Mä uskon, että jossain vaiheessa perinteiset puhelinruudut katoavat. Niiden tilalle tulee ar-laitteet. Samanlainen murros kuin feature phone - smart phone siirtymä oli. Hyvä, että apple on menossa mukana niin ei käy nokiat, sitten kun tuo mullistus tapahtuu. En tosin pidättele hengitystä tuota odotaessa. Niska kyllä kiittäisi, jos ei tarvisi puhelimenruutua tuijottaa pää ojossa.
Itse olen kyllä taas aika vahvasti sitä mieltä etteivät nykyisenlaiset isot kypärät tule markkinoita valtaamaan ikinä. Tuo sama kypärämalli on ollut alusta lähtien ja on ihmisen anatomiasta johtuen vähän käytännön pakkokin. Nykyisellään tuo on kivaa hetken viihdettä, mutta sitten alkaa painaa päätä/kasvoja, silmät väsyy, tulee pahoinvointia, langaton laite pitää ladata, kaapelilaitteen kaapeli on solmussa tai hellasärö jne.
Ei sillä, itse innostuin VR:n myötä pitkästä aikaa pelailemaan, mutta niin se vain hyytyi minun ja myös lasten osalta. Se puhelin, padi, konsoli on vain niin helppo heittää päälle, kaverin kanssa voi pelaa samalla ruudulla tai verkon yli. Alyxin pelasin läpi, mutta se alkoi olla jo karmeudessaan hieman ahdistavaa pelattavaa; se piti periaatteesta pelaa läpi, mutta monin paikoin fiilis oli aika pajon jotain muuta mitä itse haen rentouttavalta pelikokemukselta (toki jotkut tykkää). Muuten kyllä vihdoin hyvä A-luokan VR-peli, mutta kohdesegmentti rajoittuu tosiaan aikuisiin tai lähes-aikuisiin jätkiin. Serious Samit, Job Simulatorit, Vader Immortalit, Mossit, Beatsaberit, Superhotit ja iso kasa muita pelejä on pelattu läpi ja edelleen tulee joskus silloin tällöin vedettyä rundi jotain, mutta fakta on ettei VR-puoli koskaan ainakaan tässä huushollisa pessyt muita pelivempeleitä vaan tuli vähän niinkuin yhdeksi sivuvaihtoehdoksi. Samoin jotkut pelit ovat edelleen, totuttelun jälkeenkin käytännössä mahdottomia ainakin minun vatsalleni pelata. Näihin lukeutuvat ikävästi kaikki simulaattorit (viimeisin pettymys oli Squadron) ja pelit joissa liikutaan pääosin ilman teleporttailua.
Kaiken kaikkiaan näyttää kyllä vähän ikävästi siltä että VR-puoli junnaa vuodesta toiseen vähän samalla lailla kuin Linux on valloittamassa työpöydät. Kyllä se sieltä varmaan tulee, ja toivon että tuleekin, mutta rahaa ja kehitystä pitää lapioida vielä roppakaupalla sisään että nuo ovat konsoleiden tavoin lähes joka taloudessa. Se että onko kummallekin silmälle 8K, valikoiva tarkennus, 140Hz paneelit on isossa kuvassa aivan irrelevanttia. Myyntiargumentit päämarkkinoille ovat aivan muuta mitä meille teknohörhöille. Quest oli oikea askel, samoin sormien tunnistus, seuraavaksi lisää sosiaalista aspektia kuvaan, yhteisiä vr-tapahtumia, lisää laskentatehoa mutta sen valjastamista enemmän AR-suuntaan jne.