Hullut Päivät Peugeot E-2008 saaga

Laissez-Faire

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
380
Onko tuolla pösöllä mitenkään realistista kulkea tuota, 186km matkaa edestakaisin? Kotoa lähtö luonnollisesti täydellä akulla ja lämpimähköstä tallista. Matka on 80-100kmh tietä ympäri vuoden.
Sillä kyselen kun autoa en ole vielä saanut, niin ei käytännön kokemuksia ole.
.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.12.2021
Viestejä
263
Kyllä pakkasilla joutuu varautumaan että pikainen hörppy pitää paluumatkalla käydä pösölle antamassa.
No seuraava kysymys minkälaisiin pakkasiin asti pärjää ilman latausta, tuolla noin 186km lenkillä? Noin 10km mutka tulee lisää jo ennestään pitkälle matkalle jos joutuu paluumatkalla latailemaan ja silloinkin jo mittarissa alkaa olla 140km. Toki löytyy polttis taloudesta myös, jolla voi kovimmat kelit ajella, mutta ehdottomasti sähköllä koitetaan ajaa enimmät kilometrit.
 
Liittynyt
31.12.2021
Viestejä
263
Tuota en osaa sanoa. Positiivista on että lähtö tapahtuu lämpimästä ja nopeudet maltillisia, negatiivista taas että paluu lähtee kylmästä ja pösössähän latauskäyräkin kylmänä on kovin onneton. Jos saisit edes jonkinlaisen sukolatauksen järjestymään päivällä niin auttaisi paljon.
Niin, sinällään range on "riittävä" pl. pakkaset ja huonot ajokelit jos joutuu umpeen työntämään. Pitää selvittää tuo latausmahdollisuus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 984
No seuraava kysymys minkälaisiin pakkasiin asti pärjää ilman latausta, tuolla noin 186km lenkillä? Noin 10km mutka tulee lisää jo ennestään pitkälle matkalle jos joutuu paluumatkalla latailemaan ja silloinkin jo mittarissa alkaa olla 140km. Toki löytyy polttis taloudesta myös, jolla voi kovimmat kelit ajella, mutta ehdottomasti sähköllä koitetaan ajaa enimmät kilometrit.
Jos ottaa oikein inhorealistisen lähestymiskulman ja 30 kWh/100 km, niin siltikin tuo akku porskuttaa sen 150 km. Viimeistään nopeudella kompensoimalla kyllä tuo 140 km pitäisi olla tehtävissä kelissä kuin kelissä. Käyttökokemusten karttumisen myötä pystyt helposti arvioimaan mitä täytyy tehdä milloinkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 547
Niin, sinällään range on "riittävä" pl. pakkaset ja huonot ajokelit jos joutuu umpeen työntämään. Pitää selvittää tuo latausmahdollisuus.
Jos pienempi firma niin sano, että laitat kWh mittarin pistorasian väliin ja maksat sähköt vaikka 2x vs. todellinen. Jos tulee ulinaa, että ei kestä verkko niin lataat vaikka 8A minkä kyllä "jokainen" pistorasia kestää 24/7. Toi 8A:kin varmaan riittäisi jo, saat sillä kuitenkin melkein 15kWh työpäivän aikana.

-20-30 keleillä kylmään autoon hyypääminen millä pitäisi selvitä madellen ilman lämmitystä laturille ei kuulosta mukavalta yhdistelmältä. Voi olla, että kun kerran tuon on tehnyt niin ensi kerralla ottaa pakkasilla sen polttiksen pihasta :D
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 763
Kuukaudessa firmalle lataaminen 8A sulakkeella ja 20 s/kWh maksaa enintään 37.40€

22 * 8.5 * 0.20
= 37,4

Tuosta kun ottaa kesäloman pois niin voi ehdottaa firmalle että jos palkasta ottaa kuukaudessa 35€ pois niin saavat tyytyväisen työntekijän sillä kustannuksella atta palkan laskenta joutuu hiukan raapimaan päätään.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 098
Milloinkas se sääntö astuu voimaan, että jos on 20 autopaikkaa niin pitää olla latauspaikka? Firmat saa nyt jo tukea latureiden laittoon, mutta ei moniakaan firmoja kiinnosta, monelle firmalle, kun se työntekijä on välttämätön pahe.
 
Liittynyt
31.12.2021
Viestejä
263
"Firma" on valtion laitos. Tuolla pätee byrokratia jossa kaikilla oltava samat edut. Jos joku saa ladata autoa, pitäisi lopuille vajaalle tuhannelle työntekijälle hyvittää tämä jotenkin. Aiemmin siellä työskennellessäni tolppapaikan sai kyllä maksamalla.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 582
Traficomilta asiantuntija Timo Suomalalta tuli päätös hyväksytystä hankintatuesta. Jee.

Päätöksessä on teksti:

”Ajoneuvon tulee olla tuen saajan omassa käytössä ja ajoneuvo on pidettävä liikenneasioiden rekisterissä tai Ahvenanmaan ajoneuvorekisterissä tuen saajan hallinnassa tai omistuksessa vähintään vuoden, jos kyseessä on pitkäaikaisvuokraus, hakijan on oltava edellisen mukaisesti rekisteriin merkittynä vähintään 3 vuotta.”

Ilmeisesti HP-Pösön tapauksessa kyseessä ei ole mikään pitkäaikaisvuokraus eikä edes leasing (miten mahtaa erota?) vaan osamaksu palautusoikeudella vuoden jälkeen ja helvetillisellä loppuerällä?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 763
"Firma" on valtion laitos. Tuolla pätee byrokratia jossa kaikilla oltava samat edut. Jos joku saa ladata autoa, pitäisi lopuille vajaalle tuhannelle työntekijälle hyvittää tämä jotenkin. Aiemmin siellä työskennellessäni tolppapaikan sai kyllä maksamalla.
Ei ole varsinaisesti etu jos maksat siitä jotain kuukaudessa. Verottaja muistaakseeni arvottaa työpaikka latauksen 30€ / kk arvoiseksi joten jos se vähennetään palkastasi niin ei pitäisi olla kenelläkään nenään koputtamista. Verottajan puolesta tuon latauksen saa antaa tällähetkellä myös ilmaiseksi. Mutta koska kyseessä on valtionlaitos niin näen kristallipallossa suuria vaikeuksia saada järjestettyä latausta työpaikalle.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 348
"Firma" on valtion laitos. Tuolla pätee byrokratia jossa kaikilla oltava samat edut. Jos joku saa ladata autoa, pitäisi lopuille vajaalle tuhannelle työntekijälle hyvittää tämä jotenkin. Aiemmin siellä työskennellessäni tolppapaikan sai kyllä maksamalla.
Näissä kohtaa toimii aina vetoaminen ympäristöön ja pieni syyllistäminen tyyliin "haluammehan mekin olla vähentämässä CO2 päästöjä?".

Ja jossei muuta niin nimettömänä jonnekin yleisöpalstalle.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
555
Traficomilta asiantuntija Timo Suomalalta tuli päätös hyväksytystä hankintatuesta. Jee.

Päätöksessä on teksti:

”Ajoneuvon tulee olla tuen saajan omassa käytössä ja ajoneuvo on pidettävä liikenneasioiden rekisterissä tai Ahvenanmaan ajoneuvorekisterissä tuen saajan hallinnassa tai omistuksessa vähintään vuoden, jos kyseessä on pitkäaikaisvuokraus, hakijan on oltava edellisen mukaisesti rekisteriin merkittynä vähintään 3 vuotta.”

Ilmeisesti HP-Pösön tapauksessa kyseessä ei ole mikään pitkäaikaisvuokraus eikä edes leasing (miten mahtaa erota?) vaan osamaksu palautusoikeudella vuoden jälkeen ja helvetillisellä loppuerällä?
Juu, tällä myynti + takaisinosto kierrettiin tuo 3 vuoden minimi. Yhden Leafin pidin tuollain jo edukkaasti vuoden.
Varma en ole myöskään onko tuossa takana rahoitusvastuiden kiertoa. Asiakas omiin nimiinsä ostaa auton, mutta sopimuksen pohjalta autoliike sen ostaa tarvittessa takaisin.
Tällöin ei välttämättä rahoitusyhtiökään tiedä, että autoliikkeellä on ulkona takaisinostovastuita nnn.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 547
"Firma" on valtion laitos. Tuolla pätee byrokratia jossa kaikilla oltava samat edut. Jos joku saa ladata autoa, pitäisi lopuille vajaalle tuhannelle työntekijälle hyvittää tämä jotenkin. Aiemmin siellä työskennellessäni tolppapaikan sai kyllä maksamalla.
Tjaah no sitten 95% game over. Itse sote sektorilla ja kyselin ensimmäisen kerran voinko asennuttaa latauspisteitä 5v sitten. Ei käynyt, pelisäännöt sovitaan keskitetysti kuulemma. Ei ole sovittu vieläkään vaikka säännöllisesti noita latauspistekyselyjä mulle tulee ja kyselen taas eteenpäin. Lämmitystolpasta ei saa ladata ja palkanlaskenta ei näin isossa puljussa ala kikkailemaan henkilökohtaisten ratkaisujen kanssa.

Oliskohan se lainmukainen pakko ollut ensi vuoden loppuun. En pidättele hengitystä silloinkaan asian suhteen. Kierrätys asioissa samaa juttu, mitään kierrätetty ennenkuin tuli lainmukaan pakko ja sekin sopivasti jälkijunassa.

Pienemmässä firmassa asian saisi varmaan sovittua huomattavasti helpommin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
17
No kaveri junnaa sitikalla kehätietä päästä päähän 13kwh kulutuksella, eli onhan tuo 18 siihen nähden aika kova. Teknisesti tuo eC4 taitaa olla kuitenkin ihan sama auto?
Meillä vajaan 2000 km keskikulutus sitikalla 14.8 kwh/100 km. Sekalaista ajoa kaupungissa, motarilla ja maantiellä. Onhan tuo muotoilultaan enemmän puikula verrattuna hullupösöön, liekkö se sitten auttaa vaikka tekniikka on tosiaan sama.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 950
Meillä vajaan 2000 km keskikulutus sitikalla 14.8 kwh/100 km. Sekalaista ajoa kaupungissa, motarilla ja maantiellä. Onhan tuo muotoilultaan enemmän puikula verrattuna hullupösöön, liekkö se sitten auttaa vaikka tekniikka on tosiaan sama.
Meillä nyt 7000km Pösöllä ajettuna ja samalla tekniikalla olevalla Corsa-e:llä noin 3000km. Selvästi menee Corsa pienempänä ja aerodynaamisempana pienemmällä kulutuksella. Taitaa pösössä olla 16.1 kWh/100km nyt ja Opelissa 14.5 kWh/100km.

Corsalla pääsee pihistellen 10-12 kWh kulutuksiin kun oikein pihistelee. Pösöllä se ainakin 1-2 kWh/100km enemmän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 757
Pösön akku oli melkein täynnä, mutta ilmeisesti latasi silti aivan samoin kun Teslaakin. 11kW laturi siis.

Screenshot_2023-08-11-16-47-12-648_com.miui.gallery.jpg


Pösön sovellus on asennettu, mutta täytyy vielä ottaa se käyttöönkin.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 070
Pösön akku oli melkein täynnä, mutta ilmeisesti latasi silti aivan samoin kun Teslaakin. 11kW laturi siis.



Pösön sovellus on asennettu, mutta täytyy vielä ottaa se käyttöönkin.
Ite sain eilen oman hullari pösön ja hyvältä vaikuttaa, hyvä aivan-tavallinen-sähköauto ilman mitään "turhaa", no peruutuskameran ja kattokaiteet otin.

Testasin latausta Virtan pömpelistä ja antoi 10,3kw teholla eli ihan linjassa on tuon kanssa.

Kertokaas hiukan tuosta mypeugeot appista, olen koittanut tehdä pösö sivuilla tunnusta mutta en saa sitä onnistumaan kun käskee aktivoimaan tilin josta pitäisi mailiin tulla joku aktivointi linkki ko kö? Vai olenko nyt ihan väärässä paikassa/appissa :D
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 582
Syksy tulee. Suosituksia kumimattosarjasta?

WeatherTechia ei näytä löytyvän ja virtasenkaupan halpista ei kannata ostaa (oli edellisessä autossa).
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 582
Kangasmatto toimii myös talvella.
Kai se asiansa ajaa mutta ei saa puhdistettua kunnolla ilman imurointia kun siihen tarttuu kaikki roskat kiinni havunneulasista ja muista lähtien. Kunnon kumikaukalo korkeilla reunoilla enemmän omaan makuun. Pelimies toki ajaa paljaalla!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 547
Ei oikein viite ostaa mitään spesiaalia ennenkuin vuosi täynnä ja tietää pitääkö tämän vai ei. Varsinkin kuramatoissa toi akkukotelo vie niin paljon tilaa, että sellasella mini matolla ole muuten missään autossa käyttöä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 110
Ja, mikäli on tarpeeksi märkää loskaa (eikä ehdi jäätymään tai kuivumaan) niin kastelee maton lisäksi vielä maton alla olevan verhoilun.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 771
Ja, mikäli on tarpeeksi märkää loskaa (eikä ehdi jäätymään tai kuivumaan) niin kastelee maton lisäksi vielä maton alla olevan verhoilun.
Eikös noissa kangasmatoissa ole pääsääntöisesti kuminen pohja mikä ei päästä kosteutta läpi?
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 950
Ja, mikäli on tarpeeksi märkää loskaa (eikä ehdi jäätymään tai kuivumaan) niin kastelee maton lisäksi vielä maton alla olevan verhoilun.
Missä ihmeessä oikein liikutte kun noin lunta auton sisään kulkeutuu? Mulla ollut kaikissa autoissa viimeiset 10v kangasmatot ja ei mitään ongelmia. Ja autoja 2kpl koko ajan.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 666
Sama juttu. Ei ole tarvinnut kyllä kumimattoja käytellä vuosiin. Nätisti on toiminut, kunhan kopistelee jalat hyvin ja puhalluttaa lämmöllä kosteuden veke. Toki, omat ajot ovat joko 2km tai 30km+ välejä. Ehtii kuivumaan.
 
Viimeksi muokattu:

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 624
Samaa ihmettelen. Lapsiakin on autossa ja silti kangasmatoilla pärjää. Lapioidaanko sitä lunta sinne sulamaan vai mistä sitä niin paljon auton sisälle ilmestyy?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 110
Ihan on kolmilapsinen perhe. Ainakin Fordin Grand C-Max:n orkkismatot päästivät vedet läpi jatkuvasti kun eivät ehdi kuivumaan.

Nyt sitä ongelmaan ei Relluissa ole koska talvisin käytössä orkkis kumimatot.

Auto on jatkuvasti ulkona ja talvisin lämpimään pääsee vain ostoskeskusten parkkihalleissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 106
Missä ihmeessä oikein liikutte kun noin lunta auton sisään kulkeutuu? Mulla ollut kaikissa autoissa viimeiset 10v kangasmatot ja ei mitään ongelmia. Ja autoja 2kpl koko ajan.
En ko. autoa omista tai hanki, tartun vain yksittäiseen kommenttiin.

Tässä napapiiriltä pohjoiseen sitä lunta kyllä tulee ja paljon kenkien matkassa vaikka kuinka kopistelet kenkiä. Siihen pari lasta lisää joiden kopistelu on näennäistä "kopistelua" jotta isä on tyytyväinen... Kyllä mulla auton kumimatot melkein lainehtii vettä talvisin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 228
Samaa pitää itsekin tulla kommentoimaan, että kyllähän sitä lunta sinne autoon kertyy talvella ja ei sitä kyllä pois täysin kengistä saa vaikka kuinka kopistelis ja vaikka kuinka hyvin harjaa ja puhdistaa auton aamulla niin sitä pöllähtää silti sisään myös oven avatessa monesti. Se lumihan sitten sulaa ajomatkan aikana sinne autoon jonne se jää kunnes sen veden joskus kaataa pois.

Talvellahan auto on aina vähän kostea sisältä ja aamuinen sisätilalämppäri siitä vieläpä osan höyrystää sinne autoon josta imeytyy joka paikkaan ja jäätyy sinne. Toki pieni osa kosteudesta sitten ajomatkan aikana poistuu, mutta ei merkittävästi. Auto onkin talvisin jatkuvasti kostea ja ekan kerran se kuivaa kokonaan joskus keväällä.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 771
Samaa pitää itsekin tulla kommentoimaan, että kyllähän sitä lunta sinne autoon kertyy talvella ja ei sitä kyllä pois täysin kengistä saa vaikka kuinka kopistelis ja vaikka kuinka hyvin harjaa ja puhdistaa auton aamulla niin sitä pöllähtää silti sisään myös oven avatessa monesti. Se lumihan sitten sulaa ajomatkan aikana sinne autoon jonne se jää kunnes sen veden joskus kaataa pois.

Talvellahan auto on aina vähän kostea sisältä ja aamuinen sisätilalämppäri siitä vieläpä osan höyrystää sinne autoon josta imeytyy joka paikkaan ja jäätyy sinne. Toki pieni osa kosteudesta sitten ajomatkan aikana poistuu, mutta ei merkittävästi. Auto onkin talvisin jatkuvasti kostea ja ekan kerran se kuivaa kokonaan joskus keväällä.
Vaimon hyundaissa on kuramatot ja enemmän se valittaa ikkunoiden huurtumisesta talvella kuin minä, mulla on kangasmatot.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Vaimon hyundaissa on kuramatot ja enemmän se valittaa ikkunoiden huurtumisesta talvella kuin minä, mulla on kangasmatot.
Autoissa on myös eroja, edellinen yaris meinas aina vetää huuruun kun automaatilla puhallusteho oli liian pieni, nykyinen ei vedä koskaan kun puhaltaa kovempaa...

Ihan jo sen loskapaskan ja kuran pesemisen helppouden takia pidän talvella kumimattoja...
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 582
Kannattaa varmaan siirtää elämää suurempi kumimatto vs. kangasmatto keskustelu omaan ketjuun ennen kuin tulee penalttia :)

Asiasta toiseen sisustajuttuun. Pösön niskatuet tuntuvat tosi veltoilta ja pehmeiltä. Kun niitä painelee sormilla tuntuu kuin siellä olisi jotain aaltopahvia sisällä..
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 070
Onko täällä muitakin kenellä ei onnistu saamaan sähköpostiinsa sitä aktivointilinkkiä että pystyis käyttää MyPeugeot appia? Ei vaan onnistu...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
17
Laitahan tietoa sitten, mitä mieltä ovat perumisesta. Pienessä harkinnassa itselläkin, vaikka auto on jo tehty ja jossain päin maailmaa. Tällä hetkellä sitikka alla ja pösö ei halvasta korosta huolimatta enää juuri kiinnosta. Normaalistihan peruminen tosiaan maksaa ja ovat hyvin nihkeitä sen suhteen, mutta miten jos auto on vuoden myöhässä soppariin kirjatusta...
Tämä onnistui lopulta ihan sähköposti-ilmoituksella ennen auton vastaanottoa, eikä tuosta tullut mitään kuluja tässä hullaricasessa, vaikka oletan meille tulossa olleen auton jo valmistuneen kesäkuussa. Pitkään tuli pohdittua mitä pösön kanssa tehdään, tämä diili olisi ollut hyvä, jos auton olisi saanut luvatusti jo vuosi sitten ajoon. Jatketaan eC4:sella ensi kesään ja sitten tilalle jotain muuta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 757
Onko porukka koleillut eri rengaspaineita Pösöön? 65 sarjan renkaat kun ovat erittäin korkeat ja lisäävät tietysti pehmeyttä.

Paineet saattoi olla ennen lisäystä noin 2.7 bar. Että huomaisi selkeästi eron, niin laitoin heti 3.5 bar. Kumminkin raskas auto akun takia. Eilisen ajon jälkeen vaikutti hyvältä säädöltä. Ei ole enää niin löllyvä, mutta ilmeisesti ihan hyvän jousituksen takia ei ole yhtään epämukavakaan minusta.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 763
Paineet saattoi olla ennen lisäystä noin 2.7 bar. Että huomaisi selkeästi eron, niin laitoin heti 3.5 bar. Kumminkin raskas auto akun takia. Eilisen ajon jälkeen vaikutti hyvältä säädöltä. Ei ole enää niin löllyvä, mutta ilmeisesti ihan hyvän jousituksen takia ei ole yhtään epämukavakaan minusta.
Kannattaa sitten hiukan seurata että renkaat kuluvat tasaisesti jos meinaat pitää tuota 3.5 baria. Omaan korvaan kuulostaa kovinkin korkeilta. Tämä voi sitten olla myöskin vanhan kansan tietoa ja rengaspaineilla ei välttis nykyään ole enää mitään merkitystä rankaan epätasaiseen kulumiseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
117
Kannattaa sitten hiukan seurata että renkaat kuluvat tasaisesti jos meinaat pitää tuota 3.5 baria. Omaan korvaan kuulostaa kovinkin korkeilta. Tämä voi sitten olla myöskin vanhan kansan tietoa ja rengaspaineilla ei välttis nykyään ole enää mitään merkitystä rankaan epätasaiseen kulumiseen.
Ei välttämättä liity pösöön, mutta esimerkiksi renaultin joissakin TPMS sensoreissa käynnistetään ohjelmointimoodi 3.5 baarin paineella, joten niitä ei ainakaan voi käyttää jatkuvasti siinä paineessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 547
Pösössä ei ole TPMS sensoreita ollenkaan.
Miten se haistelee paineet? Mulla kerran herjasi siitä kun eksyin hiekkatielle pariksi kilometriksi. Tarkistin niin 2,5 kaikki (mikä siis oletus) ja nostin 2,7 kun tykkään pienestä ylipaineesta. Samalla kyllä ihmettelin venttiilejä kun näytti normaaleilta.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 666
Ihan lonkalta että ABS antureilla.
Tämä toimii, mutta ei tietääkseni enää käytössä, vaan anturi haistelee paineen ja auto saa anturilta tiedon. Tässäkin on jo menossa seuraava tekniikka. Tesla on käyttänyt Model 3:ssa 2021 vuosimallista lähtien bluetooth antureita. En tiedä saako noilla enemmän dataa kuten rengaslämmöt tms. pelkkien paineiden lisäksi, vai mikä on syy BT:lle.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 666
Kyllä. Siinä käsityksessä itsekin olen.

Auto ei siis näytä rengaskohtaisia rengaspaineita.
Näin oli ennen. Muistelen että tuli pykälä että pitää olla anturit ja ABS pohjainen ei enää kelpaa kuin niissä malleissa joissa oli ennen uudistusta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
578
Näin oli ennen. Muistelen että tuli pykälä että pitää olla anturit ja ABS pohjainen ei enää kelpaa kuin niissä malleissa joissa oli ennen uudistusta.
Ei ole tullut mitään muutosta. Edelleen on voimassa UNECE:n määräys numero 141, joka ei vaadi antureita. https://unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2017/R141e.pdf

Edit, näköjään 2021 on tullut muutossarja, mutta tämä ei ole vaikuttanut vaatimukseen joka on henkilöautojen osalta seuraava:

"Luokan M1 ajoneuvoissa, joiden massa on enintään 3 500 kg, ja luokan N1 ajoneuvoissa, jotka on varustettu
rengasluokan C1 renkailla, rengaspaineen seurantajärjestelmän on sytytettävä kohdassa 5.5 kuvattu varoitusvalo
enintään 10 minuutin kumulatiivisen ajoajan kuluessa siitä, kun ajoneuvon jonkin renkaan käytönaikainen paine
on pienentynyt 20 prosenttia tai vähimmäisarvoon 150 kPa sen mukaan, kumpi on suurempi."

Ja ylläoleva vaatimus ei millään tasolla vaadi rengaspaineanturia, koska se ei edellytä esimerkiksi lämpötilan seurantaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 757
Ei ole tullut mitään muutosta. Edelleen on voimassa UNECE:n määräys numero 141, joka ei vaadi antureita. https://unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2017/R141e.pdf

Edit, näköjään 2021 on tullut muutossarja, mutta tämä ei ole vaikuttanut vaatimukseen joka on henkilöautojen osalta seuraava:

"Luokan M1 ajoneuvoissa, joiden massa on enintään 3 500 kg, ja luokan N1 ajoneuvoissa, jotka on varustettu
rengasluokan C1 renkailla, rengaspaineen seurantajärjestelmän on sytytettävä kohdassa 5.5 kuvattu varoitusvalo
enintään 10 minuutin kumulatiivisen ajoajan kuluessa siitä, kun ajoneuvon jonkin renkaan käytönaikainen paine
on pienentynyt 20 prosenttia tai vähimmäisarvoon 150 kPa sen mukaan, kumpi on suurempi."

Ja ylläoleva vaatimus ei millään tasolla vaadi rengaspaineanturia, koska se ei edellytä esimerkiksi lämpötilan seurantaa.
Kiitos.

Selvittelin kyllä itsekin 1v 6kk sitten, että ei tarvitse talvirenkaisiinkaan olla mitään antureita. Eikä näytä olevan kesärenkaissakaan tietenkään.


Joskus Pösö on ilmoittanut vääristä paineista, eli kai se abs antureiden mittauskin on aika tarkka, tai sitten herjasi turhaan.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 666
Ei ole tullut mitään muutosta. Edelleen on voimassa UNECE:n määräys numero 141, joka ei vaadi antureita. https://unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2017/R141e.pdf

Edit, näköjään 2021 on tullut muutossarja, mutta tämä ei ole vaikuttanut vaatimukseen joka on henkilöautojen osalta seuraava:

"Luokan M1 ajoneuvoissa, joiden massa on enintään 3 500 kg, ja luokan N1 ajoneuvoissa, jotka on varustettu
rengasluokan C1 renkailla, rengaspaineen seurantajärjestelmän on sytytettävä kohdassa 5.5 kuvattu varoitusvalo
enintään 10 minuutin kumulatiivisen ajoajan kuluessa siitä, kun ajoneuvon jonkin renkaan käytönaikainen paine
on pienentynyt 20 prosenttia tai vähimmäisarvoon 150 kPa sen mukaan, kumpi on suurempi."

Ja ylläoleva vaatimus ei millään tasolla vaadi rengaspaineanturia, koska se ei edellytä esimerkiksi lämpötilan seurantaa.
En tiedä tarkemmin kuin sen mitä aikanaan näitä selvittelin. Kuten sanottua, voin olla täysin väärässä mutta MINUN ymmärrykseni oli että TEHTAALTA tullessaan esim nyt tässä Pökötissä on oltava rengaspaineita valvovat ANTURIT, ABS pohjainen ei enää kelpaisi. Kun auto on luovutettu eteenpäin asiakkaalle, vaatimus poistuu. Katsastuksessa järjestelmän toiminta ei ole vaatimus, kunhan toiminto on koodattu pois autosta jolloin vikavaloja ei pala.

Mitä ABS pohjaiseen valvontaan tulee, se toimii yllättävän hyvin, ainakin kesäkelillä (eli renkaat eivät sudi jne.). Ajoin naulaan 2014 Cupralla jossa ABS pohjainen järjestelmä ja se hälytti hyvissä ajoin ja tarkistettuani renkaan, pystyin ajamaan ei edes seuraavalle huoltikselle, vaan seuraavalle huoltikselle missä on paineilmavehkeet. Siellä sitten pääsi paikkailemaan renkaan kamelinpaskalla. Rehellisesti, jos pitäisi valita mitä järjestelmää käyttäisin, normi autoissa tuo ABS pohjainen olisi enemmän kuin hyvä. Tehokkaammissa malleissa sitten asia erikseen ja en tiedä esim miten osa autoista saa pihalle lämpöarvoja renkaista (ovatko vain arvattuja muun datan kautta, vai oikeita mitattuja arvoja), mutta tehokkaammissa se pienikin ero voi olla nopeasti ero sen lähimmän lepikon ja tiellä pysymisen välillä (etenkään tehomalleillahan ei siis kukaan koskaan aja radan ulkopuolella kovaa eli radan lepikkoa tarkoitan).
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 085
Viestejä
4 296 215
Jäsenet
71 786
Uusin jäsen
gamerboy69

Hinta.fi

Ylös Bottom