettimia kannattaisi pikkukotelossa (node) sijoitella? Nyt katolla 2 x 240 mm (imee kopasta pois), takana yksi 240 mm (imee kopasta pois). Näyttis tykkää käydä melko kuumana :(
 
Miten näitä tuulettimia kannattaisi pikkukotelossa (node) sijoitella? Nyt katolla 2 x 240 mm (imee kopasta pois), takana yksi 240 mm (imee kopasta pois). Näyttis tykkää käydä melko kuumana :(
Jos edessä on tuuletinpaikkoja, laita 2 eteen vetämään viileää ilmaa sisään, ja sijoita ne alimpiin paikkoihin jos enemmän kuin 2 paikkaa, ja yksi taakse puhaltamaan ulos. Lämmin ilma nousee ylöspäin, joten kattopaikka periaatteessa turhin koska sieltä se poistuu myös painovoiman sekä kotelon ja huoneen paine-eron ajamana.
 
Mikähän tässä kotelossa ahdistaa. Ei ilma kierrä oikeen eli kunnolla. Rasituksessa saa cpu lämmöt tippuman 10c kun ottaa lasikyljen pois. Ja eilen huomasin myös että idlenäkin chipsetin rpm tippui 2000 -> 1000 kun otin kyljen auki, sekä cpun lämpö tippui vajaat 10c.

Ihme touhua.

Edessä 3kpl corsairin 120mm ML sarjalaista imemässä, ja samanlainen 1kpl poistamassa, onko sitten liikaa epätasapainoa. Vai sekottaako 1080ti Strixin Noctuamod ilmat sekaisin.

R3600
16gb Flarex
x570 Strix
1080ti Strix
FractalD R6 koppa
 

Liitteet

  • IMG_20210607_154257_640~2.jpg
    IMG_20210607_154257_640~2.jpg
    111,7 KB · Luettu: 116
Mikähän tässä kotelossa ahdistaa. Ei ilma kierrä oikeen eli kunnolla. Rasituksessa saa cpu lämmöt tippuman 10c kun ottaa lasikyljen pois. Ja eilen huomasin myös että idlenäkin chipsetin rpm tippui 2000 -> 1000 kun otin kyljen auki, sekä cpun lämpö tippui vajaat 10c.

Ihme touhua.

Edessä 3kpl corsairin 120mm ML sarjalaista imemässä, ja samanlainen 1kpl poistamassa, onko sitten liikaa epätasapainoa. Vai sekottaako 1080ti Strixin Noctuamod ilmat sekaisin.

R3600
16gb Flarex
x570 Strix
1080ti Strix
FractalD R6 koppa

Tuo sinun noctuamod voi ajella noita Noctuoita täysillä. Koeta ihan piruuttasi laittaa myös noi ML120:t täysille kaikki (tai ihan minimissään tuo takatuuletin). Jos on siitä kiinni, niin sitten vaan hiljaisempia tuulettimia koko rahalla ja ongelma korjautuu. Ja ota katosta moduventit pois, jos ei ole jo.
 
Tuo sinun noctuamod voi ajella noita Noctuoita täysillä. Koeta ihan piruuttasi laittaa myös noi ML120:t täysille kaikki (tai ihan minimissään tuo takatuuletin). Jos on siitä kiinni, niin sitten vaan hiljaisempia tuulettimia koko rahalla ja ongelma korjautuu. Ja ota katosta moduventit pois, jos ei ole jo.
Laitoin noctuamodille ohjauksen cpun lämpöjen mukaan. Cha1 lähtöön siis liitin gpun puhaltimet, ja käyrä cpun mukaan. Joo ymmärrän riskit, omaan käyttöön toimii, viileenä pysyy kun jatkuvasti minimeillä pyörii. Cha2 kanavassa on kaikki muut kotelotuulettimet jaettuna fractalin omalla splitterillä.

En ole kokeillut mitä gpun omat lisävirtapinnit tekee, ne pwm ohjatut normaaliliittimet kortin perässä. Sais vapautettua cha1 liittimen takatuuletinohjaukseen jos noilla gpun pinneillä saa tuuletinohjauksen toimiin sen kummemmin lisäohjelmia asentelematta.

Ja kyllähän tuo noctuamod lähtee puhiseen jos ajaa vaikka Cinepeliä, pysyypähän viileempänä vaikkei gpulle siinä rasitusta tulekaan. Niin matalataajuista puhinaa ettei ota korvaan.

Edittiä
Ja katto on tällä hetkellä kiinni kokonaan.
 
Laitoin noctuamodille ohjauksen cpun lämpöjen mukaan. Cha1 lähtöön siis liitin gpun puhaltimet, ja käyrä cpun mukaan. Joo ymmärrän riskit, omaan käyttöön toimii, viileenä pysyy kun jatkuvasti minimeillä pyörii. Cha2 kanavassa on kaikki muut kotelotuulettimet jaettuna fractalin omalla splitterillä.

En ole kokeillut mitä gpun omat lisävirtapinnit tekee, ne pwm ohjatut normaaliliittimet kortin perässä. Sais vapautettua cha1 liittimen takatuuletinohjaukseen jos noilla gpun pinneillä saa tuuletinohjauksen toimiin sen kummemmin lisäohjelmia asentelematta.

Ja kyllähän tuo noctuamod lähtee puhiseen jos ajaa vaikka Cinepeliä, pysyypähän viileempänä vaikkei gpulle siinä rasitusta tulekaan. Niin matalataajuista puhinaa ettei ota korvaan.

Edittiä
Ja katto on tällä hetkellä kiinni kokonaan.

Tämän lisäinfon jälkeen näyttää siltä, että ei tarvitse noctuamodista välittää yhtään - ongelma on siitä, ettei ilma poistu tarpeeksi tehokkaasti. Ota katto auki ja/tai pistä takatuuletin täysille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 431
Viestejä
4 490 821
Jäsenet
74 157
Uusin jäsen
mursu-90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom