Niinno, olisko varaa sijoittaa vähän mukavuuteen ja ostaa vaikka uus auto? Vai onko nykyinenkin jo moderni sähköauto? Vai miten olis vähän isompi asunto, paremmalla paikalla?
Itse asiassa viime kesänä tuli vähän ex-tempore lähdettyä potkimaan renkaita autokaupoille ... ja niinhän siinä kävi, että tuli lopulta tehtyä kaupat autosta, jota ei ollut edes esiteltävänä.
Kiintoisa myyntistrategia kyllä, 'sori, ei ole nyt paikalla. On xxx, tuletko silloin? Haluatko varata koeajon?'
Itselläkin tuli tuossa 40v kohdalla joku "saturaatiopiste" vastaan ettei oikein edes tarvitse mitään. Joten sitä ylimääräistä rahaa kertyy tavallaan itsestään ilman mitään kitsasteluakin. Tuleehan noita pieniä hankintoja tehtyä, puhutaan jostain tonnin tai parin tavaroista
Itse olen huomannut, että on yleisesti erittäin edullista, jos pääsee hyödyntämään ostajan markkinoita. "Ai, teillä on tämmöistä ylivuotista varastossa, voi että...".
On geneerinen tarve tai halu mutta sen täyttäminen ei ole mitenkään akuuttia. Kauppoja ei ohjaakaan välttämättä enää se, mitä haluaa itse juuri nyt, vaan se, mitä myyjille on jäämässä käsiin. Jos vielä sattuu olemaan säästöjä niin, että voi pistää pinkan suoraan myyjän tilille, niin voi saada melkoisen arvokasta tavaraa sopuisaan hintaan.
Ainoa isompi hankinta mikä on ollut mielessä jo pidempään olisi uusi (tai "uusi") vene mökille, kun nyt on kaksi erillistä vähän eri tarpeisiin.
Joku vuosi sitten oli pari huonoa kesää putkeen, ja myyjille jäi ylivuotisia varastoveneitä käsiin. Kun nämä uhkasivat muodostua yli-ylivuotisiksi, niin ihan kivalla hinnalla pääsi keskustelemaan muoveissa olleen veneen ostosta. Ei kannata ostaa käytettyä uuden hinnalla.
Sanoisin että alle 5 vuotta vanha auto on jo aika uusi.
Itse sanoisin, että uudessa autossa on 5 vuotta enemmän käyttöikää omassa käytössä kuin 5-vuotiaassa "uudenkarheassa". Tämä toki edellyttää sitä, että automalli on riittävän yleiskäyttöinen ja itseä miellyttävä, että ei sen takia tule vaihtotarvetta. Esim. 3-5 v sijasta 8-10v.
On siinä oma fiiliksensä kun menee noutamaan uutta autoa. Toisaalta pitäisi olla mahdottoman onnellinen siitä, että pääsee lähtemään uudella autolla, mutta toisaalta on vastuu vikojen havaitsemisesta ja uuden auton ohjeiden noudattamisesta. Samalla pitäisi tutustua uuden auton ominaisuuksiin. On muuten vaikeaa tarkistaa uuden auton öljyt, koska ne on niin kirkkaat, että ei meinaa tikussa erottua.