Hyvät/huonot käytöstavat ja käyttäytymissäännöt

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
21 528
Keskustelua hyvistä ja huonoista käytöstavoista.

Ketjun idea lähti liikkeelle "Tyhmät ihmiset" -ketjusta, jossa sivuuttiin aihetta "onko ok käyttää lentokoneen istuimen lepotilaa ja jos on, niin miten ja milloin?" Joku oli sitä mieltä, että se on vapaasti jokaisen oma asia ja joku toinen (mm. minä) taas sitä mieltä, että pääsääntöisesti se on vain mielipahaa takana istuvalle aiheuttava likimain tarpeeton ominaisuus. Nykyisten lentokoneiden economy-luokassa jalkatila on speksien mukaan keskimäärin vain hieman yli 70 cm, joten penkin kallistaminen ole ongelma pelkästään takana istuville pitkille/ylipainoisille matkustajille. Penkin kallistus verottaa tuota muutenkin hyvin rajoitettua tilaa entisestään ja lisäksi se vaikuttaa selkänojan takana olevan tarjotintason käyttämiseen, joka taas vaikuttaa mm. tabletin pitämiseen siinä ja tietenkin myös ruokailuun. Parempaa jalkatilaa löytyy perusmallin koneista vain muutama kappale uloskäyntien kohdalta. Isommissa koneissa voi sitten ostaa kovalla rahalla business-luokan paikan, jossa on enemmän tilaa.

Se on selvä, ettei säätöä ole mitenkään kategorisesti kielletty, eikä siitä aina ole samalla tavalla edes haittaa. Joskus kallistukselle voi olla jopa terveydellisiä perusteluita. Aina kone ei myöskään ole täynnä ja onhan tuo markkinamielessäkin yhtiölle kiva lisäominaisuus. Kaikkien matkustajien kollektiivinen etu silti olisi, jos säätöä ei olisi noissa ahtaissa halpisluokissa lainkaan, kun hyöty on melko olematon muille aiheutuneen mielipahan/riesan vastineeksi. Niin kauan kuin säätö löytyy, olisi vähintään yleisten käyttäytymissääntöjen nimissä hyvä varmistaa, että lepotilan käyttäminen on takana istuvalle ok, eikä vain itsekkäästi runnota istuinta mahdollisimman kauaksi taka-asentoon.
 
Viimeksi muokattu:
Jos haluat olla kohtelias ja huomioida muut ihmiset niin et kallista selkänojaa economy-luokassa jonkun istuessa takana. Aina kuitenkin löytyy "minulla on oikeus" -tyyppiset ihmiset (sama ilmiö on esimerkiksi autoliikenteessä ja mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa -keskustelussa), joiden ei omasta mielestään tarvitse huomioida muita jos jotain konkreettista sääntöä ei ole rikottu.
 
Jos haluat olla kohtelias ja huomioida muut ihmiset, ostat kehollesi sopivan paikan, etkä änkeä liian pieneen tilaan ja ala valittamaan. Jos olet niin leveä, että viet tilaa enemmän kuin yhden paikan, voit ostaa kaksi vierekkäistä paikkaa. Jokaisella lentokoneen matkustajalla on oikeus käyttää hyvin mielin lentokoneen palveluita, josta hän on maksanut (kallistus, lukuvalo jne.).

Tässä artikkelissa annetaan vinkkejä kaikille plus koon matkustajille:
 
Viimeksi muokattu:
Jos haluat olla kohtelias ja huomioida muut ihmiset, ostat kehollesi sopivan paikan, etkä änkeä liian pieneen tilaan ja ala valittamaan. Jos olet niin leveä, että viet tilaa enemmän kuin yhden paikan, voit ostaa kaksi vierekkäistä paikkaa. Jokaisella lentokoneen matkustajalla on oikeus käyttää hyvin mielin lentokoneen palveluita, josta hän on maksanut (kallistus, lukuvalo jne.).

Hyvä että lisäsit muokkaamalla tuon oikeus-sanan sinne niin pointtini tämän tyyppisistä ihmisistä tuli paremmin selväksi :D
 
Onko olemassa käyttäytymissääntöjä?
Eipä taida olla.

Älä tee mitään sellaista mikä vaikuttaa toisen ihmiseen siten joka vituttaisi sinua itseäkin.

Jos kaikki ajattelisi näin niin ai ettien että olisi helppoa. Mutta kun ei se mene niin koska:
a) ihmiset ei tajua ja näin ollen se on vähän niikun tekemätön paikka-
b) ihmiset tajuaa mutta ei välitä

Siinähän se oli. Oliko muuta? Tähän hymiö.
 
Jos haluat olla kohtelias ja huomioida muut ihmiset, ostat kehollesi sopivan paikan, etkä änkeä liian pieneen tilaan ja ala valittamaan. Jos olet niin leveä, että viet tilaa enemmän kuin yhden paikan, voit ostaa kaksi vierekkäistä paikkaa. Jokaisella lentokoneen matkustajalla on oikeus käyttää hyvin mielin lentokoneen palveluita, josta hän on maksanut (kallistus, lukuvalo jne.).
Jatkuvasti ohitat sen pointin että se turistiluokan jalkatila on jo valmiiksi ahdas ihan normaalikokoisellekin aikuiselle. Asia ei siis koske ainoataan erityisen pitkiä tai isokokoisia ihmisiä. Tila on ahdas joka tapauksessa, ja se on tasan tarkkaan niin, että se penkin kallistelija on itsekäs kusipää, joka tavoittelee omaa mukavuutta eikä osaa huomioida muita. Mielestäni penkkiä tulisi kallistaa taakse vain sellaisessa tilanteessa, että takana oleva istuin on tyhjä.
 
Jos haluat olla kohtelias ja huomioida muut ihmiset, ostat kehollesi sopivan paikan, etkä änkeä liian pieneen tilaan ja ala valittamaan.
Paitsi, että aloituksessahan juuri ei ollut kyse siitä, että matkustajan koko olisi ongelma. Lukaise perustelut läpi uudestaan ja mieti asiaa itsekkyyden ulkopuolelta hyviä tapoja/käyttäytymissääntöjä ajatellen.
 
Onko olemassa käyttäytymissääntöjä?
Eipä taida olla.
Ei tietenkään ole mihinkään lakiin/asetukseen kirjoitettuna, mutta käytös/käyttäytymissääntö on yhtä kuin etiketti, eli yleisesti kussakin kulttuurissa hyvänä pidetty yksilöiden käytöstä ja toimintaa sosiaalisissa tilanteissa ohjaava malli.

Tekisi mieli sanoa, että mitä sivistyneempi kulttuuri, sitä enemmän ihmiset ajattelevat muitakin kuin itseään ja se taas johtaa erilaisten käytössääntöjen automaattiseen noudattamiseen. Ikävä kyllä se ei kuitenkaan taida olla aina niin yksinkertaista.

Älä tee mitään sellaista mikä vaikuttaa toisen ihmiseen siten joka vituttaisi sinua itseäkin.

Jos kaikki ajattelisi näin niin ai ettien että olisi helppoa. Mutta kun ei se mene niin koska:
a) ihmiset ei tajua ja näin ollen se on vähän niikun tekemätön paikka-
b) ihmiset tajuaa mutta ei välitä

Siinähän se oli. Oliko muuta? Tähän hymiö.
Näinhän se juuri on. Itsekkyys on kateuden rinnalla ehtymätön voimavara, jota ei saa mitenkään purkitettua hyötykäyttöön.
 
Itsekin olen varmaan aikalailla "normaalikokoinen", noin 180cm pitkä ja tähän mennessä olen kyllä lentokoneiden istumapaikat havainnut jalkatilan suhteen varsin pieniksi. Itsellänikin on polvet kiinni edessä olevan istuimen selkänojassa eli joutuu olemaan joko jalat levällään tai istumaan vähän poikittain että koivet menee osittain käytävän puolelle.

Noita jalkatiloiltaan tilavampia exit-paikkoja on koneessa kovin rajallisesti joten niille ei läheskään aina vaan valitettavasti pääse kun niille on aika paljon muitakin halukkaita.

En tiedä toimisiko lentokoneissa sellaiset penkit mitä jossain näin, eli kun kallistat selkänojaa taaksepäin, istuinosa liikkuu samalla jossain suhteessa eteenpäin, eli takana olevalla jalkatila ei pienene. Tosin tuollaista penkkiä ei kovin moni lähtisi kallistamaankaan kun oma jalkatila kutistuisi.
 
Jos haluat olla kohtelias ja huomioida muut ihmiset, ostat kehollesi sopivan paikan, etkä änkeä liian pieneen tilaan ja ala valittamaan. Jos olet niin leveä, että viet tilaa enemmän kuin yhden paikan, voit ostaa kaksi vierekkäistä paikkaa. Jokaisella lentokoneen matkustajalla on oikeus käyttää hyvin mielin lentokoneen palveluita, josta hän on maksanut (kallistus, lukuvalo jne.).

Tässä artikkelissa annetaan vinkkejä kaikille plus koon matkustajille:
Tuossa edellisessä ketjussa kritisoit myös pitkiä matkustajia. Mitä vaihtoehtoja on, varsinkin kun koet että kaikki voi vetää penkit taakse "koska pystyy"?
Normaalipainoinen 1,95m pituinen henkilö on pulassa monessa turistipurkissa (kokemusta on), leveys on ruhtinaallinen mutta pituus loppuu penkkien välistä. Tässä vaiheessa toivoisi tervettä järkeä siltä edessä "mukavuutta" hakevalta matkustajalta...
Vai pitääkö ostaa osa käytävää ja maata siinä?
Ps. omaan pituuteen vaikuttaminen on myös todella hankalaa, siksi on kohtuutonta että siitä vaadittaisi lisämaksua.
 
AirBerlinillä oli aikanaan todella tiiviit välit ja kallistettavat penkit. Siellä koputin heti olkapäälle jos edessä oleva kallisti, jalat eivät nimittäin vain sitten enää mahtuneet. Pidemmillä lennoilla on enemmän tilaa niin en välitä, ja onneksi halpalentoyhtiöiden penkit eivät enää liiku. Ongelma aika lailla häipyi.

Kaikki olivat myös ymmärtäviä, ei tullut mitään konflikteja penkkien takia.
 
Sopivan pitkänä on nykyään vaikeuksia mahtua edes normaaliin autoon. Sisätiloista on tingitty niin paljon, ettei polville ole tilaa edessä tai takana. Tämä tosiaan on uusi ilmiö, sillä vielä muutama vuosikymmen sitten jalat mahtuivat hyvin jopa A-segmentin autoon.

Hyviin käytöstapoihin pitäisi kuulua myös hyvät suunnitteluperiaatteet. Ehkä osaltaan myös direktiivien vastustaminen. Niitä laatii enimmäkseen 170 senttiset ranskalaiset ja italialaiset (ja pari saksalaista yli-ihmistä), eivätkä he osaa ajatella vastauksia mitenkään muuten kuin tehtävänannon kannalta.

Eikä edes vituta. Ihmettelen vain miten paljon aivopieruja menee sukkana läpi kaikkien hallinnollisten putkien.
 
Sopivan pitkänä on nykyään vaikeuksia mahtua edes normaaliin autoon. Sisätiloista on tingitty niin paljon, ettei polville ole tilaa edessä tai takana. Tämä tosiaan on uusi ilmiö, sillä vielä muutama vuosikymmen sitten jalat mahtuivat hyvin jopa A-segmentin autoon.

Hyviin käytöstapoihin pitäisi kuulua myös hyvät suunnitteluperiaatteet. Ehkä osaltaan myös direktiivien vastustaminen. Niitä laatii enimmäkseen 170 senttiset ranskalaiset ja italialaiset (ja pari saksalaista yli-ihmistä), eivätkä he osaa ajatella vastauksia mitenkään muuten kuin tehtävänannon kannalta.

Eikä edes vituta. Ihmettelen vain miten paljon aivopieruja menee sukkana läpi kaikkien hallinnollisten putkien.
Autojen osalta täytyy kyllä olla eri mieltä, poislukien pakettiautot (esim.uusi Transit on todella ahdas ajaa jos olet yli 190cm, vanha sata kertaa parempi).
Henkilöautoissa ulkomitoiltaan suhteellisen pienikin auto on nykyään kuskille/matkustajalle yllättävän tilava. Esim. Mk.7 hatchback Golfiin mahdun istumaan itseni taakse, tämä ei onnistunut 90-luvun V70 Volvossa...
 
Penkkien kallistelijoille voi hienotunteisesti vihjata tilan ahtaudesta tönimällä polvilla selkänojaa. :smoke:
 
Autojen osalta täytyy kyllä olla eri mieltä, poislukien pakettiautot (esim.uusi Transit on todella ahdas ajaa jos olet yli 190cm, vanha sata kertaa parempi).
Henkilöautoissa ulkomitoiltaan suhteellisen pienikin auto on nykyään kuskille/matkustajalle yllättävän tilava. Esim. Mk.7 hatchback Golfiin mahdun istumaan itseni taakse, tämä ei onnistunut 90-luvun V70 Volvossa...
Voit olla oikeassakin. En ole kokeillut kaikkia autoja.
 
Oikein sopivasti istui ihminen tänään harrastustapaamisessa pöydän ääreen muiden istuessa sohvilla niin, että sai siitä sopivasti napattua suuhunsa keksiä toisen perään ja maiskutteli sitten kovaan ääneen monta keksiä, varmaan koko keksipakkauksen, en seurannut. Yhteistä kahvia kului myös niin, että ensin juuri sopivasti samasta pöydän äärestä täyttyi nopealla vauhdilla kahvikupponen, sitten toinen, sitten kolmas, sitten neljäs, lähes ilman taukoja. Ajattelematta sitä, että muutkin ehkä haluaisivat juoda kupin kahvia. Jotenkin sellaista harmaalla alueella olevaa ärsyttävän liioiteltua käytöstä, josta ei kehtaa mainita ääneen. Maiskuttelu varsinkin on sellaista mikä monesti ärsyttää, mutta ei siitä oikein osaa sanoakaan mitään. Tuo kahvin itsekäs kittaaminen lähinnä alleviivasi huonoja tapoja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
278 343
Viestejä
4 785 436
Jäsenet
77 744
Uusin jäsen
huijarihuijari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom