Huhut Applen virtuaalilasien ympärillä kiihtyvät

Tämähän onkin todella oleellinen ominaisuus puhelimen käyttöjärjestelmistä puhuttaessa osana virtuaalilasikeskustelua.
Ja tämäkö sitten oli?
Kerro lisää :D

Edelleen paras rauta, paras käyttis ja paras käyttöliittymä. Ainoastaan käyttöliittymän muokattavuus ja hinta on varauksin jotain budjettipuhelimia heikommalla tasolla.

Toivottavasti apple tuo tähänkin tuotesegmenttiin kuluttajien hintaluokkaan kunnolla premiumia. 8k ruudut ainakin kertoo siitä että ollaan tekemässä jotain merkittävästi paremmin.
Ei liittynyt millään tavalla mihinkään virtuaalilaseista käytävään keskusteluun vaan tulit tänne hehkuttamaan Applen puhelimia ja käyttistä jonain maailman parhaana. Tosiasiassa ei ole, kuten juuri sen sinulle todistin.
 
Tosiasiassa ei ole, kuten juuri sen sinulle todistin.
Unohdit piirtää sen pienen neliön sinne tekstisi loppuun, niin en huomannut että kyseessä olisi todistus.

Ei liittynyt millään tavalla mihinkään virtuaalilaseista käytävään keskusteluun vaan tulit tänne hehkuttamaan Applen puhelimia ja käyttistä jonain maailman parhaana.
Kunhan totesin että applella on parhaat luurit ja toivoin että jatkavat samaa linjaa näissä kuluttajahintaisissa vr laseissakin.
 
Mutta älä tule väittämään sitä vain muutamalla laitteella toimivaa systeemiä mitenkään ylivertaiseksi. Ole tyytyväinen siihen, että se on hiottu ja optimoitu (hyvin pieneen ja marginaaliseen segmenttiin kaikesta mahdollisesta). Se voi olla käyttäjälle kokemuksena paras, mutta millään tasolla se ei ole millään tavalla ylivertainen. Aivan saman voisi tehdä joku muukin, mutta koska kyseessä olisi niin kallis projekti, että kukaan ei näe sellaista kannattavaksi, niin ei tee. Sen sijaan tekevät ennemmin sellaista mikä toimii mahdollisimman monella alustalla. Pitää osata erottaa toisistaan sinun subjektiivinen mielipide ja ihan oikeasti innovatiiviset ja parhaat ratkaisut. Esim. Linux on sen tason projekti, että alta pois. Se on niin käsittämättömän kehittynyttä touhua, ettei voi kuin ihmetellä. Ei taida olla yhtään iOS laitetta esim. avaruudessa. Linuxia on yli 32000 tietokonetta niin ja se ISS avaruusasema kai kanssa nykyään. Todellista high techiä.
Voinen tämänkin viestin perusteella sanoa, että Apple on monessa asiassa ylivertainen. Näistä luettelemistasi asioista mikään ei vaikuta siihen käyttäjäkokemukseen. Linux on hyvä ja jopa ylivertainen monissa asioissa, mutta käyttäjäkokemus aivan järkyttävä. Ja ISS:n asema on oikeasti täysin samaa museotekniikkaa, kuten vaikkapa ydinvoimalat. Koeteltua ja varmaa tekniikkaa, mutta äärimmäisen kankeaa mihinkään kuluttajakäyttöön. Puhun ylivertaisuudesta ainoastaan kuluttajakäytössä, siis ihan joka päiväisestä elämästä, jossa luurit, tabletit ja tietokoneet ovat vain mahdollisimman huomaamaton työkalu, joka mahdollistaa ja helpottaa arkisia asioita. Ja en todellakaan väitä etteikö muutkin pysty siihen, kun tietenkin ne pystyvät ja tekevät hyviä tuotteita. Kyse on vain siitä asioiden loppuun asti hiomisesta, missä Android jää monelta osaa puolitiehen asioissa ja ominaisuuksien määrä tuntuu korvaavan laadun. Ja mitä innovaatioihin tulee, niin Apple on tyypillisesti ollut ihan edelläkävijä niissä. Ja tässä tulee tietää innovaation ja keksinnön ero. Edelleen esimerkiksi se kosketusnäytön ja käyttöliittymän käyttö nykyisellä skaalalla puhelimissa on ensimmäisen iPhone-julkaisun peruja.
 
Eipä näitä kalliita engineering sampleja ainakaan vuotaneiden palopuheiden mukaan ole ihan peruspenoille pelivehkeiksi tarkoitettu. En myöskään usko hetkeäkään ettäkö noilla hiihtolaseilla pystyttäisiin käsien liikkeitä seuraamaan tarkasti ilman jotakin lisälaitteita, kuten esim. Majakoita tai ohjaimia/hanskoja, muuta kuin suht pienellä eteenpäin suuntautuvalla keila-alueella. Näitä lupauksia on ennenkin nähty mutta todellisuus on ollutkin muuta.
 
Ja tämäkö sitten oli?
Ei liittynyt millään tavalla mihinkään virtuaalilaseista käytävään keskusteluun vaan tulit tänne hehkuttamaan Applen puhelimia ja käyttistä jonain maailman parhaana. Tosiasiassa ei ole, kuten juuri sen sinulle todistin.
Olen tätä väittelyä käynyt useaan otteeseen täällä sekä muilla keskustelualustoilla ja vinkkini on, että älä hakkaa päätä seinään. Hyvin usein touhu menee täysin aattelliseksi väittelyksi, jossa ei ole mitään järkeä. Useimmiten se uskovaismeininki on Applen leirissä ja argumentit ovat aina sitä samaa: käyttäjäkokemus, kaikki vaan toimii jne. Lähes aina se näkemys kuitenkin perustuu vain sen oman omenapuhelimen, ipadin jne käyttöön. Kerran on ehkä joskus käytetty jotain Android-laitetta eikä heti ymmärretty painaa jotain nappia, niin sen perusteella Apple on vain niin hyvä. Tosiasiassahan Apple on tippunut Androidin kelkasta jo aikaa sitten myös sen käyttöliittymän kehityksen ja käytettävyyden suhteen. Samoin kovin moni Applen uusi hieno ominaisuus on jo vuosia sitten nähty Androidilla. Joskus Jobsin aikana Applella oli oikeasti hyviä ja innovatiivisia tuotteita, mutta nykyään koko Applen touhu on samaa vetisen mikroruoan lämmittämistä uudelleen ja uudelleen. Ilman amerikkalaisten patriotismia (puolet Applen myynnistä tulee USA:sta, joka Japanin lisäksi ainoa maa jossa Apple on suositumpi kuin Android) Apple olisi tippunut kelkasta jo aikaa sitten.

Mutta takaisin ketjun aiheesen, niin en kyllä pidättäisi hengitystäni näiden lasien suhteen ainakaan pelimielessä. Apple ei ole oikeastaan koskaan kovin vakavasti fokusoinut pelipuolelle. Nytkin pelasivat typerällä Metal-rajapintaeriytyksellä itsensä hienosti ulos päämarkkinoilta. Kait siellä joku oli laskenut että tällä vedolla saadaan nyhdettyä enemmän rahaa tai kiedottua jotain sidosryhmiä entistä paremmin omaan ekosysteemiin. Samoin koko Applen toimintamalli on sellainen ettei nämä lasit tule ikinä olemaan hinnaltaan kilpailukykyisiä muihin markkinoilla oleviin vastaaviin verrattuna. 3D-lasi- ja VR-puolella on jo opittu että vaikka tekisi kuinka hienoja sovelluksia tai pelejä, niin ei porukka vaan tykkää pitää tuntitolkulla jotain ylimääräisiä laseja tai vastaavia häkkyröitä päässä. Omakin Rift S kerää aika hyvin pölyä tuolla alkuinnostuksen jälkeen. AR-puoli on kuitenkin edelleen hyvin mielenkiintoinen koska siinä kohderyhmänä olisi koko käyttäjäkunta ja käyttökohteita lukematon määrä enemmän. Mutta lasien täytyisi kutistua nykyisestä huomattavasti että touhu yleistyisi. Tällä puolella Google olisi todennäköisesti myös aika vahvoilla verrattuna Appleen ainakin sisällön kannalta (GMaps, hakutiedot, Android ym. tiedon nuuskinta käyttäjistä).
 
Applea ennen oli silkkaa kusta ja paskaa markkinoilla. Kynällä raahattavia hiiren kursoreita ja sun muita aivan upeasti käytettäviä laitteita.
Tosin Applella meni neljänteen sukupolveen asti tehdä ensimmäistäkään älypuhelinta. Aika ryönää siis sieltäkin tuli aluksi, markkinoinin tehokkuudesta huolimatta.
 
Eipä näitä kalliita engineering sampleja ainakaan vuotaneiden palopuheiden mukaan ole ihan peruspenoille pelivehkeiksi tarkoitettu. En myöskään usko hetkeäkään ettäkö noilla hiihtolaseilla pystyttäisiin käsien liikkeitä seuraamaan tarkasti ilman jotakin lisälaitteita, kuten esim. Majakoita tai ohjaimia/hanskoja, muuta kuin suht pienellä eteenpäin suuntautuvalla keila-alueella. Näitä lupauksia on ennenkin nähty mutta todellisuus on ollutkin muuta.

Oculuksen quest2:ssa on jo melko hyvä seuranta sormille. Kannattaa kokeilla, voi yllättää. Toki se hajoaa, jos siirtää sormet kameralta piiloon, mutta kuinka moni esim. yrittää sormilla jotain näprätä silloin kuin ei niitä sormia näe? :)
 
Tosin Applella meni neljänteen sukupolveen asti tehdä ensimmäistäkään älypuhelinta.
:confused: app store ja siten kolmannen osapuolen softat toimi sillä ihan ensimmäiselläkin laitteella ekan ison käyttöjärjestelmärevision jälkeen. Vai puhutko jostain julkaisemattomista puhelimista nyt?
 
Oculuksen quest2:ssa on jo melko hyvä seuranta sormille. Kannattaa kokeilla, voi yllättää. Toki se hajoaa, jos siirtää sormet kameralta piiloon, mutta kuinka moni esim. yrittää sormilla jotain näprätä silloin kuin ei niitä sormia näe? :)

LTT:ssä oli revikka kyseisestä laitteesta ja nimenomaan mainitsemani ongelmat oli siinä läsnä. Käsien liikkeet seuraantuu aika kapeassa kulmassa eteenpäin, josta johtuen suurin ongelma on se että saa aika hartiat lysyssä huitoa esim. siinä jossain star war's pelissä sitä valomiekkaa. Sen lisäksi jos vähänkään huito valomiekalla leveämmin, niin käsien seuranta katkesi ja nollapiste katoaa ärsyttävästi rikkoen immersion täysin. Vieläkin on näkemättä sellainen VR-laite, joka ei vaadi majakkaa.

Saa nähdä onko Applen insinöörit pätevämpiä, kuin miljardeja dollareita VR:n kehitykseen upottaneet muut firmat jotka eivät tällaiseen ihmeeseen vielä ole pystyneet.
 
:confused: app store ja siten kolmannen osapuolen softat toimi sillä ihan ensimmäiselläkin laitteella ekan ison käyttöjärjestelmärevision jälkeen. Vai puhutko jostain julkaisemattomista puhelimista nyt?
Moniajo tuli vasta neljännessä sukupolvessa.
 
Jos palaillaan sen verran VR tavaraan, niin ei näillä mitään pelejä tulla pelaamaan (Applen pelipalvelun ulkopuolella). Ammattikäyttöön ammattihinnoilla ja ruutuun piirretään suht staattista tavaraa joten eiköhän tehotkin hyvin riitä vaikka siihen yli 90fps kokemukseen ja tietty Apple TV:tä voi katsoa.
 
On varsin epätodennäköistä, että Apple toisi markkinoille tuotelinjan joka on suunnattu ainoastaan ammattilaisille ja olisi hinnoiteltu kuluttajamarkkinan ulkopuolelle.

AR/VR tulee Applelta ulos vain, mikäli heillä on suunnitelma puskea se ulos myös massoille.

Se on mahdollista, että ensin tuodaan devkitiksi suunniteltu ammattilaisalusta, mutta pelkästään sellaisilla ei voi tienata tarpeeksi rahaa, jotta Applen kannattaisi uhrata siihen aikaansa.

Mac Pro:t yms tarvitaan, jotta iOS:n ja Macbookin käyttäjille softaa kehittäville löytyy työkaluja. Ammattimaista AR/VR headsettiä tarvitaan vain, mikäli sillä on tarkoitus tehdä tuotteita kuluttajaheadseteille.

Tai ehkä Apple-autossa kaikki lasit ovat HUD:ia ja auto pyörittää AR-softaa?
 
No siis toki sitä prosumer käytössä voi myös käyttää (2000-3000 dollaria huhuiltu hinta), mutta ei tuo nyt normikuluttajalle oikein tuohon hintaan ole suunnattu (vs. vaikka quest2 350e hintaan). Autokäyttöön se saattaa toki tulla jollain tavalla ja niitä käyttötapauksia varmasti Apple tuo kohtuullisen valikoiman ko. laitteeseen.
 
Moniajo tuli vasta neljännessä sukupolvessa.

Absoluuttinen totuus, eli suosittu verkkosanakirja sanoo näin:

Älypuhelin (engl. smartphone) on matkapuhelin, jossa on perinteisen matkapuhelimen puhe- ja tekstiviestimahdollisuuksien lisäksi tietokoneen ominaisuuksia kuten sähköposti- ja internetyhteys[1] sekä GPS-paikannin. Älypuhelimissa on useimmiten graafinen käyttöliittymä ja monipuolinen valikoima mobiilisovelluksia eli puhelimella käytettäviä sovellusohjelmia. Älypuhelimen käyttöjärjestelmä on yleensä siinä määrin avoin, että kolmansien osapuolten on mahdollista tuottaa siihen uusia sovelluksia.

Ei moniajosta paljon höpötellä, enkä näe että miksi ihmeessä se olisikaan mitenkään täysin välttämätön älypuhelimen ominaisuus.
Käytännössä kyllä nykyään on, mutta ei älypuhelimen konsepti sitä vaadi.
 
Absoluuttinen totuus, eli suosittu verkkosanakirja sanoo näin:

Ei moniajosta paljon höpötellä, enkä näe että miksi ihmeessä se olisikaan mitenkään täysin välttämätön älypuhelimen ominaisuus.
Käytännössä kyllä nykyään on, mutta ei älypuhelimen konsepti sitä vaadi.
Määritelmän voi toki kukin valita omien tarkoitusperiensä mukaiseksi. Itselle ei tippuisi älypuhelin ilman ohjelmia tai graafista käyttöliittymää.
 
Määritelmän voi toki kukin valita omien tarkoitusperiensä mukaiseksi. Itselle ei tippuisi älypuhelin ilman ohjelmia tai graafista käyttöliittymää.

Ei tietenkään voi, muutenhan mikään sana ei tarkoittaisi mitään, jos kaikki määrittelisivät sen mielivaltaisesti.

En minäkään hankkisi älypuhelinta ilman kolmannen osapuolen sovellustukea ja graafista käyttöliittymää, mutta kyllä sellainen kuitenkin voi olla älypuhelin. 2007 iPhonen myötä alkoi vain älypuhelimien uusi aikakausi käytettävyyden osalta, mutta kyllä jo ysärillä oli olemassa älypuhelimen konsepti esim. communicator, vaikka niitä ei älypuhelimiksi kutsuttukaan silloin. Eihän 1900-luvun alun suuria taistelulaivojakaan kutsuttu esi-dreadnoughteiksi rakentamisen aikaan, vaan ne on retroaktiivisesti nimetty kuuluvan kyseiseen luokkaan
 
LTT:ssä oli revikka kyseisestä laitteesta ja nimenomaan mainitsemani ongelmat oli siinä läsnä. Käsien liikkeet seuraantuu aika kapeassa kulmassa eteenpäin, josta johtuen suurin ongelma on se että saa aika hartiat lysyssä huitoa esim. siinä jossain star war's pelissä sitä valomiekkaa. Sen lisäksi jos vähänkään huito valomiekalla leveämmin, niin käsien seuranta katkesi ja nollapiste katoaa ärsyttävästi rikkoen immersion täysin. Vieläkin on näkemättä sellainen VR-laite, joka ei vaadi majakkaa.

Saa nähdä onko Applen insinöörit pätevämpiä, kuin miljardeja dollareita VR:n kehitykseen upottaneet muut firmat jotka eivät tällaiseen ihmeeseen vielä ole pystyneet.

Mun tarkoitus oli sanoa, että jos yrität tehdä sormilla jotain tarkkaa, kuten aukaista solmua tai kosketella cad suunnitelmaa niin aika luonnollisesti tulee niitä sormia katsottua. Oculuksessa siis on kirjaimellinen käsien ja sormienseuranta ilman ohjainta. Aika marginaalissa on käyttö missä katseen ulkopuolella sormilla jotain tekisi. Toki sinne takapuolellekin voi laittaa kamerat, jos valmistaja kokee sen tarpeelliseksi(lisää hintaa, quest2 on ns. halpistuote). Quest2:ssa tulee hinta vastaan raudan kanssa. Applen vehkeessähän huhutaan olevan esim. lidarit ja huhuttu hinta 10x kalliimpi kuin quest2. Lidarilla saa lisätarkkuutta versus kamera.

Mä olen ollut oculus käyttäjä pitkään. Realistisesti ei niiden ohjaimien kanssa ole tullut ongelmia vastaan. PC(steam) versiot on optimoitu huonommin. Esim. Beat Saberista ehdottomasti kannattaa käyttää oculus-kaupan versiota. Tämä todennäköisesti sen vuoksi, että pelit ja applikaatiot on suunniteltu toimimaan laitteiden rajoitusten mukaan, steam:sta taas saa geneerisen ehkä ei niin hyvin optimoidun version.
 
Yli tuhat insinööriä duunailee projektin parissa.

Development of an AR headset at Apple seems to have hit a snag or two under current project lead Mike Rockwell, though the report does not outline exactly which obstacles have emerged. While Rockwell will remain in charge of day-to-day work on the project, Riccio will have "ultimate oversight" over the company's AR/VR efforts, which are said to involve "well over a thousand engineers."

 
Mun tarkoitus oli sanoa, että jos yrität tehdä sormilla jotain tarkkaa, kuten aukaista solmua tai kosketella cad suunnitelmaa niin aika luonnollisesti tulee niitä sormia katsottua. Oculuksessa siis on kirjaimellinen käsien ja sormienseuranta ilman ohjainta. Aika marginaalissa on käyttö missä katseen ulkopuolella sormilla jotain tekisi. Toki sinne takapuolellekin voi laittaa kamerat, jos valmistaja kokee sen tarpeelliseksi(lisää hintaa, quest2 on ns. halpistuote). Quest2:ssa tulee hinta vastaan raudan kanssa. Applen vehkeessähän huhutaan olevan esim. lidarit ja huhuttu hinta 10x kalliimpi kuin quest2. Lidarilla saa lisätarkkuutta versus kamera.

Hinta on toki 3000 dollaria, mutta engineering samplet yleensä on kalliimpia. Oculuksia on vaikka minkä mallisia, mutta tällä hetkellä jos esim. 3000 dollaria maksava Applen VR:n hintaa tiputtaisi vaikka 2000 dollariin, on se silti 1000 dollaria kalliimpi kuin kaikissa olosuhteissa varmatoimisempi oculus rift tai vaikkapa tuo steamin oma Index, jossa on myös tuo sormiseuranta.

Sen lisäksi että Apple sitoo tuon laitteen melko varmasti omien palveluiden pariin (ellei ihmeitä tapahdu) niin ei tämä tuote oikein sinänsä väräytä ainuttakaan ihokarvaa odotuksen innosta.
 
Hinta on toki 3000 dollaria, mutta engineering samplet yleensä on kalliimpia. Oculuksia on vaikka minkä mallisia, mutta tällä hetkellä jos esim. 3000 dollaria maksava Applen VR:n hintaa tiputtaisi vaikka 2000 dollariin, on se silti 1000 dollaria kalliimpi kuin kaikissa olosuhteissa varmatoimisempi oculus rift tai vaikkapa tuo steamin oma Index, jossa on myös tuo sormiseuranta.

Sen lisäksi että Apple sitoo tuon laitteen melko varmasti omien palveluiden pariin (ellei ihmeitä tapahdu) niin ei tämä tuote oikein sinänsä väräytä ainuttakaan ihokarvaa odotuksen innosta.

Mä en edes odota tuon olevan kuluttajalaite, jos huhut pitävät paikkansa. Oculuksen quest2 vr-kypärä on 299$ 64GB mallisena. Oculushan tappoi rift-malliston ja keskittyy tulevaisuudessa vain Quest-malliston kehittämiseen. Imho. quest2 on parempi kuin rift s.

Minä voisin ostaa 3000$ hintaisen vr-kypärän, JOS sillä voi korvata videotykin/ison television. Olisi myös mielenkiintoista kokeilla tuollaisella laitteella tietokoneen käyttämistä ilman monitoria. 8k resoluutio per silmän luulisi riittävän pitkälle. reverb g2:en 2x4k ruudut on jo melko hyvät tekstinkin lukemiseen.

Mä uskon, että jossain vaiheessa perinteiset puhelinruudut katoavat. Niiden tilalle tulee ar-laitteet. Samanlainen murros kuin feature phone - smart phone siirtymä oli. Hyvä, että apple on menossa mukana niin ei käy nokiat, sitten kun tuo mullistus tapahtuu. En tosin pidättele hengitystä tuota odotaessa. Niska kyllä kiittäisi, jos ei tarvisi puhelimenruutua tuijottaa pää ojossa.
 
Mä en edes odota tuon olevan kuluttajalaite, jos huhut pitävät paikkansa. Oculuksen quest2 vr-kypärä on 299$ 64GB mallisena. Oculushan tappoi rift-malliston ja keskittyy tulevaisuudessa vain Quest-malliston kehittämiseen. Imho. quest2 on parempi kuin rift s.

Minä voisin ostaa 3000$ hintaisen vr-kypärän, JOS sillä voi korvata videotykin/ison television. Olisi myös mielenkiintoista kokeilla tuollaisella laitteella tietokoneen käyttämistä ilman monitoria. 8k resoluutio per silmän luulisi riittävän pitkälle. reverb g2:en 2x4k ruudut on jo melko hyvät tekstinkin lukemiseen.

Mä uskon, että jossain vaiheessa perinteiset puhelinruudut katoavat. Niiden tilalle tulee ar-laitteet. Samanlainen murros kuin feature phone - smart phone siirtymä oli. Hyvä, että apple on menossa mukana niin ei käy nokiat, sitten kun tuo mullistus tapahtuu. En tosin pidättele hengitystä tuota odotaessa. Niska kyllä kiittäisi, jos ei tarvisi puhelimenruutua tuijottaa pää ojossa.

Noilla itsenäisillä vr vehkeillä ei tee juurikaan mitään. Jos siis pelaamiseen tuollaisen hankkii, niin pitää maksaa about 1000€ ja hankkia htc vive tai valve index.

Itse en usko että puhelinruudut katoaa mihinkään lähipäivinä mutta puhelimista voi joku päivä tulla läpinäkyviä, jolloin esim. AR -ominaisuudella voi olla uudenlaisia käyttönäkymiä/tarkoituksia.
 
Noilla itsenäisillä vr vehkeillä ei tee juurikaan mitään. Jos siis pelaamiseen tuollaisen hankkii, niin pitää maksaa about 1000€ ja hankkia htc vive tai valve index.

Aika moni voi olla eri mieltä tuosta. Quest1:en ja 2:en saa langattomasti(wifi) tai usb:lla(piuha) kiinni pc:een. Eli toimii ihan hyvin pc headsettinäkin sen lisäksi, että voi käyttää ilman pc:ta. Minä ja monet muut ovat pelanneet esim. half life alyxin käyttämällä oculus quest1:sta tai 2:sta vr kypäränä. Alyxiakin pelatessa piuhattomuus on isosti mukava asia. Quest2:ssa varsinkin alkaa olemaan jo todella hyvä näyttö.
 
Aika moni voi olla eri mieltä tuosta. Quest1:en ja 2:en saa langattomasti(wifi) tai usb:lla(piuha) kiinni pc:een. Eli toimii ihan hyvin pc headsettinäkin sen lisäksi, että voi käyttää ilman pc:ta. Minä ja monet muut ovat pelanneet esim. half life alyxin käyttämällä oculus quest1:sta tai 2:sta vr kypäränä. Alyxiakin pelatessa piuhattomuus on isosti mukava asia. Quest2:ssa varsinkin alkaa olemaan jo todella hyvä näyttö.

On noita siis testattu ja ei millään halpisvehkeillä kyllä Alyx ole mikään elämys. Scanlinet näkyy häiritsevästi huonommalla näytöllä ja liikeohjauksen kanssa saa tapella jatkuvasti, puhumattakaan viiveestä joka ei ole ongelma hinnakkaamilla vehkeillä. Aiheutti sen verran selkeää pahoinvointia, että jäi alyxit kesken. Halvalla ei saa hyvää.

Ja mitä tulee näihin standalone -vr laitteisiin (joissa on oma piiri pelien pyörittämiseen) ei niille ole kohta tukea ja 300€ (noin nintendo switchin hinta) sellaisesta "pelikoneesta" on aika suolainen hinta.

Vr peleistä ei sitäpaitsi alyxin jälkeen oikein ole kuulunut mitään uutta ja mullistavaa, tai sitten lehdistö on menettänyt mielenkiintonsa vr-pelejä kohtaan. Sen verran kuulin että ainakin joku oculus mallin tuki ja valmistus loppui tämän vuoden tammikuussa.
 
Viimeksi muokattu:
Vr peleistä ei sitäpaitsi alyxin jälkeen oikein ole kuulunut mitään uutta ja mullistavaa, tai sitten lehdistö on menettänyt mielenkiintonsa vr-pelejä kohtaan. Sen verran kuulin että ainakin joku oculus mallin tuki ja valmistus loppui tämän vuoden tammikuussa.

Oculus nimenomaan lopetti sen rift s pc mallin tekemisen ja satsaa kaikki panokset standalone vehkeisiin aka. quest linjastoon ja standalone mallin pc yhteensopivuuteen. Tämä on täysin väärä threadi oculuksen puimiseen. Toisessa vr threadissä on linkattuna uutinen, jonka mukaan quest2 myi 2-3miljoonaa kappaletta Q4:en aikana. Se on todennäköisesti eniten myynyt vr-rauta. PSVR saattaa olla vielä edellä, mutta ei enää pitkään.

Mä olen vr fanaatikko. Olen ollut mukana menossa omilla laitteilla dk2 ajoista lähtien ja työnantajalla oli dk1:en mitä lainailin. En diggaa facebookista. Silti laitteet arvostellaan sen mukaan mikä niiden kyky on, ei valmistajan mukaan. Quest2 on todella kova laite, etenkin hintaluokassaan. Ei q2:en ruutu häpeä indexin rinnalla ja seuranta on parempi kuin q1:ssa(parempi softa, paremmat sensorit, yksi kamera lisää, oleellisesti nopeampi rauta). Tällä hetkellä, kun vr menee tiikeriloikin eteenpäin vuosittain on tyhmää satsata liikaa, kun enemmän jää käteen päivittämällä useammin. Ehkä apple lopettaa tuon päivityskierteen tuomalla todella kovan laitteen laakista tiskiin.
 
Mä uskon, että jossain vaiheessa perinteiset puhelinruudut katoavat. Niiden tilalle tulee ar-laitteet. Samanlainen murros kuin feature phone - smart phone siirtymä oli. Hyvä, että apple on menossa mukana niin ei käy nokiat, sitten kun tuo mullistus tapahtuu. En tosin pidättele hengitystä tuota odotaessa. Niska kyllä kiittäisi, jos ei tarvisi puhelimenruutua tuijottaa pää ojossa.
Itse olen kyllä taas aika vahvasti sitä mieltä etteivät nykyisenlaiset isot kypärät tule markkinoita valtaamaan ikinä. Tuo sama kypärämalli on ollut alusta lähtien ja on ihmisen anatomiasta johtuen vähän käytännön pakkokin. Nykyisellään tuo on kivaa hetken viihdettä, mutta sitten alkaa painaa päätä/kasvoja, silmät väsyy, tulee pahoinvointia, langaton laite pitää ladata, kaapelilaitteen kaapeli on solmussa tai hellasärö jne.

Ei sillä, itse innostuin VR:n myötä pitkästä aikaa pelailemaan, mutta niin se vain hyytyi minun ja myös lasten osalta. Se puhelin, padi, konsoli on vain niin helppo heittää päälle, kaverin kanssa voi pelaa samalla ruudulla tai verkon yli. Alyxin pelasin läpi, mutta se alkoi olla jo karmeudessaan hieman ahdistavaa pelattavaa; se piti periaatteesta pelaa läpi, mutta monin paikoin fiilis oli aika pajon jotain muuta mitä itse haen rentouttavalta pelikokemukselta (toki jotkut tykkää). Muuten kyllä vihdoin hyvä A-luokan VR-peli, mutta kohdesegmentti rajoittuu tosiaan aikuisiin tai lähes-aikuisiin jätkiin. Serious Samit, Job Simulatorit, Vader Immortalit, Mossit, Beatsaberit, Superhotit ja iso kasa muita pelejä on pelattu läpi ja edelleen tulee joskus silloin tällöin vedettyä rundi jotain, mutta fakta on ettei VR-puoli koskaan ainakaan tässä huushollisa pessyt muita pelivempeleitä vaan tuli vähän niinkuin yhdeksi sivuvaihtoehdoksi. Samoin jotkut pelit ovat edelleen, totuttelun jälkeenkin käytännössä mahdottomia ainakin minun vatsalleni pelata. Näihin lukeutuvat ikävästi kaikki simulaattorit (viimeisin pettymys oli Squadron) ja pelit joissa liikutaan pääosin ilman teleporttailua.

Kaiken kaikkiaan näyttää kyllä vähän ikävästi siltä että VR-puoli junnaa vuodesta toiseen vähän samalla lailla kuin Linux on valloittamassa työpöydät. Kyllä se sieltä varmaan tulee, ja toivon että tuleekin, mutta rahaa ja kehitystä pitää lapioida vielä roppakaupalla sisään että nuo ovat konsoleiden tavoin lähes joka taloudessa. Se että onko kummallekin silmälle 8K, valikoiva tarkennus, 140Hz paneelit on isossa kuvassa aivan irrelevanttia. Myyntiargumentit päämarkkinoille ovat aivan muuta mitä meille teknohörhöille. Quest oli oikea askel, samoin sormien tunnistus, seuraavaksi lisää sosiaalista aspektia kuvaan, yhteisiä vr-tapahtumia, lisää laskentatehoa mutta sen valjastamista enemmän AR-suuntaan jne.
 
Itse olen kyllä taas aika vahvasti sitä mieltä etteivät nykyisenlaiset isot kypärät tule markkinoita valtaamaan ikinä. T

En minäkään usko kypärien yleistyvän muuten kuin kotikäytössä. Quest2 myi 2-3miljoonaa kipaletta q4:en aikana. Ehkä se yleistyy, ehkä ei. Suunta on hyvä. Laitekanta alkaa olemaan sen kokoinen, että pelintekijöitäkin alkaa kiinnostamaan ja ehkä sitä sisältöä tulee enemmän tulevaisuudessa.

Jonkinlainen aurinkolasimallinen ar-laite korvannee puhelimien ruudut tulevaisuudessa. Teknologia sellaisen tekemiseen järkevässä hintaluokassa ei ole nykypäivän juttuja. Siinä kohtaa kun ar-laite voi korvata puhelimenruudun niin maailma muuttuu valtavasti. Applen osakkeenomistajana on mukavan nähdä, että apple satsaa tuohon suuntaan niin ei tulevaisuudessa käy kuin nokialle kosketusnäyttöjen kanssa.
 
Tuleekohan nimeksi EyePod?

En näkisi mahdottomana ajatuksena, että tulevaisuudessa silmälasien kaltaiset älylasit olisivat isossa roolissa. Yhdet lasit voisivat korvata jopa ne perinteiset silmälasit ja ehkä myös aurinkolasit. Kameratekniikan ansiosta muuttuva tarkennus pitäisi aina linssien vahvuudet oikeana ja kuvan tarkkana, eikä tarvitsisi olla ostamassa uusia silmälaseja vuosittain näkökyvyn muuttuessa. Linssit voivat suodattaa haitalliset UV-säteet ja himmentyä "aurinkolaseiksi" auringonpaisteessa. Ilmoitusten, AR-materiaalin tai koko näytön peilaus tietokoneesta, puhelimesta tai tabletista linsseille on todellista "for your eyes only" yksityisyyttä. Kyllä tuollaisissa laseissa olisi potentiaalia tulevaisuudessa, mutta se Googlen tekemä lasiviritelmä joskus oli vähän laimea.. Pelkästään jo jatkuva tarkkanäköisyys kauas ja lähelle olisi ehdoton plussa erityisesti silmälaseja käyttäville, mutta varmasti korjaisi niiden tietämättään "sokeiden" ihmistenkin näköä.
 
Noita lasien AR toteutuksia nyt on ollut jo vaikka kuinka kauan (oliskos Toshibalta ja joltain muultakin, tullut pidettyä itsekin päässä tuollaisia), mutta niiden käyttökohteet ovat aika lailla muuta kuin pelaamista tms. (eli esim. teollisuudessa isojen generaattorien yms. korjauksessa ohjaamaan korjaajaa oikeaan kohtaan, rakennuksilla tai aluksilla näyttämään seinän takana olevat putken paikat yms..). Sinänsä jos joku projektioratkaisu tulisi normaaleihin silmälaseihin (pieni, kevyt, akku kestää kauan) niin sille varmasti löytyisi myös kuluttajapuolella käyttöä (autolla ajaessa, kaupoissa yms.).

Hyöty vaatii myös sen softan/datan jota siinä hyödynnetään, joten ei se toteutukseltaan ole ihan pelkkää rautaakaan vaikka ehkä saattaisi nykytekniikka venyä teknisesti tuohon.
 
Tuleekohan nimeksi EyePod?

En näkisi mahdottomana ajatuksena, että tulevaisuudessa silmälasien kaltaiset älylasit olisivat isossa roolissa. Yhdet lasit voisivat korvata jopa ne perinteiset silmälasit ja ehkä myös aurinkolasit. Kameratekniikan ansiosta muuttuva tarkennus pitäisi aina linssien vahvuudet oikeana ja kuvan tarkkana, eikä tarvitsisi olla ostamassa uusia silmälaseja vuosittain näkökyvyn muuttuessa. Linssit voivat suodattaa haitalliset UV-säteet ja himmentyä "aurinkolaseiksi" auringonpaisteessa. Ilmoitusten, AR-materiaalin tai koko näytön peilaus tietokoneesta, puhelimesta tai tabletista linsseille on todellista "for your eyes only" yksityisyyttä. Kyllä tuollaisissa laseissa olisi potentiaalia tulevaisuudessa, mutta se Googlen tekemä lasiviritelmä joskus oli vähän laimea.. Pelkästään jo jatkuva tarkkanäköisyys kauas ja lähelle olisi ehdoton plussa erityisesti silmälaseja käyttäville, mutta varmasti korjaisi niiden tietämättään "sokeiden" ihmistenkin näköä.
Periaatteessa komppaan tätä, mutta toisaalta muistan kuinka iso päivä elämässäni oli laserleikkauksen jälkeen heittää ne silmälasit menemään. Urheillessa ne olivat aina tiellä, pakkasella huurussa, putsailla sai koko ajan ja naarmuntuivatkin vielä. AR-lasien tuomat palvelut täytyvät olla todella hyviä tai sitten tekniikka pitäisi kutistaa vielä huomaamattomammaksi että löisi läpi.
 
Olisihan se hienoa, jos olisi oikeasti hyvät ar-lasit olemassa. Tyyliin mitä magic leap mainosti, mutta ei saanut tehtyä. Näet kaveria kaupungilla niin lasit annotoi näkymään mukaan dataa tyyliin nimi, facebook/twitter uusimmat postaukset jne. Ei koskaan enää unohda nimeä ja löytyy helppo avaus keskusteluun. Juttelet jonkun tylsän tyypin kanssa niin nyökyttelee vaan samalla, kun katsoo youtube videota. Lomamatkalla näkymään voisi tuoda kartan/opastuksen, kuvia ravintoloiden ruoka-annoksista/arvosteluja jne. Ts. Kaikki se mitä normaalisti tuijotetaan luurin 2d-näytöltä voisi siirtää AR:aan 3d:ksi. Puhelin on vain tiili repussa, joka laskee ja pitää verkkoyhteyttä yllä.

Eli herättää maailman eroon uniikilla mielenkiintoisella tavalla. Ihan uusia mahdollisuuksia appsien tekemiseen. Myös ne pokemon/ingress tyyppiset pelit heräisivät ihan eri tavalla henkiin. Ikean kaapistoa kasaat niin saat ar-laitteen kautta kasausohjeet. Laite vois tunnistaa osat ja dynaamisesti kertoa miten kasataan vaikka olisi levitellyt osat miten lattialle.

Hololens:han olisi jo ihan hyvä tuollaiseen, mutta ruma kuin perkele. Ei kukaan sellaista vekotinta halua pitää päässä julkisilla paikoilla. Työkäyttöön tarkoitettuja nuo oikeasti pätevät ar-laitteet tällä hetkellä.

 
Noita lasien AR toteutuksia nyt on ollut jo vaikka kuinka kauan (oliskos Toshibalta ja joltain muultakin, tullut pidettyä itsekin päässä tuollaisia), mutta niiden käyttökohteet ovat aika lailla muuta kuin pelaamista tms. (eli esim. teollisuudessa isojen generaattorien yms. korjauksessa ohjaamaan korjaajaa oikeaan kohtaan, rakennuksilla tai aluksilla näyttämään seinän takana olevat putken paikat yms..). Sinänsä jos joku projektioratkaisu tulisi normaaleihin silmälaseihin (pieni, kevyt, akku kestää kauan) niin sille varmasti löytyisi myös kuluttajapuolella käyttöä (autolla ajaessa, kaupoissa yms.).

Hyöty vaatii myös sen softan/datan jota siinä hyödynnetään, joten ei se toteutukseltaan ole ihan pelkkää rautaakaan vaikka ehkä saattaisi nykytekniikka venyä teknisesti tuohon.
Teollisuudessa näille tosiaan löytyy paljon sovellutuksia, eikä se hintakaan ole yleensä este. Ydinvoimateollisuudessa VR-ympäristöä käytetään jo jonkun verran tiettyjen käyttö- tai huoltotoimenpiteiden harjoitteluun etukäteen, jolloin varsinainen työsuoritus sujuu nopeammin ja työntekijöiden säteilyannoksia saadaan vähennettyä merkittävästi.

Periaatteessa komppaan tätä, mutta toisaalta muistan kuinka iso päivä elämässäni oli laserleikkauksen jälkeen heittää ne silmälasit menemään. Urheillessa ne olivat aina tiellä, pakkasella huurussa, putsailla sai koko ajan ja naarmuntuivatkin vielä. AR-lasien tuomat palvelut täytyvät olla todella hyviä tai sitten tekniikka pitäisi kutistaa vielä huomaamattomammaksi että löisi läpi.
Joo onhan silmälaseissa huonojakin puolia, mutta ei se laserleikkauskaan ole tie onneen, sillä sekään ei välttämättä korjaa pysyvästi näköä varsinkaan nuorella iällä tehtynä. Voisin kuvitella tällaisille laseille olevan kuitenkin kysyntää, mikäli vielä kehyksiä olisi saatavilla lähes yhtä kattavasti kuin perinteisiin silmälaseihinkin. Ajatus siitä, että näkisi aina tarkasti minne vain katsookin ja mahdollisesti jopa zoomaus kiikarien lailla kauas, kiinnostaisi ainakin itseä silmälasien käyttäjänä. Tuo zoomaus tulisi varmaan tehdä digitaalisena, optiikan ollessa minimaalista, mutta nykyiset älypuhelimet taskussa yhdistettynä laseihin antavat jo varsin hyvää laskentatehoa ja siedettävää laatua siihen.
 
Oculus nimenomaan lopetti sen rift s pc mallin tekemisen ja satsaa kaikki panokset standalone vehkeisiin aka. quest linjastoon ja standalone mallin pc yhteensopivuuteen. Tämä on täysin väärä threadi oculuksen puimiseen. Toisessa vr threadissä on linkattuna uutinen, jonka mukaan quest2 myi 2-3miljoonaa kappaletta Q4:en aikana. Se on todennäköisesti eniten myynyt vr-rauta. PSVR saattaa olla vielä edellä, mutta ei enää pitkään.

Mä olen vr fanaatikko. Olen ollut mukana menossa omilla laitteilla dk2 ajoista lähtien ja työnantajalla oli dk1:en mitä lainailin. En diggaa facebookista. Silti laitteet arvostellaan sen mukaan mikä niiden kyky on, ei valmistajan mukaan. Quest2 on todella kova laite, etenkin hintaluokassaan. Ei q2:en ruutu häpeä indexin rinnalla ja seuranta on parempi kuin q1:ssa(parempi softa, paremmat sensorit, yksi kamera lisää, oleellisesti nopeampi rauta). Tällä hetkellä, kun vr menee tiikeriloikin eteenpäin vuosittain on tyhmää satsata liikaa, kun enemmän jää käteen päivittämällä useammin. Ehkä apple lopettaa tuon päivityskierteen tuomalla todella kovan laitteen laakista tiskiin.

Kuten mainitsin niin halpis vr vehkeet on sitten erikseen. Eron kyllä huomaa laatuvehkeissä kun vertaa rinta rinnan, vaikkei nuo quest 2:kaan ihan pohjattoman surkeita ole. Suurin ongelma noissa questeissa on, että vaatii facebookiin kirjautumisen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 709
Viestejä
4 496 496
Jäsenet
74 273
Uusin jäsen
Aloittelija6271

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom