Jos tykkää raakana syödä niin mikäpä siinä.
Itse tykkään se se on kunnolla paistettua eikä vähä alkaa kypsyä tasoa.
Näin kannattaa syödä jossain räkälässä, jossa lihasta ja hygienista ei ole takuuta. Täysin kypsä pihvi on usein kuiva, sitkeä ja kokokin on kärsinyt, kun nesteet ovat karanneet pihvistä.
Kunnon pihvin pitää olla mehevä ja pehmeä. Medium on kypsä , eikä raaka, niinkuin usein luullaan. Se on eri punaista kuin raakapunainen.
Olen itsekin tilannut well donea (viime vuosikymmenellä, viime vuosikymmenellä!), mutta siitä huomautettiin, niin tein tutkimusta. Olen nyt parempi ihminen, pyötäseurueen Antille tiedoksi
--
Olen lainaillut kaverin sous vide-keitintä ja olisin ostanut tuon, jos ei olisi ollut juuri lähtenyt tilaus omasta sous vide-setistä viime viikolla:
https://www.amazon.de/Wancle-Präzisionskochtopf-Immersion-Zirkulator-Schwarz/dp/B01M26G9YP/
(tämä ei ole niin hyvä tarjous, mutta se on nyt ostettu)
Alkuun pääsee ostamalla minigrip/pakastepusseja kaupasta, sulkemalla ne vesitiivisti (+puristamalla ilman ulos) ja sous vide -vehkeet 2€ muoviämpäriin. Tai käyttämällä isoa kattilaa, mutta muovi on parempi, kun kattilasta hukkalämpö säteilee ulos.
Tulee erittäin hyvää lihaa..
--
Tämä sitten lisää ruoanvalmistusaikaan vähintään tunnin, mutta tulokset on hyviä ja sen voi jättää pöydälle itsekseen tekemään. En suosittele, jos haluaa nopeasti hyvää ja ei ole valmis näkemään vaivaa.
--
Jos haluaa köyhän miehen sous viden/testata ennen käyttöä, niin:
1) Osta 2 euron muoviämpäri
2) Osta vakuumipakattu pihvi (esim. Lidlistä). On äärimmäisen tärkeää, että vakuumi on lihassa kiinni ja siinä ei ole ilmaa.
3) Pistä ämpäriin noin 60-asteista vettä (eli kuumaa, mutta ei polttavan kuumaa)
4) Heitä liha sinne
5) Lisää kuumaa vettä aina välillä (vaikka 6min välein), että se on nyt suhteellisen medium-lämpöistä
6) Lämmitä paistinpannu ja laita siihen öö.. rapsiöljyä (jos on budjetilla, gheetä+tuoretimjamia jos ei ole rahasta puutetta)
7) Noin 0.5h-1h ota liha pois (pidithän sen tarpeeksi kuumana)
8) Heitä liha suoraan kuumalle pannulle (ota ensin paketista pois) ja ruskista molemmilta puolilta, kypsyydestä ei tarvitse huolehtia
9) Nauti lihastasi
10) Näissä pitää aina olla kymmenen steppiä