Huanan X79-emolevy Xeoneille ja ECC-muistille (LGA 2011)

Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Myöskin jos pelit ovat pääpaino niin tuo X3470 on sen verran nopea kellotettuna, että ei kellotettavissa X79 Xeoneissa ei ole mitään järkeä.

Ryzeneista taas järkevin mennä vähintään Zen+ malleihin kun pelkät Zenit kuten R5 1600 ei ole peleissä mikään mahtava. Eikä ole juuri yhtään X3470:stä nopeampi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 883
Serverikoneena toiminut ainakin oikein hyvin. Ollut nyt muutaman kuukauden 24/7 päällä.
Siinä käytössä minullakin! :)

Paitsi yhdestä olisi tarkoitus tehdä Hackintosh, mutta se projekti ei ole edennyt. Täytyy tehdä, ennenkuin Intel-tuki loppuu kokonaan Applella.

Hinta on vielä vähän korkea, että näitä voisi myydä tutuille/sukulaisille Minecraft-servereiksi..
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
961
Nostellaampa vanhaa ketjua niin ei tarvitse tehdä uutta. Mietinnässä on ollut nykyisen raudan päivittäminen ja mielessä ollut uusi Ryzen tai sitten vanha 8-ydin Xeon ja kiinaemo. Youtuben ja foorumeilta luetun perusteella ihan toimivaa rautaa nuo on mutta kaikkea pientä yllätystä voi olla luvassa ? Uskaltaako siis laittaa käyttökoneen näistä vai onko turvallisempi pitää vain harrastus pohjalla ? Prossuksi oli ajatuksena laittaa E5-2689 tai E5-2650 V2. Tämän hetken käyttiksenä on X3470 (Asuksen emolla), joka sinänsä riittää käyttööni mutta tekisi mieli kokeilla parempaa.
Omassa käyttökoneessa on X99 kiinaemo ja E5-2640v3. Pitäisi jaksaa vielä laittaa modi bios jotta saa full turbon mutta ei ole ollut aikaa edes käynnistää koko höskää. Ainoa itseäni ärsyttävä asia on tuuletin paikkojen kiinteä 12V ilman mahdollisuutta säätää. Prosessorin PWM -ohjaus toimii kyllä hyvin.

En ostaisi kyseistä kokoonpanoa pelkästään pelaamiseen koska uutta, samat FPS tarjoavaa rautaa saa samaan hintaan.
 
Liittynyt
26.12.2016
Viestejä
641
Omassa käyttökoneessa on X99 kiinaemo ja E5-2640v3. Pitäisi jaksaa vielä laittaa modi bios jotta saa full turbon mutta ei ole ollut aikaa edes käynnistää koko höskää. Ainoa itseäni ärsyttävä asia on tuuletin paikkojen kiinteä 12V ilman mahdollisuutta säätää. Prosessorin PWM -ohjaus toimii kyllä hyvin.

En ostaisi kyseistä kokoonpanoa pelkästään pelaamiseen koska uutta, samat FPS tarjoavaa rautaa saa samaan hintaan.
Olisin voinut tarkentaa, että pelaaminen on toissijaista. Pääasiallinen käyttö on erilaiset musiikkisovellukset, kuten Cubase ja virtuaali-instrumenttien pyörittäminen. En kyllä tiedä kuinka säikeistyviä nuo sovellukset on. Toki koneella myös pelataan, mutta näytönohjain on AMD:n R9 290, joka lienee nykymittapuulla antiikkinen. Toki tällä setillä esim. Far Cry 5 on pyörinyt oikein pelattavasti hyvillä kuvanlaatuasetuksilla.

Hieman se alkaa Ryzenin puoleen kaatua, kun hinnat menee noin samoihin. Mutta on noissa Xeoneissa vaan oma viehätyksensä :)
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
294
Ryzenit ovat kyllä niin nopeita, että itse suuntaisin katseeni niihin jos ECC ei ole pakollinen. Itselle ainakin ECC oli lähes ainoa syy kohdata katse xeoneihin.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 344
Multa voisit saada E5-2689 + 'X79' Huananzhi V2.49 (kahdella m.2 slotilla.) On noita koneita alkaa liikaa niin joutas. Esbo.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 883
Nyt alkaa tulla jo 2011-3 kannalle vastaavia.

Joo ja kävin editoimassa X99 pois aloitusviestistä. Nyt täytyy sanoa, ettei ole rahaa harrastaa ihan noin paljon ja X79-koneitakin on nurkissa käyttämättömänä.
Lisäksi noihin menee suurimmaksi osaksi DDR4, joka on hinnoissaan ja ei saa käytettynä halvalla, niinkuin DDR3 ECC REG.
Ja vielä pikanttina yksityiskohtana myös tuolta videolta: voi kerroinlukituksia osittain purkaa ja saada turbottamaan korkeammalle laittamalla custom biosin. Nämä siis E5-2620v3:lle.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Itseä kiinnostaa eniten että mitähän piirisarjoja ne kaivelee jämäpussista (tai uudelleenkäyttävät vanhoista emoista) noihin, vissiin kaikki H81:stä Z97:aan asti on mahdollisia.
Jostain luin juttua että romutettavaksi tulevista lankuista ne noita nykyään repivät irti.
Pari vuotta sitten vielä käyttivät mitä oudoimpia ratkaisuja jonka takia X79 emoilla oli LGA1155 kannan piirisarjoja ja sen takia muistit rajoittu dual channelille.
Mutta ei noissa X99 kiina emoissa ole mitään järkeä kun ne prossut jotka oikeasti olsivat hyviä ovat aivan liian arvokkaita.

Sitten taas X79 puolella kiina emolle itse tökkäisin kiinni i7-3820:n tai sen Xeon veljen eli E5-1620:n. Koska noista varsinkin pelikäytöstä saa todella halvan ja tehokkaan setin aikaiseksi. Kun peleissä vieläkin tärkeintä tuppaa olemaan saada kellot korkealle joka tulee ongelmaksi noilla lukituilla Xeoneilla.
Sitten taas nuo ei lukitut 6-ydin mallit ovat noille kiina emoille liikaa, joten noista prossuista ei saa kaikkea ulos. Tai jos tarkkoja ollaan i7-3930K/E5-1650:sta ne eivät jaksa edes vakiona.

Mutta jos jostain sattuu jonkun oikeasti hyvän X79 emon löytämään, niin ei niihin kannata hommata oikeastaan kuin i7-4930K tai sen Xeon veli E5-1650 v2:n. 8-ydin mallit ovat ylihintaisia ja taas 3930K/E5-1650 kellotettuna sinne 4.5GHz:n on kiuvas.
Mutta tuo 4930K/E5-1650 v2 sitten on kanssa oikeasti hyvä vieläkin. Varsinkin peli käytössä Zen+ prossut kuten R5 2600 ei meinaa sen kyydissä pysyä (siis kun kummatkin on kellotettu).

Eli ainoa hyvät vaihtoehdot ovat kiina emoille i7-3830/i7-4820K/E5-1620 ja kunnon emoille i7-4930K/E5-1650 v2.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Mutta noissahan on muistiohjain prossussa joten eihän sillä piirisarjalla pitäisi olla merkitystä? Säästösyistä noissa on ollut dual channel koska ei ole vedetty vaan prossuun vetoja kaikille kanaville, näin hatusta heitettynä.
Onhan se joo prossulla, mutta quad channeliin tarvitaan kuitenkin se "oikea" piirisarja (ainakin virallisesti) minkä niminen nyt olikaan.
Itselläni tuommoinen sekasikiö (käytti jotain H-sarjan piirisarjaa) oli yhdessä vaiheessa ja vaikka neljä mustipaikkaa löytyi niin dualilla se meni vaan. Mutta eihän sitä "ongelmaa" enää näissä uudemmissa ole, kunhan vaan ostaa mallin missä on neljä muisti slottia.

Enpä ole muuten vieläkään kerännyt tarpeeksi motivaatiota että jaksais jatkaa pinnejen oikomista tästä lankusta :)

_MG_0922.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 883
Katselin nyt sitten noita emolevyjä Aliexpressissä kun ei ollut parempaakaan tekemistä ja kävin tarkistamassa omat varastot. Löysin E5-2630v2:n ja muistia nyt on aina.


Eikun tilaten. 5-vaiheinen virransyöttö, mutta prosessori on 80W ja nyt mietityttää, että onko 170mm x 190mm oikeasti ja pitäisikö tehdä asialle jotain..

No, riskillä mennään ja palstalle myyntiin settinä, jos ei ole sopivankokoinen. Pääsee samalla vanhoista rojuista eroon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 883
Äkkiseltään katottuna luulis menevän mITX koteloon jos on 3 laajennuskorttipaikkaa tai sit vetää 1-slotin näyttiksellä perus mITX purkkiin.
Joo, nyt ymmärrän. Tuo on siis yhden PCI-express slotin verran ylipitkä. Jos on.

No, elämässä pitää olla jännitystä.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
747
Oh pitäisköhän jo avata oma xeon-paketti.
Edit: Avattu. Ja snowmankin tuli useamman kuukauden jälkeen. Eli koppa, virtalähde.. omg.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
961
Katselin nyt sitten noita emolevyjä Aliexpressissä kun ei ollut parempaakaan tekemistä ja kävin tarkistamassa omat varastot. Löysin E5-2630v2:n ja muistia nyt on aina.


Eikun tilaten. 5-vaiheinen virransyöttö, mutta prosessori on 80W ja nyt mietityttää, että onko 170mm x 190mm oikeasti ja pitäisikö tehdä asialle jotain..

No, riskillä mennään ja palstalle myyntiin settinä, jos ei ole sopivankokoinen. Pääsee samalla vanhoista rojuista eroon.
No hitto! Kauan olen himoinnut DIY-ITX-buildista joten tämän pitää laittaa tilaukseen. Sopivasti löytyy 2x8Gb DDR3 EEC muistit hyllystä
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
294
Uskaltaisikohan tollaiseen mATX Huananzhiin laittaa e5-1650v2 prossun kiinni? Mietin virransyötön kestävyyttä. Nälkä kasvoi syödessä ja tarvitsisin korkeampia kellotaajuuksia kuin 2650LV2 antaa. :lol:
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
961
Uskaltaisikohan tollaiseen mATX Huananzhiin laittaa e5-1650v2 prossun kiinni? Mietin virransyötön kestävyyttä. Nälkä kasvoi syödessä ja tarvitsisin korkeampia kellotaajuuksia kuin 2650LV2 antaa. :lol:
Mikä malli tarkalleen? Jos löytyisi saman mallin revikka valmiiksi YouTubesta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 883
Mikäs siinä, jos halvalla saa. Todennäköisesti emolevy itse rajoittaa sitten boosteja.

Itse en hirveästi pistäisi enää rahaa, niin joku 20-30€ olisi semmoinen summa ja ostaisin
E5-2630v2 6c/12t
E5-2637v2 4c/8t 130W TDP
E5-1650 6c/12t 130W TDP ja varmasti kuumenee :)

Noi on kaikki hintahaarukassa, E5-1650 on vaan vanhempi versio, kun en maksaisi yli 2x hintaa uudesta mallista. Tässä vaiheessa itse olen hinta edellä, kun AMD:lta saa parempaa suorituskykyä pelikäytössä vain pienellä lisärahalla. Serveriinkin , jos 2700(X) kelpaa. Rajattomalla budjetilla ostaisin E5-2650v2:ia (ilman L:ää), kun ne on semmoinen sweet spot suorituskyvyn ja virrankulutuksen kanssa.

--

Itse kyllä suuntaan kohti AMD:ta, mutta serveri pyörii vielä pitkään nurkissa näillä. 64GB muistia (4x16GB 1066MHz) maksaisi nyt täällä 50€ posteineen, niin tällä saa sen serverin koottua :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.12.2020
Viestejä
21
Vanha ketju mutta liittyy aiheeseen niin jatkan tänne.

Eli olen rakentamassa kotipalvelin Fractal Design R5 koppaan. Rautapuolesta olen tipahtanut kärryltä kun viimeksi pyörittelin palvelinta yli 10-vuotta sitten. Olen tilannut viime vuosina kaikenlaista elektroniikka komponenttia Aliexpressiltä ja ajattelin, että löytyisikö sieltä sopivaa rautaa edullisesti palvelimeen. Päädyin tähän ketjuun kun etsiskelin asiaan liittyviä juttuja.

Katselin tuolta Alilta Huananzhi X99 + E5-2678v3 + muisti bundlea mutta näytti olevan NON-ECC muisteilla. Haluaisin ECC-muisteilla. Palvelin tulee Linux-alustalle ja pääasiallinen tarkoitus NAS ja kodin mediapalvelin.

Kertokaas kommentteja onko tuo X99 + 2678v3 vai sopisko tuohon paremmin joku muu?
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
961
Vanha ketju mutta liittyy aiheeseen niin jatkan tänne.

Eli olen rakentamassa kotipalvelin Fractal Design R5 koppaan. Rautapuolesta olen tipahtanut kärryltä kun viimeksi pyörittelin palvelinta yli 10-vuotta sitten. Olen tilannut viime vuosina kaikenlaista elektroniikka komponenttia Aliexpressiltä ja ajattelin, että löytyisikö sieltä sopivaa rautaa edullisesti palvelimeen. Päädyin tähän ketjuun kun etsiskelin asiaan liittyviä juttuja.

Katselin tuolta Alilta Huananzhi X99 + E5-2678v3 + muisti bundlea mutta näytti olevan NON-ECC muisteilla. Haluaisin ECC-muisteilla. Palvelin tulee Linux-alustalle ja pääasiallinen tarkoitus NAS ja kodin mediapalvelin.

Kertokaas kommentteja onko tuo X99 + 2678v3 vai sopisko tuohon paremmin joku muu?
No varmasti ainakin vääntöä riittää. Kannattaa laittaa seurantaan Miyconst-kanava
Testailee näitä aliexpressin emoja aika paljon ja muutama malli on saanut pyyhkeitä.

Pikkuveli teki meille Plex-/valokuvaserverin juuri hetki sitten ja hienosti on riittänyt tehot jopa Core i5-6500 prossussa joten tuo E5-2678v3 ja sen 24 säiettä on enemmän kuin tarpeeksi :D
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Vanha ketju mutta liittyy aiheeseen niin jatkan tänne.

Eli olen rakentamassa kotipalvelin Fractal Design R5 koppaan. Rautapuolesta olen tipahtanut kärryltä kun viimeksi pyörittelin palvelinta yli 10-vuotta sitten. Olen tilannut viime vuosina kaikenlaista elektroniikka komponenttia Aliexpressiltä ja ajattelin, että löytyisikö sieltä sopivaa rautaa edullisesti palvelimeen. Päädyin tähän ketjuun kun etsiskelin asiaan liittyviä juttuja.

Katselin tuolta Alilta Huananzhi X99 + E5-2678v3 + muisti bundlea mutta näytti olevan NON-ECC muisteilla. Haluaisin ECC-muisteilla. Palvelin tulee Linux-alustalle ja pääasiallinen tarkoitus NAS ja kodin mediapalvelin.

Kertokaas kommentteja onko tuo X99 + 2678v3 vai sopisko tuohon paremmin joku muu?
No varmasti ainakin vääntöä riittää. Kannattaa laittaa seurantaan Miyconst-kanava
Testailee näitä aliexpressin emoja aika paljon ja muutama malli on saanut pyyhkeitä.

Pikkuveli teki meille Plex-/valokuvaserverin juuri hetki sitten ja hienosti on riittänyt tehot jopa Core i5-6500 prossussa joten tuo E5-2678v3 ja sen 24 säiettä on enemmän kuin tarpeeksi :D
Itse hylkäsin Intelin romut serveri käytössä täysin tässä silloin kun Meltdown ym. fixit tulivat. Kun silloin minulla oli Skylake eli LGA1151 4c/4t Xeon setti ja noiden päivitystten jälkeen tiedoston jakonopeudet romahtivat aivan järkyttävän hitaiksi. Sittemmin olenkin mennyt AMD:n raudalla ja nyt on koneessa FX-8320:n mikä sopii oikein hyvin serveri käyttöön kun ei paljoa ime virtaa ja tarjoaa enemmän kuin tarpeeksi poweria tuohon hommaan (Pyörittää Windows Server 2019:sta joka toimii Plex serverinä, palomuurina, reitittimenä sekä NASina)
Eli välttäisin Inteliä näin omasta kokemuksestani.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 883
Vanha ketju mutta liittyy aiheeseen niin jatkan tänne.

Eli olen rakentamassa kotipalvelin Fractal Design R5 koppaan. Rautapuolesta olen tipahtanut kärryltä kun viimeksi pyörittelin palvelinta yli 10-vuotta sitten. Olen tilannut viime vuosina kaikenlaista elektroniikka komponenttia Aliexpressiltä ja ajattelin, että löytyisikö sieltä sopivaa rautaa edullisesti palvelimeen. Päädyin tähän ketjuun kun etsiskelin asiaan liittyviä juttuja.

Katselin tuolta Alilta Huananzhi X99 + E5-2678v3 + muisti bundlea mutta näytti olevan NON-ECC muisteilla. Haluaisin ECC-muisteilla. Palvelin tulee Linux-alustalle ja pääasiallinen tarkoitus NAS ja kodin mediapalvelin.

Kertokaas kommentteja onko tuo X99 + 2678v3 vai sopisko tuohon paremmin joku muu?
Ota joku 2650v2 + X79 + ECC. Ei pitäisi maksaa maltaita.
v3 on pääosin DDR4, jossa ei ole niin paljoa halpoja ECC-muisteja markkinoilla.

En tietääkseni tunne Jarkkoa, mutta häneltä saa muisteja:
(myös prosessorin, mutta se on jo aika kovan hintainen, niin ostaisin sen 2650v2:n)
Kuten ylhäältä näkyy, maksoin omistani enemmän.

--

Nurkassa on ollut 6kk vähävirtainen 6-ydin , sitä ennen oli juurikin tuo 2650v2. Ubuntu Server ja normaali Ubuntu meni sisään ilman mitään ongelmia ja tunnisti järjestelmän. IOMMU grouppeja joutui säätämään, mutta nekin sain toimimaan. Sitten oli tarkoitus tehdä Hackintosh, mutta olen sitä olen "tehnyt" jo 2 vuotta, ja ei vaan löydy aikaa.. Mieluummin kirjaimellisesti revin tapettia seinästä.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1 997
Vanha ketju mutta liittyy aiheeseen niin jatkan tänne.

Eli olen rakentamassa kotipalvelin Fractal Design R5 koppaan. Rautapuolesta olen tipahtanut kärryltä kun viimeksi pyörittelin palvelinta yli 10-vuotta sitten. Olen tilannut viime vuosina kaikenlaista elektroniikka komponenttia Aliexpressiltä ja ajattelin, että löytyisikö sieltä sopivaa rautaa edullisesti palvelimeen. Päädyin tähän ketjuun kun etsiskelin asiaan liittyviä juttuja.

Katselin tuolta Alilta Huananzhi X99 + E5-2678v3 + muisti bundlea mutta näytti olevan NON-ECC muisteilla. Haluaisin ECC-muisteilla. Palvelin tulee Linux-alustalle ja pääasiallinen tarkoitus NAS ja kodin mediapalvelin.

Kertokaas kommentteja onko tuo X99 + 2678v3 vai sopisko tuohon paremmin joku muu?
Oma kotipalvelin/nas on pyöri ilman ecctä ~8 vuotta ja uusi rauta kohta 2v. En ole koskaan huomannut että olisi ollut tarvetta ecclle...
Ehkä on ollut vain tuuria
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
786
Vanha ketju mutta liittyy aiheeseen niin jatkan tänne.

Eli olen rakentamassa kotipalvelin Fractal Design R5 koppaan. Rautapuolesta olen tipahtanut kärryltä kun viimeksi pyörittelin palvelinta yli 10-vuotta sitten. Olen tilannut viime vuosina kaikenlaista elektroniikka komponenttia Aliexpressiltä ja ajattelin, että löytyisikö sieltä sopivaa rautaa edullisesti palvelimeen. Päädyin tähän ketjuun kun etsiskelin asiaan liittyviä juttuja.

Katselin tuolta Alilta Huananzhi X99 + E5-2678v3 + muisti bundlea mutta näytti olevan NON-ECC muisteilla. Haluaisin ECC-muisteilla. Palvelin tulee Linux-alustalle ja pääasiallinen tarkoitus NAS ja kodin mediapalvelin.

Kertokaas kommentteja onko tuo X99 + 2678v3 vai sopisko tuohon paremmin joku muu?
Osta multa valmis HP Z440, olis riittävästi sitä ECC muistia. Mä olen rakentamassa uutta, puuttuu enää CPU
 

Rikama

Asiaton titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
397
Vieläkö @hsalonen on järkeä hankkia näitä, jos ideana on kasata budjettipalvelin? 150e taitaisi maksaa X79 emo + prossu + muistit, tuohon hintaan taitaa saada kuitenkin täältäkin saman setin tehokkaamman rytsölän kanssa. Onko ECC-muisteista mitään hyötyä, kun puhutaan palvelimesta joka pyörittelisi lähinnä pelipalvelimia.

Toki tuo X99-puolikaan ei ole poissuljettu, mutta alkaako nämäkin olla vanhaa rautaa vai onko jippona halpuus?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 883
Vieläkö @hsalonen on järkeä hankkia näitä, jos ideana on kasata budjettipalvelin? 150e taitaisi maksaa X79 emo + prossu + muistit, tuohon hintaan taitaa saada kuitenkin täältäkin saman setin tehokkaamman rytsölän kanssa. Onko ECC-muisteista mitään hyötyä, kun puhutaan palvelimesta joka pyörittelisi lähinnä pelipalvelimia.

Toki tuo X99-puolikaan ei ole poissuljettu, mutta alkaako nämäkin olla vanhaa rautaa vai onko jippona halpuus?
ECC-muisteista on kaikkeen hyötyä :) Lisäksi niitä sai tässä kuussa taas 10€/8GB DDR3 ECC ihan täältä foorumilta.
Ja myös 4c/4t prosessoreja sai kympillä kpl tai kahdellakympillä kaksi.

--

Parasta pelaamiseen ja hyötykäyttöön olisi vaikka Xeon E5-2650v2, mutta itsellä on ollut semmoinen ja parempikin palvelinkäytössä 2019-2020, ja nyt jos keskimääräinen kuorma on 2-4%, niin eipä siitä suurta hyötyä ollut. Muistia sen sijaan saan kulumaan vaikka kuinka paljon, edes yrittämättä. Ei tarvitse kuin vähän virtualisointia tai kontteja ja muistia menee..

Kaikista huonoin puoli näissä on nykyään virrankulutus. Voit toki ostaa vähemmän ytimiä tai Xeon L:n, mutta energiatehokkuudessa Ryzen menee ohi. Intel ei mene niin pahasti, jos on niitä kuluttajamalleja, joissa on korkeat kellot. Tietenkin tekniikka on kehittynyt ja kaikkea, mutta 6-ydintä ja korkeat kellot, niin Intel vie sen verran, että voi sillä halvimmalla H410-emolevyllä throttlata.

Paras puoli on hinta ja kyllä emo+prossu+muistit pitäisi lähteä satasella.. Jos ei, niin tingi vähän tasosta. Ihan hyvin tuommoinen kotipalvelin toimii vaikka neliytimellä (omahan on 6c/12t tällä hetkellä). Kirjaimellisesti vähän kevensin omia varastoja viime viikolla ja myin tuohon hintaan setin. Tietenkin maksoi minulle enemmän, mutta E5-2620v2 maksaa alle kympin Aliexpressistä ja itse ostelin niitä parilla kympillä joskus 2018. Kunhan on parempi Xeon v2, niin prosessorit on hyviä. Lisäksi noille voi ostaa kevyemmän emolevyn, eikä sellaista satasen emolevyä, kun virransyöttö voi olla kevyempi.

Palvelimessa on nyt tuo sisällä:

Viime kuussa myin vikan 10c/20t-prosessorin (vai oliko se tässä kuussa) ja paras prosessorini on nyt E5-2650v2.

--

X99 on vähän huono, kun siihen ei saa halpoja muisteja ja tinkimällä reilusti emolevystä on täysin mahdollista saada i3-10100F ja H410-emolevy alta 150€, ja ne on ainakin single thread -nopeudessa kuitenkin edellä. Samat DDR4:t menee molempiin.
Niitä erikoismalleja prosessoreista on, joissa on DDR3-muistikontrolleri, mutta sitten pitää ostaa satasen emolevy.

--

Paras diili näistä on edelleen semmoinen satasen setti, joka tässä tapauksessa olisi joku 6c/12t (E5-2620v2, E5-2630v2, E5-2630Lv2), viidenkympin emolevy ja jostain täältä palstalta muistit (2kpl). Tietenkin quad channel olisi parempi ja kaikkea, mutta ei siinä niin paljoa menetä, jos ottaa vain kaksi. Hinta edellä kannattaa mennä tässä. Lisäksi ostaisin mATX/mDTX-koossa, niin saa pienikokoisen palvelimen.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Kuten @hsalonen sanoikin että näissä virrankulutus jopa L-sarjan matavirta versioissa on aika korkeat verrattuna Ryzeneihin. Sekä palvelin puolen suorituskykyyn tuli iso osuma Intel meltdown ym. tietoturva korjausten myötä.
Sen takia itse siirtin kotipalvelimessani pois Inteleistä, vaikka alla oli Skylake Xeonia. Kun suorituskyky romahti aivan luokattoman surkeaksi.
Budjetti pelikoneeseen taas nämä ovat tavallaan ihan OK, jos ei halua metsästää käytettyjen markkinoilta jotain parempaa (kuten mikä vaan kellottuva Core i7). Sekä nuo tietoturva korjaukset eivät pelisuorituskykyyn vaikuttaneet pätkän vertaa.

Itse vasta päivitin palvelintani niin vähänvirtaiseksi kuin mahdollista mutta kuitenkin samalla tarjoaisi tarpeeksi poweria. Ja mitä noita tuossa testailin niin voittajaksi selvisi Athlon 200GE. Joka 2c/4t Zen ytimellä sekä Vega 3:n kanssa suoriutuu Plex Media Server video koodauksista, NAS, reititin sekä palomuuri hommista oikein hienosti.
Virrankulutuskin vain about 20W IDLEssä, täysillä CPU kuormilla 45W sekä täysillä CPU/GPU kuormilla about 60W.

Sitten vielä kun emolla kaksi NVMe slottia niin toisessa 250Gigan NVMe SSD käyttöjärjestelmää varten sekä toinen samanlainen RAID pakalle cacheksi.
 

Yeenoghu

Neighbour of the beast
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 263
Löytyykö noista Kiinan paikoista 2011 v3 (eli X99 tai vastaavaa) ITX-emolevyä? Olisi i7-5960x, joka olisi kiva saada olkkarin ITX-koteloon kiinni.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Löytyykö noista Kiinan paikoista 2011 v3 (eli X99 tai vastaavaa) ITX-emolevyä? Olisi i7-5960x, joka olisi kiva saada olkkarin ITX-koteloon kiinni.
Toki löytyy, mutta vain dual channel muisteilla (kun vaan kaksi muisti slottia). Sekä virransyöttö näyttää siltä että kestää nipin napin matalilla kelloilla olevia Xeoneita.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1 997
Satuin saamaan pari perus E5-2643 ja 16G kampoja, olisikohan tämä raadin mielestä soveltuva ?
Pari muisti- ja korttipaikkaa riittävät kyllä tässä tapauksessa.
Itx- koko olisi mieluisampi mutta ei ainakaan heti osunut silmään (todennäköisesti en vaan osaa hakea).
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
961
Satuin saamaan pari perus E5-2643 ja 16G kampoja, olisikohan tämä raadin mielestä soveltuva ?
Pari muisti- ja korttipaikkaa riittävät kyllä tässä tapauksessa.
Itx- koko olisi mieluisampi mutta ei ainakaan heti osunut silmään (todennäköisesti en vaan osaa hakea).
Tämä olisi DTX kokoinen. ITX kokoista X79 emoa ei ole käsittääkseni olemassa.

US $57.12 22%OFF | MACHINIST X79 desktop motherboard LGA 2011 support Intel xeon processor DDR3 ECC REG RAM mini-itx mainboard X79 V2.73
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1 997
Tämä olisi DTX kokoinen. ITX kokoista X79 emoa ei ole käsittääkseni olemassa.

US $57.12 22%OFF | MACHINIST X79 desktop motherboard LGA 2011 support Intel xeon processor DDR3 ECC REG RAM mini-itx mainboard X79 V2.73
Joo, eihän se tosiaan ole itx vaikka tekstissäkin niin sanotaan. Pienempi kuitenkin kuin atx/matx.
Vielä kun jollakulla olisi käytännön kokemusta, kommenteista löysin vain kuuman vrm:n mikä ei kyllä ihmetytä.
Tietysti tuo huanan green olisi varmaan turvallisempi vaihtoehto
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 883
Joo, eihän se tosiaan ole itx vaikka tekstissäkin niin sanotaan. Pienempi kuitenkin kuin atx/matx.
Vielä kun jollakulla olisi käytännön kokemusta, kommenteista löysin vain kuuman vrm:n mikä ei kyllä ihmetytä.
Tietysti tuo huanan green olisi varmaan turvallisempi vaihtoehto
No linkitetyssä Huananissa on 7-vaiheinen virransyöttö ja toisessa 5-vaiheinen. Ja nuo Sandy Bridge E:t käy vähän kuumana, paljon kuumempana kuin Ivyt (V2:t).

Itse ostaisin tuon Huananin, mutta tuo toinenkin toimii, jos vähän alikellotat prosessoria ja säädät virranhallinnan kanssa. Ainakin omissa emolevyissä on voinut säätää TDP:n ja kellojen kanssa myös alaspäin.

Nyt tulee uudet tullisäädökset heinäkuussa voimaan ja siitä tulee oman veikkauksen mukaan täysi kaaos. Kannattaa tilata nyt, että saa ennen sitä.

--

Mitään tietoa ja tutkimusta en tehnyt tästä kaupasta, mutta olen töissä ja ruokatauolla ja tuosta olen itse maksanut yli 20€ aikoinaan:

Eli ei tarvii jumittaa 130W TDP:n kanssa, kun 80W:n saa alle kympillä ja se toimii noissa muissakin. Lisäksi @Zetteri on testannut juuri tämän prosessorin ja siitä on kokemusta. Nyt vaan noiden hinta tulee koko ajan alaspäin, niin vähän veikkaan, ettei pärjää nykyisillä peleillä enää. @Zetteri tietänee paremmin.

--

Itsellä on Linux-palvelimessa 6-ydin Xeon v2 ja se on toiminut vailla mitään kaatumisia ja hidastumisia jo vuoden. Sitä ennen oli tehokkaampi samanlainen Xeon, mutta en vaan
tarvinnut niitä tehoja, niin myin pois.

--

Jos menee mainaukseen, niin kannattaa vaan etsiä ATX-emo, jossa on paljon PCI Express-liittimiä.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1 997
No linkitetyssä Huananissa on 7-vaiheinen virransyöttö ja toisessa 5-vaiheinen. Ja nuo Sandy Bridge E:t käy vähän kuumana, paljon kuumempana kuin Ivyt (V2:t).

Itse ostaisin tuon Huananin, mutta tuo toinenkin toimii, jos vähän alikellotat prosessoria ja säädät virranhallinnan kanssa. Ainakin omissa emolevyissä on voinut säätää TDP:n ja kellojen kanssa myös alaspäin.

Nyt tulee uudet tullisäädökset heinäkuussa voimaan ja siitä tulee oman veikkauksen mukaan täysi kaaos. Kannattaa tilata nyt, että saa ennen sitä.

--

Mitään tietoa ja tutkimusta en tehnyt tästä kaupasta, mutta olen töissä ja ruokatauolla ja tuosta olen itse maksanut yli 20€ aikoinaan:

Eli ei tarvii jumittaa 130W TDP:n kanssa, kun 80W:n saa alle kympillä ja se toimii noissa muissakin. Lisäksi @Zetteri on testannut juuri tämän prosessorin ja siitä on kokemusta. Nyt vaan noiden hinta tulee koko ajan alaspäin, niin vähän veikkaan, ettei pärjää nykyisillä peleillä enää. @Zetteri tietänee paremmin.

--

Itsellä on Linux-palvelimessa 6-ydin Xeon v2 ja se on toiminut vailla mitään kaatumisia ja hidastumisia jo vuoden. Sitä ennen oli tehokkaampi samanlainen Xeon, mutta en vaan
tarvinnut niitä tehoja, niin myin pois.

--

Jos menee mainaukseen, niin kannattaa vaan etsiä ATX-emo, jossa on paljon PCI Express-liittimiä.
Mietin myös tuota 130W, on se aika paljon varsinkin jos vähävirtaisemman saa kympillä.
Ainakin aluksi menisi pojille budjetti-minecraft koneeksi, vain emo puuttuisi.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Eli ei tarvii jumittaa 130W TDP:n kanssa, kun 80W:n saa alle kympillä ja se toimii noissa muissakin. Lisäksi @Zetteri on testannut juuri tämän prosessorin ja siitä on kokemusta. Nyt vaan noiden hinta tulee koko ajan alaspäin, niin vähän veikkaan, ettei pärjää nykyisillä peleillä enää. @Zetteri tietänee paremmin.
Nuo vähävirta mallit ovat ihan käypiä nykypeleille, mutta CS:GO:lle ne eivät ole hyviä jos haluaa korkeat FPS:t. Kun CS:ssä haluaa nopean yhden säikeen suorituskyvyn ja sitä noissa vähävirta Xeoneissa ei ole.

Tässä vielä viimeisin videoni missä E5-2620 v2 Xeoni oli pääosassa, josta siis näkee hyvin kuinka tommonen noin 10€ prossu pyörittelee pelejä:



Mutta juu 130W mallit kannattaa unohtaa näillä kiina halppiksilla kun virransyötöt eivät vaan jaksa edes vakio kelloilla.
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 398
Onko kokemuksia Kiinan X99 laudoista?
https://www.youtube.com/c/Miyconst Kanavalta kattelin arvosteluita ja enemmän ja vähemmän jotain huomautettavaa niistä löytyi.
Pitäis Xeonille matx X99 lauta hommata Nas/palvelin käyttöön, mut vähän arveluttaa :hmm:
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Onko kokemuksia Kiinan X99 laudoista?
https://www.youtube.com/c/Miyconst Kanavalta kattelin arvosteluita ja enemmän ja vähemmän jotain huomautettavaa niistä löytyi.
Pitäis Xeonille matx X99 lauta hommata Nas/palvelin käyttöön, mut vähän arveluttaa :hmm:
Onko jotain syytä miksi pitää olla X99 xeonilla?
Nimittäin suosittelisin katsomaan jotain AMD Ryzenia.
Itse menin talvella oman palvelimen/nasin kanssa Athlon 200GE:n kun se on enemmän kuin riittävä kaikkeen. Plex media hommissakin riittävä kun plex server osaa hyödyntää Athlon 200GE:n Vega 3 igpu.
Sekä mikä parasta, tuommoinen Athlon 200GE setti imee IDLessä 20W ja täysillä kuormillakin vain about 50W.
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 398
Onko jotain syytä miksi pitää olla X99 xeonilla?
Nimittäin suosittelisin katsomaan jotain AMD Ryzenia.
Itse menin talvella oman palvelimen/nasin kanssa Athlon 200GE:n kun se on enemmän kuin riittävä kaikkeen. Plex media hommissakin riittävä kun plex server osaa hyödyntää Athlon 200GE:n Vega 3 igpu.
Sekä mikä parasta, tuommoinen Athlon 200GE setti imee IDLessä 20W ja täysillä kuormillakin vain about 50W.
Sain tuon Xeonin melkein ilmaseks ja kun on BW-E lga2011-3 kanta, niin vaihtoehdot aika vähissä.

Tiedän kyllä et jollain muulla sais pienen kulutuksen jne, mut koitan nyt tuon ympärille tehdä jotain, jos järkevän emon vaan löydän :)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
254
Sain tuon Xeonin melkein ilmaseks ja kun on BW-E lga2011-3 kanta, niin vaihtoehdot aika vähissä.

Tiedän kyllä et jollain muulla sais pienen kulutuksen jne, mut koitan nyt tuon ympärille tehdä jotain, jos järkevän emon vaan löydän :)
Itse asiaan kaikki riippuu mitä muistia aiotkaan käyttää eli mikä prosessori on kyseessä? Muutama prosessori tukee DDR3 ja DDR4 ja sitten on nuo vain DDR4-mallit.

Itsellä kokemusta vain yhdestä Huananzhi:sta, enkä ole seurannut viime aikoina tuota Xeon markkinaa. Ei tuo Huananzhi ehkä paras vaihtoehto ole, mutta toimii jotenkin. Toki "aito" laatu valmistajan emolevy olisi paras vaihtoehto, bios modattuna. Nuo perus emolevyt maksavat vaan käytettynäkin paljon ja niihin vielä bios modaus jos tehoilla on väliä. Bootaavatko edes ilman cpu mikrokoodeja kuten Kiinan emolevyt.

Vaikka et ole kiinnostunut, niin minä myös olen Ryzenin kannalla(AM4) toki riippuu mitä osia on saatavilla ja jos hyllystäsi löytyy jo jotain osia valmiina.
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 398
Itse asiaan kaikki riippuu mitä muistia aiotkaan käyttää eli mikä prosessori on kyseessä? Muutama prosessori tukee DDR3 ja DDR4 ja sitten on nuo vain DDR4-mallit.

Itsellä kokemusta vain yhdestä Huananzhi:sta, enkä ole seurannut viime aikoina tuota Xeon markkinaa. Ei tuo Huananzhi ehkä paras vaihtoehto ole, mutta toimii jotenkin. Toki "aito" laatu valmistajan emolevy olisi paras vaihtoehto, bios modattuna. Nuo perus emolevyt maksavat vaan käytettynäkin paljon ja niihin vielä bios modaus jos tehoilla on väliä. Bootaavatko edes ilman cpu mikrokoodeja kuten Kiinan emolevyt.

Vaikka et ole kiinnostunut, niin minä myös olen Ryzenin kannalla(AM4) toki riippuu mitä osia on saatavilla ja jos hyllystäsi löytyy jo jotain osia valmiina.
Jäi näköjään mainitsematta, E5-2603v4 ja ddr4 käyttääpi, ecc meinasin tuolle laittaa.
Huanan kiinnostais edukkaan hinnan vuoksi ja varmaan toimis riittävän hyvin nas koneena, kun tosiaan nuo oikeat x99 laudat on aika arvokkaita vieläkin, eikä huvittais montaa sataa siihen lyödä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
254
Jäi näköjään mainitsematta, E5-2603v4 ja ddr4 käyttääpi, ecc meinasin tuolle laittaa.
Huanan kiinnostais edukkaan hinnan vuoksi ja varmaan toimis riittävän hyvin nas koneena, kun tosiaan nuo oikeat x99 laudat on aika arvokkaita vieläkin, eikä huvittais montaa sataa siihen lyödä.
Tuossa tapauksessa olettaisin Huananzhin tarjoavan edes jotain. Bios ei tosiaan ole täydellinen, osa asetuksista ei tee tosiaan mitään, koska joko bugi tai sitten asetusta ei ole luotu muutamaan mitään(muistiasetuksissa saattaa olla ongelmaa). Myös tuulettimien hallinta saattaa olla kummallista. Tuo mitä tuota omaa X99-TF versiota olen käyttänyt niin se on toiminut ihan ok. Toki AmiBCP:llä pääsee noihin asetuksiin käsiksi, jos kyseinen asetus vaan toimii yleensä ja jaksaa Biosin päivittää muokkaamaansa. Myös jokin Pwm hallintaa noudattava tuuletinkaapeli on hyvä vaihtoehto.

Tällä hetkellä tuo oma X99-TF töissä hoitaa backup:in tekoa, ei tosin ole jatkuvasti päällä mutta käynnistyy tarvittaessa Wake on Lan toiminnolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 325
Tuo on kyllä niin tuhnu kivi ettei sille maksa vaivaa hankkia lautaa, ellet oikeasti tarvi PCIe-väyliä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 883
Passmarkkia tulin vaan haukkumaan, mutta voisin vaan jättää tämän tähän:
1620779496040.png


Käytännössä tuo toinen CPU on kympin ja alle satasella saa emolevy+cpu+muistit tuolta. Ehkä jäähynkin, jos saa tullit jaettua niin, ettei CPU:lle ja muisteille (ja jäähylle) tule veroja. NAS-käyttöön kyllä aika ikävä, kun SATA3-tuki on vähän puutteellinen. Tätä varten saa niitä PCI-express-kortteja, joilla ne liitännät otetaan.

Joka tapauksessa, ei kannata tuo v3-prosessori , kun sen systeemin pitäisi olla halpa. Nyt näyttää siltä, että joutuu ostamaan emolevyn ja siihen ALV +24% niin maksaa samanverran, kuin tuore perus-AMD/Intel-emolevy Suomessa.
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 398
Passmarkkia tulin vaan haukkumaan, mutta voisin vaan jättää tämän tähän:


Käytännössä tuo toinen CPU on kympin ja alle satasella saa emolevy+cpu+muistit tuolta. Ehkä jäähynkin, jos saa tullit jaettua niin, ettei CPU:lle ja muisteille (ja jäähylle) tule veroja. NAS-käyttöön kyllä aika ikävä, kun SATA3-tuki on vähän puutteellinen. Tätä varten saa niitä PCI-express-kortteja, joilla ne liitännät otetaan.

Joka tapauksessa, ei kannata tuo v3-prosessori , kun sen systeemin pitäisi olla halpa. Nyt näyttää siltä, että joutuu ostamaan emolevyn ja siihen ALV +24% niin maksaa samanverran, kuin tuore perus-AMD/Intel-emolevy Suomessa.
Juuh tiedostan tämän.
Koko pakettia en ala kiinasta hankkimaan, pelkkä x99 emolevy tuolle xeonille on tullien kans satasen luokkaa ja toiminta varmuus ei ole 100%..
Perus tuoreet amd/intel laudat halpoja, mut sopiiko nas käyttöön, ecc muistit jne?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 883
Juuh tiedostan tämän.
Koko pakettia en ala kiinasta hankkimaan, pelkkä x99 emolevy tuolle xeonille on tullien kans satasen luokkaa ja toiminta varmuus ei ole 100%..
Perus tuoreet amd/intel laudat halpoja, mut sopiiko nas käyttöön, ecc muistit jne?
DDR4 ECC se vasta halpaa onkin :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 325
DDR4 ECC se vasta halpaa onkin :)
RDIMMit nyt ei mitenkään ihmeen hintavia ole, mutta UDIMMit on ja harvemmin kierrossa.

LGA2011-3:sta puoltaa lähinnä seuraavat
- päivityspolku tarjoaa kaikennäköistä jännää (esim. 2687v4, 2699v4)
- muistia saa edullisesti (4 kanavaa minimissä meinaa että emolevyllä on usein 8 slottia)
- joku tovi sitten hyviä emolevyjä (esim. Asus Z10) sai alle satasella
- SATA-ohjain on kunnollinen (C612 tarjoaa 10 SATA-väylää)
- ECC toimii (ei ole AMD-plattiksen jännäystä kun se on validoitu vain kouralliselle emolevyjä)

AMD:n ja näiden lisäksi nostaisin nyt villikorttina C24x ja i3 9100 -pohjaiset ratkaisut, joskin menee nyt ohi kokonaan tästä kettingistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 883
RDIMMit nyt ei mitenkään ihmeen hintavia ole, mutta UDIMMit on ja harvemmin kierrossa.

LGA2011-3:sta puoltaa lähinnä seuraavat
- päivityspolku tarjoaa kaikennäköistä jännää (esim. 2687v4, 2699v4)
- muistia saa edullisesti (4 kanavaa minimissä meinaa että emolevyllä on usein 8 slottia)
- joku tovi sitten hyviä emolevyjä (esim. Asus Z10) sai alle satasella
- SATA-ohjain on kunnollinen (C612 tarjoaa 10 SATA-väylää)
- ECC toimii (ei ole AMD-plattiksen jännäystä kun se on validoitu vain kouralliselle emolevyjä)

AMD:n ja näiden lisäksi nostaisin nyt villikorttina C24x ja i3 9100 -pohjaiset ratkaisut, joskin menee nyt ohi kokonaan tästä kettingistä.
DDR3:sta saa rekisteröitynä ECC:nä täältä tasaisin väliajoin 8GB kympillä ja 16GB 20-25€.. Käytännössä en näe DDR4:sta edes kaksinkertaisella hinnalla missään, olkoon rekisteröimätön tai ei..
Lisäksi tuolla ei välttämättä ole serveripiiriä kiinalaisissa , niin ainakin tuo SATA-tuki ja muistituki voi vaihdella.

Edelleen, käytännössä satasella saa järkevän kokonaisuuden X79-alustalle, eikä nämä sinun epämääräiset lupaukset hinnoista laskisi hinnan kuin kaksinkertaiseksi. Saa linkittää niitä satasen emolevyjä ja halpoja muisteja. Niinkuin hinnoilla, jolla niitä nyt saa tilattua.

Tuossa minun puolestani 20€ rekisteröimättömiä kampoja:

Haasteena voisit laittaa alle 2x hintaan DDR4-vastaavia. Tai käytännössä alle 4x hintaan vastaavia, mitä DDR3 ECC:tä täällä on myyty (8GB/10€ , oli kyllä R).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 325
DDR3:sta saa rekisteröitynä ECC:nä täältä tasaisin väliajoin 8GB kympillä ja 16GB 20-25€.. Käytännössä en näe DDR4:sta edes kaksinkertaisella hinnalla missään, olkoon rekisteröimätön tai ei..
Lisäksi tuolla ei välttämättä ole serveripiiriä kiinalaisissa , niin ainakin tuo SATA-tuki ja muistituki voi vaihdella.

Edelleen, käytännössä satasella saa järkevän kokonaisuuden X79-alustalle, eikä nämä sinun epämääräiset lupaukset hinnoista laskisi hinnan kuin kaksinkertaiseksi. Saa linkittää niitä satasen emolevyjä ja halpoja muisteja. Niinkuin hinnoilla, jolla niitä nyt saa tilattua.
Sehän siinä onkin kun k****kolikkopelleilijät vie/vei nuo kaikki eBayn halvat emot, vielä vuodenvaihteessa saatavuutta oli paljon paremmin. Muistia kuitenkin liikkuu, eikä esim. eBayn 50-60 e / 16 GB tikku nyt paha ole jos uusien tai UDIMMien hintaa katsoo.

Tuosta esim. lauta Gigabyte MD50-LS0 Intel C612 2x LGA2011-3 E-ATX/SSI EEB Workstation Motherboard | eBay

Pakkohan näihin ei ole täyttää molempaa socketia tai muistipaikkoja, voi sitten myöhemmin täydentää kun tulee tarvetta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 883
Sehän siinä onkin kun k****kolikkopelleilijät vie/vei nuo kaikki eBayn halvat emot, vielä vuodenvaihteessa saatavuutta oli paljon paremmin. Muistia kuitenkin liikkuu, eikä esim. eBayn 50-60 e / 16 GB tikku nyt paha ole jos uusien tai UDIMMien hintaa katsoo.

Tuosta esim. lauta Gigabyte MD50-LS0 Intel C612 2x LGA2011-3 E-ATX/SSI EEB Workstation Motherboard | eBay

Pakkohan näihin ei ole täyttää molempaa socketia tai muistipaikkoja, voi sitten myöhemmin täydentää kun tulee tarvetta.
No EU:n ulkopuolelta tilaamisen voi suosiolla lopettaa ihan näillä hetkillä, koska heinäkuussa tulee uudet tullisäädökset, ja minun ennusteeni mukaan KAAOS.
Niin pitäisi saada nyt.

--

Parilta suomalaiselta myyjältä olen ostaessa kysynyt, että mistä saivat nuo - ja vastaus oli aina kaverilta tai puretuista koneista. Ja se "kaveri" oli niitä koneita purkanut. Käytännössä tuo v3 ja v4 käyttöikä tulee yrityksillä näillä näppäimillä täyteen ja niitä tulee kohta markkinoille, kun yritykset pistävät nuo romuksi ja joku yritteliäs kaveri taas onkii rahanarvoiset osat talteen.
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
1 531
Tarkoituksena olisi kasata tuplaxeonserveri ja etsisin tuolle soveltuvaa emolevyä ja katseeni on kääntynyt näihin kiinalaisiin. Kannattaisiko jo hypätä x99 alustalle, ovatko ddr4 ecc rammien hinnat jo halventuneet vai vieläkö pysytellään ddr3 ecc:ssä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 883
Tarkoituksena olisi kasata tuplaxeonserveri ja etsisin tuolle soveltuvaa emolevyä ja katseeni on kääntynyt näihin kiinalaisiin. Kannattaisiko jo hypätä x99 alustalle, ovatko ddr4 ecc rammien hinnat jo halventuneet vai vieläkö pysytellään ddr3 ecc:ssä
Tänne foorumille tulee aina välillä myyntiin..

Itse olen ostanut tuohon luokkaan 4x8GB DDR4.. Myös näin E5-2650v3:sta, mutta en löytänyt haulla. Se oli luokkaa 20-30€..

--

X79 on vaan niin halvat prosessorit, että kannattaa miettiä sitä sen takia. Jos NAS:ia haluaa, niin X99 ehdottomasti, kun maksimimäärä SATA3-väyliä chipsetiltä on X79:ssa kaksi.

--

Enpä ole vielä X99-kokoonpanoja koonnut, yksi odottaa kuitenkin kaapissa. Paljon enemmän tein noita X79-settejä, kun 150€ sai prosessorin+emolevyn+muistit. Sitten tuli Windows 11 ja ne ei enää toimikaan suoraan, niin homma kuivui kokoon.

--

edit:
Niin ja jos ostelet kotipalvelimeen, jossa vaikka ESXi, niin osta ATX-koossa, niin mahtuu lisäkortit. Tuossa ei ole mitään pulaa PCI-Express-liitännöistä, mutta ei ole integroitua näyttistä, niin se tarvitsee ainakin yhden korttipaikan (moderni näyttis vie vähintään kaksi). Sitten verkkokortti, SAS-kortti, jne..
Kannattaa ostaa joku vanha Quadro halvalla täältä. 30€ lähtee varmaan heti, mutta 20€ voi saada. Tarkoitus tosiaan vaan saada kuva ulos palvelimella, niin nuo halvimmat mallit vievät myös yhden korttipaikan.
Lisäksi, PCIe-väylät ja ECC-tuki tulee prosessorilta, niin Kiinassa ei mitenkään voida pilata tätä. Sen sijaan USB-piiri ja SATA-piiri (jos on yli 2x SATA X79) voivat olla mitä vaan, niin niin.. Niille voi hankkia erilliset kortit.
Verkkopiiri on 90% todennäköisyydellä Realtek 8111H, jota ei kaikki hypervisorit tukeneet 2019.. Ne tykkää Intelin verkkopiireistä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
254
Ebaystä voi myös löytää muistia kohtuu edullisesti. Varsinkin jos keskieuroopasta löytää EU-alueelta. Toimituskulut toki kalliimmat kuin Kiinasta tai Suomesta, mutta jos löytää jonkun sopivan myyjän jolla useampi muistikampa niin...

Kiinalaiset osaavat myös tuon PCI-E väylien pilaamisen X99 alustalla tyhmällä suunnittelulla. 2 kpl 2011v3 Xeon prosessoria ja vain yksi PCI-E 16x paikka, pari PCI-E 1x väylää ja yksi M.2 NVME.

Mutta jos olisin nyt kiinasta hankkimassa dual socket X99 emolevyä, niin itsellä olisi kolme vaihtoehtoa Jginyue X99-8D4 , MACHINIST X99-D8-MAX Dual. Tai jos haluaa paljon pci-e väyliä niin Huananzhi X99 F8D PLUS tosin hintaa on jo ja kaupan päälle saa 4kpl 30mm x 30mm tuuletinta VRM-jäähdytin siileissä.

Kiina emolevyjen bios on yleensä myös vähän hassu(buginen). Saatavilla on myös custom bios:eja githubista joissa on korjailtu virheitä. Itsellä X99-TF:ssä bios täältä, toiminut paremmin kuin mukana tullut. Mutta suosittelen tarkasti katsomaan mikä malli on kyseessä. Tuosta TF:stäkin on nykyään 3 eri revisiota ja jokaisessa eroavaisuuksia->bios ei sovi keskenään.

Windows 11 ei suoraan toimi asennettaessa. Sen toki saa asennettua käyttämällä esim. rufusta kun usb-muistia tekee. Win11 toimii mutta aina tekee mieli päästä käyttämään jotain muuta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 445
Viestejä
4 162 092
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom