Kickstarterista alkunsa saanut Team Cherryn Hollow Knight on löytänyt tiensä Steamiin ja GoGiin, ja nauttii tällä hetkellä melkoista suosiota. Noin 15€:n hintalapulla saat metroidvania-tyyppisen sidescrollerin. Pituus on kuulemani mukaan noin 20h jos ei pyri 100% läpäisyyn. Luonnollisesti 100% läpäisy kestää huomattavasti pidempään varsinkin, jos ei katso oppaita.
Tätä on verrattu Dark Souls-peleihin jonkin verran. Henkilökohtaisesti en aivan ymmärrä vertausta. Peli jakaa saman "mekaniikan" Soulsien kanssa, eli kun tapat vihollisia, saat rahaa ja sieluja. Sieluja käytetään taikomiseen (käytännössä eri skillit, mm. parantaminen), rahaa sitten erilaisten charmien tai kartan ostamiseen, ja pikamatkustus-pisteiden aukaisemiseen. Kuollessasi johonkin, haamusi jää sinne ja pitää myös rahat. Jos onnistut palaamaan samaan paikkaan ja kukistat aaveen (se hyökkää kimppuusi), saat menetetyt rahasi takaisin. Tämä on oikeastaan ainut mikä tuo mieleen Souls-sarjan. Toki tutuhko "bonfire"-mekaniikka on myös mukana - pelialueelle on ripoteltu penkkejä mille istumalla tallennat pelin ja saat täydet osumapisteet, ja kuollessasi aloitat penkiltä mille edellisen kerran istahdit.
Charmeja on aivan tuhoton määrä erilaisia, ja olen itse löytänyt vasta kymmenkunta niistä. Tässä tulee vastaan hahmon kustomoitavuus - sinulla on rajallinen määrä slotteja käytössä charmeja varten, ja charmit taas vievät eri määrän slotteja. Laitatko neljä yhden slotin charmia käyttöön, vai kaksi vähän tehokkaampaa kahden slotin charmia? Charmien tehot vaihtelevat ainakin toistaiseksi välillä "saat enemmän sieluja tapetuista vihollisista" ja "ottaessasi vahinkoa, vahingoitat lähiympäristössä olevia vihollisia".
Peli alkaa oikeastaan ilman minkäänlaista taustoitusta, et tiedä henkilösi nimeä, mikä hän on, miksi hän on tai miksi hän on menossa jonnekin. Päädyt pieneen kylään, jossa on yksi ainut asukas, iso vanha ötökkä joka kertoo, että muut asukkaat ovat lähteneet maan alle ja siellä on jotain ilmassa joka vetää heitä puoleensa, eikä kukaan palaa. Ilman sen suurempia seremonioita pelaaja yllytetään hyppäämään kaivoon ja alkamaan tutkia maanalaista maailmaa.
Tutkiminen on suuressa osassa ollut aina metroidvania-tyyppisissä peleissä, eikä HK ole tässä mikään poikkeus. Kartta on jaettu erilaisiin alueisiin (vrt. esim Super Metroid) ja jokaisella on oma karttansa, jotka tietty yhdistyy isommaksi kokonaisuudeksi. Joka alueella on myöskin ötökkä joka kartoittaa alueita, ja muutamalla kympillä saat häneltä ostettua osittain valmiin kartan. Tämä tuntuu hieman hölmöltä mekaniikalta, koska siihen asti kun löydät hänet, kuljet käytännössä sokkona. Tämä siitäkin huolimatta, että voit kaupungista myöhemmin ostaa sulkakynän, jolla voit täyttää karttaa sitä mukaan, kun tutkit mestoja. Jos et ole ostanut karttaa jollekin alueelle, kartta "päivittyy" kyllä kun istahdat penkille mutta et vieläkään näe mitään. Olisi jotenkin luontevampaa, että täyttäisit jonkinlaista karttaa käsin, ja karttahemmon myymä kartta olisi "tarkempi" tai jotain.
Itse olen pelannut peliä n. 9,5h. Tässä vaiheessa on tullut n. kymmenkunta pomoa vastaan, osa vaikeampia ja osa helpompia. Pelissä on kuulemani mukaan n. 30 pomoa ja jopa 130 erilaista vihollista, eli vaihtelua riittää. Uskoisin, että olen noin kolmas-osan vasta pelannut (olen aika hidas pelaaja ja yritän tutkia mahdollisimman tarkkaan joka paikan). Kontrollit tässä on todella hyvät, pelaan xbox 360-ohjaimella. Yleensä kuolemista voi syyttää vain itseään, ja tarpeeksi tarkkaavainen pelaaja oppii nopeasti pomojen ja erilaisten vihollisten hyökkäyskuviot. Peli onkin hieman helppo ollut tähän mennessä. Jos ei anna tämän häiritä, tästä saa kyllä helposti rahansa arvosta hupia, sillä jopa aloitusalueella on heti sellaisia paikkoja mitkä huomaa, että ahaa, tarvitsen jonkinlaisen apuvälineen tai taidon jotta pääse tästä eteenpäin, ja tämä tutkimusmatkailu onkin suurinta hupia mitä peli tarjoaa mielestäni.
Jos jotain napinaa tuon karttahomman lisäksi, niin pikamatkustus - kyllä, ymmärrän sinänsä ettei niitä voi joka paikassa olla ja se ottaisi jotain pois jos pystyisi suoraan penkiltä toiselle siirtymään, mutta jumalauta, jos olet väärässä kohdassa penkillä, niin saattaa kestää kymmenenkin minuuttia päästä joko sinne minne olet menossa tai lähimmälle asemalle, josta pääset suht liki paikkaa jonne haluat tai sitten et. Kartta on järjettömän laaja jo nyt, ja joka kartta-osalla on järjettömän paljon pystysuuntaista liikkumista joka on paljon, paljon hitaampaa kuin sivusuuntainen. Tämä on kuitenkin pienehkö ongelma muuten hyvässä pelissä.
Kerättävää löytyy tosiaan paljon, ja monet esineet mitä löytää tai mitä voi ostaa kauppiaalta kun sellaisen löytää, ovat tarkoitukseltaan hämärän peitossa. Aloittelijoille suosittelen hankkimaan kartan ja siihen liittyvät tarvikkeet. Ellei suuntavaisto/muisti ole täydellistä, kannattaa ehdottomasti hankkia kompassi, sillä ilman sitä kartta ei merkkaa missä kohti hahmosi on menossa. Sen lisäksi voit hankkia nuppineuloja jotka kertovat missä tärkeämmät paikat ovat, kuten pikamatkustus-asemat ja penkit, sekä kauppiaat ja muut.
Kaiken kaikkiaan olen todella innostunut tästä pelistä ja napinoistani huolimatta viihdyn pelin parissa todella hyvin. Mitään jumituksia ei ole missään vaiheessa tullut, aina on karttaa katsomalla selvinnyt minne pitää seuraavaksi mennä. Olen mennyt sokkona tähän asti ja ajattelin sokkona vetää loppuun ainakin ensimmäisen kierroksen. On paljon mukavempaa tutkia ja löytää itsekseen kaikkea uutta.
Peli on vielä kirjoitushetkellä GoGissa 15% alennuksessa, eli irtoaa n. 13€:n hintaan. Pelistä löytyy myös versio joka sisältää soundtrackin, ja jos olisin tiennyt, kuinka hyvää musiikki on tässä pelissä, olisin mielelläni maksanut siitä ylimääräistä. Bandcampista voi käydä kuuntelemassa soundtrackia etukäteen jos haluaa.