Huawei 5G CPE Pro 2

Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Tänne tulossa DNA firmiksen sisältävä purkki. Viimeistään sitten voidaan vertailla.
Onkos sulla nyt Elisan ja DNA firmikset omaavat purkit et teitkö vertailua? Olisi kiva saada hieman vertailua sellaiseta kellä ois molemmat. Nimim 2xElisan CPE Pro 2
 
Liittynyt
15.01.2018
Viestejä
28
Onkos sulla nyt Elisan ja DNA firmikset omaavat purkit et teitkö vertailua? Olisi kiva saada hieman vertailua sellaiseta kellä ois molemmat. Nimim 2xElisan CPE Pro 2
Täällä ainoastaan DNA purkki. Onko jotain tiettyä mitä haluaisit saada tuosta firmiksestä selville?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
97
Olisi 5G-reitittimen osto edessä. Ketjua liipaten onko kokemusta GHTelcom 5G CPE Pro 3? Käsittääkseni Pro 2:n uusi versio?

Linkki vk.com 5G CPE Prp 3

Edit: lisätään, että hirmu vähän löytyy juttua tuosta. Julkaistukkin kaikessa hiljaisuudessaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.07.2018
Viestejä
89
DNA 5G sim tulossa postissa ja joku pönttö tarvittaisiin 2-kerroksiseen 100m2 asuntoon joka kantaisi nätisti joka nurkkaan. Onko se nyt tämä mikä kannattais tilailla, vai joku muu? Vanha tp-link kantaa huonosti, vain satasen sisäverkko (jossa myös satunnaisesti liikutellaan jotain NASsille) ja vain 4g, joten se lähtee mäkeen. Firman piikkiin menee koko setti.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
265
Käytetty 5G modeemi haussa.

Mitä mallia ja minkä operaattorin kannattaa etsiä ? Vai operaattori vapaa malli mistä ?

Huawei H112-370 / H112-372 /
H122-373 katsellut. Mitä ero näillä on ?

Missä mallissa kaikki 5G taajuudet ja mahdollisuus lukita niitä ?
 
Liittynyt
22.11.2020
Viestejä
168
Onko näissä CPE:issä joku logi tms mistä näkisi purkin häröt listattuna ?
Alkanut ilmenemään netti katkoja, setissä jossa tuo 5G CPE jakaa netin kytkimen kautta useammalle access pointille.
En ole koskaan ollut vieressä kun on crashannut.
Siksi en voi millään vielä olla varma putoaako mun kytkin ja AP settini pois, vai itse 5G CPEen netti yhteys.

Edit: Eilen olin laitteen lähettyvillä ja ihmettelin kun purkin perässä olleen AP:n/wifin kautta systeemissä roikuin, kuinka nihkeesti homma lataa. Heti perään rupesin sitten mittaamaan latausnopeuksia. Umpisurkeat. Taas. Jotakin 1-5 Mbps välillä.
Kiipesin sitten yläkertaan pikaisesti ja suoraan CPEeen omasta wifistä mittaamaan, ja surkeita oli lukemat. Ja 5G valo pimeenä.
Virta pois purnukasta, parikytä sekkaa odotin, ja johto takaisin. Ja kaikki taas OK. Nopeudet laitteen vieressä parin sadan luokkaa ja muualla sitten verkon perillä yli 100 - 150 Mbps. Tuo on se mitä siitä aina saan. Ja se riittää meille hyvin.
MuttaMuttaMutta, miksi nyt ruvennut usein kesken päivän tilttaamaan ? Siis jopa (näköjään) noin että 5G valo pimeenä ja 4G:ssä sitten tulee ulos ihan naurettavan alhaisia nopeuksia ? Aiemminkin vaatinut buuttauksen, mutta en ole itse sitä tehnyt, niin en voi olla varma onko aiemmillakin kerroilla tuo 5G merkkivalokin ollut pimeenä. Tätä nyt alan seuraamaan tarkemmin.
Vaikuttaako jos käyttäjiä on päivän aikana paljon ? Parhaimmillaan nyt ollut parikymmentä, jopa yli kolmekymmentä käyttäjää/apparaattia kiinni verkossa. Entä käytetty datan määrä, pelkään että kohteessa asuva nuoriso saattaa hiukan netissä roikkua ja pelata…
Psst : Laitteessa on myös pakko ajastettu buuttaus jokaikisenä yönä, aamu kolmelta on vartin purkki virroitta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 851
Käytetty 5G modeemi haussa.

Mitä mallia ja minkä operaattorin kannattaa etsiä ? Vai operaattori vapaa malli mistä ?

Huawei H112-370 / H112-372 /
H122-373 katsellut. Mitä ero näillä on ?

Missä mallissa kaikki 5G taajuudet ja mahdollisuus lukita niitä ?
Näyttäisi wlan-verkossa ainakin erot olevan.

HUAWEI 5G CPE Pro Specifications - HUAWEI Global

Transmission Standard:
H112-372: 802.11ac/a/n 2 x 2 & 802.11b/g/n 2 x 2, MIMO
H112-370: 802.11ax/ac/a/n 4 x 4 & 802.11b/g/n 2 x 2, MIMO

Wireless Transmission Rate:
H112-372: DBDC, 1167Mbps
H112-370: DBDC, 5100Mbps

Wireless Frequency Band: 2.4GHz & 5GHz, dual-band auto-selection

Antenna Type:
H112-372: Dual-band Wi-Fi antenna with four signal amplifiers
H112-370: Dual-band Wi-Fi antenna with six signal amplifiers
 
Liittynyt
22.11.2020
Viestejä
168
Nyt olen pari päivää yrittänyt seurata tuota purkkia ja sen toimintaa.
Pätkii nyt liki joka päivä. Putoaa pois 5G:stä (merkkivalo etulevyssä sammuu) ja nopeudet katoaa ihan tyystin.
Ja jokaikinen kerta, virtojen sammutus/buuttaus auttaa. Sen jälkeen pelaa taas hyvin.
EIlen tehtiin buuttaus päivällä kahdesti. :-(
En oikein ole vielä päässyt jyvälle mikä moisen aiheuttaa.
Päivitystä vaillako ? Vai uuden purkin ostoonko vaan suosiolla ?
Tähän tarpeeseen ja käyttöön tuo purnukka on vaan sopinut oikeinkin hyvin.
ZTE 7010 ulkohärpäkkeen piti tulla tuon tilalle, mutta sen ZTEen kanssa en ole vielä oikein sinut....
enkä saanut samassa kohteessa ZTE:llä 5G:tä esiin lainkaan. Ainakaan vielä en ole saanut.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
716
Siirtele purkkia käyttöpaikassa muutaman metrin kerrallaan aina johonkin toiseen paikkaan.
Laite on harvinaisen kranttu ja vain etsimällä juuri se oikea ja paras paikka yhteydelle yhteys toimii moitteetta.
Kuulostaa hullun hommalta mutta vain siten tuolla laitteella sellaisenaan saat yhteydet toimimaan.
 
Liittynyt
22.11.2020
Viestejä
168
Purkki ollut prikulleen samassa huoneen nurkassa, ikkunalaudan vieressä kohta kai vuoden verran. Nyt alkanut crashaamaan.
Ilman muutoksia sijaintiin.
Huolettaa hiukan vaikuttaako tähän käyttäjien lisääntynyt määrä (olen tästä tietoinen) ja käytetyn data määrän tuntuva lisääntyminen (olen tästäkin tietoinen).
SIM pitäisi olla "rajaton" , mutta muistaakseni pienellä lukee että kaupallinen tai vastaava käyttö on kielletty. Ja nyt jos dataa palaakin ihan järjettömästi....
Alusta alkaen (noin vuoden ollut aktiivi käytössä) silloin tällöin vaati buutin, ja sen takia siihen purkille asennettu simppeli ja halpa vuorokausi ajastin joka sen pakkobuuttaa jokaikinen aamuyö noin klo 03:00.
Se on tähän asti riittänyt hyvin. Nyt vaatii päivälläkin buutin tai pari. :-(
Ja harmikseni en itse aina ole paikalla sitä buuttailemassa. Eikä muutenkaan tunnu järin fiksulta tuon buuttaminen monta kertaa päivässä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
716
Purkki voi pysyä paikallaan, mutta taajuuskeiloja päivitellään ja muutellaan.
Vaikka naurettavalta tuntuukin, kokeile sitä purnukkaa siirrellä.
Tai sitten vain tyydyt buuttailemaan sitä vähän väliä.
 
Liittynyt
07.05.2018
Viestejä
416
Purkki ollut prikulleen samassa huoneen nurkassa, ikkunalaudan vieressä kohta kai vuoden verran. Nyt alkanut crashaamaan.
Ilman muutoksia sijaintiin.
Huolettaa hiukan vaikuttaako tähän käyttäjien lisääntynyt määrä (olen tästä tietoinen) ja käytetyn data määrän tuntuva lisääntyminen (olen tästäkin tietoinen).
SIM pitäisi olla "rajaton" , mutta muistaakseni pienellä lukee että kaupallinen tai vastaava käyttö on kielletty. Ja nyt jos dataa palaakin ihan järjettömästi....
Alusta alkaen (noin vuoden ollut aktiivi käytössä) silloin tällöin vaati buutin, ja sen takia siihen purkille asennettu simppeli ja halpa vuorokausi ajastin joka sen pakkobuuttaa jokaikinen aamuyö noin klo 03:00.
Se on tähän asti riittänyt hyvin. Nyt vaatii päivälläkin buutin tai pari. :-(
Ja harmikseni en itse aina ole paikalla sitä buuttailemassa. Eikä muutenkaan tunnu järin fiksulta tuon buuttaminen monta kertaa päivässä.
Oletko resetoinut sitä purkkia kertaakaan?
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Nyt olen pari päivää yrittänyt seurata tuota purkkia ja sen toimintaa.
Pätkii nyt liki joka päivä. Putoaa pois 5G:stä (merkkivalo etulevyssä sammuu) ja nopeudet katoaa ihan tyystin.
Ja jokaikinen kerta, virtojen sammutus/buuttaus auttaa. Sen jälkeen pelaa taas hyvin.
EIlen tehtiin buuttaus päivällä kahdesti. :-(
En oikein ole vielä päässyt jyvälle mikä moisen aiheuttaa.
Päivitystä vaillako ? Vai uuden purkin ostoonko vaan suosiolla ?
Tähän tarpeeseen ja käyttöön tuo purnukka on vaan sopinut oikeinkin hyvin.
ZTE 7010 ulkohärpäkkeen piti tulla tuon tilalle, mutta sen ZTEen kanssa en ole vielä oikein sinut....
enkä saanut samassa kohteessa ZTE:llä 5G:tä esiin lainkaan. Ainakaan vielä en ole saanut.
Itsellä teki samaa (muistaakseni toissailtana) mutta tippui 4G pois mutta 5G pysyi päällä... luulen että liittyy verkon päivitystöihin jotenkin joita omalla alueella on aika runsaastikkin menossa tällä hetkellä. Tai tekevätkö "piilossa" 5G SA käyttöönottoa varten kokeita tuotantoympäristössä kun valmistelevat sen käyttöönottoa. Netti itsessään pysyi vakaana päällä ja nopeudet eivät heitelleet.
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
284
Heitä siltaavaks paskapurkki ni sit toimii kun vanhan junan vessa. Itsellä pätki alusta saakka ja 5g droppaili nyt 1.5vuotta toiminu kun siltaavana. Vaikka ei "aito" siltaus taida olla vaa ip-passthrough mikälie mut kun wlanit palomuurit pois päält ni homma pelittää. Hommaat viel sen hyvän reitittimen perään missä parempi wlan ja palomuurit etc.
 
Liittynyt
22.11.2020
Viestejä
168
Heitä siltaavaks paskapurkki ni sit toimii kun vanhan junan vessa. Itsellä pätki alusta saakka ja 5g droppaili nyt 1.5vuotta toiminu kun siltaavana. Vaikka ei "aito" siltaus taida olla vaa ip-passthrough mikälie mut kun wlanit palomuurit pois päält ni homma pelittää. Hommaat viel sen hyvän reitittimen perään missä parempi wlan ja palomuurit etc.
Kiinnostaa tuo koko ajatus, paitsi ja mutta… yritän pitää tämän järjestelmäni niin simppelinä kuin vain voin. Siis vähä laitteisena.
Jokaikinen lisä purnukka ja laite tekee systeemistäni vaikeamman ymmärtää ja hallita.
Nyt tuon CPEen perässä on piuhalla kiinni vain pikkuinen PoE kytkin ja siinä piuhojen päässä läjä wifi vateja nettiä torppaan tasaisesti jakamassa. Suht helposti, jonkun muunkin, tajuttavissa oleva systeemi.
Enkä siis ymmärrä siltauksia/siltauksista yhtään mitään tai erillisistä reitittimiä en tajua lainkaan. Sen tunnustan. :-(

Ongelmaani saattoi löytyä kylläkin jo ratkaisu kun otin suoraan operaattoriin yhteyttä. Tosin en tästä ihan varma voi tietenkään olla.
Käytiin nimittäin läpi heidän kanssaan havaintojani tältä päivältä, siis aivan tajuttoman nihkeetä oli bitin liikkuminen koko päivän. Myös kännykälläni jossa saman firman SIMmi.
Ensin jantteri änkytti niitä näitä ja diibadii daaba daa … kunnes kolmannen kerran selostin että samat laitteet on samassa paikassa, samoilla SIMmeillä, aiemmin vissiin vuoden verran ainakin toimineet ihan OK.
Tänään sit oli ihan pers…tä kaikki. Toki sijainnista oli sitten myös tosi kiinnostunut…
Tämän kommunikoinnin aikana, KYLLÄ ! , kun selostin havaintojani ja kuinka monta kertaa olin purkin jo buutannut ennen yhteydenottoani, ykskaks, se perk…n 5G valo syttyi palamaan !!!
Ajattelin että ei tää voi olla totta. Koko päivän tappelen ja kärvistelen ton kanssa ja sit yhteydenoton aikana se herää koomasta henkiin !!!
Joku teki jossain jotain. Vai tekikö ? En vaan tiedä liittyikö se mitenkään yhteydenottooni vai oliko puhdas sattuma ?
Mainitsi kyllä että tietojensa mukaan alueella tehtiin huoltotöitä tms.
Testasin pariin kertaan tuon jälkeen ja nopeudet taas siellä tutulla 100-200 Mbps alueella.
Jatkan tilanteen seuraamista.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Heitä siltaavaks paskapurkki ni sit toimii kun vanhan junan vessa. Itsellä pätki alusta saakka ja 5g droppaili nyt 1.5vuotta toiminu kun siltaavana. Vaikka ei "aito" siltaus taida olla vaa ip-passthrough mikälie mut kun wlanit palomuurit pois päält ni homma pelittää. Hommaat viel sen hyvän reitittimen perään missä parempi wlan ja palomuurit etc.
Ja kun muistaa laittaa vielä ip-poolin erilaiseksi mitä perään tulevalla reitittimellä ennen!!! siltausta niin on sekin ongelma pois kuvioista. Jos molemmilla sama esim 192.168.1.1/24 tai 192.168.0.1/24 käytössä niin tappelevat keskenään. Saa siis nuo olla käytössä mutta molemmilla ei saa olla samat. Esim mokkulalle 192.168.0.1 ja perään reitittimelle 192.168.1.1
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Itse olen monen purkin yhteyksien määrän kestoa testannut ihan Ubuntu Desktop torrent-tiedostolla (Ubuntun asennustiedoston jakelu torrentilla eli on laillinen). Ubuntun Distron torrentissa vaan niin pirun hyvin jakajia eli yhteyksien määrä on iso niin saa testattua missä purkeissa loppuu potku. Hieman liian pieni tiedosto isommille kaistamäärille et testi on todella lyhyt mutta näissä mokkuloissa oma reititysteho on aivan liian pieni vähänkään isommalle määrälle yhteyksiä. CPE Pro 2 kun laittaa Ubuntun distron latautumaan ilman yhteyksien määrän rajoitusta niin tilttiin menee. Itsellä yritysmallin reititin tuon perässä hoitamassa muuta verkkoa eli CPE Pro 2 toimii vain modeemina niin ei mitään ongelmia isommallakaan yhteysmäärällä. Itse käytän mm. Megan pilvipalvelua josta yhteysrajat säätänyt maksimiin että saa mahdollisimman monta tiedostoa siirtymään samaan aikaan niin auttamatta jopa sellaiseen käyttöön parempi laittaa erillinen reititin mokkulan perään. Vielä toki parempi jos ostaa kerralla kunnon reitittimen ja langattoman verkon hoitaa pelkästään access pointeilla esim. Mesh-tukiasemat. Nuo yhdistelmäreitittimet ei oikein ole enää tätä päivää jos haluaa kunnon ominaisuuksia, toki niitäkin on hyviä olemassa mutta paras on kun kaikki laitteet ovat erillisiä.

En ole niin pitkälle jaksanut hommaa viedä että tekisin palvelimen joka toimisi testipalvelimena testattavan purkin ja tietokoneen välillä että saisi myös itse säädettyä liikenteen nopeudet, datan määrän sekä yhteyksien määrät kun niin harvoin noita eri reitittimiä joutunut testaamaan niin linux-distron torrent osoittautunut hyväksi purkkapatenttitestiratkaisuksi.
 
Liittynyt
22.11.2020
Viestejä
168
Ymmärrän toki sen että erilliset purkit ja värkit eri tarpeisiin on hyviä, jos ja kun on joku joka niiden päälle ymmärtää ja jaksaa ja ehtii niiden kanssa painimaan silloin kun ne ei pelaa.
Kun omat kykyni ja aikani on rajallista, enkä ole aina paikallakaan, on pakko toimia ”keep-it-simple” metodilla.
Jos ja kun on aiemmin ongelmia on ollut, pystyn etänä puhelimella neuvomaan mitä katsoa ja mitä tehdä, ja mitä buutata ja miksi jne.
Kun kyseessä on vain tuo CPE , ja sen perässä tuo kytkin ja siinä ne 7 wifi vatia piuhojen päissä eri kerroksissa.

Tähän saakka siis tuo systeemi/viritys on toiminut yllättävänkin hyvin. Viime viikolla kuulemma alkoi tää pykiminen ja kaatuili. Ja tähän asti siis tokeni aina ottamalla CPEstä virrat pois hetkeksi. Eilen sitten oli täysi TILTTI päällä…
Lohduttaa kyllä tekijää (eli mua) jos vika olikin muualla, eli ei mun virityksissäni.
Tottakai haluaisin oppia mitä hyötyä tai haittoja on kun esim kyseinen CPEni olisi tuossa mainitussa siltaavassa tilassa, ja mitä muuta se sitten vaatisi kaverikseen toimiakseen edelleen kunnolla. Jopa paremmin?
Nämä sanonnat pistä se ja se laite siltaavaksi ja sitten se ja se tölkki reitittäväksi menee multa ns yli hilseen.

Edit: Tänäänkin samaa showta. Enkä vieläkään voi millään olla varma onko se tuo meidän CPE kun kyykkää, vai operaattorin mahdolliset ”huoltotoimet”.
Olen kyllä optimistinen että vika ei ole meidän purnukassa, kun se buutin jälkeen kyllä kapuaa pystyyn ja pelaa sitten OK. Ainakin aina kun itse vieressä sitä vahdin…. :)
Tätä yltiöpäistä optimismiani tukee myös se että samaisen operaattorin SIMmiä sisuksissaan pitävä kännynikin toimii tällä hetkellä samaisessa lokaatiossa heikosti, jos lainkaan.
Ja kuten eilenkin, myöhään iltapäivällä tehdyn buuttauksen jälkeen, se 5G valo loistaa niin komeasti. Ja bitti liikkuu kuin rasvattu salama. Ennen buuttia nyki siellä 0-1 Mbps haarukassa. Buutin jälkeen sain jo wifin kautta läpi ennätykselliset 250 Mbps ! Tästä teen sen hätiköidyn johtopäätöksen että siellä on nyt pari päivää laitteita paranneltu ja kohta saamme sitten nauttia katkotta entistäkin nopeammasta verkosta….
Ja paranee vaan : sain äsken DL 290 ja UL 66 lukemat. Paremmat kuin ikinä aikaisemmin ! Toivottavasti on pysyvä tilanne….
Edit 2 : Jos nyt sitten tää helv… show jatkuu ja joka päivä virka-aikaan kun itse paikalle pääsen, näen netin kaatuneen ja mittaan niitä alle 1Mbps vauhteja … mikä purkki tuolle seuraajaksi ? Mulla on siis ”varalla/testissä” ZTE7010 ulkolaitoskin. Sen käyttö ja asennus ei vaan ollutkaan niin helppoa kuin CPEen liki plug-n-play asennus on. Enkä ZTE:llä (vielä) ole onnistunut edes samassa kohteessa saamaan 5G:tä näkyviin/kuuluviin vaikka katolla sen kanssa jo käväsinkin. Uusin CPE:kö ?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.11.2020
Viestejä
168
Tämä tarina jatkuu. Valitettavasti. Eilen oli taas aivan mielivaltaisen huono netti. Siis niin paska ettei sitä voinut edes käyttää. Toki taas hetkittäin mukamas toimi. Mutta kun jotain yritti tehdä tai mitä vaan sivua avata, hieroo ja hieroo eikä vaan etene. Hihat tässä palaa.
No taas ottamaan yhteyttä operaattoriin. Kolmelle eri kaverille selostamaan samaa tarinaa.
Uskomatonta kuinka jokainen kysyy ensin onko töpseli seinässä ja oletko koittanut buuttausta ja mitä laitetta käytät…
Viimeiselle sanoin suoraan että ei sillä ole nyt tässä tapauksessa mitään väliä mikä härpäke mulla on tässä päässä kun tämä kyseinen purkki on tässä samassa huoneen nurkassa vuoden moitteetta toiminut, ja on töpselissä kyllä varmuudella kiinni ja merkkivalot palaa (paitsi 5G) , ja olen buutannut tänäänkin jo ennen yhteydenottoani viidesti.
Sitten suostuikin heti alkamaan asiaa oikeasti tutkimaan. Ja löytyihän sieltä taas heidän jostain tiedostostaan tietoa että huoltoa ja säätöä tekevät juurikin tässä vieressä kun riittävästi kaivoi.
Sanoi että päättyy klo 18:00 ja sen jälkeen jos teen buutin, pitäisi toimiman taas hyvin. No juurikin näin kävi.
Siinä klo 18 maissa sain wifin päästä 20-30 Mbps jo ulos ja sivut aukeni. 18:05 menin ja otin CPEen virtajohdon irti noin 30 sekunniksi, pistin johdon takaisin ja odotin tovin. Ekalla yrittämällä ei se kirottu ylin 5G syttynyt. Uusi buutti perään. Ja nyt kapusikin valot pystyyn, ensin 4G valo, heti perään 5G valo ja hetki tuosta wifi valokin helotti vihreenä edessäni.
Ja eikun testaamaan. Alakerrassa kyseisen talon Wifi verkon päässä, suoraan wifi lautasen alta sain yli 300 Mbps DL ja yli 60 Mbps UL lukemat. Latency heilui siinä 20 ms luokassa. Nämä siis kännykässä olevalla OpenSignalilla mitattuna.
Ja sivutkin aukeni taas tutun sujuvasti.
Jippii. Kunhan nyt vaan pysyisivät nuo laitteensa päällä hiukan pidempään ettei taas tänään päivällä ala sama show.
Lohduttaa edes se että vika mitä ilmeisimminkään ei ole tuossa CPEessäni.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Onko kukaan modannut tuota mallia 4x4 MIMO ulkoantenneille. Kuvassa oleva on B818 modeemi kahdella ulkoantennilla. 1800MHz paneeliantennit tossa parvekkeella. Tuohon voisi kenties kokeilla 2x 3500MHz antenneja lisäksi 5G vastaanottoa varten. Vaatii siis tuon CPE PRO 2 laitteen. Alibabasta saa noita piuhoja IPX - SMA. Kannattaa ostaa tarpeeksi pitkät. Oli melkoinen taiteileminen kun halusi tuohon nuo liitännät.

Tuosta päältä kun porailee niin menee kaikista helpoimmalla. Tai sitten tarpeeks pitkät johdot. 30cm tuntuis riittävän. Omat tais olla 20 tai 25cm ahdasta oli.
Tuli tuosta sun modailusta mieleen kun kerta olet käyttänyt tuota auki niin onko näissä oikeasti tuuletinta sisässä? Joskus muistelen että näissä ois puheiden mukaan flekti sisässä mutta jos oikeasti on niin on sen verta hiljainen että ääni peittyy vanhan NAS kovalevyjen äänen alle.
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
284
Tuli tuosta sun modailusta mieleen kun kerta olet käyttänyt tuota auki niin onko näissä oikeasti tuuletinta sisässä? Joskus muistelen että näissä ois puheiden mukaan flekti sisässä mutta jos oikeasti on niin on sen verta hiljainen että ääni peittyy vanhan NAS kovalevyjen äänen alle.

Itse oon saanu tuulettimen lähtee päälle kun testasin heti sitä gigasel liittymäl wifit sun muut päällä itse boksis et kunnon rasitus. Siltaava modessa en oo koskaan tuuletinta kuullut :D
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Itse oon saanu tuulettimen lähtee päälle kun testasin heti sitä gigasel liittymäl wifit sun muut päällä itse boksis et kunnon rasitus. Siltaava modessa en oo koskaan tuuletinta kuullut :D
Se selittää asian kun itsellä on molemmat siltaavana.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
23
Vieläkö tämä kannattaa hankkia tuon huawei b818 tilalle,vai onko joku parempi vaihtoehto,itsellä on tuo huawei 4g alkanut pätkimään.hinta alkaa siedettävä 315€ dna.
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
284
Vieläkö tämä kannattaa hankkia tuon huawei b818 tilalle,vai onko joku parempi vaihtoehto,itsellä on tuo huawei 4g alkanut pätkimään.hinta alkaa siedettävä 315€ dna.
Löytyy jo cpe pro 3 mut eri nimellä. Verkkikswst tais olla 300e hujakoilla. Tiedä sitten onko parempi
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 313
Mulla tämä Huawein Pro2 purkki toimi hyvin pari ensimmäistä päivää, sitten tänään aamulla kun heräsin niin pystyin pingaa purkkia (192.168.8.1) mutta en sen pidemmälle. boottasin sen ja toimi puolisen tuntia ongelmitta ja sitten meni taas sekaisin samalla tavalla ja vaati bootin. Selaimella kun katsoin https://192.168.8.1 siellä se väitti että 5G yhteys päällä on normaalisti.

Työpäivän ajan tuo toimi taas ongelmitta, ja äsken tuossa illalla meni pariin kertaan jumiin samalla tavalla. Ja ongelma on läppärillä WLAN:n kanssa ja pöytäkoneella kaapelilla, ja ongelma aina sama että laite väittää kaiken olevan OK mutta tuosta purkista eteenpäin ei näytä data liikkuvan.

Resetoin tuon äsken, en siis ollut muutenkaan vaihtanut mitään muita asetuksia kun WLAN:n nimen ja passun ja hallinta-passun mitä se setup wizard haluaa tehdä alussa.

Onko muilla tullut vastaan moista, ja jotain ideoita? Kun menen selaimella hallintaan ja sieltä se "optimoi sijainti" (tms) niin saan 85 pistettä.

Lisähuomiona, kokeilin jo keskiviikkona sitä /api/device/signal silloin kun tuo yhteys toimi normaalisti ja silloin se ei osannut generoida mitään XML-tiedostoa, generoi lähdekoodiksi vain jonkun "error 125002". (EDIT: tuo taisi johtua kun en ollut autentikoitunut kunnolla ja/tai se LTE H-MONITOR jotenkin sotkee sitä? ) Nyt tuon resetoimisen jälkeen ne datat näyttäisi generoituvan normaalisti, tuossa alla näkyy ne jos joku osaa tulkita jotain hyödyllistä :)

Mutta joo, onneksi tässä on vielä kymmenisen päivää aikaa testailla. Tässä on kuitenkin noin 10x parempi download ja upload ja pienempi pingi verrattuna mun Elisan 30/5 VDSL:ään niin jos tämä nyt toimii niin jää kyllä käyttöön. Mutta jos tämän kanssa pitää taistella säännöllisesti että yhteys toimii luotettavasti niin ei kyllä kykene kun tarvitsen (toimivaa) nettiliittymää myös työhommissa.

Mulla ei ole toki nyt noita aiempia logeja tallessa tuon resetoimisen jälkeen, mutta mitä logeja pitäisi tutkia sitten kun tuo yhteys menee poikki seuraavan kerran? Se LTE H-MONITOR ei vaikuta kovin hyödylliseltä tämän selvityksessä kun se softa ei lähde käyntiin jos toi modeemi ei voi yhdistää Internetiin.

<response>
<pci>447</pci>
<sc></sc>
<cell_id>2134531</cell_id>
<rsrq>-14.0dB</rsrq>
<rsrp>-71dBm</rsrp>
<rssi>&gt;=-51dBm</rssi>
<sinr>-2dB</sinr>
<rscp></rscp>
<ecio></ecio>
<mode>7</mode>
<ulbandwidth>20MHz</ulbandwidth>
<dlbandwidth>20MHz</dlbandwidth>
<txpower>PPusch:2dBm PPucch:0dBm PSrs:0dBm PPrach:0dBm</txpower>
<tdd></tdd>
<ul_mcs>mcsUpCarrier1:26</ul_mcs>
<dl_mcs>mcsDownCarrier1Code0:8 mcsDownCarrier1Code1:29</dl_mcs>
<earfcn>DL:1825 UL:19825</earfcn>
<rrc_status>1</rrc_status>
<rac></rac>
<lac></lac>
<tac>29125</tac>
<band>3</band>
<nei_cellid>No1:140No2:433No3:197</nei_cellid>
<plmn>24405</plmn>
<ims>0</ims>
<wdlfreq></wdlfreq>
<lteulfreq>17725</lteulfreq>
<ltedlfreq>18675</ltedlfreq>
<transmode>TM[0]</transmode>
<enodeb_id>0008338</enodeb_id>
<cqi0>32639</cqi0>
<cqi1>32639</cqi1>
<ulfrequency>1772500kHz</ulfrequency>
<dlfrequency>1867500kHz</dlfrequency>
<nrulbandwidth>100MHz</nrulbandwidth>
<nrdlbandwidth>100MHz</nrdlbandwidth>
<nrulmcs>NRmcsUpCarrier1:0</nrulmcs>
<nrdlmcs>NRmcsDownCarrier1Code0:0 NRmcsDownCarrier1Code1:0</nrdlmcs>
<nrtxpower>PPusch:19dBm PPucch:19dBm PSrs:0dBm PPrach:8dBm</nrtxpower>
<nrearfcn>DL:641326 UL:641326</nrearfcn>
<nrulfreq>3619900kHz</nrulfreq>
<nrdlfreq>3619900kHz</nrdlfreq>
<nrsinr>10dB</nrsinr>
<nrrsrp>-85dBm</nrrsrp>
<nrrsrq>-10.0dB</nrrsrq>
<arfcn></arfcn>
<bsic></bsic>
<rxlev></rxlev>
</response>

EDIT: tässä vielä pari kuvaa LTE H-MONITOR:sta nyt kun tuo yhteys taas toimii

EDIT2: Noin tunnin se yhteys toimi ja meni taas poikki, tuossa mitä Huawei näyttää siinä kohtaan kun data ei liiku enää. Bootin jälkeen taas yhteys pystyssä.
Minulla parisen vuotta sitten tuo Huawei 5G CPE Pro 2 toimi ihan surkeasti/epäluotettavasti Järvenpäässä Elisan liittymän kanssa, ja työkaveri (joka asuu tässä lähellä) oli kokeillut tuota purkkia uudestaan Elisan liittymällä viime vuoden lopulla ja sillä oli vieläkin samat ongelmat. Sattuuko jollain olemaan parempia kokemuksia viime ajoilta, tyyliin että se Huawei 5G CPE Pro 2 olisi toiminut epävarmasti aiemmin mutta nyt jollain firmis/tukiasema päivityksillä hommat toimisi niin hyvin että sitä voisi käyttää työkäytössä? En siis tarkoita sellaisia tyyppejä kellä kaikki on vaan aina toimineet kun niitäkin riittänee.

Tosin kyllä kattelin tästä Testasimme Elisan 5G Standalone -verkkoa - MT-TECH.FI tuota lopun lainausta " Ensi vuonna [2022] Qualcomm X65-pohjaiset päätelaitteet mahdollistavat NR-CA:n kolmella eri taajuudella, joka mahdollistaa SA:n käyttämisen jo täysipainoisemmin. Tällöin 5G SA:lla taajuusyhdistelmä n28+n1+n78 (700 MHz + 2100 MHz + 3500 MHz) varmistaa jo riittävän nopeuden ja kuuluvuuden sekä lataus- ja lähetyssuunnissa myös liikkuvassa käytössä. " niin olisiko kuitenkin fiksumpaa sitten vaan odotella uusia purkkeja mitkä tukee tuota NR-CA:ta paremmin? Tietenkin taas siinä on pieni pelko toimiiko nekään kunnolla suoraan alussa :D

Ei ole siis mikään pakko siirtyä tuosta nykyisestä VDSL:tä pois, vasta siinä kohtaan kun langaton yhteys toimii tarpeeksi luotettavasti täällä että voi töitä tehdä sen kanssa.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Minulla parisen vuotta sitten tuo Huawei 5G CPE Pro 2 toimi ihan surkeasti/epäluotettavasti Järvenpäässä Elisan liittymän kanssa, ja työkaveri oli kokeillut tuota purkkia uudestaan Elisan liittymällä viime vuoden lopulla ja sillä oli vieläkin samat ongelmat. Sattuuko jollain olemaan parempia kokemuksia viime ajoilta, tyyliin että se Huawei 5G CPE Pro 2 olisi toiminut epävarmasti aiemmin mutta nyt jollain firmis/tukiasema päivityksillä hommat toimisi niin hyvin että sitä voisi käyttää työkäytössä? En siis tarkoita sellaisia tyyppejä kellä kaikki on vaan aina toimineet kun niitäkin riittänee.

Tosin kyllä kattelin tästä Testasimme Elisan 5G Standalone -verkkoa - MT-TECH.FI tuota lopun lainausta " Ensi vuonna [2022] Qualcomm X65-pohjaiset päätelaitteet mahdollistavat NR-CA:n kolmella eri taajuudella, joka mahdollistaa SA:n käyttämisen jo täysipainoisemmin. Tällöin 5G SA:lla taajuusyhdistelmä n28+n1+n78 (700 MHz + 2100 MHz + 3500 MHz) varmistaa jo riittävän nopeuden ja kuuluvuuden sekä lataus- ja lähetyssuunnissa myös liikkuvassa käytössä. " niin olisiko kuitenkin fiksumpaa sitten vaan odotella uusia purkkeja mitkä tukee tuota NR-CA:ta paremmin? Tietenkin taas siinä on pieni pelko toimiiko nekään kunnolla suoraan alussa :D

Ei ole siis mikään pakko siirtyä tuosta nykyisestä VDSL:tä pois, vasta siinä kohtaan kun langaton yhteys toimii tarpeeksi luotettavasti täällä että voi töitä tehdä sen kanssa.
Oliko paljon P2P liikennettä taustalla kun jumi? Reititysteho kotimokkuloissa ei ole mikään kehuttava. Itsellä yritystason reitittimen perässä 2 kappaletta CPE Pro 2 ja B818 ja ovat "siltaavana" aka ip-passtrough moodissa toimineet kuin vanhan junan vessa.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 313
Oliko paljon P2P liikennettä taustalla kun jumi? Reititysteho kotimokkuloissa ei ole mikään kehuttava. Itsellä yritystason reitittimen perässä 2 kappaletta CPE Pro 2 ja B818 ja ovat "siltaavana" aka ip-passtrough moodissa toimineet kuin vanhan junan vessa.
Ei, muistan että jätin yöksi vaan pingin päälle ja sillä huomasin sitten aamusta ettei se enää toiminut ennen kun veti virrat pois jne. Oli siis toiminut jo niin epäluotettavasti että halusin vaan pingillä testata että toimiiko se yhteys pystyssä.

EDIT: tämä onkin mun toisesta viestistä parin vuoden takaa " Jätin eilen yöksi jonkun pingi-testerin pingailemaan ja aamulla kaikki näytti ihan hyvältä ja netti toimi läppärin kautta normaalisti. Sitten siirryin pöytäkoneelle kun piti tulostaa Elisan palautuslappu kun ylimääräisenä tullut ZTE:n modeemi pitää palauttaa niille...ja tietenkin yhteys meni poikki :D Heitin VDSL:n kiinni ja nyt on kaksi palautuslappua, lähtee molemmat Huawei ja ZTE takas Elisalle kun ei tuo 5G vaan toimi kunnolla Järvenpäässä tällä alueella (ihan keskustassa). "
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Ei, muistan että jätin yöksi vaan pingin päälle ja sillä huomasin sitten aamusta ettei se enää toiminut ennen kun veti virrat pois jne. Oli siis toiminut jo niin epäluotettavasti että halusin vaan pingillä testata että toimiiko se yhteys pystyssä.
Liekkö ISP luullut pingiä DDoS-hyökkäykseksi niin pistänyt yhteyden poikki. Missä tilanteissa ja millaisia häiriöitä ollut?
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
716
Minulla parisen vuotta sitten tuo Huawei 5G CPE Pro 2 toimi ihan surkeasti/epäluotettavasti Järvenpäässä Elisan liittymän kanssa, ja työkaveri (joka asuu tässä lähellä) oli kokeillut tuota purkkia uudestaan Elisan liittymällä viime vuoden lopulla ja sillä oli vieläkin samat ongelmat. Sattuuko jollain olemaan parempia kokemuksia viime ajoilta, tyyliin että se Huawei 5G CPE Pro 2 olisi toiminut epävarmasti aiemmin mutta nyt jollain firmis/tukiasema päivityksillä hommat toimisi niin hyvin että sitä voisi käyttää työkäytössä? En siis tarkoita sellaisia tyyppejä kellä kaikki on vaan aina toimineet kun niitäkin riittänee.
Laite pätki todella paljon ja jatkuvasti tässä huushollissa, kunnes, kävelytin laitetta jatkojohdon kanssa pitkin huushollia ja löysin kaksi uutta mestaa, jossa laite ei enää pätkinyt.
Laite on todella kranttu sijainnin osalta.
Kun sopiva sijainti löytyy, laite toimii moitteetta.
Elisan liittymällä täällä operoidaan.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Laite pätki todella paljon ja jatkuvasti tässä huushollissa, kunnes, kävelytin laitetta jatkojohdon kanssa pitkin huushollia ja löysin kaksi uutta mestaa, jossa laite ei enää pätkinyt.
Laite on todella kranttu sijainnin osalta.
Kun sopiva sijainti löytyy, laite toimii moitteetta.
Elisan liittymällä täällä operoidaan.
Veikkaan että asut juuri kahden maston välissä ja mokkula pomppii niiden välissä. Jos Cellmapper ei ole tuttu asia sekä sen käyttö niin jos haluat niin heitä käyttösijainti vaikka YV niin voin tsekata tilanteesi Elisan kohdalta jonka jälkeen lähettää sen sinulle kuvana.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Taisi toinen Elisalta hankittu CPE Pro 2 heittää lusikan nurkkaan. Aivan jäätäviä viiveitä (luokkaa 10 000ms), nyt kun teki tehdasresetin niin se tais olla viimeinen niitti. Välillä ei sivut vastaa ollenkaan ja odotuttaa että voi taas asetuksia muutella. Meni muutama yritys että edes hallinnan salasanan otti niin vastaan että myös sillä pääsi kirjautumaan sisälle ilman että valitti salasanan olevan väärä. Liekkö joku muistipiiri/prossu kaputt. Tuurilla takuuta vielä ihan vähän yli kuukausi jäljellä niin täytyy lähteä liikkeeseen kyselemään takuuta. Liekkö sieltä tulisi esim 801A tilalle.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Jos on kaksi samanlaista, niin kokeile virtalähteitä ristiin - siirtyykö vika
Tätä jo itsekkin mietin ennen viestiäsi. Ainaskin nopeudet parani vuoden sisällä olleita lukemia paremmaksi toisesta virtalähdettä lainattuani. Kiikutin tämän Elisan tiskille josta lähtee takuuhuoltoon. Saa nähdä tuleeko uuden virtalähteen kanssa takas vai vaihtuuko koko mokkula. Onneksi hajos nytten kun oli takuuta enää kuukausi ja 5 päivää jäljellä. DNA myös ilmoitin että lyödääs jarrua liittymän ongelmien tutkinnalle että setvitään tämä mokkula välissä (luulen tosin että tämä homma jatkuu kun muillakin lähiseudun verkkoa käyttävillä vastaavia ongelmia joita koittanut heidänkin puolesta setviä (useamman maston ketju jonka linkki tukkeutunut))
:swhew:
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Liekkö Elisalla ollut Jyväskylässä huono erä näitä. Nyt lähti toinenkin takuuvaihtoon kun alkoi pätkimään edellisen tapaan yhteyksiä.

Ekassa tapauksessa oli vikaa sekä mokkulassa että mastossa (DNA kortilla käytetty). Nyt tässä toisessa (Elisan kortilla käytetty) maston pää selvitetty nyt perinpohjin ja vika paikantunee näillä näkymin mokkulaan, viimeinen täys-resetti sotki homman ilmeisesti lopullisesti tämänkin mokkulan kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
284
Itsellä porskuttaa edelleen about 2vuotta sit ostettu elisalt ikkunalaudalla.

Täytyy koputtaa puuta että kestää viel
 
Liittynyt
22.11.2020
Viestejä
168
Taas sekoitan pakkaa. Siitä pahoitteluni jo näin etukäteen.
Mulla on käytössä 2 näitä 5G Huawein CPE tölkkejä.
Molempiin olen ollut suhtkoht tyytyväinen. Suurimmat murheet liittyneet outoihin netin nopeuden putoiluihin, mutta niistä suurin osa nyt selätetty. Operaattorin kanssa hiukan joutunut vääntämään toki, mutta nyt kaikki aikas hyvin.
Nälkä kasvaa syödessä, varsinkin kun erehdyin täältä lukemaan noita muita mahdollisia 5G laitteiden juttuja...
No anyways, nyt pähkin hankkiako jokin paljon parempi (?) 5G purnukka tuon tilalle ?
Sitten toki noissa "paremmissa" joutunee säätelemään ainakin alkuun kaikenlaista. Jota hiukan itse pelkään ja yritän välttää. Nää CPE:eethän on liki Plug-N-Play laitoksia, välillä vaan kun ne buuttaa niin ne vaan pelaa.

Niin ja se suurin kysymykseni liittyy mahdolliseen CPE:een lisäantenniin/ulkoiseen antenniin. Siellähän on tökkelit tölkin takana valmiina olemassa. Tästä heräsi idea, josko hankkisinkin ulkoisen antennin tuohon CPEehen koko laitteen vaihdon sijaan.
Kuinka paljon yleensäkin voi olettaa ja odottaa yhteyden parantuvan ulkoisella antennilla, esim tällä tai vastaavalla : Poynting XPOL-2-5G V3 3G/4G/5G MIMO ristipolarisaatio paneeliantenni, 698-3800 MHz, 2 x 8-11 dBi
En niinkään välttämättä tavoittele maksimaalista nopeutta, vaan yhteyden yleistä vakautta sekä sitä että saisin irti sen maksimin mitä saatavilla kyseisellä hetkellä on.
Ja jos siis eri vuorokauden aikoihin, välillä kaistaa on vähemmän mulle jaossa, saisinko moisen avulla aina selkeästi enemmän irti yhteydestä ?
Suuntaavaa antennia (sellaista haravaa) en ulkonäkösyistä voi asentaa. Moinen valkoinen "lätty" voisi helpommin sulautua talon julkisivuun tai katolle.
5G yhteys siis on, ja nykyisellään CPE on ikkunalaudalla, ei ihan suoraan lähintä mastoa kohti. Matkaa mastoon noin 500 metriä. Millä tahansa ulkoisella lisäantennilla saisin melkoisella varmuudella ja "helposti" likimain suoran näköyhteyden mastoon. Parhaimmillaan olen saanut yli 200 Mbps irti, normisti heiluu siellä hiukan alle 100 Mbps tienovilla. Pahimmillaan putosikin sitten parina iltana jo alle 20 Mbps...

Ja kustannusmielessäkin, tollainen siisti(hkö) ulko-antenni, voisi olla toimiva ratkaisu yhteyden yleiseen laadun parantamiseen, jos moisesta vaan on selkeästi hyötyä.
Onko kellään CPEeen omistajalla käytännön kokemuksia/vertailua ilman antennia ja lisäantennin kanssa ?
Jopa suositella antennia ?
 
Liittynyt
22.11.2020
Viestejä
168
Jatkokysymys, ulkoiseen antenniin liittyen.
Vakaa aikomus on nyt moinen hankkia je sitä testata.
Osaako tuo CPE tölkki itse bongata että olen nyt asentanut siihen sen ulkoisen lisäantennin?
Vai pitääkö purkille jossain asetuksissaan käydä kertomassa, että käytäppä nyt tuota ulkoista antennia omiesi sijasta?
Löysin (mielestäni) oivan paikan itse purnukalle, ikkunalaudan ihan vierestä, siitä saan antennipiuhan ulos aika helposti.
Ja antennin aika helposti kiinni puiseen ikkunankarmiin, piuhaakaan ei väliin jää kuin metri tai pari.
Antenni vielä tosin hankkimatta…
 
Liittynyt
11.01.2022
Viestejä
22
Meikän H122-373 toimii loistavasti DNA:n liittymillä (1000- ja 400mb/s kokeiltu). Elisan taas ei. Johtuu kuulemma operaattoreiden tolppien radioista. Telialla (DNA) on Huawein kanssa paremmin toimivat radiot. Viime kuussa Elisan 1000mb/s -liittymällä sai aamupäivisin n. 700mb/s nopeuksia, kun jo iltapäivällä nopeus tippui 400-500 mb/s. Vaihtoon meni liittymä. DNA:lla nopeudet pysyy samana vuorokauden ajasta riippumatta. Näin täällä Itä-Vantaalla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 202
Toimiikos elisalta ostettu boksi myös muilla operaattoreilla?
Onko parempi kuin B818?
4g käyttöön tulisi…
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 202
Teenkö jotain väärin vai onko oikeasti niin että elisan firmwarella ei saa itse valittua taajuusaluetta ja ei ole LTE taajuuslukituksia?
On vain auto molemmissa eikä mitään mihin voi edes klikata, pelkkä teksti vain...
 
Liittynyt
04.07.2017
Viestejä
392
Teenkö jotain väärin vai onko oikeasti niin että elisan firmwarella ei saa itse valittua taajuusaluetta ja ei ole LTE taajuuslukituksia?
On vain auto molemmissa eikä mitään mihin voi edes klikata, pelkkä teksti vain...
Yleensä kun sitä tekstiosaa siinä laatikossa klikkaa niin avaa valikon.
 
Liittynyt
28.04.2017
Viestejä
98
Tuli otettua n. vuoden hyllyllä maannut H122-373 taas käyttöön (DNAn-laite). Liittymänä DNA 5G 400/100.
Uusi firmis tuli heti tarjolle 11.0.2.20 (H329SP2C182), millon lie lanseerattu ?
Hyvin toimii edelleen, 410/90 ensikokeilulla.

Mobiiliverkon haku -valikko näyttää nyt tältä. Oliko siinä edellisessä enemmän valittavaa?

mobiiliverkon haku_1.PNG mobiiliverkon haku_2.PNG
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 484
Viestejä
4 163 909
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom