Hardline eli kovaputket

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Kehtaisinkohan sanoa jo olevani pitkän linjan nestejäähdyttäjä pc puolella. Alumperin leikkiin lähdin ensimmäisen isotehoisen näyttiksen ihanan blower mallisen tuulettimen takia, koska en pitänyt siitä, että pienkonelentokentän äänisimulaattori oli kotelon sisällä. Siitä saakka on riittänyt, että letkujen osalta letku on hyvälaatuista, helppoa ja taipuisaa vetää sekä liittimet ovat semi edullisia. Koska matkalla on ollut riittävästi ongelmia mm. Lyttääntymisen kanssa, pitkät vedot ovat vaikeita saada järkevästi taipumaan muuta kun lisä kulmien kanssa jne. halusin kokeilla hardline looppia, josta kerään nyt omia kokemuksia seuraavan ghetto koneen osalta, jos seuraavaksi uskaltaisi tulevan koneprojektin toteuttaa kovaputkilla. Ja siis tavallaan olen edelleen tyytyväinen primochill advanced lrt letkuun sekä alphacoolin fatboy liittimiin ja metallisiin jousikuormaisiin letkunkiristimiin, jotka olen kaikista valikoinut parhaimmiksi omien kokemusten perusteella.

En rupea uudestaan kirjoittamaan tai tekemään videoita jo tehdyistä ja selitetyistä asioista, joten ole hyvä ja käyttäkää hyväksi sama materiaali jota itse mm kahlasin läpi ennen ostopäätöstä. Performance-PCs' Channel

Aiheesta on muuallakin suhteellisen niukasti asiaa ja ainakaan suomeksi en ole guideen törmännyt joten aloitetaan siitä, miksi tälläiseen pitäisi ruveta ja sen jälkeen mitä siihen tarvitsee.

Kuten aikaisemmin mainitsin, täytyy olla jokin syy miksi tälläiseen lähtee. Suorituskykyyn tämä ei vaikuta, joten rahalle ei saa vastinetta sen kautta. Visuaalisesti nämä hardline loopit näyttävät kyllä hyviltä, joten tuskin tämä typerämpää on kun autoon uusien vanteiden ostaminen. Mutta tärkeimpänä tekiänä on tuo taivutettavuus ahtaisiin tiloihin ja mutkiin ilman lyttääntymisen riskiä - jahka putki on siis jäähdytetty ;).

Mitä tälläinen tuli maksamaan ja mitä tekemiseen tarvitsee. No lähtökohtaisesti vähintään työkalut leikata putkea, viimeistellä putkien päädyt, taivuttaa putki ja liimata lukituskaulukset paikoille.

Päätin tilata monsoon setin, jonka ajattelin olevan myös sovelias tulevaan setuppiin joten seuraavat tavarat joutui työntämään ostoskoriin.
Monsoon Hardline All Pro Deluxe Bender Kit 16/12mm (ID 1/2" OD 5/8")
Monsoon Hardline 16/13mm (ID 1/2" OD 5/8") compression fitting - Matte Black x8
Monsoon PETG Tubing 16/12mm (ID 1/2" OD 5/8") 4x90cm - White (myös mustaa ja kirkasta)
Alphacool HardTube Heat Gun Pro 2000W

Ja kuten aina tein tilauksen taas hädissäni, että saan vaan kaikki rojut ajoissa ja kuvittelin tässä olevan kaikki. No kuinka väärässä olinkaan, joten jos seuraavanlaiseen projektiin rupeatte, älkää nyt helvatti unohtako seuraavia "hyvä olla asioita".

Monsoon Hardline UV Cure Adhesive for Acrylic - 8ml
Liima on hyvin suuressa merkityksessä tässä leikissä, koska locking collaria käyttävät kiinnikkeet vuotavat mikäli liimaus ei ole täydellinen. Koska munasin liiman tilaamisen, hain paikallisesta motonetista PETG tuubille soveltuvaa LOCTITE Super Glue All Plastics muoviliima 2g | Motonet Oy mallia, mutta käyttö osottautui aivan stanan hankalaksi verrattuna tuohon em uv cure liimaan ja en usko, että sain kaikkia liitoksia pitämään. Em. syystä joudun luultavasti tekemään kaikki putket uudestaan, joten 3x90cm putkea on mennyt jo hukkaan :) Painotan, että liimalla ja liimaamisen onnistumisella on välttämätön vaikutus koko loopin onnistumiseen. Saa nähdä kuinka metsään en liimalla mennään :D

Monsoon Hardline Premium replacement Lock Collar 16/13mm (ID 1/2" OD 5/8")
Koska mokaamalla yhden liittimen menetät tuon lukitus kauluksen, joten projekti jää kesken, mikäli et ottanut extra liittimiä. Koska liittimet maksavat huomattavan paljon, on ehkä ihan perusteltua ottaa muutama paketti näitä mukaan :)

Valitsin PETG tarkoituksellani, koska minulla on vuosien varrelta omakohtaista huonoja ja hyviä kokemuksia tuosta akryylistä, päätin välttää sitä aina kun mahdollista. Myöskin kun noita akryylisiä ns pleksilaseja on työstänyt tuntui, että tälläkin kertaa on parempi pysyä erossa niiden taivuttelusta :)

Monsoonin liittimet taas ovat olleet hyviä sekä asennettavuuden, että laadun osalta kun kyseesä on ollut ruuvit, joten ei nämä hardlinetkään yhtään hullummilta vaikuttanut. Isojen poikien jutuista on käynyt ilmi, että jotain ongelmaa on ollut noiden lukiterenkaiden kanssa, ja tämä on johtunut tuosta akryylin ominaisuuksista ;) En ole varma, onko nämä liittimeni jo ns uusia vai vielä vanhoja jossa akryyli lukiterengas.

Koska projekti on mallia ghetto hommasin jotkun osat foorumilta käytettynä ja ainakin pumpun kansi oli halki, joten loppu projekti odotaa nyt tätä aquatuningin viimeistä toimitusta.


Dropbox - IMG-20170129-WA0004.jpeg

Kuvasta voi huomata, että myöskään putket eivät ole optimoitu helpoimman reitin kautta, koska halusin kokeilla juurikin kuinka lähelle sen kulman voi vetää ja kuinka hankalia pitkiä vetoja osaisin tehdä.


Vinkit tervetulleita minulle ja mahdollisesti muille yhtä sairaille tai vähemmän kipeille ketkä tälläiseen leikkiin jaksaa ryhtyä :smoke:

Palataan asiaan myöhemmin tälläviikolla ja lopulliset kuvat yms ehkä vähän ohi hardline aiheesta tämän setupin osalta :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 077
Mielenkiintoinen projekti. Tuosta liittimien liimaamisesta annoit hyvän idean.

Olen seuraavaksi projektiksi miettinyt tehdä putket komposiitista ja kokeilin jo muutamia liittimiäkin joissa oli samanlainen kierre kuin noissa lelu liittimissä. Mutta kierteen joutuu liimaamaan kun ei ole o-rengasta tasopintaan tai en uskalla jättää kumia vasten, kun jokainen tietää mitä kumille tapahtuu ennen pitkään noilla litkuilla. Komposiitti liittimissä on kahdella o renkaalla liitin eli kestää jonkin tovin ennenkuin neste menee läpi. Huippu ominaisuutena komposiitti putki on että siinä on monta pinnoitetta alumiini keskellä ja putki on diffuusiosuojattua eli ilman ei pitäisi päästä kiertoon.

Oletko testannut että kestääkö tuo uv liima tuota nestettä vai syövyttääkö läpi?
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
En ole, tosiaan koko projekti ei ole edes valmis. En tiedä mistä nesteistä puhut, kun minä ainakaan en kiertoon veden liskäksi pisaraa enempää biocideä suosittele eikä ole ongelmaa ilman kanssa enää em primoflexin kanssa ollut (joskus tygonit tykkäs hengittää)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 077
Ai jaa että vettä käytät, no kumi kestää vettä hyvin. Itse käytän glygolia jossa on levänesto sun muut aineet. On 90-luvulta jäänyt 8 pulloa ylitse tarpeen.

Omassa koneessa on jotain kallista laboratorio letkua ja nestettä häviää jonnekkin.. en ole ehtinyt ostaa uv-nestettä ja testaamaan uv-lampulla että mistä neste karkaa.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Glykoli on huonoa ja tarpeetonta kierrossa mikäli ei ajele sub zero litkuja, jotka on ihan oma lukunsa. Levänestoksi menee ihan omat aineet, esim paras biocide joka ei kyllä vuotoja aiheuta. Sinällään tämä ei liity kovaputkiin vaan koko looppiin, eikä kovaputket poista glykolin tuomia ongelmia millään mittakaavalla - ja akryyliputkille se nyt lähinnä olis katastrofin odottelua...

Sinuna vaihtaisin litkut ja suuntaisin katseeni push in liittimien suuntaan? Millä komposiittiputken od/id suhteella olet liikkeellä? Imo komposiittiputkien ongelma on myös varmaan asentaessa vaadittava tarkkuus kun ei voi asennettujen putkien jännitteitä poistaa vähän lämmittämällä...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 077
90-luvulla en oikein löytänyt vaihtoehtoja litkujen suhteen ja ei kehtaisisi noita alphacoolin nesteitäkään hukkaan heittää..

16mm warlan komposiittia olen ajatellut, warlan putki on sen verran paska laatuista että on löysähköä verrattuna uponorin erittäin jäykkään laatuun. Tietenkään ei pidä päästä päähän suoraan laittaa putkea lämpölaajenemisen takia vaan pitää olla mutka että pääsee elämään.
Pitänee tutustua tuohon biocide aineeseen, kun ehtii. tässä just alkaa aca500+ kortin testaukset, ennen kuin hallitus tulee kotiin.

Niin siis jännitteitä ei tarvitse lämmittää pois, vaan ajattelemani komposiittiputki on ihan sormin taivuteltavaa valkean väristä kevyttä putkea.
Liitin tosin tarvitsee puristus koneen ja leuat että liitin pitää. + se liima sinne kierteeseen.
 
Viimeksi muokattu:

Markkedi

:smoke:
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
775
Sopivasti ketju joka tulee tarpeeseen oman projektin myötä. Eli itse suunnittelin kovaa putkea soveltaa tällä kertaa tuossa omassa projussa koska tila hyvin vähissä ja kovalla putkella onnistuu tiukat kulmat ilman pelkoa lyttääntymisestä.
Seurantaan :comp:
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
762
No heitetään tännekkin kuvajaiset tuosta omasta kovaputki päivityksestä. Sen verran pitää omalta kohdalta sanoa, että oli *ittumaisin nestejäähypäivitys, mitä itse olen tehnyt. Aika monta hukkapätkää tuli, ennen kuin olin edes jotenkin tyytyväinen lopputulokseen. Ei meinannut tulla mitään siitä taivuttelusta, pari vetoa pitikin tehdä sitten vähän erilailla kuin aluksi ajattelin, mutta tyytyväinen olen kyllä lopputulokseen vaikka vieläkin jäi parantamisen varaa. Itse en käyttänyt liimaliittimiä. Ja kuten Kettu mainitsikin, mitään todellista hyötyähän näistä ei ole. Mutta milläpä "extreme" harrastuksella paljon muutenkaan? Kivalta ne näyttää ainakin omaan silmään, ja sehän se on pääasia. :cool:



 

Markkedi

:smoke:
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
775
No heitetään tännekkin kuvajaiset tuosta omasta kovaputki päivityksestä. Sen verran pitää omalta kohdalta sanoa, että oli *ittumaisin nestejäähypäivitys, mitä itse olen tehnyt. Aika monta hukkapätkää tuli, ennen kuin olin edes jotenkin tyytyväinen lopputulokseen. Ei meinannut tulla mitään siitä taivuttelusta, pari vetoa pitikin tehdä sitten vähän erilailla kuin aluksi ajattelin, mutta tyytyväinen olen kyllä lopputulokseen vaikka vieläkin jäi parantamisen varaa. Itse en käyttänyt liimaliittimiä. Ja kuten Kettu mainitsikin, mitään todellista hyötyähän näistä ei ole. Mutta milläpä "extreme" harrastuksella paljon muutenkaan? Kivalta ne näyttää ainakin omaan silmään, ja sehän se on pääasia. :cool:



On kyllä nätti ja kliini buildi :)
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Isolta näyttää radius noissa kulmissa jota olet väännellyt. Voitko avata vähän mitä kaikkia työkaluja olet käyttänyt jne?
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
762
Isolta näyttää radius noissa kulmissa jota olet väännellyt. Voitko avata vähän mitä kaikkia työkaluja olet käyttänyt jne?
Toki aina noi kuvakulmat hämää vähän miten jyrkkää ja minne suuntaan tarkalleen mikäkin on, mutta ihan niin napakoita ja jyrkkiä 45/90 asteen taivutuksia en saanut puhtaasti mitä halusin. Jouduin vähän "pehmentämään". En tiedä oliko syy liiallisessa/liian vähäisessä lämmityksessä, alueen koosta mitä lämmitin, vaiko oliko silikoni insertti liian pieni. Siltä se ei tosin tuntunut. Toki sain myös reilusti jyrkempiä kulmia kokeilemalla, mutta niissä sitten ulkonäkö meni pilalle sillä, että tuppas meneen todella herkästi lyttyyn tai kurtulle. Riippumatta lämmitysajasta. Toki hyvinkin mahdollista on, että en vaan osannut/osaa noita taivutella, tai siinä on joku kikka kakkonen joka pitäs ottaa huomioon. Kymmeniä videoita ja neuvoja kyllä tuubista tuli kateltua ja niiden mukaan tehtyä, mutta ei niin ei. Omaan silmään ne kyllä näyttää hyvältä tällä hetkellä varsinkin livenä. Hitusen voisi olla napakammat vain. :happy:

Käytössä oli siis:

EK:n PETG 10/12
EK:n 10/12 silikoni insertti
EK:n compression kovaputki liittimet + kulmat
Hiomapaperia ja rautasaha
Kuumailmapistooli
Omat kädet ja silmät. (ei jiirejä yms apuvälineitä taivutteluun)

Tuo takimmainen kennolta prossublokille menevä veto on kahdella taivutuksella, ja ihan hirvee persereikä oli se tehdä. Ne taivutukset on niin vierekkäin, että toisen kohdan lämmitys väkisinkin muuttaa ensimmäisen taivutuksen muotoa. Vaati eniten yrityksiä saada se kohdilleen. Kokeilin sitä myös ensin ilman tuota 45 asteen kulmaliitintä avittamassa, mutta siitä ei tullut yhtään mitään. Totesin muidenkin vetojen kohdalla, että kulmaliittimillä pääsen vähän helpommalla ja säästän hermoja vähäsen.. :shy:

Nuo EK:n liittimien kiristysrenkaat ovat myös niin nafteja tuohon putkeen, että siinä putkessa ei saa olla lähellä liitoskohtaa minkäänlaista muutosta muodossa, tai se rengas ei mahdu liikkumaan yhtään. Jos sitä ei pysty liikuttamaan, ei putkea saa liittimeen paikalleen millään. Erittäin hyvin noi muilta osin paikalleen menee, ja ovat kyllä todella tiiviitä. Päiden pyöristäminen pitää vain tehdä huolella, ettei liittimien sisäpuolen o-rengas vain vahingoitu kun putken laittaa paikalleen.

Tuossa vielä yksi kuva vähän eri kulmasta, en tiedä selventääkö vähän noita kulmia ja asentoja paremmin..

 

Era

Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
56
Itse ajattelin että tekisin seuraavan koneen kokonaan nestejäähdytteiseksi ja asiaan hieman perehdyttyäni, päätin että teen koko kierron suoraan mapressin liittimillä ja putkilla. Laitteet kun jo löytyy, osat maksaa sen 1-2e/kipale, ja tiiviyden kanssa ei ongelmia tule. Hieman täytyy perehtyä noihin kierteisiin mitä blokeissa käytetään, että löytyykö päätyihin liittimet suoraan tukusta vai pitääkö itse askarrella. Putkivaihtoehtoina löytyy perus kuparin lisäksi jo edellä mainittu komposiitti, kromattu kupari ja metalliputket voi aina vaikka maalata mieleisekseen.


Ainut syy miksi projektia en jo ala toteuttaa, on mieleisten komponenttien puute mutta jahka nuo uudet amd/radeon tuotteet markkinoilla ehtivät niin pääsee suunnittelemaan.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
No sanotaan näin, että tälläistä ghettomodia aloin itse askartelemaan siksi, että en halunnut ottaa uutta monen tonnin konetta harjottelukohteeksi. Jos perustiedot on sillä tasolla, että ei ole varma mitkä kierteer (g1/4) blokeissa on vois olla järkevää haalia loput tarvittavat osat käytettynä ja testata vaikka pienemmässä mittakaavassa ensin?
Toinen huomioonotettava seikka on se väännyteltävyys. Kyllä putkari saa duunissa kiroilla ja käyttää voimaa, mutta pc kotelon sisälle noi jännitteet ei oikein sovi. Tai akryyliblokkiin r1/4 jengat putkiteipillä :p (huono esimerkki)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 077
Jos käyttää komposiittia tai kromattua kuparia. Pitää mutkat tehdä kulma liittimillä eikä taivuttamalla, taivutettu mutka voi tuoreena elää turhan paljon. Samaa suosittelen mapressin putkellekkin että käyttää kulma kaari osaa.

Mielestäni mapressin ja kromikupari putket ovat liian jäykkiä materiaaleja pc koteloon ja osiin.
 

Era

Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
56
Jos perustiedot on sillä tasolla, että ei ole varma mitkä kierteer (g1/4) blokeissa on vois olla järkevää haalia loput tarvittavat osat käytettynä ja testata vaikka pienemmässä mittakaavassa ensin?
Toinen huomioonotettava seikka on se väännyteltävyys. Kyllä putkari saa duunissa kiroilla ja käyttää voimaa, mutta pc kotelon sisälle noi jännitteet ei oikein sovi. Tai akryyliblokkiin r1/4 jengat putkiteipillä :p (huono esimerkki)
Niin, jos perustiedot on sitä luokkaa että pelkän ilmoitetun tuumakoon perusteella hankkii osat, niin kannattaa tosiaan pitäytyä niissä saman valmistajan valmispalikoissa ;)

Mistä sitä tietää onko tuollaisten pienen volyymin palikoiden kierre tehty millisenä vai tuumasena, ja millaisella nousulla?

Siis voihan se olla että toteutus näin ei kannata lainkaan, mutta en nyt itse ainakaan ole mitään estettä asialle nähnyt. Nuo metalli/Akryyli liitokset täytyy tietysti toteuttaa joko tiivistein tai liimalla joita paineilmalinjoissakin käytetään. Ja kyllä, kaikki yli 15ast mutkat oli ajatuksenakin tehdä mutkilla, noissa mpresseissä on vielä joka liitoksessa pieni pelivara niin ei tarvitse putkienkaan olla millilleen oikean kokoisia.

Jos ei osaamista tai mielenkiintoa kokeilemiseen olisi, niin tilaisin varmasti jostain valmiin paketin :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 546
Itse totesin parhaaksi ekn hdc liittimet kun niihin menee milliset kupari/rst/muovi putket ja pokkareilla vaan taivutella valmiit putket. Ainut miinus tuossa että osien vaihto jälkeenpäin hankalaa. Tuosta syystä tulikin vaihdettua letkut + pikaliittimet prossulle ja näyttikselle.

 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Niin, jos perustiedot on sitä luokkaa että pelkän ilmoitetun tuumakoon perusteella hankkii osat, niin kannattaa tosiaan pitäytyä niissä saman valmistajan valmispalikoissa ;)

Mistä sitä tietää onko tuollaisten pienen volyymin palikoiden kierre tehty millisenä vai tuumasena, ja millaisella nousulla?

Siis voihan se olla että toteutus näin ei kannata lainkaan, mutta en nyt itse ainakaan ole mitään estettä asialle nähnyt. Nuo metalli/Akryyli liitokset täytyy tietysti toteuttaa joko tiivistein tai liimalla joita paineilmalinjoissakin käytetään. Ja kyllä, kaikki yli 15ast mutkat oli ajatuksenakin tehdä mutkilla, noissa mpresseissä on vielä joka liitoksessa pieni pelivara niin ei tarvitse putkienkaan olla millilleen oikean kokoisia.

Jos ei osaamista tai mielenkiintoa kokeilemiseen olisi, niin tilaisin varmasti jostain valmiin paketin :)
Kromattu kupari olis imo huonompi vaihtoehto kun kupari.

Ei nyt ihan suoraan ollut tarkoitus vittuilla... Minä otin siksi alle ghettokoneen, etten halua kusta kallista konetta tai pitää pitkään paljon rahaa verstaan pöydällä :smoke: Et varmaan usko, mutta jokaisessa uudessa asiassa oppii aina paljon alkuun ja välillä on vain helpompaa päästä parempaan lopputulokseen parilla välivaiheella kun sillä, että yrittäisi heti valmista..
Hommasin tämän kyseisen koneen osista jota minulla jo oli, osista jotka olivat halvalla myynnissä jne, joten todellista hintaa koko setille kaikkine työkaluineen tuli alta tonnin ja kuitenkin kun ottaa huomioon, että putkiin yms meni jo se 500€ oli toi aika kohtuullinen kulu. Kaipa tuosta saakin vielä jotain kun myy...

Esimerkkinä - hommasin tuon pumpun ja säiliön murosta käytettynä hintaan 45€.

Eheim Vesipumppu 1046 (300 L/H) - 54,90€
Alphacool Cape Corp AGB2 black Rev. 2 - 16,90€

Enkä helvetti osannut kuvitella, että tuon säiliön putkittamisessa saattaisi tulla ongelma. Osaatko vetää hatusta ensin mikä ongelma tuli?
Jos ja kun katsoo tuota säiliön 3 & 4 kuvaa jimmsiltä, voi huomata, että tuo tasainen pinta on upotettu eikä siis koko liittimen osalta pinnassa, joten liitin ei kiristy lock ringin osalta tarpeeksi :) Tästä syystä tuohon ei sovi suoraan hardline liitin. Ruuviliitin ja karaliitin sopi... Ja toki asian voi kiertää kulmaliittimellä ja nyt onkin siksi tuohon putken paikalle tulossa EK 90 kulma.
Siinä yksi esimerkki ennalta-arvaamattomasta asiasta - tai olisihan tuon voinut kokemuksella ennakoida?

Helvatun siisti tuo jusizinkin setti, mutta jos katsot esim pumpulta lähtevää putkea, voi huomata, että tuo taivutus on muuttanut kuparia hiukan ovaaliksi? Blokin kansi näyttää valitettavasti siltä, että akryylissä olisi jotain halkeaman alkua?

Itse haluan oikeastaan ainoastaan siksi jakaa omat kokemukseni ja toivon saavani toisiltakin ne omat kokemukset ja onnistumiset & epäonnistumiset, jotta se "seuraava" buildi voisi olla taas parempi eikä vain raudaltaan tehokkaampi.

Valitettavasti Aquatuning taas teki oharit joten tämä värkkääminen omalta osaltani jatkuu maaliskuun puolella. Siihen mennessä on taas liuta tavaroita tullut tilattua ja toivottavasti nvidiakin olisi saanut vihdoin sen 1080 TI mallin pihalle ;)
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
762
Kromattu kupari olis imo huonompi vaihtoehto kun kupari.

Ei nyt ihan suoraan ollut tarkoitus vittuilla... Minä otin siksi alle ghettokoneen, etten halua kusta kallista konetta tai pitää pitkään paljon rahaa verstaan pöydällä :smoke: Et varmaan usko, mutta jokaisessa uudessa asiassa oppii aina paljon alkuun ja välillä on vain helpompaa päästä parempaan lopputulokseen parilla välivaiheella kun sillä, että yrittäisi heti valmista..
Hommasin tämän kyseisen koneen osista jota minulla jo oli, osista jotka olivat halvalla myynnissä jne, joten todellista hintaa koko setille kaikkine työkaluineen tuli alta tonnin ja kuitenkin kun ottaa huomioon, että putkiin yms meni jo se 500€ oli toi aika kohtuullinen kulu. Kaipa tuosta saakin vielä jotain kun myy...

Esimerkkinä - hommasin tuon pumpun ja säiliön murosta käytettynä hintaan 45€.

Eheim Vesipumppu 1046 (300 L/H) - 54,90€
Alphacool Cape Corp AGB2 black Rev. 2 - 16,90€

Enkä helvetti osannut kuvitella, että tuon säiliön putkittamisessa saattaisi tulla ongelma. Osaatko vetää hatusta ensin mikä ongelma tuli?
Jos ja kun katsoo tuota säiliön 3 & 4 kuvaa jimmsiltä, voi huomata, että tuo tasainen pinta on upotettu eikä siis koko liittimen osalta pinnassa, joten liitin ei kiristy lock ringin osalta tarpeeksi :) Tästä syystä tuohon ei sovi suoraan hardline liitin. Ruuviliitin ja karaliitin sopi... Ja toki asian voi kiertää kulmaliittimellä ja nyt onkin siksi tuohon putken paikalle tulossa EK 90 kulma.
Siinä yksi esimerkki ennalta-arvaamattomasta asiasta - tai olisihan tuon voinut kokemuksella ennakoida?

Helvatun siisti tuo jusizinkin setti, mutta jos katsot esim pumpulta lähtevää putkea, voi huomata, että tuo taivutus on muuttanut kuparia hiukan ovaaliksi? Blokin kansi näyttää valitettavasti siltä, että akryylissä olisi jotain halkeaman alkua?

Itse haluan oikeastaan ainoastaan siksi jakaa omat kokemukseni ja toivon saavani toisiltakin ne omat kokemukset ja onnistumiset & epäonnistumiset, jotta se "seuraava" buildi voisi olla taas parempi eikä vain raudaltaan tehokkaampi.

Valitettavasti Aquatuning taas teki oharit joten tämä värkkääminen omalta osaltani jatkuu maaliskuun puolella. Siihen mennessä on taas liuta tavaroita tullut tilattua ja toivottavasti nvidiakin olisi saanut vihdoin sen 1080 TI mallin pihalle ;)
Itsekkin tuli hommattua nuo kovaputkiosat Murosta, mutta olivat kaikki uusia ja käyttämättömiä tosin. 2/3 osa hinnalla mitä olisi EK:lta tilatessa kustantanut. Kuumailmapistooliin piti investoida, mutta se ei ollu kallis tikki. Ehkä sitä tulee käytettyä vielä uudestaan seuraavassa buildissa.. :cool:

Eikös noi kupariputket ole melkoisen vaikeita, ellei mahdottomia saada taivutettua ilman, että muoto muuttuisi? En muista nähneeni missään kylpyhuoneessa tahi vastaavassa sellaisia vetoja, mitkä olisi täysin virheettömiä muodoltaan?

Tuohon EK:n "multiport" kanteen piti lisätä minunkin yksi o-rengas lisää, kun tuo 90-asteen kulmaliitin ei kierry tarpeeksi syvälle aukkoonsa että tulisi täysin tiivis. Suora kovaputkiliitin meni kyllä pohjaan hyvin, mutta nuo kulmat jostain syystä ei. :confused:

1080Ti, tuleeko sitä edes? ;)
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Siltä se itsestänikin tuntui. Duunissa leikin rigidin vehkeillä (tuskin parempia saa) ja vaikealta tuntui. Siksi ajattelin kokeilla näitä "asiaan tarkoitettuja" kovaputkia. Ihan eka tarkoitus oli vetää kuparista ja sitten hioa putket "menosuuntaan" ja vetää autolakat päälle. Tuo olisi kyllä siisti, mutta helvatun työläs toteutus. Sellaisenkin vinkin sain, että noi kupariputket pitäisi täyttää hiekalla ja sitten taivuttaa lämpimänä, jollon toi kupari on taipuisampaa...

Ei voi kun hattua nostaa, tuollaiselle 6-7cm 9kympin kulmalle tuossa CPU blokin tulossa. Alkaa olla aika minimi.

Yksi asia minkä tässä on jo oppinut on toi, että noita 45 asteen kulmapaloja kannattaa ehkä hyödyntää jos mahdollista. Tollanen kolmesta / neljästä kohtaa taivutettu pilli on melko vaikeaa saada onnistumaan :)
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
252
Itse haluan oikeastaan ainoastaan siksi jakaa omat kokemukseni ja toivon saavani toisiltakin ne omat kokemukset ja onnistumiset & epäonnistumiset, jotta se "seuraava" buildi voisi olla taas parempi eikä vain raudaltaan tehokkaampi.
Tästä suuri kiitos! Vaikka en kauheasti kirjoittele tänne jäähdytyspuolelle niin näitä juttuja on mielenkiintoista lukea ja yrittää löytää omaan koneeseen järkevää hinta/jäähdytysteho/melutuotto suhteitaan parhaat ratkaisut. En nyt viitsi kauheasti hehkuttaa kun omassa koneessa ainoa vesilelu on valmis vesijäähy suorittimella mutta ehkä joku päivä haluan näyttiksen vedelle.....
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
762
Siltä se itsestänikin tuntui. Duunissa leikin rigidin vehkeillä (tuskin parempia saa) ja vaikealta tuntui. Siksi ajattelin kokeilla näitä "asiaan tarkoitettuja" kovaputkia. Ihan eka tarkoitus oli vetää kuparista ja sitten hioa putket "menosuuntaan" ja vetää autolakat päälle. Tuo olisi kyllä siisti, mutta helvatun työläs toteutus. Sellaisenkin vinkin sain, että noi kupariputket pitäisi täyttää hiekalla ja sitten taivuttaa lämpimänä, jollon toi kupari on taipuisampaa...
Okei, eli tuo hiekka toimii vähän samalla tavalla luultavasti kuparin kanssa kuin PETG:n ja Akryylin kanssa silikoni-insertti. Kyllähän nuo metalliset materiaalit putkissa on lasiputken rinnalla vielä astetta pro -tasoisempi kuin PETG ja akryyli. Vaikeampaa käsitellä ainakin, luulisin.

Näyttävyyden suhteen en ihan niin paljoa tykkää noista kupari -putkista ja vastaavista, jotenkin tuo kirkas putki ja mieleinen värillinen neste on se juttu tässä ainakin omalla kohdalla. Mielipideasia täysin ilman muuta.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
973
Itekin tullut tutustuttua aiheeseen vähäsen, jatketaan looppia lisää kovilla putkille kunhan saan lisää. 12mm PTEG putkea
2017-02-02 15.54.48.jpg
2017-02-02 15.55.03.jpg
2017-02-02 15.55.09.jpg
 

sl06bhytmar

♻ SER Rescue ♻
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
860
Eikös olisi järkevää tuoda kovilla putkilla tonne emon lähelle pisteet, jossa sitten G1/4 ruuvattava liitäntä ja pehmeillä letkuilla vetää prossulle / näytönohjaimille / muisteille / VRM:lle sitten ne finaalit?

Ei menisi kaikki putket aina uusiksi systeemiä vaihtaessa / päivittäessä...
:confused:
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
762
Eikös olisi järkevää tuoda kovilla putkilla tonne emon lähelle pisteet, jossa sitten G1/4 ruuvattava liitäntä ja pehmeillä letkuilla vetää prossulle / näytönohjaimille / muisteille / VRM:lle sitten ne finaalit?

Ei menisi kaikki putket aina uusiksi systeemiä vaihtaessa / päivittäessä...
:confused:
Se rakentaminenhan on juurikin puoli ruokaa tässä hommassa kuitenkin, niin tuolla periaatteellahan pääsee aivan liian helpolla. ;)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 546
Onhan tuo putken linttaan meno vähän ongelmallista mutta yllättävän hyvin onnistu bilteman halppis pokkareilla. Vielä kun olisi ollut pehmeää kupari putkea ja ammattikalut niin olisi lopputulos ollut parempi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
570
Joku mainitse että kromattu kupariputki ei olisi hyvä vaihtoehto. Mulla on pikkuhiljaa tulossa pikku projekti caselabsin bh4 koteloon ja oli juurikin tarkoitus laittaa kromatut putket. Mikäs siinä on huonoa?
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
762
Joku mainitse että kromattu kupariputki ei olisi hyvä vaihtoehto. Mulla on pikkuhiljaa tulossa pikku projekti caselabsin bh4 koteloon ja oli juurikin tarkoitus laittaa kromatut putket. Mikäs siinä on huonoa?
Viisaammat voivat korjata, mutta itse olen ymmärtänyt että kromattu putki ei sovi oikein taivutteluun. Eli jos tekee niin kulmaliittimillä sitten mutkat niin hyvä tulee. Se kromi tuppaa murtumaan/karisemaan pois taivuttaessa, mutta asiaan vaikuttaa myös onko kromi suoraan kuparin pinnassa, vaiko onko siellä jonkinlainen väliaine.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
973
Ei kestä kromi taivutusta, pitäisi kromata taivutuksen jälkeen vasta. Itse mietin tuota vaihtoehtoa, mutta ei ole kromaukseen oikeen laitteita. Kultaaminen olis kans aika pähee vaihtis :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
570
Tuttu putkimies sanoi, että hehkutettuna ei pitäis kromi varista. Pitänee testailla, eipä tuo paljoa maksa.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Noissa kiteissä on ainakin tärkeää millä OD:lla toolit ja putki on. Kuka tarjoaa jotain 14mm putkea?
Musta tuo ei ole edes välttämätöntä, että kaikki putket menee vaihtoon jos cpu tai GPU vaihtaa. Joku välipalakin joka jatkaa pitkät putket vois olla ihan fiksu jossain välissä. Ei tarttis aina koko putkea vetää uusiks.

Eilen tein leaktestin ja sen perusteella en voi suositella tuota loctiten liimaa ainakaan (vuotavalla pumpun imupuolella ajelin :D Pelkkää vulkkia ympärillä "tiivistämässä")
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
57
Näitä kun lukee niin tekisi itsekin mieli ostaa sälyt ja tempaista putkipokkari käteen ja 12x1 mm hapokkaasta väännellä käppyröitä :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 077
Kromattua kupari putkea on saatavana eri kovuuksina kovana ja puolikovana. Sekä hehkutettua kuparin värisenä kiepillä. Näköjään jollain toimittajalla on hehkutettuakin kromi putkea. Kyllä kromiputki taivuttelua kestää jos on oikea taivutin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 546
Kromattua kupari putkea on saatavana eri kovuuksina kovana ja puolikovana. Sekä hehkutettua kuparin värisenä kiepillä. Näköjään jollain toimittajalla on hehkutettuakin kromi putkea. Kyllä kromiputki taivuttelua kestää jos on oikea taivutin.
Vahva tämä. Myös jossain nähnyt myytävän messinki putkea. Tuo "pehmeä" kromattu kupari putki menee loivaan 90asteeseen ihan polvellakin taittamalla ilman linttaan menemistä
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
973
No perkale, pitääpäs hakee tota kromattua putkee ja kokeilla miten se kääntyy. Itellä oli jonkin aikaa sitten D900 jossa oli tehty 12mm kuparista putket ja valmiilla juotettavilla kulmilla kaikki mutkat.
 

Era

Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
56
Kyllä ne hehkutetut niin kromattu kuin ei kromattukin taipuu todella tiukkaan kulmaan menemättä pahemmin kasaan jos kunnon välineet taivutukseen on. Yli 90ast kulmat sitten haastavampia kun yleensä siihen 110ast loppuu nuo taivutusvarat työkaluista.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 546
Sellainen probleema että idioottina tilasin mukamas halvan hinnan sokeisemana 12mm kovaputki liittimiä. Mutta niissä onkin naaras kierteet joten mitähän tähän keksis. Saksasta tilattu joten ei taida palautus onnistua. Tässä kyseiset liittimet. CF Hard Tube Adaptor G1/4 Female to 12 mm | Coolforce | Products | Nanoxia
Jostain uros-uros kierteitä väliin?
Alphacool double nipple G1/4 outer thread to G1/4'' outer thread with O-ring - deep black
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
685
Onhan näitä yli 20- vuotta tullut rävellettyä, kupariputkista alkaen...

Tässä yksi, mistä voi jotain vinkkejä noukkia:
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
248
Itse tein ekan kovaputkilla toteutetun loopin ja huomasin että EK:n 12/16 PETG on paljon tiukempi noihin EK:n liittimiiin kuin Alphacoolin 13/16mm PETG ja käytössä samat liittimet.

Putken päitä ei paljoa joudu hiomaan jos käyttää putkileikkuria sahan sijaan mutta itsellä se leikkuri jätti terävän reunan putken sisäpuolelle jonka sai näppärästi 3-leikkuisella senkki terällä pyöräytettyä pois. Taivutuksessa tärkeintä on että malttaa ja ajan kanssa tekee niin onnistuu. 5 mutkaa jouduin omaan looppiin tekemään ja kaikki onnistui kerrasta, ei tullut ilmakuplia tai kurttua yhtään ja kaikki sopivat paikalleen ilman vuotoja.

En tee yhtäkään looppia enää silikoni tms. pehmeillä letkuilla vaan tästä lähtien aina kovaputkilla koska on tuo vaan niin paljon nätimpi.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Voi helvetinperkele. Alkaa kohta moti menemään Aquatuning.fi (de) kanssa. Tilasin tuotteet 29.1.2017 21.42.00 ja tuotteet eivät ole vieläkään tullut. Hauskintahan tässä on se, että maksoin vissiin 16€ nopeammasta toimituksesta ja kaikki rojut piti olla hyllyssä.

Tilasin mm
Monsoon Hardline UV Cure Adhesive for Acrylic - 8ml
Monsoon Hardline Premium replacement Lock Collar 16/13mm (ID 1/2" OD 5/8")
pump cover for Eheim 1046

Pump coverin nyt saa vaikka jimmssiltä, mutta lock collarit ja uv curen tarttis asap jostain muualta. Lähinnä siksi haukun tänne, että täällä jos joku osaa jotain mestaa suositella josta em litkua saa - nopeasti, niin kiitos jo etukäteen.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
70
Elämäni ensimmäinen kovaputkimaratooni tuli vedettyä kun taittelin tuossa Lian-Li PC-O11 koppaan putket. Takaraivossa oli kokoajan pelko siitä että riittääkö 8x90cm putkia kun ekaa kertaa tekee, mutta odotuksiin nähden meni hemmetin hyvin kyllä taittelu! Lähes jokainen taitos meni kerrasta looppiin, muutamaa pientä aviopierua lukuunottamatta. Seuraavaan projektiin jäi vielä 5x90cm putkia ja lopputulos on kyllä silmiä hivelevä! Soft tubing, never again!
 
Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
36
Antakaapas nyt vinkkejä minkälaista putkea kannatta käytää jos kovilla haluaa tehdä.
Ja ennen kaikkea miten taivuttaa.
Ensimmäinen custom juuri tekeillä ja ei tahdo kovan putken tiukat mutkat oikein onnistua
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
70
Antakaapas nyt vinkkejä minkälaista putkea kannatta käytää jos kovilla haluaa tehdä.
Ja ennen kaikkea miten taivuttaa.
Ensimmäinen custom juuri tekeillä ja ei tahdo kovan putken tiukat mutkat oikein onnistua
Ite oon käyttäny PETG putkea ja hyvin taipu niinku näkyy :)
 
Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
36
Taipuu taipuu
Milläs sais itekkin taipumaan.
Tilasin jimssiltä 16/13 alphacoolin putkea ja lyttyyn vaan menee.
Viittä vailla valmis pehmeillä putkella nyt mutta luonto ei anna periksi.
Purkuun ja siisti asennus kerrasta kovilla ennen kun starttaillaan.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
70
Taipuu taipuu
Milläs sais itekkin taipumaan.
Tilasin jimssiltä 16/13 alphacoolin putkea ja lyttyyn vaan menee.
Viittä vailla valmis pehmeillä putkella nyt mutta luonto ei anna periksi.
Purkuun ja siisti asennus kerrasta kovilla ennen kun starttaillaan.
Jos on hinkua tehhä noita sitten tulevaisuudessaki ni tämmönen on ollu ihan hyvä: Monsoon Hardline Pro Bender Kit 16/12mm (ID 1/2" OD 5/8")
Tein ekaa kertaa ja varauduin siihen että menee alussa kaikki bendit päin persettä mutta hukkapalaa ei tullu varmaan metriä enempää ku taitteli noilla muoteilla
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 464
Viestejä
4 162 933
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom