Halpisauto uutena 0 korolla (todellinen vuosikorko 0) ja rahoituksella, uhka vai mahdollisuus?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja samiv
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 283
16 vuoden ikään ehtinyt auto jätti taas käynnistymättä vaimon aamuna ja alkaa muutenkin vituttamaan koko kosla ja vaikkei noin vanha olisikaan niin vituttaisihan se auto silti. Harva asia tässä mailmassa on niin vastenmielinen kuin auto, ja nyt kun on seuraavan vitutuksen kohteen hankkiminen käsillä edellisen tilalle niin mitä jos ostaisikin ihan uuden auton. Jotenkin sitä ainakin toivoo, että uusi auto vituttaisi vähemmän kuin vanha.

Mutta toisaalta autothan maksaa ihan hemmetisti ja kun se tulee vaimon lyhyeen työmatka-ajoon eikä juuri muuhun (ehkä kaupassa joskus jos käy) niin kauheasti ei vitutuksen vähentämiseen voisi budjetoida. Toisaalta autot vaativat jatkuvaa huolenpitoa ja se kasvaa auton jokaisena elinvuotena hieman edelliseen nähden, jolloin uusi auto on halvempi huoltaa kuin vanha joka taas puoltaisi uuden auton hankintaa. Ainoa 0-kuluinen rahoitustarjous löytyi nopeasti etsien vain Rintajoupilta, ja se koskee joitain Kia, Ford ja Mitsubishi autoja Olematon rahoitustarjous - uusiin varastoautoautoihin!

Mutta onko esim. tälläinen skenaario uhka vai mahdollisuus?

- Kia Picanto 2021 1,2 EX 5P
Käsiraha 7000€ + osamaksu 125€/kk viiden vuoden ajan auton kokonaishinta 14500€

- Kia Rio 2021 1,2 LX
Käsiraha 7000€ + osamaksu 160€/kk viiden vuoden ajan auton kokonaishinta 16700€

- Kia Stonic 2021 1,0 T-GDI 100hv LX
Käsiraha 7000€ + osamaksu 200€/kk viiden vuoden ajan auton kokonaishinta 19000€

Vertailun vuoksi, edellinen auto maksoi n. 7000€ hankittaessa käteisellä n. 6v ikäisenä ja sen jälkeen sitä huollettiin varmaankin keskimäärin 700€ vuodessa ja bensaa meni vuodessa n. 600litraa jotka molemmat kulut ehkä puoliintuisi uudella autolla, mutta osamaksuerä toki tulisi tuohon päälle (eli se olisi mahdollisesti poistuneen vitutuksen hinta). Eli sen takia laskin noihin aina käsirahaksi 7000€ jos käyttäisi käteistä sen minkä viimeksikin.

* Vanha auto kannattaa romuttaa jos uuden ostaa, koska tuollaisesta 2004 Scenicistä ei saa niin paljon myytynä (vaikka se tosiaan soiva perhevankkuri jollekin joka itse korjaa olisikin).

** Jos olisi tietoa niin vertaisin toki tuota uuden ostamista rahallisesti ja huollollisesti selvästi nykyistä enemmän uudemman, mutta silti käytetyn ostamiseen. Mutulla on vaan sellainen fiilis, ettäkun huomioi ilmaisen 60kk luoton ja mahdollisen romutuspalkkion on uuden halpiksen ostaminen fiksumpaa kuin käytetyn keskiluokkaisen auton.
 
Viimeksi muokattu:
No uuden auton osto ei koskaan ole sijoitus, vitutusta voi toki helpottaa. Noista vaihtoehdoista Picantoon saa romutuspalkkion, joka kannattaa huomioida.


Olin siinä uskossa, että kaikkiin noihin saisi romutuspalkkion kun ovat uusia autoja, vai olenko nyt missannut jotain?

Juu eihän se auto ole sijoitus, mutta jos uuden ostamalla vituttaisi vähemmän niin sekin olisi jo jotain se. Jos olisi tietoa niin vertaisin toki tuota uuden ostamista rahallisesti ja huollollisesti selvästi nykyistä enemmän uudemman, mutta silti käytetyn ostamiseen. Mutulla on vaan sellainen fiilis, että kun huomioi ilmaisen 60kk luoton ja mahdollisen romutuspalkkion on uuden halpiksen ostaminen fiksumpaa kuin käytetyn keskiluokkaisen auton.
 
Olin siinä uskossa, että kaikkiin noihin saisi romutuspalkkion kun ovat uusia autoja, vai olenko nyt missannut jotain?

Juu eihän se auto ole sijoitus, mutta jos uuden ostamalla vituttaisi vähemmän niin sekin olisi jo jotain se. Jos olisi tietoa niin vertaisin toki tuota uuden ostamista rahallisesti ja huollollisesti selvästi nykyistä enemmän uudemman, mutta silti käytetyn ostamiseen. Mutulla on vaan sellainen fiilis, että kun huomioi ilmaisen 60kk luoton ja mahdollisen romutuspalkkion on uuden halpiksen ostaminen fiksumpaa kuin käytetyn keskiluokkaisen auton.

Tavallisissa bensa- ja dieselautoissa on max. 120g / km co2 päästöraja, että voi saada romutuspalkkion.
 
Eipä huono ajatus.. Samoja laskin vuosi sitten. Lopen hain uuden kaupalta, tosin tuli kyllä useampia koeajettua ja koe istuttua - tätä suosittelen vahvasti. Melko monessa takapenkki oli epäsopiva tai penkkien säädöt lähinnä hyvä vitsi, nauratti.
 
Uuden auton arvon alenema on ensimmäisinä vuosina aika kova. Järkevintä voi olla ostaa pari vuotta vanha pitkähköllä takuulla oleva auto. Näissä pienissä autoissa se ei ole kuitenkaan niin suuri kuin kalliimmissa. Kannattaa vilkaista mitä maksaisi pari vuotta käytetty. Noissa yllä olevissa Picanto on ainut alle 120 g/km päästöillä. Juurikin tuo romutuspalkkio voi kääntää tilanteen uuden auton eduksi.
 
Esim. tuosta saa kuvaa arvon alenemisesta. Autossa on vielä takuu voimassa ja tod näk vielä jokunen huoleton kilometri edessä. Jokainen voi miettiä, mikä omalla kohdalla on se mitä haluaa ja mitä on valmis sijoittamaan. Scenic saattaa kelvata vielä vaihdossa.

 

Noita kauppakassin kokoisia ainakin saa pieneen ajoon suht pienellä kuukausimaksulla.

Halvinkin malli maksaa 215€ kk + liikenne- & kaskovakuutukset, huollot sekä muut kulut ja verot.

Itse ottaisin empimättä jos 199€ kk kuuluisi kaikki kulut paitsi polttoaine, tälläistä odotellessa ..
 
Autoverkkokaupasta vaan suoraan tuollainen "melkein uusi" eli 1-2v ikäinen max 25tkm ajettu kauppakassi 160e/kk ja unohdat omaksi ostamisen.
+ liikenne- & kaskovakuutukset, huollot sekä muut kulut ja verot.
Saman verranhan nuo omaksi ostettuun maksavat, että niistä ei juuri eroa tule.

Minun on vaikea ymmärtää, että miksi kannattaisi sitoa 7000e tuollaiseen kauppakassiin jos kk-erä ei pienene juuri yhtään.
 
Viimeksi muokattu:
Minun on vaikea ymmärtää, että miksi kannattaisi sitoa 7000e tuollaiseen kauppakassiin jos kk-erä ei pienene juuri yhtään.

Linkkejä katsomatta, ilman pääomaa kauden lopussa joutuu joko luopumaan autosta tai maksamaan sen seitsemän tonnia.
 
Jos ainoa tarve on vaimon lyhyt työmatka niin eksoottisempia vaihtoehtoina moneenko taksimatkaan noilla kuluilla pystyisi? Tai nettiautossa katsot pari halvinta jossa pitkät leimat.
 
Vaarana on että halvin ei tarjoa niitä ominaisuuksia joita tarvitsee ja silti olet 5 vuotta osamaksukoukussa. Pankistakin saa edullista lainaa niin kehoittaisn vaihtoautokaupoille. Etkä tarvitse kallista kaskoa jos siltä ei tunnu.
 
Käytetyissä autoissa pelataan todennäköisyyksillä, kaikki autot ovat yksilöitä mutta suurin todennäköisyys ongelmattoman matkakumppanin löytämiselle on Tojota. Ostaa kuuden tonnin Corollan, ajaa sillä minkä kestää ja tonnin jättää odottamaan että sen ajan koettaessa voi ostaa tilapäiskulkineen millä ajaa sen aikaa kun etsii seuraavaa hyvää yksilöä.
 
Autoverkkokaupasta vaan suoraan tuollainen "melkein uusi" eli 1-2v ikäinen max 25tkm ajettu kauppakassi 160e/kk ja unohdat omaksi ostamisen.

Saman verranhan nuo omaksi ostettuun maksavat, että niistä ei juuri eroa tule.

Minun on vaikea ymmärtää, että miksi kannattaisi sitoa 7000e tuollaiseen kauppakassiin jos kk-erä ei pienene juuri yhtään.
Uusi vuodeksi tai melkein uusi vuodeksi olisi ehdottomasti oma valintani kysyttyyn tarkoitukseen. Noissa on kuukausimaksun hinnoittelu sen verran kilpailukykyinen, että käytännössä noista maksetaan se hinta minkä oman auton arvo alenisi muutenkin. Ja kesä- ja talvirenkaat kuuluu hintaan ainakin uusissa autoissa, toisten renkaiden hinta on omassa autossa itse maksettuna pelkkää persnettoa.
 
Eksyin Fordin sivuille ja Fiestaan saa myös romutuspalkkion. Varmaan aika moneen muuhunkin saa. Ilmeisesti 0% korko + kulut.

Screenshot_2021-01-09-19-24-01-43.jpg

Fiesta pitäisi olla parempi kuin pikku Kia.

Edit:
Nettiautosta yksi käytetty vaihtoehto.
 
Osta toyota prius, mk2/3. Mielummin MK2. Se 7k€ käsiraha riittää ostamaan omaksi. Ehdoton tollaseen ajoon! Yksi luotettavimmista autoista.
 
Viimeksi muokattu:
Osta toyota prius, mk2/3. Se 7k€ käsiraha riittää ostamaan omaksi. Ehdoton tollaseen ajoon! Yksi luotettavimmista autoista.
Kaverin lexus (käytännössä prius) kävi kansirempassa ja toyotan huollon ehdotus oli liekö 150tkm ajettuun autoon moottorin vaihto.

Että ei ne täydellisiä ole nekään.
 
Kaverin lexus (käytännössä prius) kävi kansirempassa ja toyotan huollon ehdotus oli liekö 150tkm ajettuun autoon moottorin vaihto.

Että ei ne täydellisiä ole nekään.

No, näitä nyt löytyy aina. Joka merkiltä, joka mallilta. Se ei nyt tarkoita sitä että jokaisesta menee kansi, ei ole mikään yleinen vaiva todellakaan. Pahoittelen mutta mielestäni turha kommentti. Eri asia olisi jos ns. tyyppivika, harvemmin jos koskaan "kansiremppa" sitä on.

Uutta auto en tuollaiseen lyhyeen työmatka ajoon ostaisi, ei sitten mitään järkeä.

Kannattaa lukaista:

 
Viimeksi muokattu:
Kaverin lexus (käytännössä prius) kävi kansirempassa ja toyotan huollon ehdotus oli liekö 150tkm ajettuun autoon moottorin vaihto.

Että ei ne täydellisiä ole nekään.
Mikähän lexus mahtaa olla käytännössä prius?
 
Esim. 2014 CT200h, prius sama vaihdelaatikko ja moottori.
CT on Auris. Sama moottori ja vaihteisto ei tee vielä "käytännössä samaa".

Muoks: Eniten kansivikoja on ollut kakkos koppasissa IS:ssä joissa on diesel malleissa käytetty tuota toyotan surullisenkuuluisaa D4D konetta.
Lohko ja kansi alua, joten monesti kannentiivisteen vaihto ei auttanut, vaan lohkon sekä kannen plaanaus tai vaihtoehtoisesti uusi moottori.
 
Viimeksi muokattu:
Autoverkkokaupasta vaan suoraan tuollainen "melkein uusi" eli 1-2v ikäinen max 25tkm ajettu kauppakassi 160e/kk ja unohdat omaksi ostamisen.

Saman verranhan nuo omaksi ostettuun maksavat, että niistä ei juuri eroa tule.

Minun on vaikea ymmärtää, että miksi kannattaisi sitoa 7000e tuollaiseen kauppakassiin jos kk-erä ei pienene juuri yhtään.

Autoverkkokaupan halvin oli 215€/kk jolloin jos sitä vertaa vaikka tuohon halvimpaan Kiaan ja siitä maksaisi 215€/kk 5 vuoden ajan olisi käsiraha enää 1600€ (ja tuosta vielä 1500€ romutuspalkkio pois), tokikaan auto ei ole sama, mutta noin niinkuin jos vertaa.
 
Eksyin Fordin sivuille ja Fiestaan saa myös romutuspalkkion. Varmaan aika moneen muuhunkin saa. Ilmeisesti 0% korko + kulut.

Screenshot_2021-01-09-19-24-01-43.jpg

Fiesta pitäisi olla parempi kuin pikku Kia.

Onko noin? Noista minun esimerkeistä jätin Fiestat pois vaikka samalla kaupalla niitäkin tosiaan oli. Oletin olevan huonompia kuin kiat.

En siis autoista mitään ymmärrä, mutta olin jostain saanut päähäni fiestojen olevan huonompia.
 
Jos ainoa tarve on vaimon lyhyt työmatka niin eksoottisempia vaihtoehtoina moneenko taksimatkaan noilla kuluilla pystyisi?

Ei tässä nyt mitään miljonäärejä sentään olla. Oliskohan se jotain 600€/kk hatusta heittäen jos about 40kpl muutaman kilsan taksimatkoja tekee kuukaudessa jos ei tee vuorotyötä ja vuorotyössä sitten varmaan satku lisää päälle.

Tai nettiautossa katsot pari halvinta jossa pitkät leimat.

Eihän sitä autoa leimalla ajeta, se leima ei auta jos paska ei lähde käyntiin :D

Siksi tässä etsitään jotain kohtuu tuoretta, koska ongelmainen auto on ehkäpä vastenmielisin vitutus tässä mailmassa :D
 
Vaarana on että halvin ei tarjoa niitä ominaisuuksia joita tarvitsee ja silti olet 5 vuotta osamaksukoukussa. Pankistakin saa edullista lainaa niin kehoittaisn vaihtoautokaupoille. Etkä tarvitse kallista kaskoa jos siltä ei tunnu.

En ole pankistä kysynyt, mutta työkavereita kun haastattelin niin jokainen oli saanut pankistaan jopa noita normaaleja saatanan kalliita autorahoituksia selvästi kalliimpia tarjouksia.

Ennenhän autoa varten sai vissiin lainaa melkein asuntolainen hinnalla ja pystyi vaikka vanhaan asuntolainaan jatkeeksi ottamaan autolle hiukan luottoa. Enää ei tuollaiset onnistu ja pankkien autoluotot on aivan järkyn hintaisia.

Ja siis mikään rahoitustarjous mitä olen nähnyt (poislukien noi uusien ilmaiset) ei ole ollut missään järjellinen Ainakaan itselleni ei ole tullut vastaan. Jos olisi niin sehän olisi kivaa jos voisi ostaa jonkun halvan uuden toyotan tai vaikka volkkarin, mutta nekun menee muutenkin kaupaksi niin ei tartte noita ilmaisia luottoja kaupantekijäisiksi niinkuin noihin Kiohin ja Fordeihin.
 
Onko pakko olla uusi jos kauppakassikäyttöön tulee? Itse voisin suositella Kia Rioa käytettynä. Kolmoskoppainen (2011-2016) tai neloskoppainen (2017-). Itsellä ollut molemmat ja ajoa vaan. Toki uusina ostettu.

Tuo on siis entinen autoni, vaihtui marraskuussa. Tuohon tarjottiin vielä viime vuoden loppupäivinä nollakorkoa. Tuohon kyseiseen yksilöön kannattaa muistaa vaatia että tekevät huollon, alkoi juuri sopivasti viimeisellä reissulla ilmoitella "service in 1500 km".

Tuota ennen oli tällainen malli harmaana
 
Autoverkkokaupan halvin oli 215€/kk jolloin jos sitä vertaa vaikka tuohon halvimpaan Kiaan ja siitä maksaisi 215€/kk 5 vuoden ajan olisi käsiraha enää 1600€ (ja tuosta vielä 1500€ romutuspalkkio pois), tokikaan auto ei ole sama, mutta noin niinkuin jos vertaa.
Minä en tiedä autoverkkokaupasta mitään, mutta eikö tuota melkeinuusinsivua lukemalla nyt anneta ymmärtää, että 159€/kk irtoaa clio?
F8B233C5-D03B-436E-AFA5-018D99E7A496.jpeg

En tiedä ehdoista mitään yms, mutta hinta ainakin kuulostaa kohtuulliselta.

Vakuutukset tulevat tietty päälle, mutta ei kai niitä autoverkkokaupasta tarvitse ottaa jos ei halua? Jos pitää, niin sitten tietty pitää verrata kokonaishintaa vakuutuksineen omaksi ostettuun autoon+sen vakuutuksiin.
 
Ei tässä nyt mitään miljonäärejä sentään olla. Oliskohan se jotain 600€/kk hatusta heittäen jos about 40kpl muutaman kilsan taksimatkoja tekee kuukaudessa jos ei tee vuorotyötä ja vuorotyössä sitten varmaan satku lisää päälle.



Eihän sitä autoa leimalla ajeta, se leima ei auta jos paska ei lähde käyntiin :D

Siksi tässä etsitään jotain kohtuu tuoretta, koska ongelmainen auto on ehkäpä vastenmielisin vitutus tässä mailmassa :D
No joo onhan tuo taksilla matkustus sitten varmaan muutaman satasen kuukaudessa kalliimpaa. Tosin sillä pääsisi kokonaan auton omistamisen vastenmielisyydestä.

Ei leimalla ajeta, siksi sanoinkin pari. Toinen huoltoon kun toisella ajetaan. Tuollaisen pikku kian arvonalenemalla teetättää kohtalaisesti remonttia eikä tarvitse sitä kallista vakuutustakaan ottaa.
 
Onko noin? Noista minun esimerkeistä jätin Fiestat pois vaikka samalla kaupalla niitäkin tosiaan oli. Oletin olevan huonompia kuin kiat.

En siis autoista mitään ymmärrä, mutta olin jostain saanut päähäni fiestojen olevan huonompia.
Kyllä toi Fiesta yleensä ainakin saa osakseen todella paljon kehuja. Ainakin ajettavuuden ja taloudellisuuden myötä se usein nostetaan ihan luokkansa ykköseksi, ja nyt muistaakseni siitäkin tuli joku tämmönen mild hybrid -ratkaisu.
 
Kyllä toi Fiesta yleensä ainakin saa osakseen todella paljon kehuja. Ainakin ajettavuuden ja taloudellisuuden myötä se usein nostetaan ihan luokkansa ykköseksi, ja nyt muistaakseni siitäkin tuli joku tämmönen mild hybrid -ratkaisu.
Äitille katsottiin autoa kesällä 2018 ja tuli valittua juuri Ford Fiesta A6 (automaatti). Itsekin oon lainannut autoa ja ajanut noin 1000 km tänä talvena.

Ihan luotettava peli on ollut. Ei ole tietenkään hajonnut mitään ja ihan hyvä ajaa. Ratin ja tuulilasin lämmitykset ihan hyviä juttuja myös.

125 ja 155hv manuaalit näyttää olevan kevythybridejä.
 
Autoverkkokaupasta vaan suoraan tuollainen "melkein uusi" eli 1-2v ikäinen max 25tkm ajettu kauppakassi 160e/kk ja unohdat omaksi ostamisen.

Saman verranhan nuo omaksi ostettuun maksavat, että niistä ei juuri eroa tule.

Minun on vaikea ymmärtää, että miksi kannattaisi sitoa 7000e tuollaiseen kauppakassiin jos kk-erä ei pienene juuri yhtään.
Sen osarin maksamisen jälkeen se auto todennäköisesti kulkee vielä 10 vuotta jokseenkin olemattomilla kuluilla.

Jos haluaa ensisijaisesti huoletonta ajoa vakiona pysyvälle matkalle, niin nuo liisarithan ovat ihan ykkösvaihtoehto.
 
Siksi tässä etsitään jotain kohtuu tuoretta, koska ongelmainen auto on ehkäpä vastenmielisin vitutus tässä mailmassa :D

Kaikkein halvimmalla pääset, kun lopetat tuon turhan vittuuntumisen ja käytät hieman siitä säästynyttä tarmoa tuon nykyisen auton laittamiseen sellaiseen kuntoon, että sillä pärjää taas vuosia.

Toiseksi halvin vaihtoehto on ostaa laadukas uudehko ( mieluiten takuulla oleva ) pikkuauto ja olla tyytväinen.
Aivan uuden ostaminen tulee hieman kalliimmaksi, mutta näihin voi saada halpoja rahareita.
 
Ainakin joskus, kun omalla kohdallani auton hankinta oli ajankohtaista, usein se 0 % korko ilman kuluja täysin uuteenkin autoon oli edullisempi/fiksumpi vaihtoehto kuin jonkun käytetyn auton hankinta niillä käytettyjen koroilla. Nykyään tilanne voi ehkä olla usein vaihtoautokaupoilla parempi, mutta muutama vuosi sitten ne todelliset vuosikorot oli helposti sellasta 5-9 % luokkaa. Siinä ehtii tulla aika iso ero, ellei sitten maksa kerralla tai hyvin nopeasti sitä pois, mutta se ison pääoman autoon sitomisen järkevyys (tai sen puute) onkin tässä ketjussa jo aiemmin tullut esiin.

Ellei sit tosiaan katsele joitain muutaman tonnin käytettyjä, joita osaa itse laittaa tarvittaessa tai muuten pitää halvalla kunnossa. Ja toki ihmisillä on niin erilaiset elämät, ettei kaikkia haittaa maksaa kalliimpa hintaa siitä mielenrauhasta, että auto on yksi asioista vähemmän, jota tarvitsee stressata. Voi sitten keskittyä elämässään niihin asioihin, joihin se energia riittää.
 
Nuo parin vuoden ikäiset autot ei itseasiassa ole mitenkään älyttömän halpoja, varsinkin jos sen joutuu pätkällä hankkimaan. Varsinkin nyt kun jengi pihistelee uusien ostossa, noi vähän käytetyt ovat kysyttyjä, ja uudet vastaavasti kovasti tyrkyllä.
 
Kaikkein halvimmalla pääset, kun lopetat tuon turhan vittuuntumisen ja käytät hieman siitä säästynyttä tarmoa tuon nykyisen auton laittamiseen sellaiseen kuntoon, että sillä pärjää taas vuosia.

Valitettavasti sitä vitutusta ei voi vaan suoraan muuntaa rahaksi, se vain jatkaa kasvamistaan sitä mukaa kun lompakko tyhjenee kun "autoa laittaa sellaiseen kuntoon, että sillä pärjää vuosia" joka sekin itsessään on jo epätodennäköistä, koska vanhassa autossa piileviäkin vikoja on satoja jolloin se kalleinkaan ja kattavinkaan huolto ei saa sitä kuin korkeintaan vuodeksi kuntoon.

Sehän noissa autoissa on, kun niissä on siihen niiden käytön vähäisyyteen niin saakelisti liikkuvia osia ja kaikenlaisia muuttujia, että aina on joku paikka rikki tai ainakin menossa rikki. Joku muu laite (esim. tietokone) sitten joka on 100x tärkeeämpi ja kokoajan käytössä niin silti se pelaa vuosia, mutta siinöä tietokoneessa ei ole olekkaan toki liikkuvia ja kuluvia osia, joita auto on täynnä.

Ja koska autoissa on niin paljon muuttujia ne ongelmat voi olla jotenkin saatanan vaikeita paikantaa ja jotain ongelmia voidaan koittaa korjata vuosikausia ja sitten lopulta vuosien jälkeen jollain säkällä ilmenee, että se vuosikausien ongelma onkin ollut jonkun 1€ anturin toimimattomuus yhdistettynä johonkin kuljettajan mokaan tai sitten ei.

Toiseksi halvin vaihtoehto on ostaa laadukas uudehko ( mieluiten takuulla oleva ) pikkuauto ja olla tyytväinen.
Aivan uuden ostaminen tulee hieman kalliimmaksi, mutta näihin voi saada halpoja rahareita.

Mutta paperilla tuo uuden halpiksen ostaminen kyllä näyttää joskus yllättävän houkuttelevalta, jopa siinä määrin että miettii onko siinä joku sudenkuoppa jota en vaan tajua.

Jos käyttää aloituspostaukseni halvinta autoa esimerkkinä ja siinä käsirahana 7000€ lisäksi siis 125€/kk ja siitä pois romutusraha 1500€. Jos sitten vertaa sitä maks. 5500€ (7000€-1500€) hintaiseen saman malliseen autoon pitää ostaa 9 vuotias auto.

Eli tuolla halvimmalla esimerkillä laskien 2021 vuosimallin uuden ja 2012 vuosimalli käytetyn erotus on 125€ kuussa 5v ajan. Ja kun ottaa jälleenmyyntiarvot huomioon on ero kuussa enää uuden ja käytetyn välillä joitain kymppejä ja sitten jos vielä osaisi arvioida uuden huollot vs. käytetyn huollot. Eli voiko uudella ajaminen maksaa saman kuin käytetyllä.

Toki esimerkkini koski vain Kia, en katsonut päteekö samat lainalaisuudet esim. fordissa johon myös saisi 0€ kulut ja onko sellaista fordia johon saa romupalkkion.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tässä nyt mitään miljonäärejä sentään olla. Oliskohan se jotain 600€/kk hatusta heittäen jos about 40kpl muutaman kilsan taksimatkoja tekee kuukaudessa jos ei tee vuorotyötä ja vuorotyössä sitten varmaan satku lisää päälle.



Eihän sitä autoa leimalla ajeta, se leima ei auta jos paska ei lähde käyntiin :D

Siksi tässä etsitään jotain kohtuu tuoretta, koska ongelmainen auto on ehkäpä vastenmielisin vitutus tässä mailmassa :D
Koska ei ole sen kummemmin avattu millaiseen käyttöön ja paikkaan/alueeseen kulkupeli olisi tulossa (kuin että muutaman kilometrin työmatkat ja auton omistaminen vituttaa), miten olisi sähköpolkupyörä? Tuolla budjetilla saa helposti oikein pätevän välineen ja rahaa säästyy polttoaineiden, vakuutusten ja verojen muodossa (+ muu auton ylläpito).
 
Viimeksi muokattu:
Tänään onkin hyvä päivä tarjota polkupyörää vaihtoehdoksi...


Noi halvimmat käytetyt sähköautot on mun mielestä aika kalliita käytettävyyteensä nähden mutta jos käyttö on pelkästään töihin ja takaisin niin kai sellaisellakin pärjäisi jos pystyy lataamaan.
 
Koska ei ole sen kummemmin avattu millaiseen käyttöön ja paikkaan/alueeseen kulkupeli olisi tulossa (kuin että muutaman kilometrin työmatkat ja auton omistaminen vituttaa), miten olisi sähköpolkupyörä? Tuolla budjetilla saa helposti oikein pätevän välineen ja rahaa säästyy polttoaineiden, vakuutusten ja verojen muodossa (+ muu auton ylläpito).

Autolla tullaan ajamaan muutaman kilometrin työmatkaa kaupungissa, ja toki ehkäpä jopa 4 kertaa vuodessa sukuloimaan 50km päähän ja 1krt viikossa työmatkan yhteydessä kauppaan (silloin toki sitten kilsoja tuleekin muutama enemmän, kun ko. kauppa on toisella puolella pientä kaupunkia).
 
Tänään onkin hyvä päivä tarjota polkupyörää vaihtoehdoksi...
Muutamaa päivää varten vuodessa 15000 euron sijoitus kaikkine käyttö- ja lisäkuluineen ja vieläpä kaupungissa työmatkaa varten, minkä jo kävelee kohtuu ajassa. Varmaan jää sen verran säästöön että voi ne pahimmat pakkaspäivät ajella taksilla :smoke:

Unohtamatta, että parhaimmassa tapauksessa näillä keleillä se oma auto ei starttaa tai hyytyy jossakin kohtaa matkaa.

Autolla tullaan ajamaan muutaman kilometrin työmatkaa kaupungissa, ja toki ehkäpä jopa 4 kertaa vuodessa sukuloimaan 50km päähän ja 1krt viikossa työmatkan yhteydessä kauppaan (silloin toki sitten kilsoja tuleekin muutama enemmän, kun ko. kauppa on toisella puolella pientä kaupunkia).
Sähköauto noilla spekseillä olisi kaikista sopivin, toki siinä kohtaa joutuu jo tuolla budjetilla katsomaan niitä muutaman vuoden ikäisiä käytettyjä. Toki tuo sukulointi sitten taas asettaa haasteet, että juuri ja juuri luvataan 150-175km kantamia noille yhdellä latauksella (15-16k hintaluokassa).

Edit:
Tai hybridiä, ei ole kyllä kokemusta pääseekö noilla uusilla (bensa) pikkukipoilla muka alle 6 litran kulutuksella noin lyhyellä kaupunki huristelulla.

Edit 2:
Kannattaa toki tutkia miten vakuutuksen osalta kulut tulisi muuttumaan. Bensakulujenkin osaltakin kannattaa varmaan vähän paremmin tutkia asiaa, tuollainen hyvin lyhyt ajelu on kyllä pahin mahdollinen tilanne kulutuksen kannalta.
 
Viimeksi muokattu:
Eli voiko uudella ajaminen maksaa saman kuin käytetyllä.

Ei ihan, mutta melkein, tätä oon funtsinut tässä 2005 Focuksen omistajana.

Laskelma: Rintajoupilla uusi farmari Focus ~25k, nollakorkorahoitus. 15tkm vuoteen, pidetään autoa takuuajan (5 vuotta) ja laitetaan auto kiertoon:

uusi focus 25000
laina aika kk 60
loppusumma 10000
kk erä 250

kk erät /5v 15000
vakuutus 5000
vero 890
huolto 2000
katsastus 60
Bensiini 8,4e/100km 6176,25
summa 29126,25

477€/kk tai 0,248€/km

Huoltojen hinta arvioitu reilusti yläkanttiin jos jotain erikoista sattuu.

Sitten 2005 focuksen (farmari, karvalakkimalli, 1.6 bensa, ajettu 217 -> 244tkm 1,5 vuoden ajalla) kaikki kulut jotka mulla on ylhäällä:

Myyntihintaa ei huomioitu: 0,341€/km ja 476€/kk
Jos möisin nyt auton markkinahintaan (2000€) eteenpäin: 0,267€/km ja 373€/kk

Satanen kuussa lisää niin ajaisin täysin uudella autolla, laittaa aina miettimään :) Nyt taas kuukauden sisällä pitäisi saada leima vanhaan Focukseen, veikkaan että alustaan saa taas jumpata jotain osia, muutama satanen taas menee kun en itse pysty noita vaihtamaan ja katsastuksen hinta päälle. Ja tuohan voi levitä periaatteessa milloin tahansa. Toki sinänsä tuon vanhan auton käyttö on huoletonta, että jos jotain käytön jälkiä tulee niin ei voisi vähempää kiinnostaa.
 
Käytetyissä autoissa pelataan todennäköisyyksillä, kaikki autot ovat yksilöitä mutta suurin todennäköisyys ongelmattoman matkakumppanin löytämiselle on Tojota. Ostaa kuuden tonnin Corollan, ajaa sillä minkä kestää ja tonnin jättää odottamaan että sen ajan koettaessa voi ostaa tilapäiskulkineen millä ajaa sen aikaa kun etsii seuraavaa hyvää yksilöä.
Täälä kuuden tonnin korolla makaa neljättä viikkoa huoltoliikkeen hallissa kun ei enää lähtenyt käyntiin. Vielä ei ole selvinnyt mikä vialla :D

Paska tuuri mutta olihan sillä muutrn puolitoista vuotta huoletonta ajoa.
 
Viimeksi muokattu:
Täälä kuuden tonnin korolla makaa neljättä viikkoa huoltoliikkeen hallissa kun ei enää lähtenyt käyntiin. Vielä ei ole selvinnyt mikä vialla :D

Paska tuuri mutta olihan sillä muutrn puolitoista vuotta huoletonta ajoa.

Korjaamo vaihtoon jos ei tuossa ajassa ihmisen tekemää konetta saa käymään. :hmm:
 
- Kia Picanto 2021 1,2 EX 5P
Käsiraha 7000€ + osamaksu 125€/kk viiden vuoden ajan auton kokonaishinta 14500€
Onkohan tuo sama auko kuin Hyundai i10? Sellainen sattui vuokra-autoksi 2 vuotta sitten, vajaa 1000 km tuli ajettua. Aika kauhea laite maantieajoon, mutta sen parin kilsan työmatkan ajamiseen se riittää oikein hyvin.

Laita vanha Rellu paaliin ja osta pois, en ainakaan itse viitsisi muutaman satasen takia miettiä kaikkia käytettyjen tyyppivikoja ja muita riskejä läpi. Kaveri osti 4 vuotta sitten samanlaisella 0-korkoisella osarilla ensiautoksi uuden Ibizan, ja se on vaatinut tähän mennessä tasan yhden määräaikaishuollon (2 vuoden välein...) eikä mitään muuta.

Jos haluat satsata vähän enemmän, niin uusi Yaris hybrid (~22 k€) on kuulemma hyvä.

No joo onhan tuo taksilla matkustus sitten varmaan muutaman satasen kuukaudessa kalliimpaa. Tosin sillä pääsisi kokonaan auton omistamisen vastenmielisyydestä.
Taksilla liikkumisessa on se vastenmielisyys, että joudut aina soittamaan ja odottelemaan autoa. Etkä voi jättää taksiin omia kamoja työpäivän tai kauppareissun ajaksi.

Muutamaa päivää varten vuodessa 15000 euron sijoitus
Aika väljä määritelmä sanalle "muutama". Itse pyöräilen noin huhtikuusta lokakuuhun, toki vain niinä päivinä kun ei sada ja kun ei tarvitse käydä kaupassa. Sanoisin että korkeintaan 1/3 vuoden työpäivistä on pyöräilykelpoisia. Tietysti joku fjällräven-hippi puskee fixillä läpi vuoden, mutta suurin osa maksaa mieluummin sen muutaman satasen autoilusta.
 
Valitettavasti sitä vitutusta ei voi vaan suoraan muuntaa rahaksi, se vain jatkaa kasvamistaan sitä mukaa kun lompakko tyhjenee kun "autoa laittaa sellaiseen kuntoon, että sillä pärjää vuosia" joka sekin itsessään on jo epätodennäköistä, koska vanhassa autossa piileviäkin vikoja on satoja jolloin se kalleinkaan ja kattavinkaan huolto ei saa sitä kuin korkeintaan vuodeksi kuntoon.

Tuo on juuri sitä haitallista vitutusta, jonka tarmo sinun pitäisi käyttää auton huoltamiseen valittamisen sijasta. :rofl2:
Auto on mekaaninen laite, joka vaatii seurantaa ja ennakoivaa huoltoa, sillä ne laitteet pysyvät kunnossa vuosia kohtuullisilla kuluilla.
Kukin toimii tosin tavallaan ja jos huoltaminen ja korjaaminen ei motivoi, niin silloin pitää pitää uusi auto kierrossa max. 5 vuoden pitoajalla.

Tosin edes tuollaisessa 15 vuotta vanhassa Scenicissä ei ole "satoja piileviä vikoja", vaikka ranskalaiset eivät sitä koskaan olekkaan kylmiin ja kosteisiin oloihin suunnitelleet.
Itselläni oli tuollainen vähän ajettu 2005 Scenic 2.0T omistuksessa 2017 keväästä viime vuoden syksyyn noin 30 000 kilometrin ajan ja sen huoltoon sekä ehostukseen kului ehkä 2500 € kolmen vuoden aikana, mikä sisälsi myös maalaustöitä, yhdet aluvanteet, uuden sähköisen käsijarrun, alustan osia, moottorin tukikumit ja jakohihnan+vesipumpun.
Ostin auton silloiselta työkaverilta 4000 eurolla ja möin sen yhden kaverini siskolle samalla 4000 eurolla, joten kuluja omistusajalta tuli tuo 2500 € + verot+vakuutukset+polttoaineet.

Mutta paperilla tuo uuden halpiksen ostaminen kyllä näyttää joskus yllättävän houkuttelevalta, jopa siinä määrin että miettii onko siinä joku sudenkuoppa jota en vaan tajua.

Jos käyttää aloituspostaukseni halvinta autoa esimerkkinä ja siinä käsirahana 7000€ lisäksi siis 125€/kk ja siitä pois romutusraha 1500€. Jos sitten vertaa sitä maks. 5500€ (7000€-1500€) hintaiseen saman malliseen autoon pitää ostaa 9 vuotias auto.

Eli tuolla halvimmalla esimerkillä laskien 2021 vuosimallin uuden ja 2012 vuosimalli käytetyn erotus on 125€ kuussa 5v ajan. Ja kun ottaa jälleenmyyntiarvot huomioon on ero kuussa enää uuden ja käytetyn välillä joitain kymppejä ja sitten jos vielä osaisi arvioida uuden huollot vs. käytetyn huollot. Eli voiko uudella ajaminen maksaa saman kuin käytetyllä.

Toki esimerkkini koski vain Kia, en katsonut päteekö samat lainalaisuudet esim. fordissa johon myös saisi 0€ kulut ja onko sellaista fordia johon saa romupalkkion.

Joskus tarjouksessa oleva pikkuauto halvalla rahoituksella on yllättävän edullinen ja hyvä vaihtoehto, tosin tuollaisella karvalakki Kialla ei ole kummoinen jälleenmyyntiarvo 5 vuoden kuluttua, joten arvonpudotuksesta tulee kuluja.

Näyttäisi että tuollainen 2015-2017 mallinen alle 100 tkm ajettu Picanto tai Rio lähtevän kaupasta kotiin 7-9 k€ hintaan, joten tuon laskelmasi rahoituksen 125 €/kk voi katsoa kuluvan suoraan arvon aleneman kuittaamiseen.
Tämän päälle joku satanen huoltokuluja per vuosi ja 1 katsastus, sekä ajomäärästä riippuen 1 tai 2 sarjaa renkaita, niin pakkauuden auton kulut ilman vakuutuksia ja polttoaineita viidelle vuodelle ovat noin 10 k€.
2000 € / per vuosi eli noin 170 € / kk, ei kohtuuton kustannus, mutta tämän joutuu jokainen itse arvioimaan ja tekemään ratkaisunsa sen mukaan.

Jos taas ostat sillä käsirahaan varaamallasi 7 000 eurolla vaikka tuollaisen vajaan 5 vuotta vanhan KIA:n, jossa arvon alenema 2010-2012 malleihin verrattuna on maksimissaan 2000 € ( koska ilmeisesti käyttöarvo ja haluttavuus tulee vastaan tuossa 5 k€ kieppeillä ) eivät sen ylläpitokulut nouse vielä kohtuutomalle tasolle.
Jos lasketaan suunnilleen samat perushuollot 5 x 250 € ja siihen päälle vielä 1500 € mahdollisiin remontteihin ja samat renkaat + 3 katsastusta, niin ollaan 5 vuoden osalta, ilman polttoaineita ja vakuutuksia, lukemassa noin 5000 €.
Tämä tekee tonnin vuodessa, eli pyöreästi 85 € / kk, jolloin prosenttuaalinen pudotus aivan uuteen on melkoinen. Rahallisestihan ero ei ole mitenkään merkittävä, mutta jokainen tekee taas päätökset oman lompakkonsa mukaan.

Tosin vaikkapa joku ikivanha ja puoli ilmainen mk6 Fiesta liikkuu varmasti tuon 5 vuotta suunnilleen samoilla kuluilla, mutta hankintahinta on noin puolet tuon 5 vuotta vanhan KIA:n hinnasta ja myydessäkin ehjästä autosta saa vielä tonnin tai kaksi takaisin.

Mutta tietty uusi on aina uusi ja siinä saa valita ( sekä maksaa ) mieleisensä varusteet, sekä saa sellaisia hilppeitä, joita vanhassa ei välttämättä ole, siis jos niille antaa lisäarvoa.

Loppupeleissä täysin aukotonta ratkaisua taloudellisuuden, luotettavuuden ja mukavuuden suhteen on vaikea tehdä, kun muuttujia ja skenaarioita on paljon, mutta jos oma talous antaa periksi, niin tilaa uusi auto.
 
Viimeksi muokattu:
Laita vanha Rellu paaliin ja osta pois, en ainakaan itse viitsisi muutaman satasen takia miettiä kaikkia käytettyjen tyyppivikoja ja muita riskejä läpi. Kaveri osti 4 vuotta sitten samanlaisella 0-korkoisella osarilla ensiautoksi uuden Ibizan, ja se on vaatinut tähän mennessä tasan yhden määräaikaishuollon (2 vuoden välein...) eikä mitään muuta.

Tuo on asennekysymys, jos kaikki viat ja riskit jännittävät, niin silloin on parempi hankkia pitkällä takuulla oleva auto tai vaikka liisata se, niin ei tarvitse jännittää edes jälleenmyyntihintaa.
Jos asenne taas on se, että katsotaan miten kestää ja huolletaan kuntoon tarvittaessa, niin silloin voi ostaa muutakin, jokainen omien kykyjensä ja tarpeidenssa mukaisesti.

Taksilla liikkumisessa on se vastenmielisyys, että joudut aina soittamaan ja odottelemaan autoa. Etkä voi jättää taksiin omia kamoja työpäivän tai kauppareissun ajaksi.

Taksi ei ole vaihtoehto omalle autolle, vaan ainoastaan julkiselle liikenteelle.
Taksilla et voi kuskata isompia romuja ja tarvittaessa säilyttää niitä autossa pidempiä aikoja, eikä mikään peräkärryn vetokaan onnistu 100% varmasti.

Samoin olet jumissa, kun et saa autoa ja sponttaanit reissut pidemmälle saa unohtaa alkuunsa, jos meinaa pysyä järjellisessä budjetissa.

Jos olet pääosin julkisilla repun kanssa liikkuva kaupunkilainen, jonka harrastuksiin ei kuulu mikään isompien tavaroiden kuskaamista vaativa, eikä sinulla ole tarvetta liikkua kauemmas nopealla aikataululla, niin pärjäät ilman omaa autoa julkisten ja taksin varasssa.

Koska ei ole sen kummemmin avattu millaiseen käyttöön ja paikkaan/alueeseen kulkupeli olisi tulossa (kuin että muutaman kilometrin työmatkat ja auton omistaminen vituttaa), miten olisi sähköpolkupyörä? Tuolla budjetilla saa helposti oikein pätevän välineen ja rahaa säästyy polttoaineiden, vakuutusten ja verojen muodossa (+ muu auton ylläpito).

Sähköpyörä ei valitettavasti korvaa autoa, vaikka joku idealisti niin ajatteleekin.
Yleensä nämä idealistit eivät itse omista tai ole koskaan omistaneet autoa, vaan asuvat kaupungissa ja kulkevat huonoilla keleillä julkisilla ja hyvillä keleillä jalkarattaalla.

Muutamaa päivää varten vuodessa 15000 euron sijoitus kaikkine käyttö- ja lisäkuluineen ja vieläpä kaupungissa työmatkaa varten, minkä jo kävelee kohtuu ajassa. Varmaan jää sen verran säästöön että voi ne pahimmat pakkaspäivät ajella taksilla :smoke:

Unohtamatta, että parhaimmassa tapauksessa näillä keleillä se oma auto ei starttaa tai hyytyy jossakin kohtaa matkaa.


Sähköauto noilla spekseillä olisi kaikista sopivin, toki siinä kohtaa joutuu jo tuolla budjetilla katsomaan niitä muutaman vuoden ikäisiä käytettyjä. Toki tuo sukulointi sitten taas asettaa haasteet, että juuri ja juuri luvataan 150-175km kantamia noille yhdellä latauksella (15-16k hintaluokassa).

Edit:
Tai hybridiä, ei ole kyllä kokemusta pääseekö noilla uusilla (bensa) pikkukipoilla muka alle 6 litran kulutuksella noin lyhyellä kaupunki huristelulla.

Edit 2:
Kannattaa toki tutkia miten vakuutuksen osalta kulut tulisi muuttumaan. Bensakulujenkin osaltakin kannattaa varmaan vähän paremmin tutkia asiaa, tuollainen hyvin lyhyt ajelu on kyllä pahin mahdollinen tilanne kulutuksen kannalta.

Pikkuakkuinen sähköauto on huono laittaa, jos ei pysty lataamaan kotona.
Eri asia sitten jos hankkii jonkun riittävällä ( 60-100 kWh ) akulla olevan sähköauton, jolla ei tarvitse olla joka päivä pikalaturilla.

Ei se huollettu ja toimiva auto jätä starttaamatta tai hyydy kesken matkan, jos ei tee muuta kuin aja, niin silloin voikin meno stopata.

Jos ajaa vähän, niin on ihan sama meneekö bensaa 6 vai 16 litraa per 100 km, ei paljon vaikuta jollain 10 000 km vuosittaisilla ajoilla.
Itse jos ajaisin noin vähän, niin ajaisin ne ajot jollain V8 maasturilla taikka sitten vanhalla V8 Jaguaarilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 664
Viestejä
4 543 115
Jäsenet
74 829
Uusin jäsen
Pcbuild

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom