Myydään IBM PS/1 Type 2121 (Salo)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ozu
  • Aloitettu Aloitettu

Ozu

Tuote: IBM PS/1 Type 2121 + alkuperäinen näyttö + yhteensopiva näppäimistö ja hiiri
Hinta: 200€ 180€ 160€ 140€ 130€
Tuote ostettu (mistä ja milloin): 1991
Kuitti löytyy (takuu voimassa): Ei
Muuta huomioitavaa:

Kokoelman karsinnan yhteydessä päätän luopua tästä aarteesta. IBM PS/1-malliston tyyppi 2121 alkuperäisellä CRT-näytöllä. Alun perin mukana tullut näppäimistö ja hiiri ovat ajan myötä päätynyt jonnekin muualle, mutta mukana tulee yhteensopiva näppäimistö ja hiiri, joilla olen itse käyttänyt konetta (näkyvät kuvassa). Alkuperäinen pakkaus ei ole tallella. Mukaan saa myös alkuperäisen suomenkielisen ohjekirjan.

EDIT: Nyt myynnissä myös Torissa.

Paikkakunta (ilmoita myös otsikossa ja tagissa): Salo
Toimitustapa: Vain nouto tai toimitus autolla sopimuksen mukaan
Maksutapa: Käteinen tai MobilePay

20250810_144505.jpg

20250810_144656.jpg

20250810_145245.jpg

Viimeksi muokattu:
On mielenkiintoinen laitos, käyttis ROM:lla, aloitusvalikko ja poweri näytössä. Millä CPU:lla tuo mahtaa olla, ei tarkempi malli selviä kuvista.

Onko tämä toimintakuntoinen vai lähinnä näyttelyesine?

Tutkin tätä joskus mielenkiinnosta, kun en ollut nähnyt kuin 286-pohjaisia ps/1:siä. Mun mielestä tää oli 386sx ja ilmeisesti toi harvinaisempi tuplakorkea kotelo pitää isa-korttipaikan/-paikkoja sisällään.

• Tykkää
Reactions: Ozu
Tämän koneen tarkempia spekkejä en kauheasti muista, mutta tämä tosiaan on tuo 2121-malli, jonka Wikipedia-listauksessa näyttää olevan aina sama prossumalli eri nopeuksilla. Tämä on kaikin puolin toimiva ja siisti malli, mutta alkuperäiset käyttiksen romput eivät ole tallessa, joten ne täytyy itse poltella jos haluaa päästä bootin valikkoa pidemmälle.

Virtalähde on tosiaan näytössä ja VGA-liitinkään ei ole ihan normi, joten ei kannata väkisin kokeilla työntää normaalia VGA-liitintä tuohon (kuulemma yleinen virhe, jolla on saatu hajotettua juttuja).

Dumppasin ROM:t talteen itselleni omastani, koska käyttis-ROM on aluekohtainen, eli omassa tapauksessani suomenkielinen.
ROM sisältää PC-DOS 4.0:n raakileen, joten massamuistia ei tarvita alkeelliseen käyttöön.

Kovalevy on IDE, joskaan tietysti tämän aikakauden BIOS:iin ei kannata ilman XT-IDE:ä tms. yrittää laittaa mitään kovin nykyaikaista kovalevyä.
256MB:n CompactFlash on aika optimi (korttipaikkaan sopiva CF-IDE-adapteri löytyy helposti ja halvalla netistä).
Kovalevyn on syytä olettaa olevan rikki tms., jos ei boottaa. Joskaan sillä ei käytön kannalta ole juurikaan merkitystä, koska
kovalevy kannattaa kuitenkin vaihtaa johonkin nykyaikaisempaan massamuistiin (CF/SD).

Jos kyseessä samanlainen kone kuin mulla, niin ISA-korttipaikkoja on 2kpl.

Koneessa ei luonnollisestikkaan ole romppuasemaa, vaan korppuasema ja boottaamiseen ilman kovalevyä tms. käy normaali DOS-boottikorppu.

Emolevyllä on nappiparisto BIOS-asetuksille, joka on aina vähän vuotoriski.
BIOS:iin pääsee vain erillisellä ohjelmalla, joten lähtökohtaisesti pitää korppuaseman olla toimiva ja tapa tehdä tuo boottikorppu (löytyy helposti netistä). BIOS:iin on mahdollista bootata myös PicoMEM:llä tms. nykyaikaisella lisäkortilla, joka tukee korppuimageja, jos korppuasema on rikki.

Tuo takapaneelissa oleva tyhjä paikka on erityisen mielenkiintoinen, koska siihen on IBM:llä olemassa PS/1-audio äänikortti, joka on jonkin sortin graalin malja. Hulppean hintainen, jos vastaan tulee. PS/1-audion mukana tuli sille räätälöity Silpheed peli.

PS/1:lle löytyy aika täydellinen emulaattori, jota voi hyödyntää tutkiessa tai asennuksissa. Kokeilin emua lukemillani rommitiedostoilla, niin sain suomenkielisen PS/1:n myös emulaattoriin.

Statistiikka

Viestiketjuista
286 605
Jäsenet
79 223
Uusin jäsen
Eerika

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom