Huawei 5.5G CPE H165-383

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TJ74
  • Aloitettu Aloitettu
Onko tietoa että saako tähän Elisan myymään CPE H165 ladattua päivityksiä muiden operaattorien liittymillä?
Kysyn koska tuohon vanhaan DNA:lta hankittuun B818 ei koskaan löytynyt päivityksiä ennen kuin laittoi DNA:n kortin sisään. Ikävää jos edessä on taas sama kikkailu.
 
Onko tietoa että saako tähän Elisan myymään CPE H165 ladattua päivityksiä muiden operaattorien liittymillä?
Kysyn koska tuohon vanhaan DNA:lta hankittuun B818 ei koskaan löytynyt päivityksiä ennen kuin laittoi DNA:n kortin sisään. Ikävää jos edessä on taas sama kikkailu.
Eihän sitä tietoa vielä ole, kun ensimmäistäkään päivitystä ei ole vielä laitettu jakeluun.
 
Vaivaako nuo aiemmin mainitut yhteyksien katkeilut vielä kyseistä laitetta? Ominaisuuksien puolesta laite houkuttaisi, mutta jos pitää joka aamu resetoida, jää hyllyyn.

Ja mitä tuo Elisa sertifioitu etähallinta meinaa? Saako tuon pois päältä? En halua, että laitteessani on backdooreja tai että kukaan pääsee sen hallintaan käsiksi.

Ilmeisesti Telian verkossa toimii ihan yhtä lailla?
 
Vaivaako nuo aiemmin mainitut yhteyksien katkeilut vielä kyseistä laitetta? Ominaisuuksien puolesta laite houkuttaisi, mutta jos pitää joka aamu resetoida, jää hyllyyn.
Tässä on useamman kerran todettu, että laite ei ole yhtään päivitystä saanut, joten eivät nämä itsestään korjaannu.

Ja mitä tuo Elisa sertifioitu etähallinta meinaa? Saako tuon pois päältä? En halua, että laitteessani on backdooreja tai että kukaan pääsee sen hallintaan käsiksi.
Käytännössä sitä, että on laitteessa Elisan oma firmware ja vähän karrikoidusti tällä varmistetaan nykytilassa se, että laite saa harvemmin päivityksiä kuin muut firmwaret.

Ilmeisesti Telian verkossa toimii ihan yhtä lailla?
Toimii.
 
Ei tarkoita, ihan myyntitermi koko sertifiointi, jolla haetaan sitä, että ostettaisiin Elisan verkkoon vain Elisan laitteita, vaikka mitään teknistä perustetta ei ole.
Yritin tätä kysyä jo tuolla Elisan chatissa, vaan en saanut suoraa vastausta. Täähän vois olla ihan järkevä ostos. Alkuun mentäis 4G:llä ja joskus tulevaisuudessa sitten kun 5G saapuu tänne susirajalle voi siirtyä siihen.
 
Yritin tätä kysyä jo tuolla Elisan chatissa, vaan en saanut suoraa vastausta. Täähän vois olla ihan järkevä ostos. Alkuun mentäis 4G:llä ja joskus tulevaisuudessa sitten kun 5G saapuu tänne susirajalle voi siirtyä siihen.

Jos nuo viat toivottavasti korjaantuvat tulevaisuudessa on todella hyvä tällä hinnalla. Vähän upporikasta ja rutiköyhää joutuu toki pelaamaan tässä kohtaa.
 
Jotain pinnedia tai FAQ:ta tämä foorumin mobiilipuoli huutaisi, kun samoja asioita käydään läpi toistakymmentä kertaa vuodessa eri threadissa, mutta otetaan nyt tähänkin vielä tiivistys SIM-lukitukseen liittyvistä asioista:

  • Suomalaisten operaattoreiden myymissä laitteissa ei ole minkäänlaisia SIM-lukituksia, eli ne toimivat ihan normaalisti ristiin eri operaattoreiden verkossa. Käsittääkseni joskus lukittuja laitteita Suomessakin on ollut, mutta puhutaan jo 10v+ sitten myydyistä laitteista. Ulkomaisilla operaattoreilla SIM-lukittuja laitteita on edelleen myynnissä. Jopa niin tarkasti, että tarkistetaan laitteen IMEI, ennen kuin sallitaan verkkoon liittyminen.
  • Operaattorit eivät kerro tarkkaa metodia laitteiden OTA-päivityksiin, mutta käytännössä tämä hyvin todennäköisesti pohjautuu TR-069 protokollaan, missä päivitys haetaan palvelimelta tietystä IP-osoitteesta. Varmuudella ei voi sanoa, onko operaattoreilla IP-tasolla jotain suodatuksia, mutta olen ainakin itse saanut ihan normaalisti laitteisiin päivitykset myös toisen operaattorin SIM-kortilla.
    • Ainoa poikkeustapaus voi olla tilanne, jossa laitteessa ei ole käytössä SIM-korttia aktiivisella liittymillä. Tällöin esim. DNA voisi sallia päivitysten hakemisen DNA:n verkosta ilman voimassa olevaa liittymää. En tiedä onko tätä käytössä.
  • Päivitykset ovat operaattoreilla jaossa jostain syystä vain rajatun ajan. Tämä tulee vastaan erityisesti tilanteessa, jossa vanha laite on ollut pitkään poissa verkosta ja uudelleenliittämisen jälkeen ei saa päivityksiä. Syynä on se, että operaattori on poistanut päivityksen jakelusta. Tähän mennessä päivitys on palautettu todella nopeasti jakeluun, kun sitä on käynyt pyytämässä firmwaren mukaisen operaattorin foorumilta. Kukaan ei ole kysellyt, mikä liittymä laitteessa on.
  • Ajatus, että operaattorit tietoisesti blokkaisivat laitteiden päivittymistä toisen operaattorin liittymällä on melko absurdi. Ei ole kenenkään etu, että suomalaisiin tietoverkkoihin päätyisi massoittain tietoturvattomia laiteita tämän johdosta. Jos joku operaattori tästä joskus jäisi kiinni, olisi Traficom hyvin nopeasti puuttumassa tilanteeseen.
 
Olisi kiinnostava kuulla, jos jollain on toiminut kyseinen purkki ongelmitta ilman yhteyden katkeilua.
Kuukauden verran nyt ollut käytössä. Yhteys ei ole katkeillut, ei ole joutunut buuttailemaan sen kummemmin. Purkissa kone kiinni piuhalla. Wlanissa tv, pleikkari, puhelimet etc..
 
Kuukauden verran nyt ollut käytössä. Yhteys ei ole katkeillut, ei ole joutunut buuttailemaan sen kummemmin. Purkissa kone kiinni piuhalla. Wlanissa tv, pleikkari, puhelimet etc..
Kiitos tiedosta.Tätä ajattelinkin, että varmaan osalla kuitenkin toimii normaalisti, kun tuosta löytyy myös paljon positiivisia arvosteluja. Laitoin arvan vetämään.
 
Tuli tartuttua Telian 5G 1000M-liittymätarjoukseen, mutta aiempaan liittymään verrattuna en saanut aikaan huomattavaa muutosta vaikka liittymän teoreettinen nopeus yli tuplaantui. Käytössä on nyt TP-Linkin Deco X50 5G pienen paikkakunnan taajamassa. Peruskäytössä nopeudet ovat aivan riittäviä, mutta peleissä olisi kiva saada pingit laskemaan. Olisikohan tämmöisellä Huawein purkilla mahdollista puristaa liittymästä vähän lisää mehuja irti? Sijoituksen parantamista aion kokeilla, mutta sen suhteen on aika vähän pelivaraa enkä usko tilanteen oleellisesti muuttuvan. Onko joku tehnyt vastaavia laitemuutoksia ja saanut positiivisia muutoksia aikaan?
 
Elisa tuntuu hidastelevan joidenkin custom featureiden ilmoittamisessa valmistajalle, jotta firmis voidaan saattaa valmiiksi. Julkaisun odotus tuntuu jo loputtomalta.
 
Elisa tuntuu hidastelevan joidenkin custom featureiden ilmoittamisessa valmistajalle, jotta firmis voidaan saattaa valmiiksi. Julkaisun odotus tuntuu jo loputtomalta.
H155 sai ensimmäisen päivityksen heti 3v kuluttua julkaisusta, eli ei kai tässä vielä kiire ole?

Screenshot_20251202-092649.png
 
Ketä asia kiinnostaa, niin suositan lähettämään Elisan asiakaspalvelukanavaan riittävän kipakkaa palautetta pikku perustelulla ja kun tätä tapahtuu riittävä määrä niin onhan sillä joku vaikutus oltava.
 
Ketä asia kiinnostaa, niin suositan lähettämään Elisan asiakaspalvelukanavaan riittävän kipakkaa palautetta pikku perustelulla ja kun tätä tapahtuu riittävä määrä niin onhan sillä joku vaikutus oltava.
Ei se perustason asiakaspalvelu näistä ymmärrä tai kykene asiaa edistämään. Ihan sama pätee myös DNA:n ja Telian puolella.
 
Tiketti/tukiprosessi on silti täysin rikki jos foorumiviestin kautta pitää ohittaa tuki suoraan VP:lle että asioita saa eteenpäin.
Harmillisesti taitaa kaikkien operaattoreiden tuki olla viritetty vastaamaan 99,9% keisseihin, missä ongelma on asiakkaan puolella. Sitten 0,1% edistyneempien käyttäjien aidot havainnot ja tärkeät lisätiedot eivät päädy mihinkään, vaan hukkuvat tuohon massaan ja runbookin mukaisesti virtanappia pitäisi rikkoutumiseen asti, ennemmin kuin esim lokeja otettaisiin vastaan.

Se on varma, että ilman toistettavaa vikakuvausta ei Huawein päässä tapahdu mitään.

Onneksi operaattoreiden ulkopuolella asiakaspalvelun tilanne on toinen ja useamman havainnon on saanut välitettyä valmistajalle asti.
 
Ketä asia kiinnostaa, niin suositan lähettämään Elisan asiakaspalvelukanavaan riittävän kipakkaa palautetta pikku perustelulla ja kun tätä tapahtuu riittävä määrä niin onhan sillä joku vaikutus oltava.
Teinpä itsekin jälleen sen virheen, että kävin hakemassa ketjun aiheen mukaisen purkin bf-hinnalla. Joten pääsen valittamaan, eihän "elisa sertifioitu" tms. kuitenkaan saisi tarkoittaa oletuksena "ei päivityksiä" ollenkaan.
Ja tiedossahan asia toki oli, eikä siltaavana kovin isoa riskiä ota, jos ei päivityksiä ole kovin reaaliaikaisesti. Silti ei hyvällä katsele sitä "uusikaa reitittimenne säännöllisesti" jne puhetta kun samaan aikaan omat purkit jätetään täysin hoitamatta vaikka markkinointi on "me hoidamme"

Mutta mikään plug & play tuo purkki ei kyllä taida olla tai sitten en vaan ymmärrä. Ensimmäisenä ja toisena mieleen tulevat asiat on koitettu ja hyvä kun 100-150 megaa saa irti sisään. Ja luurissa samaan aikaan helposti kolminkertaisesti samalla. Siis samalla kortilla.

Edit... Ei mitään tietoa, mitä tapahtui mutta aivan kuin verkon puolella olisi ollut joku rajoittava tekijä jota ei ole enää. Testailu jatkuu huomenna mutta 150Mbps -> 600Mbps (parilla eri luurilla edelleen noin 450Mbps) eli aika odotettu lopputulos. Up surullinen, kiitos Elisa.
 
Viimeksi muokattu:
Harmillisesti taitaa kaikkien operaattoreiden tuki olla viritetty vastaamaan 99,9% keisseihin, missä ongelma on asiakkaan puolella. Sitten 0,1% edistyneempien käyttäjien aidot havainnot ja tärkeät lisätiedot eivät päädy mihinkään, vaan hukkuvat tuohon massaan ja runbookin mukaisesti virtanappia pitäisi rikkoutumiseen asti, ennemmin kuin esim lokeja otettaisiin vastaan.

Se on varma, että ilman toistettavaa vikakuvausta ei Huawein päässä tapahdu mitään.

Onneksi operaattoreiden ulkopuolella asiakaspalvelun tilanne on toinen ja useamman havainnon on saanut välitettyä valmistajalle asti.
Tämähän on kokeiltu eli ohi operaattorin ja palautetta sinne. Parin selityskerran jälkeen toistettu, laitettu eteenpäin, toistettu valmistajalla, saatu kuittaus "kyllä, olet oikeassa"... Ja mitä on tehnyt operaattori? No, luonnollisesti estänyt valmistajan päivitysten asentamisen ja itse jättänyt tarjoamatta sen korjatun.

Ja kyllä se operaattorin kanssa keskustelu melko turhauttavaa on kun esim. kiinteän kanssa tärkeimmät olivat "oletko bootannut ja onko johto varmasti oikeassa paikassa". Jos siellä päässä olisi oikeasti osaava vastassa niin varsin pian pitäisi ymmärtää, koska se asiakas tietää aiheesta ja koska ratakiskosta vääntäminen on tarpeen.

Ei kyllä koske vain topicin purkkia vaan niin montaa muutakin. Ja harvinaisen huono asia moneltakin kannata, ettei niitä ilmaisten testaajien oikeita havaintoja tosiaankaan hyödynnetä. Ei vaikka monessa kohden olisi varsin hyvät mahdollisuudet eli kuten mainitsit, logeja ja muuta olisi niiltä osaavilta saatavilla.
 
No kokeillaan sitten kysymyksellä Vice President tasolle, katsotaan kiinnostaako?
Voit minunkin puolesta laittaa sinne palautetta ;). Minähän tosiaan tein häiriöilmoituksen Elisa Viihteestä tässä taannoin ja valitin samalla H165:stä. Eihän siitä apua ollut tietysti, mutta varmaan jos tarpeeksi tulee häiriöilmoituksia niille tuosta purkista eikä kuittaa vinkkejen auttaneen niin kai se jotain voisi vaikuttaa. Jos chattiin laitat viestiä niin ne pyytää vaan soittamaan OmaGuruun.
 
Itse laitoin tilaukseen, kun olin yhteydessä Elisan vikailmoituksiin kun tukiasemassa oli jotain häikkää. Samalla vikailmoituspuhelussa asiakaspalvelija suositteli päivittämään rakkaan Huawei B818-263:n alennuksessa olleeseen Huawei 5.5G CPE H165. Tänään sain reitittimen vaihdettua, mutta jostain syystä signaali on todella heikko ainoaan tukiasemaan, jossa on Band 3 (1800MHz) käytössä. Tukiasema on todella kaukana (linnuntietä n. 22km, mutta asumme vaaran päällä ja tukiasema näkyy selkeästi hyvällä ilmalla), mutta silti signaali on ollut aina erinomainen. Alla vertailutuloksia molempien signaaleihin:

Huawei B818-263:
1764778648817.png


Huawei 5.5G CPE H165:
1764778654157.png


Käytössä suuntaava MiMo antenni.

Yhdistää samaan tukiasemaan (tarkastettu Cell-ID). Tällä uudella en saa kuin 8mbps irti kun taas vanhalla 183mbps. Onko jotain neuvoja? Onko antennien vahvistus huonompaa uudemmalla vai mistä tämä kiikastaa?
 
Itse laitoin tilaukseen, kun olin yhteydessä Elisan vikailmoituksiin kun tukiasemassa oli jotain häikkää. Samalla vikailmoituspuhelussa asiakaspalvelija suositteli päivittämään rakkaan Huawei B818-263:n alennuksessa olleeseen Huawei 5.5G CPE H165. Tänään sain reitittimen vaihdettua, mutta jostain syystä signaali on todella heikko ainoaan tukiasemaan, jossa on Band 3 (1800MHz) käytössä. Tukiasema on todella kaukana (linnuntietä n. 22km, mutta asumme vaaran päällä ja tukiasema näkyy selkeästi hyvällä ilmalla), mutta silti signaali on ollut aina erinomainen. Alla vertailutuloksia molempien signaaleihin:

Huawei B818-263:
1764778648817.png


Huawei 5.5G CPE H165:
1764778654157.png


Käytössä suuntaava MiMo antenni.

Yhdistää samaan tukiasemaan (tarkastettu Cell-ID). Tällä uudella en saa kuin 8mbps irti kun taas vanhalla 183mbps. Onko jotain neuvoja? Onko antennien vahvistus huonompaa uudemmalla vai mistä tämä kiikastaa?
H165 ulkoinen antenniliitäntä tukee vain n78 taajuutta (3,5GHz), eli B3 menee sisäisillä ja siksi heikot arvot.

B818 tai esim. Cudy P5 ehdottomasti ainoa järkevä laite tuollaisessa käyttöpaikassa.

Esimerkillistä ammattitaitoa asiakaspalvelussa.
 
H165 ulkoinen antenniliitäntä tukee vain n78 taajuutta (3,5GHz), eli B3 menee sisäisillä ja siksi heikot arvot.

B818 tai esim. Cudy P5 ehdottomasti ainoa järkevä laite tuollaisessa käyttöpaikassa.

Esimerkillistä ammattitaitoa asiakaspalvelussa.

Noniin se meni sitten nappiin ihan kerralla. Täytyy laittaa masiina palautukseen. Olisiko tuota järkevää edes jättää talteen, jos sattuu lähimaastoon tulemaan 5G päivitystä?
 
Noniin se meni sitten nappiin ihan kerralla. Täytyy laittaa masiina palautukseen. Olisiko tuota järkevää edes jättää talteen, jos sattuu lähimaastoon tulemaan 5G päivitystä?
Sanoisin että ei, koska suurin hyöty olisi n78 kanssa, mutta sitä on tuskin syrjäisempiin tukiasemiin tulossa ainakaan kovin lähiaikoina.

Jos lisänopeutta kaipaa ja latenssi ei ole kriittinen juttu, Starlinkin toimivuus on ihan selvittämisen arvoinen asia.
 
H165 ulkoinen antenniliitäntä tukee vain n78 taajuutta (3,5GHz), eli B3 menee sisäisillä ja siksi heikot arvot.

B818 tai esim. Cudy P5 ehdottomasti ainoa järkevä laite tuollaisessa käyttöpaikassa.

Esimerkillistä ammattitaitoa asiakaspalvelussa.
Tai sitten se ulkomodeemi mahdollisimman korkealle, niin jää antennin kaapelivaimennukset pois
 

Statistiikka

Viestiketjuista
293 961
Viestejä
5 025 466
Jäsenet
80 621
Uusin jäsen
alako

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom