Huhu: Apple saattaa rajoittaa tulevien USB-C-iPhonejen lataus- ja tiedonsiirtonopeuksia muilla kuin MFi-sertifioiduilla johdoilla

Jos tarkoitat kaapelivalmistajia niin aivan varmasti maksaa. Hyvää bisnestähän se on maksaa applelle $3,75 per kaapeli extraa että voi laittaa MFi-logon myyntipakkaukseen ja pyytää $20 korkeampaa hintaa.

Jos tarkoitat että Apple-luurien omistajat eivät maksaisi MFi-sertifioinnista, niin en pidä kovin todennäköisenä.
Kuten jo aiemmin todettiin niin sertti tuskin maksaa $3.75 ja kaapeli ei todellakaan maksa $20 enemmän kun Suomen kuluilla ja alvilla esim. Lidl myi noita ulos 6,90€ ja Ikea myy parhaillaan 9,90€ (eikä ole edes tarjous).

Veikkaisin että puhutaan kymmenistä senteistä.
 
Ongelma ei ole se, että Apple testaa kaapeleita ja toteaa, että tämä on tosi hyvä kaapeli. Tämä on itse asiassa vain ja ainoastaan hyvä asia. Eikä edes se, että "tosi hyvä kaapeli" tarran saamisesta pitää maksaa. Tämä nyt on liiketoimintaa kuitenkin ja testaamisesta syntyy kuluja.

Ongelma on se, että Apple rajoittaa IDENTTISEN KAAPELIN lataustehoa, jos siinä ei ole Apple tarraa. Tämä on puhdasta vittuilua kuluttajalle ja right to repair hengessä pitäisi olla suoraan laitonta.
 
Apple on edelleen kuluttajavihamielinen turborahastusyhtiö, joka voisi perustaa vaikka keskitysleirin ja omppukulttilaiset vain kehuisivat miten uraauurtavan upea ja innovatiivinen juttu se on.

iCamp - it just works!

Lisää uutisia yhdeltätoista.
 
Viimeksi muokattu:
Jos toimii millä tahansa USB-C PD-standardinmukaisella kaapelilla 30W niin ihan yks paskan hailee. Tuo nopeus on ihan riittävä tyyliin 99 % niistä tilanteista kun tarttet laturia. Samsungin uudessa S23 ja Googlen koko Pixel 7 -mallistossa on alle tuon 30W lataus vaikka olisi mikä laturi ja kaapeli käytössä.
 
Ongelma ei ole se, että Apple testaa kaapeleita ja toteaa, että tämä on tosi hyvä kaapeli. Tämä on itse asiassa vain ja ainoastaan hyvä asia. Eikä edes se, että "tosi hyvä kaapeli" tarran saamisesta pitää maksaa. Tämä nyt on liiketoimintaa kuitenkin ja testaamisesta syntyy kuluja.

Ongelma on se, että Apple rajoittaa IDENTTISEN KAAPELIN lataustehoa, jos siinä ei ole Apple tarraa. Tämä on puhdasta vittuilua kuluttajalle ja right to repair hengessä pitäisi olla suoraan laitonta.
Apple ei rajoita mitään(vielä ainakaan) USB-C latauksessa, jotain epämääräisiä huhuja liikkuu netissä.
 
Ei voi, iPhone on massatuote ja sitä käyttää hyvinkin teknologiasta ymmärtämättömät ja kiinnostumattomat käyttäjät.
On, monella.

Dash Charge, Warp Charge, Quick Charge, VOOC, Super VOOC, Turbo Charge, Flash Charge, SuperDart Charge jne. jne.
Osa on sitten keskenään yhteensopia pikalatauksella, osa tippuu hidaslataukselle ja osa ei lataa ollenkaan. Ja osa saman tekniikallaan eri versioista ei ole keskenään yhteensopivia edes sen hitaamman speksin mukaan.

Applen ”kaikki laitteet ja laturit tukee USB-PD:tä” on ollut parhaita ja selkeämpiä linjoja mitä millään valmistajalla on. Varsinkin kun se liitonkin on pysynyt samana pidempään.

Ja jos (huom. jos) tähän tulee rajoitus, että uudet nykyisten maksiminopeuksia nopeammin standardin USB-PD:llä lataavat luurit haluaa varmistua kaapelista niin ei kuulosta pahalta. Paremmalta se kuulostaa kuin tuo Androidin miljoonan poropietari latausspeksin tai brändin meri.

USB-PD toki, mutta tuo poropietari tekniikat ei. Applen laturi luonnollisesti lataisi, samoin kuin Applen USB-C kaapeli, koska ne Applen kamat on standardin mukaisia.

Capture.PNG

Ja tällä välin omppuleirissä on ollut koko sen elinaikana kaksi eri liitintä, ja laturit sopii yhteen suurimmalla yhteisellä speksillä kun vaan liittimet käy (ja langattomissa yksi speksi). Ja ne laturit tietysti standardin mukaisia Android käytöönkin jos on vaan standardin mukainen kaapeli.
Moni ei tätä tunnu ymmärtävän, että Android-puhelimien välillä se todellinen poropietariviidakko on. Nytkin kun vilkaisin Amazonista jotain Ankerin sattumanvaraista 100W USB C -kaapelia, niin oli mainittu ettei tue nopeaa latausta tietyille Android-puhelimille. Apple-laitteet ovat kyllä tuettuna, johtuen ihan tuosta PD-standardista.
Fully Compatible Devices
MacBook Pro 2020 16''
MacBook Pro(2019/2018/2017/2016) 15.4''
MacBook Pro(2020/2019/2018/2017/2016) 13.3''
MacBook Air 2020/2019/2018
iPad Pro 2020/2019/2018
iPad Air 4
Galaxy Note 10/10+/9/8
Galaxy S8/ S8+/ S9/S9+
Galaxy S20/S10/S10+/S10e
Google Pixel 3
Google Nexus 6P
Nintendo Switch
Huawei Matebook X
Compatible Devices (limited charging speeds)
Google Nexus 5X
Lumia 950
LG G7/G6/G5
LG V40/V30+/V20
Huawei Mate20 Pro/Mate20
Huawei P30 Pro/P30
Xiaomi 5
Lenovo IdeaPad 720S 13
Ja jotenkaan en jaksa uskoa tästä tulevan mitenkään suurta ongelmaa. Kaapelit ovat standardin mukaisia ja myös toimivat kaikissa muissakin laitteissa. Suurimmat kaapelivalmistajat tukevat jo valmiiksi isoilta osin näitä MFi sertifikaatteja eikä kaapelien hinnat ole kuluttajan näkökulmasta kalliimpiakaan.
 
Moni ei tätä tunnu ymmärtävän, että Android-puhelimien välillä se todellinen poropietariviidakko on.
Itse näkisin tämän johtuvan lähinnä siitä, ettän on haluttu yli 10W latausnopeuksia jo ennen, kuin USB-PD on ollut tarjolla. Ajattelisin että ongelma korjaantuu itsestään ajan kanssa. Ainakin oma vuoden 2019 alussa julkaistu halpissamppa on pikaladannut täysin ongelmitta kaikkien valmistajien USB-PD -latureilla.

Toki jos on paskavalmistajia, jotka vielä tänäkään vuonna eivät USB-PD:tä tue, niin niitä kannattaa varmaan välttää.

Noissa laittamasi kaapelin spekseissä on mainittu puhelinmalleja, jotka ei osaa hyödyntää USB-PD. Esim Lumia 950.. Julkaistu 2015. Toki jos USB-PD speksi tuli jo 2012, niin olisihan tuossakin kolmessa vuodessa ehtinyt ottaa sen käyttöön, mutta kenties se vielä siinä vaiheessa oli kallista tms.
 
Viimeksi muokattu:
Itse näkisin tämän johtuvan lähinnä siitä, ettän on haluttu yli 10W latausnopeuksia jo ennen, kuin USB-PD on ollut tarjolla. Ajattelisin että ongelma korjaantuu itsestään ajan kanssa. Ainakin oma vuoden 2019 alussa julkaistu halpissamppa on pikaladannut täysin ongelmitta kaikkien valmistajien USB-PD -latureilla.

Toki jos on paskavalmistajia, jotka vielä tänäkään vuonna eivät USB-PD:tä tue, niin niitä kannattaa varmaan välttää.

Noissa laittamasi kaapelin spekseissä on mainittu puhelinmalleja, jotka ei osaa hyödyntää USB-PD. Esim Lumia 950.. Julkaistu 2015. Toki jos USB-PD speksi tuli jo 2012, niin olisihan tuossakin kolmessa vuodessa ehtinyt ottaa sen käyttöön, mutta kenties se vielä siinä vaiheessa oli kallista tms.
Sepäs se, 2012 julkaistu standardi ja tuli nykyisenkaltaisena 2014 USB C -liitännän myötä. Apple on käsittääkseni tukenut tuota alusta asti USB C -laitteidensa osalta. Vieläkin törmää esimerkiksi ainakin OnePlussan kohdalla siihen, että puhelimet eivät tue USB PD -pikalatausta, vaan se on toteutettu heidän omalla Warpcharge-laturilla. Vaikka standardi mahdollistaisi saman lataustehon.
 
Jos toimii millä tahansa USB-C PD-standardinmukaisella kaapelilla 30W niin ihan yks paskan hailee. Tuo nopeus on ihan riittävä tyyliin 99 % niistä tilanteista kun tarttet laturia. Samsungin uudessa S23 ja Googlen koko Pixel 7 -mallistossa on alle tuon 30W lataus vaikka olisi mikä laturi ja kaapeli käytössä.
Näin on tilanne ehkä nyt, mutta esim. iQoo 10 Prossa on 4700 mAh akku ja 200W latausnopeus. Kuluttajien odotukset latausnopeudelle ja kapasiteetille kasvavat joka vuosi. Toki akun koko hiukan hillitsee tarpeita niin että 5000 mAh puhelimissa on enää 125-165W lataus ja 12000 mAh:n kanssa joutuu tyytymään 65 W:iin.
 
Viimeksi muokattu:
Näin on tilanne ehkä nyt, mutta esim. iQoo 10 Prossa on 4700 mAh akku ja 200W latausnopeus. Kuluttajien odotukset latausnopeudelle ja kapasiteetille kasvavat joka vuosi. Toki akun koko hiukan hillitsee tarpeita niin että 5000 mAh puhelimissa on enää 125-165W lataus ja 12000 mAh:n kanssa joutuu tyytymään 65 W:iin.
En tiedä pitääkö tämä väite täysin paikkaansa. Jos kuluttajan odotukset jollekkin satojen wattien latausnopeuksille olisi totta, niin miksei Samsungit, Applet ynnä muut länsimaissa kärkeä pitävät merkit näitä tuo markkinoille nopeammin. Nythän näissä on ongelmana se, että ovat lastenkengissä vielä kaikin puolin. OnePlussan 65W latauskin paskoo akun melko huolella jo vuodessa sellaiseksi, että pitää päivittäin käyttää puhelin laturin nokassa. Nyt näitä supermegalatureita laittavat lähinnä ne "geek gadget" -valmistajat, jotka eivät ole missään kärkikahinoissa puhelinmarkkinoilla. Niille puhelimille on täysin oma ostajakunta.

Itse kaipaisin hieman kestävämpää näkemystä näihinkin. Kyllä mielummin pidän puhelinta sen tunnin verran laturissa parin päivän välein ja pidän puhelimen käyttöiän kohtuullisena, kuin että lataan 5 minuutissa täyteen pari kertaa päivässä, kun akku leviää käsiin. Tulee itseasiassa ladattua aika usein vielä vanhalla 5W laturilla, vaikka ottaakin jonkin verran kauemmin.
 
En tiedä pitääkö tämä väite täysin paikkaansa. Jos kuluttajan odotukset jollekkin satojen wattien latausnopeuksille olisi totta, niin miksei Samsungit, Applet ynnä muut länsimaissa kärkeä pitävät merkit näitä tuo markkinoille nopeammin. Nythän näissä on ongelmana se, että ovat lastenkengissä vielä kaikin puolin. OnePlussan 65W latauskin paskoo akun melko huolella jo vuodessa sellaiseksi, että pitää päivittäin käyttää puhelin laturin nokassa. Nyt näitä supermegalatureita laittavat lähinnä ne "geek gadget" -valmistajat, jotka eivät ole missään kärkikahinoissa puhelinmarkkinoilla. Niille puhelimille on täysin oma ostajakunta.

Itse kaipaisin hieman kestävämpää näkemystä näihinkin. Kyllä mielummin pidän puhelinta sen tunnin verran laturissa parin päivän välein ja pidän puhelimen käyttöiän kohtuullisena, kuin että lataan 5 minuutissa täyteen pari kertaa päivässä, kun akku leviää käsiin. Tulee itseasiassa ladattua aika usein vielä vanhalla 5W laturilla, vaikka ottaakin jonkin verran kauemmin.
Ongelmahan on se, että tuollaine oneplussan kun ostaa, niin pitää ostaa vielä erikseen se laturi kun mukana tuleva paskoo sen akun.

Onko tästä akkujen hajoilusta oikeasti näyttöä? Tai näkeekö oneplussasta sen akun terveystason jostain kivasti?
 
En kyllä ole kuullut että oneplus nopeat lataustekniikat tuhoaa akun nopeasti.
Tietysti se kuluttaa akkua kovemmin mitä perus 5w laturi mutta en tiedä onko oneplus puhelimessa säätömahdollisuutta käyttöliittymässä mutta ainakin samsung puhelimissa löytyy mahdollisuus sekä heidän tableteissa
En ole oneplus puhelinta käyttänyt muuta kun asentanut sen käyttöön kun suvussa on 90%. on täysin kädettömät tekniikan suhteen ja kiinnostus yhtä heikko mutta valittaa voivat kun puhelin ei toimi vaikka käyttäjässä on se suurin vika:).
 
Ongelmahan on se, että tuollaine oneplussan kun ostaa, niin pitää ostaa vielä erikseen se laturi kun mukana tuleva paskoo sen akun.

Onko tästä akkujen hajoilusta oikeasti näyttöä? Tai näkeekö oneplussasta sen akun terveystason jostain kivasti?
En tiedä onko mitenkään tutkittua tilastoa, mutta oma kokemus nyt emännän käytössä olleisiin OnePlussiin perustuen. Yleensä reilun vuoden jaksaa hienosti, mutta siinä puolentoista vuoden jälkeen alkaa olla siten, että pari kertaa päivässä pitää ladata. Ja on nimenomaan käyttänyt ainoastaan sitä puhelimen mukana tullutta laturia.
 
En tiedä onko mitenkään tutkittua tilastoa, mutta oma kokemus nyt emännän käytössä olleisiin OnePlussiin perustuen. Yleensä reilun vuoden jaksaa hienosti, mutta siinä puolentoista vuoden jälkeen alkaa olla siten, että pari kertaa päivässä pitää ladata. Ja on nimenomaan käyttänyt ainoastaan sitä puhelimen mukana tullutta laturia.
Kannattaa myös katsella, mikä sitä akkua syö. Ihmisillä kun kertyy vaikka selaimeen 100+ tabia niin että puhelimessa lukee ":D" tabien lukumäärän kohdalla, niin selaimen jättö taustalle alkaa syömään aika hyvin. Muutenkin ohjelmat muuttuu raskaammiksi joka vuosi ja niitä tulee asennettua lisää eikä poistettua. Osalla voi akun kuluminen selittyä tälläkin.
 
Kannattaa myös katsella, mikä sitä akkua syö. Ihmisillä kun kertyy vaikka selaimeen 100+ tabia niin että puhelimessa lukee ":D" tabien lukumäärän kohdalla, niin selaimen jättö taustalle alkaa syömään aika hyvin. Muutenkin ohjelmat muuttuu raskaammiksi joka vuosi ja niitä tulee asennettua lisää eikä poistettua. Osalla voi akun kuluminen selittyä tälläkin.
Emäntä sulkee kaikki sovellukset aina käytön jälkeen ja tätä tapaa olen ihmetellyt myös Androidia käyttävien kavereidenkin kesken.. Iphonessa tottunut vain jättämään sovellukset auki taustalle eikä ongelmia ole ikinä tullut.
 
Emäntä sulkee kaikki sovellukset aina käytön jälkeen ja tätä tapaa olen ihmetellyt myös Androidia käyttävien kavereidenkin kesken.. Iphonessa tottunut vain jättämään sovellukset auki taustalle eikä ongelmia ole ikinä tullut.
Ihan yleisellä tasolla käyttiksestä riippumatta jos se taustalle jätetty ohjelma tekee yhtään mitään, se aina kuluttaa energiaa. iPhonessa voi olla energiatehokkaampi prosessointi. Androidissakin on optimointeja taustasuorituksen pysäyttämiseen, mutta mitä itse olen huomannut, esim. yli 100 tabin pitäminen auki selaimessa vaikuttaa sen selaimen kulutukseen. Ohjelman sulkeminen ei auta vaan se tabilista on parempi pitää tyhjänä.
 
Ihan yleisellä tasolla käyttiksestä riippumatta jos se taustalle jätetty ohjelma tekee yhtään mitään, se aina kuluttaa energiaa. iPhonessa voi olla energiatehokkaampi prosessointi. Androidissakin on optimointeja taustasuorituksen pysäyttämiseen, mutta mitä itse olen huomannut, esim. yli 100 tabin pitäminen auki selaimessa vaikuttaa sen selaimen kulutukseen. Ohjelman sulkeminen ei auta vaan se tabilista on parempi pitää tyhjänä.
Ei tuo iPhonessa vaikuta mitään, eli Android puolen ongelma jos siellä pitää noita sulkea.


We loaded thousands of tabs. We tried to force web pages to stay active in the background and drain the battery. We logged into web-based resources we controlled and watched for prolonged activity indicating the browser tab in question was doing something, anything, at all.


The end result? Overwhelming evidence that the Safari experience on the iPhone is optimized to have as little impact on the user’s overall phone experience as possible.”

 
Meillä on 6 pistettä kotona/autossa jossa USB-C yli pystytään lataamaan "pikalatausta", Applen luuria varten sitten kaikkiin pitäisi uusia piuhat, jotta voi pikana ladata. Tuo touhu on ihan täyttä haista paska -toimintaa
Siis yli 30W latausta kaikissa noissa pisteissäsi?
 
Meillä on 6 pistettä kotona/autossa jossa USB-C yli pystytään lataamaan "pikalatausta", Applen luuria varten sitten kaikkiin pitäisi uusia piuhat, jotta voi pikana ladata. Tuo touhu on ihan täyttä haista paska -toimintaa
Niin, siis nyt tarvisi uusia kympin Lightning piuhaan juu, jonka jälkeen toimii lataus toimii USB-PD standardin mukaan.

Monessa nykyisessä Android luurissa taas pikalataus ei onnistu millään piuhalla, koska pikalataus vaatisi auton vaihtoa sellaiseen , joka tukee oikeanlaista kyseisen merkin proprietary pikalataustekniikkaa.

Viim. 2024 sitten sekä iPhone että Android pikalataa väh. EU:n määräyksen mukaisella nopeudella millä tahansa standardin mukaisella johdolla, kun tämä on lakisääteinen pakko.
Maksimilatausnopeus voi sitten Applella edellyttää MFI hyväksyttyä piuhaa.
Androidilla se taas voi edelleen edellyttää auton vaihtoa sellaiseen, joka tulee ko. Android valmistajan proprietary lataustekniikkaa.
 
Meillä on 6 pistettä kotona/autossa jossa USB-C yli pystytään lataamaan "pikalatausta", Applen luuria varten sitten kaikkiin pitäisi uusia piuhat, jotta voi pikana ladata. Tuo touhu on ihan täyttä haista paska -toimintaa

Sun autossa ei yksikään töpseli anna 30W latausta millekään puhelimelle oli kaapelina mikä hyvänsä.
 
Millä romuilla porukka ajaa, jos ei löydä 12V reikää auton sisältä ?
Esimerkin autolaturi SUPERVOOC 80W
Niin?

”PD-protokolla tukee 30W:n enimmäislähtötehoa USB-C:lle.”

Jollain epästandardilla paskalla saa tuolla laitteella yli 30W. Ja näitä epästandardeja paskoja tässä ketjussahan just on sanottu typeriksi jutuiksi. :confused:
 
Moni ei tätä tunnu ymmärtävän, että Android-puhelimien välillä se todellinen poropietariviidakko on. Nytkin kun vilkaisin Amazonista jotain Ankerin sattumanvaraista 100W USB C -kaapelia, niin oli mainittu ettei tue nopeaa latausta tietyille Android-puhelimille. Apple-laitteet ovat kyllä tuettuna, johtuen ihan tuosta PD-standardista.
Fully Compatible Devices
MacBook Pro 2020 16''
MacBook Pro(2019/2018/2017/2016) 15.4''
MacBook Pro(2020/2019/2018/2017/2016) 13.3''
MacBook Air 2020/2019/2018
iPad Pro 2020/2019/2018
iPad Air 4
Galaxy Note 10/10+/9/8
Galaxy S8/ S8+/ S9/S9+
Galaxy S20/S10/S10+/S10e
Google Pixel 3
Google Nexus 6P
Nintendo Switch
Huawei Matebook X
Compatible Devices (limited charging speeds)
Google Nexus 5X
Lumia 950
LG G7/G6/G5
LG V40/V30+/V20
Huawei Mate20 Pro/Mate20
Huawei P30 Pro/P30
Xiaomi 5
Lenovo IdeaPad 720S 13
Ja jotenkaan en jaksa uskoa tästä tulevan mitenkään suurta ongelmaa. Kaapelit ovat standardin mukaisia ja myös toimivat kaikissa muissakin laitteissa. Suurimmat kaapelivalmistajat tukevat jo valmiiksi isoilta osin näitä MFi sertifikaatteja eikä kaapelien hinnat ole kuluttajan näkökulmasta kalliimpiakaan.
Apple ja "pikalataus" ei oikein toimi samassa lauseessa.
Standardi voi olla mitä vaan, se ei kuitenkaan tarkoita etteikö parempaa olisi tarjolla.
 
PD 3.1 tukee latausta 240W asti yhdellä kaapelilla, joten standardin mukaisellakin pääsee ihan hyviin lukemiin tarvittaessa.

Piuhoissa riittää virta, ei siinä mitään.
Tuon kun saisi vielä menemään sinne puhelimen akkuun?
Ja kyllä, samaan pääsee kaikilla usb c 3.1 piuhoilla, hintaa on tosin vain puolet applen johdosta eli on oltava paskaa?
 
Viimeksi muokattu:
Piuhoissa riittää virta, ei siinä mitään.
Tuon kun saisi vielä menemään sinne puhelimen akkuun?
Ja kyllä, samaan pääsee kaikilla usb c 3.1 piuhoilla, hintaa on tosin vain puolet applen johdosta eli on oltava paskaa?
En kyllä haluaisi puhelimeni pienen akun latautuvan 240W teholla nykyisillä akkuteknologioilla.

Ja miten tuo viimeinen lause nyt liittyy yhtään mihinkään? Itse ainakin olen käyttänyt Ankerin edullisia tarvikekaapeleita iPhonen/iPadin/Macin kanssa vuosia. Puhelimen mukana tullut piuha on aina jäänyt pakettiin.
 
En kyllä haluaisi puhelimeni pienen akun latautuvan 240W teholla nykyisillä akkuteknologioilla.

Ja miten tuo viimeinen lause nyt liittyy yhtään mihinkään? Itse ainakin olen käyttänyt Ankerin edullisia tarvikekaapeleita iPhonen/iPadin/Macin kanssa vuosia. Puhelimen mukana tullut piuha on aina jäänyt pakettiin.
Applet latautuvat hitaasti, tämä ei ole mikään salaisuus. 240W piuha ja standardi on kuitenikn hyvä olla?
Ps. Ei sinne luuriin mene kokoajan sitä maksimitehoa, älyä on välissä.
 
Applet latautuvat hitaasti, tämä ei ole mikään salaisuus. 240W piuha ja standardi on kuitenikn hyvä olla?
Ps. Ei sinne luuriin mene kokoajan sitä maksimitehoa, älyä on välissä.
No joillekkin se noin 30 minuuttia tavanomaisella käyttöalueella 20%->80% on paljon. iPhone taitaa ottaa 27W tehoa vastaan suurimmillaan. Tästä ei kuitenkaan ollut edellisessä viestissä, vaan kommentoin tuota hintakommenttia. Applen-kaapelin hintahan ei liity millään tavalla mihinkään, kun tukevat PD-standardia ja mikä tahansa PD-standardia tukeva kaapeli on ajanut asiansa tuolla 27W teholla ladatessa.

Ja ei tietenkään mene koko aikaa maksimiteholla, mutta ei se 240W teho tee hyvää edes varaustason ollessa puolivälissä, kun on kyseessä noin pieni akku. Yleensä nukkumassa olevat läppäritkään eivät lataa tuolla teholla akkua, vaan paljon pienemmällä teholla. Tuo 240W teho voidaan valjastaa, jos kone on kuormituksessa.
 
Niin, siis nyt tarvisi uusia kympin Lightning piuhaan juu, jonka jälkeen toimii lataus toimii USB-PD standardin mukaan.

Monessa nykyisessä Android luurissa taas pikalataus ei onnistu millään piuhalla, koska pikalataus vaatisi auton vaihtoa sellaiseen , joka tukee oikeanlaista kyseisen merkin proprietary pikalataustekniikkaa.

Viim. 2024 sitten sekä iPhone että Android pikalataa väh. EU:n määräyksen mukaisella nopeudella millä tahansa standardin mukaisella johdolla, kun tämä on lakisääteinen pakko.
Maksimilatausnopeus voi sitten Applella edellyttää MFI hyväksyttyä piuhaa.
Androidilla se taas voi edelleen edellyttää auton vaihtoa sellaiseen, joka tulee ko. Android valmistajan proprietary lataustekniikkaa.
Tuota, jos autossa on USB-PD liitäntä niin sen max tehot/protokollat rajoittaa, mutta jos oletetaan että se tukee sen mitä kulloinenkin USB-PD tukee, niin ei siinä tarvi autoa ladata ja ei sen tehon käyttöä estä Android.

Google Android asettaa minimivaatimuksia, mutta minimit ei estä valmistajaa tukemasta vaikka sitä 200watin latausta. Avoin Android ei aseta sitäkään rajoitusta ja valmistaja voi sikailla miten huvittaa. Toki jos liimailee USB yhteisön tunnuksia niin ne vaatimukset pitää täyttää.

Jos autossa on 12v, 24v, tai 230v lähtö, niin niihin voi sitten kytkeä USB-PD poweria ihan oman tarpeen mukaan, jolloin rajoittava tekiä on lähinnä sen liitännän makx teho (sulakeko), ns tupsutin liittimetkin yleensä se 10A kestää, eli satakuntawattia siitä saa. mutta 12v liitäntöjä paljon isommillakkin virroilla.


Kritiikki ketjussa koskenut siitä että jos jokin valmistaja keskii ihan omia ylimääräisiä lisenssimaksuja stadanrtinmukaisesta piuhasta niin kyse siitä että valmistaja haluaa sillä rahastaa. Nuo ovat kuitenkin hyvä konsti kerätä kassan täytettä.


Nyky iPhonelle joku 30w rajoitus ei ole ongelma, mutta huhussa idea ei taida olla siinä vaan laitteissa joissa on isommasta tehosta hyötyä tai jos silla estetään muita tarpeellisia ominaisuuksia.
 
Tuota, jos autossa on USB-PD liitäntä niin sen max tehot/protokollat rajoittaa, mutta jos oletetaan että se tukee sen mitä kulloinenkin USB-PD tukee, niin ei siinä tarvi autoa ladata ja ei sen tehon käyttöä estä Android.
Estäähän. Ei kaikki androidit tue usb-pd:tä. Pitää ostaa auto joka tukee sitä kyseisen kiinaluurin poropietaripikalatausta.

Jos taas viestisi ideana oli kertoa kuinka usb-pd latauksella voi ladata usb-pd laitteita, niin se ei tainnut tulla kenellekkään edelleenkään yllätyksenä.
 
Tuota, jos autossa on USB-PD liitäntä niin sen max tehot/protokollat rajoittaa, mutta jos oletetaan että se tukee sen mitä kulloinenkin USB-PD tukee, niin ei siinä tarvi autoa ladata ja ei sen tehon käyttöä estä Android.

Google Android asettaa minimivaatimuksia, mutta minimit ei estä valmistajaa tukemasta vaikka sitä 200watin latausta. Avoin Android ei aseta sitäkään rajoitusta ja valmistaja voi sikailla miten huvittaa. Toki jos liimailee USB yhteisön tunnuksia niin ne vaatimukset pitää täyttää.

Jos autossa on 12v, 24v, tai 230v lähtö, niin niihin voi sitten kytkeä USB-PD poweria ihan oman tarpeen mukaan, jolloin rajoittava tekiä on lähinnä sen liitännän makx teho (sulakeko), ns tupsutin liittimetkin yleensä se 10A kestää, eli satakuntawattia siitä saa. mutta 12v liitäntöjä paljon isommillakkin virroilla.


Kritiikki ketjussa koskenut siitä että jos jokin valmistaja keskii ihan omia ylimääräisiä lisenssimaksuja stadanrtinmukaisesta piuhasta niin kyse siitä että valmistaja haluaa sillä rahastaa. Nuo ovat kuitenkin hyvä konsti kerätä kassan täytettä.


Nyky iPhonelle joku 30w rajoitus ei ole ongelma, mutta huhussa idea ei taida olla siinä vaan laitteissa joissa on isommasta tehosta hyötyä tai jos silla estetään muita tarpeellisia ominaisuuksia.
Pointti on, että eri liitin tai mahdollinen sertti-piuha suurempiin latausnopeuksiin USB-PD standardin mukaisella lataustekniikalla on huomattavasti pienempi paha kuin poropietari lataustekniikat, koska sen kympin piuhan vaihtaminen on aika paljon helpompaa kuin laturin, jota ei parhaillaan voi vaihtaa (esim. auto).

Toki voit hommata erillisen laturi 12V liittimeen jos autossa sellainen on (tai 230V AC töpseliin jos autossa sellainen on), mutta se nyt ei hyvällä tahdollakaan ole helpompaa tai halvempaa kuin piuhan vaihto, varsinkin kun se piuhakin tarvii tällöin yleensä vaihtaa.
 
Estäähän. Ei kaikki androidit tue usb-pd:tä. Pitää ostaa auto joka tukee sitä kyseisen kiinaluurin poropietaripikalatausta.
Öö, nyt aika lennokasta. No Android ei kai ole se juttu jonka takia olisi noin, avoimella Androidilla voi valmistaja tehdä mitä lystää. Googlen Androidilla Google asettaa joitain ehtoja.

Jos joku ostaa auton jossa 12v / 24v liitin on lisävaruste ja jättää sen ruksimatta, niin se tuskin on Androidin vika saati Googlen.

Jos uudessa autossa on USB-C PD liitin, niin suurempi haaste tainnut olla se että ovat niukkatehoisia, kuin se että joku random valmistaja kettuillut ja toteuttanut oman parhaan latauksen ilman PD tukea.

Jenkit tunnettuja että omia harrastaneet ja ovat sen busines mallin kiinalaisille opettaneet, mutta se nyt ei ole se juttu.
Toki voit hommata erillisen laturi 12V liittimeen jos autossa sellainen on (tai 230V AC töpseliin jos autossa sellainen on), mutta se nyt ei hyvällä tahdollakaan ole helpompaa tai halvempaa kuin piuhan vaihto, varsinkin kun se piuhakin tarvii tällöin yleensä vaihtaa.
Jos tämä juttu pomppaa nyt näin kovasti autoihin, menee vähän uutisesta ohi. Jos joku toinen valmistaja tekee kiusaa tavalla yksi, niin se on ihan yhtä pahaa kiusantekoa riippumatta siitä että joku kolmas valmistaja tekee kiusaa omalla tavallaan.


Auton käyttöikä on helposti toistakymmentä vuotta ja elinkaarensa aikana vaihtaa omistajaa muutaman kerran, se että autovalmistaja on joskus laittanut jonkin valmistajan kohtaisen liitännän, jota ei voi päivittää, ja sen takia auto on paalikeloinen on sikailua.

Mutta ei sillä väliä mistä maasta valmistaja on, ihan sama onko se jenkki tai kiinalainen valmistaja joka tekee teknisiä toteuksia jotka pakottaa valmistajan omiin kaapelihin tai valmistajan omiin latureihin tilanteissa missä se ei ole välttämätöntä ja asiakkaan edun mukaista.

Joskus jotkut tosiaan tunki valmistajakohtaisia mp soitin liitäntöjä, nykyään puhelin rajapintoja, jos ne tunkee mallikohtaisia USB-C liitäntöjä, niin onhan se nyt ihan älytöntä, vielä älyttömämpää jos niitä ei voi elinkaaren aikana päivittää. vaikka en kannatta hallinnon pakottamista, mutta kyllä vamistajat saa ihan itseään syyttää että euroopassa otettu käyttöön pakotus USB-C ja on se nyt ihan ittuilu jos valmistajat senkin jälkeen yrittää kikkailla miten sitä perusideaa voitaisiin kiertää.

Autoissa on muitakin rajapintoja mm puhelimiin, ja ymmärtääkseni uusissa autoissa se USB-C pd ei ole itsestään selvä ja vielä vähemmän se että olisi saatavilla ajankohdan ns maximi tehot, saati että olisi alun alkaen suunniteltu niin että voisi autonelinkaaren aikana päivittää omin toimin kohtuu rahaan tuoreempaan. -> eli käytännössä ollaan pidemmässä juoksussa sen 12/24v liitännän varassa tai pikkuhiljaa sen 230v AC varassa.
 
Jos uudessa autossa on USB-C PD liitin, niin suurempi haaste tainnut olla se että ovat niukkatehoisia, kuin se että joku random valmistaja kettuillut ja toteuttanut oman parhaan latauksen ilman PD tukea.
Niin. Monia android luureja ei sillä pd latauksella ladata kovin nopeasti. Pitää siis ostaa joku ”dash charge” yhteensopiva auto jos haluaa auton omilla töpseleillä latailla. Tästä on yritetty nyt kolmatta viestiä jo kirjoittaa, katsotaan meneekö tällä kertaa kaaliin.
Ja kuten kirjoititkin jo, niin ne auton usb-pd töpselit ei käytännössä ikinä ole yli 30W, jolloin tällä koko uutisen kaapelijupakalla ei ole edes mitään merkitystä.

Joo takapenkille voi laittaa vaikka aggregaattorin ja siitä voimavirtatöpselin puhelimeen, ei kukaan siitä ole edelleenkään eri mieltä, vaan puhe oli autoista ja niiden usb lataustöpseleistä.
 
Niin. Monia android luureja ei sillä pd latauksella ladata kovin nopeasti.
Nuo dash charge ja fast charget nyt on joidenkin valmistajien glorifioitua paskaa kun ovat halunneet säästää. Sen EU-direktiivin, joka vaatii USB-PD tukea 30W asti myötä nuo viritykset poistuu pakostikin kun kumpikin on 30W tai alle.
 
Viimeksi muokattu:
Niin. Monia android luureja ei sillä pd latauksella ladata kovin nopeasti. Pitää siis ostaa joku ”dash charge” yhteensopiva auto jos haluaa auton omilla töpseleillä latailla. Tästä on yritetty nyt kolmatta viestiä jo kirjoittaa, katsotaan meneekö tällä kertaa kaaliin.
Ja kuten kirjoititkin jo, niin ne auton usb-pd töpselit ei käytännössä ikinä ole yli 30W, jolloin tällä koko uutisen kaapelijupakalla ei ole edes mitään merkitystä.

Joo takapenkille voi laittaa vaikka aggregaattorin ja siitä voimavirtatöpselin puhelimeen, ei kukaan siitä ole edelleenkään eri mieltä, vaan puhe oli autoista ja niiden usb lataustöpseleistä.
Jos haluat niin vaihda autoa, en sitä ole kieltämässä.

Mutta euroopassa on yritetty vamistajia ohjata standarteihin ja nyt vähän isomalla ohjauksella, jota joka vehjettä varten ei tarvi omaa laturian tai sen lisäksi hankkia omaa kaapelia..

Ketjun huhu taasen esimerkki siitä että valmistajat saattavat yrittää vältellä sitä kaikin konstein

Ja kuten kirjoititkin jo, niin ne auton usb-pd töpselit ei käytännössä ikinä ole yli 30W, jolloin tällä koko uutisen kaapelijupakalla ei ole edes mitään merkitystä.
Jos nyt sitä autoa on vaihtamassa sen kiinteä USB-C pd liitännän takia kun se ei toimi jonkin ei satandartitukevan kanssa suoraan, niin kannattaa sitten seuraavaan valita edes sellainen että siinä tehot riittää laajasti eri laitteille. sen oman epästandartin laitteen lisäksi.
 
kannattaa sitten seuraavaan valita edes sellainen että siinä tehot riittää laajasti eri laitteille.
Toi on vaan valitettavasti aika hankalaa. Autosta tyypillisesti saa luotettavasti ja järkevällä hyötysuhteella vain alle 12V jännitteitä ulos. Käytännössä siis jos haluaa vaikka 60W PD liitännän, niin se vaatii perus bensakoneessa ensin step down ja sitten step up jännitemuuntimet. Hankalaa ja koska kukaan ei noita oikeasti tarvitse, niin ei niitä autoista löydy.

Sähköautoissa on varmaan paremmat mahdollisuudet saada vähän stabiilimpia jännitteitä ja tuo 60W PD lienee ihan saavutettavissa ilman turhan kompleksisia jännitemuuntimia. Niitä varten sit kaupasta se 3€ mfi kaapeli ja saa ipadinkin ladattua yli 30W teholla, siis jos uutisen huhua on edes uskominen.
 
ensin step down ja sitten step up jännitemuuntimet. Hankalaa ja koska kukaan ei noita oikeasti tarvitse, niin ei niitä autoista löydy.
Jos nyt väkisin haluaa kahdella erillisellä muuntimella tehdä niin ajattelisin että järkevämpää olisi tehdä ensin step-up ja sen perään step-down. On myös step-up-down muuntimia, jotka osaa antaa ulos sekä tulojännitettä pienempää että suurempaa jännitettä.

Joka tapauksessa vaikka 100W USB-PD-tökkelin laittaminen bensa-autoon ei nyt montaa kymppiä maksa autonvalmistajalle, mutta toki jokainen euro säästetään jos katsotaan että se ei edistä myyntiä ja/tai jos se edistää lisävarustemyyntiä.
 
Toisaalta eipä kaikki autovalmistajatkaan ole lähteneet tuohon standardiin vielä. Omassa autossa on neljä USB C -liitäntää, muttei mikään portti tue käsittääkseni PD:tä. Tai ei ainakaan samaa latausnopeutta, kun Applen PD-laturit.
 
Toi on vaan valitettavasti aika hankalaa. Autosta tyypillisesti saa luotettavasti ja järkevällä hyötysuhteella vain alle 12V jännitteitä ulos. Käytännössä siis jos haluaa vaikka 60W PD liitännän, niin se vaatii perus bensakoneessa ensin step down ja sitten step up jännitemuuntimet. Hankalaa ja koska kukaan ei noita oikeasti tarvitse, niin ei niitä autoista löydy.
Onko tämä nyt Apple ketjun juttu, vai olisko enemmin jokin yleisempi USB EU ketjun juttu, tai USB - PD ketjun standartoin ketjun juttu, en oikein tiedä mihin ohjata.



Poltiksissa jopa sähkötoimisia 12v sisätilan lämittimiä, joten tehoista ei ole kiinni joku parisataa watti.

Nykyään pieniä 12v typsyt latureita joissa USB-PD tuettu toiselle sadalle, ja lämmöntuotto murto-osa verrattuna historiallisiin latureihin. Kiinteässä asennuksessa toteuttaminen paljon helpompaa.

Toki se maksaa, jokainen euro on autonvalmistajalla säästökohde, mutta laittaisivat edes ruksittavaksi lisävarusteeksi.

Jos täällä nyt jotkut vaihtaa autoa sen takia että joku torista ostettu vanha puhelin ei suoraan lataakkaan oman auton USB-C liittimestä, niin varmaan pikkurahaa vaikka muutaman kympin laturista maksaisi + automerkin marmorit.

Keskiluokkaisempi ruksii sitten ne halvemmat tupsyt liittimet ja hankkii niihin paremmat laturit.

Hankalaa ja koska kukaan ei noita oikeasti tarvitse, niin ei niitä autoista löydy.
Tänäpäivänä on laitteita jotka vaativat sen 60W, tukevat suurempia. Monella varmaan tulee mieleen esim läppärit.
Mutta se USB-C pd on tulossa käyttöön laajemmin, alueille joissa ei ennen ole käytetty usb virroitusta.

Automarkkina on toki sellainen että uuden auton ostaja ostaa näissä asioissa eilistä, ja ei todellaakaan kiinnosta mitä 3v päästä tarvitaan.

Niitä varten sit kaupasta se 3€ mfi kaapeli ja saa ipadinkin ladattua yli 30W teholla, siis jos uutisen huhua on edes uskominen.
No joku paluu ketjuun. Ajatuskin että valmistajat alkaisivat vaatimaan lisenssimaksuja että heidän laitteita voi ladata standaritien suositusten mukasilla latureilla ja kaapeleilla. Se on juuri se minkä takia on ajauduttu siihen että euroopassa ohjauksen sijaan aletaan pakottaan.
 
12v liittimistä autoissa saa yleensä sen 120-150w mutta vähintään sen 100w ainakin. Kyllä tuolla jo latailisi ihan ok. Toki joistakin saa enemmänkin, mutta noita olen itse yleisimmin nähnyt.

Mitä Applen tehon rajoittamiseen tulee, niin jos käyttävät jotain omaa latausstandardia niin toki saavat antaa siitä enemmän tehoa. Jos kuitenkin käyttävät esim. PD -standardia ja piuhaan tekevät teknisen rajoitteen että vain Apple piuhalla ladataan sitä nopeutta johon puhelin kykenee (koska puhelin kättelee nopeamman nopeuden vain Apple piuhalla) sillä samalla standardilla niin sitten kyse on seikasta josta pitääkin kritisoida ja reilusti.
 
Nykyään pieniä 12v typsyt latureita joissa USB-PD tuettu toiselle sadalle, ja lämmöntuotto murto-osa verrattuna historiallisiin latureihin.
Laita toki joku linkki tueksi. Kyllä tollasen voi rakentaa, mutta ei mikään maailman edullisin laite enää. Tasaisen 24V tuottaminen auton ~10-18V jännitteestä on ikävää.

Ajatuskin että valmistajat alkaisivat vaatimaan lisenssimaksuja että heidän laitteita voi ladata standaritien suositusten mukasilla latureilla ja kaapeleilla. Se on juuri se minkä takia on ajauduttu siihen että euroopassa ohjauksen sijaan aletaan pakottaan.
Jep. Onneksi EU lopulta pakottaa android-luuritkin tukemaan usb-pd:tä.
 
Jep. Onneksi EU lopulta pakottaa android-luuritkin tukemaan usb-pd:tä.
Eikös tässä olisi luontevampaa sanoa että "kaikki luurivalmistajat". Siis esim. Applen, Oneplussan, jne. Monet Android valmistajat ovat jo aiemmin tukeneet USB-PD:tä. Ylipäätään latausstandardien tuki on raudasta kiinni, ei käyttiksestä.
 
Eikös tässä olisi luontevampaa sanoa että "kaikki luurivalmistajat". Siis esim. Applen, Oneplussan, jne. Monet Android valmistajat ovat jo aiemmin tukeneet USB-PD:tä. Ylipäätään latausstandardien tuki on raudasta kiinni, ei käyttiksestä.
Juu toki. Standardoidussa systeemissä on pari vuotta muutama andoidvalmistaja jo mukana ollutkin ja hyvä niin, pääsevät nyt pienemmällä vaivalla kun olivat vähemmän idiootteja aikaisemmin.
 
Laita toki joku linkki tueksi. Kyllä tollasen voi rakentaa, mutta ei mikään maailman edullisin laite enää. Tasaisen 24V tuottaminen auton ~10-18V jännitteestä on ikävää.
Ymmärtääkseni Google on "Google Androidissa" tuonut vaatimuksia valmistajille. monella valmistajalla ollut pitkään USB-C, ja jos ei niin USB-Micro.
Vaikka vahva ohjaus pitkään ollut, niin markkinoilla on ollut vamistaja kohtaisia liittimiä.

USB yllä on ollut sekalaista pikalatausta, joskus niitä speksattiin, mutta varsinkin jenkit valmistajakohtaisista pitäneet ja kiinalaiset omaksuneet käytännön Yhdessä vaiheessa Qualcomin jutut jyräsiä. USB-C myötä tuli tarjolla liittimenlisäksi vaihteeksi myös lataus yhtenäisyyttä.


Edit, jatkoin suoraan tuonne laturiketjuun
Laita toki joku linkki tueksi. Kyllä tollasen voi rakentaa, mutta ei mikään maailman edullisin laite enää. Tasaisen 24V tuottaminen auton ~10-18V jännitteestä on ikävää.
Aplle kaapelihuhu ketjusta jatkoa tänne kun laturia kysellään
Tähän löysin ihan sopivan ketjun, usb-c kaapelit ja laturit ketju , tuolta voi kysellä latureita. Muistelen että siellä on myös linkkejä moisiin. Jos oma toimisesti kaivelet kaupoista, niin tarkista nimenomaan toimivuus 12v järjestelmässä, osa tuotteista tarjoaa isompia vain 24 sähköissä.

Auton sytkäliittimen haasteet on sen liitännän varsinaisen speksin puute, ja se että virtojen tukevuus vaihtelee ja usein siitä myös katkaistaa virransyöttä , esim käynnistyksen yhteydessä. Ei ne kiinteällä paljoa paremmat, mutta valmistaja voi kuitenkin vähän optimoida ja sitä kauttaa helpottaa.

Jos puhutaan yli 5v jännitteistä ja kasvavista virroista, niin polttiautosähköissä ne haaste. Jos poweri pystyy tuottamaan 24v, niin ehkä se pystyy myös 12v.
 
Viimeksi muokattu:
usein siitä myös katkaistaa virransyöttä , esim käynnistyksen yhteydessä. Ei ne kiinteällä paljoa paremmat, mutta valmistaja voi kuitenkin vähän optimoida ja sitä kauttaa helpottaa.
En kyllä itse näe mitään ongelmaa siinä, että virrat katkaistaan käynnistyksen ajaksi. Itse asiassa parempi vaan niin tulee vähemmän ikäviä jännitepiikkejä.

Sanoisin, että suurin etu kiinteässä USB-PD -laturissa autossa vs. tupakansytytinlaturi on se, että tulee yksi heikko liitos vähemmän. Ei se tupakansytyttimen päätytappi ole mitenkään optimaalinen siihen, että kymmeniä minuutteja siirretään 8A.
 
En kyllä itse näe mitään ongelmaa siinä, että virrat katkaistaan käynnistyksen ajaksi. Itse asiassa parempi vaan niin tulee vähemmän ikäviä jännitepiikkejä.
Se kai tehdään kahdesta syystä, maximoidaan käynnistysvirta/jännite, ja minimoidaan herkkien laitteiden häiriöt.

Kiinteässä asennuksessa valmistajalla olisi toki paremmat edellytykset tehdä liitäntä joka sietää käynnistyksen ja pystyy tarjoileen sitä USB-C virtaa, tuskin autovalmistajat kuitenkaan polttiksissa sellaiseen sijoittaa. No nykyään start and go ja hybridit joissa paremmat edellytykset ja myös tarvetta enemmän.

se 12v liitäntä jäi autoissa puolitiehen, joten se tuo painetta entistä enemmän tuolle USB-Clle. pelkään että auto valmistajatkaan ole sen asiakaslähtöisempiä.
 
MFi on jumalkeksintö, sen kun löytää paketista, niin yleensä on hyvä kaapeli/laturi/mitänäitänyton :kahvi:
 
EU kieltää Applen (ja mahdollisesti muitten laitevalmistajien?) suunnitelmia rajoittaa tulevien Iphonejen lataus- ja tiedonsiirtokeinoja, mikäli tätä ei tehtäisi yhtiön omilla tuotteilla.

 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 667
Viestejä
4 495 498
Jäsenet
74 270
Uusin jäsen
Jautio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom