Hampaiden oikomishoito

Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 144
Ens viikolla pitäisi mennä pitäisi mennä skannaukseen rautoja varten sekä ylä- että alahampaisiin. Mulla on ns. syvä purenta ja alahampaissa alkaa olla turhan paljon kulumaa.

Katsotaan että onnistuuko tällä kertaa. Parikymmentä vuotta sitten jäi vähän hommat kesken kun tuli parempaa tekemistä.

Nuo ovat sellaiset hampaiden taakse asennettavat raudat joka mahdollistaa ulkopuolelle asennettavat vinorakenteet hammasrivin siirtämiseksi syvyyssuunnassa. Vähän nopeampaa kun normirautojen kanssa mutta kyllä siihen kuulemma pari-kolme vuotta menee.

1688058319709.png
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 195
Mietin et hoidon loppupuolella en käyttäny enää kalvoja ihan sitä vaadittavaa tuntimäärää ja kumilankojen käyttökin oli vähä laiskaa, ko mulla yritettiin taivuttaa etuhampaita eteenpäin jotta olis ehkä saanut retentiolangan myös ylähampaiden taakse. Nyt mietin että jos oisin 110% sitoutunut, oisko taipunut enemmän ja tullut tilaa viel enemmän? Veikkaan että ei, ainakaan retentiolangan osalta, toi on sen verran ahdas edelleen. Mut huomaa että hampaat on liikkuneet kuitenkin eteenpäin aika hyvin. 18kk tässä kesti niin ehkä vähä alko gonahtaa tähä tekemiseen.

Nyt kun yökalvot on mulla ja alkaa se ylläpitovaihe, toisella puolella on ylä -ja alahampaissa pikkuraot. Ei näy kun kalvot ottaa pois aamulla, mut kun mennään muutama tunti eteenpäin. Voi toki olla että noi hampaat tulee ajallaan pysymään paremmin siinä tilassa kun kalvot ottaa pois. Lukasin, että sen jälkeen ko hampaat on saatu haluttuun asentoon, menee jopa vuosi, että se pysyvyys alkaa olemaan pidempiaikaista eli ilmeisesti kun ikää tulee ja hampaat alkaa juurtumaan enemmän sinne mihin ne on pakotettu, mutta ne ei kuitenkaan tule siellä pysymään, ylläpito on loppuelämän juttu.

Pikkuraot ei näy suorassa linjassa, mut ku sivuttain katsoo. Pienet ne on, mut kun neljän tonnin hoidon tekee niin tavallaan haen täydellisyyttä. Sitten toinen alakulmahammas on muita hampaita korkeammalla. Toki tää on ihan hampaasta johtuva, ei liity oikomishoitoon mitenkään.

Laitoin näistä kyssäriä viel lekurille kun mulla on 3-4kk kontrollikäynti et nähdää mite hampaat on asettunut, voiko noille sit tehdä jotain tarvittaessa. Lisämaksuahan noihi menee mut ei nuo summat enää tunnu missää tän hoidon jälkeen :)

Pyysin kans alku -ja loppukuvat. Ku saan niin muokkaan tätä viestiä.

Niin ja mitä luin vielä netistä, moni lääkäri saattaa oikomishoidon jälkeen vielä laittaa muovisia tai keraamisia juttuja hampaisiin viimeistelyksi (edelleen, lisämaksuahan nämä), että tasaisuuksia, rakoja, koloja, ym saa vielä paremmaksi. Kun vaikka hampaita oiotaan suoremmaksi noilla kalvoilla, ei hammasrakenteet vissiinkään aina anna myöten niin että raot menisi täysin umpeen. Plus sitten se ylläpito aina tulee vähä raottaa hampaita. Siksi kontrolli on tärkeää että asialle voi sitten tehdä jotain; Kalvoja kun ei pidetä enää 22h suussa, vain öisin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
633
Itsellä näin vanhemmiten on alkanut menemään alaetuhampaat lomittain. Eli takahampaat varmaan painavat noita jotenkin eteenpäin. Varmaan olisi pitänyt tehdä jo aiemmin jotain ja luulen että menee pahemmaksi vaan kokoajan. En varma ole mutta olisiko ehkä että viisaudenhampaat työntävät muita eteenpäin?

Kellään kokemuksia tästä, korjaantuisiko jos viisaudenhampaat poistaisi? Tai ei kai tuossa paljoa muuta keinoa olekkaan kun tehdä tilaa noille? Mutta menevätkö itse takaisinpäin jos olisi tilaa vai täytyykö lisäksi jollain raudoilla hoitaa asia? Kenelläkään täällä siis ollut vastaavaa ja asiaa hoidattanut?

Satuitko koskaan selvittämään asiaa omalla kohdallasi? Minulla on ylhäällä sama juttu; ihan muutoin nätti hammasrivistö, mutta ylimääräistä rakoa ei ole ja etuhampaat painuneet limittäin. Toinen viisuri poistettu jo ~10 vuotta sitten, toinen on jossain tuolla posken sisällä eikä ole ilmeisesti muistuttamassa itseään tämän ihmiselämän aikana. Liekkö on mitään tehtävissä ilman, että välistä poistetaan hammas tai pari..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 876
Satuitko koskaan selvittämään asiaa omalla kohdallasi? Minulla on ylhäällä sama juttu; ihan muutoin nätti hammasrivistö, mutta ylimääräistä rakoa ei ole ja etuhampaat painuneet limittäin. Toinen viisuri poistettu jo ~10 vuotta sitten, toinen on jossain tuolla posken sisällä eikä ole ilmeisesti muistuttamassa itseään tämän ihmiselämän aikana. Liekkö on mitään tehtävissä ilman, että välistä poistetaan hammas tai pari..
En ole tehnyt asialle mitään. Pitäisi kyllä ihan perus hammaslääkärikäyntikin varata kun viimeksi kävin ennen koronaa. Jos ajan saisi niin täytyy siellä sitten kysyä että minkälainen homma olisi noiden alahampaiden korjaaminen. Eipä tuo sinänsä haittaa että jos ei kaupunki maksa (tuskin maksavat) ja hinta on tuhansia euroja yksityisellä niin jätän varmaan tekemättä.

Tällaisen löysin kun googlailin: " Noin 20 vuoden iässä eli samaan aikaan, kun viisaudenhammas yrittää puhjeta, joillakin ihmisillä menee alaleuan etuhampaita lomittain. Aiemmin on tehty johtopäätös, että viisuri olisi tähän syyllinen, mutta se on tutkimuksissa osoitettu vääräksi päätelmäksi. Oikeasti etuhampaiden lomittain meneminen johtuu leukaluussa tapahtuvista kasvumuutoksista, Ventä kertoo. "

Mutta tarina ei kerro mitä tuolle sitten voi tehdä jos mitään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 858
Viestejä
4 211 459
Jäsenet
70 969
Uusin jäsen
700e puhelin

Hinta.fi

Ylös Bottom