- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 21 535
Keskustelua hyvistä ja huonoista käytöstavoista.
Ketjun idea lähti liikkeelle "Tyhmät ihmiset" -ketjusta, jossa sivuuttiin aihetta "onko ok käyttää lentokoneen istuimen lepotilaa ja jos on, niin miten ja milloin?" Joku oli sitä mieltä, että se on vapaasti jokaisen oma asia ja joku toinen (mm. minä) taas sitä mieltä, että pääsääntöisesti se on vain mielipahaa takana istuvalle aiheuttava likimain tarpeeton ominaisuus. Nykyisten lentokoneiden economy-luokassa jalkatila on speksien mukaan keskimäärin vain hieman yli 70 cm, joten penkin kallistaminen ole ongelma pelkästään takana istuville pitkille/ylipainoisille matkustajille. Penkin kallistus verottaa tuota muutenkin hyvin rajoitettua tilaa entisestään ja lisäksi se vaikuttaa selkänojan takana olevan tarjotintason käyttämiseen, joka taas vaikuttaa mm. tabletin pitämiseen siinä ja tietenkin myös ruokailuun. Parempaa jalkatilaa löytyy perusmallin koneista vain muutama kappale uloskäyntien kohdalta. Isommissa koneissa voi sitten ostaa kovalla rahalla business-luokan paikan, jossa on enemmän tilaa.
Se on selvä, ettei säätöä ole mitenkään kategorisesti kielletty, eikä siitä aina ole samalla tavalla edes haittaa. Joskus kallistukselle voi olla jopa terveydellisiä perusteluita. Aina kone ei myöskään ole täynnä ja onhan tuo markkinamielessäkin yhtiölle kiva lisäominaisuus. Kaikkien matkustajien kollektiivinen etu silti olisi, jos säätöä ei olisi noissa ahtaissa halpisluokissa lainkaan, kun hyöty on melko olematon muille aiheutuneen mielipahan/riesan vastineeksi. Niin kauan kuin säätö löytyy, olisi vähintään yleisten käyttäytymissääntöjen nimissä hyvä varmistaa, että lepotilan käyttäminen on takana istuvalle ok, eikä vain itsekkäästi runnota istuinta mahdollisimman kauaksi taka-asentoon.
Ketjun idea lähti liikkeelle "Tyhmät ihmiset" -ketjusta, jossa sivuuttiin aihetta "onko ok käyttää lentokoneen istuimen lepotilaa ja jos on, niin miten ja milloin?" Joku oli sitä mieltä, että se on vapaasti jokaisen oma asia ja joku toinen (mm. minä) taas sitä mieltä, että pääsääntöisesti se on vain mielipahaa takana istuvalle aiheuttava likimain tarpeeton ominaisuus. Nykyisten lentokoneiden economy-luokassa jalkatila on speksien mukaan keskimäärin vain hieman yli 70 cm, joten penkin kallistaminen ole ongelma pelkästään takana istuville pitkille/ylipainoisille matkustajille. Penkin kallistus verottaa tuota muutenkin hyvin rajoitettua tilaa entisestään ja lisäksi se vaikuttaa selkänojan takana olevan tarjotintason käyttämiseen, joka taas vaikuttaa mm. tabletin pitämiseen siinä ja tietenkin myös ruokailuun. Parempaa jalkatilaa löytyy perusmallin koneista vain muutama kappale uloskäyntien kohdalta. Isommissa koneissa voi sitten ostaa kovalla rahalla business-luokan paikan, jossa on enemmän tilaa.
Se on selvä, ettei säätöä ole mitenkään kategorisesti kielletty, eikä siitä aina ole samalla tavalla edes haittaa. Joskus kallistukselle voi olla jopa terveydellisiä perusteluita. Aina kone ei myöskään ole täynnä ja onhan tuo markkinamielessäkin yhtiölle kiva lisäominaisuus. Kaikkien matkustajien kollektiivinen etu silti olisi, jos säätöä ei olisi noissa ahtaissa halpisluokissa lainkaan, kun hyöty on melko olematon muille aiheutuneen mielipahan/riesan vastineeksi. Niin kauan kuin säätö löytyy, olisi vähintään yleisten käyttäytymissääntöjen nimissä hyvä varmistaa, että lepotilan käyttäminen on takana istuvalle ok, eikä vain itsekkäästi runnota istuinta mahdollisimman kauaksi taka-asentoon.
Viimeksi muokattu: