Suksien osto voi olla haastavaa riipuen siitä mistä ne hankkii. Marketista valmis paketti kouraan ja kassalle on varmasti helppo, mutta saako itselle sopivat sukset? Marketeissa ei todennäköisesti saa sitä yksilöllistä palvelua saati suksien yksilöllistä valintaa. Urheiluliikkeissä varmasti saakin jo asiantuntevaa palvelua. Veikkaan että monella iso osa "hiihdon vihauksesta" juontaa juurensa huonoihin tai käyttäjälle sopimattomiin kamoihin. Tähän päälle vielä sinnepäin epäonnistunut voitelu, niin taaksepäin luistavilla ja eteenpäin tökkivillä suksilla vitutus on taattu
Ostin ensimmäiset kunnon välineet vasta tässä viimeisen kuuden vuoden sisällä, taukoa hiihdosta oli ollut reilu 15 vuotta. Aiemmat ovat olleet ala-/ylä-aste "suksi millä hiihdetään sekä persa että luistelu" kapuloita. Hommasin pertsat urheiluliikkestä ja ne katsottiin minulle sopiviksi. Näin myöhemmin en ihan allekirjoita että oli sopivat ja varmaan viimeisen parin myynniksi se meni. Tuntuvat omaan taito ja tekniikka tasoon liian jäykiltä ja pidon saaminen on ollut vaikeaa. Onneksi pirun hyvä luisto on sitten tasapainottanut. Luistelusukset ostin "hiihtoliikkeestä" pari vuotta sitten ja palvelu oli todella henkilökohtaista. Sukset valitiin ja niiden jäykkyydet mitattiin sopivaksi pariksi ja sauvat sahattiin putkista omalle pitudelle sopiviksi. Toki hintaakin sitten oli ihan eri tavalla kuin marketti paketeilla.
Hiihtomäärään ja taitotasoon nähden liian hyvät ja kalliit, mutta on kyllä varsin maukasta menoa, eikä voi syyttää kuin itseään jos ei kulje. Pertoissa voi ostaa "liian hyvä" sukset omaan taitotasoon nähden, koska vahvat ja teknisesti taitavat käyttävät jäykempiä suksia kuin tälläinen perus läpsyttelijä. Luistelussa ei ole samaa ongelmaa ja mitä parempi suksi, sen parempi se on myös amatöörille. Näin olen ainakin itse asian ymmärtänyt, voin toki olla väärässäkin. Onneksi kaverilla on pelit ja vehkkeet, niin pysyy sukset hyvissä voiteissa. Alla omat setit.
Pertsa:
Fischer Carbon Lite Classic S-Track sukset
Rottefella Classic siteet
Alpina Elite Classic monot
REX Cosmic 100% hiilikuitusauvat
Luistelu:
Fischer Carbon Lite Skate Plus sukset
Fischer Race Pro Skate siteet
Fischer Carbon Lite monot
Start Race RX 100% hiilikuitusauvat
On kyllä ollut pro kelit hiihdellä. Viimevuosi meni täysin ohi kun ei ollut lunta.