Hauskojen kuvien KESKUSTELUketju

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja all-in
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt olet.

IMG_2028.jpeg
No joo noita tullut nähtyä, ei tullut mieleen noi peltilipareet.

Erilaisten työkoneiden mukana noita yleensä olen nähnyt, vaikkapa käsijyrsimen laatikossa tuollainen saattaa tulla mukana istukan kiristystä ja irrotusta varten. En ihan äkkiä keksi, miksi joku haluaisi nykypäivänä ostaa tuollaisen erikseen.
Noihin on kätevämpi laittaa esimerkiksi putkenpätkä jatkovarreksi jos työkalun mitta ei muuten riitä jos vääntää esim jotain kunnolla jumissa olevaa mutteria. Ja itse olen joskus valinnut tuollaisen yksipäisen kiintoavaimen (jos ovat olleet halvempia kuin tavalliset) kun on tarvinnut tehdä joku erikoistyökalu, kuten taivuttaa vartta kulmaan tai tehdä johonkin paikkaan erityisen lyhytvartinen työkalu.

Noihin on kätevämpi laittaa esimerkiksi putkenpätkä jatkovarreksi jos työkalun mitta ei muuten riitä jos vääntää esim jotain kunnolla jumissa olevaa mutteria. Ja itse olen joskus valinnut tuollaisen yksipäisen kiintoavaimen (jos ovat olleet halvempia kuin tavalliset) kun on tarvinnut tehdä joku erikoistyökalu, kuten taivuttaa vartta kulmaan tai tehdä johonkin paikkaan erityisen lyhytvartinen työkalu.
ja kun ovat oikean muotoisia, eli kapenevia, nii sopiva putkenpätkä menee siihen tukevasti. Noita varmaa yleisemmin vähä isommissa koossa, ku alkaa vaikuttaan jo painoonki + entistä tärkeempi, että saa tarpeen vaatiessa lisää momenttia.

Piti kaivella vähän työkaluvaunua.

Mites tämä oikeanpuoleinen?
3/4 lenkkiavain vai 4/3 kiintoavain?

Hylsyavain on selkeä ja jos toisessa päässä olisi kiintoavain, niin olisiko hylsykiintoavain :)

IMG_2029.jpeg

Hylsyavain on selkeä ja jos toisessa päässä olisi kiintoavain, niin olisiko hylsykiintoavain :)

IMG_2029.jpeg
Vasemmanpuoleista sanoisin itse piippuavaimeksi mutta taitaa sillä joku oikeakin nimi olla. Oikeanpuoleinen on varmaan joku letku/putkimutteriavain koska tuollaisella saa esim jarruputkien muttereita kierrettyä.

Suomessa kaikki hyvin, kun suurimmat (poliittiset?) erimielisyydet käydään kiintoavaimen ja lenkkiavaimen määrittelystä...

Vasemmanpuoleista sanoisin itse piippuavaimeksi mutta taitaa sillä joku oikeakin nimi olla. Oikeanpuoleinen on varmaan joku letku/putkimutteriavain koska tuollaisella saa esim jarruputkien muttereita kierrettyä.

Voisi ollakin. Myös nivelavain tai hylsynivelavain.

Oikeanpuoleinen on ollut kyllä autoalalla.

Edit: hah, ollaan siis edelleen hauskojenkuvien keskustelussa. Pahoittelut, että tuli ne hauskat kuvat postattua vain tähän ketjuun.

IMG_2029.jpeg
Joku on sahannut tuosta oikeanpuolimmaisesta palat pois kummastakin päästä. Näkee, että ei ole täysin samallalailla ne. Vaikea sanoa miksi, koska eihän se väännettävä mutteri yms. mahdu tuosta sivureiästä sisään, tai mahtuu mutta silloin se on liian pieni tuolla väännettäväksi.

Joku on sahannut tuosta oikeanpuolimmaisesta palat pois kummastakin päästä. Näkee, että ei ole täysin samallalailla ne. Vaikea sanoa miksi, koska eihän se väännettävä mutteri yms. mahdu tuosta sivureiästä sisään, tai mahtuu mutta silloin se on liian pieni tuolla väännettäväksi.

Ihan tehdas tekoinen. Googleen Belzer 1949.

Edit: jolla tuli tuolle nimikin. Flare nut wrench, joten @Hyrava oli hyvin jäljillä.

Edit2: ja siitä pääsemme avolenkkiavain tai avosilmukka-avain nimiin.

Viimeksi muokattu:
tuon pienempää mallia käytetään usein auton jarruletkujen aukomisessa. se hahlo on jarruputkea tai -letkua varten. Varsinkin pehmeät mutterit kestää paremmin vääntöä tuolla kuin normaalilla avoimella avaimella

Statistiikka

Viestiketjuista
288 884
Jäsenet
79 550
Uusin jäsen
Keijo_FAX

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom