Huhut Applen virtuaalilasien ympärillä kiihtyvät

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 495
apple-vr-glass-mockup-sketch-20210205.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Applen on huhuttu jo pitkään valmistelevan omia virtuaali- tai lisätyn todellisuuden laseja. Nyt huhujen ympärille on alkanut kerääntymään myös lihaa Bloombergin ja Informationin lähteiden toimesta.

Raporttien mukaan Apple tulisi julkaisemaan virtuaalilasinsa ensi vuoden aikana ja ne varustettaisiin kahdella 8K-resoluution näyttöpaneelilla, yksi per silmä. Laseihin olisi upotettu 12 tai jopa useampi kameraa, joita hyödynnetään paitsi käsien ja käyttäjän sijainnin havainnoimiseen, myös lisättyyn todellisuuteen, jossa kamerat välittävät laseihin reaalimaailman kuvaa yhdistettäväksi muihin elementteihin.

Edellä mainituissa ominaisuuksissa ei sinänsä ole mitään maata mullistavaa, mutta niiden lisäksi Applen kerrotaan varustavan lasinsa sekä katseen seurannalla että LIDAR-sensorilla, jonka on tarkoitus mahdollistaa entistä parempi käyttäjän sijainnin paikallistaminen. Lasien on tarkoitus kyetä toimimaan myös itsenäisenä kokonaisuutena Applen oman piirin voimin, mutta piirin mallista ei ole tässä vaiheessa tietoa. Laseissa kerrotaan olevan lisäksi sormustimen kaltainen pieni pyöriteltävä kytkin, jonka funktio on tässä vaiheessa vielä auki.

Applen lopullisena tavoitteena kerrotaan olevan lisätyn todellisuuden lasit, joita ei erottaisi tavallisista silmälaseista. Matkalla sinne ensimmäisen etapin kerrotaan kuitenkin näyttävän varsin perinteisiltä virtuaalilaseilta. Niiden rakenteessa aiotaan hyödyntää vuotajien mukaan HomePodista tuttua kangasta ja vaihdettavia pantoja. Uutiskuvana näkyvä piirros on Informationin piirtämä mallikuva vuotajien kuvausten perusteella.

Mikäli Bloombergin ja The Informationin tiedot pitävät paikkansa, Applen virtuaalilasit tulevat olemaan aluksi suunnattu lähinnä yrityskäyttöön 3000 dollarin hintalapun kera.

Lähteet: Bloomberg, Information, Verge

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Toivottavasti ihan vähän lipsuisivat suojatusta puutarhasta ja saataisiin esim steam yhteensopivuus jossain muodossa mutta nähtäväksi jää...
 
Uskon että Apple tekisi VR-lasien markkinalle oikein hyvää, koska yllättäen käytettävyys ei tuolla ole vielä huipussaan. Tosin Apple voi myös "pilata" tuon tekemällä liian suljetun systeemin vrt. edellä mainittu Steam jota en usko Applen tukevan :cry:

Niin ja Apple ei kuitenkaan tähtää siihen hintaluokkaan jossa aion tehdä ostokseni..
 
Steamista ei olisi käytännössä pienintäkään hyötyä Apple-ARM-pohjaisten lasien kanssa.

Valve myös ottaa pieniltä julkaisijoilta jopa Applea suuremman siivun myynneistä, joten en edes ymmärrä miksi Steamia hehkutetaan.
 
Steamista ei olisi käytännössä pienintäkään hyötyä Apple-ARM-pohjaisten lasien kanssa.

Valve myös ottaa pieniltä julkaisijoilta jopa Applea suuremman siivun myynneistä, joten en edes ymmärrä miksi Steamia hehkutetaan.
Steamissa on valtava kirjasto VR pelejä ja sovelluksia, Quest 2 on esimerkiksi myös ARM pohjainen mutta sillä voi hyvin striimata steam pelejä suoraan laseihin.
 
Steamissa on valtava kirjasto VR pelejä ja sovelluksia, Quest 2 on esimerkiksi myös ARM pohjainen mutta sillä voi hyvin striimata steam pelejä suoraan laseihin.
Kun sekä Applen lasit, että tietokoneet ovat ARM-pohjaisia ja tarjolla on vain Metal-rajapinta graffaohjelmointiin, niin mitä Steam-VR pelejä meinasit oikein pyörittää siellä about 100%:sesti kaikkien steam-pelien kanssa epäyhteensopivassa mac-pöytätietokoneessa? Jonka SOC ovat vielä käytännössä identtinen headsettiin integroidun SOC:n kanssa?

Applen kuluttajaheadset - jos sellainen koskaan markkinoille saapuu - tulee varmasti olemaan untethered AppStore only headset, joka pakottaa ohjelmistot käyttämään Applen omaa Metal grafiikkarajapintaa + Applen AR / VR-rajapintoja. Mitään SteamVR:iä ja muita vastaavia ei varmastikaan tulla tukemaan.

--
Jos myyntiin tulee 3000USD headset, niin se on varmastikin tarkoitettu lähinnä devkitiksi + mahdollisesti ammattilaisten visualisointityökaluksi.
 
Kun sekä Applen lasit, että tietokoneet ovat ARM-pohjaisia ja tarjolla on vain Metal-rajapinta graffaohjelmointiin, niin mitä Steam-VR pelejä meinasit oikein pyörittää siellä about 100%:sesti kaikkien steam-pelien kanssa epäyhteensopivassa mac-pöytätietokoneessa? Jonka SOC ovat vielä käytännössä identtinen headsettiin integroidun SOC:n kanssa?

Applen kuluttajaheadset - jos sellainen koskaan markkinoille saapuu - tulee varmasti olemaan untethered AppStore only headset, joka pakottaa ohjelmistot käyttämään Applen omaa Metal grafiikkarajapintaa + Applen AR / VR-rajapintoja. Mitään SteamVR:iä ja muita vastaavia ei varmastikaan tulla tukemaan.

--
Jos myyntiin tulee 3000USD headset, niin se on varmastikin tarkoitettu lähinnä devkitiksi + mahdollisesti ammattilaisten visualisointityökaluksi.
Totta tietenkin, tämä on odotettavissa ettei windows yhteensopivuutta löydy kun apple kyseessä mutta toisaalta jos tuosta löytyy mahdollisuus ajaa omia side loadattuja aplikaatioita ilman applen hyväksyntää niin eihän sitä tarvita kuin yksi osaava dev rakentamaan wifi pohjaisen striimausmahdollisuuden windows pelikoneeseen.
 
Kun sekä Applen lasit, että tietokoneet ovat ARM-pohjaisia ja tarjolla on vain Metal-rajapinta graffaohjelmointiin, niin mitä Steam-VR pelejä meinasit oikein pyörittää siellä about 100%:sesti kaikkien steam-pelien kanssa epäyhteensopivassa mac-pöytätietokoneessa?

Pyöritetään pelit peli pc:ssa. Applen lasit toimivat vain "vr-televisiona". Tuo on se tapa millä oculus quest1 ja 2 toimivat pc steam pelien ja applikaatioiden kanssa. Toki q1 ja q2 ovat arm pohjaisia ja niiden natiivipelit pyöritetään ilman pc:ta.

Teknisesti riittäisi, että apple tukisi standardi OpenXR rajapintaa niin tuon applen näyttö pc:een kiinni toimisi. Se on toki sitten oma asiansa alkaako apple tuota tukemaan vai ei

1612531483045.png


.
 
Viimeksi muokattu:
Uutinen Applen VR-laseista olisi tehnyt paljon enemmän järkeä ennen tietoa ARMiin vaihdosta. Nyt tuo tuntuu todella marginaaliselta ja hyödyttömältä. Ei siksi että ARMissa itsessään olisi vikaa, vaan tuotetta on vaikea myydä ilman asiakkaan helposti omaksuttavaa, mielellään laajaa, käyttökohdetta.
 
Uutinen Applen VR-laseista olisi tehnyt paljon enemmän järkeä ennen tietoa ARMiin vaihdosta. Nyt tuo tuntuu todella marginaaliselta ja hyödyttömältä. Ei siksi että ARMissa itsessään olisi vikaa, vaan tuotetta on vaikea myydä ilman asiakkaan helposti omaksuttavaa, mielellään laajaa, käyttökohdetta.

Ei arm tarkoita sitä etteikö se kypärä voisi toimia kiinnitettynä toisiin laitteisiin kuten windows, mac os jne. Apple on myös vaihtamassa intelin kaikissa koneissa arm:iin. Arm ei tarkoita hidasta. Toki jos se kypärä toimii akun varassa niin se rajoittaa menoa, silloin kun laite ei ole kytkettynä järeämpään laitteeseen.

arm pohjainen oculus quest 1 ja 2 toimii hyvin x86 pc:een kanssa. Tosin silloin pc laskee kaiken ja kypärä toimii vain näyttönä. Televisio/monitori on hyvä analogia tämänkaltaisessa käyttötapauksessa.
 
Tjoo eiköhän kahteen 8K näyttöön tarvita järeä vehje runttaamaan grafiikkaa. Eli jos kaikki menee hyvin, nuo tukisivat jotain olemassa olevaa standardia. Mutta Apple vahvuus on lujasti suljettu rauta ja ohjelmisto hiekkalaatikko, joten en kovin isoja toiveita herättele, mutta kyllähän Applen blutooth kuulokkeet toimivat muillakin kuin Applen laitteilla, joten ei se nyt ihan mahdotonta ole.
 
Tupla 8k olis about 16x pikseleitä versus normi 4k näyttö. Vaikea uskoa, että tuollaista pakettia ajettaisiin mitenkään muuten kuin silmänseurannan avulla. Mihin katsot natiiviresolla ja muualle vähemmän resoluutiota. Todennäköisesti vielä renderöidään oikeasti matalammalla resolla ja siellä on joku neuroverkko tai heuristiikka skaalaus ylöspäin. Tuollainen skaalaus olisi siinäkin mielessä kiva, että ehkä sillä voisi piilottaa foveated renderöinnista ja silmäseurannasta seuraavia artifaktoja. Muuten helposti hyppii silmille ne kohdat missä renderöintitarkkuus vähenee tai tulee shimmeröintiä tai jotain muuta artifaktaa.

Arvailen, että on applella joku 2x8k proto. Myyntiverme on pienemmällä resoluutiolla tai isot kikat käytössä miten pikselit piirretään tai ihan joku kikka näyttö, jossa 8k on jotain muuta kuin miten sen ymmärtäisi perinteisessä mielessä.

Jos applelta oikeasti tulee 2x8k laatunäyttö niin mulla alkaisi käymään mielessä monitorin ja telkkarin korvaaminen vr kypärällä. Perinteistä näyttöä käyttöön vain sillon, kun ei halua megaisoa ruutua.
 
Epäilemättä ei natiiviresolla piirretään, mutta onhan tupla 8K aika hulppea vaikka miten olisi tarkkuus parempi katseen suunnassa ja heikompi reunoilla. Kun ei 3090 oikein tahdo riittää edes 4K piirtämiseen kaikilla herkuilla, 8K tarkkuudesta puhumattakaan saati sitten kahta 8K näyttöä. Eli rajua upscaalaus ja fokusoituu tarkempaa kohtaa. Mutta mielenkiintoista nähdä mitä siellä oikeasti tehdään!
 
Foveated rendering laskee shader-tehon tarvetta todella rajusti. 8K foveated rendering 140deg headset lienee verrattavissa fullhd headsettiin tehotarpeen osalta.
 
Apple osti aikanaan NextVR yhtiön joka tarjosi livelähetyksiä urheilusta, konserteista ja tapahtumista VR laseilla.
Nyt näillä laseilla alkaa tarkkuus olemaan sitä luokkaa, että näillä kakkuloilla tuo kokemus voi olla aika huikea.
Tulevaisuudessa kun saavat painettua hintaa alas niin luultavasti tuossa on ainakin yksi myyntivaltti. NBA, NFL, NHL etc.
 
Kyllähä applen retina-näytötki läppäreissä on natiivina isompaa resoa, mut skaalataan pienempään resoon. Todella terävää kuvaa.
 
Olisi kyllä komeaa jos tommosia laseja voisi käyttää pelkkänä "näyttönä" ohittaen lasien oman arm-prosessorin. Eli laittaa lasit suoraan pc näytönohjaimeen kiinni kuten muutkin virtuaalilasit. 2x 8k näyttä olisi ihan hauska kokemus pelata jotain vr pelejä, toki vaatisi aika jäätävää rautaa koneelta ettei lagaisi.
 
VR-kentillä uusi merkittävä tekijä lyömässä uusia high end- tuotteita peliin -> tod. näk. markkinat laajenee, kilpailu kovenee ja tekniikka kehittyy. Vaikka just nämä lasit ei ole itselle niin oikein hyvä uutinen VR-intoilijoille :)
 
Vihdoin joku tekee 2x 8K + katseenseuranta -järjestelmän. Nyt VR voi päästä uuteen sukupolveen ja saada kunnon esikuva halvemmille laitteille!

Katseenseuranta kaikkiin ja vanhat vehkeet museoon
 
Ei ***tu että ovatkin hyvän näköiset!!!

apple-vr-glass-mockup-sketch-20210205.jpg


Vielä kun v.2026 on näyttis joka jaksaa pyörittää yli 30fps tuolla 2x8K resoluutiolla "Crysistä".
:sgiggle:
 
Ei ***tu että ovatkin hyvän näköiset!!!

apple-vr-glass-mockup-sketch-20210205.jpg


Vielä kun v.2026 on näyttis joka jaksaa pyörittää yli 30fps tuolla 2x8K resoluutiolla "Crysistä".
:sgiggle:
Mobiilinäyttiskin jaksaa kun rendataan foveatedina kun piirretään tarkan näyn alueen kohdalle joku 768x768 reson alue täydellä resolla joka peittää muutaman asteen näkökentästä. Loput voi piirtää jollain 720p resolla eikä silmä huomaa juuri mitään eroa, koska peripheral näön erotuskyky on niin huono.

Ja vaikka foveated rendausta ei käyttäisikään, niin esim. virtuaali-desktopit, virtuaaliset leffateatterit jne. Muut laskentatehoa vähän käyttävät softat voivat hyödyntää täyttä resoluutiota ja cyberpunkit sitten piirtävät mihin jerkku riittää.
 
Myydäänköhän lasit ilman strappia, linssejä ja pehmustetta. Jokaisen voi ostaa erikseen 1500e hintaan.
 
Epäilemättä ei natiiviresolla piirretään, mutta onhan tupla 8K aika hulppea vaikka miten olisi tarkkuus parempi katseen suunnassa ja heikompi reunoilla. Kun ei 3090 oikein tahdo riittää edes 4K piirtämiseen kaikilla herkuilla, 8K tarkkuudesta puhumattakaan saati sitten kahta 8K näyttöä. Eli rajua upscaalaus ja fokusoituu tarkempaa kohtaa. Mutta mielenkiintoista nähdä mitä siellä oikeasti tehdään!
Tämähän ei pidä paikkaansa, vaan kyse on niistä herkuista. Ihan heittämällä pyörii 8K tasolla mikä tahansa asia. Kysehän on vain siitä, että mitä siellä pyöritetään. Laitetaanko sinne joku Doom jostain vuodelta miekka ja kivi vai Cyberpunk 2077. Silmäkarkkia et tolla resolla määrätyissä rajoissa kyllä tee, mutta jos ja kun on määrätty rauta (kuten konsoleilla) ja määrätyt raamit, niin koodaajat kyllä koodaa just ja tasan kaikki irti siitä systeemistä ja niin hyvin, että mitään valitettavaa ei ole. Jotenkin on hieman kadonnut ihmisiltä se käsitys siitä miten se, että joku peli X ei pyöri tarkoittaa, että mikään ei pyörisi. Youtubesta löytyy ihan riittävästi videota esim. CS:GO pyörimässä 8K ja jopa 16K tasolla ja ihan asiallisilla FPS:illä, että jotenkin olisi mahdotonta nykyaikana pyörittää virtuaalilasissa 8K monitoreja kunnon optimoinneilla.
 
Tämähän ei pidä paikkaansa, vaan kyse on niistä herkuista. Ihan heittämällä pyörii 8K tasolla mikä tahansa asia. Kysehän on vain siitä, että mitä siellä pyöritetään. Jos sinne laitetaan joku Doom jostain vuodelta miekka ja kivi vai Cyberpunk 2077. Silmäkarkkia et tolla resolla määrätyissä rajoissa kyllä tee, mutta jos ja kun on määrätty rauta (kuten konsoleilla) ja määrätyt raamit, niin koodaajat kyllä koodaa just ja tasan kaikki irti siitä systeemistä ja niin hyvin, että mitään valitettavaa ei ole. Jotenkin on hieman kadonnut ihmisiltä se käsitys siitä miten se, että joku peli X ei pyöri tarkoittaa, että mikään ei pyörisi. Youtubesta löytyy ihan riittävästi esim. CS:GO pyörimässä 8K ja jopa 16K tasolla ja ihan asiallisilla FPS:illä.

Pieni nitpick asiaan. Huhun mukaan 2x8k. Molemmille silmille oma 8k ruutu. Onhan tuossa piirrettävää. Naivisti ajatellen 16x normi 4k ruutu. Yleensa viela vr kypärissä ruudunpäivitys 90Hz tai enemman virkistystaajuuden osalta.
 
Pieni nitpick asiaan. Huhun mukaan 2x8k. Molemmille silmille oma 8k ruutu. Onhan tuossa piirrettävää. Naivisti ajatellen 16x normi 4k ruutu. Yleensa viela vr kypärissä ruudunpäivitys 90Hz tai enemman virkistystaajuuden osalta.
Niin edelleen kyse on siitä, että mitä sinne pusketaan ja miten optimoituna, ei siitä mikä on resoluutio tai haluttu FPS.
 
Niin edelleen kyse on siitä, että mitä sinne pusketaan ja miten optimoituna, ei siitä mikä on resoluutio tai haluttu FPS.

Toki kyse on siitä mitä sinne pusketaan. Mutta ihan vain niihin pikseleihin koskeminenkin syö muistikaistaa ja laskentatehoa ihan eri tavalla kuin 4k resoluutio(sen 16x enemepi). Ei tuo ihan keveä operaatio ole vaikka olisi kuinka fiksu foveated renderöinti, skaalaus jne. käytössä. Varsinkin, jos pitää pystyä 90Hz ruudunpäivitysnopeus pitämään ilman framejen pudottamista. VR:ssa framejen tiputtelu on erittäin epäsuotuisa asia.

VR:ssa vielä yleensä joudutaan laskemaan näytönresoluutiota isommassa resoluutiossa sisältö. Tuo sen vuoksi, että saadaan linssien vaatima post prosessointi ja mahdollisesti viime hetkellä käytössä oleva päänasennon korjaus tehtyä. Eli tuo 16x pikseleitä versus 4k vertaus on todellisuutta optimistisempi.
 
Pieni nitpick asiaan. Huhun mukaan 2x8k. Molemmille silmille oma 8k ruutu. Onhan tuossa piirrettävää. Naivisti ajatellen 16x normi 4k ruutu. Yleensa viela vr kypärissä ruudunpäivitys 90Hz tai enemman virkistystaajuuden osalta.
Eikös se 8k kuva vastaa vain neljää 4k kuvaa pikselimäärältään, stereona siis yhteensä 8x 4k? Mistä toi 16x 4k oikein tulee?
 
Eikös se 8k kuva vastaa vain neljää 4k kuvaa pikselimäärältään, stereona siis yhteensä 8x 4k? Mistä toi 16x 4k oikein tulee?

laskin tyhmästi päässäni 4x4 sen sijaan, että olisin laskenut 4+4. Mut se pointti silti pitänee paikkansa, että kovin on raskasta edes mitään yksinkertaista 3d:ta tyyliin quest2 tason pelejä piirrellä, jos oikeasti on 2x8k näytöt siellä. Varsinkin kun vr vaatii isomman näyttöpuskurin kuin 8k linssien ja päänliikkeen kompensoinnin vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:
laskin tyhmästi päässäni 4x4 sen sijaan, että olisin laskenut 4+4. Mut se pointti silti pitänee paikkansa, että kovin on raskasta edes mitään yksinkertaista 3d:ta tyyliin quest2 tason pelejä piirrellä, jos oikeasti on 2x8k näytöt siellä. Varsinkin kun vr vaatii isomman näyttöpuskurin kuin 8k linssien ja päänliikkeen kompensoinnin vuoksi.
Toisaalta 8k ruudulla matalemmankin pikselimäärän kuva näyttää paremmalta. Lisäksi voidaan renderöidä pelkkä tarkan näön piste kovalla tarkkuudella ja loput millä tahansa sutturesolla ku ei sitä eroa huomaa kuitenkaan.
 
Toisaalta 8k ruudulla matalemmankin pikselimäärän kuva näyttää paremmalta. Lisäksi voidaan renderöidä pelkkä tarkan näön piste kovalla tarkkuudella ja loput millä tahansa sutturesolla ku ei sitä eroa huomaa kuitenkaan.

Tuo, foveated rendering silmänseuranta jne. on jo mainittu aikaisemmin. Siitä ei silti pääse yli, että pelkkä niihin pikseleihin koskeminen on jo kallista ihan pelkän tarvittavan muistikaistan vuoksi. Toki, jos applella on joku 3090 ajamassa vr laseja niin homma on helpompaa, toisaalta jos siellä on akun varassa oleva arm, jota ei voi hehkuttaa punaisena, kun olisi ikävää pitää tulipalloa päässä niin tilanne voi olla hankalampi.

Mä siis uskon, että jos siellä on 2x8k näytöt niin on todella iso kasa kikkoja käytössä, että suorituskyky saadaan kohdallensa. Se ei ole millään tavalla helppoa tai triviaalia saada aikaan. Ei etenkään, jos se headset on quest2 tyyliin standalone eikä kytketty johonkin täyteenladattuun mac pro:hon.
 
Viimeksi muokattu:
Siitä ei silti pääse yli, että pelkkä niihin pikseleihin koskeminen on jo kallista ihan pelkän tarvittavan muistikaistan vuoksi.
No jaa. Matalan reson kuvan skaalaaminen menee suoraan jollain texture fillratella ja ne on aika villejä millä tahansa modernilla näyttiksellä. Kaapelointiin taas riittää helposti hdmi2.1 tai dp:n joku uudempi versio, molemmat tietty dsc:n kera.
 
Voimme vaan odottaa innolla, miten apple pilaa tän vr maailan omilla surkeilla "innovaatioilla". Toivottavasti toi ei tuu koskaan näkee päivänvaloa.
 
Voimme vaan odottaa innolla, miten apple pilaa tän vr maailan omilla surkeilla "innovaatioilla". Toivottavasti toi ei tuu koskaan näkee päivänvaloa.
Vähän kuten pilasivat kosketusnäytölliset puhelimetkin?

Eikus hetkinen miten siinä kävikään...
 
Juurikin näin.

Applea ennen oli silkkaa kusta ja paskaa markkinoilla. Kynällä raahattavia hiiren kursoreita ja sun muita aivan upeasti käytettäviä laitteita.
Kosketusnäyttö puhelimet olis kehittyny yhtä lailla, ilman applea. Tässä on myös ero, mitä iphone oli jobsin aikaan ja mitä paskaa nämä nyt pistää pihalle.
 
Kosketusnäyttö puhelimet olis kehittyny yhtä lailla, ilman applea. Tässä on myös ero, mitä iphone oli jobsin aikaan ja mitä paskaa nämä nyt pistää pihalle.
Mun pointti oli että Apple teki sormille soveltuvan käyttöliittymän ja sormille optimoidut sovellukset ensimmäisenä.

Kosketusnäyttöä he eivät keksineet mutta pirun hyvän tuotteituksen tekivät.
 
Mun pointti oli että Apple teki sormille soveltuvan käyttöliittymän ja sormille optimoidut sovellukset ensimmäisenä.

Kosketusnäyttöä he eivät keksineet mutta pirun hyvän tuotteituksen tekivät.
Tekis parempia, jos ihmiset ei tukis paskaa kehitystä.
 
Kosketusnäyttö puhelimet olis kehittyny yhtä lailla, ilman applea. Tässä on myös ero, mitä iphone oli jobsin aikaan ja mitä paskaa nämä nyt pistää pihalle.
Iphonet ja ios ovat parantuneet rajusti jobsin ja hänen luottoporukkansa poistuttua kuvioista. Poweruser-featureita on tuotu vähitellen lisää ja käyttöliittymät ovat parantuneet kun skeuomorphismit heitettiin romukoppaan.
 
paskaa nämä nyt pistää pihalle.
Kerro lisää :D

Edelleen paras rauta, paras käyttis ja paras käyttöliittymä. Ainoastaan käyttöliittymän muokattavuus ja hinta on varauksin jotain budjettipuhelimia heikommalla tasolla.

Toivottavasti apple tuo tähänkin tuotesegmenttiin kuluttajien hintaluokkaan kunnolla premiumia. 8k ruudut ainakin kertoo siitä että ollaan tekemässä jotain merkittävästi paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on @Derion raudan lujaa analyysiä. Vähä tekniikan historia hakusessa.
Juuh. Sitähän se varmaankin on. Ei se että applen takia kaikki uudet android luuritkin on perseestä. Ei ole mitään järkeä että apple lähtee pilaa vr, viemällä tyhmiltä rahat meiningillä.
 
Juuh. Sitähän se varmaankin on. Ei se että applen takia kaikki uudet android luuritkin on perseestä. Ei ole mitään järkeä että apple lähtee pilaa vr, viemällä tyhmiltä rahat meiningillä.
Sulla varmaan itselläsi on kommenteista päätellen jäätävät suunnitelmat ja työskentelet jo startupin tiimoilta uutta luuria ja softaa kehittämässä?
 
Mitä selität ja miten tää tähän liittyy?
Se on sitä kun menee joillain toi ideologia järjen edelle. Verrataan Applen suljettua ekosysteemiä ja muutamaa mallia joihin kaikki optimoidaan suoraan Androidiin ja kerrotaan miten paljon parempi se Apple on. Ei ymmärretä, että Android toimii joka hemmetin vempeleellä ja niitä comboja on miljoonia. Android on siis selvästi hemmetisti parempi ja monikäyttöisempi kuin Applen ekosysteemi. Sama sitten iOS koneiden puolella. Windows täysin ylivertainen koska se toimii uskomattomalla määrällä erilaisia kokonpanoja, Linuxista puhumattakaan. Onhan se Apple hyvä, just siihen mitä se on suunniteltu tekemään, koska se on niin optimoitu juuri sille alustalle millä se on. Vaan kun noi muut tekee sen kaiken saman universaalisti ja laiteriippumattomasti ja silti tehokkaasti.
 
Se on sitä kun menee joillain toi ideologia järjen edelle. Verrataan Applen suljettua ekosysteemiä ja muutamaa mallia joihin kaikki optimoidaan suoraan Androidiin ja kerrotaan miten paljon parempi se Apple on. Ei ymmärretä, että Android toimii joka hemmetin vempeleellä ja niitä comboja on miljoonia. Android on siis selvästi hemmetisti parempi ja monikäyttöisempi kuin Applen ekosysteemi. Sama sitten iOS koneiden puolella. Windows täysin ylivertainen koska se toimii uskomattomalla määrällä erilaisia kokonpanoja, Linuxista puhumattakaan. Onhan se Apple hyvä, just siihen mitä se on suunniteltu tekemään, koska se on niin optimoitu juuri sille alustalle millä se on. Vaan kun noi muut tekee sen kaiken saman universaalisti ja laiteriippumattomasti ja silti tehokkaasti.
Tässä se Applen ylivertaisuus juuri kiteytyy. Ei yritetä roiskia joka suuntaan, vaan keskitytään hiomaan kokonaisvaltainen käyttäjäkokemus. Androidia viritellään ja venutellaan joka suuntaan käyttäjäkokemuksen kustannuksella, jolloin koko paketti leviää käsistä. Mua ei loppukäyttäjänä edelleenkään kiinnosta, kuinka paljon on voitu ahtaa kaikenlaisia ominaisuuksia laitteeseen, vaan mua kiinnostaa vain se miten se laite tukee mun joka päiväistä elämää mahdollisimman tehokkaasti, sulavasti ja huomaamattomasti.
 
Tässä se Applen ylivertaisuus juuri kiteytyy. Ei yritetä roiskia joka suuntaan, vaan keskitytään hiomaan kokonaisvaltainen käyttäjäkokemus. Androidia viritellään ja venutellaan joka suuntaan käyttäjäkokemuksen kustannuksella, jolloin koko paketti leviää käsistä. Mua ei loppukäyttäjänä edelleenkään kiinnosta, kuinka paljon on voitu ahtaa kaikenlaisia ominaisuuksia laitteeseen, vaan mua kiinnostaa vain se miten se laite tukee mun joka päiväistä elämää mahdollisimman tehokkaasti, sulavasti ja huomaamattomasti.
Mutta älä tule väittämään sitä vain muutamalla laitteella toimivaa systeemiä mitenkään ylivertaiseksi. Ole tyytyväinen siihen, että se on hiottu ja optimoitu (hyvin pieneen ja marginaaliseen segmenttiin kaikesta mahdollisesta). Se voi olla käyttäjälle kokemuksena paras, mutta millään tasolla se ei ole millään tavalla ylivertainen. Aivan saman voisi tehdä joku muukin, mutta koska kyseessä olisi niin kallis projekti, että kukaan ei näe sellaista kannattavaksi, niin ei tee. Sen sijaan tekevät ennemmin sellaista mikä toimii mahdollisimman monella alustalla. Pitää osata erottaa toisistaan sinun subjektiivinen mielipide ja ihan oikeasti innovatiiviset ja parhaat ratkaisut. Esim. Linux on sen tason projekti, että alta pois. Se on niin käsittämättömän kehittynyttä touhua, ettei voi kuin ihmetellä. Ei taida olla yhtään iOS laitetta esim. avaruudessa. Linuxia on yli 32000 tietokonetta niin ja se ISS avaruusasema kai kanssa nykyään. Todellista high techiä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 680
Viestejä
4 495 819
Jäsenet
74 271
Uusin jäsen
Esa.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom