Hyvät ja huonot varaosamerkit (lista viestissä #1)

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
735
Piraatteja kiinasta. Vuotavat itäisestä euroopasta isoissa määrin myyntiin. Esim autodoc kiinan piraatti myyjä.
Yhden näistä hajonneista SKF:n vetoakseleista ostin (tai no, korjaamo osti kuittien mukaan) ihan kotimaisesta Motonetistä. Ihan yhtä paskaa laatua oli ne Euroopastakin hommatut SKF:t.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 824
Yhden näistä hajonneista SKF:n vetoakseleista ostin (tai no, korjaamo osti kuittien mukaan) ihan kotimaisesta Motonetistä. Ihan yhtä paskaa laatua oli ne Euroopastakin hommatut SKF:t.
Kyllähän noita piraatteja voi ihan hyvin päätyä tännekkin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 179
Uskaltaako Nissens merkkistä imusarja/EGR venttiiliä ostaa Fordiin? Esim. Aeromotors sanoo että Premium qualityä, mutta uskoisiko kun hinta on puolet Pierburgista? Tiivisteet tulee molemmissa mukana.
Jos joku muu painiskelee saman asian parissa niin ihan laadukas osa oli tämä Nissens, ei mitään ongelmaa. Ei aiheuta EGR vikakoodia ja toimii kuten olettaa saattaa. Vaihtotyö Fordin 1.8tdci koneeseen on kyllä melko helvetillinen kun turbo / pakosarja pitää irroittaa että imusarjan saa vaihdettua.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 862
Febi Bilstein öljynpaineanturin liitinosa oli auton liittimeen väljä kuin mikä.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
804
Eli käytännössä kumin lahoaminen alkaa heti kun saa myyntipakkauksesta ulos. Mistä moinen johtuu?
Jos kyseessä on synteettinen kumi, niin veikkaan hydrolyysiä. Varmaan moni on törmännyt mm. PU kenkien hajoaviin pohjiin, jos niitä ei käytä (liike poistaa tuhoavan kosteuden). Jos oikeaa kumia, niin huonosti lisäaineistettu.

Nissens tekee myös jäähdyttimiä ja ainakin 5 vuotta ovat vanhimmat kestäneet, vaikka muoviset päädyt alkuun arvellutti.
 
Liittynyt
01.05.2019
Viestejä
459
Tekeekö Klokkerholmin sisälokasuojilla mitään? Sopivuus ja kestävyys kiinnostaa.
Ketjun aloitusviestissä maininta että olis ollut ainakin paikalleensopivuuden kanssa ongelmia. Kestääköhän nuo mitään?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 862
Tekeekö Klokkerholmin sisälokasuojilla mitään? Sopivuus ja kestävyys kiinnostaa.
Ketjun aloitusviestissä maininta että olis ollut ainakin paikalleensopivuuden kanssa ongelmia. Kestääköhän nuo mitään?
Jos voit valita niin kattele löytyykö DPA merkkisiä sisäloksuja. Ne on pehmeää joustavaa muovia. Kesti hienosti kovassa talviajossa olevan auton käytön viime talven. Hyvä fitmentti muutenkin.
 
Liittynyt
01.05.2019
Viestejä
459
Jos voit valita niin kattele löytyykö DPA merkkisiä sisäloksuja. Ne on pehmeää joustavaa muovia. Kesti hienosti kovassa talviajossa olevan auton käytön viime talven. Hyvä fitmentti muutenkin.
Täytyypä katsella löytyykö. Kiire ei tosiaan ole asialla (vaikka onhan nykyset vähän palasina toki).

Näyttäs Skruvat ja Aeromotors myyvän.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
804
Tuota aloituslistausta pitää kyllä lukea varovaisesti. Esim. Klokkerholm peltiosat ovat olleet hyviä mutta silti merkki on listattu huonoksi.

Jos joku saa yhdenkin sopimattoman/virheellisen varaosan, niin merkki voi tipahtaa huonoksi. Ja kun nykyaikana yhdellä merkillä on n+1 vaihtuvaa alitoimittajaa, niin laatu vaihtelee kuin polttoaineen hinta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.06.2020
Viestejä
155
Taas meni yks skf alatukivarsi vaihtoon, tää oli jo kolmas muutamaan vuoteen. Kyllä on surkeaa laatua
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
103
Voiko asennustavassa olla parannettavaa, kiristetty puslat ajokorkeudessa, jos sillä on kyseisessä rakenteessa väliä?
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
769
Textar jarrupalat, eteen, "Made in Great Britain"
Textar jarrupalat, taakse, "Made in Romania"

Näyttävät kyllä asiallisilta.
 
Liittynyt
09.11.2020
Viestejä
70
Onko kenelläkään kokemuksia ABS All Brake Systems jarrulevyistä/paloista? Oli luokiteltu huonoksi alkupostauksessa, mutta onko kenelläkään kokemusta?
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
917
Onko kenelläkään kokemuksia ABS All Brake Systems jarrulevyistä/paloista? Oli luokiteltu huonoksi alkupostauksessa, mutta onko kenelläkään kokemusta?
Olen ainakin kolme paria tuon merkkisiä levyjä asentanut. Muuten ei ole pahaa sanottavaa, mutta yksi levy meni kieroksi talvella noin vuoden käytön jälkeen. Kieroutunut levy on ehkäpä valmistusteknisesti hieman keskivertoa vaativampi. Sisällä on rumpukarru, eli muoto on varsin syvä kiinnityslaipasta levyjarrun kitkapintoihin ja levy on myös jäähdytetty, mutta varsin ohut ainakin etulevyihin verrattuna.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 169
2009 i20 Ilmastointi on tyhjentynyt. Täytetty elokuussa, jolloin huoltomies sanoi, että lauhdutin on huonossa kunnossa ja saattaa vuotaa, vaikka ei vuotoja nähnyt. Lauhduttimen vaihto ja täyttö maksaisi 450€ merkkiliikkeessä. Tästä lauhduttimen osuus on 220€.

Nissensin lauhdutin maksaa Aeromotorilla 99€ (Motonetissa 130€).

Kamoka maksaa 62€ Aeromotorilla, mutta liekö laatu hyvä? @TeknoR onko kokemusta merkistä? Kakkosauto kuitenkin kyseessä, jonka käyttökulut tarkoitus minimoida.

Periaatteessa voisin tuon lauhduttimen itsekin vaihtaa, kun järjestelmä on varmaan täysin tyhjä, kuten se oli syksyllä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 862
Kamoka maksaa 62€ Aeromotorilla, mutta liekö laatu hyvä? @TeknoR onko kokemusta merkistä? Kakkosauto kuitenkin kyseessä, jonka käyttökulut tarkoitus minimoida.
Uskaltaisin kyllä Kamokan laittaa, on sitä merkkiä tullu viljeltyä autoihin aika paljon ja tuntuma on että ei se nyt ainakaan paskinta paskaa ole (tasolta topran/maxgear), vaan pykälän parempi laatuista tarvikeosaa. Ei ole yhtään huonoa sattunut itselle ainakaan. Nissensille en paljon arvoa antaisi, sillä merkillä taisin kokeilla ilm.kuivaajaa ja se oli tehty vaan sinnepäin eikä sopinu kunnolla putkiin kiinni, reijät porattu pikkasen sivuun...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 830
Nissensin jäähdytinkenno oli ainakin varsin lyhytikäinen. Sopi kyllä hyvin paikalleen ja toimi aikansa mutta rupesi vuotamaan alle 2v vanhana.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
804
Listalla on TRW mainittu hyväksi varaosamerkiksi, no en voi kehua...
Kilometrejä pari tuhatta takana ja tuon harmaan puslarenkaan pitäisi olla piilossa tukivarren tasalla:
1715259714842.png
Pidempi tarina:
Tein autoon etupään tukivarsi/pusla remppaa, ja valitsin muka laadukkaita merkkejä. Kuitenkin sama pieni kolina mm. kuopissa jatkui, kuin kumivikaisissa vanhoissa, enkä millään löytänyt syytä. No nyt selkesi about parin vuoden jälkeen. Pusla on ihan löysällä tukivarressa ja tukivarsi on lyönyt auton koriin.

TRW:n piti olla premium laatua - Sitä taisi olla ainoastaan hinta. Ulkoinen olemus on samaa mitä puolta halvemmat merkit.
Harmittaa vielä sekin, että tulee satasen pikavoitto pyörien suuntauksesta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.10.2020
Viestejä
341
Listalla on TRW mainittu hyväksi varaosamerkiksi, no en voi kehua...
Kilometrejä pari tuhatta takana ja tuon harmaan puslarenkaan pitäisi olla piilossa tukivarren tasalla:
Pidempi tarina:
Tein autoon etupään tukivarsi/pusla remppaa, ja valitsin muka laadukkaita merkkejä. Kuitenkin sama pieni kolina mm. kuopissa jatkui, kuin kumivikaisissa vanhoissa, enkä millään löytänyt syytä. No nyt selkesi about parin vuoden jälkeen. Pusla on ihan löysällä tukivarressa ja tukivarsi on lyönyt auton koriin.

TRW:n piti olla premium laatua - Sitä taisi olla ainoastaan hinta. Ulkoinen olemus on samaa mitä puolta halvemmat merkit.
Harmittaa vielä sekin, että tulee satasen pikavoitto pyörien suuntauksesta.
Tarkennatko vielä että vaihdoitko TRW:n tukivarren vai TRW:n puslan vanhaan tukivarteen.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
804
Tarkennatko vielä että vaihdoitko TRW:n tukivarren vai TRW:n puslan vanhaan tukivarteen.
Tukivarsi oli täydellinen, en koskaan vaihda pelkkää puslaa, koska siinä käy juuri noin. Toi peltinen tukivarsi siis venyy irtopuslan vaihdossa, se on ohutta ja pehmeää materiaalia ja puslan reikä suurenee. Olen joskus kokeillut huonoin tuloksin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 862
Listalla on TRW mainittu hyväksi varaosamerkiksi, no en voi kehua...
Kilometrejä pari tuhatta takana ja tuon harmaan puslarenkaan pitäisi olla piilossa tukivarren tasalla:
Pidempi tarina:
Tein autoon etupään tukivarsi/pusla remppaa, ja valitsin muka laadukkaita merkkejä. Kuitenkin sama pieni kolina mm. kuopissa jatkui, kuin kumivikaisissa vanhoissa, enkä millään löytänyt syytä. No nyt selkesi about parin vuoden jälkeen. Pusla on ihan löysällä tukivarressa ja tukivarsi on lyönyt auton koriin.

TRW:n piti olla premium laatua - Sitä taisi olla ainoastaan hinta. Ulkoinen olemus on samaa mitä puolta halvemmat merkit.
Harmittaa vielä sekin, että tulee satasen pikavoitto pyörien suuntauksesta.

Täytyy varmaan toi TRW siirtää ihan omalle rivilleen. Aikasempiakin huonoja kokemuksia noista TRW osista kun on...

Sachs ja Boge - merkin osat kuitenkin on ihan hyviä.
Lemförderin nykyiset tarvikeosat ainakin yhdessä fb-ryhmässä haukkuivat, ei omaa kokemusta.


1715262877039.png
 

Liitteet

Liittynyt
26.12.2022
Viestejä
137
Mulla myös huono kokemus TRW:stä. Jarrupalojen reunat oli epämuodostuneita ja niitä piti viilata ennen kuin asettuivat paikalleen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
804
Tämä jatkotarina y.o. TRW-tukivarsista ehkä kuuluisi "Taasko se romu on hajalla"-ketjuun mutta...
Molempien puolien puslat olivat väljällä sovitteella, mutta vasen puoli käytännössä toimi, ja syy löytyy rakenteesta. TRW oli säästänyt ja käyttänyt samaa tukivarren runkoa molemmilla puolilla. Yllä olevassa kuvassa ei näkynyt mutta alla näkyy pokkaus vasemmassa tukivarressa, ja pokkaus tukee puslaa oikeasta suunnasta. Jos oikean puolen pokkaus olisi ollut myös alapuolella, niin mitään ongelmaa ei ehkä olisi.

1715269577699.png
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
327
LPR jarrukengissä (Motonetin tuotenro: 22-3490) oli liian paksu kitkapinta, ei sopinut kuin rajua väkivaltaa käyttäen Brembon jarrulevyt päälle, K27 jarrukengissä oli selvästi ohuempi kitkapinta ja levyjen kanssa ei mitään ongelmaa saada asenettua.

Potilaana Honda Accord Tourer CN/7gen.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
450
SKF on laadullisesti romahtanut viime vuosina; kiertäisin itse kaukaa. Lähde: useampi varaosa-alan ammattilainen, joilla yli 20v kokemus alalta.

Lemförderin osien viimeistelytaso on romahtanut jo useita vuosia sitten; sen perusteella ei laadullekaan kovin huimia suorituksia uskalla antaa. Silti mieluummin Lem kuin peruskiinalainen.

Valmistusmaa ei aina ole laadun tae, mutta silloin kun varaosa on valmistettu Saksassa on sille yleensä jokin perusteltu syy. Nykyään kaikki pyritään tuottamaan mahdollisimman halvalla, eli jos valmistaja käyttää tarkoituksella kallista valmistusmaata niin tuote ei yleensä ole laadultaan kaikkein huonoin. Toisaalta esim. Boschin osia tulee myös Kiinasta ja niissä en ole itse havainnut poikkeuksellisia laatuongelmia.

Korjaamoalan toimijoilta kuultuna ja itsekin opittuna varaosien yleinen laatutaso on nykyään paljon heikompi kuin esim. 15 vuotta sitten; syynä on kasvavat kustannukset ja toisaalta se, että kuluttajat eivät ole valmiita maksamaan laadusta sitä hintaa mitä laatu nykyään edellyttäisi. Monet vanhat "hyvät" laatumerkitkin ovat menneet halpuuttamiseen mukaan ja osien käyttöikä on paljon entistä huonompi. Vanhempiin autoihin (20v+ saattaa joskus jopa olla paras ratkaisu ostaa käytettyjä originaaliosia uusien "laatumerkkien" sijaan. Kaikkein paras ratkaisu vanhoihin autoihin on monesti New Old Stock -osat, eli käyttämättömät alkuperäisosat, jotka on valmistettu vuosikymmeniä sitten.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
804
Jos kiinalaisille maksaa (riittävästi) ja laadunvalvonta on kunnossa, niin sieltä tulee parempaa laatua, kuin Euroopasta. Tämä on tullut havaittua muualla teollisuudessa mutta onneksi valmistuskustannukset ovat Kiinassa nousseet.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 424
SKF on laadullisesti romahtanut viime vuosina; kiertäisin itse kaukaa. Lähde: useampi varaosa-alan ammattilainen, joilla yli 20v kokemus alalta.

Lemförderin osien viimeistelytaso on romahtanut jo useita vuosia sitten; sen perusteella ei laadullekaan kovin huimia suorituksia uskalla antaa. Silti mieluummin Lem kuin peruskiinalainen.

Valmistusmaa ei aina ole laadun tae, mutta silloin kun varaosa on valmistettu Saksassa on sille yleensä jokin perusteltu syy. Nykyään kaikki pyritään tuottamaan mahdollisimman halvalla, eli jos valmistaja käyttää tarkoituksella kallista valmistusmaata niin tuote ei yleensä ole laadultaan kaikkein huonoin. Toisaalta esim. Boschin osia tulee myös Kiinasta ja niissä en ole itse havainnut poikkeuksellisia laatuongelmia.

Korjaamoalan toimijoilta kuultuna ja itsekin opittuna varaosien yleinen laatutaso on nykyään paljon heikompi kuin esim. 15 vuotta sitten; syynä on kasvavat kustannukset ja toisaalta se, että kuluttajat eivät ole valmiita maksamaan laadusta sitä hintaa mitä laatu nykyään edellyttäisi. Monet vanhat "hyvät" laatumerkitkin ovat menneet halpuuttamiseen mukaan ja osien käyttöikä on paljon entistä huonompi. Vanhempiin autoihin (20v+ saattaa joskus jopa olla paras ratkaisu ostaa käytettyjä originaaliosia uusien "laatumerkkien" sijaan. Kaikkein paras ratkaisu vanhoihin autoihin on monesti New Old Stock -osat, eli käyttämättömät alkuperäisosat, jotka on valmistettu vuosikymmeniä sitten.
Hinta on tullut näissä vanhoissa laatumerkeissä tosi alas ja sehän näkyy siinä laadussa. Nykyään melkeinpä ostan jotain kiinalaista paskaa ennemmin kuin maksan brändätystä kiinalaisesta paskasta. Brändit kuitenkin voivat veloittaa vielä "ylihintaa", vaikka halpoja ovatkin. SKF, FAG, Lemförder jne. voivat siis edelleen pistää hieman isomman hintalapun kuin Kiinan ihmeet.

Edit. Ihan just oman kokemuksen perusteella FAG:n etunapa (pyörän laakeri siis) meni vaihtoon 60 tkm ajolla. Se on tosi vähän osalle, joka on ollut aikoinaan OEM-valmistaja kyseisen auton etunavalle, eli ns. alkuperäislaatuinen osa. Ostin nyt kiinalaisen GSP:n navan, maksoi 35 e ja FAG olisi maksanut tuplat. Molemmat siis halpoja, mutta miksi maksaa FAG:sta tuplat? Samaa skeidaa ja lähes varmasti Kiinassa valmistettu molemmat :p
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 271
Viestejä
4 231 417
Jäsenet
71 186
Uusin jäsen
pymehry

Hinta.fi

Ylös Bottom