Huawei 5.5G CPE H165-383

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TJ74
  • Aloitettu Aloitettu
Onko tietoa että saako tähän Elisan myymään CPE H165 ladattua päivityksiä muiden operaattorien liittymillä?
Kysyn koska tuohon vanhaan DNA:lta hankittuun B818 ei koskaan löytynyt päivityksiä ennen kuin laittoi DNA:n kortin sisään. Ikävää jos edessä on taas sama kikkailu.
 
Onko tietoa että saako tähän Elisan myymään CPE H165 ladattua päivityksiä muiden operaattorien liittymillä?
Kysyn koska tuohon vanhaan DNA:lta hankittuun B818 ei koskaan löytynyt päivityksiä ennen kuin laittoi DNA:n kortin sisään. Ikävää jos edessä on taas sama kikkailu.
Eihän sitä tietoa vielä ole, kun ensimmäistäkään päivitystä ei ole vielä laitettu jakeluun.
 
Vaivaako nuo aiemmin mainitut yhteyksien katkeilut vielä kyseistä laitetta? Ominaisuuksien puolesta laite houkuttaisi, mutta jos pitää joka aamu resetoida, jää hyllyyn.

Ja mitä tuo Elisa sertifioitu etähallinta meinaa? Saako tuon pois päältä? En halua, että laitteessani on backdooreja tai että kukaan pääsee sen hallintaan käsiksi.

Ilmeisesti Telian verkossa toimii ihan yhtä lailla?
 
Vaivaako nuo aiemmin mainitut yhteyksien katkeilut vielä kyseistä laitetta? Ominaisuuksien puolesta laite houkuttaisi, mutta jos pitää joka aamu resetoida, jää hyllyyn.
Tässä on useamman kerran todettu, että laite ei ole yhtään päivitystä saanut, joten eivät nämä itsestään korjaannu.

Ja mitä tuo Elisa sertifioitu etähallinta meinaa? Saako tuon pois päältä? En halua, että laitteessani on backdooreja tai että kukaan pääsee sen hallintaan käsiksi.
Käytännössä sitä, että on laitteessa Elisan oma firmware ja vähän karrikoidusti tällä varmistetaan nykytilassa se, että laite saa harvemmin päivityksiä kuin muut firmwaret.

Ilmeisesti Telian verkossa toimii ihan yhtä lailla?
Toimii.
 
Ei tarkoita, ihan myyntitermi koko sertifiointi, jolla haetaan sitä, että ostettaisiin Elisan verkkoon vain Elisan laitteita, vaikka mitään teknistä perustetta ei ole.
Yritin tätä kysyä jo tuolla Elisan chatissa, vaan en saanut suoraa vastausta. Täähän vois olla ihan järkevä ostos. Alkuun mentäis 4G:llä ja joskus tulevaisuudessa sitten kun 5G saapuu tänne susirajalle voi siirtyä siihen.
 
Yritin tätä kysyä jo tuolla Elisan chatissa, vaan en saanut suoraa vastausta. Täähän vois olla ihan järkevä ostos. Alkuun mentäis 4G:llä ja joskus tulevaisuudessa sitten kun 5G saapuu tänne susirajalle voi siirtyä siihen.

Jos nuo viat toivottavasti korjaantuvat tulevaisuudessa on todella hyvä tällä hinnalla. Vähän upporikasta ja rutiköyhää joutuu toki pelaamaan tässä kohtaa.
 
Jotain pinnedia tai FAQ:ta tämä foorumin mobiilipuoli huutaisi, kun samoja asioita käydään läpi toistakymmentä kertaa vuodessa eri threadissa, mutta otetaan nyt tähänkin vielä tiivistys SIM-lukitukseen liittyvistä asioista:

  • Suomalaisten operaattoreiden myymissä laitteissa ei ole minkäänlaisia SIM-lukituksia, eli ne toimivat ihan normaalisti ristiin eri operaattoreiden verkossa. Käsittääkseni joskus lukittuja laitteita Suomessakin on ollut, mutta puhutaan jo 10v+ sitten myydyistä laitteista. Ulkomaisilla operaattoreilla SIM-lukittuja laitteita on edelleen myynnissä. Jopa niin tarkasti, että tarkistetaan laitteen IMEI, ennen kuin sallitaan verkkoon liittyminen.
  • Operaattorit eivät kerro tarkkaa metodia laitteiden OTA-päivityksiin, mutta käytännössä tämä hyvin todennäköisesti pohjautuu TR-069 protokollaan, missä päivitys haetaan palvelimelta tietystä IP-osoitteesta. Varmuudella ei voi sanoa, onko operaattoreilla IP-tasolla jotain suodatuksia, mutta olen ainakin itse saanut ihan normaalisti laitteisiin päivitykset myös toisen operaattorin SIM-kortilla.
    • Ainoa poikkeustapaus voi olla tilanne, jossa laitteessa ei ole käytössä SIM-korttia aktiivisella liittymillä. Tällöin esim. DNA voisi sallia päivitysten hakemisen DNA:n verkosta ilman voimassa olevaa liittymää. En tiedä onko tätä käytössä.
  • Päivitykset ovat operaattoreilla jaossa jostain syystä vain rajatun ajan. Tämä tulee vastaan erityisesti tilanteessa, jossa vanha laite on ollut pitkään poissa verkosta ja uudelleenliittämisen jälkeen ei saa päivityksiä. Syynä on se, että operaattori on poistanut päivityksen jakelusta. Tähän mennessä päivitys on palautettu todella nopeasti jakeluun, kun sitä on käynyt pyytämässä firmwaren mukaisen operaattorin foorumilta. Kukaan ei ole kysellyt, mikä liittymä laitteessa on.
  • Ajatus, että operaattorit tietoisesti blokkaisivat laitteiden päivittymistä toisen operaattorin liittymällä on melko absurdi. Ei ole kenenkään etu, että suomalaisiin tietoverkkoihin päätyisi massoittain tietoturvattomia laiteita tämän johdosta. Jos joku operaattori tästä joskus jäisi kiinni, olisi Traficom hyvin nopeasti puuttumassa tilanteeseen.
 
Olisi kiinnostava kuulla, jos jollain on toiminut kyseinen purkki ongelmitta ilman yhteyden katkeilua.
Kuukauden verran nyt ollut käytössä. Yhteys ei ole katkeillut, ei ole joutunut buuttailemaan sen kummemmin. Purkissa kone kiinni piuhalla. Wlanissa tv, pleikkari, puhelimet etc..
 
Kuukauden verran nyt ollut käytössä. Yhteys ei ole katkeillut, ei ole joutunut buuttailemaan sen kummemmin. Purkissa kone kiinni piuhalla. Wlanissa tv, pleikkari, puhelimet etc..
Kiitos tiedosta.Tätä ajattelinkin, että varmaan osalla kuitenkin toimii normaalisti, kun tuosta löytyy myös paljon positiivisia arvosteluja. Laitoin arvan vetämään.
 
Tuli tartuttua Telian 5G 1000M-liittymätarjoukseen, mutta aiempaan liittymään verrattuna en saanut aikaan huomattavaa muutosta vaikka liittymän teoreettinen nopeus yli tuplaantui. Käytössä on nyt TP-Linkin Deco X50 5G pienen paikkakunnan taajamassa. Peruskäytössä nopeudet ovat aivan riittäviä, mutta peleissä olisi kiva saada pingit laskemaan. Olisikohan tämmöisellä Huawein purkilla mahdollista puristaa liittymästä vähän lisää mehuja irti? Sijoituksen parantamista aion kokeilla, mutta sen suhteen on aika vähän pelivaraa enkä usko tilanteen oleellisesti muuttuvan. Onko joku tehnyt vastaavia laitemuutoksia ja saanut positiivisia muutoksia aikaan?
 
Elisa tuntuu hidastelevan joidenkin custom featureiden ilmoittamisessa valmistajalle, jotta firmis voidaan saattaa valmiiksi. Julkaisun odotus tuntuu jo loputtomalta.
 
Elisa tuntuu hidastelevan joidenkin custom featureiden ilmoittamisessa valmistajalle, jotta firmis voidaan saattaa valmiiksi. Julkaisun odotus tuntuu jo loputtomalta.
Elisan H165 asiakkaiden kannattaisi jo ääntä korottaa, että nyt vauhtia asioihin.
 
Elisa tuntuu hidastelevan joidenkin custom featureiden ilmoittamisessa valmistajalle, jotta firmis voidaan saattaa valmiiksi. Julkaisun odotus tuntuu jo loputtomalta.
H155 sai ensimmäisen päivityksen heti 3v kuluttua julkaisusta, eli ei kai tässä vielä kiire ole?

Screenshot_20251202-092649.png
 
Ketä asia kiinnostaa, niin suositan lähettämään Elisan asiakaspalvelukanavaan riittävän kipakkaa palautetta pikku perustelulla ja kun tätä tapahtuu riittävä määrä niin onhan sillä joku vaikutus oltava.
 
Ketä asia kiinnostaa, niin suositan lähettämään Elisan asiakaspalvelukanavaan riittävän kipakkaa palautetta pikku perustelulla ja kun tätä tapahtuu riittävä määrä niin onhan sillä joku vaikutus oltava.
Ei se perustason asiakaspalvelu näistä ymmärrä tai kykene asiaa edistämään. Ihan sama pätee myös DNA:n ja Telian puolella.
 
Tiketti/tukiprosessi on silti täysin rikki jos foorumiviestin kautta pitää ohittaa tuki suoraan VP:lle että asioita saa eteenpäin.
Harmillisesti taitaa kaikkien operaattoreiden tuki olla viritetty vastaamaan 99,9% keisseihin, missä ongelma on asiakkaan puolella. Sitten 0,1% edistyneempien käyttäjien aidot havainnot ja tärkeät lisätiedot eivät päädy mihinkään, vaan hukkuvat tuohon massaan ja runbookin mukaisesti virtanappia pitäisi rikkoutumiseen asti, ennemmin kuin esim lokeja otettaisiin vastaan.

Se on varma, että ilman toistettavaa vikakuvausta ei Huawein päässä tapahdu mitään.

Onneksi operaattoreiden ulkopuolella asiakaspalvelun tilanne on toinen ja useamman havainnon on saanut välitettyä valmistajalle asti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
293 811
Viestejä
5 023 415
Jäsenet
80 583
Uusin jäsen
tausta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom