Miksei? Mikä on se taikahuolto joka tietää ja osaa kaiken mahdollisen ja ennalta tietää ne tuhat ja yksi kohtaa jotka voivat aiheuttaa sen ettei auto toimi talvella kunnolla. Monilla huolloilla on vaikeuksia löytää vikaa silloinkin kun oireet (tai ainakin osa oireista) on tiedossa, niin mikä ihmeen huolto osaa löytää nekin kohdat jotka pettävät?
Sehän näissä vanhoissa autoissa stressiä aiheuttava ongelma onkin, kun kaikkia ongelmia et vaan voi millään ennakoida (ellet sitten ole autoharrastaja ja huomaa ehkä ennen normaalia ihmistä, että joku paikka saattaa pettää kohta puoliin) ja sitten kun autoissa on niiden jatkuvasti liikkuvien osien lisäksi kaikenlaisia ei kriittisiä osia jotka on oikein suunnittelemalla suunniteltu pettämään (esim. scenicissä on lasinostimien muuten hyvässä mekaniikassa pieni kertakäyttöinen muovinpala joka on koko ketjun heikoin lenkki joka ei kestä lämpöä (kesä) eikä kylmää (talvi). Se on sitten ihan oma valintansa, että montako sataa on valmis maksamaa siitä, että joku vaihtaa tuon lasin koneiston ja voit laseja aukoa ilman pelkoa).
Ei niitä ajon estäviä vikoja ole tuhansia, joten perusasiat on helppo hoitaa kuntoon, lisäksi monen mallin tyyppiviat on koeteltu esiin, jolloin ne voi korjata ennakkoon.
Valitettavasti talvipakkanen voi lamaannuttaa myös uuden auton, jos ei ennakoi ja varaudu, joten ei se uusi auto ole aivan autuaaksi tekevä asia.
Scenicin lasinnostimet nyt on vaan suunniteltu ranskan lämpimiin oloihin, tuossa omassa omistuksessa olleessa autossa oli vaihdettu kolme lasinnostinta takuuseen Biliassa ja duunikaveri, jolta ostin auton, oli vaihdattanut vielä yhden takalasin nostimen huollon yhteydessä, maksoitvat muuten aikoinaan vajaat 600 € / kpl Biliassa.
Itselläni tippui kerran takalasi oven sisään, jonka jälkeen vaihdoin sinne noin 10 € / sarja maksaneet vahvemmat rullat molempiin takalaseihin, jonka jälkeen ongelmia ei enää esiintynyt.
Joo. Se on myös tahallista(tätä varmaankin tarkoitit, ja minä kirjoitan sen auki) siinä mielessä, että vähänkin maksukykyisemmälle halutaan mielellään myydä kalliimpaa, ja sitä kalliimpaa on jo mallistossa tarjolla ja melkein kaikille kelpaa, jos lompakko suostuu. Harva nimenomaan haluaa pienen auton vaan ostaa sen siksi, että se on halvempi. Tietenkin Polon renkaanpotkijalle harvoin kelpaisi halvallakaan 9-paikkainen Caravelle, mutta noin niinkuin järkevän suhteellisuudentajun puitteissa. Se pieni(oikeasti supermini eli A tai normaali aatakin pienempi eksoottisuus) tehdään paitsi mahtumaan hyvin urbaaniin ympäristöön, myös kolhittavaksi siellä, eikä eikä matka-ajomukavuudella, km-määräisellä eliniällä tai moottoriteholla ole niin väliä.
Vielä ysärillä Rion/Polon/Fiestan kokoiset autot olivat aika kamalia. Tai oikeastaan vasta ysärin kuluessa edes lyhyen Golfin kokoiset ja tasoiset autot alkoivat olla jollain tapaa kivoja ja auton tuntuisia. Jotkut kalliimmat pikkuautot toki olivat asiallisia jo aiemmin, mutta eiväthän ne niin pieniä tai pienitehoisia olleet, kevyitä vain.
Harvoin noita pikkuautoja on suunniteltu perheen ykkösautoiksi tai pidempien matkojen taittamiseen, vaan juurikin lähinnä päivittäiseen työmatkaliikenteeseen kaupungissa, sekä tietysti kehittyvien maiden markkinoille skootterin tai vastaavan korvaajaksi, jolloin halpa hinta on valttia.
90-luvun ( varsinkin alkupuolen ) pikkuautot ovat kyllä melkoisia kevyitä kiuluja, joissa ei ainakaan liioista varusteista tai äänieristeistä pääse nauttimaan, joku Fiesta mk3/4, Peugeot 106:nen, Polo, Ibiza, Clio yms. on kyllä uudehkolla isommalla autolla ajamisen jälkeen melkoinen elämys, kun tuntuu että kuskin paikalta yltää koskemaan etu- ja takapuskuriin ja ohjaus on kuin mikroautossa, varsinkin niissä malleissa, joissa ei ole ohjaustehostinta.
Upeaa ja asiallista keskustelua.
AP kun tuntui juurikin siellä kaupungissa asuvan ja matkat olisi 3-4km luokkaa ja kiinnostaisi tietää onko nyt jotain oikeasti kriittistä syytä omistaa auto, kun autot tuntuu kuitenkin olevan noin vastenmielisiä kapistuksia omistaa. Eli onko nyt kuitenkin tarve päästä niille muillekin yllättäville matkoille omalla autolla tai noutaa niitä isompia paketteja postista. Peräkärryn tarpeesta AP ei mitään maininnut, mutta hyvä kun otit sen tarpeen esille. Tai onko sitä autoa tarkoituksena myös käyttää varastona. Kauppa taitaakin sijaita sitten kauempana ja ostetaan enemmän kerralla, joten kai sille sitten on oikeaa tarvetta.
Jättää se jollakin mahdollisuudella starttaamatta jos talvella vetelee kovilla pakkasilla 3-4km matkaa kaupungissa päivistä toiseen ja ei käytä mitään ylläpitolaturia akun kanssa.
Tuskin nyt ihan sama jos AP on laskenut, että uuden auton myötä bensakuluissa (ja myös käyttökuluissa) tulisi merkittävää säästöä.
Oletko jalkaratas idealisti, kun otit itseesi?
Eikö näissä keskusteluissa ole tarkoitus tuoda ilmi mielipiteitä ja keskustella asioista?
Yleensä sähköpyöristä yms. vouhkaavat eniten ne, jotka ovat asuneet koko elämänsä kaupungissa ja joiden elämä tapahtuu siinä kodin ympärillä, jolloin ymmärrystä muiden auton tarpeesta ei ole.
Kuten sanoin, ei mikään sähköpyörä korvaa autoa ominaisuuksiltaan ja monipuolisuudeltaan, sillä voi korvata osan autolla tehdyistä lyhyemmistä matkoista ja osan kävellen tai joukkoliikenteellä tehdyistä matkoista, mutta muuten olet kyllä "jumissa" kotisi lähiympäristössä ja sponttaani liikkuminen pidemmälle on mahdotonta.
Toki jos liikkumistarve rajoittuu työn ja kodin välille, sekä satunnaisiin lähikauppaa pidemmälle tehtyihin ostosreissuhin tai paketin hakuun postista, niin silloin pärjääkin pelkän jalkarattaaan tai bussikortin kanssa, kun välillä käyttää taksia lisänä.
Kuten sanoi, on auton kanssa osattava toimia ja varautua talveen, pelkkä tankkaa ja aja ei aina välttämättä toimi.
Hyväksytään, että ehkä polttoainekuluilla on aloittajalle jotain merkitystä, yleensä ihmisillä on vain tapana käyttää alentunutta kulutusta ja siitä saatua "säästöä" laskemissaan perusteena uuden auton hankinnalle, vaikka uuden auton arvon pudotus on paljon suurempi, kuin polttoaineen kulutuksesta saatu säästö.
Enkä nyt väitä, että uusia autoja ei kannattaisi ostaa, tottahan toki niitä kannattaa ostaa ja jos lompakko antaa periksi, niin ei sitä hankintaa kannata edes välttämättä yrittää perustella järkisyillä, vaan myöntää itselleen että haluaa uuden auton ja sillä hyvä.