Tehdään oma topikki tälle Suomen kaikkien aikojen suurimmalle autokaupan munaukselle.
Tiivistetysti asiassa on kyse että maaliskuussa 2022 Peugeot jälleenmyyjät polkaisivat maahantuojan kanssa kamppanjan jossa myytiin bensa ja täyssähkö Peugeot E-2008 autoja 249e /kk 72 kk maksuajalla (osamaksu), viimeisen erän ollessa n. 14 000 euroa (lisäksi itse pitää hoitaa vakuutukset jne). Hintaa autolle tuli karvan verran alle 28k ilman lisävarusteita. Diili oli erinomainen koska todellinen kokonaiskorko oli 1,1% ja auton sai palauttaa 12kk päästä myyjälle jos halusi, tällöin maksoit vain vuoden kuukausierät.
Kamppanja oli menestys koska autoja sai tilattua jo viikkoa ennen kamppanjaa, ns. esitilauksia ja sähköautoja myytiin esitilauksissa lähellä 1000 kappaletta jonka vuoksi virallisessa kampanjassa täyssähkömallin myynti oli jo lopetettu. Ongelma ilmeisesti syntyi siinä että maahantuoja oli varannut vain n. 250 sähköautolle slotin Espanjan Peugeot tehtaalta ja autoja myytiin moninkertaisesti koska jälleenmyyjiä ei oltu ohjeistettu määrien suhteen. Vuosi kampanjan jälkeen rahoituskulut autoon ovat 4-5 kertaistuneet ja autojen hinta on muutenkin noussut n. 10% inflaation seurauksena.
Suomessa on siis n. 600+ täyssähköistä Peugeot E-2008 autoa tilattuna, joissa myyjänä on autokauppa ja autoja ei tule Suomeen koska se maksaa liikaa maahantuojalle ja maahantuoja ei halua tuoda autoja. Kuluttajalainsäädännön mukaan vastuussa on sopimuskumppani eli autokaupat. Kauppalain 69 § mukaan sopimuksessa sovitun auton hinta ja uuden auton hinnan erotus on lain mukaan kuluttajalle käypä vahingonkorvauksen määrä, eli tässä tapauksessa n. 10 000 euroa. Tätä voi vaatia siis siinä tapauksessa jos sovittua autoa ei toimiteta ja jos ei ole ns. force majeure estettä auton toimitukselle. Sota, korona ja komponenttipula eivät tässä tapauksessa käy syyksi koska ne olivat jo päällä ennenkuin kampanja julkaistiin. Jännityksellä odotetaan miten homman käy, itsellä on menossa myös kymppitonnin vaateet paikalliselle autokaupalle, mikä on kieltämättä ikävässä välikädessä.
Tiivistetysti asiassa on kyse että maaliskuussa 2022 Peugeot jälleenmyyjät polkaisivat maahantuojan kanssa kamppanjan jossa myytiin bensa ja täyssähkö Peugeot E-2008 autoja 249e /kk 72 kk maksuajalla (osamaksu), viimeisen erän ollessa n. 14 000 euroa (lisäksi itse pitää hoitaa vakuutukset jne). Hintaa autolle tuli karvan verran alle 28k ilman lisävarusteita. Diili oli erinomainen koska todellinen kokonaiskorko oli 1,1% ja auton sai palauttaa 12kk päästä myyjälle jos halusi, tällöin maksoit vain vuoden kuukausierät.
Kamppanja oli menestys koska autoja sai tilattua jo viikkoa ennen kamppanjaa, ns. esitilauksia ja sähköautoja myytiin esitilauksissa lähellä 1000 kappaletta jonka vuoksi virallisessa kampanjassa täyssähkömallin myynti oli jo lopetettu. Ongelma ilmeisesti syntyi siinä että maahantuoja oli varannut vain n. 250 sähköautolle slotin Espanjan Peugeot tehtaalta ja autoja myytiin moninkertaisesti koska jälleenmyyjiä ei oltu ohjeistettu määrien suhteen. Vuosi kampanjan jälkeen rahoituskulut autoon ovat 4-5 kertaistuneet ja autojen hinta on muutenkin noussut n. 10% inflaation seurauksena.
Suomessa on siis n. 600+ täyssähköistä Peugeot E-2008 autoa tilattuna, joissa myyjänä on autokauppa ja autoja ei tule Suomeen koska se maksaa liikaa maahantuojalle ja maahantuoja ei halua tuoda autoja. Kuluttajalainsäädännön mukaan vastuussa on sopimuskumppani eli autokaupat. Kauppalain 69 § mukaan sopimuksessa sovitun auton hinta ja uuden auton hinnan erotus on lain mukaan kuluttajalle käypä vahingonkorvauksen määrä, eli tässä tapauksessa n. 10 000 euroa. Tätä voi vaatia siis siinä tapauksessa jos sovittua autoa ei toimiteta ja jos ei ole ns. force majeure estettä auton toimitukselle. Sota, korona ja komponenttipula eivät tässä tapauksessa käy syyksi koska ne olivat jo päällä ennenkuin kampanja julkaistiin. Jännityksellä odotetaan miten homman käy, itsellä on menossa myös kymppitonnin vaateet paikalliselle autokaupalle, mikä on kieltämättä ikävässä välikädessä.