Semmoista, että miksi pelätä SMR:ää? Siikakeittimen välttelyn merkkinä vielä tajuan, mutta lähinnä siksi jos ajattelee kyseisen lafkan tekevän yleensäkin asiat huonommin kuin jokin toinen ne tekee. Nyt kysyn SMR tekniikan pelon perustetta? Tiedän, että SMR on hieman hankalampi tapa kirjoittaa dataa, koska se uusi data menee tavallaan osittain entisen raidan päälle tai sen reunaan. On puhuttu, että levyn tullessa täyteen se saattaa raksutella ja hidastua miettessään tietojen sijoittamista uudelleen tjms? mikäli tieto n silloin jo fragmentoitunutta. Monille kuitenkin 8 teran levy tulee luultavasti arkostointiin tai ei ainakaan käyttislevyksi, joten missä ongelma?
Mainitsin lähinnä siksi, kun kovan 8TB-googletteluni aikana jokaisen Seagaten diilin keskustelussa tuli vastaan "lol seagate, varmaan paska" ja "lol SMR, varmaan 20mb/s" tyyppejä.
Lisäksi Seagaten 8TB ulkoisia oli hiljattain tarjouksessa halvemmalla, joten nämä WD:t tarttui mukaan vissiin niille jotka ei syystä tai toisesta Siikoja ottanut.
Eikös tuo valkoinen tarra levyssä ole vain sellainen joka tulee aina, kun tehdas on roplannut takuupalautettua levyä ja myy sen uudelleen?
Mm itse olen sellaisen saanut ostaessani kerran uuden greenin tietokonekauppa.fi stä. Tuolloin vain myyjä selitti, että uudet levyt ovatkin näemmä valkoisella tarralla. Asian selvittyä kotona vastasivat minulle, että se on sulle sitten voi voi.
Ei kyllä noiden on upouusia oltava, sen verran noista selvitellyt eikä tullut edes epäilyksiä vastaan.