Harrastaja toi FSR 4:n kaikille moderneille näytönohjaimille

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
24 331
AMD:n lipsautettua FSR 4:n julki avoimena lähdekoodina hetkellisesti oli vain ajan kysymys, milloin FP8:n sijasta INT8-tarkkuutta käyttävä versio tuotiin ihmisten saataville.
amd-fsr-4-optiscaler-mod-toms-hardware-20250918.jpg

AMD lipsautti hiljattain FidelityFX Super Resolution 4 -teknologian julki ennen aikojaan avoimena lähdekoodina. Samalla varmistui, että yhtiö on kehitellyt FP8-tarkkuutta käyttävän FSR 4 -version ohella myös INT8-tarkkuutta käyttävää versiota, joka toimisi myös esimerkiksi Radeon RX 7000 -sarjan näytönohjaimilla.

FSR 4 -teknologia tukee virallisesti vain Radeon RX 9000 -sarjan näytönohjaimia, kiitos niistä löytyvän tuen FP8-tarkkuudelle. Sama koodi teknisesti toimisi myös suuremmalla tarkkuudella, mutta samalla se muuttuisi kaksi kertaa niin raskaaksi suorittaa. Eräs harrastaja onkin hyödyntänyt tätä jo aiemmin ja saanut FSR 4:n toimimaan RX 7900 XTX -näytönohjaimella Linux-käyttöjärjestelmän puolella. Sen käyttö oli kuitenkin niin raskasta, että Quality-asetuksella sen käyttö oli natiiviresoluutiolla renderöintiä nopeampaa vain 4K:n kohdalla.

Nyt Reddit-käyttäjä /u/AthleteDependent926 on hyödyntänyt AMD:n MIT-lisenssillä julki lipsauttamaa FSR 4 -pakettia ja käänsi siitä DLL-kirjaston, jota hyödyntämällä minkä tahansa FSR 3 -skaalausta tukevan pelin saa tukemaan FSR 4:ää – myös vanhemmilla näytönohjaimilla. Sen hyödyntäminen vaatii itse DLL:n lisäksi OptiScaler-sovelluksen sekä näytönohjaimen, joka tukee INT8-tarkkuutta. AMD:n kohdalla tarkkuus on tuettuna RDNA 2 -arkkitehtuurista lähtien ja NVIDIA tukee sitä ainakin kaikilla RTX-sukupolvien näytönohjaimillaan.

Tom’s Hardware on testannut DLL-kirjastoa Radeon RX 7800 XT:llä sekä Ryzen AI Max+ 395:n integroidulla Radeon 8060S:llä onnistuneesti. Sivuston mukaan RX 7800 XT:llä 4K-resoluutiolle skaalaaminen ilmeisesti Quality-asetuksella maksaa 4,16 millisekuntia, kun FSR 3.1 syö GPU-aikaa vain 1,37 millisekuntia ja Intelin XeSS:kin vain 3,21 ms. Kuvanlaadun kerrotaan olevan selvästi parempi kuin FSR 3:lla ja peittoavan myös XeSS:n, vaikka joitain ongelmakohtiakin löytyy edelleen.

Lähde: Tom’s Hardware
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoista että miksiköhän AMD ei ole vieläkään saanut omaa toteutustaan ulos... :hmm:
 
Mielenkiintoista että miksiköhän AMD ei ole vieläkään saanut omaa toteutustaan ulos... :hmm:
Jos se on niin raskas vanhemmalla raudalla => hiovat sitä vielä. Muuten alkaa valitus siitä miten se on kasa sontaa ja tosi raskas sekä hidas eikä kannata käyttää kun tekee peleistä käyttökelvottomia..
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
291 288
Viestejä
4 982 874
Jäsenet
80 037
Uusin jäsen
Zippi_IV

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom