Hullut Päivät Peugeot E-2008 saaga

Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
292
Tehdään oma topikki tälle Suomen kaikkien aikojen suurimmalle autokaupan munaukselle.

Tiivistetysti asiassa on kyse että maaliskuussa 2022 Peugeot jälleenmyyjät polkaisivat maahantuojan kanssa kamppanjan jossa myytiin bensa ja täyssähkö Peugeot E-2008 autoja 249e /kk 72 kk maksuajalla (osamaksu), viimeisen erän ollessa n. 14 000 euroa (lisäksi itse pitää hoitaa vakuutukset jne). Hintaa autolle tuli karvan verran alle 28k ilman lisävarusteita. Diili oli erinomainen koska todellinen kokonaiskorko oli 1,1% ja auton sai palauttaa 12kk päästä myyjälle jos halusi, tällöin maksoit vain vuoden kuukausierät.

Kamppanja oli menestys koska autoja sai tilattua jo viikkoa ennen kamppanjaa, ns. esitilauksia ja sähköautoja myytiin esitilauksissa lähellä 1000 kappaletta jonka vuoksi virallisessa kampanjassa täyssähkömallin myynti oli jo lopetettu. Ongelma ilmeisesti syntyi siinä että maahantuoja oli varannut vain n. 250 sähköautolle slotin Espanjan Peugeot tehtaalta ja autoja myytiin moninkertaisesti koska jälleenmyyjiä ei oltu ohjeistettu määrien suhteen. Vuosi kampanjan jälkeen rahoituskulut autoon ovat 4-5 kertaistuneet ja autojen hinta on muutenkin noussut n. 10% inflaation seurauksena.

Suomessa on siis n. 600+ täyssähköistä Peugeot E-2008 autoa tilattuna, joissa myyjänä on autokauppa ja autoja ei tule Suomeen koska se maksaa liikaa maahantuojalle ja maahantuoja ei halua tuoda autoja. Kuluttajalainsäädännön mukaan vastuussa on sopimuskumppani eli autokaupat. Kauppalain 69 § mukaan sopimuksessa sovitun auton hinta ja uuden auton hinnan erotus on lain mukaan kuluttajalle käypä vahingonkorvauksen määrä, eli tässä tapauksessa n. 10 000 euroa. Tätä voi vaatia siis siinä tapauksessa jos sovittua autoa ei toimiteta ja jos ei ole ns. force majeure estettä auton toimitukselle. Sota, korona ja komponenttipula eivät tässä tapauksessa käy syyksi koska ne olivat jo päällä ennenkuin kampanja julkaistiin. Jännityksellä odotetaan miten homman käy, itsellä on menossa myös kymppitonnin vaateet paikalliselle autokaupalle, mikä on kieltämättä ikävässä välikädessä.
 
Mutta eikös kuluttajan ja ammatinharjoittajan välillä noudateta kuluttajansuojalakia eikä kauppalakia? Kuluttajansuojalaissa ei suoraan mainita vahingonkorvauksesta mitään laskentakaavaa.
 
Mutta eikös kuluttajan ja ammatinharjoittajan välillä noudateta kuluttajansuojalakia eikä kauppalakia? Kuluttajansuojalaissa ei suoraan mainita vahingonkorvauksesta mitään laskentakaavaa.

Kuluttajansuojalain 29 § 1. momentti:
"Kaupan purkuun sovelletaan, mitä mainitun lain (kauppalain) 66 §:ssä säädetään, ja ostajan oikeuteen korvaukseen hinnanerosta sovelletaan, mitä mainitun lain 68 ja 69 §:ssä säädetään. "
 
Satunnaisesti seuraillut vastaavaa ketjua tuolla autostadiumin foorumilla. Onkohan kuinka moni tehnyt reklamaation myyjille/maahantuojalle? Jos puhutaan sadoissa niin vaikeata uskoa, että maahantuoja tulisi tolla 10Keur etukortilla vastaan. Tulisi äkkiä kyseisestä etukortista monta myyntijulkkaisua torilla ja somen kirpiksessä..
 
No kyllähän tuossa monelta, itseni mukaanlukien, paloi se valtion antama 2000e hankintatuki. Jota siis ei voi enää siirtää uudelle kaupan kohteelle, kun niitä ei jaeta.

Vastineeksi myyjälle laitoin, että voidaan sopimus mitätöidä, jos maksavat tuon 2000e vahingonkorvauksena.
 
Uutta mallia pukkaa: Uusi Peugeot 2008 -mallisto julkistettiin | Autotoday

Sinänsä ihan ok pieni facelift mutta en ymmärrä miksi noita ei voisi toimittaa vaikka pienellä lisähinnalla HP ostajille.

Tulee liian kalliiksi maahantuojalle.

Tilaan vastaavan, mutta halvemman e208 active packin tällä hetkellä autoverkkokaupasta 72kk rahoituksella kokonaishinta on 49 500€:

pögöe208.JPG


Hullaripösön kokonaishinta samalla 72kk rahoituksella (72x240€ + 14 021 jämäri) 31 301€

Erotus siis on 18k€ lisäksi voidaan vielä olettaa, että e2008 on kalliimpi kuin e208 kuin myös facelift on kalliimpi niin erotus on luokkaa 20 000€ mistä ovat sopimuksen tehneet ja mitä auto tulisi tällä hetkellä maksamaan asiakkaalle. Myyjälle/maahantuojalle erotus ei tietenkään ole noin iso, mutta eiköhän se ole kuitenkin erittäin erkittävä, varmaankin yli 10 000€.

Olisi mielenkiintoista tietää mistä lähtien maahantuoja on tiennyt ettei pysty autoija toimittamaan. Uskoisin, että aika pian on selvinnyt, että eivät saa tehtaalta myymäänsä määrää. Tuskin näitä sormet ristissä siellä suunalla odotellaan mitä mahtaisikaan tehdas tässä kuussa toimittaa vaikka asiakkaalle se on laitettu näyttämään juuri tuolta.

Kuten tuosta esimerkistä käy ilmi niin ihmiset jotka oikeasti ovat tilanneet tämän tarpeeseen ja jonkun toisen auton sijaan niin vahinko kokonaisuudessaan on 20k€ luokkaa. Sitten on tietenkin vaan osa joka tilasi foor the lulz, koska halpa hinta ja voi pistää vuoden jälkeen takaisin liikkeeseen.

Tämän auton kohdalla jokainen on tehnyt sopimuksen ja myyjä lupautunut auton toimittamaan. Parhaimmillaan automyyjä soittanut maahantuojalle, että myydääkö näitä oikeasti vielä ja sieltä vastattu, että myykää. Kyseessä ollut rajattu, erä jonka myynti lopetettu kun erä tuli täyteen. Nyt vasta yli vuosi kaupan jälkeen myyjä/maahantuoja peruuttaa kaupasta pois vedoten siihen ettei mallia valmisteta.

Täällä vängätään usein siitä, että jos ei saada jotain virheellisesti ilmoitettua atk rompetta minkä tukkuri laittanut hinnastoon väärin ja myyjä poimii hinnat suoraan sieltä. Joskus noillakin on ollut menestystä vaikka tapauksena aivan eri. Myyjä on heti huomannut virheellisen hinnan tässä katumapäälle on tultu vasta kun on huomattu, että tehdas myynytkään halvalla kuin sen perus erän mikä suomeen on yleensä tullut eli luokkaa 200 autoa/vuosi. Silloin käsissä ollut jo sopimukset asiakkaiden kanssa eikä ole keksitty muuta parempaa keinoa peruuttaa näistä kun pelata aikaa ja vedota faceliftiin kun se aikanaan tulee. Mitään mielenkiintoa ei ole aikaan ollut neuvotella miten asia saataisiin ratkaistua asiakkaan kanssa ajoissa ja hyvässä hengessä.

Siellä on toimitukset olleet myöhässä luokkaa useita kuukausia ja satoja autoja jäänyt toimittamatta. Samoin faceliftin julkkari ei ole mikään yllätys vaan siitä on spekuloitu jo viime keväästä/kesästä lähtien eli todennäköisesti maahantuojalla on aika tarkkaan ollut tiedossa suunnilleen koska se tulee.
 
Viimeksi muokattu:
No kyllähän tuossa monelta, itseni mukaanlukien, paloi se valtion antama 2000e hankintatuki. Jota siis ei voi enää siirtää uudelle kaupan kohteelle, kun niitä ei jaeta.

- - - - -

Tuo hankintatuki saattaa vielä säilyä, kun auton vuosimalli pitkistä toimitusajoista johtuen muuttuu vm. 2023 -> 2024. Eli jos saadaan vielä kovalla väännöllä rutistettua toimitukseen tuo vuoden 2024 mallia oleva e-2008, niin voi olla että ei ongelmaa Traficomin suunnasta. Luulisi että näitä vastaavia vuosisiirtymiä on ennättänyt kertyä paljon muitakin, kun toimitusajat ovat venyneet yleisemminkin.
 
Tuo hankintatuki saattaa vielä säilyä, kun auton vuosimalli pitkistä toimitusajoista johtuen muuttuu vm. 2023 -> 2024. Eli jos saadaan vielä kovalla väännöllä rutistettua toimitukseen tuo vuoden 2024 mallia oleva e-2008, niin voi olla että ei ongelmaa Traficomin suunnasta. Luulisi että näitä vastaavia vuosisiirtymiä on ennättänyt kertyä paljon muitakin, kun toimitusajat ovat venyneet yleisemminkin.

Jep, tarkastin että mulla se on voimassa 2024 asti, mutta tosiaan uuteen sopimukseen niitä ei siirtää.
 
Tämä on varmaan trolli vai oletko oikeasti noin pihalla?

Varmaan sitten olen.
Veikkaan että tämä "saaga" päättyy siten että aiheutunutta vahinkoa ei pystytä osoittamaan muutoin, mutta velvoitetaan autokauppaa korvaamaan todellinen aiheutunut vahinko sähköautotuista etc. joita ei voida enää hyödyntää. Rahoitukset autoihin lienee olleet tarjouksia eikä sitovia sopimuksia, eihän luottopäätöksetkään ole voimassa näin kauaa. Nuo kymppitonnien tmv. korvausvaatimukset häviävät tuuleen. Autokauppa vetoaa johonkin asiaan kuten esim saatavuusvaje, josta saa tehtaalta / maahantuonnista vahvistuksen ja homma kuivuu käsiin. Katsellaan kun hommaan saadaan päätös. Juridiikkaa tuntemattomille (kuten itsekin olen) tuntuu olevan tavanomaista että kuvitellaan mahdollisia skenaarioita joiden perusteella oikeutetaan jotakin korvauksia, vaikka oikeuskäytännön kannalta asiaa tarkastellaan huomattavasti neutraalimmin. Monta yllättävää päätöstä näissä asioissa on aiemminkin näkynyt olevan, joten en pidättäisi henkeäni että tämäkään asia ratkeaa maalaisjärjellä.
 
Viimeksi muokattu:
Autokauppa vetoaa johonkin asiaan kuten esim saatavuusvaje, josta saa tehtaalta / maahantuonnista vahvistuksen ja homma kuivuu käsiin.
noh tämähän ei sinällään ole mikään pätevä syy eikä tähän voi vedota ns force majure tyyliin.

Jos nyt mietitään jotain polttisaikoja niin ei ollut mitenkään erikoista, että tilalle tarjottiin facelift mallia. Mutta tässä se ei tietysti käy koska uusi malli on huomattavasti kalliimpi, kuin se edellinen malli ilman hullaritarjousta.

EDIT: Nythän tässä odotellaan sitä maahantuojan / myyjien uutta tiedotetta joka piti alustavasti tulla jo tällä viikolla.
 
- - - - -
Autokauppa vetoaa johonkin asiaan kuten esim saatavuusvaje, josta saa tehtaalta / maahantuonnista vahvistuksen ja homma kuivuu käsiin.
- - - - -

Vähän vaikeaa vedota tuohon saatavuusvajeeseen, kun
- tuota sähköpösöä on valmistettu parin vuoden aikana jatkuvasti suuruusluokkaa tuhat kappaletta kuukaudessa
- maahantuojalla oli Hullujen Päivien jälkeen tilauksia sisällä tuhatkunta tai ylikin
- siitä huolimatta se suostui ostamaan vain tipottain autoja, löytyy useita kuukausia vuoden aikana joissa saldo 0

-> Noista faktoista voi vaan vetää johtopäätöksen, että Auto-Bon ei ole kaupallisista syistä halunnut tuoda kuin noin parin sadan auton vuosivauhtia (olisi isommasta määrästä joutunut maksamaan ekstraa ja ehkä tuomaan pakollisena kylkiäisenä lisää ei-haluamiaan bensapösöjä).

Niinpä itseään älykkäänä pitävät johtajat keksivät tuolla Petikossa, että jarrutetaan loppuun asti maahantuontia, kunnes facelift tulee, ja sanotaan sitten että "Hullareiden valmistus pääsi loppumaan, pahoittelemme kovasti!" Näin bonukset säilyvät, kun sekoilusta huolimatta (otettiin yli tuhat tilausta kun oli kiinteähintaiset sopimukset vain muutamasta sadasta) ei jouduta maksamaan mitään etukäteislaskelmista poikkeavaa lisähintaa!
 
En jaksa uskoa että olisivat siellä olleet niin hölmöjä, etteikö mitään selkänojaa toiminnalle olisi jätetty. Vaan ainahan sitä voi yllättyä suuntaan jos toiseen.
No jäädään mielenkiinnolla seuraamaan tilannetta.

Edit: Silti tässä tapauksessa on mielenkiintoista että miten osoitetaan kuluttajalle aiheutunut "tappio" tai vahinko. Varmaan tapauskohtaisesti. En tiedä miksi suhtaudun tähän niin kriittisesti, mutta kuulostaa niin röyhkeälle toiminnalle että joku syy sille, että näin uskalletaan toimia, on oltava.
 
En jaksa uskoa että olisivat siellä olleet niin hölmöjä, etteikö mitään selkänojaa toiminnalle olisi jätetty. Vaan ainahan sitä voi yllättyä suuntaan jos toiseen.
No jäädään mielenkiinnolla seuraamaan tilannetta.

Edit: Silti tässä tapauksessa on mielenkiintoista että miten osoitetaan kuluttajalle aiheutunut "tappio" tai vahinko. Varmaan tapauskohtaisesti. En tiedä miksi suhtaudun tähän niin kriittisesti, mutta kuulostaa niin röyhkeälle toiminnalle että joku syy sille, että näin uskalletaan toimia, on oltava.
Ehdittiinköhän näytönohjain 'kriisin' aikana RTX 3000-sarjan julkaisun jälkeen päästä tilanteeseen, jossa joku jälleenmyyjä olisi jättänyt tuotteet kokonaan toimittamatta? Silloinhan kuluttajaviranomainen päätyi ratkaisuun, että jos tuotetta ei pystytä toimittamaan luvatulla hinnalla, pitää maksaa erotus ja antaa asiakkaan hankkia tuote toiselta jälleenmyyjältä. En jotenkin näe syytä sille, miksi vastaavaa ei voisi soveltaa tässä.

Edit: Silloin toki jälleenmyyjät roikotti jonossa niitä halvimpia tilauksia ja toimitti jonon ohi 'täyteen hintaan' uusille asiakkaille. Toisaalta siinä vedottiin saatavuusongelmiin, kun juuri sitä mallia ei ollut tullut varastoon.
 
Asiaan sen kummemmin perehtymättä, oliko tuo tarjous jälleenmyyjän vaiko maahantuojan? Oletan että jälleenmyyjän koska hullarit mainittu.
 
Asiaan sen kummemmin perehtymättä, oliko tuo tarjous jälleenmyyjän vaiko maahantuojan? Oletan että jälleenmyyjän koska hullarit mainittu.

Tarjouksen tekee aina jämy koska kuluttaja ei voi ostaa autoja suoraan maahantuojalta. Mutta tällä ei ole oikeustapauksen kannalta suurta merkitystä koska maahantuoja oli mukana rakentamassa kamppista.
 
Asiaan sen kummemmin perehtymättä, oliko tuo tarjous jälleenmyyjän vaiko maahantuojan? Oletan että jälleenmyyjän koska hullarit mainittu.


Tuolta tankkaat ensin tekstin ja sitten 1,5h video päälle jos aihe kiinnostaa.

Stockmannin ja maahantuojan kamppis, mutta kuten sanottu kumpikaan niistä ei myy autoja niin sopparit tehty pösö jälleenmyyjien kanssa. Vaikka ongelma olisi muualla niin kuluttajalla on sopimus suhde jämyyn.
 
Silti tässä tapauksessa on mielenkiintoista että miten osoitetaan kuluttajalle aiheutunut "tappio" tai vahinko.


Aika simppelihän tuo lienee lopulta ratkaista oikeudessa. Myyjätaho ei halua/pysty täyttämään omaa velvollisuuttaan mihin on tarjouksen ja myyntisopimuksen osalta sitoutunut tuotteen ja sen toimituksen osalta, kättä taskuun ja korvaamaan vahinko tai tarjoamaan vastaavaa kampetta samaan rahaan ja samoilla ehdoilla sisältäen rahoitustarjouksen. Kuluttajan vahinko on, että tämä ei ole saanut ostamaansa tuotetta todella pitkään aikaan ja ei varmaan tule ikinä saamaankaan jos se myyjätahosta on kiinni. Kyllä se sopimus tarkoituksella sitoo kumpaakin osapuolta. Luulisi muutaman tonnin korvauksen olevan ihan ok tasolla jos sopimus puretaan (n. 10% ostohinnasta).
 
Kuulostaa ihan loogiselta. En minäkään usko mihinkään kymppitonnien korvauksiin ja mahdollisten luottotappioiden hyvittämiseen. Nykypäivänä tuntuu valitettavasti olevan monenlaisia toimijoita ajamaan kuluttajan oikeuksia hinnalla millä hyvänsä, ilmeisesti laskutuksen toivossa. En ihmettelisi jos vakuutusyhtiöiden oikeusturvavakuutusten hinnat nousevat ja / tai eivät kosketa enää autoriitoja tulevaisuudessa.
 
Nykypäivänä tuntuu valitettavasti olevan monenlaisia toimijoita ajamaan kuluttajan oikeuksia hinnalla millä hyvänsä, ilmeisesti laskutuksen toivossa. En ihmettelisi jos vakuutusyhtiöiden oikeusturvavakuutusten hinnat nousevat ja / tai eivät kosketa enää autoriitoja tulevaisuudessa.
Kun jokin asia koskettaa niin montaa henkilöä, mitä tämä niin olisi oikeastaan kaikkien etu asiaa käsiteltävän riittävän pitkälle. Joukkokanne toki paras mutta voi olla haasteellista. Näkisin kuitenkin tarpeen ennakkotapaukselle, vastaavia (tosin toki huomattavasti halvemmissa artikkeleissa) on ollut ja tulee varmuudella myös olemaan.
Eli en näe mitään ongelmaa jos tässä kohdassa poltetaan oikeasti rahaakin ja haetaan ratkaisu. Joskus se on kuitenkin tehtävä jos kuluttajan oikeuksista halutaan pitää kiinni.

Sitä en tiedä, miten minkäkin yhtiön oikeusturvavakuutus korvaa tämän tyyppisiä mutta niissä on jo nykyisellään rajoituksia eikä vähenemistä voi oikein todennäköisenä pitää. Mutta vaikka tulisi rajoituksia lisää niin eihän se ole mikään peruste olla viemättä tämän kaltaista asiaa eteenpäin. Vai tulisiko mielestäsi kuluttajan tosiaan niellä koko asia ja antaa olla?
 
Se nyt on aika sama mitä mieltä jotkut on mutulla ja 'maalaisjärjellä' perusteltuna. Jos parikin lakimiestä on valmis viemään asiaa sucsess fee (Eli jos homma kaatuu laskua ei tule.) periaatteella eteenpäin jotka aihepiiristä tietää kuitenkin vähän enemmän kuin sen mitä sattui netistä lukemaan ja millainen fiilis on.

Oikeuteen tätä tuskin päästätään... Ja vaikka päästettäisiin ja kaatuisi niin vastapuolen kulut jakautuvat kaikkien kanssa eli esim. autoverkkokaupalta on 200 autoa toimittamatta ja jos joku lakimies vie sinne 20 ks. myyjän asiakasta niin vastapuolen kulut jakautuu tuon 20 osapuolen kesken. Eli kaiken kaikkiaan hyvin riskitöntä lähteä kuluttajana penäämään oikeuksiaan vaikkakin lakimiehen välityksellä oikeuteen asti.
 
Viimeksi muokattu:
Oikeuteen tätä tuskin päästätään... Ja vaikka päästettäisiin ja kaatuisi niin vastapuolen kulut jakautuvat kaikkien kanssa eli esim. autoverkkokaupalta on 200 autoa toimittamatta ja jos joku lakimies vie sinne 20 ks. myyjän asiakasta niin vastapuolen kulut jakautuu tuon 20 osapuolen kesken. Eli kaiken kaikkiaan hyvin riskitöntä lähteä kuluttajana penäämään oikeuksiaan vaikkakin lakimiehen välityksellä oikeuteen asti.

Kulut voivat myös mennä muuten kuin 100-0. Itse koitan ainakin välttää oikeudenkäyntiä viimeiseen asti kun lopputulos on nopanheittoa ja Suomessa korvaukset ovat aina pieniä - lisäksi voi kestää vuosia. Siinä ei voita kuin lakimiehet. Ilmeisesti useampikin lakimies on nyt ollut muna pystyssä valmiina hoitamaan tätä asiaa kuluttajien puolelta. Toki heille hyvä tilaisuus tehdä tiliä jos saavat siivun useamman henkilön korvauksesta. Ja miettisin onko heidän intresseissä edes sopu.

Tässä on neuvottelut kesken toisen Pösön hommaamisesta tilalle ja 3 tonnin hyvityksestä. Perkeleen saatavuusongelmia vaan noissa lataushybrideissäkin ja ei viittis toista vuotta odottaa jonossa.

Jos joku saa diilin tehtyä tämän asian suhteen niin kiinnostaisi kuulla minkälaisilla ehdoilla. Tuskin niihin mitään NDA:ta laitetaan.
 
Kulut voivat myös mennä muuten kuin 100-0. Itse koitan ainakin välttää oikeudenkäyntiä viimeiseen asti kun lopputulos on nopanheittoa ja Suomessa korvaukset ovat aina pieniä - lisäksi voi kestää vuosia. Siinä ei voita kuin lakimiehet. Ilmeisesti useampikin lakimies on nyt ollut muna pystyssä valmiina hoitamaan tätä asiaa kuluttajien puolelta. Toki heille hyvä tilaisuus tehdä tiliä jos saavat siivun useamman henkilön korvauksesta. Ja miettisin onko heidän intresseissä edes sopu.

Tässä on neuvottelut kesken toisen Pösön hommaamisesta tilalle ja 3 tonnin hyvityksestä. Perkeleen saatavuusongelmia vaan noissa lataushybrideissäkin ja ei viittis toista vuotta odottaa jonossa.

Jos joku saa diilin tehtyä tämän asian suhteen niin kiinnostaisi kuulla minkälaisilla ehdoilla. Tuskin niihin mitään NDA:ta laitetaan.

Jep sinne tuskin ketään haluaa myyjä organisaatio mukaan lukien. Ei kovin hyvää mainosta vuosien oikeusprosessi kymmeniä/satoja asiakkaita vastaan kun yrittävät saada liikettä pysymään sopimuksessa...

Käsittääkseni nyt ei neuvotella about mistään, koska myyjät ei tiedä mitä maahantuoja tulee vastaan muuta kuin sen 2k€ kupongin uuteen pösöön. Tollanen 3k€ ale uuteen pösöön on varmaan ihan normi neuvottelujen varassa joten uskon että tässä mittakaavassa neuvottelu sitten taas on ihan mahdollista. Se vaan on aika naurettava korvaus suhteessa tehtyyn diiliin. Itse en edes harkitsisi, mutta hyvä jos joku saa asian tuolla pois päivä järjestyksestä. Jos taas yrittää saada vastaavaa autoa samalla sopimuksella niin turha odottaa keskustelua.
 
Yhtenä niistä n. 700+ autoa odottaneesta olen.

Olin Helmikuussa 2022 vastaanottanut 12kk sopparilla Nissan Leafin ja tämä pösökamppis iski silmään.
Leafia ei ollut tarkoituskaan pitää kuin se super edullinen 12kk (231€/kk plus huolto).
25.3 pe klo 16 ilmoitti myyjä (Autoverkkokauppa) kyselyyni rekisteröinnin mahdollisuudesta 18.2.2023 (Leafin palautus 17.2.2023), että valitettavasti autot pitää rekisteröidä 22 puolella.
Klo 19:30 tuli uusi viesti että onnistuu, joten 26.3 aamupäivällä tilasin auton.

Lokakuussa kävin ihan fyysisestikin katsomassa autoa ja päädyin vaihtamaan värin ja lisäämään muutaman varusteen. Myyjä kuittasi että lisään varusteet sopimukselle.
Puhuttiin myös sijaisautosta, jos auto myöhästyy, kun silloin jo viitteitä asiasta oli, mutten 299€/kk hintaan (sis vakuutus ja verot) ottanut bensamallia, kun saatiin järjesteltyä korvaava auto muuten.

Perumisilmoitukseen vastasin välittömästi, etten hyväksy purkua ja esitän vaateeni myöhemmin, mutta siihenkään en ole saanut mitään vastausta.

Tämän kanssa oli tarkoitus vaimon autona mennä huoletta se 72kk soppari, mutta nyt ollaan tilanteessa että syyskuussa pitää ratkaisuja tehdä.

Saapa nähdä tarvitseeko enää ikinä edes katsoa Stellantis-sidonnaisten maahantuojien suuntaan (Bassadone), niin siviili- kuin työasioissa.
 
Käsittääkseni nyt ei neuvotella about mistään, koska myyjät ei tiedä mitä maahantuoja tulee vastaan muuta kuin sen 2k€ kupongin uuteen pösöön. Tollanen 3k€ ale uuteen pösöön on varmaan ihan normi neuvottelujen varassa joten uskon että tässä mittakaavassa neuvottelu sitten taas on ihan mahdollista.

Joo siltä näyttää että myyjällä ei ole oikein oikeuksia sopia. Mielestäni 3 tonnia olisi ihan kohtuullinen korvaus jos se tulee normaalin tinkimisen jälkeen.

Toikin vähän hankalaa jos myyjä tietää tilanteen. Pitäisi pyytää paras tarjous monesta paikkaa ja sitten kaupat kolme tonnia sen alle.

Itse kuitenkin uskon että he haluavat tehdä kauppaa nyt ja jatkossa. Muuten voivat laittaa pillut pussiin. Eiku pillit.
 
Perumisilmoitukseen vastasin välittömästi, etten hyväksy purkua ja esitän vaateeni myöhemmin, mutta siihenkään en ole saanut mitään vastausta.

Toi ghostaus on kyllä ala-arvoinen temppu. Pitäiskö se vastaus toimittaa henkilökohtaisesti myyjälle ja vaatia allekirjoitus että se on toimitettu.
 
Joillekin on luvattu 12.5 mennessä lisätietoa tästä asiasta. Jännä nähdä a) tuleeko mitään b) minkälainen kani sieltä taikurin hatusta tulee. En kyllä oleta että tulee mitään.
 
Joillekin on luvattu 12.5 mennessä lisätietoa tästä asiasta. Jännä nähdä a) tuleeko mitään b) minkälainen kani sieltä taikurin hatusta tulee. En kyllä oleta että tulee mitään.
Ymmärsinkö niin, että tarjoavat tilalle vastaavan mallisen auton suunnilleen samoilla ehdoilla? Kyseessä siis autoverkkokauppa.com eli yksittäisestä myyjästä kyse.
 
Ymmärsinkö niin, että tarjoavat tilalle vastaavan mallisen auton suunnilleen samoilla ehdoilla? Kyseessä siis autoverkkokauppa.com eli yksittäisestä myyjästä kyse.

Itse sain tänään välittömästi vastauksen vaatimuksiini jotka esitin(sopimuksen mukainen tai vastaava auto sopimuksen ehdoilla)
, että reklamaatio vastaanotettu tiedotamme lisää myöhemmin, kun alkuperäiseen reklamaatiooni 3vk sitten ei oltu mitään vastattu.

Taasen muutama muu oli saanut viestiä myyjältä aiemmin että 12.5 mennessä tulee joku ehdotus, mutta tänään oli ilmoitettu että viimeistään 19.5.
 
Noista faktoista voi vaan vetää johtopäätöksen, että Auto-Bon ei ole kaupallisista syistä halunnut tuoda kuin noin parin sadan auton vuosivauhtia (olisi isommasta määrästä joutunut maksamaan ekstraa ja ehkä tuomaan pakollisena kylkiäisenä lisää ei-haluamiaan bensapösöjä).

Niinpä itseään älykkäänä pitävät johtajat keksivät tuolla Petikossa, että jarrutetaan loppuun asti maahantuontia, kunnes facelift tulee, ja sanotaan sitten että "Hullareiden valmistus pääsi loppumaan, pahoittelemme kovasti!" Näin bonukset säilyvät, kun sekoilusta huolimatta (otettiin yli tuhat tilausta kun oli kiinteähintaiset sopimukset vain muutamasta sadasta) ei jouduta maksamaan mitään etukäteislaskelmista poikkeavaa lisähintaa!
Moottori.fi -sivustolla on hyvää ja ilmeisesti melko neutraalia (ei omaa lehmää ojassa) pohdintaa sotkun synnystä ja ratkaisuvaihtoehdoista.


Todetaan mm. että muualta Euroopasta ei ole ihmeemmin tullut tietoa valmistajan toimitusvaikeuksista, e-2008 ei edes kärjessä Peugeotin mallien toimitusajoissa. Eli tilanne tuntuu yhä enemmän Auto-Bonin yritykseltä välttää tappioita kun tehdashinnat ovat nousseet aiemmin oletetuista.

Myös tulossa olevan faceliftin osalta todetaan, että uudesta automallista ei voi missään määrin puhua. Eli näkemys on, että kampanjan vielä puuttuvien toimitusten tulisi jatkua faceliftistä huolimatta.
 
Juuri oma myyjä soitti ja kertoi että autoja tulee 2023 aikana :)
 
Viimeksi muokattu:
Mitä mitä? Ja sulle tuli toi peruutusviesti? Koska tilasit?
Näin se näyttää olevan, kun faceryhmissä moni saanut juuri noita puheluita että autoja tullaan toimittamaan tämän vuoden aikana.

Ilmeisesti valmistus ei sitten loppunutkaan :P
 
Mitä mitä? Ja sulle tuli toi peruutusviesti? Koska tilasit?
Tuli peruutusviesti silloin aiemmin.

Eepee Autotalo.

Hyvä kun ne omat talvirenkaat jo löytyy autotallista ja 11kW laturi myös löytyy. Sekä se, että tykkäsin kyllä muutenkin siitä autosta.
 
Ei kait kukaan muuta hyväksy kuin uudempaa faceliftiä parannuksineen + auto ei luovutushetkellä ole jo valmiiksi ’vuotta vanhempi’ vuosimalliltaan? Ainakaan ilman hyvitystä.
 
Faceliftissä on vähän isompi akku. Muut muutokset aika kosmeettisia.
Ilmeisesti tulee se vanhempi e-2008.

Uudempi onkin ilmeisesti E-2008, eli pieni ero merkinnässä. Plus se akku.

Noin siis ainakin ymmärsin Facebookin keskustelusta, että lupaavat pre-faceliftin.
 
Ei kait kukaan muuta hyväksy kuin uudempaa faceliftiä parannuksineen + auto ei luovutushetkellä ole jo valmiiksi ’vuotta vanhempi’ vuosimalliltaan? Ainakaan ilman hyvitystä.

Kyllä hyväksyn. Parempi tuo on tässä tilanteessa kuin ei mitään.
 
Ei kait kukaan muuta hyväksy kuin uudempaa faceliftiä parannuksineen + auto ei luovutushetkellä ole jo valmiiksi ’vuotta vanhempi’ vuosimalliltaan? Ainakaan ilman hyvitystä.
Samaa HP-ajan mallia se on eli ei faceliftiä
 
Ei kait kukaan muuta hyväksy kuin uudempaa faceliftiä parannuksineen + auto ei luovutushetkellä ole jo valmiiksi ’vuotta vanhempi’ vuosimalliltaan? Ainakaan ilman hyvitystä.

Siis toi vanhakin on aivan loistava diili vieläkin. Alle 30k€ uusi sähköauto on jotain mistä voi vain haaveilla nykypäivänä. Vielä naurettavalla 1% 72kk korolla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 720
Viestejä
4 494 031
Jäsenet
74 285
Uusin jäsen
ImPetriiZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom