Taas on se aika vuodesta kun hiiret, nuo karvaiset perkeleet, alkavat töpistellä pitkin välikattoja ja pitävät talon muut asukkaat hereillä.
Jakakaamme siis parhaat vinkit ja neuvot näiden tuholaisten torjuntaan.
-Onko elektronisista karkottimista mitään hyötyä?
-Mikä loukku on paras ja mikä toimii syöttinä?
-Kannattaako myrkkyjä käyttää sisällä vai jääkö ruumiit mätänemään ja haisemaan seinän taa?
-Pystyykö kulkureittejä tilkitsemään millään niin hyvin etteikö hiiret pääsisi kulkemaan?
Itse olen toiveikkaana laittanut paristokäyttöisen karkottimen (Silverline) vaikeakulkuiselle välikatolle. On ainakin tuntunut että se on vähentänyt rapinaa jonkin verran.
Kuitenkin kun hiiriä on alkanut juoksentelemaan niin olen käyttänyt Giljotti-loukkuja joissa suklaarusina syöttinä. Suklaarusina on tuntunut olevan hyvin hiirien makuun ja pysyy todella hyvin noissa loukuissa kiinni.
Myrkkyjä en ole ainakaan vielä uskaltanut käyttää, koska olen liikaa kuullut kauhutarinoita makuuhuoneen seinän takana mädäntyvistä hiiristä.
Talo on niin monen muotoinen ja löytyy kaikenlaista tolppaa tms. niin en usko että kulkureittejä saisi koskaan tukittua tarpeeksi hyvin.
Vastaanpa minäkin omien kokemuksieni pohjalta:
- Elektronisten karkottimien hyöty on marginaalinen. Voisin kuvitella, että yksittäisen harhailijan nämä saattavat satunnaisesti hätyyttää, mutta isommalla hiiripopulaatiolla hyöty on käytännössä olematon. Pätee ainakin markettikarkottimiin. Jos ei hyötyä, niin ei kyllä haittaakaan.
- Hiiri on lähtökohtaisesti idiootti. Se on hyvä asia. Loukulla ei ole suuremmin merkitystä, mutta oman kokemukseni mukaan pelkistetty loukku on hifimasiinaa parempi. Esimerkiksi SuperCat toimii hyvin, kunhan sen kiinnittää narulla johonkin - muuten loukku lähtee helposti hiiren matkaan. Jos viitsii nysvätä, niin muutama vierekkäinen loukku tuntuu pyytävän monin verroin yhtä yksinäistä loukkua paremmin. Vastaavasti esim. putkimallinen, edellistä kalliimpi, SuperCat Pro pyytää paljon heikommin. Jopa hiiri suhtautuu tällaisiin viritelmiin varauksella. Syötiksi kelpaa hyvin vaikkapa SuperCatin oma tahna. Tahna tosin kelpaa myös harmittomille päästäisille, jotka käyvät mielellään nuolemassa tahnan pois. Suklaa on ollut myös hyvä syötti, jos sattuu käyttämään loukkua, johon suklaan saa "asennettua". Ja lopuksi: jos harrastat lintujen talviruokintaa, pidät samalla yllä myös erittäin elinvoimaista hiirikantaa.
- Myrkyt mainettaan parempia ja siistimpiä. Hitaasti vaikuttavat nykymyrkyt tapaavat häätää hiiren ulos veden perään - tälle reissulle hiirulainen tapaa myös pääsääntöisesti jäädä. Itse sain kaverin kautta 342 Pro Mix (jyväsekoitus) -ämpärin. Jyvät maistuvat vallan mainiosti siimahännille.
- Kulkureittien tilkitseminen riippu todella paljon rakennuksesta ja jossain määrin myös maantieteellisestä sijainnista:
a) Hiirelle riittää kulkureitiksi pienimmillään kynän paksuinen reikä. Vanhoissa rakennuksissa (esim. viime vuosisadan alkupuolen hirsitalot yms.) hiirille kelvollisia sisäänpääsyreittejä on loputtomasti. Täysin hiiritiiviiksi tällaisia kohteita on vaikea saada. Toisaalta selkeimpien kulkureittien verkottaminen ja talon vierustojen raivaaminen kasveista ja irtaimesta voi kuitenkin vähentää sisäänpyrkivien pirulaisten määrää. Toisaalta esim. uudemmissa puutaloissa maatasolla läpivientien tiivistäminen ja sokkelin yläpuolisen tuuletusraon auttaa jo enemmän. Terassit tarjoavat hiirille hyvän suojapaikan - terassin kautta hiiri pyrkiikin usein sisään. Ja toisinaan juuri terassin vierustoilla sokkelin/tuuletusvälin verkotuksessa on puutteita.
b) Maantieteellinen sijainti vaikuttaa siten, että n. Vaasan eteläpuolella asuvat saavat kaverikseen metsähiiren. Metsähiiri on myyrien sijaan pirullisen taitava kiipeilijä, joka hilpaisee ongelmitta puuverhoillun talon yläpohjaan julkisivua pitkin. Tällöin räystäslaudoituksen tuuletusvälit tarjoavat näille oivan sisäänpääsyn. Jälkikäteen verkottaminen on helvetillisen ikävää ja työlästä puuhaa. Oman kokemukseni mukaan edes se, että verkottaa ensimmäisen raon seinän ja pokittain asennetun räystäslaudan välillä ei riitä. Metsähiiri kun vetää Cliffhanger-hengessä jopa seuraavan laudan tuuletusrakoon. Jos verkottamiseen viitsi lähteä, voi suht näppärästi verkottaa em. tuuletusvälejä jäykemmällä hiiriverkolla siten, että leikkaa verkosta pitkiä, n. 4-5 cm leveitä siivuja, jotka sitten taittaa V-kirjaimen muotoon. Nämä pätkät saa kiilattua nätisti tuuletusrakoon vaikka tikkailla seistessä. Ilma pääsee edelleen vaihtumaan normaalisti, mutta verkotus pysyy siististi paikoillaan.
Lähtökohtaisesti kannattaa pyrkiä pitämään talon reunustat tyhjinä mahdollisista turvapaikoista. Itse olen laittanut terassin alle SuperCat -loukkuja pyytämään. Ne kannattaa laittaa vaikkapa isoihin hiiren mentävillä rei'illä varustettuihin irtokarkkirasioihin, jotta saaliiksi ei tule pikkulintuparkoja. Samanlaiseen rasiaan olen laittanut (talosta etäämmälle) myös myrkkysyöttejä, vaikka ulkotiloissa tapahtuvasta myrkyttämisestä saakin Vihreän puolueen vihat niskaansa.