- Liittynyt
- 24.06.2017
- Viestejä
- 5 025
Eivät varmasti ole mitään virtahirmuja enkä ole mikään akkuvääntimien asiantuntija, mutta 10x 18650-kennoa on kyllä jo aikamoinen mötikkä. Onko tuo ihan yleisesti käytössä oleva ratkaisu? Toki tuplasti on tuplasti, mutta 3Ah ei ole yhdellekään 18650-kennolle mikään mahdoton kapasiteetti ilman rinnankytkentää.Nuo budjettimallien pikkuakut ei ole mitään virtahirmuja vaan edullisimpia kennoja jotka tarkoitukseensa kelpaavat. Tällöin asiakkaalle voidaan kaupitella myös sitä paremmalla akulla olevaa tuplasti kalliimpaa mallia.
Ja jos puhutaan 18V koneista, niin 1,5Ah akuissa on poikkeuksetta 5kpl 1,5Ah kennoja sarjaankytkettyinä, "normaalikokoisissa" 3+ Ah akuissa on yleensä kymmenen kennoa, 5 sarjassa ja kaksi rinnan eli 1,5Ah akku ei todellakaan ole virranantokyvyltään parempi kuin ne isommat koska kennoja on puolet vähemmän.
Litiumakuthan ei tosiaan ole kaikki samanlaisia, vaan niissä käytetään useita erilaisia akkukemioita. Esimerkiksi LTO-akut ovat sekä jännitteeltään että kapasiteetiltaan pieniä, mutta hyviä virranantokyvyltään. NCA-akut taas ovat suurikapasiteettisia, mutta eivät kovin hyviä sellaisiin käyttökohteisiin, joissa vaaditaan suurta purkuvirtaa ja hyvää lämmönhallintaa.
Ja suuremmankin nimellisen kapasiteetin omaavaa akkua voidaan tietysti ajaa pienempikapasiteettisempana riippuen siitä miten akkuvääntimen valmistaja on speksannut käytössä olevan jännitevälin tyhjästä täyteen. Mitä pienempi väli sitä tasaisempi suorituskyky läpi käyttöalueen ja pidempi käyttöikä lataussykleissä laskettuna. Varmuutta noihin ei varmaan saa kuin kennopaketit auki repimällä ja katsomalla mitä kennoihin on kemiasta merkattu, jos on merkattu mitään. Oman akkuvääntimen kennot ovat eri kemiaa kuin esimerkiksi läppäreistä löytyvät, ja niissäkin on paria eri kemiaa ollut käytössä, mitä noita on purkanut ja tutkiskellut.